1.201 visninger
|
Oprettet:
Folketingsvalg 2026 {{forumTopicSubject}}
Hvis nogen nu vil skrive noget om, debattere, eller bare "komme af med " noget omkring valget, før, under og efter ... så det ikke irriterer og/eller drukner i de almene/generelle tråde..
Hurra for demokrati, men kan godt undvære alt valgflæsket og de trættende debatter .. og man skal huske ting er nemmere at sige, at love som hensigt end de nødvendigvis er at gennemføre på den anden side af valget ..
Alle uanset hvem der laver regering skal kunne tælle til 90 for at gennemføre noget som helst .
mar 2009
Følger: 75 Følgere: 138 Hunde: 10 Annoncer: 1 Emner: 163 Svar: 12.837
Jeg læser hvad partiet har som mærkesager, og stemmer ud fra dette grundlag.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 104 Hunde: 4 Emner: 971 Svar: 18.591
jeg kunne godt drømme om færre partier . ... og jeg kan ikke klare det argument at en formue skat, en minimal formueskat er misundelse ... man glemmer at mange virksomheder og driftige mennesker netop er det fordi de kan være det i et samfund hvor der er stor tryghed, hvor de rige ikke skal leve bag hegn .. hvor de kan få veluddannet arbejdskraft, hvor deres medarbejdere kan få passet deres børn så de kan komme på arbejde, hvor deres medarbejdere kan få passet deres ældre så de kan passe deres arbejde, hvor netop en historisk lighed har skabt et trygt samfund, og der er de seneste år kommet en større ulighed, det skaber ikke stabilitet, og jeg tror faktisk den 1% deres sidder på 25-30% af formuerne i DK sagtens kan undvære en promille, eller procent for at holde den tryghed og den sammenhængskraft der er på tværs af sociale skel ... se rundt i verden hvad der sker når der er for stor forskel ..det skal vi undgå ..
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 332
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 7.851
feb 2011
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 104 Hunde: 2 Emner: 368 Svar: 6.326
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.599
Men for første gang i mit liv ved jeg ikke, hvem jeg skal stemme på.
det eneste jeg ved, er hvem jeg ikke skal stemme på.
Hovsa, selv om man ikke har modtaget valgkortet kan man alligevel stemme. man skal bare have sin sygesikringskort med
nov 2012
Følger: 95 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 290 Svar: 8.323
Jeg ser nogle af debatterne, og sammenholder det med hvad jeg har set og hørt dem gøre i løbet af perioden.
Jeg synes det er rigtig svært i år, fordi dem jeg normalt ville stemme på, peger på et parti med statsminister kandidat som jeg ikke stoler på og ikke ønsker skal styrer landet. Men jeg føler måske heller ikke helt for at skifte blok.
Jeg er dog utroligt enig med Alex Vanopslagh, der skal ske noget nyt, der skal forandringer på bordet og der er masser af dumme love som bare fylder, som vi godt kunne tage et kig på.
Jeg er dog ikke nødvendigvis enig i at det nye skal være ham
feb 2013
nov 2012
dec 2010
Jeg vil nødig stemme Dansk Folkeparti. Men fordi jeg bor i det skønneste naturområde, som desværre snart skal indhegnes, så er mit primære fokus at støtte de partier der er imod - også selvom jeg så er uenig med det meste andet de står for.
feb 2013
Tænker også at man selv skal være ret klar på hvad det er for forandringer man ønsker sig og ikke bare 'forandring'.
Jeg har helt personligt ikke noget ønske om at vores samfund skal reformeres og laves om. Der er altid ting man kan gøre bedre eller lidt anderledes, men sådan helt grundlæggende så synes jeg faktisk at vi har et rigtig godt system
nov 2012
Og jeg ved da godt hvilke steder jeg gerne vil have ændringer, jeg har bare svært ved at finde nogen der vil lave de samme ændringer. Jeg kan godt finde masser af politikere der siger vi skal have ændringer på de områder, de gør det bare ikke på en måde der giver mening for mig, eller som de plejer bare finder lappeløsninger eller kører i samme rille.
Jeg vil gerne se at de faktisk forbedre de steder, og ikke bare snakker om det.
F.eks. ældreplejen, og børn og unge området.
okt 2023
Følgere: 144 Emner: 34 Svar: 4.663
Jeg kan ikke komme på en mere kompetent leder end Mette Frederiksen, hvis jeg tænker på alle de udfordringer, vi har været igennem de seneste år mht. corona, Trump mv. Ville Troels Lund Poulsen - eller Vanopslagh have klaret de seriøse kriser bedre? Tja. Det VED vi ikke, men jeg tillader mig at tvivle.
Jeg stemmer ikke på S og har aldrig gjort det, men jeg har meget respekt for partiets og Mettes måde at få Danmark gennem de seneste års kriser på - inkl at gøre det hen over midten. Kunne Messerschmidt, Vanopslagh, Lund Poulsen, Olsen Dyhr eller Dragsted have gjort det bedre? Det tror jeg faktisk ikke. Hvad siger I?
okt 2023
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 97 Svar: 11.031
Og så kan Morten Messerschmidt fise rundt i hele verden og ordne alt det med krudt ... kanoner ... flyvemaskiner... osv.
