1.477 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 55 Svar

LKA
LKA
Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 34

Buddys DNA-test ifm. race Buddys DNA-test ifm. race

Sikke en overraskelse da jeg fik svar på DNA-testen i går.
De fleste gættede på border collie men han vejer kun omkring 12,5 kilo.
Da han er fra Grækenland, tænkte jeg noget græsk kokoni med lange ben.....
50 procent engelsk setter??
Den race er aldrig dukket op på billedsøg...
30,5 procent puddel var virkelig en overraskelse??
Min mor opkaldte mig efter sangen Lonnie fra 73, der handler om en puddel, så det giver mening..... Eller noget??
Den sidste var næsten chokerende....
17,6 procent pekingeser??
Resten er ?
Den første må give energien.
Puddel - måske går de tit på bagben som Buddy og er nysgerrige + fælder ikke????
Pekingeser må holde hans vægt lidt nede.

Måske tænkte jeg for meget udseende inden test og ikke race mht. sind og behov.

Nogen der også har fået testet deres hunde?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Buddys DNA-test ifm. race
  • #1   24. jan Det har aldrig været nødvendigt at teste mine, da de har haft stamtavle. smiley

• #2   24. jan Det kan nu ellers i høj grad være vigtigt at teste stambogsførte hunde også, Susanne.
    Min Lumi er fx kun 75% Siberian trods stambog, og jeg kender rigtig rigtig mange andre i samme situation, både i egen race og flere andre.
    Der fifles mange steder.

Hvor er hunden testet, LKA?
    Vil du dele et foto af testresultatet?
    Lumis er her.

profilbillede
  • #3   24. jan Jeg har faktisk overvejet at få Hera testet, bare for sjov. Jeg mistænker på ingen måde hendes opdrætter for fusk, men der kan jo ligge noget længere ude.
    Hvad koster det egentlig, sådan slag på tasken?

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#4   24. jan https://www.facebook.com/share/p/14pUMeNzGeE/

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#5   24. jan

profilbillede
  • LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#6   24. jan

profilbillede
  • LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#7   24. jan Har åbnet analysen både på mobil og pc...
    Hvis jeg gemmer som rapport står det hele på korte linier mast sammen i venstre side...

Der er også tjekket for omkring 125 sygdomme.
    Troede først ikke det eller var bare overrasket.
    Men de beskriver også farve og længde på hans pels og maske / pletter og minus ekstra klo.

Den koster vist 799 hos Omgenia nu...
    Har indsat link og ved ikke om rabatkode med 60 procent stadig virker.

profilbillede
  • LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#8   24. jan

profilbillede
  • #9   24. jan Jeg har givet omkring 1000 kr hos Embark, som har verdens største database og bedste/mest præcise test. Der testes for racer, genetiske markører, træk,
    indavlsgrad og sygdomme. Desuden følger en stribe værktøjer til brug for avlen, hvis man vil den vej og tester via Breeder Kit.
    Her er den offentlige rapport/profil for Lumi:
    http://embk.me/atebssiberiansnowfallofragnar?utm_campaign=cns_ref_dog_pub_profile&utm_medium=other&utm_source=embark

Kun via DNA-test med genetisk COI kender man sin hunds reelle indavlsgrad. Alle hunde bør testes før avl, så man udelukkende arbejder for lavere COI.

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#10   24. jan Den her test hos Omgenia opdateres løbende.

• #11   24. jan Malene, næppe.relevant for os. Han er snart 8 år og lever nok ikke vildt mange år endnu. Hvad skulle vi bruge resultatet til? Opdræt er lukket ned.

• #12   24. jan Jeg ville nok tage det resultat lidt med en gran salt, bare fordi Omgenia stadig er ret nyt og deres database er ikke særlig stor. Det er ikke en synderligt nøjagtig test.

Hvis du vil have et ordentligt resultat, så kan jeg kun slå endnu et slag for Embark. Den er uden tvivl den bedste. Kort efterfølgende kommer MyDogDNA/Optimal Selection. De er ikke helt så nøjagtige som Embark, men stadig betydeligt bedre end Omgenia.

