2.368 visninger
|
Oprettet:
Novo kampagne ... {{forumTopicSubject}}
kalder de det ... det jo ikke reklame, for der findes jo virkelig mange vægttabsbehandlinger som relateres til Novo ..
og hvad fanden er det for noget at hænge kvindekroppen ud på den måde ... hvad med FAR maven, og forleden var blev der offentliggjort en undersøgelse om at der specielt på øer, Samsø og Læse specifikt nævnt, var i høj risiko for fremtidig fedme problematik ... skal vi så også udstille ø-boer ...
jeg er så HARM ... det er fandme ikke en sygdom at have en krop der er blevet ældre ....
Det der body-shaming har taget overhånd i jagten på afkast til aktionærene
feb 2025
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 47
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 100 Hunde: 4 Emner: 964 Svar: 18.196
https://www.dr.dk/nyheder/indland/novo-nordisk-faar-kritik-ny-kampagne-opfordrer-overvaegtige-kvinder-til-gaa-til-laegen
en læge i go'Aften Live mente også den er helt forfejlet, og en jurist kunne ikke forstå den er godkendt at Sundhedsstyrelsen som en "ikke reklame" ..
sep 2017
Følgere: 558 Emner: 165 Svar: 11.261
Og 99% af overvægtige har slet og ret spist sig til deres overvægt. Præcis som rygere har truffet et valg om at ryge. Begge dele kan man komme i medicinsk behandling for, og det glæder mig, at der endelig er kommet fokus på den største og dyreste dræber af de to.
Hilsen en bitter eks-ryger
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 83 Hunde: 9 Emner: 525 Svar: 12.687
Jeg er faktisk ret overbevist om, at kvinden har et BMI indenfor normalområdet. Og når DET også bliver fremstillet som problematisk, bliver det godt nok svært, at have et sundt og fornuftigt forhold til sin krop, der blot er blevet ældre.
sep 2017
Jeg ville ønske at vi havde samme objektive tilgang til menneskers vægt, som vi har til hundes. Hvis din hund var i samme vægtklasse som vedkommende på plakaten, ville du så synes den var normalvægtig?
okt 2023
Følgere: 136 Emner: 32 Svar: 4.326
Det er en voldsom forsimpling af et kompleks problem, Anne:
"Misforståelsen: Overvægt skyldes for meget mad og for lidt motion, så med mindre mad og mere motion kan man få has på overvægt.
Det er sandt, at man ikke kan tage på uden at indtage mere energi, end kroppen har brug for.
Men…
… det er en misforståelse at koge problemet ned til et spørgsmål om det daglige input og output, en misforståelse, som endog fører til, at mennesker med overvægt får »skylden« for deres situation.
De biologiske mekanismer, som ligger bag overvægt, er langt mere komplekse og individuelle end det – og i øvrigt er de endnu ikke helt kortlagt.
Men så meget ved vi, at vores kropsvægt er afhængig af mange andre faktorer end kalorieindtaget og den fysiske aktivitet bl.a. kostens art, vores alder, køn og kropssammensætning, men også enzymer i fordøjelsesvejene, galdesyre, mikrobiota, hormoner og neurale signaler. Og alt det er igen styret af arv og miljø."
https://ugeskriftet.dk/nyhed/syv-misforstaelser-om-overvaegt
okt 2023
PS. Jo ja - jeg har astma og KOL, men det er en familiesvaghed, som både min ikke-rygende mor havde og min ikke-rygende søster har.
feb 2011
Jeg er enig i der skal ske noget med decideret fedme, men det skal fandme ikke være med udskamning ... og så skal det ikke være på en måde hvor det omvendte = sygelig slankhed bliver det nye SORT... det er decideret skadeligt ...
og så mangler der oplysning ... rygning kan ikke være genetisk betinget, det kan overvægt, overvægt kommer også nogle gange af fx medicinsk behandling osv ..
jeg siger jo ikke der ikke skal gøres noget men den der er usmagelig og bare for at tjene penge ...
Og hvorfor lige kvinder og deres overgangsalder .. som jeg skrev hvad med far-maven ..
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.695
Og ja, overvægt handler helt basalt om energi input og energiforbrug. MEN for virkelig mange er det med at tabe sig et kæmpe problem. Det er ikke så enkelt som bare at spise mindre. Og her har Novo altså lavet et genialt produkt. Jeg bruger det selv og det har ændret virkelig meget. Før kunne jeg ikke levne og jeg kunne ikke rigtigt fravælge fx søde sager. Driften var for stor og selvkontrollen fraværende
okt 2023
Min datter prøvede Novos produkt - og tabte 15 - 20 kg
Hun siger præcis, det du siger, Mette - det med manglende craving til søde sager.
sep 2017
Hanne, det er fuldstændig almindeligt accepteret, at hunde tager på af at miste deres hormoner ved at blive neutraliseret. Sygeliggjort? Næh, bare fakta. Det samme med kvinder i overgangsalderen. Hvorfor se alt som et angreb, i stedet for at se en mulighed for endelig at få hjælp til et problem, som koster virkelig meget, både menneskeligt og økonomisk?
Man er mere end almindelig krænkelsesparat, hvis man mener at alt, der kan medicineres, er for at udskamme eller udstille. Er prævention så lavet for at udskamme folk med børn?
okt 2023
"Men så meget ved vi, at vores kropsvægt er afhængig af mange andre faktorer end kalorieindtaget og den fysiske aktivitet bl.a. kostens art, vores alder, køn og kropssammensætning, men også enzymer i fordøjelsesvejene, galdesyre, mikrobiota, hormoner og neurale signaler. Og alt det er igen styret af arv og miljø"
Jeg stemmer ikke for at fratage alle ansvaret for overvægt. Men jeg stemmer for at få flere nuancer med end "det er da din egen skyld, at du er fed".
okt 2023
I øvrigt stiger fedmen i nogle tidligere u-lande, fordi de billigste fødevarer gerne er de mest fedende og usunde.
- og hvad vil Mette sænke afgiften på? Frugt og grønt? Næh slik og chokolade
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 245
Jeg tror virkelig vi har fået et forvrænget syn på, hvornår man er "normalt" slank, og hvornår man rent faktisk er overvægtig.
Jeg ser det ikke som krænkende hvis folk fortæller jeg er overvægtig, det er jo fakta
Jeg kan ikke se reklamen er udskammende, den sætter fokus på et kæmpe problem, som er baseret på fakta.
Og så er jeg ellers enig med Anne. Det handler overordnet om at være i kalorieunderskud. Enormt simpelt faktisk... I teorien. I praksis er det dog sjældent helt så nemt, og flere ting spiller ind. Jeg er da muligvis genetisk disponeret for overvægt (ingen af mine forældre eller søskende er dog overvægtige), men det må dog stadig være mængden af kalorier jeg indtager, det har gjort mig overvægtig
feb 2013
På sigt kommer overvægt til at blive et enormt - og dyrt - problem i vores samfund. Det kommer sikkert også til at spille vores politikere et puds mht hvor gamle de tror vi bliver i fremtiden og hvor sent vi derfor kan gå på pension. Overvægt giver folk alle mulige livsforkortende sygdomme og kommer til at belaste sundhedsvæsenet. Nok også mere en rygning nogensinde har gjort.
.. og ja, sikke en hjælp regeringen giver: billigere slik og chokolade og en undskyldning om at det er svært at implementere en differentieret moms, så man fx kunne sænke momsen på frugt og grønt.
okt 2023
Jo ja, vi kan da kalde folk, hvad vi vil - magre, overvægtige, larmende, irriterende og alt muligt andet. Men vi skal også huske at være nænsomme, og vi skal overveje, hvad vi bruger ordene til
feb 2013
sep 2017
Jeg ved godt at Mette også lige har citeret det, men halleluja
Jeg forstår heller ikke den berøringsangst der er, når man taler vægt. Og så alligevel er den her tråd jo billedet på, at man kan blive rystet og harm over, at en kvinde med en BMI på 30+ (for lur mig om ikke Novo Nordisk HAR sikret sig, at damen på billedet opfylder dén betingelse) kaldes for overvægtig. Fordi det prikker til noget i de fleste, som - lad os nu bare være ærlige - gerne ville smide 3-5-9-17-30 kg. Og nu skal vi pludselig konfronteres med, at det ikke bare er os selv, der synes at det er et problem, men at det faktisk er noget, der kan have indvirkning på vores livskvalitet og er noget der kan behandles medicinsk.