Så mangler vi bare en til at holde styr på økonomien i DK ... hmmm. hvem mon det bliver ?
Og hvis det bliver Mona Juul , der skal til Trump (ang. Grønland ) .... Så kan Inger Støjberg passende grave alle de " stålmarker " op der er herhjemme .
okt 2023
Jeg ved ikke helt, hvad Messerschmidt kan - udover at synge med på Bakkens Hvile og tale et virkelig pænt dansk.
Økonomien har det vist meget godt i Danmark
nov 2012
Som sagt var jeg enig med ham i at der skal ske noget nyt og der skal komme nogle gevaldige forandringer, hverken mere eller mindre. Jeg sagde heller ikke noget om at jeg var enig med ham i hvilke forandringer, ligesom jeg sagde at jeg ikke så ham som det nye der skulle komme.
Jeg er ikke vild med den nuværende regering. Jeg har dog stemt rødt siden jeg fik mulighed for at stemme, så mon ikke jeg også gør det denne gang. Selvom jeg ikke er særlig vild med at min stemme ikke bliver hørt, når social demokratiet vælger at danne regering med blå/lilla partier fremfor røde selvom de kunne danne flertal med de røde.
Om nogen kunne gøre det bedre end hun har gjort, kan man jo kun gisne om og aldrig få svar på. For ingen andre har jo stået der.
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 368 Svar: 14.996
Først var jeg sådan .... gå da væk !!!!! - men inden jeg afmeldte dem, læste jeg faktisk et af dem og DET er eddermame go underholdning
Det værste er så bare, at det jo ikke fra hans side er ment som underholdende - det er jo seriøst, for pokker !!!!!
Men igen .. at det parti kan få så meget som en eneste lille krøllet stemme gør jo bare, at jeg skal holde op med at undre mig over HVOR infamt idiotisk nogle mennesker opfører sig .. de ER idioter
okt 2023
okt 2023
feb 2011
jeg er enig med Isabelle, tror ingen andre kunne have fået DK igennem de kriser og med det udkomme at vi er kommet en del bedre igennem end så mange andre, fx var der forleden en konklusion efter Corona årene, og DK havde klaret sig nærmest bedst..
At jeg så ikke stoler helt på hende, tja igen man kan ikke stole på nogen af dem, for kan de ikke få samlet 90 så kan de ikke hvad de siger ... og ingen kommer til at kunne samle 90 uden at indgå kompromisser med dem de skal i regering med..
Jeg kan ikke lide man ikke siger hvad man muligvis vil, og det med Store Bededag var en svinestreg, ikke et ord om tankerne om afskaffelse og så kom det lyn hurtigt efter valget ..igen var det ikke en Mette alene beslutning, og jeg er aldrig blevet klar over hvem der fostrede ideen .. men det var en regerings beslutning..
feb 2011
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/liberal-alliance-sletter-grov-tiktok-om-mette-f.-hold-kaeft-kaelling/11109685
jeg mindes også der har været kvindenedladende sager omkring Ole Birk Olesen ..
dec 2010
okt 2023
nov 2012
Jeg synes det er svært, for jeg kan godt være enig omkring at noget skal ske, jeg kan også være enig i hvad der skal ske, men så være dybt uenig i hvordan pengene skal findes, eller omvendt.
eller være enig på et område, men være så dybt uenig i et andet, at jeg ikke ville kunne stemme på partiet.
Så ja jeg kommer jo nok bare til at stemme på dem, jeg tror vil gøre det mindst skidt.
okt 2023
Jeg er nu officielt en idiot i dine øjne - har, inspireret af dig, meldt mig ind i Enhedslisten
okt 2023
feb 2011
de liberale tankegange kan være meget tiltalende, men imo er liberal de seneste mange år blevet mere synonym med egoisme og ragen til sig og dem der har i forvejen ..og desværre er det ikke lykkedes for de mere sociale ideologer at fortælle hvad forholdsvis stor lighed medfører af stabilitet og tryghed som netop gør at liberale iværksættere kan føre virksomhed på sikker grund ..
feb 2011
nov 2012
Som helt ung stemte jeg enhedslisten, det var dengang de var nye og råbte højt, og det kunne jeg godt lide, for det følte jeg vi manglede dengang, også selvom det var lidt som en chihuahua som ingen gad lytte til, for de var jo ikke store nok til faktisk at gøre en forskel.
Jeg får ALLE partier op fra tid til anden, men pt. ser jeg mest, SF, Enhedslisten og LA, virkelig tosset sammensætning, jeg følger ingen af dem. Jeg måtte dog et par timer efter valgets start, lige ytre mig til enhedslisten om at jeg gerne så at de vægtede at fortælle om dem selv og deres politik fremfor at snakke dårligt om LA. Grunden til at jeg gjorde det ved dem og ikke ved LA (udover at jeg generelt prøver at lade være med at skrive, fordi jeg ikke magter debatterne derinde), er fordi der er større chance for at jeg kunne finde på at stemme på dem, og derfor ønsker jeg også at holde dem på en standard, og faktisk at vide hvad de står for.
feb 2011
tidligere har der dog været nogle blå førende personligheder jeg kunne lide, det er der ikke i dag så det gør valget endnu nemmere ... jeg har dog også tidligere ikke været meget for Lars Løkke, og hans tidligere meritter har han jo stadig gjort, men som Udenrigsminister må jeg sige han har gjort det godt ...
så ting ændrer sig også over tid .. heldigvis .
jan 2006
Jamen ja, det er du så - ligesom en af mine yndlingskollegaer er det.
