Nem og billig aftensmad - en inspirationstråd {{forumTopicSubject}}
Dette er en tråd til middagsretter - nemme og helst billige.
Om I selv har kreeret retterne, fået dem overleveret af en fjern tante eller fundet dem på nettet er ligegyldigt. Det vigtige er, at det er retter, I gerne vil anbefale
Jeg lægger ud med en ret jeg lavede, fordi jeg havde nogle rodfrugter i køleskabet, jeg ikke lige vidste, hvad jeg skulle bruge til.
Isabelles oksefad med spidskål og rodfrugter
4-500 gram hakket oksekød
½ -1 spidskål
1-2 gulerødder
1 pastinak eller persillerod
1 rødbede
1 skvæt soyasovs
2 dl kyllingefond
10-12 mandler skåret i små stykker
hvidløgspulver, paprika, salt og peber
olivenolie til stegning
Snit spidskål mellemfint.
Riv gulerod, pastinak og rødbede groft.
Svits kød sammen med halvdelen af krydderierne og læg det i ildfast fad.
Svits grøntsager med soyasovs samt resten af krydderierne og læg dem i det ildfaste fad.
Bland det hele sammen (inkl mandelstykkerne) og hæld kyllingefond over blandingen.
Sæt fadet i ovnen ved 200 grader og giv det 20-25 minutter. Vend gerne rundt undervejs.
Kan serveres med kartoffelmos, ris - eller som det er
Jeg fik mad til fem dage - frøs tre portioner ned
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 83 Hunde: 9 Emner: 525 Svar: 12.687
Men det lyder lækkert!
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.695
4-5 kartofler (skrællede og skåret i tern)
1 porre (ca.) - renset og snittet
koges i 1 L oksefond til kartoflerne er møre.
Blende og smage til med salt, pepper og fløde.
Evt ristet bacon som topping.
Hokaidosuppe
1 hokaido i tern
et par gulerødder i tynde skiver
et par kartofler i tern
1 løg i tern
1 par fed hvidlød
svitse svits i olie
Tilsæt 1 L oksefond + 1 dåse kokosmælk + lidt chili + lidt spidskommen
koges til grøntsagerne er møre
blendes
smages til med salt og peper
evt topping snittede æbler og ristede græskarkerner
I vores husholdning er oksekød af naturlige årsager det vi har mest af. Oksefonden kan sagtens udskiftes med fx kyllinge eller grøntsagsbuillon.
Meeeen supper med okse smager nu altså bare virkelig godt så vi koger alle de knogler vi får med tilbage fra slagteren af til fond med massere af krydderurter i den store gruekeddel. Vi fryser det ned i mælkekartoner - genialt tip fra 'Bonderøven'
okt 2023
Følgere: 136 Emner: 32 Svar: 4.326
Enig, Karina, i at oksekød er ret dyrt pt. Men med alle grøntsagerne koster en portion af retten omkring 20 kr. og det er billig mad, synes jeg
sep 2017
Følgere: 558 Emner: 165 Svar: 11.261
Og har man en oksekødspusher (og en fryser) kan man snildt finde oksekød fra glade, græssende køer til omkring 100 kr/kg
Og derfor spiser jeg rigtig meget oksekød for tiden. Hvis jeg laver almindelig millionbøf eller lasagne, spæder jeg kødet op med revet gulerod. Det giver lidt sødme, men ud over det, opdager man ikke at der er grønt i.
Min go-to er stadig min pastasauce med masser af kød, chili og hvidløg
1 kg hakket oksekød
200-300 g bacon
300 g cocktailpølser
2 bøtter passata
Mælk
Fløde
3-4 fed hvidløg
Krydderier (salt, peber, chili paprika og sukker)
Steg bacon og hæld over på en tallerken med køkkenrulle. Brun kødet godt, pres hvidløg ud i kødet, tilsæt salt, peber, chili og paprika. Hæld vand på og lad vandet koge ind. Det bliver absolut bedst, hvis den blanding får lov at simre i nogle timer. Når vandet er kogt ind, tilsæt passata (eller hakkede tomater) og kog ind under låg. Når det er tyknet lidt, tilsæt mælk, lidt fløde og evt. jævning. Skær cocktailpølserne i 2 stykker på langs, tilsæt bacon i retten, varm igennem og tilsæt så pølserne. Smag til med salt og sukker.
Jeg plejer at have mad til 8-9 dage af sådan en portion, og selvom mit pasta er i den dyre ende, så bliver det billigt i længden. Og så smager det bare virkelig lækkert
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 100 Hunde: 4 Emner: 964 Svar: 18.196
alt efter hvor mange der skal spise rækker den selvfølge forskelligt .. men lad os sige vi har en af børnene med familie til mad vil det typisk række til 6 mennesker den dag .. dagen efter kan man så fx lave det til burger .. og som regel vil der være til biksemad på 3. dag ..
jeg bruner den godt ... kommer alle mulige grøntsager i .. gulerod, rodfrugter, rød peber, champignon i ... og så en god bouillon, evt en slat vin. lader den simre 4-5 timer og så er der basis for den lækreste sovs, kødet er super mørt og lige til at trække fra hinanden ..
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 3 Svar: 930
- Men det er dælme billigere end i supermarkederne.
Jeg har en go-to-aftensmad jeg fandt på facebook engang;
"Koreansk risret
Marinade til kød:
80g sojasauce
30g honning
4-5 hvidløgsfed
25g Gochujang
10ml sesamolie
1 tsk sesamfrø
800g hk oksekød
“Hurtig kimchi”
1 agurk skåret i tynde skiver
4-5 gulerødder i tynde skiver
½ kinakål skåret i stykker
Bør minimum fordobles:
20g sojasauce
10g risvinseddike
1 tsk hvidløgspulver
1 tsk chiliflager
1 tsk sesamfrø
Lav “kimchien” i god tid, så den kan trække. Bland grøntsagerne, og mix dressingen og hæld over. Ryst det hele sammen.
