510 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

ikke råd til at studere ikke råd til at studere

Hej
jeg vil gerne studere her til sommer, men jeg bor ikke hjemme så der er nogle indtægter. Men da min mor bor tæt på skolen osv, så vil jeg ikke komme til at få udeboende su, så har ikke råd til at gå i skole og blive boende ude smiley

Nogen som kender det og hvis ja, hvad har i så gjort?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.
  • Shower sink water trap 1.000 kr.
  • Put a large tv up on a wall mount 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ikke råd til at studere
  • #1   27. apr 2008 hvor gammel er du?

og tag evt studielån:-)

• #2   27. apr 2008 Tja -sådan var det osse for mig da jeg gik på gym. Jeg kunne max få 1400.
    Så må man jo arbejde ved siden af. Hvis man er over 20 er SU'en ikke længere afhængig af forældrene

• #3   27. apr 2008 Michelle- ja jeg arbejder også ved siden af, men har heller ikke råd til at blive boende der så. jeg er kun 19.

Anja- studielån vil jeg ikke. vil ikke sidde med lån allerede nu i så ung en alder

• #4   27. apr 2008 Sanne e- min hund kan jo ikke være alene 24 timer..
    Og vil gerne indrømme at jeg ikke kan en 24 timers vagt, kan jeg ikke psykisk

• #5   27. apr 2008 Simone -så må du jo vente et år...

• #6   27. apr 2008 Simone : Velkommen til "the real world"

• #7   27. apr 2008 ja, men det er sgu lidt neder at ikke have noget som helst efter 9.klasse

• #8   27. apr 2008 Simone -det lyder måske hårdt, men hvis man vil det nok, så finder man osse en løsning. Måske det er at flytte til en mindre lejlighed, måske det er at spare andre steder. Men det KAN altså lade sig gøre at leve for SU + arbejde ved siden af, selvm man har hund

• #9   27. apr 2008 Michelle- det er ikke det at jeg har hund som gør det hele.. Men kan ikke bede min mor om at passe den flere gange om ugen. Bor i en etværelseslejlighed til ingen penge. Men vil jo ikke få en skid i su, da jeg ikke får udeboende su.

• #10   27. apr 2008 Simone -som sagt var jeg selv på SU og boede ikke hjemme da jeg gik på gy. Fik 1400.

Din hund kan jo sagtens være alene mens du arbejder i weekenderne (det behøver jo ikke være 12 timer af gangen). Det kan godt lade sig gøre (jeg havde endda bil osse)

Er selv på SU igen nu, men får self noget mere da jeg er 23, tilgengæld er mine leveomkostninger nok osse højere, både hvad angår lejlighed, bil osv. Der må spares nogen steder det er helt sikkert. Byture er der ikke råd til masser af, og der er da flere ting jeg må give afkald på, men det kan lade sig gøre.

• #11   27. apr 2008 MissK- har arbejde nu.. men har allerede holdt et års pause, og kan simpelthen ikke finde gnisten i noget arbejde, da det er skole jeg vil.
    Min mor er også på mindstelønnen, men alligvel får jeg kun 2400krfør skat. Og arbejder ved siden af 2-3 gange om ugen. og stadig er det ik nok smiley

• #12   27. apr 2008 du betaler jo heller ikke skat af SU. du kan betale skat af din løn hvis du tjener for meget...

• #14   27. apr 2008 Malou -nej det kan det ikke. Men man må altså tjene omkring 6000 ved siden af. Dvs at man så har ca 8000 i alt (før skat, men med så lav indkomst har man et stort fradrag, så det er ikke meget man betaler i skat)

-og DET kan man godt leve af.

• #15   27. apr 2008 Nina og Daniel O: Jo man betaler skat af sin SU

• #16   27. apr 2008 Du kan også gå på kommunen og høre om boligstøtte

• #17   27. apr 2008 jeg betaler ikke skat af min SU.. det har jeg aldrig gjort..

man skal kun betale tilbage hvis man har tjent for meget ved siden af og ikke har opgivet det.. eller hvis man får SU i måned hvor man ikke har studeret (hvis man er droppet ud, uden at oplyse det til skat)

• #18   27. apr 2008 Anna- har jeg hørt kommunen om, jeg kan ikke få noget

• #19   27. apr 2008 man betaler i allerhøjeste grad skat af SU, ellers har man fundet en smart måde at snyde systemet på haha....

• #20   27. apr 2008 ja det kaldes et frikort..

• #21   27. apr 2008 Det lyder underligt at du ikke kan få boligstøtte..

Men du burde da nok kunne finde en løsning jeg arbejder, har lejl. hund og bil - samtidig med at jeg studerere. Det er hårdt, men hvis man vil det kan det sagtens lade sig gøre. Jeg har det fint. Desuden kan du jo ansøge om ekstra SU. Det gjorde jeg, og fik da os 1500 mere om mdr.

• #22   27. apr 2008 Jeg betaler IKKE skat af SU, kun af min løn fra arbejde.

• #23   27. apr 2008 Sanne N: Du betaler skat af din SU, eller bruger dit fribeløb... det er ens for alle... om du bruger dit fribeløb på løn eller SU er lige meget, men alle betaler skat af alt hvad de får, udover fribeløbet...