Hvad er det Palle siger ?? Øh ... stort set alt der kommer ud af munden / som han skriver .. bortset fra deres dyrepolitik. Den er jeg fan af, men ikke nok til at jeg kunne finde på at sætte mit x der.
nov 2012
Jeg har da også ændret mig fra da jeg var 18, jeg er 31 nu.
Nu arbejder jeg på et plejehjem, derfor kommer det tættere ind på livet af mig og jeg ser hvordan tingene er, derfor betyder det også mere for mig at se ændringer til det bedre (mit plejehjem er sådan set okay, det kunne bare godt være bedre, f.eks. flere hænder og mere tid )
Jeg har ikke børn, men får jo flere og flere børn i nær relation, fordi dem jeg kender får børn. Derfor hører og ser jeg jo også mere af hvordan tingene her ikke fungerer.
Jeg har også sygdom tæt inde på livet, og jeg kan slet ikke beskrive hvor taknemmelig jeg er for at bo i et land, hvor vi kan få hjælp når livet gør ondt, både fysisk og psykisk.
Og jeg vil gerne værne om at det fortsætter sådan, og bliver endnu bedre.
Samtidig tjener jeg også min egen løn, og gad jeg godt at min skat var lavere, så jeg havde lidt mere mellem hænderne fordi det er dyrt at være dansker ? Ja da! Men ikke hvis det går udover ovennævnte. Men jeg har heller ikke lyst til at betale mere og mere, til noget der ikke fungerer, eller som ikke bliver forbedret løbende.
Jeg bliver træt når vi betaler SÅ meget i skat osv, og så de bare sparer og sparer på alle de vigtige områder.
Og ja de skulle da bare have været ærlige om stor bededag, det var en svinestreg.
feb 2011
også skal imo der lettes på skat for de laveste LØN-indkomster ..
Momsen skal ikke ned, for det medfører bare at priserne sættes op, som det er sket med al-priserne, forbrugerne der mangler penge i deres daglige budget der skulle tilgodeses af afgiftsnedsættelse får ikke det luft i økonomien som lovet, men selskabernes aktionærer, og direktionsgange forgyldes istedet for penge vi så ikke får i statskassen til skoler, plejehjem og sundhed... det er helt galt og det samme vil ske med momsnedsættelse ...
okt 2023
Jeg har tjent OK mange penge engang. Nu er jeg en fattig pensionist - der nok kunne have ageret smartere, dengang jeg havde penge til det. Dumt. Men sådan er jeg altså indrettet - lidt dum
Jeg har haft grum sygdom alt for tæt inde på livet. Det kostede mig det meste af min opsparing, for alternativ behandling skal vi selv betale for. Jeg VED ikke, om det var den behandling, der reddede min datter og svigersøn, men jeg vil hellere have den tvivl i dag, hvor de er raske end riskere at jeg fik den, og de var døde.
Jeg bebrejder IKKE det offentlige for, at de ikke betaler for den alternative behandling (kæmpe dosis C-vitamin), for som en læge fra Rigshospitalet sagde "det har vi simpelthen ikke råd til". Det gør bare ondt i mig for dem, der ikke har pengene
Hov, nu kørte jeg vist ud af tangenten
feb 2011
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 78 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 2.405
Men når man kommer over bundfradrag betaler man en højere procentsats en nu:)
I min verden vil det være mere retfærdigt at dem som tjener mest betaler mest til fællesskabet:)
Hvis bundfradraget passede med, at man kan leve et helt almindeligt liv, uden en masse luxus ville det være fint;)
Fradrag for ditten og datten kunne afskaffes og det hele ville blive meget mere gennemskueligt og man ville eliminere en helt masse skattefusk.
Ens procentsats over hele linjen når man overstiger bundfradraget
dec 2010
Tilgengæld har langt de fleste af de meget velhavende også arbejdet og knoklet meget mere end de fleste af dem der tjener mindre. Så selvfølglig har de også fortjent de penge og at kunne bruge dem til det de vil, også andet end at betale til vores fælles skattekasse
okt 2023
PS. Min skole havde nu aldrig givet mig hverken porsche eller villa på Strandvejen, selv om jeg havde hævet en højere løn
okt 2023
Gør de - sådan generelt?
dec 2010
jan 2019
Så nej jeg er slet ikke enig
Eller skal dem som tjener mest betale samme beløb som de lavtlønnede syntes du??
dec 2010
Men jeg gider ikke arbejde mere end det, og derfor bliver jeg heller aldrig rig. Jeg er akademiker og min grundløn er da bedre nu end før, men rig bliver jeg ikke, fordi jeg ikke gider knokle
Det meste af min familie og den omgangskreds jeg er kommet i gennem min opvækst er det man vil kalde meget velhavende. De sidder muligvis ved et skrivebord en stor del af tiden. Men 37 timer for dem er så tilgengæld også kun en lille deltids/fritidsarbejde. De arbejde MARKANT mere.
