{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.028 visninger | Oprettet:

Jeg er bekymret for min veninde :o( {{forumTopicSubject}}

Jeg har den dejligste veninde som jeg har kendt i lidt over 10 år. Hun har altid været meget tynd, og haft lidt specielle spisevaner, men ikke noget der gjort mig vildt bekymret.

I går så jeg så nogle billeder af hende hvor hun viser hendes mave. Hendes kæreste mener at hun er for tynd og hun ville da lige høre om det virkelig kunne passe.

Da jeg så billederne havde jeg mest lyst til at give mig til at tude. Hun er blevet sindsygt tynd, meget tyndere end jeg havde forestillet mig.
Vi har tit snakket om hendes besættelse af hendes vægt (hun mener dog at hun har et helt naturligt forhold til mad osv) og jeg har aldrig kunne få snakket hende til fornuft. Det skal lige siges at det er 4 år siden at jeg har set hende, men snakker med hende 2-7 timer om ugen..

Nå men tilbage til mit problem..
Min veninde er 173 cm og vejer 50 kg, men kan ikke se at hun er alt for tynd. Hun snakker endda om at hun gerne vil ned og veje 47 kg, da hun tror at det vil være flot til hende, og nåå ja, hun har en topmave som hun gerne vil af med...
Jeg har snakket rigtigt meget med hende om det, prøvet på at få hende til at åbne hendes øjne for hvad det er hun udsætter hendes krop for.. Men intet jeg har sagt vil trænge ind.
Jeg har endda prøvet at få hende til at forstå at det forhold hun har til mad vil komme til at smitte af på hendes børn, og til det siger hun bare at hendes børn lever som alle andre børn, de får deres fredagsslik osv..

Jeg er virkelig bekymret for hende, og ved ikke hvordan jeg skal hjælpe hende. Ønsker ikke at hendes krop pludselig står af, fordi at den ikke kan holde til denne form for mishandling mere..
Hvad kan jeg gøre?????

I kan se billederne jeg fik af hende her:

http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=27298

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jeg er bekymret for min veninde :o(
  • #1   30. jul 2008 Jeg vil sige at hun har anoreksi og at hun skal få professionel hjælp..

Men jeg skal ikke dømme eller noget for er ikke læge eller noget..

• #2   30. jul 2008 hold da op hun er tynd....

når jeg læser det du skriver så kommer jeg til at tænke på det program tv3 viser hver aften kl.20 om super tynde og super tykke mennesker ...

men hvad pokker du kan gøre ja det ved jeg faktisk ikke ????

• #3   30. jul 2008 Prøv at ringe herind og spørge om råd:

(link fjernet)

• #4   30. jul 2008 puha hun er godt nok tynd, ja når det ikke hjælper at snakke med hende, så det lidt svært, hendes kæreste kan han ikke få hende til at se det ?

• #5   30. jul 2008 Line og andreas .

Nej, hendes kæreste kan heller ikke få hende til at indse det :o(

• #6   30. jul 2008 Mette (nu med hvalp )

Tror at jeg vil prøve at ringe derind i morgen.. Er altså virkelig bekymret for hende :o(

• #7   30. jul 2008 Rolig nu jeg 174 og vejer 53kg jeg fejler ikke noget kan bare ikke tage på....

• #8   30. jul 2008 Og jeg får da afvide af venner jeg ikke ser syg tynd ud...

• #9   30. jul 2008 Puha, ja hun er godt nok tynd,. tyndere end jeg tænkte da jeg læste vægt og højde, for det er også der omkring jeg ligger (dog lige 2-3 kg. til...), og jeg er altså slet ikke så tynd på mavsen!!

Men jeg tror også at hun skal have noget prof. hjælp til at komme af med problemet,. For når hendes kæreste ikke kan få hende til at indse st problem, så tror jeg ikke på der er andre der kan, end nogen proffer der er uddannet til det,.

