Pleaser´e .. og nemme hunde ... {{forumTopicSubject}}
Efter tråden i går, er jeg kommet til at tænke på hvad folk egentlig mener, når de siger at en hund ER nem / IKKE er det.
Og så er det der "pleaser" dukket op også - som altid får mig til at spekulere på, hvad folk mener, når de siger det.
Mit bud er, at en nem hund er en, der ikke har de helt store krav til tilværelsen. At de ikke har en voldsom aggressivitet overfor andre hunde. At de ikke har en voldsom ulyst overfor mennesker. At de ikke behøver 3-4-5 timers aktivitet hver dag, for at være i stand til at slappe af om aftenen. At de ikke står og fylder op på internaterne, og ikke laver overskrifter i medierne ...
Det er sådan i store træk som jeg ser det.
Pleaser hunde har jeg aldrig forstået ?
Måske fordi jeg altid har haft den slags hunde ? Schæfer, en enkelt aussie, maller ...
Jeg oplevede så, da jeg igennem små ti år boede sammen med 2 cane corso (i, som det måske hedder i flertal
), at deres driftniveau var væsentligt lavere end min malles - og at man som fører skulle op på den store klinge, for at få dem for alvor interesseret i at arbejde .. og at de kørte væsentligt hurtigere træt (ikke fysisk) i deres arbejde.
"Min hund er så klog, at den ikke gider lave den samme ting flere gange og når du nu for 3. smider apportbukken, så må du selv hente den" ... omskrevet "min hund mangler drift" ...
Men hvad tænker I ?
Det virker som om, at det er et voldsomt overgreb på en hundeejer, hvis man siger at vedkommendes hund er "nem".
Esh er enormt nem på visse punkter, andre kræver han meget af mig - han er super god til at falde til, hvilket gør det at køre til konkurrencer i udlandet nemt, fordi han slapper fint af og sover på hotellerne = han er klar til konkurrencerne dernede.
Er det så en "dårlig" ting ? Er Esh så en kedelig hund ?
Hvad handler det om ? Og hvorfor bliver folk så skingre, når man kalder deres hund nem ?
Billede af min nemme Esh - som faktisk er ret fed alligevel
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.907
Ved ikke om det giver mening?
Det er jo ikke svært at have en nem hund og det kræver ikke meget af en ejer at have en nem hund?
Blot tanker.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.314
Og jo, hun er helt enorm kedelig, for en der fx. har ambitioner indenfor noget, der kræver et drive, hun bevidst ikke er avlet med.
Der kan man udfordre sig selv, hvis man synes det er sjovt. Jeg ville dog vælge sport der ikke går på bjæferdrive, men mere sådan noget som biathlon etc.
En vov som Skye kan sagtens få opfyldt sine behov som "hyggehund", hendes arbejde er, at fungere som servicehund. Kræver ikke drive på den måde, men nogle andre egenskaber.
Det er heller ikke problem, hvis hun kaldes kedelig. Hun giver mig hvad jeg har brug for, og jeg gør hvad jeg kan, for at give hende, hvad hun har brug for. Hun fungerer med harmonisk selvtillid og ro, i de fleste situationer, indtil videre. Det er et ønske og behov for mig, at hun kan være hvor jeg er, og ikke stresser, fordi hun vil underholdes, når vi er ude/når hun arbejder.
Hundetræning på hold var hun meget lidt engageret i. Hun lærer ved tilpasning, hun vil please mig, og ved brug af grundliggende træning.
Kia var knivskarp, det var sjovere at træne med en, der gider ... Hun var alt andet end kedelig, men det var også frusterende, når hendes behov var større end mine evner rækkede ...
Kia havde meget højere drive og krævede bare en del mere.
Men jo. Jeg opfatter hyrdehunde, som generelt være pleasere. Det er ikke negativt. Det kræver jo bare en indgangsvinkel i træningen, der bedst udfordrer og belønner dem.
Hvor fx. amstaffer, mange terriere af den type, efter min erfaring har brug for en anden indgangsvinkel, netop fordi de måske ikke finder samme motivation til at ville please ejeren med gentagelser etc.
Der er så andre udfordringer, til race og instinkter. Men det er der vel for alle racer?
Du ville røvkede dig med Skye, og jeg ville tude af frustration med dine hunde, da jeg aldrig ville kunne give dem, hvad de har brug for.
Hvad der er nemt for mig, er kedeligt for andre.
Det er vel ret ligegyldigt?
Hvis ellers hund og ejer trives sammen?
okt 2023
Følgere: 139 Emner: 32 Svar: 4.431
Når jeg tænker "pleaser", tænker jeg hunde, der virkelig VIRKELIG gerne vil gøre det, deres ejere ønsker af dem uanset hvad - fx om det er den samme kedelige øvelse ti gange i træk.
Jeg kan fx godt få Vilma til at sætte sig, lægge sig ol. men gøre det igen og igen og igen gider hun simpelthen ikke.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
En nem hund er for mig en hund uden de store problemer. Altså en hund som ikke kræver en masse hensyn for at fungere i en almindelig hverdag, ikke fejler noget, men som bare er en helt normal hund.
Teemo er ikke nem, han er en fantastisk hund, men jeg skal tage mange hensyn og han kan ikke være alene hjemme. Lucky har altid været nem, han kan være med alle steder, være alene hjemme, og har ikke problemer med hverken mennesker eller hunde.