Jeg synes det er fantastisk, at der er kommet et lægemiddel, som relativt nemt kan behandle en lidelse, som mange døjer med. Tænk hvis der var samme ramaskrig, da penicillin blev opfundet
okt 2023
Wegovy er ikke et vidundermiddel, hvis det er dette, du taler om som "relativt nemt.....". Det må være et andet, og det vil jeg rigtig gerne høre om
okt 2023
Er tråden ligefrem BILLEDET PÅ ............ at øh - hvem er egentlig blevet "rystet og harm"?
Stav til ma-ni-pu-la-ti-on
aug 2007
"Sagen" om Novo-reklamen kørte dermed i loop, så jeg nåede at høre indslaget 15-20 gange.
På intet tidspunkt lykkedes det, at få sundhedsfagligt personale til at bekræfte (ud fra billedet) at der var tale om en kvinde med behandllingskrævende overvægt, da det ikke var muligt uden yderligere viden.
For NEJ naturligvis hjælper det ingen, at man kalder overvægtige for slanke - men det hjælper heller ingen, hvis man kalder normalvægtige (BMI 20-25) for overvægtige.
dec 2010
dec 2010
Men hvad i Novos kampagne udskammer overvægtige?
Som overvægtig synes jeg kun det er dejligt, at der nu kommer mere fokus på det, for det er fakta, at det er et kæmpe problem. Og hvis man fortsætter den enorme berøringsangst der er på det område, så tror jeg ikke på vi nogensinde kommer det problemet til livs. For det er jo et problem, og problemer skal løses.
Og jeg synes jo nærmere Novo giver et godt udgangspunkt på med deres medicin, for i min optik siger de "Overvægt er et kæmpe problem, men et problem ikke alle kan løse selv, derfor denne medicin". Det er da lige præcis det modsatte af udskamning. I min optik i hvert fald
dec 2010
okt 2023
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.134
Jeg har oplevet udskamning og mobning en stor del af min barndom og en del af mit voksenliv, langt mere end da jeg også var ryger.
Min overvægt er opstået af et alt for stort indtag af slik og søde sager i barndommen, jeg er født med fødder, som igennem hele min opvækst krævede daglig træning og jævnlige ortopædbesøg, jeg hadede det som pesten og mine forældre kompenserede ved at lokke med slik.
Min mor var hjemmegående og røvkedede sig givet, så hun brugte rigtig meget tid i køkkenet og jeg kan faktisk ikke husket en eneste dag i min barndom, hvor vi ikke fik serveret kage til både eftermiddagste og aftenkaffe. Alene julebagningen bestod af 14 forskellige slags småkager bagt af ialt ca. 20 kg. mel
Det eneste tidspunkt, hvor jeg har været normalvægtig var, da jeg som barn var syg 2 måneder af lungebetændelse, men det varede ikke længe før mine forældre havde fået fedet mig op igen
Jeg har for mange år siden accepteret, at jeg ikke bare sådan lige, kan tabe mig og har det i dag fint med den vægt jeg har, så jeg har absolut intet behov for, at andre skal fortælle mig, at jeg bør tabe mig, det ved jeg godt.
Til gengæld ved jeg også, at min kost er sundere end de flestes, at jeg for at tabe mig skal under 1000 kalorier om dagen, at jeg generelt har et godt helbred og faktisk aldrig psykisk har haft det bedre end jeg har haft det efter, at jeg har accepteret, at jeg ser ud som jeg gør og at jeg lever fint med mine ekstra kilo uagtet, hvad andre mener
sep 2017
REN ma-ni-pu-la-tion
og hvad fanden er det for noget at hænge kvindekroppen ud på den måde ... hvad med FAR maven, og forleden var blev der offentliggjort en undersøgelse om at der specielt på øer, Samsø og Læse specifikt nævnt, var i høj risiko for fremtidig fedme problematik ... skal vi så også udstille ø-boer ...
jeg er så HARM ... det er fandme ikke en sygdom at have en krop der er blevet ældre ....
Det der body-shaming har taget overhånd i jagten på afkast til aktionærene
MANIPULATION!!!!!!!!
sep 2017
Wegovy er ikke et vidundermiddel, hvis det er dette, du taler om som "relativt nemt.....". Det må være et andet, og det vil jeg rigtig gerne høre om
Jeg elsker din snak om ma-ni-pu-la-tion
Men nej, ikke vidundermiddel, men lægemiddel. Som jo ret beset er lavet til at hjælpe diabetikere med at regulere et eller andet hormon, som så tilfældigvis har den behagelige bivirkning, at det for mange kan bruges som vægttabsmiddel.
Betyder det at det løser alle problemer for alle? Nej da. Men betyder det at det virker for rigtig mange? Ja sgu! Og nu har jeg været på nok slankekure i mit liv til at vide, at det er "relativt nemt" at stikke sig en gang om ugen, og på den måde nedsætte lysten til søde sager og store mængder mad, frem for at tælle kalorier, gnave selleri, gå på suppe-kure og hvad ved jeg.
Og fordi det ikke virkede for dig, Isabelle (hvorfor brugte du det overhovedet, hvis du hverken synes at du er overvægtig eller usund?), er det jo ikke ensbetydende med at det ikke er virksomt
okt 2023
Har jeg skrevet, at jeg ikke synes, at jeg er overvægtig eller usund?
Har jeg skrevet, at Wegovy ikke er virksomt?
Nej og nej.
Jeg ER overvægtig, og jeg lever ikke optimalt sundt. Wegovy virkede ikke på mig, men det virkede på min datter - som jeg skrev.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 5 Emner: 36 Svar: 2.345
Jeg er super glad for at jeg har lidt ekstra på sidebenene, det betyder at jeg kan holde til at være syg i længere tid:)
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.134
"1. Hvad mener Sundhedsstyrelsen om brugen af Wegovy i Danmark?
Indsatser for Rationel Farmakoterapi (IRF) i Sundhedsstyrelsen har udarbejdet to præparatanmeldelser af Wegovy, og har vurderet lægemidlet på baggrund af dets bivirkninger, effekt og pris.
Præparatanmeldelse Wegovy
Præparatanmeldelse Wegovy - udvidet indikation; børn og unge =12 år
Vi forventer, at læger har læst og følger vores anbefalinger vedr. brugen af lægemidlet og at vores anbefalinger er afspejlet i de nationale opslagsværker, læger bruger i deres kliniske hverdag.
På trods af at kliniske studier af Wegovy til vægttab har vist bedre effekt af Wegovy end af placebo, så er det vores vurdering, at Wegoyvy ikke skal være førstevalget til behandling af svær overvægt, men at Wegovy i få tilfælde, og efter konkret lægefaglig vurdering, kan supplere de non-farmakologiske tiltag.
Det vægttab, der kan opnås med Wegovy (9-16 % i gennemsnit), ser ud til at stagnere efter et års behandling. Ca. 40 % af det vægttab, der kan opnås med Wegovy, udgøres af fedtfri-masse – det vil sige at en stor del af den kropsvægt man taber vha. Wegovy er muskelmasse. Derfor bør der være fokus på fysisk aktivitet, proteinindtag samt monitorering af muskelmasse, fx ved brug af bioimpedans, hos patienter, der får eller ophører med Wegovy.
Ved hjerte-kar-sygdom og overvægt skal 65 patienter (95 % confidence interval 46-130) behandles med Wegovy i 4 år for at undgå ét nyt tilfælde af hjerte-kar-sygdom eller død. Det ligger over grænsen for, hvad der er en klinisk relevant forskel ifølge Medicinrådet. Det kan dog ikke udelukkes, at der er nogen i særlig høj risiko for hjerte-kar-tilfælde, som har gavn af Wegovy, men ud fra den nuværende tilgængelige viden kan vi ikke pege på, hvilken patientgruppe det er.