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#13   25. jan Det er stort set samme test.
    Havde kigget på de andre inden men tak for forslaget.
    DNA er det samme uanset alder på firma.
    Vi behøver jo selvfølgelig ikke være enige;)

• #14   25. jan Nej men det kunne være sjovt at prøve.

• #15   25. jan LKA, selve DNA'en er selvfølgelig den samme, fordi den stammer fra samme hund. Men databasen og hvor præcise prøverne er er ikke.
    Jeg har set en DNA prøve fra et sted (jeg kan ikke huske hvor) hvor databasen simpelthen ikke indeholdt de racer som hunden var lavet af, og derfor kunne man kun se at hunden var en blanding, men ikke hvad den var en blanding af.
    Derfor har alder på selskaberne en betydning, for jo ældre og mere brugt de er, jo større database har de at holde op imod, og derfor også mere sikre resultater smiley

Jeg kender ikke det sted du har brugt, og det er sikkert et ganske udmærket sted, der med tiden får lavet en god database. Men Embark har altså bare en fordel, hvis man vil have mere præcise og sikre resultater, især på blandingshunde, fordi deres database er så stor.

Så er det heller ikke de samme ting de forskellige steder tester for, slet ikke hvis man har racehund og f.eks. vil teste for bestemte farver, for det er slet ikke alle der har en test for de specifikke ting. Så der er forskel på hvem man bruger, selvom hundens DNA er den samme, for de udvikler hver deres tests, og derfor er nogle bare bedre end andre.

• #16   25. jan Ja jeg ville også klart vælge Embark i dette tilfælde.

• #17   25. jan Vi har jo 2 DSG uden stamtavle. (Den ene er efter min kærestes tæve og den anden er købt ude, min kæreste er, modsat mig, ligeglad med stamtavle).
    Og hende købt udefra, er ihvertfald ikke ren DSG. Min kæreste har købt hende som DSG, men vi tror der er JRT i hende. Så jo, det kunne være sjovt.
    Schæferen er som altid, med stamtavle, så tænker ikke der er så mange overraskelser der.

• #18   25. jan Ser ud som om det kun koster 660 eller? Noget jeg overser?
    For mit vedkommende ville det bare være "for sjov", for det ændre jo intet for mig. Så derfor behøves det ikke være det dyreste. Kunne bare være sjovt at se med Rita, om vi har ret i JRT og hvor meget.

• #19   25. jan Nå, har bestilt 3 stk. Ja ja Schæferen er nok overflødig, men jeg fik 3 stk med fragt til pakkeboks, for 1485 kr.
    Det bliver sjovt det med Rita og JRT.
    Men også Hundeprut, der er uden tavle.

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#20   25. jan Til my little sunshine
    Jeg troede, der var kokoni i Buddy og søgte inde på den side (gruppe), hvor folk viser deres hunde + testresultat fra embark på facebook.
    Der var ikke en eneste kokoni så tænkte den ikke var i basen.
    Bruger også en del penge på adfærdsbehandler så tænkte, jeg ikke havde noget at tabe ved at prøve den nye fra DK på tilbud.
    Det tiltalte mig også, de ikke bad om billede af hunden inden test.

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#21   25. jan Til Zenta
    Blive spændende med de tests??

• #22   25. jan Det er nemlig ikke den samme test. Embark kører med 260.000 markører, som den tester for hver gang, og det er altså ikke småting. Det gør et nyt firma ikke.
    MyDogDNA og Optimal Selection er blevet en del af Wisdom, og Wisdom har først kunne opgradere til en 100.000 markør chip for nylig. De er ikke et nyt firma.

Embark har udover det også adgang til en kæmpe database fra Cornell University i USA oveni, så de ér uden tvivl de bedste.
    De har ganske enkelt bare mere data og flere markører at lave testen ud fra.

Nogle af de her billigere/nyere tests kan ikke engang finde ud af at differentiere mellem menneske og hunde DNA, så jeg ville virkelig ikke bruge så mange penge på en test, der ikke har mere opbakning.