En pleaser er for mig en hund der er lavet til at samarbejde, altså en hund der vil arbejde for fører, uden at det er med de helt store overtagelses godbidder osv.
En hund kan godt have drift uden at være pleaser, for hvis den er lavet til at arbejde selvstændigt, kan den jo godt være mega god og tændt på dét, uden at gide at arbejde med en fører, men så er den ikke pleaser.
Jeg har to herhjemme der er sådan Ca. Modsætninger på det punkt.
Lucky er ikke en pleaser what so ever. Han gør kun det der kan betale sig, og hvis du ikke har rette belønning så går han, eller sætter sig til at ignorere dig. Synes han ikke opgaven er super sjov, så kan man da glemme alt om at han gør det.
Hans niece var meget mere pleasende, dog stadig ikke på niveau med Teemo.
Teemo elsker at arbejde med mig, for ham er det nærmest belønning i sig selv at få lov til at arbejde med mig. Jeg kan træne på alt fra det kedeligste mad til legetøj, og stadig have ham i fuld power. Hos ham er det faktisk nærmere et problem nogle gange at få ham lidt ned i gear fordi han så gerne vil.
Lucky har givet mange grin på hold, for når han mener han er færdig med at træne, prøver han enten at gå hjem, eller sætter sig med ryggen til mig og ignorere mig fuldstændig.
Jeg tror ikke den ene af mine hunde er klogere end den anden, de har bare hver deres personlighed, og dermed også hver deres tilgang.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 174 Svar: 1.939
For mig er en nem hund= med en ukompliceret hund at leve med, hvor der ikke skal tages specielle hensyn eller den store "omtanke" til at få til at fungere.
For mig er en nem hund alt andet end kedelig. Feks synes jeg generelt labradoren er en nem hund, den er nem at aktivere, nem at opdrage/træne og så er den barre generelt super ukompliceret i næsten alt livet byder på, en fantastisk hund.
Min egen race, Tysk pinscher, og her tager jeg udgangspunkt i mit eget eksemplar, der er noget ressource forsvar, temperaments problemer i racen, ved ikke hvor udbredt det er.
Men min tyske pinscher: hun kræver ikke specielt meget aktivering/ motion, synes jeg,
Der hvor hun er krævende er fordi hun ikke er ukompliceret som labradoren, hun er stædig og super klog på den måde at hun kun gør det hun vil, og når hun vil, heldigvis er hun så madglad at hun ofte gør det jeg beder om fordi hun får sin mad løn, og rigelig af det.
Hun er nem med andre hunde fordi de ikke interesserer hende ret meget og hun er venlig i mødet, men hun er ikke til fri hundeleg, hundeskove og larmende hunde ( som på træningspladsen til agility)
Hun gider ikke gå tur i naturen, hun vil helst gå i villakvartererne eller hen på et grønt område hvor hun kan tulle rundt eller ligge og sutte på sin bold mens hun studere verdenen.
Hun gider ikke være med ude hvis jeg går og ordner have mm.
Hun larmer aldrig når vi har været afsted og hun har siddet i bur/bil/ offentlig transport eller hun bare har skulle være i ro, men hun slapper ikke af, hun er på i sit hoved.
Lang historie kort, min tysker er nem , men ikke så ukompliceret som labben .
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.826
En hund kan være af ekstremt samarbejdende type/race og være svær at leve sammen med, fx fordi den ikke kan være alene hjemme, hyrder biler/børn eller kaster sig frem mod andre hunde.
En hund kan være af ekstremt selvstændig type/race og være nem at leve sammen med, når dens behov for at arbejde opfyldes.
Jeg har udelukkende ejet den selvstændige type med stort behov for at arbejde. Nogen har været nemme at leve med, andre det modsatte.
Lumi er en galning. Kæmpe drive, men fantastisk slukknap. Hun er med mig overalt. Virkelig nem hund, når hendes behov for leg og bevægelse er dækket.
Så alt handler jo både om hunden, men også om de øjne der ser, og de hænder, der håndterer.
okt 2023
Jeg har haft fem eurasiere - rimeligt nemme, vil jeg mene, men kun én af dem var pleasende - Kela
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 167 Svar: 11.359
Det her elsker jeg, for der bliver tit sat lighedstegn mellem drift og pleasende. Slædehunde er det oplagte eksempel på en hund med KÆMPE drift, men som bare slet ikke er pleasende. Til gengæld kan den trække en slæde 50 km på en halv dag, og stadig være sådan “nå, skal vi lige tage en tur mere”
Jeg havde Bella før, som var blanding af grå schæfer og hvid schweizisk. Hun var nem
Jeg har altid syntes at labber var kedelige. Nu har jeg bare mødt så mange gennem tiden, at jeg er nået dertil hvor jeg vakler imellem at få en lab eller golden, når jeg ikke længere skal have schæfer. Og labben vinder nok med et mulehår, fordi den lige er tand mindre kompliceret - goldens kan være lidt rigeligt frække og lidt langsomme i den mentale udvikling.