Der er fortsat meget vi ikke ved om Wegovy, og derfor vil der være områder, hvor lægerne må agere ud fra deres faglige vurdering. Læs mere om Wegovy i Månedsbladet Rationel Farmakoterapi om behandling af overvægt hos voksne:"
https://www.sst.dk/da/Fagperson/Ansvarlig-medicinering/Vaegttabsmedicin/Wegovy
sep 2017
Har jeg skrevet, at jeg ikke synes, at jeg er overvægtig eller usund? Næh, hvem siger det?
Har jeg skrevet, at Wegovy ikke er virksomt? Ja, det er jo i hvert fald ikke for alle, for det "virkede" ikke for dig.
Jeg ER overvægtig, og jeg lever ikke optimalt sundt. Ok. Wegovy virkede ikke på mig, men det virkede på min datter - som jeg skrev. Det virkede ikke, fordi du stadig spiser for meget. Det har ikke noget med medicinen at gøre. Man kan også sagtens drikke, selvom man er på antabus. Det gør ikke antabus uvirksom, det betyder bare, at man kan drikke sig ud af antabus' virkning - på samme måde kan man stadig spise for meget, selvom man er på wegovy
okt 2023
Det lyder sundt, at du sikrer dig, Bodil
okt 2023
Det virkede ikke, fordi det ikke nedsatte min appetit, som sådan set var det, Wegovy "lovede".
dec 2010
Man kan også få Wegovy ved en BMI på 27+, hvis man har følge sygdomme, men så er man jo også usundt tyk.
Jeg synes det er helt fair man afgør med sig selv, at man er tilfreds med den vægt man har, eller man ikke ønsker at bruge medicin. Så fair! Det er det jo kun en der afgør
Og jeg synes absolut heller ikke man skal udskammer tykke mennesker! Og det er der helt sikkert mange der gør. Jeg synes bare ikke Novo gør det.
Og så ville jeg virkelig ønske, at der kom endnu mere fokus på det. Ikke at fremmede mennesker skal kommentere andres krop. Men egen læge bør i min optik absolut nævne det. Så kan man sige man er tilfreds, og ikke ønsker at ændre det. Igen fair. Så kan det stå i journalen, og lægen kan stoppe med at nævne det.
Jeg har været overvægtig i 10 år ca. Jeg har godt selv vidst det. Men ingen andre har ville snakke med mig om det. Hver gang jeg har nævnt noget om jeg gerne ville tabe mig, så siger folk altid, ej du er ikke så tyk, det behøver du ikke. Eller ej, du kan måske tabe 5 kg, men ikke mere. Du er jo ikke overvægtig.
Jo! Jeg havde en BMI på 30. Så er man meget overvægtig. Har det hjulpet mig? Nej, tværtimod! Det har gjort det til et tabu. Hvorfor være så berøringsangste?
Og igen, for at skære det ud i pap, jeg mener ikke fremmede mennesker skal kommentere ens krop.
dec 2010
Men det virker desværre nok ikke for alle.
okt 2023
Jeg er irriteret over at veje (alt) for meget, men jeg tror på, at jeg nok skal smide de der 15 - 17 kg
dec 2010
Dejligt du kunne hjælpe hende
For mig er Wegovy sidste chance (der er også operation, men det er jeg ikke overvægtig nok til, så skal jeg selv betale. Det har jeg alligevel ikke råd til). Men heldigvis virker det også
feb 2013
Jeg har i over 25 år forsøgt at tabe mig på traditionel vis, men det er aldrig rigtigt lykkedes. Så for mig er wegowy en slags wonderdrug.
dec 2010
Men jeg har bare hørt fra andre, at de først havde effekt ved 1 mg. Så det er nok bare forskelligt
Jeg er bare glad for den mulighed findes, hvis man ønsker det og har råd.
feb 2011
Dette er IKKE et for eller imod Wegovy ... det er i den grad et indlæg mod at jeg er SÅ meget imod at alle åbenbart SKAL ønske sig den, af nogen definerede perfekte krop ... er man gld og tilfreds i den krop man har så imo fred være med det ....
Og Wegovy er medicin, og så smart fremstillet at de siger, "starter man på det, skal man fortsætte hele livet" ...
Jeg prøvede det i Ozempic grundet diabetes, men fik det så skidt efter uge 1, og da dosis 2 var skudt ind, kunne jeg får mavesmerter ikke stå på benene i flere dage ...og nej det var ikke et ønske fra min side at prøve det, det var i jagten på at finde medicin der kunne mindske mine bivirkninger ..
jeg vejer nok 10-15 kg mere end godt er .. har gennem mange år smidt 30 kg, og der hvor jeg er nu er jeg godt tilfreds .. andre skal ikke bestemme hvordan jeg skal se ud ... og måske får jeg nogle sygdomme ... men så er der nok andre jeg ikke får ... jeg lover fx aldrig at få en idrætsskade der kræver operation og efterfølgende genoptræning .
Det er fint Anne du ved bedre end de forskere der dog har udtalt at der også er genetik i overvægt ... ja er der ikke mad nok så kan man ikke spise, måske man så heller ikke kan præstere ... måske man så også får andre sygdomme ...
Der er så mange advarsels lamper omkring unge og kropsidealer, men hej pyt bare Novo kan forgylde deres aktionærer... og når nu konkurrencen fra andre firmaer har slået igennem på de store markeder, så tager vi da lige den gns,lige danske kvinde der har født 1.7 bare, arbejdet i flere år og nu rammes af tidens tand og hormoner, så kan vi da lige give hende lidt ekstra at slås med oveni søvnproblemer, mega-sved og humørsvingninger ...
jeg er faktisk helt og aldeles immun overfor alle gode argumenter for at pege fingre af kroppe... jeg synes det langt ude .. igen lad de der ønsker hjælp søge og få hjælp .. lad være at påføre de der ikke føler sig tykke tankerne derom ...
det er imo lige å diskriminerende som at udskamme på hudfarve, seksualitet og alle de andre ting man ikke må/bør diskriminere udfra ..
dec 2010
Selvfølgelig skal man gøre hvad man har lyst til! Men jeg tænker alligevel det er en god ide, at der er fokus på, at det kan være sundhedsskadeligt. Og så er det altså ikke uvæsentligt, hvad der kommer til at koste vores sundhedsvæsen i fremtiden.
feb 2011
jeg synes alle der ønsker at tabe sig, eller tage på skal have den hjælp og støtte de SELV ønsker ... men allermest ønsker jeg at alle skal vide de er gode nok som de er og som de ser ud hvis det er det de trives med ..
hvis der skal ses på hvad ting koster systemet i fremtiden .. ikke kun sundhedssystemet med det vi betaler til, skal vi så også forbyde visse mennesker at få børn, fordi de statistisk set måske skal fjernes, eller får brug for psykiatrien osv ...
jeg mener hvis vi på forhånd skal udskamme nogen for det de MÅSKE kommer til at koste systemet penge, hvorfor så ikke påpege alle steder der er risiko ..
dec 2010
Jeg synes det er enormt skræmmende, hvis vi skal have et samfund, hvor vi ved overvægt lige nu er fremtiden, det bliver et større og større problem. Et dyrt problem. Men støvet problem som muligvis ikke kan løses, fordi vi har så massiv berøringsangst, at det ikke er et problem vi kan snakke om.
Her snakker vi om ikke om folk som sviner til og udskammer, de personer vil altid være der, og hvis ikke det er overvægt, så finder de jo bare noget andet.
Vi snakker om en reel samtale, hvor det ikke er et tabu, men fuldt ud anerkendes som et problem i samfundet. Et problem man faktisk kan få hjælp til. Det synes jeg er det modsatte af udskamning, det er jo tværtimod en anerkendelse af, at ikke alle kan tabe sig uden hjælp.
Og der er heller ikke snak om, at vi alle skal se ud på en bestemt måde. Der er dæleme da en verden til forskel på de "perfektsideal" som husere på sociale medier, og så til svært overvægtig.
Fordi man er imod "so me idealet" så betyder det jo ikke vi alle skal være overvægtige. Der er en mellem vej.