Kokoni falder sandsynligvis under european village dog, fordi det er en landrace.
    Man kan dog skrive til dem, hvis man har en sjælden race, som fx kun er anerkendt et enkelt sted. Det gjorde min veninde med hendes koreanske Sapsaree.
    Det kræver dog dokumentation.

• #23   25. jan Hvordan er det med Embark og told? Det kommer jo fra USA, men selv “produktet” er jo dét de analyserer - ikke prøvetagningsudstyret. Eller kan man købe det inden for EU?

• #24   25. jan Der er told på Embark.

Som sagt kan man også vælge MyDogDNA. De er ikke helt så nøjagtige, men ikke dårlige. De er nemlig i Europa, så der undgår man told.

• #25   25. jan Så Jannis pakke til 1.500 skal tillægges moms, toldgebyr og told? Og ender på et godt stykke over 2.000 kr?

• #26   25. jan Jeg ved ikke hvilken Janni bestilte.

• #27   25. jan Hvad skal man sende afsted til laboratoriet for at f lavet dna test p sin hund?

• Louise P
    Louise P Tilmeldt:
    jan 2025

Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #28   25. jan Der er skam stor forskel på kvaliteten af de forskellige tests, jeg kan anbefale at se et afsnit om emnet, fra CBS Marketplace (canadisk undersøgende/afslørende forbrugerprogram). Varighed knap 14 min.:
    https://www.youtube.com/watch?v=T2UISJYs19Y

Dig med Schæferen, håber du føler dig inspireret, det kunne være sjovt at høre resultatet smiley

• #29   25. jan Bare ikke hun er kvart Puddel. smiley

Som sagt, for mit vedkommende er det bare sjov og ballade. Skal ikke bruge det til noget seriøst. Så det er ikke noget jeg vil betale i dyre domme for. smiley

• Louise P
    Louise P Tilmeldt:
    jan 2025

#30   25. jan #29:
    Men ville du da ikke få sjov og ballade ud af det, hvis du fik papirer på at du selv er kvart puddel? (Hint, se evt. videoen på linket ovenfor)

• #31   25. jan Jeg er ikke sikker jeg forstår dit spørgsmål?
    Jeg kommentere udelukkende på at jeg ikke har behov for at betale i dyre domme, for noget jeg ikke skal bruge til noget. Netop fordi det bare er for sjov. Jeg ejer 3 hunde og racerne ændre jo intet.

• Louise P
    Louise P Tilmeldt:
    jan 2025

#32   25. jan I TV programmet vælger de, at undersøge hvad der mon kommer retur, hvis de indsender mundskrab på også værten (sammen med oplysningen om at prøven er fra en hund). 2 tests “fejler”, men resultatet på de andre 2 tests, racebestemmer ham til henholdvis basenji-beagle mix, og kangal-mastiff-m.fl. mix.
    Og da du allerede hvad din Schæfer er, såå… smiley

• #33   26. jan Ja såååå kommer den nok retur som Schæfer tænker jeg.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 114 Emner: 30 Svar: 3.560
    #34   26. jan Det kunne være lidt sjovt at få Kenia og Vilma testet. Eurasieren HAR jo tre racer i sig. Mon firmaerne kunne finde frem til de tre? smiley

• #35   26. jan Hvad gør man egentlig hvis man gerne vil avle på sin hund, der har stamtavle i eksempelvis DKK, og man via sådan en test finder ud af at den ikke er helt raceægte.
    Kan hvalpene så stadig stambogsføres?

• #36   26. jan Anne Julie, det må Malene vide alt om.
    Hun er jo så uheldig at hendes har vist sig at vlre en blanding.

• #37   26. jan Anne Julie, det kommer nok an på hvilken race, hvilken test og om opdrætter af hvalpen vil stå ved det og DKK's humør.
    Malene og de andre med husky blandinger kan frit avle med DKK stamtavle, selvom det er bevist at de ikke er rene, men det tager DKK ikke så tungt. At seriøse mennesker så aldrig ville kunne drømme om at snyde på den måde, er så en anden snak. Men de må i følge DKK gerne gøre det, og der er da også nogle der har gjort det.

