1.793 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Kattetis Kattetis

Jeg har et problem, som jeg ivl høre om der er nogen der kan hjælpe med.

Da min kat kom i løbetid første gang begyndte hund at tisse i min seng. Det har siden eskaleret og nu tisser hund på alt tøj-dyner-tæpper osv. Så alt skal foldes sammen og pakkes væk hvis det ikke skal tisses på.

Jeg er lige ved at blive vanvittig af det, og ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op. Er der nogen af jer der har gode råd?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklipning 1.400 kr.
  • Opsætning af hylde og Pullop bar 900 kr.
  • Lapning af dæk hos mig 800 kr.
  • Spot på badeværelse 4.500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 700 kr.
  • Beslag til hylder der flyttes 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kattetis
  • #1   3. apr 2008 Prøv at få hende checket for blærebetændelse....

• #2   3. apr 2008 Hun er tjekket og er steriliseret. Hun fejler intet - det er helt bevidst at hun sætter sig på sengen fx og tisser istedet for i kattebakken

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 41 Følgere: 40 Svar: 270
    #3   3. apr 2008 Kan desværre ikke give dig gode råd... har nemlig selv problemet i perioder. Har talt med dyrlægen om det... han kunne heller ikke hjælpe. Når de først får startet, er det svært at vende dem af med det... det er noget med dårlige vaner... dominans... eller utryghed...
    Vi lukker kattene ude fra de rum vi ikke vil have dem i... vaskemaskinen kører så den er rødglødende i perioder... og så har vi lovet os selv, at når vi ikke har flere af de katte der er vant til at komme ind (vi har 6) ... skal vi ikke have nogen katte der kommer i beboelsen mere, men bliver gjort til staldkatte fra starten.... Jeg har altid elsket katte og gør det som sådan stadig... vil bare ikke have at de splitter mit hjem af...

• #4   3. apr 2008 Ellers så er det bare at blive ved med at vise hende hvor hendes kattebakke er smiley

• #5   3. apr 2008 hvor stort er dit hus, lejlighed? har du mulighed for at lukke døren ind til soveværelset, så den ikke får succes?

mange katte ønsker fred når de skal på kattebakken - står kattebakken et sted hvor der ikke er for meget trafik, eller uro fra maskiner?
    Madskål og toilet bør heller ikke være i samme rum.
    har du evt. skiftet materiale i kattebakken?
    har du en eller flere katte der bruger kattebakken?
    er det en inde eller udekat?

• #6   3. apr 2008 feliway mener jeg sprayen hedder smiley

• #7   3. apr 2008 Jeg lukker konsekvent føren ind til soveværelset, så hun ikke tisser i sengen. Hun gør det i øvrigt også kun hvis dynerne ligger der. Er dynerne fjernet, er der ikke noget.
    Hun er kun indekat, da jeg bor på 4. sal og hun har altid ren kattebakke og bruger den gladeligt - medmindre der ligger noget på gulvet. Alt tøj, tæpper, håndklæder der er faldet ned - det hele får en tur.'

Umiddelbart vil jeg vurdere at det ikke hænger sammen med utryghed, snarere dominans. Og det taget tydeligt til i løbetiden.

Jeg er lidt i vildrede, for jeg er på nippet til at blive vanvittig af kattetis!

• #8   3. apr 2008 Hun er bare en gris så - hun vil kunne lugte det ligegyldig hvad - på NÆR med rodalon - du må for GUDS skyld ikke bruge klorin - det forstærker deres lyst til at tisse der ...

Kan du ikke lukke af til soveværelset ?

• #9   3. apr 2008 Ja det er feliway spray - til stikkontakten... Den burde ligge en dæmper på hende... måske er hun en smule stresset..

• #10   3. apr 2008 Det er osse så ulækkert... kan det ha noget at gøre med din lille hund? Jeg kan se den ikk er så gammel, måske det er begyndt i forbindelse med den flyttede ind?
    Jeg havde en killing engang. der begyndte at tisse alle andre steder end i bakken og den kom ud et andet sted, og problemet løste sig selv - der var simpelt hen for meget stress omkring den....

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

#11   3. apr 2008 Her ved os har vi ro omkring kattebakken... og den er altid pæn og ren...den står i et rum hvor hundene ikke kan komme... døren er en lukket børnelåge... i det rum er også en kattelem... så de altid kan gå ud og hjem... men dårlige vaner kan være svær at lave om på ved katte... de er deres egne...
    Alle mine katte er neutrale... det er både hun og han katte stænker... og tisse på tæpper, senge og hundekurve... men de har tilsyneladende et problem med dominans... og den er ikke nem at pille ved...
    Men vil da kikke med her.... det kan jo være at det rigtige råd kommer.... har nemlig afprøvet alle de gode råd der er kommet her.... i 10 år som den ælste kat her er....

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

#12   3. apr 2008 LIgesom klorin ikke må bruges til rengøring af kattetis, så må der heller aldrig bruges ajax eller anden med salmiark....
    Hører meget gerne fra nogen der har haft problemet og opskriften på hvordan de fik det ændret....
    Her lever en vaskemaskine nemlig kun 3 år.....

• #13   3. apr 2008 Lena - jeg kender godt det med vaskemaskinen, min kører nærmest nonstop.
    Og jeg vaske i rodalon, lige så snart jeg opdager det. Kattebakken er altid ren og pæn og står afsides.

Annelise - jeg tror ikke det direkte har ngoet at gøre med min hund, for hun gjorde det også tidligere. Men det tog til da jeg fik Carla, ligesom det tog til da min kæreste flyttede ind. Derfor tror jeg der er en forbindelse til dominans. Hun virker i hvert tilfælde på ingen måde utryg!

• #14   3. apr 2008 hvis det er dominance som du siger, så bør du lade din kat arbejde for sin mad. altså fjerne alle dens privilegier.... f.eks. mad, kontakt og kæl. Disse ting gives kun på ejers initiativ ( når der er adfærd som du ønsker at se mere af)

aktiver din kat med leg, trix, lydighed og lign. så der sker en masse gode aktiviteter i løbet af dagen.

er du ikke ejer af bogen Træn din kat af Maiken Lysholm Steen så kan jeg varmt anbefale den.

evt. kan du kontankte etologisk institut, de har gratis adfærdsrådgivning

• #15   3. apr 2008 Marlene - tak for rådet. Jeg vil prøve de forskellige ting du foreslår - er villgie til at rpøve alt lige nu.

• #16   3. apr 2008 evt. kan du prøve at lave ændringer, så du fodrer katten i sengen... (så vil den normalt ikke tisse der )

eller du kan, klæbe sølvpapir på flader hvor den tisser.... så strinter det tilbage på katten, og lyden er grim..... det kan få nogle katte til at holde op.

og feliway som en nævnte er en ting som måske kan hjælpe, det er kunstige feromoner........ men har effect for nogle katte, og procentvis er der flere katte som respondere fint på dette i forhold til hunde som reagere på DAP

• #17   3. apr 2008 PS. jeg er inok bedst med hensyn til hundeadfærd- men prøv evt. Helle som du kan finde på min profil blandt venner, hun er rigtig god til det med katte.

• #18   3. apr 2008 Super godt tip med foder i sengen... det vil jeg bestemt prøve. Og så tror jeg at jeg prøver feliway, det er i hvert tilfælde et forsøg værd.

Igen tusind tak for hjælpen smiley

• #19   3. apr 2008 anytime, håber du finder en løsning

Kommentér på:
Kattetis

Annonce