Jeg har aldrig i mit liv mødt nogle som ønsker at være overvægtig (jeg siger ikke de ikke findes, der findes mange jeg ikke har mødt). Jeg har derimod mødt rigtig mange som ikke formår at tabe sig uden hjælp, og derfor har opgivet af forskellige årsager. Men fælles for dem alle, er at de ud ad til siger de er tilfredse med deres vægt og har det godt. Men hvis man så snakker nærmere med dem, så ønsker de rent faktisk at være normal vægtige. Jeg har selv været en af dem.
feb 2011
for det andet er jeg ikke enig i det er tabu og svært at tale om ... i dag kan man netop hvis man ikke på forhånd udpeges til at man ser forkert ud, men at man er god som man er når man har en mental tilstand og et udseende man er tilfreds med så netop kan gøre op med sig selv om der er noget man har lyst til at ændre, og når man har den selvtillid så har man også modet til at åbne op om der er noget man tænker der skal ændres ..
er heller ikke enig i at billedet ikke siger "forkert" for hvis det signalerer "alt er godt" hvad skal man så til lægen for ... som en læge der udtalte sig om netop det billede sagde " vi tager os at de der er syge" altså sygeliggør det de kilo en overgangsalder kan medføre ... og som hun sagde, skal vi til at tale med alle de der nu bekymres grundet den kampagne, så får vi ikke tid til de syge...
det perfekthedsideal der huserer er at alle skal have en max vægt der er nøje defineret eller derunder ... tror bestemt ikke sundhedsproffesionelle synes den her slags fremmer oplysningen om sunde madvaner og sund livsstil ... næh gå dog bare til lægen hvis det skrider er det den signalerer ..
jeg ved ikke hvad andre har mødt, jeg har mødt og møder folk der har det lidt ekstra og som er SÅ trætte af at andre har travlt med hvordan de skal se ud ...
som jeg skriver er der mange problemer i samfundet som på sigt kan koste penge, hvem skal vi pege fingre af og hvem skal vi ikke .. hvem må koste, hvis det sker og hvem må ikke ..
bare Nej Tak
dec 2010
Billedet ligner en kvinde med en BMI på 30+. Har man sådan en BMI er man i følge Sundhedsstyrelsen svært overvægtig, uartigt hvad du mener.
Tror du seriøst Novo vil smække et billede op af en kvinde med normal BMI på deres kampagne for medicin man ikke må få med en BMI under 30?
feb 2011
alt dette ville være bedre end at almindelige mennesker der ønsker at tabe sig lidt skal gå til lægen ...her taler jeg IKKE om de virkelig overvægtige hvis helbred er på spil, men den store skare af folk med få kilo for meget der nu påpeges som sygeligt overvægtige ..
dec 2010
Nogle gange tænker jeg, at når man kan bliver enormt forarget og harm og den slags, må det være fordi det rammer noget i en selv eller man ikke selv har det særlig godt.
Kvinden på billedet har ikke "lidt ekstra". Og kampagnen fra Novo henvender sig ikke til dem med "lidt ekstra".
feb 2011
ja jeg har for meget og NEJ det rammer intet i mig ... det rammer mig at andres idealer skal trækkes ned over hovedet på alle .. og det er ikke fordi det er sundheden der er Novo¨s fokus ... det er indtjeningen ...
dec 2010
Det handler ikke altid om hvad vi mener, men handler også om fakta.
Og vi har efterhånden et ret forvrænget syn på hvornår nogen er overvægtige. Og det er ret tydeligt i denne debat.
Men hvis man reelt er tilfreds med sit udseende, hvorfor så påvirkes af andres udseende?
Jeg er med på det er enormt svært for en hel masse, men det er jo også mennesker som ikke er tilfredse. Og det er helt sikkert langt langt sværere at blive tilfreds, når man kigger på "idealet" på so me. Ingen tvivl om det!
Men jeg kan ikke se problemet, hvis man reelt er tilfreds.
feb 2025
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 47
feb 2011
@ MC ...næh men det viser så bare du ikke læser hvad jeg forsøget at sige ... det går ikke på mig ... men på at den der kampagne kan sætte tanker i gang i flere OM de er forkerte, for tykke, tanker de ellers ikke ville have ved bare at se sig i spejlet og føle efter indeni ...
Og hvis ikke der var mennesker der var meget påvirkelige så eksisterede begrebet spiseforstyrrelser næppe ...
så folk, med eller uden grund påvirkes af den slags, hvis ikke de hviler så meget i sig selv .. og det er ikke det samme som at de fx er overvægtige men bare det at den kæder overgangsalder og overvægt sammen er nok til nogle vil begynde at tage det som en yderlig bekymring , hvilket absolut ikke er nødvendigt..
Overgangsalderen kalder på egenomsorg, og er det vægttab så er det godt, er det en god bog på sofaen med kaffe og kage er det godt .. det vigtige er at ALLE mærker efter i sig selv og ikke pejler efter andres mening,.
dec 2010
Men BMI bør ikke stå alene, det er jeg enig i.
Alle bør jo gøre hvad de finder bedst. Men jeg hilser det meget velkomment, at der nu kommer mere fokus på alle de mange overvægtige, og at der er hjælp at hente, for dem som har brug for (og ønsker) hjælp til et vægttab.
Er man glad og tilfreds med sit udseende og eventuelle overvægt, så er der heldigvis ingen der tvinger en til at tabe sig
feb 2011
Gad vide hvornår der kommer en kampagne med billede af en person der drikker et glas vin og med teksten, er det sådan du starter din weekend så kan det være du skal tale med din læge, måske du skal have behandling ..
sep 2017
Og mener du, helt oprigtigt, at hvis man er genetisk disponeret, så bliver man tyk af ingenting? At man vitterligt kan spise ingenting, og stadig tage på?
feb 2011
ja selvfølgelig skal man ikke tvangsbehandle folk ... tvinger vi antabus ned i halsen på an alkoholiker ...
sep 2017
feb 2011
... men det er
tydeligt at du opfatter de overvægtige som nogle der ikke laver andet end at spise , og overvægt kun kommer deraf ..
Det synes jeg så man skal huske at fortælle mennesker der fx grundet stærke smerter behandles med fx Binyre Bark som har vægtøgning som bivirkning, eller andre der fx i netop psykiatrien behandles med præparater der ligeledes har vægtøgning som bivirkning ..eller folk med stofskiftelidelser ...og sikkert mange andre sygdomme, eller behandlinger der medfører det som bivirkning at man tager på, eller er så bevægelseshæmmet at man ikke kan dyrke den motion der skal til .. måske til at holde et funktionsniveau, eller til at begrænse en vægtøgning , men ikke nødvendigvis på et niveau hvor man kan modvirke at vægten stiger, endsige at kunne få den til at falde ..
sep 2017
Men hvem bestemmer hvornår noget er slemt nok til at behandle?
Hvis en gravid kvinde tager stoffer eller drikker, ville du så ønske hun kunne tvangsbehandles? Hvad hvis hun sulter sig? Hvad hvis hun har bulimi?
Jeg synes det virker ualmindelig dobbeltmoralsk, at det er ok at kalde tynde for syge, mens overvægtige bare skal have lov at passe sig selv. Begge dør for tidligt, begge har muligheden for hjælp. Men tykke skal fredes, fordi man ikke må snakke om overvægt?
feb 2013
Kvinden de har brugt på billedet er faktisk temmelig overvægtig. Hun har ikke bare 'lidt for meget' på sidebenene. At være fed er ved at blive normalen, men at noget er normalt betyder jo ikke nødvendigvis at det er godt
feb 2013
feb 2011
og nej jeg ville ikke ønske man kunne tvangsbehandle nogen .. men skal man så skal man tvangsbehandle alle der ikke lige passer i normernes skabelon ..
igen var mit oplæg at man ud skammen en bestemt gruppe i samfundet som er i en bestemt fase af livet ... jeg er sikker på de der er for fede og som ikke trives med det udmærket både ved det og ved hvad der kan gøres .. det behøver de ikke have Novo til at pege på ..
verdens største problem er faktisk, usmageligt på en måde SULT ... men der er selvfølgelig ikke nogle penge at hente i at lave noget der måske kunne gøre at de fik mere næring af maden, eller an pille med næring der kunne modvirke sygdomme grundet sult, for de økonomier hvor sult er problemet har ikke penge til den slags så det tiltrækker ikke aktionærer ...