• #10   30. jul 2008 ser meget udtil at hun er ude på et skrå plan.

bare fordi man vejer lidt gør ikke ens krop smuk tværtimod!
    Kan du prøve at tage kontakt til hendes kæreste, og så må I lægge en slagplan sammen, så du ikke står alene med dine bekymringer?

• #11   30. jul 2008 Den måde du beskriver at hun blir ved med at sige hun vil tabe sig og at hun nu skal ned på 47 kg.. Så tror jeg næppe det er "normalt" det hun sir og gør..
    Noget hjælp det ville jeg da sige hun skal ha..

• #12   30. jul 2008 pernille F

Hun kan skam godt tage på hvis hun vil.. Problemet er at hun ikke ønsker det, og meget gerne vil være meget tyndere..

• #13   30. jul 2008 elise A

Jeg kan desværre ikke kontakte hendes kæreste.. Har kun mødt manden en gang for 5 år siden...

• #14   30. jul 2008 Karina.....ja det kan jeg så godt se er galt for ifølge hendes bmi er hun nok undervægtig i forvejen......

• #15   30. jul 2008 Karina

øv altså

hvad med hendes familie?
    har du ikke hendes kærestes fulde navn, så kan du søge ham på krak?

• #16   30. jul 2008 Har haft en veninde der er var 173cm og så værre ud end det der, hun gjorde og sagde det samme som din veninde.
    Min veninde kastede blod op til sidst, der var det først hun indså hun sku ha hjælp. Men hun har stadigvæk ik et normalt forhold til mad, men er ik helt så tynd som da hun var tyndeste.
    Det eneste du ka gøre er at bliver ved at tilbyde hjælp indtil hun indser hun behøver hjælp.

• #17   30. jul 2008 elise A

Hun har ikke nogen familie der kan hjælpe.. Begge hendes forældre er døde, den ene af hendes brødre er kun 9 år og den anden er handicappet...

Kender desværre ikke hans fulde navn :o(

• #18   30. jul 2008 Karina: la hende vide du er der hvis hun får brug for det, og sig det mange gange. Men det er en kamp, man let kan miste gnisten. For hvis man blander sig for meget, kan de blive sure osv. Og hvis man er der for lidt lige sådan.
    Har prøvet det hvor det stod på i jeg vil tro det var en 4 år, da hun var 18 år havde hun slidgigt i knæene, det var på tale at hun sku ha haft nye knæ, men det ville hun ikke.

Men hæng på, fortæl hende som sagt at du er der for hende.

• #19   30. jul 2008 det er for galt!
    du ringer straks til hende også taler du hende til fornuft!
    du slipper ikke telefonen før du har fået hende på andre tanker, ellers skal du straks tilkalde hjælp!
    min storebor er 18 gammel og 195 cm høj og vejer 70 kg..det er ca det han skal veje..faktisk burde han tage lidt på..men han løbe træner med vægte så han får hurtigt muskler!

men ellers er jeg enig med MIE

ring straks efter hjælp!

• #20   30. jul 2008 du skriver hun har top mave?

der er jo nærmest ingen mave! jeg har lidt top mave! hvor man kan tage 1 cm stor delle eller sådan noget ud!
    så top har hun slet ikke! hendes ribben kan jo ses så tydeligt!

• #21   30. jul 2008 jeg gik i klasse med en pige der havde anorexi

og hun vejede ca det samme som mig 53 kg. men hun var 180 cm høj.
    Hun var så "syg" i sin opfattelse at hun ikke kunne sluge noget, så hun levede af flydende kost, også derfor havde hun p- stav da hun ikke kunne sluge sine p-piller???

P-piller er jo mindre end en ært?

Læger familie og kæreste var obs på hende og hun vidste godt hun havde et problem hun fortsatte bare alligevel. hun løb hver morgen inden skole så hun kunne forbrænde morgenmaden smiley

tror bare man bliver nødt til at skære igennem med disse folk, for det handler om kontrol og tit ligger det dybere end vægten... tit har de oplevet noget de ikke kunne kontollere og så styre de deres eget liv igennem vægten

• #22   30. jul 2008 Ja min veninde som jeg beskrev ovenfor var nede på 40 kg, der ku du igennem en skjort og en cardigan tælle ribbenen på ryggen af hende, men der var hun også indlagt på y.