Jeg har aldrig fattet pointen med IGP. Og jeg har aldrig forstået hvorfor det var så vigtigt at have hunde med så meget motor, for at kunne dyrke sporten. Så købte jeg sådan en hund, og begyndte at træne dele af programmet, og nu fatter jeg det! At det kræver en grad af hurtighed, præcision, koncentration og mod af hunden, at man simpelthen ikke kommer (flot) igennem, uden at hunden har motoren til at give det overskud, der kræves. Det er gået op for mig, hvor hårdt det er at træne momenter og præcision, og at det kun kan lade sig gøre at træne sådan, hvis hunden faktisk har lysten til at blive ved og ved og ved. Det var en kæmpe åbenbaring for mig, da det gik op for mig, at både min hund og jeg kan være HELT mast efter et par korte træningspas. Men det er vi fordi vi er så koncentrerede og fokuserede imens det står på.
Jeg elsker min “komplicerede” hund. Men jeg elsker min nemme, søde, nuttede og ukomplicerede hund lige så højt
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.024
Nem hund, som jeg også lige har skrevet ovre i hverdagstråden, opfatter jeg som en lidt for subjektiv beskrivelse... Måske også ift at du siger folk bliver defensive omkring at deres hund kaldes nem: måske fordi folk ikke selv opfatter deres hunde som nemme. Som jeg skrev for mig selv personligt havde jeg absolut tidspunkter med Coco hvor jeg oplevede hende som meget lidt nem, men i sidste ende var det jo ift hvad jeg havde af overskud som afgjorde det (og det tænker jeg det er for alle).
Martine, dit udgangspunkt er en malinois, og jeg kunne derfor forestille mig, at du ville finde rigtig mange hunderacer nemme. Også racer som måske ikke er nemme for flertallet af hundefolk.
Ift pleaser: jeg kan blive SÅ træt når pleaser-hunde sidestilles med at være kloge hunde. Jeg må indrømme at jeg synes der er få hunde som virker dummere end en border collie. Men det er jo igen på betingelse af hvad man sidestiller med klog - i hvad består klogskaben?
Og i hvad består pleaser-delen?
Fx border collie virker meget pleasende, den vil så gerne samarbejdet med sin ejer at den tilsidesætter al selvstændig tankegang og gentager med få rettelser ud i det uendelige (måske? Sådan synes jeg det kan virke i hvert fald
Det er der så rigtig mange andre hunderacer som ikke er pleasende nok til at gøre. Men at de har evnen til at tænke "nej tak" synes jeg ikke gør dem mindre kloge
okt 2023
Mener du helt seriøst, A-S, at du synes, at en Border Collie er en af de dummeste racer?
jun 2008
Der er så mange gange hvor jeg er blevet overrasket over hvor meget hun regner ud, og hvor "dum" jeg kan være.
Nogle gange virker det som om det er mig der bliver aktiveret og trænet.
Det der med at være klog, det er så svært for der er så mange måder man kan være det på og det er der også for hunde, der er dem der lærer hurtigt og udenad og dem der forstår at få andre til at indrette sig efter en, problemløsning mm.
Er glad for at det der dominans om at hundene gerne vil være alfa mm, er modbevist, for hvis det passede var jeg på ski...
Her hjemme har vi en overenskomst som vi begge fungere med, hunden hører for det meste efter og bliver betalt godt i mad.
Angående det med nemme hunde, og hvor min har været overraskende nem er, at selv om hun faktisk har en del jagtdrift/løbe efter noget der bevæger sig. Så har jeg kunne sammeføre hende med fjerkræ, kaniner, katte og heste, uden det store besvær, og har kunne gå frit rundt i mellem dem uden problemer, selv om hun var omkring 5 år inden hun blev præsenteret for dem.
sep 2017
Jeg tror tit at folk forveksler dovenskab og ugidelighed med intelligens. “Ej, min hund har da regnet ud at belønningen er *indsæt selv sted*, så den gider ikke lave alt det andet, den går bare direkte til belønningen”. Den har da garanteret regnet det ud, men det har alle de andre også. Dem, der gider blive ved med at arbejde, SELVOM de ved belønningen først kommer senere, er dem der er trænet til at elske arbejdet lige så meget som belønningen
okt 2023
Opfatter du det som en modsætning at være pleasende og at være skarp øverst oppe, Maya?
nov 2024
Følger: 16 Følgere: 53 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 32 Svar: 736
okt 2023
jun 2011
Og Anne, nej, jeg udtaler mig ikke om Martines hund overhovedet. Jeg bruger specifikt border collien som eksempel fordi den netop altid fremstilles som umådelig klog - men baseret på hvad?
Hvis mennesker opførte sig som du beskriver ift at elske at udføre en opgave på unødvendig vis, ville vi nok ikke betegne dem som kloge? Men vi ville nok betegne dem som meget pleasende, hvis de gjorde det, fordi en de elskede højt bad dem gøre det på netop denne måde, selvom de vidste det ikke var den mest ligetil/klogeste måde at gøre det på.
nov 2012
Så for dem handler det ikke om at få belønningen nemmest og hurtigst, for for rigtig mange af dem, er selve arbejdet belønning i sig selv.
Ligesom en husky der løber foran en slæde, den får jo heller ikke belønning hele tiden, det at den får lov til at løbe er belønningen. Satte du min chihuahua til at gøre det samme, ville han da bare skride og sige at det kunne jeg da virkelig selv gøre.
