{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Giv aldrig dyr i julegave til ulandene
  • #1   5. maj 2008 Ej, men hvem hulen er da også dum nok til det ...

  • #2   5. maj 2008 Nogle danskere er blå øjede og sentimentale i juletiden, og vil glæde de fattige. Men lader det jo så gå ud over uskyldige dyr.

  • #3   5. maj 2008 Doggy ... Avser ... Stakkels dyr ... :o/

  • #4   5. maj 2008 Jamen det er jo hele pointen med den donation?

    At de fattige får dyr de kan avle på, slagte, sælge, bytte eller hvad de nu måtte ønske. Der er vel ingen der havde forestillet sig at den ged jeg gav til jul, skulle gå som klappe-kage-hygge-kæledyr hos en fattig familie, der ikke kan få mad på bordet?

    Det er da voldsomt blåøjet at tro det......


  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 32 Svar: 750
    #5   5. maj 2008 Come on! De dyr bliver givet til fattige folk der kæmper en ulige kamp for at overleve. Om geden bliver dræbt ved et kølleslag for panden, ved halalslagtning, eller what ever, er da fuldstændig ligemeget sålænge en familie kan overleve.

  • #6   6. maj 2008 Ja, giv du bare et æsel. Se bilederne af hvordan det bliver behandlet. Skal slæbe et ton sten, og får lov at blive gnavet i stykker af gammelt ulækkert sadeltøj. Føj, for en måde at behandle dyr på. Fattig eller ej.

  • #7   6. maj 2008 Doggymom for pokker... De dyr bliver brugt til overlevelse! De er et redskab.

    Det er saftsuseme ignorant at blive forarget over at de mennesker, der kæmper en daglig kamp for overlevelse, skal kunne gøre noget som helst anderledes i omgangen med de dyr.

    Man kan mene om det hvad man har lyst, men at sidde her i kornfede Danmark og blive forarget og plædere for at de så SLET ikke skal have de dyr, der kan betyde forskel på liv og død, det er simpelthen grænsende til dumhed!


  • #8   6. maj 2008 hmm... sidder og tænker: Skal menneskets overlegenhed gå ud over dyrene? Skal menneskers overlevelse til hver en tid være første prioritet? Dyre mishandlig er ok så længe det er for menneskets overlevelse?
    Bare fordi vi er øverst i rangordnen?

    Spørger bare...

    Kan vi tillade os ALT?


  • #9   6. maj 2008 Der kan altså også gå for meget rundkredspædagogik i den....

    Mennesker har lige siden tidernes morgen brugt dyr til de formål de havde behov for. Om vi taler jagt, landbrug eller på anden måde.

    Du ville ikke have en hund, hvis ikke mennesket havde besluttet sig for at domesticere ulven og benytte den til et givent formål - bare for at sætte det lidt i perspektiv.

    Jeg tvivler nu ærligt talt på at de fattige i Afrika bevidst mishandler deres dyr. Hestene og æslerne får nok ikke slidsår fordi den fattige bonde er for nærrig til at skifte seletøjet ud, men fordi at han ikke kan. Men hvad er alternativet? At han giver hestene og æslerne fri, og dermed ikke kan udføre sit arbejde, og dermed ikke kan give sin familie brød på bordet?

    Hønsene sulter jo nok ikke fordi at familien synes det er sjovt. De ville da også hellere have fede høns. De har bare ikke muligheden!

    Prøv nu at sætte tingene i det perspektiv det fortjener!


  • #10   6. maj 2008 Mie: Jeg prøver netop at sætte tingene i perspektiv.
    I naturen er der et naturligv kredsløb... alle spiser og bliver spist...
    undtagen mennesket! Her går det galt.

    Jeg ved godt det er utopi at tro at en fattig afrianer ville opgive sin egen mad for at give til sine dyr...
    jeg stiller bare spørgsmålstegn om det er retfærdigt.

    Ja, dyr er altid blevet brugt... men i takt med menneskers udvikling, er dyremishandling også udviklet sig.
    Mennesker bliver flere og flere, dyrene færre og færre. Naturens recourcer færre og færre.
    Hvor er vi på vej hen?
    Bonden kan ikke give den ged mad som skal brødføde ham...hmmmm...

    Prøv at se tingene i et ENDNU større perspektiv... !!