Jeg ser på ingen måde Novo som et firma der på nogen måde har etikken i højsædet for deres forskning og forretning, det drejer sig ikke om verdens sundhed men om profit .. lige nu er de pressede på de amerikanske marked, så de vender lige blikket tilbage til DK .. det drejede de ellers lidt væk da tilskuddet til alm slankebehandling blev fjernet ...
sep 2017
Hvem er din kilde på det der? Ps. Der er diagnosekoder til fedme, bulimi, binge eating, narkomani, alkoholisme. Og anoreksi.
dec 2010
okt 2023
Jeg vil lige citere fra Hannes link til Novos reklame og kommentarer til denne - her fra en praktiserende læge:
"For kampagnen er i realiteten et forsøg på at øge salget af vægttabsmedicin, og derudover udstiller kampagnen tykke kroppe som noget, der er forkert og skamfuldt.
- Det er et kæmpestort problem. For det første skaber det unødvendig bekymring. Det udskammer kvindekroppen. Det skaber også et forbrugerstyret behov for ydelser hos almen praktiserende læger, hvor de har en sparsom kapacitet i forvejen. Den skal bruges på syge mennesker, siger Maria Krüger til P1 Morgen.
- Vi skal ikke skabe patienter, når det handler om raske mennesker."
Men ja, selvfølgelig skal vi som samfund tage svær overvægt alvorligt og handle, hvor det er muligt. Hvorfor regeringen går den modsatte vej, sænker afgiften på slik og chokolade, er helt uforståeligt. Har Frederiksen og Rasmussen aktier i Toms og Haribo eller hvad?
feb 2013
Og ja, der sker forandringer i kroppen forenelig med sygdom ved svær overvægt (+ der er alle følgesygdommene). Nå, nok om det.
Selvfølgelig tænker Novo profit. Men hvorfor er det så slemt? Der skal jo også hives et overskud hjem så aktionærene fortsætter med at investere og virksomheden dermed har en pengetank at bruge til udvikling af nye præperater (også til fx behandling af sjældne sygdomme som man aldrig kommer til at tjene penge på
Den kampagne, som tråden her handler om, er sikkert ikke noget der er blevet besluttet efter at det gik skævt på det amerikanske marked. Marketingstrategien har sikkert været besluttet i årevis.
Og igen jeg er ganske enkelt ikke enig i at kampagnen er udskamning af fede mennesker. Samtidig kan jeg også se problematikken i at den kommer fra en producent af et slankemiddel. Men igen; der er sgu ingen andre, der åbner munden og siger: 'Den der overvægt du har fået i din overgangsalder kan du altså godt komme af med igen. Gå hen og snak med din læge om den'.
Jeg har selv oplevet hvordan man bliver set på som fed. Man kan sagtens fornemme 'tag dig dog sammen og luk munden så du taber dig' - også selvom det ikke bliver sagt højt. Somom jeg ikke havde prøvet det allerede - faktisk det meste af mit voksne liv. Så er der nogen, der prøver at sige at 'aahhh du er køn som du er' og man forsøger at bilde sig selv ind at man er glad og tilfreds med sit udseende. Men helt ærligt så brød jeg mig altså ikke om at veje 30 kg for meget. Det hæmmede mig og jeg synes ærlig talt heller ikke at det var smukt at se på. Minus 15 kg er altså noget der kan mærkes på rigtig mange måder; bedre søvn, mindre ondt i det slidte knæ, langt bedre mobilitet helt generelt (gør det nemmere at komme i bedre form), mindre sygdom (ja, fedme svækkker faktisk immunforsvaret - det er der en biologisk forklaring på) osv. Jeg elsker at jeg igen kan købe tøj i en almindelig butik istedet for en der kun har tøj 'til store piger' (uhhh jeg har altid hadet den vending). Jeg glæder mig til de sidste 15 kg også er væk. Jeg er SÅ glad for at der er kommet et produkt der kan hjælpe mig til det. Ja, der kan være bivirkninger, men det er der dælme også ved at være fed.
feb 2011
@Anne jeg har googlet, kan ikke lige huske min formulering, men svaret var at anoreksi er en psykisk sygdom, mens overvægt ikke er, men kan skyldes psykiske udfordringer..
Mig bekendt, med understregning af mig bekendt, tvangsbehandler man ikke unge der drikker, ryger, tager opioider, andre stoffer osv man tilbyder vel i samarbejde med forældre, hvis det er unge under 18 år behandling, men det kræver vel at den unge er med på det, det gør det vel også hos anorektikere INDTIL det bliver her og nu livstruende .. det er ikke min opfattelse tvangsindlæggelse bruges i flæng og er nemt at få igennem, igen før den syge bliver livstruende syg ..
@MC#65 ... næh men det er da sjovt at der ikke er nogen der forsøger at finde præparater der kan afhjælpe de sygdomme der kommer af sult ... det er imo usmageligt at man fx ikke bruger noget af overskuddet fra omsætning i den rige verden til forskning og udvikling til hjælp i den fattige verden, dette klart fordi man ved der ikke er aktionær afkast at hente ... jeg savner en etisk holdning til forskning og udvikling hos verdens medicinalfirmaer som tjener tykt på deres produkter, men igen som jeg har ment længe, medicinalfirmaer er ikke interesserede i at helbrede, og ingen ved om de reelt kunne helbrede lidelser de pt sælger symptombehandlings midler til .. for ingen kan gennemskue det ..
Som fx for nogle år siden da et firma havde finansieret en forskning på Aarhus Uni der endte ud med et resultat formaet ikke ønskede .. så blev forskningen ikke offentlig gjort .. er sikker på der findes mange af den slags klausuler rundt omkring i forskning, at vil du have forskningsmidler som forsker, så bliver resultater der går direkte mod den der kommer med pengene ikke offentliggjort .. ved det sker, og derfor mener jeg fx det er så trist at forskningsmidler er gået mere og mere fra at være en offentlig opgave, og til at man skal søge og indgå kontrakter med medicinalfirmaer ..
feb 2013
Mit - lidt vel lange indlæg - indeholder dog en reference tilbage til det oprindelige indlæg: jeg er ganske enkelt ikke enig i at kampagnen er udskamning.
" jeg savner en etisk holdning til forskning og udvikling hos verdens medicinalfirmaer som tjener tykt på deres produkter, men igen som jeg har ment længe, medicinalfirmaer er ikke interesserede i at helbrede, og ingen ved om de reelt kunne helbrede lidelser de pt sælger symptombehandlings midler til .. for ingen kan gennemskue det .."
Det her passer ganske enkelt ikke. Jeg kan love dig for at medicinalfirmaer - og os der arbejder der - har etiske holdninger til forskning og udvikling af lægemidler og vi holdes skarpt i ørene af alverdens myndigheder. Både firmaerne og os, der arbejder der, er rent faktisk er interesserede i at helbrede, hvis det er muligt, eller i det mindste lindre og højne livskvalitet. Det er ikke bare noget jeg naivt selv synes. Jeg har været i branchen i over 20 år og det er noget der gennemsyre kulturen i de medicinal firmaer jeg kender til. Det er noget vi alle er bevidste om og tænker med når vi designer de forsøg der skal vise om et middel er effektivt og sikkert.
Og ja man tjener tykt på nogle produkter, men dælme ikke alt det man laver. At man tjemer tykt på et produkt gør at man fx kan udvikle noget til en lidelse som kun få mennesker har, men som virkelig invalidere dem. Der skal jo også betales for alle de gode ideer der ender med aldrig at blive til noget. Der foregår temmelig meget forskning i samarbejde mellem fx universiteter, hospitaler og medicinalfirmaer.
sep 2017
Man behøver jo ikke være binge eater, for at være overvægtig. Man kan bare være en, der er virkelig glad for at spise
Begge dele kan man medicinere sig ud af, omend begge dele kræver at man også selv gør en indsats for at det skal lykkes.