• #23   30. jul 2008 the king, hængekøjen og lille speedway hunds moar! !:

Det er bestemt ikke mig der mener at hun har topmave, det er hende selv...

Tro mig, har snakket med hende i MANGE timer de sidste 4 år.. Men uanset hvad jeg siger så tror hun ikke på mig.. Hun mener jo selv at hun har det fint...

• #24   30. jul 2008 Karina: det mener de altid de har, bor i langt fra hianden?

• #25   30. jul 2008 Nu er anoreksi jo ikke et spørgsmål om vægt. Det er et spørgsmål om kontrol........Og den slags skal der professionelle mennesker til at tage sig af. Har du fortalt hende at hun risikerer at dø af hjerte/nyre og lever svigt?? Hvad skal der så ske med hendes børn??

• #26   30. jul 2008 hvor bor hun! så skal jeg komme ud og vise hende topmave!
    ej sorry..men altså ..
    hun må da indse det..prøv at niv hende i armen så hun vågner op at hendes frygteligt marridt..
    elelr hiv hende i mave skindet,,der er jo nærmest ikke noget at hive i så hun kan se det..fordi det er ved at være galt det der!
    og det kan ende mere galt!

• #27   30. jul 2008 the king, hængekøjen og lille speedway hunds moar! !: det er jo det der er det svære, at få dem til at indse. At det de har gang i er forkert, nu ligger jeg så i den anden ende af vægt skalaen. Hvor mange gange spiser man ik noget man ved man ik sku spise.
    Sådan er det bare modsat for dem..

• #28   30. jul 2008 Nu sidder jeg og tænker - sådan der ville jeg, og sikkert mange andre, også se ud hvis man trak maven ind. Det ligner grangiveligt hun suger maven voldsomt ind..

Billederne får ingen alarmklokker til at ringe i mit hoved, det lyder nu nærmere som om at hun har brug for at snakke om noget helt helt andet og søger en mere åbenlys indgangsvinkel til emnet..

Vægtmæssigt synes jeg hun lyder som en der godt kunne tåle et par kilo mere, men ikke desideret tynd. MEN. Med den indstilling du siger hun har, så synes jeg det er vigtigt at få hendes øjne op for at hun kan udvikle et seriøst problem..
    Jeg ville vise hende dette indlæg.. Hun må da også blive lidt smigret over hvor fantastisk en veninde hun har, det er ikke alle der bekymrer sig sådan om sine venner.. =)

• #29   30. jul 2008 ja det er det der er så mærkeligt,,de kan ikke indse det, mens vi andre synes det er så unaturligt..
    men hun må og skal have prof. hjæp og det er nu! inden hun slår sig selv ihjel!

• #30   30. jul 2008 Puhh.. Sidder og tuder lige nu.. Kan ikke li at jeg ikke er i stand til at hjælpe en person som jeg holder så meget af, og som altid har været der for mig..

Ja, jeg har fortalt hende hvor meget hun skader hendes krop ved det, og at hendes børn risikerer at miste hende alt for tidligt.. Men hun nægter at tro på mig..

Hun bor ikke vildt langt væk fra mig, jeg bor mellem Horsens og Vejle og hun bor i nærheden af Kolding...

• #31   30. jul 2008 The king; Det er jo en sygdom der gør at de ikke bare kan indse det,. Det er ikke bare for fis og ballade de lige tænker "eej, jeg vil da gerne være lidt tyndere..", men en sygdom som kan være lige så vanskelig at komme af med som så mange andre sygdomme, for du kan jo ikke engang bare tage lidt meducin da det er ren og skær noget spykisk.. Så det er MEGET nemmere sagt end gjort,. Det er ikke fordi de ikke vil høre efter, de KAN bare ikke se det...