Jeg kender personligt ingen lavtlønnede som knokler mere end de der ca 37 timer om ugen. Men de findes da sikkert også. Ligesom det findes velhavende mennesker som ikke knokler.
Tilgengæld kender jeg mange lavtlønnede som tror at velhavende mennesker generelt kommer sovende til deres penge. Det handler vist mest om generel uvidenhed
feb 2011
Der har været op til flere klarlæggelser af at uligheden i DK er vokset de senere år, det er ikke et samfund jeg er tilhænger af ..
Jeg er så heller ikke tilhænger af at forære penge væk, så de der kan skal arbejde til de går på pension..og så skal de lavest lønnede have mere ud af at gå på arbejde ..
@MC jeg kender flere der gennem tiderne har haft ekstra job udover der 37 timer .. fx min egen mand der da vi skulle spare op til konfirmationer og andet kørte taxa ca hver anden weekend ..
okt 2023
dec 2010
Mit gæt er dog stadig, at selv om i/manden arbejde mere end 37 timer, at det alligevel stadig vil være færre timer end visse af de store direktører. Men det er jo bare mit helt personlige gæt, ud fra hvad jeg har af viden fra den verden.
feb 2024
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 41
Tja, jeg ved såmænd ikke hvor meget "generel uvidenhed" det handler om.
Der er da rigtig mange, der er blevet rige UDEN at knokle, og sikkert endnu flere, der IKKE er blevet rige, selv om de har knoklet.
Et døgn har 24 timer for os alle, og eftersom den rigeste procent i Danmark sidder på mellem en fjerdedel og en tredjedel af alle landets penge, så giver det sig selv, at det ikke alene er antal arbejdstimer, de er blevet rige af.
Pt. kan man bogstavelig talt komme sovende til rigdom - op til flere tusinde kr. kan man sove sig til hver nat i sin københavnerlejlighed.
De fleste, der, mere eller mindre tilfældigt, har købt bolig det rette sted på det rette tidspunkt, tjener mere ved at eje deres bolig end ved at arbejde.
Og så er der aktier. Forstand på, og interesse for, aktier - og nok også tilfældigheder og held med dem - lader til at være noget nær et must for at blive rig. (IMO er det ikke at knokle, at man konstant sidder og køber og sælger og tjekker aktiekurser på sin telefon).
Og så er der arv. Det er nok et fåtal, tror jeg, der er arvinger til "gamle penge", måske er der ikke flere end der er lottomillionærer. Men flere bliver rige (altså har meget mere end rigeligt på kontoen), så hvis ikke det hele krakker inden, kommer der snart mange arvinger til de "nye penge", der er tjent på bolig... og aktier.
Der er FIRE-bevægelsen. Udover at arbejde holdes forbrug og samtlige udgifter på et minimum. Samtidig med den ekstreme sparsommelighed investereres i aktier med tanke på tidlig økonomisk uafhængighed.
Og så er der økonomiske svindlere og kriminelle, desværre. Hvor mange der bliver rige af dét ved jeg ikke. Jeg håber, at det er langt færre, end jeg tror.
feb 2011
Det giver selv de flittige dygtige og veluddannede fra vilkår med gode værdier som hårdt slid og ordentlighed, men uden formue en meget, næsten umulig start ifht at blive boligejer i den områder ..
dec 2010
For både min egen og min families skyld, vil jeg dog hellere bytte arbejde med en sosu, sygeplejerske eller socialrådgiver, end jeg vil bytte med en direktør eller ceo i en stor virksomhed.
Men måske jeg burde tænke det om, når det er så nemt. Jeg kunne da godt bruge pengene
jan 2006
jan 2019
feb 2013
okt 2023
Måske skulle man overveje at have en form for regulering af boligpriserne.
dec 2010
feb 2013
Knokler rige mere end fattige? Det tror jeg ganske enkelt ikke der findes noget svar på. Jeg hører til blandt de mere vellønnede og det gør gemalen også. Vi knokler begge to. Og ja, vi sparer op til at trække os tilbage fra arbejdsmarkedet inden vi når folkpensionsalderen, som for os er 69. Jeg kan ikke se mig selv lave det jeg gør nu i 16 år endnu; det er ganske enkelt for hårdt. Ikke fysisk nej, men mit hoved bliver sgu slidt op. Jeg kan godt mærke at jeg ikke lære nyt så hurtigt nu som jeg gjorde for bare nogle år siden. Jeg har heller ikke det samme drive mere til at prøve nye ting og der skal mindre til før jeg føler at det bliver for meget.
Jeg kender mange mennesker med alle mulig typer jobs og i alle mulige lønklasser. Jeg tror faktisk ikke at jeg kender nogen, der ikke knokler for deres løn.
Rent politisk er jeg borgerlig på midten og jeg synes at den regering vi har nu har gjort det godt. Jeg så dem gerne fortsætte efter valget. Jeg ønsker ikke at der skal ske omfattende forandringer i vores samgfund som verden ser ud nu. Vores land har ikke brug for at blive rykket ud på nogle fløje lige nu. Vi har brug for sammenhold.
