{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
566 visninger | Oprettet:

Den teknologiske verden {{forumTopicSubject}}

havde en snak med AL i går med noget familie.. vedkommende sagde at ja der må jo komme noget lovgivning for at det ikke løber løbsk ..

men det kan man ikke, der er jo folk der ikke følger nogen love ... og USA opsiger Pentagon samarbejde med der AL leverandør fordi firmaet har nogle moralske regler der ikke passer Donald Tr ... og ja man burde være glad for der er nogen der har moralen ... men på den anden side kan jeg godt forstå TR .. for selvom et land vil holde en høj morale og streng lovgivning, så ved de jo udemærket at andre ikke vil gøre det samme og dermed får mere uhyggelige våbensystemer og mere overvågning .. det er bare en usmagelig og uhyggelig ting verden er blevet udstyret med ..

https://ekstrabladet.dk/nyheder/trump-beordrer-stop-for-brug-af-al-ai-selskabs-teknologi/11109625

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af to hylder og 1 billede 400 kr.
  • Montering af front på opvask 500 kr.
  • Installation af opvaskemaskine og fikse vandtilførsel til vaskemaskine. 1.500 kr.
  • Justering af dør på skur 1.000 kr.
  • 3 badeværelser Ventilation opsætning 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den teknologiske verden
  • Radar
    Radar Tilmeldt:
    feb 2024

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 41
    #1   28. feb Interessant emne, men jeg forstår ikke indlægget, og linket til Ekstrabladet virker ikke.

• #2   28. feb det handler om at Pentagon har aftale om levering af AI teknologi med et firma der sætter begrænsninger for brug til fx overvågning og våben fremstilling, de begrænsninger vil Tr ikke finde sig i og har dermed opsagt samarbejdet og indgået samarbejde med andet firma som jo selvsagt ikke har de samme stramme begrænsninger... samtidig har han forlangt at det firma der skal stoppe skal være fuldt samarbejdende med det nye i overgangen ellers vil han gøre dem helvede hedt med retssager og beværliggøre deres virksomheds virke ..

som sagt var der dog bred morale omkring brugen og stram lovgivning .. men samtidig ved alle at nogen regimer ikke vil holde sig tilbage, ergo holder ingen sig tilbage og ja imo en skræmmende udvikling er igang ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 144 Emner: 34 Svar: 4.663
    #3   1. mar "havde en snak med AL i går med noget familie"

Hvem er AL?

• #4   1. mar #3 ..... Isabelle .... Der skulle sikkert have stået AI ... = stort i ... og ikke AL smiley
    Jeg skulle også lige have det på plads ...

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    feb 2024

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 41
    #5   1. mar Jeg gættede også ret hurtigt, at at det var Ai, fordi jeg stadig selv tænker på Al som AL smiley .
    I flere år hørte jeg ikke nogen tale om det, men jeg så jo "AI" på skrift , og var længe i tvivl om det var AI eller AL.

• #6   1. mar sorry ... Ai ....Al

• #7   2. mar Jeg har arbejdet med computere siden 1969. I mindst 30 år har der været skrevet om AI eller KI i fagbladene. Det er åbenbart først i de senere år, at det også har ramt TV og aviser. Kunstig intelligens er "en fis i en hornlygte". Google det og få en længere forklaring.
    Hvis du spøger KI om noget, så søger den tidligere besvarelser på samme spørgsmål og så får du et sammenkog af tidligere svar. Spørger du om noget, som INGEN tidligere har svaret rigtigt på, så får du et ubrugeligt svar. Det er ligesom med hunde: Pølser ind -> pølser ud. Der er ikke noget at lave lovgivning om. Det virker som en gammeldags bibliotekar - bare meget hurtigere. I IT branchen har man været gode til at give kendt teknologi et nyt fancy navn, og så sælge det i dyre domme. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#8   2. mar Jeg tænkte, at AL måtte være AI, men da Hanne så skrev, at hun havde en snak med AL, tænkte jeg videre, at man vel ikke kan tale MED AI - eller kan man? Altså opfatter du, Hanne, at du taler med den der computertingest?

• #9   2. mar @Isabelle .. nej ...

