{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
953 visninger | Oprettet:

Isabelle
Isabelle
Følgere: 136 Emner: 32 Svar: 4.326

Tiderne skifter {{forumTopicSubject}}

Denne tråd er til gamle billeder smiley

Jeg stødte på et gammelt billede af mig - med en pakke CIGARETTER og et askebæger smiley Jeg var skoleejer og leder og dermed - hmmm - en slags forbillede for mine elever. Ups. Tiderne skifter - er skiftet. Fint på mange områder, men åh hvor jeg også får en lille længsel efter dengang, der ikke var helt så meget fy da FY da føj smiley smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gennemgang af manglende tryk varmt vand 750 kr.
  • Hjulskifte el-løbehjul 400 kr.
  • Utæt vandlås i køkkenvask 1.200 kr.
  • Rengøring 3.000 kr.
  • Udskift armatur i køkken vi har det nye armatur. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tiderne skifter
  • #1   4. nov da jeg startede med at arbejde i daginstitutioner i 2004 måtte de ryge i personalerummet ... kort tid derefter blev det til det skulle være i et udendørsrum ..

jeg er ved at sortere gamle billeder fra mine forældre .. hvornår det lige var fra ved jeg ikke, mit bud er en gang i 90' erne, de var på bustur, der sad flere og røg..

kan også huske en charterferie omkring 1968 der røg man på flyet ..

• #2   4. nov De eneste billeder jeg kunne finde , hvor jeg har en cigaret i hånden . ... på besøg hos nogle venner .

Det er fra 1965 ,,,, Jeg var 19 År ,,, enlig mor til 2 ...... og med tidernes stort touperet hår . smiley
    Det er mig i midten på øverste billede ... og til venstre på nederste . smiley
    Jeg ryger endnu .... og bliver 80 År -----> næste År .

profilbillede
  • #3   4. nov du var da en steg

• #4   4. nov Fantastiske fotos!!! Kæft I var hotte begge to smiley

• #5   4. nov Jeg husker tydeligt hvordan det var at træde ind i rygerummet på min skoles lærerværelse, luften kunne være så tyk af røg at man ikke kunne se igennem rummet smiley

• #6   4. nov Jeg kan huske når min far havde besøg af en god ven, så sad de nede i stuen og røg cigar - mens jeg sad oppe på mit værelse, med lukket dør og håndklæder foran. Føj smiley

• #7   4. nov Jeg ryger ikke, og har aldrig røget.
    Men jeg er vokset op på et badehotel, hvor der også blev holdt diverse fester. Til disse fester var det helt almindeligt at sende tobaksfade rundt. Der var cigaretter, cerutter og cigarer på fadene smiley
    Der er godt nok sket meget siden dengang smiley

• #8   4. nov når mine forældre holdt store fester, fx konfirmation, min var den sidste i 1973m og runde fødselsdage, sølvbryllup o.lign så blev der også sendt fade rundt med røgvarer ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#9   5. nov Jeg kan huske en ferietur til Vesterhavet i slutningen af 60'erne med en veninde. Vi kørte i en stor volvo med venindens far ved rattet. Han røg cigarer, så vi sad i tåger af ildelugtende røg hele vejen. Bwadr.

I Dea Trier Mørchs bog "Vinterbørn", ligger barselskvinderne og ryger på stuerne på Rigshospitalet smiley I dag må man ikke ryge overhovedet på hospitalets matrikel - bortset fra i særligt indrettede båse. Det må føles lidt som narkomanernes fixerum.

Jeg fik "Vinterbørn", da jeg lå på Usserød fødeklinik med min nyfødte datter. Det var i 1978, og det var ikke tilladt at ryge på stuerne hér, men i den fælles opholdsstue var der tykt af røg.
    Jeg elskede at ryge og kan stadig indimellem savne at tænde en smøg smiley Men jeg savner IKKE at være ryger - savner ikke lugten, udgiften, blikkene fra mange ikke rygere og afhængigheden. Derfor er den 17. januar en frihedsdag for mig smiley

• #10   5. nov Åh Isabelle - det var også helt fast, at min far tændte en cigar i bilen, når vi kørte mod Jylland (hvilket vi gjorde ret tit, da al vores familie var/er derovre)
    Så sad vi tre unger på bagsædet og var ved at blive kvalt, og måtte ikke åbne vinduerne.
    YDRK!!!!!!!!!

