26. jan 2008 Følger: 80 Følgere: 86 Hunde: 5 Emner: 706 Svar: 2.796
Jeg er bekymret for min veninde :o( {{forumTopicSubject}}
Jeg har den dejligste veninde som jeg har kendt i lidt over 10 år. Hun har altid været meget tynd, og haft lidt specielle spisevaner, men ikke noget der gjort mig vildt bekymret.
I går så jeg så nogle billeder af hende hvor hun viser hendes mave. Hendes kæreste mener at hun er for tynd og hun ville da lige høre om det virkelig kunne passe.
Da jeg så billederne havde jeg mest lyst til at give mig til at tude. Hun er blevet sindsygt tynd, meget tyndere end jeg havde forestillet mig.
Vi har tit snakket om hendes besættelse af hendes vægt (hun mener dog at hun har et helt naturligt forhold til mad osv) og jeg har aldrig kunne få snakket hende til fornuft. Det skal lige siges at det er 4 år siden at jeg har set hende, men snakker med hende 2-7 timer om ugen..
Nå men tilbage til mit problem..
Min veninde er 173 cm og vejer 50 kg, men kan ikke se at hun er alt for tynd. Hun snakker endda om at hun gerne vil ned og veje 47 kg, da hun tror at det vil være flot til hende, og nåå ja, hun har en topmave som hun gerne vil af med...
Jeg har snakket rigtigt meget med hende om det, prøvet på at få hende til at åbne hendes øjne for hvad det er hun udsætter hendes krop for.. Men intet jeg har sagt vil trænge ind.
Jeg har endda prøvet at få hende til at forstå at det forhold hun har til mad vil komme til at smitte af på hendes børn, og til det siger hun bare at hendes børn lever som alle andre børn, de får deres fredagsslik osv..
Jeg er virkelig bekymret for hende, og ved ikke hvordan jeg skal hjælpe hende. Ønsker ikke at hendes krop pludselig står af, fordi at den ikke kan holde til denne form for mishandling mere..
Hvad kan jeg gøre?????
I kan se billederne jeg fik af hende her:
http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=27298
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 345 Svar: 2.134
Men jeg skal ikke dømme eller noget for er ikke læge eller noget..
aug 2005
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 32 Svar: 781
når jeg læser det du skriver så kommer jeg til at tænke på det program tv3 viser hver aften kl.20 om super tynde og super tykke mennesker ...
men hvad pokker du kan gøre ja det ved jeg faktisk ikke ????
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
(link fjernet)
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 597 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.900
jan 2008
Følger: 80 Følgere: 86 Hunde: 5 Emner: 706 Svar: 2.796
Nej, hendes kæreste kan heller ikke få hende til at indse det :o(
jan 2008
Tror at jeg vil prøve at ringe derind i morgen.. Er altså virkelig bekymret for hende :o(
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 90 Svar: 1.693
nov 2007
mar 2008
Følger: 30 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 809
Men jeg tror også at hun skal have noget prof. hjælp til at komme af med problemet,. For når hendes kæreste ikke kan få hende til at indse st problem, så tror jeg ikke på der er andre der kan, end nogen proffer der er uddannet til det,.
nov 2006
Følger: 54 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 103 Svar: 4.031
bare fordi man vejer lidt gør ikke ens krop smuk tværtimod!
Kan du prøve at tage kontakt til hendes kæreste, og så må I lægge en slagplan sammen, så du ikke står alene med dine bekymringer?
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 345 Svar: 2.134
Noget hjælp det ville jeg da sige hun skal ha..
jan 2008
Hun kan skam godt tage på hvis hun vil.. Problemet er at hun ikke ønsker det, og meget gerne vil være meget tyndere..
jan 2008
Jeg kan desværre ikke kontakte hendes kæreste.. Har kun mødt manden en gang for 5 år siden...
nov 2007
nov 2006
øv altså
hvad med hendes familie?
har du ikke hendes kærestes fulde navn, så kan du søge ham på krak?
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.936
Min veninde kastede blod op til sidst, der var det først hun indså hun sku ha hjælp. Men hun har stadigvæk ik et normalt forhold til mad, men er ik helt så tynd som da hun var tyndeste.
Det eneste du ka gøre er at bliver ved at tilbyde hjælp indtil hun indser hun behøver hjælp.
jan 2008
Hun har ikke nogen familie der kan hjælpe.. Begge hendes forældre er døde, den ene af hendes brødre er kun 9 år og den anden er handicappet...
Kender desværre ikke hans fulde navn :o(
aug 2006
Har prøvet det hvor det stod på i jeg vil tro det var en 4 år, da hun var 18 år havde hun slidgigt i knæene, det var på tale at hun sku ha haft nye knæ, men det ville hun ikke.
Men hæng på, fortæl hende som sagt at du er der for hende.
feb 2008
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 153 Svar: 451
du ringer straks til hende også taler du hende til fornuft!
du slipper ikke telefonen før du har fået hende på andre tanker, ellers skal du straks tilkalde hjælp!
min storebor er 18 gammel og 195 cm høj og vejer 70 kg..det er ca det han skal veje..faktisk burde han tage lidt på..men han løbe træner med vægte så han får hurtigt muskler!
men ellers er jeg enig med MIE
ring straks efter hjælp!
feb 2008
der er jo nærmest ingen mave! jeg har lidt top mave! hvor man kan tage 1 cm stor delle eller sådan noget ud!
så top har hun slet ikke! hendes ribben kan jo ses så tydeligt!
nov 2006
og hun vejede ca det samme som mig 53 kg. men hun var 180 cm høj.