@Leif .. dine ord beroliger, på en måde .. på den anden side set lader der til at være ret megen enighed om at Ai vil komme til at koste rigtig mange stillinger på områder hvor folk med høje uddannelser i dag arbejder .. min datter der er læge siger også de kan mærke det og se der fx kan minimeres i diagnostikere, at der kan holdes konsultationer med flere på kortere tid, min ene svigersøn er i IT i bankverdenen der fyres folk osv ..

• #10   2. mar Der har ofte været fyrings-runder i bankverdenen. Det er ikke pga. AI/KI, men fordi man har slået banker sammen og har nedlagt filialer. Kunderne vil hellere have automatiske træk hver måned/ år af forsikringer, el-regninger, kontingenter osv. Og bruge netbank. Jeg begyndte selv i en bank, da jeg kom ud af skolen. Dengang stod folk i kø for at betale regninger og for at få nye checkhæfter. Jeg skiftede selv til et job i et mindre firma, hvor jeg arbejde med EDB, som det hed dengang. Det kan kun være en fordel for os alle sammen, hvis vi kan løse opgaverne med færre DJØF'er. Den enkelte må være omstillingsparat. Både min kone og jeg har skiftet job flere gange, inden vi blev pensionister.

• #11   3. mar enig der har været flere fyringsrunder, og af forskellige grunde.. de fik nu af vide denne gang at det faktum at Ai løser flere opgaver var en af grundene .. og nu er det ikke kun bankerne jeg læser om rammes .. det er bredt i den verden der beskæftiger højtuddannede og højtlønnede ... men man kan da håbe de bliver til varme hænder og de jobs så får løn som fortjent i fremtiden ..

• #12   3. mar Det er muligt at AI måske nok blæses større op end det er i øjeblikket. Men helt en fis i en hornlygte er det nu nok ikke mere. Udviklingen går ekstremt stærkt nu. Og det er noget måske særligt os, der laver arbejde der udelukkende foregår bag en computer, ikke kan ignorere.
    Jeg er sådan lidt splittet: en del af mig har faktisk allermest lyst til at sige at 'I am too old for this shit' og stå af ræset. Men noget andet i mig siger at der er jeg nok ikke helt endnu alligevel. Så jeg gør en indsats for at lære noget og prøve at finde ud af hvad jeg kan bruge det til.

• #13   3. mar jeg har hørt teser om at Ai, robotter osv indenfor ikke sååå mange år vil overflødiggøre så mange at der tales om det ender med man må se på begrebet borgerløn .. det jo klart at de der så er tilbage på arbejde, samt de der ejer arbejdspladserne men som har meget få fysisk ansatte tænker, næh vil vil da ikke betale til dem der ikke arbejder, sådan har de tjo altid været .. så jeg håber man, HVIS det kommer dertil vil lave nogle ordninger så hvis det ender med at lad os sige 33% kan undværes, jamen så skal fuld tid skæres ned med 33%, og så skal alle stadig være i job på mindre tid og så må man finde en samfundsmodel med supplering af borgerløn .. ellers bliver der virkelig tale om A-B og C hold af mennesker ... dele det der er af job og det der er der skal supplere ... igen tænke en retfærdig samfundsmodel ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#14   3. mar Du og dine vil, er jeg sikker på, stadig være vigtige, Mette. Nogen skal jo holde øje med, at robotterne gør det rigtige. Hvad fx hvis en lille bitte fejl pludselig gør, at de allesammen er enige om, at 1 + 1 = 2,0037468 smiley smiley

• #15   3. mar vi har jo alle læst om de algoritmer der er bag diverse digitale medier og som er skabt til at skabe afhængighed for ikke mindst børn og unge ..
    Min ene svigersøn sagde forleden han havde læst at "man" mente mennesker kunne skabe personlige forbindelser med robotter smiley ... men der er jo nogen der har programmeret og trænet de robotter ... med hvad og til hvad .. det er sgu da et uhyggeligt perspektiv hvor nogle menneskers ønsker og holdninger via snedige algoritmer putter i en robot der sendes ind i institutioner, skoler, til de ældre osv drejer verden i lige den retning nogen ønsker ... og ja som med FB o.lign så er skaden sket før nogen opdager hvor slemt det er og kommer i tanke om at regulering og regler nok er en god idé