Der er selvfølgelig altid områder, hvor noget kunne gøres bedre og der er områder hvor den siddende regering har kvajet sig (fx fjernelse af el-afgiften og fødevarechecken). Men jeg synes det er af mindre betydning i øjeblikket; når man kigger ud i verden så har vi det jo faktisk trygt og godt her i DK.
feb 2013
feb 2011
Min far var selvstændig, fra opstart som mekaniker med eget værksted sidst i 50' erne og fik senere andre virksomheder, han var da "blå" med samtidig sagde han ofte at han jo ikke havde skabt virksomhederne og væksten uden sinde medarbejdere .. den i det hele taget gensidige respekt i samfundet er gået tabt i takt med egoismen og fokus kun på mig og mine er forsvundet stille og roligt .. det er nu engang solidariteten på tværs der har rejst velfærdssamfundet efter 2. verdenskrig, ikke mindst op gennem 60´erne og den filosofi at de bredeste skuldre bærer det meste der har givet vækst og stabilitet .. for stor ulighed i økonomi, uddannelse og adgang til kvalificeret sundhedstilbud skaber uro, det er ingen tjent med ...
okt 2023
"Rag til dig, og skid på de andre," siger LA og vennerne i dag.
Jeg er ked af, at mine børnebørn skal vokse op i et mere (og mere) egoistisk samfund end det solidariske, jeg voksede op i.
feb 2011
okt 2023
Formuerne vokser og vokser. Og de vil blive ved med at vokse trods et lille merbidrag på 0,5 procent (af formuer over 25 millioner for enlige)."
Jeg håber, de ti rigeste kan klare at betale 60.000 kr i merbidrag. De vil stadig have 24 millioner 940.000 kr at gøre godt med
jan 2006
feb 2011
Fordi vi har behov for måske på sigt (jeg mener allerede) at give mere løn til de varme hænder, og hæve status ved at arbejde indenfor de felter da vi kommer til at mangle arbejdskraft der ... fordi der skal bruges så mange flere penge (åbenbart) på forsvar, skal de penge komme fra de der ikke kan få enderne til at hænge sammen når der er nogen der end ikke vil nærmest ane de penge er væk .. og ja kunne faktisk forsætte med hvorfor jeg synes det ...
nov 2012
Vi er det land i verden med det højeste skattetryk, kunne det tænkes at problemet ikke er at de rige ikke betaler nok, men at pengene bliver brugt forkert ?
Kig på noget så simpelt som fødevare checken, ideen med at hjælpe de der mangler mest er rigtig god, men 2500 kr en gang, er jo kun symptom behandling, det hjælper jo ikke på sigt.
Derudover er der jo også rige mennesker der går checken, hvorimod der står folk på arbejdsmarkedet med noget lavere løn der ikke gør. Igen bruger vi en helt masse penge som rammer helt skævt.
Hvis man nu forestillede sig at der i stedet var kommet en skattelettelse, så havde alle fået glæde af det og fået flere penge til sig selv, det er jo blevet dyrere for os alle sammen at være danskere. Og ja på nogle af de måder man giver skattelettelser på får de rige mest, fordi de tjener mest og deres procent er højere. Men man kunne jo f.eks. også sige som LA at vi ikke skal betale Skat af de første 5000 kr.
Og så var der afskaffelsen af stor bededag, det var jo også fordi vi manglede penge, det viste sig så bare at det gjorde vi ikke, så det slet ikke var nødvendigt at afskaffe den.
Jeg ved ikke hvor mange penge vi i dagens Danmark bruger på unødvendige administration i den offentlige sektor, men jeg ved at kurven har været opadgående i mange år, så jeg tænker at vi sagtens kunne finde nogle penge der, ved at lægge mere af ansvaret tilbage til arbejderne.
Dengang kommunerne blev lagt sammen, arbejdede min mor i de grønne områder i det gamle Bramming kommune. Da de kom under ny Esbjerg Kommune, skulle der pludselig sidde en inde i esbjerg og finde ud af hvordan de skulle gøre deres job, et job de havde lavet i mange år og havde helt styr på. Så skulle de pludselig ikke passe et bed, og hækken skulle klippes hurtigt og ikke flot osv osv. Et halvt år efter skulle de alligevel passe det bed, det blev lavet om i tide og utide.
Så der blev brugt jeg ved ikke hvor mange penge på at have en til at sidde derinde og bestemme ting, som de altså sagtens selv kunne finde ud af.
Og det er jo blot et eksempel. Det er det samme i mange andre sektorer.
jan 2006
Det er “synsninger” det der … fair nok, men mine “synsninger” er anderledes.
Men tak for dit syn på det om ikke andet
okt 2023
Dem der betaler meget, er dem, der FÅR meget.
Jeg vil hellere have 5000 kr i timen og betale 60 % af dem, end have 250 kr i timen og betale 60 % af dem. Forstå det, hvem der kan
"Jeg ved ikke hvor mange penge vi i dagens Danmark bruger på unødvendige administration i den offentlige sektor, men jeg ved at kurven har været opadgående i mange år"
Jeg ved det heller ikke - så jeg måtte lige google
"En analyse, som vi i AE har lavet, viser, at der er betydeligt flere administrativt ansatte i den private sektor end i den offentlige sektor. Hvor andelen af administrativt ansatte i den offentlige sektor er 18 procent, er den i det private 25 procent. Hver fjerde ansatte i det private arbejder altså med administration. Det er endda steget siden 2019, hvor andelen i det offentlige har været omtrent konstant siden 2016."