• #11   5. nov er jeg et unikum?
    Jeg har aldrig så meget som at prøve at ryge... og jeg er lige blevet 57

• #12   5. nov Min mor (som er 80 år) er vokset op i et ikke-ryger hjem (ja, de fandtes også i gamle dage smiley ). Min far røg pibe. Jeg var ikke ret gammel da min mor indførte rygeforbud indendørs og min far holdt op med at ryge og begyndte at løbe istedet smiley
    I min folkeskole begyndte nærmest alle at ryge omkring konfirmationsalderen. Elever måtte gerne ryge udenfor (lærene røg også næsten allesammen og i læreværelset skulle man nærmest have gasmaske på). Jeg tog et enkelt hiv af en cigaret. Fy for fan*** hvor det smagte grimt. Det var så min karriere som ryger smiley Jeg er 53 lige om lidt smiley

• #13   5. nov Hovsa, nej du er ikke helt et unikum, men dog nok ret sjælden.

Jeg har heller aldrig prøvet at ryge, og jeg er 70 år. Jeg voksede op i et ikke ryger hjem, og har altid syntes og synes for den sags skyld stadig, at røg var/er ubehageligt, så hvorfor i alverden skulle jeg selv have lyst at prøve.

Jeg har fuld forståelse for, at folk synes det er svært at holde op, men fatter ikke hvorfor nogen begynder på det i første omgang.
    Og til trods for min høje alder så var der masser af oplysninger om tobaks skadelige virkninger, da jeg voksede op.

• #14   5. nov min far røg... og jeg synes ikke som barn at det ligefrem var en superfed lugt... det tror jeg var nok.
    Jeg har mange uvaner... men røg bliver aldrig en af dem.

• #15   5. nov Jeg har heller aldrig prøvet at ryge. Jeg har altid været ved at blive kvalt af røglugt, så det har aldrig tiltalt mig.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#16   5. nov Det er heldigvis ikke så almindeligt at ryge i dag, som det var, da jeg var barn og ung. Jeg vil blive meget forbavset, hvis et af mine børnebørn begynder at ryge.
    Jeg begyndte, fordi de der store drenge, som jeg så op til, røg. Hjemme blev der ikke røget.

• #17   5. nov Jeg er vokset op i et rygerhjem, begge mine forældre røg. Jeg faldt over et konfirmationsbillede her for nyligt, der var jeg den eneste af ca. 30 mennesker ved bordet, der ikke røg, det var i 1978.

Min far var storryger og røg alle steder også i bil og på sit kontor, han var samtidig ekstremt kuldskær, så han luftede ikke ud i løbet af dagen, så når man kom ind på hans kontor sidst på eftermiddagen, var luften så tyk af røg, at man ikke kunne se fra den ene ende af rummet til den anden. Han røg både, pibe, cigarer og egyptiske cigaretter, hvor røgen fra sidstnævnte stank af kamellort smiley

Jeg har selv været ryger, men er stoppet. I første omgang gik jeg over til at dampe, men det er efterhånden 7 år siden, jeg også stoppede med det.
    Jeg savner det på ingen måde og har ikke gjort på noget tidspunkt.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#18   5. nov Det er helt vildt at tænke på, Kirsten - hvordan man tidligere udsatte børn for tobaksrøg uden tanke på, hvor rædsomt det var for de stakkels unger smiley

- Og så er der det med lasternes sum. I dag er der langt færre rygere - men langt flere svært overvægtige.

• #19   5. nov Det første sted jeg fik arbejde efter endt uddannelse var i Københavns Kommunes IT afdeling. Her måtte man ryge på kontorene men ikke på gangene. Jeg fik så kontor sammen med en ryger (mangler smily der bliver kvalt). Jeg måtte bede om at blive flyttet sammen med en ikke-ryger. Kort tid efter blev det forbudt at ryge på kontorene, men tilladt på gangene smiley På den måde fik alle 'glæde' af røgen smiley Efter nogen tid blev det forbudt at ryge indendørs (hurra hurra). Men sikke en ballade det gav smiley Det var i 1998. Vi delte kantine med 'Vej og Park' og holy moly hvor drak de mange øl i deres pauser. De kørte rundt i biler for at gøre deres arbejde smiley

• #20   5. nov Isabelle - Ja dengang blev der hverken taget hensyn til børn eller ikke rygere, det har heldigvis ændret sig.