• #32   30. jul 2008 Line

Jeg håbede virkelig at hun trak maven ind på billederne, men da jeg så hende i dag kunne jeg desværre se at det ikke var tilfældet.. Hun er virkelig så tynd :O(

Og tak for de søde ord.. Jeg synes virkelig at jeg skylder hende at være der for hende og hjælpe hende på rette vej..
    Det er ikke småting hun har hjulpet mig igennem i de 10 år vi har kendt hinanden..

• #33   30. jul 2008 karina..

måske skulle du komme "uanmeldt" på besøg og give hende et kram..
    så du virkelig viser du er der for hende, og elsker hende, hun er din bedste ven smiley
    virkelig bare være der for hende..

• #34   30. jul 2008 http://www.woman.dk/forum/8/topic/2925?page=1

Her er en debat hun har lavet..

• #35   30. jul 2008 Jeg tror godt på hun er tynd/slank, men på dé billeder suger hun maven meget ind. Det er tydeligt..
    Som sagt, så tror jeg slet ikke det er hendes vægt der er det reelle problem.. Jeg tror det er noget hun enten bevidst eller underbevidst bruger som en indgangsvinkel til et helt andet (og meget sværre) emne.

Du kan ikke rigtig gøre andet at lade hende vide at du er der for hende... Du kan jo prøve (men det gør du jo allerede) at lede hende til proffesionel hjælp, for jeg tror du er alt for følelsesmæssigt involveret til at kunne gøre særligt meget for hende, på trods af hvor meget du gerne ville..

Og altså - man kan ikke hjælpe en person der ikke vil hjælpes..

• #36   31. jul 2008 Karina, jeg kan godt forstå du er ked af det og fortvivlet, for din kære veninde har helt klar anorexi eller bulimi (ka' ikke lige stave det).

Jeg får kuldegysninger, for jeg har været i samme situation som dig.

For mange år siden var vi 3 veninder der liiiiige skulle tabe 5 kg. efter julen. Næste gang jeg så hende var i marts indlagt på hospitalet fordi hun kun vejede 36 kg. En flot slank pige 1,71 høj og 61 kg. inden "kuren" gik i gang.

Det var desværre startskuddet til mange års indlæggelser og samtaler med psykologer og des lignende. Vi havde simpelthen trigget hendes psyke og alt hvad der havde været i vejen med hende i barndommen med omsorgssvigt, var årsagen til hendes anorexi.

Hendes indre organer og cyklus gik nærmest i stå. Det er hun aldrig kommet sig over.

Jeg græder indvendig, for det eneste vi kan gøre er at være der og prøve at forstå hvad der foregår. Der skal professionelle til for at hjælpe. Men omsorg, forståelse og opbakning i de hårde tider, det kan vi gøre for dem. Det er frustrerende, men det står uden for vores "magt" at helbrede.

Så har du muligheden for at besøge hende, så synes jeg helt bestemt at du skal gøre det. Det skal stå på hygge og samvær, så hun ikke får fornemmelsen af at du er "på en mission". Der er andre der må tage over på det punkt. Men jeg tror helt bestemt hun vil blive enormt glad for at se dig.

Det berør mig virkelig meget, for det var i 1984 "vi 3 tøser" lige skulle tabe os - det blev katastrofalt for en af os.

• #37   31. jul 2008 Jeg har selv haft anorexi som ung. Det handler ikke om mad, men om kontrol. Jeg kan godt stadigvæk få tilbagefald. Det er dog et par år siden nu. Vejer pt 65 kg og er 175 cm (god kampvægt). Men har været langt under 50 kg i perioder når alting bliver "for meget" ..Det er jo så let, at kontrollere, hvad man putter i munden....Det er ligsom om, at mit billede af mig selv inde i hovedet ikke passede med virkelighed. Uanset, hvad jeg har vejet - 45 eller 65 kg - Så syntes jeg stadig, at jeg var for tyk.
    Jeg håber din veninde får det bedre !

Kommentér på:
Jeg er bekymret for min veninde :o(

Annonce