    Kumbaja my lord.... kumbaja!!! *Sætter mig ned i en pædagogisk-rundkreds* smiley


  • #11   6. maj 2008 Karina, jeg tror nu egentlig at den fattige afrikaner er ligeglad med det ENDNU større perspektiv. Jeg tror bare han forsøger at holde skindet på næsen, og ja, det betyder at dyrene ikke har det optimalt, men man kan jo aldrig komme til at vælge side i en sådan situation. Det er jo hypotetisk.

    Hvad der ikke er hypotetisk er det pladderballeromantik, som Doggymom taler om (efter min mening), at man skal lade være med at hjælpe en fattig bonde fordi at hestene ikke får vaseline i mundvigene og hundene leverpostejsmadder til natmad, og gederne græs og en aktivitetsbold... For den bonde der evt. bliver ramt er det i dén grad virkelighed!


  • #12   6. maj 2008 Altså hvordan tror I vi danskere er kommet hertil hvor vi er i dag. Vi har heller ikke altid været i besiddelse af et værktøj der humant kan slå en ged ihjel..

    Det handler om overlevelse.. Ville I sidde og glo på en udslidt ged fordi I ikke tilfældigvis havde en human måde at slå den ihjel på?? Så ville jeg da nødig tilhøre din sultne familie..

    Og ja, æsler er underligt nok et pak- og trækdyr.. de har nok ikke en traktor. De kan selvfølgelig bære det hele selv, men så ville de nok have brug for endnu flere geder de kunne lemlæste "for sjov" hvorefter de kan spise dem...


  • #13   6. maj 2008 Brian: Skulle vi følge naturens gang skulle vi mennesker netop acceptere død af vores egen art bedre!!! Det er jo netop det der er min pointe. Synes jo ikke din udtalelse er ond... bare korrekt.

    Mie: det som du beskriver som dyrevelfærd, er IKKE min ide omkring dyrevelfærd... sætter ikke lighedstegn mellem leverpostejsmadder og dyrevelfærd.

    Jeg prøver jo netop at tale for naturens gang... men vi mennesker ødelægger denne!

    "way back then" indgik menneske-racen bedre i naturens livscyklus (dog satdig som de overlegne).

    Buddy: Netop dengang hvor vi ingen redskaber havde! De heste indianerne brugte blev behandlet med respekt og retfærdighed (eksempelvis).Bonden i gamle danmark vidste han var afhængig af sine dyr, og de blev behandlet bedre end jeg ser dyr bliver behandlet idag!!!
    Slagtning af dyr var mere humant "dengang" end den er mange steder idag!!!
    Hele dyret blev brugt og spist... intet gik til spilde... idag masseproducerer vi, slagter i tonsvis og smidder det væk vi ikke gider... netop pga menneskets evolution.

    Lad dog være med at give den fattige afrikaner en ged til at "holde skindet på næsen".
    Lad være med at stoppe jordskælvet det skal være med til at holde menneskeracen bare en brøkdel nede...
    hmmm.... ja... overvejelser er der mange af... ligesom tanker.


  • #14   7. maj 2008 Hvorfor skal han ikke have en ged, så han netop kan holde skindet på næsen??

    Jeg ved ikke hvor du er opvokset henne, men der hvor jeg kommer fra slagtede man dyr i gården da jeg var lille.. Ikke ltid på en human måde, men der var ikke andre muligheder. Katte var gårdkatte som rendte rundt og de var garanteret alle syge, men sådan var det.

    Og ja, vi i de rige lander masseproducerer, men en stakkels fattig familie kan vi ikke bevilge en ged fordi den måske kommer til at sulte - eller et æsel fordi den måske ikke kommer til at leve under optimale forhold..

    Og ja, det æsel der er på billedet har fortjent bedre, men skal vi stoppe med at have hunde i DK, fordi nogle tilfælde ender dårligt ud?? Og det er endda "kun" for hyggens skyld og ikke pga. overlevelse


  • #15   7. maj 2008 hmm... tror vist ikke liiiige mit indlæg er læst helt korrekt... men nuvel.