Brun kødet af på en pande, og hæld til sidst marinaden henover og brun det sidste af."
Er også ret glad for "Nudelsuppe med sprød gris" fra Valdemarsro
https://www.valdemarsro.dk/nudelsuppe-med-sproed-gris/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2yA_Bs9aAwzzzvWrrUG4xh6uA5bV-eLyX5ZSLszFGS2UA2LOTjAH-lMPU_aem_bn98M9-57WOjtcisrpmuPA
Putter gerne pak choi i, i stedet for spinat.
jul 2009
Følger: 26 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 3.758
https://madensverden.dk/cremet-spidskaal/
Jeg river dog et par kartofler og gulerødder, som svitses og lige står og simrer lidt, og derefter kommes i bunden af et ovnfast fad.
Den svitsede kål og porrer (eller løg) kommes over kartofler og gulerødder.
Fløden hældes over, og farsen formes til små kødboller, som lægges ovenpå kålen.
Det hele får 15-20 minutter i ovnen.
Jeg deler maden op i 5-6 portioner, og lægger lidt i fryseren.
Andre grøntsager kan selvfølgelig også bruges.
nov 2024
Følger: 15 Følgere: 50 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 31 Svar: 672
okt 2023
Gochujang vil jeg købe, næste gang jeg skal til Helsingør. Her er en asiatisk butik, som helt sikkert har dette. Det er dejligt at prøve nye krydderier.
Min fryser er så lille, Anne. Derfor har jeg ikke plads til at købe stort ind af fx oksekød. Desværre.
sep 2017
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 245
sep 2017
Jeg bestilte for lidt, så jeg søgte lidt rundt på google, og fandt en landmand som slagter her om et par uger. Også her kan man komme ud og hilse på køerne, hvis man har lyst. Det har jeg ikke
Så led på Facebook, brug google og spørg dig for. Jeg ville med glæde betale mere for det her kød, end hvad det koster i et supermarked, men sært nok er de her kød væsentlig billigere, end det gaspakkede supermarkedskød.
sep 2017
Kyllingekød i tern steges, grøntsagsblandingen tilsættes (jeg tilsætter ekstra karry og en dåse bambusskud) og så en dåse kokosmælk. Serveres med basmatiris.
Jeg laver altid ekstra ris, og så har jeg til stegte ris med grøntsager de næste par dage. Det bliver ekstra lækker, hvis man lige smider et æg ud over og steger med.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.695
… næste år bliver det nok lidt dyrere for det blev revet væk, men det vil stadig være billigere end i supermarkedet. Og det er stadig en god foretning for mig
nov 2024
Især de der grøntsagsblandinger som Anne også nævner. Nemt at få grøntsager uden at stå og hakke og snitte.
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 245
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.166
Det er det lækreste skotsk højland kvæg der går og hygger sig herude I skoven.
Jeg tror vi selv feder et par grise op næste år så vi også ved hvordan de har haft den
sep 2017
Men altså, 500 g kød, fint hakket løg (eller revet løg, hvis man er mig), æg, 1 dl mælk, peber, 1,5 tsk salt og så havregryn. Blandes godt sammen, står og hviler lidt til havregrynene har suget væde til sig. Efter cirka 10 minutter kan man mærke på konsistensen, om der skal mere gryn eller mælk i. Er man rigtigt i sparehumør, kan der tilsættes kogt, most blomkål. OBS på at farsen skal være ekstra fast, når der er blomkål i, for det smider lidt væde når man steger. Bonus ved at bruge havregryn er, at dellen bliver lidt mere sprød i skorpen, når den steges.
Men med havregryn og blomkål, kan en 500 g kød række dobbelt så langt, og ingen kan nogensinde smage forskel
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.890
Tilgengæld laver vi selv årets juleænder og gæs, til halvdelen af Ringsteds befolkning.
Det er noget helt helt andet kød, end det man køber i supermarkedet.
nov 2024
okt 2023
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 3 Svar: 930
Hvor i Nordjylland?
Aalborg området, så kig Øster Hornum slagteren, han er på fb.
Frederikshavn, så er der en jæger som slagter og har en lille kødbiks, kan se om jeg kan hitte ud af hvad adressen er.
okt 2023
250 - 300 gram frilands nakkefilet i tern
2 håndfulde fint skåret spidskål
1 pastinak i tern
1 stor tomat i tern
1 skvæt soya (ca 1 tsk)
1 skvæt hvidvin (ca 1 spsk)
1 skvæt citronsaft (ca 1-2 tsk)
1½ - 2 dl vand
1 tsk paprika
1/4 tsk chiliflager
½ kyllingebouillonterning
salt og peber
Svits svinekødet et par minutter, og svits så pastinak med. Krydr med paprika, chiliflager, salt og peber.
Tilsæt spidskål og svits det med et halvt minuts tid under omrøring.
Tilsæt boullionterning, citronsaft, tomat, soya, hvidvin og vand.
Lad retten småkoge i 15 minutter, hvorefter den smages til, jævnes og er klar til servering.
Lidt persille ville nok være lækkert at "kaste på" til sidst
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.051
Vupti! Mad til mig i 6 dage for 70 kroner, og intet var på tilbud
okt 2023
jul 2012
Indrømmet, det er en smule besværligt at lave dem, men til gengæld er der nem mad i fryseren til mange dage
jul 2009
nov 2024
jul 2012
nov 2024
jul 2009
jul 2012