• #24   27. apr 2008 Sanne -ekstra SU? der er da mig bekendt kun forsørger tillæg eller handicap-tillæg og begge dele skal man være berettiget til for at få

• #25   27. apr 2008 Anna G

Fuldstændig enig, kunne ikke have sagt det bedre selv!!!!

• #27   27. apr 2008 Anna G - Jeg har ikke noget fradrag, men jeg betaler altså kun skat af mine penge jeg tjener ved arbejde. Det sidder jeg da lige netop nu og kigger på min sedler, som jeg har fundet frem!

Michelle - Niks! Man kan godt få ekstra tillæg, hvis man er under 20 og bor ude. Dét har jeg! Man skal bare indsende en begæring med et godt grundlag. F.eks. hvis at man er blevet smidt ud hjemmefra.

• #28   27. apr 2008 Sanne N: Alle har et fradrag/fribeløb..... (mener det ligger på ca. 40-50.000 om året)

• #29   27. apr 2008 Det er en træls situation at stå i, SImone. Men hvis du virkelig ikke på nogen måde kan få hjælp af kommunen (boligstøtte!) eller SU'en, som jeg har fået ekstra støtte af. Så er der nok ikke andet for, end at arbejde fuldtid indtil du bliver tyve og kan få ca. 4900 kr. om mdr.

Håber det hele går i orden for dig! smiley

• #30   27. apr 2008 Anna G - Tænker du på det beløb hvor man må tjene ved siden af su?

• #31   27. apr 2008 Nå men jeg ved kun hvordan det fungere for min kæreste og jeg ang. SU og arbejde, og det er sådan som jeg har fortalt. Betaler kun skat af vores arbejde tjente penge og intet af vores SU.

• #32   27. apr 2008 Igen skriver jeg så bare -når man alt i alt med SU og det man må arbejde ved siden af, kan få ca 7000 udbetalt, så KAN man altså godt leve af det hvis man bor i en 1-værelses (medmindre da den virkelig koster kassen).

• #33   27. apr 2008 Sascha ang boligstøtte, så afhænger det af hvad man tjener (så hun skal altså undersøge om hun kan få på SU, ikke udfra havd hun tjener nu), hvor meget plads man har og hvad huslejen er, så det kan altså godt være at hun ikke er berettiget til boligstøtte

• #34   27. apr 2008 Michelle - Ja det vil jeg da så absolut osse mene!

Sascha K - Ja lige præcis! smiley Og jeg forstår da slet ikke hvorfor hun ikke skulle kunne få boligstøtte, de kan alle med lave indtægter da?

• #35   27. apr 2008 Sanne -jeg kan ikke. Det skyldes at jeg har en "stor" lejlighed, og en billig husleje

• #36   27. apr 2008 Michelle - nå okay, hvor underligt. Jeg har os en stor lejlighed med husleje på 5700 - men får da 600 kr. i støtte.

• #37   27. apr 2008 Hov undskyld, læste som om du havde en dyr husleje. Men når den er billig, kan det jo selvf. være derfor. Der er så mange regler jeg kan ikke helt forstå dem altid.

• #38   27. apr 2008 Sascha -var skam på kommunen for at få dem til at regne det ud. Og jeg kan lige nøjagtigt få 0 kr;o)

• #39   27. apr 2008 Sascha -det skulle gerne være ens, men det kan jo have noget at gøre med husleje i frhold til str af bolig eller hvad ved jeg

• #40   27. apr 2008 Jeg bor nu kun mig -medmindre da reiki tæller med, men synes ikke rigtig han indbringer noget til hustandens indkomst *G*

• #41   27. apr 2008 Sacha- jeg har prøvet med boligstøtte. og kan intet få

• #42   27. apr 2008 jeg var på su da jeg søgte. men nej de siger huslejen er for lav

• #43   27. apr 2008 Simone

Jeg er udeboende så jeg får de der ca. 4500. Derudover havde jeg det første år af min studietid et aftenarbejde i et pensionsselskab hvor jeg opdaterede begæringer og ordnede arkiv. Der var jeg flabet nok til at slæbe min hund med en gang imellem.
    Da de ikke længere havde brug for mig fik jeg gennem et vikarbureau weekendarbejde hos postdanmark som distributør - vikarbureauerne giver omkr 110 i timen og der er altid brug for vikarer til den slags opgaver.
    Fordi jeg bor i indre by har jeg en husleje der kræver at jeg udover boligsikring tager studielån, hvilket jeg gladeligt gør da renten er lavere end for kassekredit.

Jeg har pt valgt at holde et års arbejdsferie fra mit studie for at få luft i min økonomi og stresse lidt ned

• #44   27. apr 2008 sascha- 2000 med alt. dvs 1600 uden antenne og det der. og det er de 1600 de kigger på og ikke det samlede.

Søster mcfluff- ja jeg ville også have fået de 4500 kr hvis min mor boede længere fra skolen end hun gør. desværre.
    Det er ikke fordi jeg mangler arbejde. har arbejde, men det er bare ikke nok pengemæssigt.

Kommentér på:
ikke råd til at studere

Annonce