Er den ene dummere end den anden? Næh de har bare forskellige instinkter og er avlet til at elske forskellige opgaver.
sep 2017
Hvis vi 1:1 skulle sammenligne med mennesker, så er hunde jo idioter, fordi de bare får mad eller får lov at lege med det samme stykke legetøj, som de har leget med 1000 gange før. Var de kloge, ville de kræve penge
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.157
De kræver et minimum af aktivering for at trives, er mere eller mindre hurtige i hovedet, tilpasser sig nemt og behøver stort set ingen træning for at blive nemme og omgængelige familie hunde.
Racestandarden beskriver en whippet som:
-En harmonisk kombination af muskuløs kraft og styrke med elegance og yndefuld
skikkelse. Bygget til fart og arbejde. Enhver overdrivelse skal undgås.
-En ideel ledsager. Tilpasser sig særdeles godt under både hjemlige og sportslige
forhold. Blid, hengiven og ligevægtig karakter.
Jeg elsker at de kan tages med stort set alle steder og opfører sig "dannet", når det behøves., at de fungerer hamrende godt som flok, at de er, hvor jeg er uden at klistre.
Jeg bliver aldrig træt af at se dem løbe og imponeres igen og igen over, hvor adrætte og hurtige de er.
Vil alle finde racen nem, nej bestemt ikke.
Mange finder deres jagtinstinkt belastende og man skal kunne håndtere, at naboens kat måske ikke kommer levende ud fra matriklen, hvis den vover sig ind, at samværet med andre mindre dyr kan være lykkeligt, men ikke altid er det.
At de stjæler ting og mad, at de går på bordene (i hvert fald, når de er alene) og tager det som en selvfølge, at husets bedste lænestol er deres + sikkert en masse mere, som man som ejer vil finde frustrerende og irriterende, hvis man ikke er forelsket i racen.
jun 2011
My Little: jeg troede da jeg meget tydeligt skrev at de netop gør det/elsker det fordi det pleaser deres ejere/dem de elsker?
Men uanset, det er jo netop min pointe, hvad du beskriver, og netop derfor jeg sætter spørgsmålstegn ved hvad klogskab er - ligesom du også selv gør:-)
aug 2024
Følgere: 19 Emner: 1 Svar: 168
Jeg forstår bare ikke prægtigen, i at have sådan et monster og vilddyr
Jeg forstår det bare ikke
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.826
Jeg var med for nogle uger siden, og det var mega spændende! Kognition har intet med racer at gøre. Det er helt og aldeles individbaseret hvordan hundene håndterer testen.
I den allerførste test, som hedder Distracting Pointing Cue, skal fører placere en godbid under én af de to bøtter, der står nogle meter foran hunden. Hunden holdes af en figurant og ser det ske. Herefter peger fører på den tomme bøtte og hunden gives fri til at flytte sig. Seks gange i træk tester man, om hunden går med sin egen indskydelse (altså godbidden) eller vælger den bøtte fører peger på, som er tom.
Der var 6 forskellige racer med til testen. De samarbejdende racer gik med godbidden og fraveg førers instruktion.
Min selvstændige polarhund valgte alle seks gange i træk den tomme bøtte, som jeg pegede på. Seks gange i træk fik hun ingen belønning, fordi hun fulgte min anvisning. Det var mega interessant og ekstremt sigende. Hun vægter mig højere end mad.
Det er vigtig viden ift den videre træning af hunden, hvordan den reagerer i testen her.
Voldsomt spændende test over 3 dage!
Jeg kan virkelig anbefale en kognitiv test, hvis I ønsker at forstå hundens måde at arbejde på samt hvordan jeres tilgang skal være, for at I udvikler jer i den retning, I gerne vil.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 97 Svar: 11.121
Lilly plejer at få små godbidder i en flaske , der ryger ud når hun skubber til flasken .
Jeg tror billederne taler for sig selv -------> ingen godbidder = jeg er skredet .
Jeg ved ikke om der har noget med klog eller dum at gøre , men det er bare Lilly .
aug 2008
Streetcredit eller?
jun 2008
Nej bestemt ikke, nærmere det omvendte, at hunden godt kan være skarp uden at være pleasende, måske også lidt dårligt beskrevet, min tanke var lidt at fordi en hund ikke er sådan en "pleasende" trænings egnede hund så kan den godt være skarp/klog
Kan godt fornemme, i tråden, at jeg måske er kommet til at give indtryk af noget andet end jeg mente.
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 373 Svar: 14.831
Jeg har det lidt omvendt af .. ja, nu kan jeg ikke lige huske hvem det var der skrev det - AS måske - jeg hører mere at en hund, der ikke rigtigt gider at arbejde så meget, er klog, end at en hund, der gerne vil jobbe og gøre det meget, er det.
Mange synes, at de der arbejdsomme hunde er dumme og ikke har nogen personlighed - det er ihvertfald det JEG læser mest.
Jeg tænker også sådan lidt .. hvis en hund skal indlære - og det være sig hvad som helst - kan den IMO snildt fremstå langt mere smart, hvis den gider - for så må den jo alt andet lige, forstå tingene noget hurtigere, ikke ?
Eksempel - jeg skulle introducere genstande (dem man bruger på et IGP spor) for Pirat. Han vidste at jeg havde mad i hånden, for det havde jeg jo vist ham. Og han er et seriøst mad-øre og vil VIRKELIG gerne sin mad.