Man BEHØVER ikke have en sygdom eller et misbrug, for at være overvægtig, ryger eller hvad ved jeg. Men man BEHØVER heller ikke være harm og rystet over (hverken med eller uden ma-ni-pu-la-tion) over, at man kan medicinere sig ud af noget, som andre synes er noget pjat.
feb 2013
Nu kan man jo altså ikke afhjælpe sult med medicin. Der er massere af sygdomme der forekommer sammen med sult og fattigdom, som der findes midler mod. Og nej, de kommer ofte ikke de sultne mennesker til gavn. Men hvorfor skal alverdens medicinalfirmaer være mere filantropiske end alle andre? Ofte er sultkatastrofer jo skabt af krige eller som følge af håbløse totallitære regimer der basalt set er ligeglade med deres befolkninger. Hvilken forskel skulle det kunne gøre at medicinalindustrien hælder milliader efter det: erfaringen viser at den slags hjælp alt for ofte slet ikke ender der hvor det var meningen men istedet i lommerne på magthaverne.
En af årsagerne til at meget forskning går fra at være offentligt til at være privat og fx financieret af medicinalfirmaer, når det er relevant, er at den slags forskning er blevet så uhyggelig dyrt (bla. drevet af krav omkring udførsel af forsøg, krav til dokumentation, krav til forsikringsdækninger osv osv) at statskasserne ikke har penge til det.
dec 2010
Er det udskamning fordi de tjener penge på det?
Eller udskamning fordi det rammer noget i dig?
Hvis man er overvægtig, i overgangsalderen og rent faktisk er helt glad og tilfreds med sit udseende og sin vægt, vil man så føle sig udskammet af den kampagne? Det tvivler jeg meget stærkt på.
Men selvfølgelig føler nogen sig ramt af den, sådan vil det altid være. Men måske der personer så burde se ind ad og forsøge at løse deres eget problem - som de så her kan få hjælp til
feb 2011
MC, fordi de kæder det sammen med overgangsalderen som ikke er en sygdom ..
Jeg taler ikke om filantropi, men balance ... ifht at de kunne hjælpe mere i de fattige økonomier ... nej sult er ikke en sygdom men medfører følgesygdomme ... fedme er heller ikke end sygdom men en tistand det udvikler følgesygdomme .
Ja de forske for at lindre og højne livskvalitet, det er jeg ikke i tvivl om .. jeg arbejder ikke indenfor faget, men har både venner og familie der gør, og de er til gengæld ikke i tvivl om der er en forretningsmæssig styring i hvad der gives penge til at forske i, og hvilke resultater man er interesserede i der kommer frem ... skulle man kunne helbrede fx Diabetes med et indgreb fx, eller en kur, fremfor at det medfører livsvarig medicin, måske men hvem saver den gren over man selv sidder på ... den forskning gives der helt sikkert ikke mange penge til hvis den har en indikation af at kunne blive en succés ..
feb 2011
okt 2023
"Jamen der er jo seriøse bivirkninger ved svær overvægt," kan man sige. Mon ikke Novo har noget medicin mod disse
feb 2011
okt 2023
"Eller udskamning fordi det rammer noget i dig?"
Tæller det som udskamning, hvis det rammer noget i én? Jeg spørger, fordi jeg lige tænker over dette
dec 2010
Synd hvis det kategoriseres som udskamning, så bliver det nok svært at komme problemet til livs.
feb 2013
Om man taber sig af at æde gulerødder eller spise slik og søde sager og tage Wegowy er sådan set rimeligt underordnet for det faktum at en vægtreduktion medfører en reduktion i risikoen for diverse 'livsstilssygdomme'.
Og så lige for at slå fast; selvom jeg 'forsvare' det felt jeg arbejder indenfor så kan jeg sagtens se det problematiske i at det er producenten af en af løsningerne, der står bag kampagnen og jeg kan sagtens forstå de voldsomme reaktioner.
feb 2013
feb 2013
Er Novo grisk? Nej, de vil bare gerne tjene penge og hvad er det der er så galt i det? Det er vel hele det at virksomheder og borgere ønsker at tjene penge der driver hjulene i vores samfund. Uden skatteindtægter i statskassen fra virksomheder og borgere bliver det svært at levere uddannelse, sygehusvæsen osv på det niveau vi gerne vil have. Novo bidrager jo mærkbart til driften af DK - også selvom aktierne lige pt ikke er i topform.
okt 2023
"Mon ikke Novo har noget medicin mod disse
Der er INTET galt med, at Novo vil tjene penge. Men mit eksempel med Wegovypriserne i USA er, i min optik, et klart eksempel på griskhed.
okt 2023
feb 2011
Vedr forskning ... tag 2 læger der forsker ... de har begge fundet den dybe tallerken, den ene skriver til et Medicinalfirma om midler og " jeg har fundet noget der tegner nærmest 100% sikkert, en mulighed for en ny pille mod fx diabetes med færre bivirkninger, mangler lige xxxx kroner"
Den anden skriver " jeg har fundet ud af at hvis man laver en kur, med xxx produkt der skal gives en kort periode, og evt gentages med nogle års mellemrum så kan diabetes kureres for en stor del af fc type 2 patienter, præparatet er billigt så samfundet vil kunne spare mange penge i medicin tilskud, og I vil kunne undlade en stor del af jeres produktion" .... gad vide hvem der ville få forskningsmidler.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.542
Jeg synes, det er virkelig påfaldende, at det altid skal være vægten vi fokuserer på.
Der er 1000 andre ting, der kan fokuseres på i henhold til overgangsalderen - For eksempel træthed, som... sjovt nok også er en af grundene til, at folk tager på.
Jeg synes, det er alarmerende, at vi ikke fokuserer på noget andet.
Vi ved blændende lidt om overgangsalderen for kvinder og hvilken effekt det har på vores liv, endnu mindre ved vi hvordan det bør behandles, hvordan man behandler det bedst og om det skal behandles - Vi ved virkelig ikke nok videnskabeligt set på nuværende tidspunkt.
Jeg synes det kunne være fedt at lægge mere fokus på dét.
Der er simpelthen for meget fokus på vægt og ikke nok fokus på hvorfor vægttabet er der til at starte med.
Jeg har ADHD. Når jeg ikke får min medicin, så tager jeg på. Hvorfor? Fordi uden min medicin overforbruger jeg min energi, hvilket leder mig til at føle sult mere. Jeg har brug for MERE energi end jeg får ind i en kost, der vedligeholder min vægt.
Så snart jeg er på min medicin, så overspiser jeg ikke mere.
Den her type kampagner skipper over hvor gærdet er lavest imo.
feb 2011
okt 2023
- Og nu vi er ved forskning:
"I 1980’erne opdagede professor Jens Juul Holst ved Københavns Universitet hormonet GLP-1, som påvirker appetitregulering. Forskningen blev finansieret af det offentlige, men Novo Nordisk patenterede hormonet og udviklede senere semaglutid – det aktive stof i firmaets guldæg Wegovy. På baggrund af offentlig forskning tjener Novo nu milliarder, mens hverken universitetet eller staten får en krone ud af patentet.
Dette er ikke et isoleret tilfælde. En analyse af 356 nye lægemidler godkendt i USA mellem 2010 og 2019 viste, at alle byggede på offentlig forskning. Staten investerede 187 milliarder dollar via National Institute of Health (NHI). Alligevel er det private virksomheder, der patenterer resultaterne og skummer fløden."
- og videre:
"Når medicinudgifterne stiger, presses alt andet i sundhedsvæsenet: Plejen, psykiatrien, forebyggelsen. Vi må derfor stille os selv det nødvendige spørgsmål: Hvis vi betaler for forskningen, uddanner arbejdskraften og køber produktet – hvorfor ejer vi så ikke også resultaterne? "
https://www.information.dk/debat/2025/05/novo-andre-medicinalfirmaers-profit-skabes-paa-bekostning-vores-adgang-sundhed
okt 2023
Over hundrede milliarder havde firmaet i overskud sidste år, og direktøren kunne hæve en årsløn på 58 millioner.
aug 2007
Vægtøgning er en så forsvindende lille del af det, og hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg ikke sikker på, at medicin mod overvægt vil gøre den store forskel for kvinder i den fase af livet
Dermed kommer annoncen (for mig og tydeligvis også andre) til at virke som et unødigt skub til kvinder, der i forvejen har en masse at kæmpe med.
feb 2013
Jeg må til stå at jeg finder dele af artiklen i information lige lovlig konspirationsteoretisk. Der er lidt flere facetter til det.