Mette - Det med øl får mig til at tænke på, at jeg havde en veninde, hvis far var ølkusk hos Ceres (det hed det selv om de kørte lastbil) og en del af deres løn var, at de fik en kasse øl udleveret om dagen, ikke nok med det en del af dem drak dem faktisk i løbet af arbejdsdagen, min venindes far drak "kun" en halv kasse (15 x 33 cl.) smiley

• #21   5. nov Jeg var barn i 90'erne. Min mor var instruktør til handicapsvømning hver fredag aften i en årrække, og vi var med. Helt rene efter bad gik alle i kantinen og der måtte ryges. Vores helt rene hår blev nærmest imprægneret af nikotin og røglugt, og jeg kan stadig huske hvor svært det var at se noget samt trække vejret. Mange af de handicappede var i kørestol og helt uden evne til at tale for sig selv. Og der skulle de sidde i tæt røg.
    Behøver jeg sige, at jeg aldrig selv har røget.
    Godt de tider er forbi hvor man var tvunget til at opholde sig i røg.

• #22   5. nov Ja og gud nåde trøste den, der tillod sig at foreslå, at et møde eller anden komsammen skulle være røgfrit men med pauser, hvor folk kunne gå ud og ryge.
    Tillod man sig at sige højt, at man syntes, at folk's røg var ubehagelig, var man sart og totalt til grin.

Jeg tænker tit, at en af grundene til at anti ryger bølgen er gået så langt til den modsatte side, som den er, er at alt for mange tidligere totalt nægtede at tage hensyn. Og selvfølgelig skal ikke alle rygere fra år tilbage skydes det i skoene, der var da også folk, der gerne ville tage hensyn, men jeg tror, at vi er mange, der har oplevet, at vores ubehag ikke blev taget seriøst.

• #23   5. nov Jeg jobbede i InterTravel - lå på Frederiksholms Kanal, tæt på Strøget. Vi jobbede fra 10-18 og hold op, beliggenheden gjorde, at vi tit tog den direkte videre til Strøget og "skal bare lige ha en enkelt" (hvilket som oftest afstedkom, at man mødte direkte dagen efter ... )

Men ihvertfald var vi alle rygere - undtagen en, hun hed Pia, boede på Christiania og var ret sær. Hun blev gravid, og hun tog en masse brochurer med om hvor usundt det var for et ufødt barn, at moderen var et sted med rygning.

Hun brokkede sig en del over at alle vi andre røg, og at der faktisk ind imellem var så tåget at kunderne der kom ind, nogle gange ikke kunne se os, der sad der ved bordene.

Men ihvertfald - så husker jeg, at Pia fik at vide at "hvis hun syntes der var for tilrøget, kunne hun jo gå ud på gaden og trække lidt frisk luft" .. seriøst, det fik hun at vide og det var ikke fordi chefen var specielt "ond" ved hende - det var bare sådan det var.

Det var tilbage i 91-93 jeg jobbede der .. tænk, hvis man i dag havde sagt sådan til en gravid kvinde .. eller i det hele taget.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#24   5. nov "Ja og gud nåde trøste den, der tillod sig at foreslå, at et møde eller anden komsammen skulle være røgfrit men med pauser, hvor folk kunne gå ud og ryge."

Min mor sad i kommunalbestyrelsen i Farum engang. Hun holdt op, fordi hun simpelthen ikke kunne klare at sidde i al den røg.
    Selv sad jeg aldrig i rygerkupéer, når jeg kørte i tog. Godt nok var jeg ryger, men føj, hvor der lugtede afskyeligt smiley Jeg ville hellere undvære smøgerne på turen end sidde i den stank - og noget af det, jeg synes er rigtig flovt at tænke på er, at jeg selv lugtede så grimt smiley

Meget (mindre pænt) kan man sige om os, der vejer for meget, men vi generer næppe vores omgivelser med de der kilo smiley

• #25   5. nov gud ja, i 84 da jeg fik første barn da måtte man ryge på barselsgangen .. jeg røg ikke, men kan da huske nogen gjorde .. jeg var selskabsryger som ung, men stoppede hver gang jeg var gravid ,,, tror jeg var op i 40' erne før jeg blev daglig ryger ,,,

lugten osv savner jeg heller ikke ... men følelsen af total at slappe af efter job i stolen med kaffe og en cigaret, den glemmer jeg aldrig ...