Danmark har verdens næstmest effektive offentlige sektor
https://www.ae.dk/debatindlaeg/2025-08-danmark-har-en-af-verdens-mest-effektive-offentlige-sektorer
Den med Store Bededag er jeg helt enig i - men resten lyder lidt som Blå Bloks sædvanlige angreb på vores velfærdssamfund. Der sker tåbeligheder og fejl. Det GØR der også i ikke-velfærdssamfund, hvor den offentlige sektor er barberet ned til et minimum.
jan 2019
jan 2006
Smart .. det må man sige
jan 2019
jan 2019
feb 2013
feb 2011
jamen klart alt ens "analyse" beror på ens holdninger til samfundets..
Det der med det høje skattetryk er jeg sådan JA OG med ... så er der så meget vi ikke skal betale selv, fx kan vi stadig være nogenlunde sikre på at de klogeste hoveder får de højeste uddannelse .. og ikke bare de hvis forældre kan betale for uddannelserne .. og en nogenlunde lige tilgang til sundhed, et daginstitutionssystem og en (desværre haltende) folkeskole .. samt en ældrepleje ...
jeg ville nødig undvære alle de muligheder for at lavere skattetryk ... når jeg skriver nogenlunde er det fordi der er en hvis skævhed der hvor forældre kan understøtte deres unge mere, fx så de ikke skal arbejde ved siden af uddannelse, eller bo langt fra denne .. lige ledes en ulighed i sundhedsvæsen da nogen kan betale og få hurtigere behandling så deres lidelser ikke når at blive fx kroniske/forværrede i en ventetid ..
okt 2023
Jeg synes bestemt, at dem der gør sig ekstra umage, skal have mulighed for at tjene mere. I dag er det bare slet slet ikke nødvendigvis sådan. Mange gør sig ekstra umage (lærere, pædagoger, servicemedarbejdere alle mulige steder, sygeplejersker etc etc), og tjener ikke en krone ekstra. Mange gør ikke en skid - har bare arvet fars eller mors firma/penge og/eller sidder på deres flade og fiser husleje af - so to speak.
Hvordan vi skaber et både rimeligt og retfærdigt system ved jeg ikke, men jeg håber inderligt, at der en dag dukker nogle mennesker op, der både ved det og kan skabe det.
okt 2023
"Udsagnet .. burde dog i det mindste havde den begrundede hypoteses præg og ikke udelukkende være holdt oppe af påstande og private "synsninger" Folkesk 21.6.2001"
SÅ gammelt troede jeg altså ikke, at det var
nov 2012
Jeg arbejder selv på et plejehjem, så det er jo ikke fordi jeg ikke ser med egne øjne hvordan tingenes tilstand er
jan 2006
Nu er jeg jo iøvrigt SSA, og det er der måske en grund til ?
Min kæreste er selvstændig og det er der måske OGSÅ en grund til ?
Jeg har helt umuligt svært ved at se, at når man gør en indsats ikke må have lov til at få en gevinst for det - det der "lige små, lige grå, lige dumme" - nej !
Hvis folk gider, så er det da ikke raketvidenskab at de får mere ud af det, senere i livet.
Jeg har brugt det meste af mit voksne liv på at arbejde for at få råd til at dyrke min sport - jeg købte, som 19 årig og lige efter jeg blev student, en bil og kørte til Cypern, hvor jeg boede i små 4 år - lavede så lidt som muligt, festede så meget som muligt.
Skal jeg så nu have de samme privilegier, i form af løn, som en person, som gad at gøre sig den ulejlighed at få en uddannelse og et ordentligt job, samt gjort karriere ? Det er jo helt skørt.
jan 2006
Men det har da intet at gøre med, at folk med høje indtægter skal betale gildet .. som JEG ser det altså.
nov 2023
Følgere: 116 Emner: 1 Svar: 453
Og forstår hellere ikke helt hvorfor de skal
dec 2010
Og jeg forstår dem, jeg havde gjort det samme.
dec 2010
feb 2011
nu taler I som om det er gud og hver man der har lidt ekstra på kistebunden, det er altså kun de virkelig store formuer ...
Jeg har aldrig plæderet for ligeløn mm til alle ..
@ Martine .. jo jeg synes du skal have de samme priviligier, men nok ikke den samme løn, og den større pension for de fleste af de højtuddannede kommer jo via deres overenskomster, den får du nok heller ikke i samme målestok .. men glem ikke at det du betaler skal af i dit arbejdsliv er med til at betale deres uddannelser og TAK for det ... jeg har 2 højtuddannede børn, de har selvfølgelig gjort indsatsen og begge har måtte arbejde ved siden af, og i øvrigt har alle mine 3 arbejdet fra de fyldte 15 .... men uden din og andre der arbejdede fuldtid mens de studerende så havde de 2 ikke fået de uddannelser for en håndværker og en ufaglært havde ikke kunnet betale for de uddannelser ...