    Jeg sætter nu stadig spørgsmåls tegn ved menneskeracens overlegne dominans.
    Om vi ikke er på vej til kollektivselvmord af vores egen art... og det på hele naturen og dyrenes bekostning.
    Om et menneskeliv stadig skal opveje ALT og intet kan måle sig med et menneskeliv... ?? Hvad gør vi os selv til? Hvad tror vi egentlig vi er?
    Det er ikke spørgsmål der nødvendigvis kan svares entydigt på, eller overhovedet kan svares på... jeg synes bare det er værd at overveje og tænke på, om vi bare skal have lov til at gøre hvad der passer os? Om vi kan begrunde alt med: "Jammen ellers dør mennesket jo" Ja... og?? Hvor bliver den naturlige udrydelse af?
    Når vi snakker om survival of the fittest, er det så meningen et menneske der ville være død hvis det stod til egen overlevelse skal leve videre fordi det er et menneske? At mennesker sidder et sted og sender midler for at et andet menneske kan holde skindet på næsen? Er det at ødelægge naturens orden, eller har vi overskredet denne grænse så lang tid siden at nu kan det hele også være ligemeget.... lad os da vandre ind i den sikre død af os, naturen og dyrene.

    Er i mit filosofiske hjørne i øjeblikket. ;0)

    Føler mig bare så lille og ydmyg... så jeg er slet ikke med på den der: "Alle regler gælder for det enkelte menneskets overlevelse".
    Næææ.... kan man ikke klare sig selv, må man, ligesom i naturen, omfavne sin skæbne.


    Kan være jeg føler anderledes når jeg engang kommer ud af mit hjørne... eller måske ikke!


  • #16   7. maj 2008 de har jo ik råd til dyrt udstyr og seler som vi har men man kan da donere en ordenlig saddel så smiley lige læg den med i købet smiley altså i de fattige lande har man ikke råd til at holde kæledyr, hvis de havde råd til det havde de nok også brugt penge på nye træk seler osv.

    men det er nok ikke det der står øverst på listen hos dem, det er nok overlevelse


  • #17   7. maj 2008 altså hvis det er kan man jo lade være med at donere noget så dør de mennesker før eller siden og så kan dem der syntes det er vildt forkasteligt at man spiser sit dyr, jo ånde lettet op smiley

    ja og alle dørene skal da også bare gå fri slip hunden ud og lad den være fri som ulven, ej det tror jeg nu ikk, jeg beholder mine hunde og min indekat. og jeg donere ik noget til nogen lande, jeg donere kun til dyr da jeg syntes de fortjener det da de ik selv kan gøe for den skæbne de har.


  • #18   7. maj 2008 Næææ.... kan man ikke klare sig selv, må man, ligesom i naturen, omfavne sin skæbne.

    Betyder det så at hvis ud bliver kræftsyg eller en anden dødelig sygdom, så lader du det være op til skæbnen om du dør eller vil du modtage behandling??


  • #19   7. maj 2008 jeg vil sige at på en måde er det nogen af de landes egen skyld, ved det er ondt, men f.eks når man dårligt nok har føde til sig selv så føder man ikke 8 børn eller hvad det nu er, der hvor de er ramt af aids, der bruger rødekors så mange penge på at ta ned og forklare dem det, men hører de efter nej, hvofor sik ikke bare både neutralisere manden og konen så de ikke kan lave flere syge børn altså, ved godt det måske er pga deres uviden hed men altså det hjælper jo ingen at de bliver ved, ikke engang dem selv. så når de dør så efterlader de 5 børn som hverken har vådt eller tørt.

    hvis jeg var fattig ville ejg aldrig sætte et barn til verden, ved godt de tænker anderledes men altså når så mange lande prøver at hjælpe men der bliver kun taget imod mad og penge, gode råd ryger lige i skidteren.


  • #20   7. maj 2008 men folk der bor i et land som ikke er så langt fremme som os og ikke har midlerne til at kunne give et æsel et ordentligt liv pga manglende evolution skal dø af sult??

  • #21   7. maj 2008 hvis man er født og opvokset i en tro og i et land hvor prævention ikke er kendt, så er det ikke bare noget man gør. Da AIDS kom frem i DK var der da mange der ikke brugte prævention - selvom vi er og var et udviklet land..

  • #22   7. maj 2008 der findes folk i dk der tror at pigen ikke bliver gravid hvis hun sidder øverst.. he he.. Så man skal ikke tage til U-lande for at finde fejl lavet pga dumhed...

  • #23   7. maj 2008 altså landene er jo nogenlunde fundet samtidigt, at vi så er længere fremme må der være en logisk forklaring på.. det kunne de sikkert også ha været hvis de ændrede i nogle af deres ting.