For det første så får det offentlige jo en ikke helt ubetydeligt skat fra Novo som følge af patentet. Både virksomhedsskat og skat fra medarbejdernes løn.
For det andet så er rigtig meget af den offentlige forskning financieret direkte af donationer fra medicinalvirksomhederne. Novo har fx en kæmpestor fond der financiere temmelig meget offentlig forskning. Det samme gælder alt muligt forskning på i universitetsregi. Jeg har fx deltaget i forskning, der var financieret af et stort tysk medicinalfirma. Resultaterne gik sådan umiddelbart imod firmaet, men alt blev offentliggjort. Der kom det lovede antal artikler osv. Det vi lavede medførte at ormemidler i Danmark kom på recept
Man det er da glædeligt at Trumph har fået presset Novo og det amerikanske flagskib Eli Lilly ned i pris i USA så der er flere amerikanere der kan få hjælp til vægttab. Og ja, der er nogle der har udtaget et patent og det virker somom de skummer fløden. Men altså hvorfor fa***** er det så slemt? De konsoliderer sig så de også har en virksomhed når patentet udløber og alle og enhver kan starte en produktion. Sådan et patent løber kun i 15 år. Efter det kan man ikke tjene ret meget på produktet.
Jeg synes ganske enkelt at det grænser til konspirationsteorier at påstå at medicinalbranchen skulle spekulerer i ikke at opfinde kurer men kun symptombehandlinger. Det er ganske enkelt ikke sådan jeg oplever det indefra. Og så må i gerne sidde og tro at jeg er naiv og ikke har set lyset.
Her hvor jeg arbejder laves der rigtig meget forskning i at forstå mekanismerne bag de sygdomme vi laver behandlinger til - oftest i samarbejde med forskere på universiteter rundt omkring i verden. Hos os handler det ofte om arvelige autoimmune sygdomme. Dvs. en egentlig kur ville være noget med at pille i gener. Men sådan noget er forbundet med en hel masse etiske dilemmaer og ikke helt lovligt
Rigtig mange flere sygdomme end man umiddelbart regner med har faktisk helt/delvist en genetisk årsag og dermed er symptombehandling ofte det der er muligt.
dec 2010
Meget af den forskning jeg har været med til, har bl.a. været sponsoreret af Novo. Det er jo en stor del af det de bruger deres godt tjente penge på - altså at dononere til yderligere forskning. Og de forskningsresultater bliver altså offentliggjort uanset om det "er med eller imod" Novo.
Men konspirationer er der nok af, de kommer som regel fra mennesker der ikke ved noget om, hvordan tingene reelt foregår.
dec 2010
okt 2023
dec 2010
feb 2013
jun 2009
Det ved jeg bare ikke, om jeg er enig i.
Det er jo stadig medicinal industrien, der kan producere de hjælpemidler, der måske kan behandle overgangsalderen og trætheden.
Medmindre de selvfølgelig på en eller anden måde er påtvunget lavere priser for det? Det ved jeg ikke - Men der må da for pokker komme fokus et andet sted henne.
Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at kvinder ikke er forstået bedre videnskabeligt. Det må der simpelthen kunne gøres mere ved.
dec 2010
Jeg er helt enig i, at kvindekroppen generelt mangler forskning. Men det ene udelukker jo ikke det andet.
sep 2017
Så kunne man måske sige at det er en spiseforstyrrelse og dermed en psykisk sygdom, som Hanne mener man gerne må tvangsmedicinere
jun 2009
Selvfølgelig kan man blive træt af at være overvægtig, men hvis trætheden er årsagen til at du blev det til at starte med, hvor skal du så reelt set finde energien til at tabe dig henne? Det er jo det, der er hele problemet.
Nu ved jeg godt, at jeg bruger mig selv som eksempel igen; Jeg tager på, når jeg ikke er på min ADHD medicin, fordi jeg har brug for den ekstra energi fra maden, jeg spiser.
Jeg er nødt til at kompensere med ekstra mad, fordi ellers når jeg slet ikke igennem en dag. Jeg får det decideret dårligt, hvis jeg ikke spiser.
Når jeg er på min medicin, så rækker min energi langt længere. Jeg bliver ikke træt 4-5 timer inde i min dag. Hvor skal jeg finde energien til at tabe mig, hvis jeg samtidig skal indtage mindre energi i form af mad? Det giver jo ingen mening, det kan ikke lade sig gøre. Det er derfor jeg har kæmpet forgæves i mange herrens år.
Så snart jeg kom på medicin, så tabte jeg mig (langsomt og stabilt) 15 kilo og kom ned i næsten normalvægt. Ikke fordi jeg mistede appetit, men fordi jeg ikke havde brug for at overspise hele tiden.
Så det er meget nemt at sige "Jamen, overvægt først", men det skal jo også reelt set kunne lade sig gøre.
Man er simpelthen nødt til at begynde at se forbi vægten og se på, hvad der ligger til grund for den, ellers kommer man ikke særlig langt imo.
dec 2010
Og man behøver jo ikke bare se til, når der er hjælp at hente på den del. Det er man selvfølglig fuldstændig velkommen til - man behøver bare ikke.
Og igen, det ene udelukker jo ikke det andet. Så bare fordi udfordringen med træthed måske er vigtigere, så betyder det jo ikke, at man behøver at sætte sig og vente før man prøver at gøre noget ved andre ting, som der rent faktisk er hjælp til.
Men igen you do you, man bliver jo heldigvis ikke tvunget til at tabe sig, når man ikke ønsker det. Og det er helt fair nogle ikke ønsker det, om det er så er fordi de er for trætte eller hvad end grunden er. Det er 100% frivilligt
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.312
Det er jo så os mennesker der må være forsøgsdyr (ubetalt) i de her forsøg.
Det giver for mig mening at hjælpe i forskning af fx. medicin, hvis det kan hjælpe andre (og potentielt jo også en selv).
Jeg skal vaccineres med RSV- vaccinen om 2 uger.
Det fremgår tydeligt af materialet, at Pfizer selvf. har en økonomisk interesse i det her.
Men jo medicinpriser er et problem. Pt er antipsykotisk medicin ekstremt dyrt. Det kommer til at betyde manglende medicinkompliance, indlæggelser, og det vil få alvorlige konsekvenser for især patienter og pårørende.
Det er et sted der burde være mere kontrol/et sikkerhedsnet .. Det ville spare Staten penge og spare patienter og pårørende meget stress og smerte.
Der må godt være mere rimelighed i prissætningen af medicin. De skal nok få deres penge ind. "Problemet" er her, at deres konkurrenter konstant puster dem i nakken, så deres tid på markedet, uden konkurrence er tiltagende kortere.
jun 2009
Det er ikke et valg, når man kæmper med at tabe sig. Hvis det var et valg, så kæmpede man jo slet ikke. Jeg taber mig fint, når min ADHD er behandlet. Det har om noget vist mig, at det ikke handler om vilje. Viljen har ikke ændret sig på noget tidspunkt.
Men hvis det er det niveau diskussionen er på, så lader jeg den bare ligge.
okt 2023
Overspisning er ikke nødvendigvis en spiseforstyrrelse, men den kan være det.
Jeg husker en af mine elevers ord om sin ADHD: "Jeg ER SÅ TRÆT, hvis jeg ikke får min medicin". Sådan en træthed kunne udmønte sig i noget, omgivelserne så som hyperenergi. Det var faktisk en kamp for at holde sig oppe.
dec 2010
aug 2007
Der står nederst i brevet, at Pfizer bidrager med 120.000.000 kr.