Men om jeg måtte, hvis det var Teemo aner jeg ikke.

• #38   26. jan Isabelle: De går generelt kun 3-4 generationer tilbage (Embark/wisdom i al fald), så testen ville nok komme tilbage som eurasier.

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#39   26. jan Har ikke nået at læse alle kommentarer.

Maya: Det er sådan nogen piberenser vatpinde, der skal køres rundt i munden på hunden...
    Og lufttørre 30 min inden kuvert.
    Det gjorde jeg kun 3 minutter, da mail efterfølgende med ændringer var 30 minutter og ikke 3 minutter som info i fremsendte prøve.

Måske derfor der er kommet mail om de kører prøven igen - eller efter at have set billede af min hund, jeg viste bagefter??

Men der mangler jo også 2 procent i analysen.
    Tænkte det som ukendt.

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 667 Svar: 5.765
    #40   26. jan Nej I må lige skrive testsvar - elsker den slags

• #41   27. jan For at en race kan genkendes genetisk kræver det at der er etableret en genetisk profik på den. Det er der ikke på alle racer smiley Typisk mangler små og meget lokale racer. Så Kokoni er der sikkert ikke nogen profil på.
    Hvad med at prøve at få testet via 'landbohøjskolen'? https://ivh.ku.dk/dokumenter/dokumenter/genetik-tests/racebestemmelse/. Den koster ganske vist en konsultation hos din dyrlæge.
    Man skal ikke blive superoverrasket over at få at vide at der er engelsk sætter i en blanding fra Grækenland. Engelsk setter er forholdsvis almindelig i Grækenland og derfor indgår den sansynligvis i mange græske blandinger - akurat som labrador indgår i mange danske blandinger smiley

• #42   27. jan Janni - jeg synes bestemt det er spændende, hvad DSG´ernes resultat bliver.
    Det må kunne give et fingerpeg om, hvilke racer/blandinger, der er blevet indmønstret i racen smiley smiley

• #43   27. jan Ja helt bestemt Karina og om vi har ret i det med JRT. smiley

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#44   27. jan Opdatering på testen....
    Mht. udseende er det også mere passende end 30 procent puddel og 17 pekingeser.

profilbillede
  • LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#45   27. jan Og så er der testet for en masse sygdomme.

profilbillede
  • LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#46   27. jan

profilbillede
  • LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#47   27. jan

profilbillede
  • LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#48   27. jan

profilbillede
  • LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#49   27. jan

profilbillede
  • LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#50   27. jan

profilbillede
  • LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#51   27. jan

profilbillede
  • LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#52   27. jan Der er lidt flere end det her mht. pels og så det med skæg + klo på bagpoter.

Buddy vejer så 12,5 men der er jo også fire racer, hvor de tre kan veje mindre end 12,5
    Går ud fra engelsk setter er størst.

Skal have læst om racerne.
    Nu ved jeg jo noget om min gadehund.
    (Billede fra i dag)

profilbillede
  • #53   18. mar Havde glemt alt om de test. Indtil nu. De bliver smidt i postkassen i dag.
    Men ved ikke om de kan bruges til noget, for jeg synes det var ualmindeligt svært at tage dem.
    Ingen af mine 3 hunde synes det var fedt. Og at skulle holde både munden åben og rode rundt med 2 pinde i 10 sekunder, det var ikke nemt.
    Bagefter står der at de skal tørre i 30 min. Og det gør de også nu. Men jeg kan slet ikke se at se er fugtige. Som i slet ikke. smiley

Hvor lang tid gik der før I havde svar?

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

#54   18. mar Buddys tørrede max. 2 minutter...
    Der gik et stykke tid mht. svar pga. julen...
    Normalt er det vist 4 - 5 uger....

• #55   18. mar Okay, smider dem afsted i dag. smiley

Kommentér på:
Buddys DNA-test ifm. race

Annonce