• #16   4. mar @Isabelle; Nej, jeg forestiller mig ikke at jeg ikke får nok at lave. Vi er stadig på 'hvad kan vi mon bruge det til' -stadiet og vi tester hvordan vi kan få AI til at løse nogle af vores mere trælse og kedelige opgaver. Men det er sgi ikke bare sådan at man bare kan give vores AI to fx dokumenter og bede den komme med forskellene i vores kontekst. Det kræver at man er ret omhyggelig med sin instruks og at man har fodret den med alle forudsætningerne. Pt er vi ved at pløje os igennem hvad forskellige myndigheder har af holdninger og krav til brugen af AI i udvikling af lægemidler. Vi SKAL jo kunne garantere at et produkt er sikkert og har en effekt. Inkl at de metoder vi bruger ikke introducere fejl og bias.
    Så @Hanne på nogen områder er der altså myndigheder der er lidt forkant og laver regulering før det går galt smiley

• #17   4. mar Mette, der glæder mig ... men når engang i en ikke nærmere defineret fremtid "dimserne" er fordret korrekt så skal der vedligeholdes og justeres, og opdateres, men det kommer ret sikkert ikke den samme mængde ansatte som nu der skal bygge systemet op ..

Og dejligt kan man sige at det er de kedelige opgaver der aflastes med først, ligesom evt tunge opgaver i produktioner osv, men med tiden bliver det også de mere spændende opgaver der kan løses ...
    Jeg ved ikke hvornår og hvordan det sker ... jeg er ½ pensionist og keder mig ikke, men det er ikke sundt hvis vi risikerer unge mennesker op gennem livet ikke får en meningsfyldt hverdag ... og ja så igen de der tekniske vidunderløsningers bagside med flere muligheder for bedrag og onde hensigter ..

• #18   4. mar @17: Jeg tror der er nogen der får sig en overraskelse hvis de tror at AI kommer til at betyde at man får brug for færre hoveder. Sådan har det faktisk været med langt det meste teknologi: Man tror at man nu vil kunne spare hoveder. Virkligheden ender næsten altid med at være at man istedet får brug for flere smiley

• #19   i går kl. 08:53 @ Mette, håber af hele mit hjerte du får ret ... jeg synes bare en del af dem jeg taler med/hører om siger at indenfor deres områder, finans, jura, læger, ingeniører, osv vidensfag, de siger de forventer færre ansatte på baggrund af Ai ..

• #20   i går kl. 11:00 Jeg arbejder jo også med viden og noget af det jeg laver kan måske også overtages af AI. MEN med det jeg efterhånden kender til AI så er jeg altså ikke specielt bange for at blive arbejdsløs på den konto. Det ville jeg sådan set heller ikke forvente at en læge - eller en jurist - ville blive. Det er måske anderledes i fx finansverdenen? Men indenfor det felt der hedder 'sundhedsvidenskab' er der en altoverskyggende ting, der hedder 'patient safety'. Her kommer man sjældent udenom at der er altid skal være et ansvarligt og kompetent menneske, der har det endelige ansvar. En der overser tingene tingene og nikker eller som kan trykke på stopknappen, hvis noget er på vej i en forkert retning. Jeg tvivler virkelig på om vi nogensinde når derhen at vi tør overlade ansvaret for beslutninger om menneskeliv helt til en computer; uanset hvor stort set fejlfri den er i sine beregninger og beslutninger så kan man jo ikke rigtigt stille den til ansvar i en retssal, hvis den begår en fejl.
    Min gemal er ingenør og arbejder med software/hardware interfaces. I hans umiddelbare nærhed ser de heller ikke at de får mindre at lave pga AI - snarere tværtimod.

• MC
    MC Online Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 332
    #21   i går kl. 13:09 Jeg er uddannet til bl.a. at udvikle AI løsninger til sygehuse. Intet i den udvikling peger på (eller udvikles for) at læger nogensinde bliver arbejdsløse på den baggrund, tværtimod faktisk smiley
    Heller ikke andet sundhedspersonale. Og det er naturligvis fordi AI aldrig vil kunne erstatte et menneske. Det kan hjælpe med rigtig mange ting og gøre hverdagen lettere for sundhedspersonalet (og patienterne) og det gør det allerede flere steder smiley

Kommentér på:
Den teknologiske verden

Annonce