Jeg brugte klikkeren til denne øvelse - det har jeg ikke gjort tidligere, men man skal aldrig gro fast i "sådan har jeg ALTID gjort" for så når man ikke ret langt.
Altså - jeg lagde en genstand på gulvet - havde mad i hånden som jeg viste Pirat og .. ja, så var det bare at vente.
Han går virkelig "amok" hoppede op, bed i min hånd, skrabede .. GI MIG SÅ MIN MAD !!! - og jeg var bare neutral, selvom alt hans ihærdighed gjorde ondt.
I hans frustration over ikke at kunne få det som han ville, kiggede han lidt rundt - og også på genstanden. Klik - hånden blev åbnet, og han fik sin mad.
Ikke mere end det - og - fordi jeg talte - efter 2 forsøg, hvor han blot kiggede i retning af genstanden og fik mad ... så gik han af sig selv tættere på og snusede til den .. og - fordi jeg talte - 6. gang lagde han sig ned.
Hvordan han kunne regne det ud - for jeg havde ikke vist ham det - blot trukket belønningen ud, efter at han havde fået jackpot for at snuse til den .. så prøvede han sig frem, fordi der jo ikke skete noget - skrabede i genstanden, tog den i munden, slap den igen .. og så .. lagde han sig.
Er han en klog lille hund ? Tja, det ved jeg nu ikke, men han har en EKSTREMT høj indlæringsevne. Og dette har jo nok - fuck janteloven - noget med den måde, han bliver håndteret på.
Omvendt KAN man argumentere, at hvis han var så skide klog, burde han jo nok efterhånden have fundet ud af, at han IKKE må gå på bordene ... men der bliver jeg jo aktiv og skubber ham ned og siger nej !!!
Og når han så rammer gulvet med 4 poter, roser jeg ham ...
Hvorfor lærer han så ikke det ???
Fordi han er en dum lille hund - eller at jeg lige der, er møgdårlig til at håndtere ham ?
Men sjovt, som folk opfatter ordene
okt 2010
Når jeg helt holder kæft og kun bruger klik og godbid, så fornemmer jeg at de klart har en fornemmelse af, at det er dem selv, som opfinder den dybe tallerken og ikke mig, der har et krav om en bestemt adfærd.
Intelligensmæssigt svinger de meget, et par af mine er endda meget kvikke, og har et helt utroligt samarbejde, når de jager gnavere sammen.
Begge åbner døre, skabslåger, lynlåse mv. og den ene Akka, har en adfærd, som jeg aldrig har oplevet hos andre af mine hunde, hvis hun hugger en pose godbidder fra et skab eller en hylde, så deler hun med de andre, helt bevidst. Hun kalder på de andre, når hun har et "bytte", det gælder også, når hun har fanget en fasan.
jun 2011
jan 2006
Det er det jo også på en måde.
Jeg har klikket hunde før, men aldrig som shaping (hedder det ik det?) - det har været hvor jeg har guidet og så klikket, når de gjorde det rigtigt.
En hund som Esh - som kører på samtlige kedler og har et utroligt "hurtigt" temperament, dur metoden ikke til.
Han kan nå at vise 37984 forskellige ting og det bliver alt for svært for ham på den måde.
Pirat er roligere i hovedet og slet ikke så hurtigt-forvirret-kørende .. på ham, så giver det mening.
Jeg er af den overbevisning, at metoden ikke fungerer til alle typer hunde
okt 2010
Jeg brugte også klikker sammen med guidning, da jeg havde Alfa, min atypiske og komplet vanvittige whippet, hun var ufattelig hurtig i hovedet.
Havde jeg haft hende i dag, havde jeg nok fået lavet en gentest, for jeg er stadig af den overbevisning, at hun indeholdt andet end whippet i sine gener.
Min mand siger stadig, at havde hun været vores første whippet, var hun også blevet den eneste
okt 2007
Jeg ved ikke om den holder?
Kia lavede responskæder, når jeg gav en uklar kommando. Så ret ofte. Hun var så også ekstremt hurtig til at gøre, hvad hun fik besked på, med iver, når hun forstod hvad jeg ønskede. Men hun havde brug for, at få at vide, hvad jeg ønskede i en uvant situation.
Så klog vov, langsom fører giver mening.
Skye spørger hvad jeg mener, ved en uklar kommando, tager intens øjenkontakt og afventer en mere klar kommando.
Det sparer jo en del fysisk energi, for hende, men er måske også et tegn på, at hun ikke har så meget drift?
Jeg ved det ikke. Hun virker mere "blondineagtig". Hun lærer mange ting meget anderledes end Kia, og hvad der står i bøgerne omkring grundlæggende hundetræning.
Kia spejlede enormt meget. Jeg kunne vise hende hvad jeg ønskede, og hun kopierede .. Det gjorde hun så også med ting jeg ikke var enig i, at hun behøvede at kunne (åbne skabe og skuffer, inkl. køleskab og fryser, tænde og slukke lys etc.)
Skye ved på en eller anden måde, hvad jeg har brug for, uden at jeg kan huske, at have lært hende det ... Hun indlærer ikke mere end hvad jeg har brug for som sådan.