Nu betaler, specielt den ene så en god skat tilbage, og det gør hun med glæde så flowet kan holdes i gang ... og ja man kan også knokle sig til det med ekstra indsatser, min søn klarer sig også men han læste ikke, men tog vejen gennem detailhandel, ekstra vagter, ekstra indsats i takt med han fik øget ansvar og har også i dag en god stilling med god løn, han brokker sig heller ikke over sin topskat, for de har alle set hvad man får for de penge der sendes i cirkulation ..
dec 2010
okt 2023
"og da har i rigdom vi drevet det vidt,
når få har for meget og færre for lidt."
feb 2013
Jeg betaler top-skat og jeg brokker mig ikke over det. Jeg vil faktisk gerne bidrage til at vi har et samfund hvor alle der vil kan få en uddannelse og hvor vi kan få behandling hvis vi bliver syge uden at skulle have penge op af lommen. Og ja, selvfølgelig er der eksempler på folk der falder igennem nettet. Men overordnet set synes jeg det fungere godt. Og ja, jeg vil også gerne spytte i kassen så vi kan blive ved med at have Danmark som et selvstændigt land
feb 2011
Jeg glæder mig så på den led over at være i den ende hvor vores støtte var måltider, hjælp til tøj, at vi betalte på ferier, og i ny og næ kunne spæde til de dyre bog indkøb .. for nogle år siden var jeg til et foredrag hvor det blev fortalt at ofte klarede de børn der ikke fik for megen hjælp sig bedst, de var vant til at have job fra helt unge og jonglere tiden mlm job, skole, sport og øvrig fritid, de havde også variationen naturligt i deres hverdag, hvorimod der hvor forældrene sagde læs, læs, læs vi sørger for alt andet, der endte nogle unge med at gå i "sort" ...
dec 2010
feb 2011
okt 2023
dec 2010
Og så kan man jo altså ikke bare give sine børn en billig husleje. Der er regler for den slags, man kan ikke bare selv bestemme en husleje.
Jeg har selv som yngre boet i en forældre købs lejlighed. Det var da dejligt, men huslejen var på ingen måde billigere end den ville have været hvis en fremmede havde ejet den. Det må man nemlig ikke. Det måtte man engang, men ikke mere
Men derfor kan der selvfølgelig være andre fordele ved forældre køb.
dec 2010
feb 2011
Ville være dejligt hvis flere tænkte sådan ... vi røde har i mange år måttet acceptere at det der tæller højest er at vi lever i det demokrati og den sikkerhed og tryghed der trods alt er i vores samfund, samtidig med har set forringelser i ældrepleje, uddannelse og børnepasning, samtidig med lettelse i topskatter, arveafgifter og diverse fx bankpakker osv ...
beregning af en formue over 50 mill giver en ekstra skat på godt 16.000 kr ... hvis det giver rigmandsflugt så vil jeg sige Bye Bye
https://ekstrabladet.dk/underholdning/dkkendte/matthesen-om-mettes-rigmandsskat-fuldstaendig-ligeglad/11114189
jan 2006
Men der er da en, der bliver hængende .. og liiiige skal nævne at han gør .. og mon dog at han er den eneste ??
Tror det ikke ..
feb 2013
okt 2023
Skal jeg have dårlig samvittighed over at få folkepension, Martine?
Jeg har betalt millioner i skat - bl.a. 3-4 stykker et enkelt år, da jeg solgte gården, som var ejet af et aps. DUMT, at jeg ikke var skattetænker og havde reddet en masse penge til mig selv ved at have lavet en anden selskabskonstruktion. Men jeg betalte faktisk de penge med glæde
Gad vide, om "de blå" en dag render tør for andre folks penge? Næppe. Det er de sgu for smarte til
jan 2006
Kan du ikke forklare mig hvordan H.... du kan tolke mit indlæg til at jeg synes at du skal have dårlig samvittighed over at du får folkepension udbetalt ????
Og du var skolelærer ??
Men ellers enig - de blå har alle dage været smartere end de røde
jan 2006
Det lyder ikke overraskende - det er alt for sjældent, at forslag kommende fra "de røde" giver ret god mening eller er bare en my gennemtænkte ...
Men så har de da forslået noget
sep 2017
Følgere: 562 Annoncer: 1 Emner: 172 Svar: 11.611
Hvorfor diskutere politik, når man tolker i øst og vest, i stedet for at FORHOLDE sig til argumenterne? Hvis man har brug for at digte og og fordreje for at få sin egen fortælling til at give mening, så er det vitterligt kun en selv, den er gal med.
Ps. Min mors slutløn som kontorassistent var 28.000 kr om måneden (og så fik hun 16% i pension, fordi det var DSB). Min far var faglærer på en handelsskole. De fik 2 snottede unger, og endte alligevel med et hus, der er betalt ud for længe, længe siden, og hver en opsparing på +3 mio ved pensionsalderen, fordelt på almindelig opsparing, aktier og kapitalpension. De levede efter princippet om at sætte tæring efter næring, og der var mange år, hvor det var stramt. De var i øvrigt begge ræverøde.Så man KAN godt være rød, tjene en almindelig løn og så ende med en god slat på kistebunden
jan 2019
"Det værste for "jer røde" er jo, at på et eller andet tidspunkt render I tør for andre folks penge"
Er godt nok svært at opfatte anderledes end at, os der “bruger” andres penge, dvs er på pension, syge eller på anden måde får penge fra staten, nasser på de stakkels blå!!