Det er godt nok mange penge!!!!
okt 2023
Ingen vil vist sige "waugh en masse penge", hvis jeg giver 10 kroner til et godt formål - ud af de 10.000 kr, jeg lige har tjent
Pfizers overskud var på 17,52 milliarder USD sidste år.
aug 2007
okt 2023
feb 2011
og ja jeg ville, utopisk ønske der IKKE var sammenblanding af forskning og kommercielle interesser .. at forskning lå og finansieres 100% i det offentlige, så kunne resultater med diverse klausuler evt sælges til de der kan udnytte det kommercielt, og de penge igen kunne gå til forskning ..
nå men en eller anden skrev Novo stoppede kampagnen nu, så nogen med en vis magt må jo have været enige i den er gal ..
Forøvrigt til de der går på lav dosis på Wegovy så læste jeg forleden at den lignende fra det amerikanske firma er billigere, og giver bedre vægttab .. ved ikke om man kan skifte, men der er penge at spare .. det tippede så over ved større dosis ..
feb 2013
feb 2011
okt 2023
"Jeg har altid udtalt mig imod yderliggående feminisme og pylrede kvinders offerparathed. Men Novos udstilling af hovedløse kvinder iført usexet undertøj har ramt mig på en måde, som jeg slet ikke troede, jeg kunne rammes på.
Som 82-årig, der ikke render til lægen, er jeg personligt totalt uberørt af denne ubegavede kampagne, men jeg føler mig berørt af, at en koncern, som jeg har været så stolt af, for ussel mammon er parat til at nedgøre og såre så mange kvinder, og måske fremme spisevægring samtidig med, at den synligt promenerer et kvindesyn, der hører fortidens mandsherredømme til."
feb 2011
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.759
okt 2023
okt 2023
En ting er, at det er grotesk at sælge ansigtsmasker til børn. Noget andet er, at kamille kan være allergifremkaldende.
okt 2023
okt 2023
Ja, det gør jeg faktisk, og i min optik er det ikke "bare".
Hvis det nu var fru Hansen, der postede et billede af sin datter med bamse iført sjovt "tøj", ville jeg muligvis tænke "bare", men når verdenskendte forretningskæder sælger på den måde, finder jeg det grænseoverskridende.
PS. I øvrigt ser barnet med bamsen alt andet end veltilpas ud, men det er en anden sag.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 96 Svar: 10.991
Det har jeg da ikke hverken tid eller lyst til ...
okt 2008
Jeg springer dem som regel over.
Men jeg har da lige købt noget rengøringsmiddel, der kunne fjerne mug på fugerne i brusenichen, det virkede faktisk
Men at blive forarget over et billede af en halvtyk dame og straks mistænke Novo for alverdens ulykker.
De tjener milliarder og er nogle stygge kapitalister, det er for langt ude.
Jeg kender flere som arbejder hos Novo og som tager deres arbejde super seriøst.
Generelt tror jeg, at vi forarges over for mange ting.
okt 2023
Min avis kommenterede denne Novo-annonce/reklame, og jeg søgte selv på annoncerne med børn. Jeg vidste, at de er der, men kunne ikke huske præcis, hvilke firmaer der laver dem.
okt 2023
De to ting har ikke nødvendigvis noget med hinanden at gøre, Inge. Jeg tror fx ikke, at Birthe Rønn Hornbech mistænker Novo for "alverdens ulykker" - vist sådan cirka tværtimod.
"Generelt tror jeg, at vi forarges over for mange ting."
Jeg tror, vi generelt forarges over de forkerte ting - og for få af den slags.
okt 2008
Jeg prøver på ikke at blive forarget over noget som helst.
Hvad naboen gør er mig så ligegyldigt.
Eller hvis Novo reklamerer for deres produkter
okt 2023
Hvorfor prøver du egentlig på ikke at blive forarget over noget som helst?
At blive forarget betyder: "at føle en stærk mishagsfølelse eller vrede, fordi man synes, at nogen har brudt med almindelig anstændighed eller egne moralske principper"
Hvis mennesker bryder med almindelig anstændighed og/eller med mine moralske principper, kan jeg da umuligt blive andet end - forarget. Hvis naboen fx sparker sin hund, bliver jeg forarget - og gal
Måske er det ordet "forarget", der er problemet. Det minder om noget, vi IKKE vil være. Men det er faktisk et udmærket og brugbart ord
okt 2008
For mig er det på højde med "misunde".
Jeg kan blive vred, sur, gal, ked af det og ja, måske forarget, når jeg læser om at kontanthjælpeloftet er sat ned.
Men derfra til Novo annoncen er der for mig en kæmpe forskel.
Vi har nok bare to forskellige opfattelser af, hvad ordet betyder.
Måske er jeg lidt derhenne, hvor det for mig er betyder "nævenyttigt"
aug 2007
Jeg synes nærmest kun, order bliver opfattet i sammenhænge som fx. "Fru Olsen stirrede forarget på naboens korte nederdel".
Dvs. stort set kun efter ens egne moralske principper, der ikke nødvendigvis er den mindste smule rummende, inlkuderende eller nysgerrige
okt 2023
okt 2023
At blive forarget handler mere eller mindre kun om ens egne moralske principper. Pornomodellen Patricia bliver fx nok ikke forarget over det samme som islamisten Ibrahim
feb 2011
Vedr reklamer så synes jeg der skulle strammes gevaldigt op .. ud med alt hvad der fx reklamerer for alkohol og spil .. rygereklamer er vist blevet forbudt ..
og nej jeg ligger stort set ikke mærke til dem i det daglige, den med Novo så jeg fordi en kvinde og en læge var inde i et tv program for netop at påpege det at iflg dem og andre er den ikke ok ..
dec 2010
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 5 Emner: 36 Svar: 2.345
Hvad vejer hun?
feb 2011
jeg, og heldigvis andre, og fagfolk er ikke enig ...
og jeg er så sikker på jeg kan være, at den der er udtænkt af en person der ikke i sit liv har haft en menustration, en brystspænding, båret en baby i maven, har ammet, haft brystbetændelse, har haft hormoner der hopper og danset, som ung, som gravid som mor, og nu som en i overgangsalderen hvor det hele omkring fertiliteten ebber ud ..
I den fase har kvinderne brug for tid til og lov til egenomsorg .. om dette er at gå til fagfolk og tale hormoner, vægt, eller det er at smide sig på sofaen og spise kager, eller løbe, eller give sig i kast med en ny uddannelse, eller bare ikke gide verdens fordømmelse og blikke, så er der ingen, absolut ingen der skal beslutte hvad der skal ske andet end den enkelte kvinde selv ..
dec 2010
Jeg hopper fra her.
feb 2011
okt 2023
okt 2023
"Som om det ikke var en stor udskrivning i forvejen, kommer Wegovy-kuren med en stor sundhedsregning for den enkelte. For en stor del af den kropsvægt, man taber med en slankesprøjte, er muskler. Fra 30-årsalderen mister kvinder gradvist muskelmasse, medmindre de gør en målrettet indsats for at bevare eller øge den.
Og det er ikke gratis at tabe muskelmasse, for den beskytter mod fald og brud, stabiliserer blodsukkeret, styrker immunforsvaret og hjælper kroppen med at forbrænde energi effektivt. Tab af muskelmasseøger risikoen for insulinresistens, type 2-diabetes, lavt stofskifte, vægtøgning, træthed og hurtigere aldring."
og videre
"Vi burde tale om, hvordan man kan støtte kvinder i overgangsalderen til at være sunde, trives med deres krop og styrke deres handlekraft – ikke gøre dem til patienter, når de ikke er det. Kvinders kroppe fortjener viden, ikke Wegovy-reklamer."
https://politiken.dk/debat/kroniken/art10608833/Novo-fors%C3%B8ger-at-sygeligg%C3%B8re-kvinders-moderate-overv%C3%A6gt
dec 2010
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.312
Nu kan jeg bevidst gøre noget for, at opbygge/vedligeholde mine muskler.
Vægttabet holder ikke, hvis ikke man opbygger/vedligeholder muskler. De er vigtige når der skal forbrændes kalorier
okt 2023
Novo kampagne ...