Racerne og de individuelle hunde er selvf. forskellige ... racen har klart betydning, og ved Skye især linjerne, hvor driften bevidst er dæmpet (hundene bruges som servicehunde). Racen kan fås med meget mere drift, men jo langt fra de reelle brugshunderacer ... dog er der nogle former for arbejde, der ligger dem nærmere end andet. IPO på højt plan er nok ikke dem, men mange er gode til fx. hyrdning, måske netop fordi de er mere "rolige".
nov 2012
Der er også pleasende hunde som vil gøre hvad som helst, bare deres ejer beder dem om det, men det betyder ikke at de ikke også elsker det de laver.
Ligesom selvstændige hunde som huskyen der på ingen måde er pleasere, vil arbejde solen sort uden nødvendigvis at få en belønning eller være tæt med en ejer, simpelthen fordi de får belønning nok i det at de løber.
Om en hund er pleasende handler for mig om hvordan den arbejder, og ikke så meget om hvorvidt den er klog eller om den elsker det den laver. For selv de selvstændige hunde elsker jo at arbejde, det er måske bare andre ting end de meget pleasende.
I noget arbejde/sport har man en fordel hvis man har en pleaser hund som er lavet til tæt samarbejde med fører og en god hukommelse.
I andre har man en fordel hvis hunden er selvstændig, god til at arbejde på afstand af fører og husker mindre godt.
Den ene type er ikke nødvendigvis klogere, de fungere bare anderledes, og så er typerne gode til hver deres ting. Det er nok derfor vi har så mange racer, med så mange egenskaber, fordi vi ikke skal bruge dem til det samme, og vi ikke måler dem alle sammen på det samme.
dermed ikke sagt at alle hunde er lige kloge, for det er de selvfølgelig ikke, ligesom alle mennesker ikke er det. Jeg synes personligt bare ikke det giver mening kun at måle dem på 1 ting, eller at sidestille pleaser/selvstændig med kloghed.
jun 2011
jan 2006
Hvad er responskæder ?????
apr 2018
Følgere: 673 Svar: 5.720
Hun har sin egen mening om det meste - men jeg har mad så det går nok
okt 2007
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.741
Husky Sheena kan uden problemer arbejde fuldstændig fokuseret, intenst og koncentreret i meget meget lang tid, uden at få belønning. Hvis opgaven altså er at lokalisere og fange mus ude på marken.
Ingen tvivl om, at selve "arbejdet" i høj grad er selvbelønnende for hende.
JohnJohn derimod vil bare gerne lave noget sammen med mig. Og belønningen for at gå en fantastisk opstart på en "Fri ved fod", kan sagtens være at få lov til at løbe rundt om kegler, for LØB er en stor motivation/belønning for ham.
Jeg er også fuldstændig enig med Kirsten i, at shaping er ekstremt effektivt med de selvstændige racer. De er ikke så vilde med, at få besked på, at de SKAL gøre noget.
Men at blive belønnet for det, de selv finder på, er en helt anden sag
Min veninde har en superskarp border collie, hvor shaping ikke fungerer ret godt.
Han er mr. 100%, så han bliver vildt frustreret, hvis klikket tilbageholdes, og bruger ikke frustrationen som benzin til opgaveløsningen.
Istedet forlader han øvelsen, og drøner rundt for at finde noget andet, han kan beskæftige sig med.
JohnJohn kan frishapes til stort set alt.
Han bliver mere og mere intens og koncentreret undervejs, og kan i sådan en situation blive ved og ved i det uendelige, hvis jeg ikke sørger for at begrænse træningssessionens længde
okt 2010
Men selv 2 minutters træning, synes hun er gabende kedeligt
Hun er ret ligeglad med om det er i den situation er sol og varme eller vådt og regnfuldt, men slæber jeg hende med på en tur i regnvejr, sender hun dræberblikke
okt 2023
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 245 Svar: 9.460
For mig er hunde der er tunge og langsomt opfattende ret frustrerende at træne med. Jeg havde fx en dober til noget træning på et tidspunkt.. uden at genere nogen kan roligt sige at han ikke havde opfundet den dybe tallerken. Han bød ikke ind med hverken energi, selvstændig tanke eller noget. Han var der bare. Han var sød, glad men dum som en dobbelt branddør. Det er i min verden ikke nemt.
Samtidigt får, virkelig mange ,koks i hjernen af den røde raket jeg har, og ham synes jeg er kæmpe fed at træne med.
Ham kender du jo.
I min verden er en " pleaser" et sjovt fluffy udtryk som ofte dækker over hunde der gerne vil lærer og træne og hvor de fleste kan få et rimeligt resultat.
jan 2006
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 245 Svar: 9.460
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.653
Tror måske du har misforstået hvad BCen egentlig er for en type hund. Du er i din gode ret til at mene den er dum, men….
Border collien er faktisk meget god til at arbejde selvstændigt og tage beslutninger. Det er påkrævet når store fåreflokke samles og drives. Det nytter jo ikke at hunden står og afventer hyrden, når nogle af dyrene vil tage flugten.
Hunde registrere og reagere hurtigere end mennesker.
Selvfølgelig skal de ville samarbejde, selv på lange afstande og der hedder belønningen at få lov at hyrde og arbejde. Så er godbidder og legetøj ikke nødvendigt.
Blot til info
Alle mine hunde har været/ er utrolig nemme.