Hun var så "syg" i sin opfattelse at hun ikke kunne sluge noget, så hun levede af flydende kost, også derfor havde hun p- stav da hun ikke kunne sluge sine p-piller???
P-piller er jo mindre end en ært?
Læger familie og kæreste var obs på hende og hun vidste godt hun havde et problem hun fortsatte bare alligevel. hun løb hver morgen inden skole så hun kunne forbrænde morgenmaden
tror bare man bliver nødt til at skære igennem med disse folk, for det handler om kontrol og tit ligger det dybere end vægten... tit har de oplevet noget de ikke kunne kontollere og så styre de deres eget liv igennem vægten
aug 2006
jan 2008
Det er bestemt ikke mig der mener at hun har topmave, det er hende selv...
Tro mig, har snakket med hende i MANGE timer de sidste 4 år.. Men uanset hvad jeg siger så tror hun ikke på mig.. Hun mener jo selv at hun har det fint...
aug 2006
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
feb 2008
ej sorry..men altså ..
hun må da indse det..prøv at niv hende i armen så hun vågner op at hendes frygteligt marridt..
elelr hiv hende i mave skindet,,der er jo nærmest ikke noget at hive i så hun kan se det..fordi det er ved at være galt det der!
og det kan ende mere galt!
aug 2006
Sådan er det bare modsat for dem..
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.315
Billederne får ingen alarmklokker til at ringe i mit hoved, det lyder nu nærmere som om at hun har brug for at snakke om noget helt helt andet og søger en mere åbenlys indgangsvinkel til emnet..
Vægtmæssigt synes jeg hun lyder som en der godt kunne tåle et par kilo mere, men ikke desideret tynd. MEN. Med den indstilling du siger hun har, så synes jeg det er vigtigt at få hendes øjne op for at hun kan udvikle et seriøst problem..
Jeg ville vise hende dette indlæg.. Hun må da også blive lidt smigret over hvor fantastisk en veninde hun har, det er ikke alle der bekymrer sig sådan om sine venner.. =)
feb 2008
men hun må og skal have prof. hjæp og det er nu! inden hun slår sig selv ihjel!
jan 2008
Ja, jeg har fortalt hende hvor meget hun skader hendes krop ved det, og at hendes børn risikerer at miste hende alt for tidligt.. Men hun nægter at tro på mig..
Hun bor ikke vildt langt væk fra mig, jeg bor mellem Horsens og Vejle og hun bor i nærheden af Kolding...
mar 2008
Følger: 30 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 809
jan 2008
Jeg håbede virkelig at hun trak maven ind på billederne, men da jeg så hende i dag kunne jeg desværre se at det ikke var tilfældet.. Hun er virkelig så tynd :O(
Og tak for de søde ord.. Jeg synes virkelig at jeg skylder hende at være der for hende og hjælpe hende på rette vej..
Det er ikke småting hun har hjulpet mig igennem i de 10 år vi har kendt hinanden..
feb 2008
måske skulle du komme "uanmeldt" på besøg og give hende et kram..
så du virkelig viser du er der for hende, og elsker hende, hun er din bedste ven
virkelig bare være der for hende..
jan 2008
Her er en debat hun har lavet..
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.315
Som sagt, så tror jeg slet ikke det er hendes vægt der er det reelle problem.. Jeg tror det er noget hun enten bevidst eller underbevidst bruger som en indgangsvinkel til et helt andet (og meget sværre) emne.
Du kan ikke rigtig gøre andet at lade hende vide at du er der for hende... Du kan jo prøve (men det gør du jo allerede) at lede hende til proffesionel hjælp, for jeg tror du er alt for følelsesmæssigt involveret til at kunne gøre særligt meget for hende, på trods af hvor meget du gerne ville..
Og altså - man kan ikke hjælpe en person der ikke vil hjælpes..
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Jeg får kuldegysninger, for jeg har været i samme situation som dig.
For mange år siden var vi 3 veninder der liiiiige skulle tabe 5 kg. efter julen. Næste gang jeg så hende var i marts indlagt på hospitalet fordi hun kun vejede 36 kg. En flot slank pige 1,71 høj og 61 kg. inden "kuren" gik i gang.
Det var desværre startskuddet til mange års indlæggelser og samtaler med psykologer og des lignende. Vi havde simpelthen trigget hendes psyke og alt hvad der havde været i vejen med hende i barndommen med omsorgssvigt, var årsagen til hendes anorexi.
Hendes indre organer og cyklus gik nærmest i stå. Det er hun aldrig kommet sig over.
Jeg græder indvendig, for det eneste vi kan gøre er at være der og prøve at forstå hvad der foregår. Der skal professionelle til for at hjælpe. Men omsorg, forståelse og opbakning i de hårde tider, det kan vi gøre for dem. Det er frustrerende, men det står uden for vores "magt" at helbrede.
Så har du muligheden for at besøge hende, så synes jeg helt bestemt at du skal gøre det. Det skal stå på hygge og samvær, så hun ikke får fornemmelsen af at du er "på en mission". Der er andre der må tage over på det punkt. Men jeg tror helt bestemt hun vil blive enormt glad for at se dig.
Det berør mig virkelig meget, for det var i 1984 "vi 3 tøser" lige skulle tabe os - det blev katastrofalt for en af os.
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.865
Jeg håber din veninde får det bedre !
Jeg er bekymret for min veninde :o(