Det er i forvejen ikke sjovt at være afhængig af hjælp, en sådan udtalelse gør det godt nok ikke lettere!
At alle yder efter evne er for mig det vigtigste ved et velfærdssamfund, jeg har med glæde betalt skat i rigtig mange år, jeg har været selvstændig i en del år og har da bestemt betalt end del i skat, men da på ingen måde så meget at jeg ville kunne overleve som det ser ud nu!
okt 2023
Er det så HELT ude i hampen at tolke det som, at jeg bør have dårlig samvittighed over det der med at bruge andre folks penge?
Bemærk i øvrigt, at det er "de røde", der har lavet vores velfærdssamfund. Det havde "de blå" aldrig fundet på
okt 2023
Har nogen sagt noget andet?
okt 2023
okt 2023
sep 2017
jan 2006
Du aner sq da HAT om hvordan MIT privatliv ser ud !!!! Du aner da lige akkurat NADA om hvorvidt jeg får penge fra det offentlige.
Og ja, er man SÅ krænkelsesparat som du helt tydeligt er det, så er det åbenbart umuligt svært at opfatte tingene anderledes .. Så det gør du bare, og tillægger mig en holdning jeg overhovedet ikke har ...
Det står dig frit for.
Er det så HELT ude i hampen at tolke det som, at jeg bør have dårlig samvittighed over det der med at bruge andre folks penge?
Fuldstændig ja .. hvis du ikke var så enormt navlebeskuende og evnede at se tingene ud over din egen næsetip .. så ville du kunne se det åbenlyst idiotiske i dit spørgsmål.
nov 2023
Følgere: 116 Emner: 1 Svar: 453
Det er dejligt at de kan tjene lidt ved sidden af førtidspensionen uden at skal betale skat af det.
De siger godt nok det er hårdt og træls når man er syg. Men det er jo rart at man er sikret en fast indtægt hver måned og så kan lave lidt ekstra ved sidden af.
Der er jo tid nok at gøre med som de siger
feb 2011
Jeg dog det er overflødigt at fortælle at mange røde stemmer gennem mange år på arbejdsmarkedet også bidrager til/har bidraget til pengekassen .. min mand fx som har 50 års jubilæum på samme arbejdsplads til november ... og mange andre som ham ..
Ærligt forstår jeg ikke din kommentar ..
jeg er ærlig talt træt af at man ikke må være uenig uden man er krænkelsesparat ... det kan simpelthen ikke være rigtig ...
Jeg er oprigtig forundret over at I ikke kan se I kører en hetz ... jeg ser jer fandme som mere intelligente end det ...
sep 2017
1. Ikke alt handler om dig
2. Smid offerrollen væk - særligt når der snakkes politik
Du kan ikke igen og igen dreje alt, så du får det til at fremstå som om alle taler dig ned. Den ENESTE der taler dig ned, er dig selv, der trækker alt negativt ind over dig selv. Det må da være frygteligt hårdt at have sådan en weltschmertz om sin egen person
jan 2006
Hvor læser du at jeg skriver noget-som-helst om at det drejer sig om folk "udenfor arbejdsmarkedet" ?
Seriøst - I tolker så det er helt vanvittigt og I er RØVdårlige til det.
For en masse indlæg siden talte vi om det forslag med at de ækle klamme rige møgsvin skulle beskattes yderligere på deres formue .. og så en masse indlæg senere, skriver jeg den kommentar.
Og 1,2, 3 så er det HELT klart Isabelles pension jeg er ude efter - Bodils sygdom - og nu din mands 50 års jubilæum ..
Det er HELT skørt og jeg må indrømme, at hvis ingen af jer har hørt den bemærkning før - så må I lige være beamet ned fra Mars.
Har I heller aldrig hørt at når man er ung er man rød og når man er gammel er man blå med mindre man ikke er intelligent ?
Noget i den stil - bær over med mig lige her - men der er også en "saying" mht det.
Men det har I heller aldrig hørt ?
Er der nogen af jer tre gamle sure hippier der har hørt ordet "ironi" - og måske endda FORSTÅET hvad det betyder ?
Det lyder helt ærligt ikke sådan.
Og sådan ot - hvem er "vi" som "kører hetz" ???
Jeg skal lige forstå det rigtigt - når "I" siger noget, så er det the real deal - når "vi" gør, så kører vi hetz ?
Er det sådan ?
Det gør det lidt nemmere hvis man inden spillet får forklaret reglerne ...
Men never mind - jeg hopper ud her, så kan I fortsætte hvis I har lyst - med at sidde og være enige. Jeres retorik er utroligt trættende og jeg har et badeværelse, der lige skal ordnes inden der kommer træningskammerater i morgen.
God aften
sep 2017
Derfor mit eksempel med mine røde forældre, som har arbejdet hårdt i lavtlønnede jobs, men alligevel har en formue, der vel kan defineres som værende betragtelig. På trods af deres lave løn. Og de var sådan set ved at købe en lejlighed som forældrekøb, men det skulle have været en investering, ikke penge under bordet.
Man behøver ikke være et dårligt menneske, fordi man har tjent penge. Og man er ikke pr definition et godt menneske, fordi man ikke har penge.
Folketingsvalg 2026