De kan problemfrit medbringes alle steder ( ikke at de kommer med overalt), men på stævnepladser, færge, hotel, storbyer, vandreture, de kan forholde sig i ro når det er påkrævet, de tolerer andre hunde, mennesker i alle aldre, håndtering ved dyrlægen m.m.
Det er hvad jeg betegner som nem
Jeg syntes også de alle har været pleasende og samarbeidsvillige.
Det har alle været ret driftige racer/blandinger ( efter min mening) Dobermann, Riesenschnauzer, Ruhåret hønsehund, Schæfer, Golden, DSG, BC.
Pleasende er nu et lidt udefinerbart ord, men nemme og samarbejdende er/var de.
jun 2011
Jeg tror heller ikke jeg helt forstår hvorfor man har brug for at borderen skulle være god til samarbejde og så fintfølende med kommunikation med fører, hvis den selv kunne løbe langt ud i marken og lave alt arbejdet ud fra egen selvstændig beslutningstagning? Det virker som om man i arbejdet og dermed avlen har haft brug for at kunne vejlede, korrigere, kommunikere osv. selv på store afstande, og så har man fået en race som shiner på de punkter
Og så gentager jeg lige igen en gang til for Prins Knud: Jeg siger IKKE at bordere er dumme, jeg siger, det - for mig - virker/fremstår dumt (og ja, måske er et bedre ord irrationelt) at den er så ivrig for samarbejdet (hvad andre kalder elsker at please fører - enig her) at det virker til at den kan blive ved og ved med at gentage samme øvelse med få ændringer. Det er ikke hunden/racen, jeg kalder dum, det er adfærden, som virker dum -> for mig at se
jan 2006
Nogle af de videoer der findes rundt omkring- der ser man en bc, der bliver sendt afsted over en lang distance og faktisk så lang, at hyrden ikke kan se den mere.
Efter et stykke tid, begynder fårene at komme løbende i retning mod hyrden - og den her bc efter dem - hvor det ihvertfald for mit utrænede øje ser ud som om, den arbejder helt selvstændigt.
Men de videoer er som oftest- altid?? - fra Eng / Ir / Skotland og måske er bc’erne anderledes der?
Det er ikke en race som jeg kigger to gange efter, når jeg ser dem på konkurrencebanerne - i lydighed, agility, etc … men når de henter får hjem ? kæft de er fede
nov 2012
I sport som agility og HTM f.eks. udnytter man nogle hyrde instinkter borderne har, men fremavler og forstærker træk.
Jeg ville få pip af at bo med en border, men jeg ser dem arbejde og de der virkelig præstere at få det bedste frem i dem, så kan jeg da godt forstå at man ønsker sig sådan en.
nov 2024
Følger: 16 Følgere: 53 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 32 Svar: 736
Min vuf er reserveret og decideret nervøs over for fremmede - det har han altid været. Han elsker os og dem han kender godt men ellers nej. Han skal ikke bede om at blive rørt ved og det accepterer og respekterer vi jo selvfølgelig.
Nogle synes det er forkert men vi synes det er nemt ikke at skulle forholde os til “snak med alle”
jan 2006
Hmm .. langt de fleste arbejdende hunde, er enormt rolige og afslappede når de er hjemme. Det er meget misforstået når folk tror, at de løber på væggene.
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.653
Har du set mange hunde der arbejder på får?
Når man sender hunden afsted på udløb, sender man den bare ud i en stor bue. Den skal så selv spotte fårene og samle dem og sende dem retur mod hyrden.
Hyrden kan så styre hvor meget tryk hunden skal ligge og hvilken retning dyrene skal drives eller deles.
Ved flokke på 300 får siger det sig selv at hundene arbejder selvstændigt. Hyrden har måske 2-3 hunde og kan jo ikke holde øje med dem og hele fåreflokken samtidig.
BCen er nok også en af de racer der er hurtigst til at tilbyde adfærd.
De fleste af de bcer man ser på konkurrence banerne er nu hyrdelinjer.
Der er efterhånden meget langt imellem showlinjerne i F.eks agility og lydighed.
Er hunden trænet og aktiveret korrekt er den utrolig velafbalanceret og rolig i hverdagen. Man kan ikke bruge ultra sensitive stress bomber til konkurrence. I hvert tilfælde ikke på det mere seriøse plan.
Når man først har haft en BC er den svær at komme udenom. Jeg syntes den er så interessant og spændende at arbejde med.
Men nu skal tråden jo ikke handle om BCer. Undrede mig blot over nogle udtalelser omkring racen.
nov 2012
Men bare at det indtryk jeg har af mange af racen (og måske er det ikke de bedste eksemplarer jeg hører om) er enormt sensitive, let til stres og kører generelt bare alt for højt når de er ude for mig. Jeg er slet ikke en god nok eller erfaren ejer til sådan en hund (jeg skal generelt ikke have brugshunde) Jeg har så heller ikke får eller en landejendom, så jeg ville slet ikke kunne tilbyde en border collie det liv den fortjener.
Jeg trives rigtig godt med en mellemting, som papillonen og lign. som både kan og vil en masse, men som ikke er helt på niveau med brugshundene, men stadig med lidt mere drift end f.eks. chihuahua.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.453
Jeg ved ikke om jeg har det store at byde ind med (men jeg gør det alligevel)
Jeg har en labrador og jeg tror man vil kalde ham pleasende - det handler selvfølgelig om at han gerne vil arbejde - specielt med det han er lavet til, men det handler også om at han vil gøre meget for at undgå at nogen bliver sure. Han er med andre ord meget følsom overfor "straf". Han har aldrig og kunne aldrig finde på at stjæle mad fra fx en lavt sofabord. Kattenes mad kan stå på gulvet og han vil ikke røre det.