• #26   5. nov Billedet er fra 12. Sådan ser jeg ikke ud mere smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#27   6. nov Fede strømper, Pernille smiley

• #28   6. nov nu er det måske ikke så aktuelt mere... men jeg husker en tid, hvor (afhængigt af arbejdsplads) at det var "normalt" at rygerne liiiiiiige skulle holde adskillige rygepauser hvor de forlod arbejdet - og sjovt nok var der ingen som havde nikotintrangen nok at at man ikke havde brug fra de andre rygere. Men var man ikke-ryger, så fik man ikke ekstra privilegier i form af småpauser gennem dagen. Næææh, hvis man lige ville trække vejret, så var man sgu nødt til at gå ud og sidde på tønden, da man ellers blev beskyldt for ikke at lave noget (gerne af de samme rygere som nød ekstra pauser).

• #29   6. nov Hovsa: eller modsat: de steder hvor man raskvæk stod i en fabrikshal ved hver sin samlestation med en øl knappet op og en smøg i mundvigen smiley
    Da jeg startede på en fabrik ifm mit sabbatår fortalte de ældre damer gerne om den tid. De savnede den, for det var jo koldt at gå ud og ryge nu om dage, og det var da dejligt man lige kunne få en øl imens man stod og arbejdede smiley

• #30   6. nov Det er så fedt, at man efterhånden kan opholde sig alle steder, uden at blive udsat for passiv rygning.
    Jeg udviklede astma, da jeg var i begyndelsen af 20´erne, som udelukkende blev udløst af røg, og når man samtidig virkelig gerne ville i byen, til koncerter osv., var det på godt jysk "virkelig træls".
    Pudsigt nok har jeg ikke mærket det mindste til min astma, siden det blev forbudt at ryge alle de steder smiley

Min værste oplevelse i nyere tid var på Langelands Festival, der jo i den grad profilerer sig som en børnevenlig festival. Der blev røget massivt i festival-teltene, og der var ingen som helst lydhørhed overfor, at håndhæve rygeforbuddet på trods af at mindst 25% af de tilstedeværende var børn.
    Det chokerede mig virkelig meget, må jeg indrømme!!!!!!!! smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#31   6. nov Jeg husker fællesskabet - og hyggelige stunder med andre rygere smiley Fx var der den vinteraften, hvor en onkel havde inviteret til middag på Søllerød kro. Ih hvor var det særligt at stå i gårdhaven (hvor vi måtte ryge) dette smukke sted, mens sneen faldt smiley
    Men det er flovt at tænke tilbage på de mange mennesker, jeg har generet med min indendørs røg, dengang det var normalt med den slags smiley

• #32   6. nov nu er det anderledes, men i starten da rygning begyndte at blive ilde set, da var det sådan til fester og sammenkomster at der hvor rygere skulle stå/sidde for at ryge der var der det største antal mennesker, det var der festen var .. nu er det jo nærmest ingen, eller ganske få der skul ud og have den der smøg, og de kommer hurtigt tilbage for det er kedeligt at stå der nærmest alene..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#33   7. nov Lige præcis - festen var gerne hos rygerne smiley
    Det er faktisk omkring 17% af danskerne, der ryger dagligt - 21% af de unge mellem 15 og 29 gør det. Det er alligevel en del - omend selvfølgelig ikke i nærheden af så mange, som da vi var unge, dig og mig, Hanne smiley

• #34   10. nov Jeg minde vores "i skal ikke begynde at ryge" foredrag i folkekolen. Ca. 6. klasse. Vores matematiklærer tog os med ud i "centralrummet" (som var der, der blev leget, holdt morgensang og den slags". Så satte hun sig ellers, tændte en smøg og røg den så, men med et lommetørklæde om filteret. Da smøgen var røget viste hun os lommetørklædet ala "se alt det tjære og skidt, der er i sådan en, så lad være med det"... Den var vist ikke gået i dag smiley

Jeg døjede i øvrigt meget med køresyge som barn - der var mange teorier om hvorfor. Måske det havde noget med biltypen at gøre, fordi det begyndte lidt efter min far fik ny firmabil... eller... og det er selvfølgelig kun et forsigtigt gæt... måske det KUNNE have noget at gøre med, at der blev pulset løs i bilen. På en god dag blev vinduet dog rullet lidt ned smiley

Kommentér på:
Tiderne skifter

Annonce