  • #24   7. maj 2008 ja, hvis de personer der styrer landende ændrer noget, så ville de nok være længere fremme. Feks i Burma. De ville ikke tage imod hjælp i starten - og hvem går det ud over - de fattige.. som ikke kan stille noget op

  • #25   7. maj 2008 jeg synes også feks en ged er en fantastisk ide..

  • #26   7. maj 2008 ja men så er landet jo også selv ude om at de en dag ik kan klare sig selv, altså hvis de gjorde lidt som i dk ik så meget så ville det hjælpe. dem der endelig har råd til at blive uddannet i sådan et land, smutter for det meste til et andet land for hvad hjælper det at ha en uddannelse når ingen har råd til at bruge dem md uddannelsen, en læge f.eks men ingen kan betale dem, hvis man betalte skat, det behøver ik være så slemt som her jo, men bare sn smugle så ville flere ku komme i skole osv.

    men nej den tanke har de ikke tænkt, teknologien er tilgængelig over alt men når nogen mennesker ikke vil bruge den hvad nytter det så.

    så i en udsendelse fra dansk røde kors at i et meget hårdt aids ramt land delte de beskyttelse ud, sådan så hvis de endelig skulle ha se kunne de bruge det.. men nej så kom medicin manden og sagde det var en djævel og så blev de brændt af, ja flot hvorfor ødelægge dem alstå, der var nok et andet land der ku bruge dem så, og ja hvad de ellers gør er mystiske ting og folk bliver aldrig klogere fordi de ik kommer i skole så det bliver jo kun værre og værre. man skal da stoppe deres formering sådan så at alle har råd til at give sig selv og sin lille familie ordenlig mad, og råd til at betale til sygehs osv.

    men hvis der kun er arebjde til 1000 menesker nytter det jo ikke at hver familie får 10 børn altså, det er ret logisk. så de kunne sige at når konen havde fået tø børn f.eks så blev både hende og hendes man neutraliseret, (i stedetfor at slå børn ihjel som i kina) ved det er frihedsberøvelse agtigt, men det kommer dem selv til gode i sidste ende, og de har alligevel ik rå til at gi det ban mad jo.


  • #27   7. maj 2008 brian: heheh ja penge kan de altid bruge smiley

  • #28   7. maj 2008 ja syntes det er svineri, hvis jeg var fattig og ik havde råd til tøj ville jeg da blive lykkelig af at få noget brugt tøj, pengene bliver sikker bare stjålet fra dem alligevel så tøj er jo en fin ide.. men nej nej penge penge penge..

    derfor støtter jeg også kun dyr, de har aldrig selv sat sig i den situation de er i, og de bliver glad for man lige dornere en lille bold og noget grus hehe, de sidder ikke og ryster på hovedet og siger penge vi vil kun ha penge hehe.

    så syntes mine penge er bedre givet ud der.


  • #29   7. maj 2008 men de personer der bor i landet kan jo ikke flygte og bliver nødt til at leve under de forhold der nu engang er der.. Og en ged kan en magtsyg soldat eller hvem der nu ellers styrer landet, ikke rigtig bruge til noget, så den får de glæde af.

    og denne tråd handler om hvorvidt man skal donere dyr til et fattigt land


  • #30   7. maj 2008 ja jeg ved godt hvad tråden handler om, men derfor kan man da godt kommentere andre ting der handler om hvorfor man er nødt til at donere dyr til andre lande.

    jeg er ligeglad hvad folk donere til dem.. fatter bare ik de gider blive ved


  • #31   7. maj 2008 jeg giver heller ikke penge til de lande. Vi gav min farfar en ged (dvs donerede hans gave til et U-land) da han har alt hvad han ønsker sig og sagde at han ikke ønskede sig nogt. Men han blev utrolig glad for den lille plastic ged vi havde købt til ham smiley

  • #32   7. maj 2008 hehe ja det er jo fint nok så smiley

  • #33   7. maj 2008 Hvem skriver noget om kæledyr. ?
    Jeg linker til en side der viser hvordan de donerede dyr "gaver" om I vil, behandles.

    Hvis ikke der fandtes spædbørns død, epidemier, naturkatastrofer m.m.m., så tænk lige på, hvor mange menensker vi så ville være.


Kommentér på:
Giv aldrig dyr i julegave til ulandene

Annonce