Han er nem at bo sammen med, nem at træne og ja, faktisk ret nem.
Jeg har også en border collie og det er en anden historie. Han har været svær at belønne - intet interesserede ham, ud over vores geder og andet han kunne hyrde. Legetøj og godbidder var helt uinteressant. Han bliver meget hurtigt "overstimuleret" i trænings/konkurrencemiljøer og så reagerer han med udfald mod andre hunde og andet der måtte være i omgivelserne.
Hjemme er han det nemmeste - han er præcis så aktiv som en sofapude indendørs og fuld knald på ude.
I forhold til det jeg ville bruge ham til, nemlig konkurencer i freestyle/HTM er han ikke nem, for han kan (endnu) ikke være tilstede hvor der er træning/konkurrence uden hans sikringer sprænger.
Pleaser? Måske ifølge racebeskrivelsen, men den har han ikke læst
jeg har også en underlig blanding: Jack russel, corgi og coton - hun er en selvstændig djævel og gør intet der ikke bliver belønnet.
Ros og den slags kan jeg stikke skråt op - også skæld ud, det påvirker ikke hende. Men hun er faktisk ret nem at have med at gøre, både ude og hjemme. Hun er let at træne, let at belønne, forholder sig fornuftigt til det meste.
Hun kommer fra et andet hjem, hvor hun var et kæmpe problem og meget svær (åbenbart).
Hun blev smidt ud af hundeskolen, fordi hun havde massive adfærdsproblemer. HUn havde stress og kunne ikke med de andre hunde, lavede udfald mod mennesker og biler.
I virkeligheden fejler hun ikke andet end at hun er en lidt aktiv blanding, der nok kedede sig lidt i en lejlighed med et frimærke af en have. Hun er anskaffet som erstatning for en 14 år gammel chihuahua, som formentlig havde et andet aktivitetsniveau.
Så jeg tænker at nem eller ikke nem, afhænger af situationen, ejeren og 100 andre ting.
Men ja, det lyder sejere at have en svær hund, ligesom det er sejere at arbejde 70 timer om ugen end at være på nedsat tid.
jan 2006
Hmm .. jeg har en svær race - og jeg arbejder på nedsat tid (32 timer)
Jeg har egentlig aldrig tænkt at det var "sejt" at have en malinois - jeg fik den oprindelig, fordi jeg var ked af at mine schæferhunde havde en så kort holdbarhed - og at jeg ikke var færdig med min sport.
At jeg er på røven over den og synes at den er den ultimativ fedeste race af dem alle gør ikke at jeg synes at jeg er "sej" ..
Jeg informerer blot hvordan JEG ser racen - selv efter 20 år med den - og at folk ikke gider at lytte, men blot moser ud og shopper den, for "så svær kan den ikke være" - kan jeg kun beklage .. omvendt så skal der jo holdes gang i diverse internater og dyrlægernes blå vand skal ikke stå ubrugt i alt for lang tid.
Synd at folk - endda herinde - har den opfattelse, når man info´er om at den ER svær .. men hell ... jer om det ..
aug 2008
Men der er vel ingen, der ved deres sansers fulde 5, kan tro eller mene at en Malle er nem?
Jeg har haft Schæfer i øh .. Siden 2007 og jeg skal edderpikme ikke have malle.
Det er jeg slet ikke dygtig nok til.
Synd der er gået mode i den race, for den der betaler den ultimative højeste pris, det er hunden.
jan 2006
Amen to that
okt 2023
- Og så min gamle historie om et møde ved Bagsværd sø:
Mig: Hvor ER han smuk - malinois ikke?
Malinoirlufter: Jo.
Mig: Er han meget krævende at have?
Malinoirlufter: Det er min kærestes hund og ham, der træner ham. Min kæreste er i USA, og nu har vi ingen sofa længere.
Jeg forstår i øvrigt ikke opdrættere, der sælger deres højpotente hvalpe til familier, der hverken har evner, viden eller lysten til at give hunden det, den har brug for.
Men her er seje Vilma the wolf.
okt 2023
jan 2006
Ka-ching !!!
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
Hunderacer har forskellige genetisk balast mht tærskler for hvornår et eller andet trigges, motivation til samarbejde osv osv osv. Nogle hunde opleves som nemme andre som virkelig vanskelige. Men om man oplever det ene eller det andet er jo megaafhængigt af hvem man er, hvad man kan og hvad man forventer.
For mig er en Irsk Terrier som en nem hund; Den behøves ikke den helt store træning og opdragelse for at fungere i mit set-up, hvor den egentlig bare skal følge med rundt og være med til det jeg nu end laver. Og hvor det heller ikke gør noget at den finder på noget aktivering selv. MEN den vil ikke blive opfattet som nem af en person der forventer en hund, der altid kommer når der kaldes, som ikke hopper op i møblerne igen når den en gang har fået at vide at den ikke må, som ikke selv finde på underholdning hvis den keder sig osv.
Pleaser´e .. og nemme hunde ...