{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.596 visninger | Oprettet:

Alle undulaterne er døde:-( {{forumTopicSubject}}

Jeg skal ud og fodre fuglene i morges (8stk +1 unge undulater og 4 vagtler). Ser til min store skræk at de alle er døde - alle undulaterne . 3 er faldet om inde i indendørsarealet 2 ligger i bunden uden for og hende der ruger og ungen ligger i reden.. vagtlerne lever....

Hvad kan der være sket? kan det virkelig være frosten der har gjort det af med dem+?
Jeg sidder lige og venter på et opkald fra en mand med 45års erfaring ringer til mig. Jeg håber han kan give mig et svar...

Men ØV det var en træls en at komme ud til - men er dog glad for det ikke var min datter der kom derud først


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alle undulaterne er døde:-(
  • #1   1. nov 2008 Hvis de er vant til at være ude skulle jeg ikke mene det kan være årsagen..

    Men hvor er det dog skrækkeligt- Føler med dig!



  • #2   1. nov 2008 De har været ude siden sommeren da det var der vi etablerede volieren..

    Men ja det var da langt fra rart at se døde fugle spredt ud over hele volieren....


  • #3   1. nov 2008 Hmm.. hvor gamle var de da i fik dem i sommer?

  • #4   1. nov 2008 ejj hvor trist...

    jeg tror ikke det kan være frosten, så meget frost har det jo heller ikke været. noget rovdyr er det heller ikke, så havde de med garanti taget vagtlerne først.



  • #6   1. nov 2008 Måske de kan have fået orm, det dør de af og det smitter!

  • #7   1. nov 2008 flere undulat ejere har erfaret at deres undulater sidder udenfor i 15-20 gtraders frost.. Og ham den erfarne fuglemand har lige haft ringet og fortællerat han heller ikke mener det er frosten - for så meget har det jo heller ikke frosset. Han spurgte til foderet - om jeg kunne have taget fejl af "fulde" frø og skaller - men jeg svarede at så burde vagtlerne også have været døde af sult. Jo mindre en fugl jo hurtigere dør de.

    Hovederne er ikke løse - så nakken er ikke brækket. volieren er hel så der har intet dyr været forbi

    Hvis det er orm er det meget påfaldende at de alle er døde samme nat


  • #8   1. nov 2008 Ja så er det godt nok meget mystisk hvad det er der er sket..

  • #9   1. nov 2008 Ja jeg er oså helt tabt.. Har snakket med flere og der er ingen der har hørt om noget ligende.. jeg tænker det må være en kombination af flere ting. jeg tolker dog det at det ene par havde unge og det andet par godt på vej som værende gode tegn og at de trives...
    Men lidt frustrerende er det da bestemt


  • #10   1. nov 2008 Ja det er der da ikke noget at sige til! Det er godt nok underligt!

  • #11   1. nov 2008 jeg mistede engang alle mine marsvin, og vi anede ikke hvorfor, der var heller ikke hul i tråden, men en brud (et lille dyr) skulle kunne komme gennen et hul på 1*1 cm...
    men så burde du kunne se det på dem ...
    det lyder mystisk..


  • #13   1. nov 2008 Det da underligt.Jeg vil godt nok også sætte himmel og jord i bevægelse for at finde en forklaring.Har du evt spurgt rundt på de forskellige fugle forums der er på nettet?Har selv haft undulater,dog ikke udendørs og der har aldrig været noget.Og når de lige har haft æg-unger ,så det da mystisk.Havde de mulighed for læ og ly?Håber virkelig at du finder udaf årsagen,for det da skummelt.Ellers må du have en af fuglene til obduktion(staves?)ved dyrlægen eller hvor det gøres?

  • #14   1. nov 2008 Kan de være døde af stress? Et rovdyr kan jo sagtens have stresset dem ude fra. Vagtlerne har nok bare puttet sig væk og er måske mindre følsomme.

  • #15   1. nov 2008 majbritt - hvis det var et dyr der skræmte dem er det underligt at det ikke er vagtlerne der er i live.. de er ekstremt sensitive og panikker over det mindste.. og det er da også lidt underligt at den der varpå rede også skulle være død af stress

    Jeg har ringet til dyrehandlere, mine opdrætter bekendte og hvem jeg nu ellers har fundet relevant - ikke en eneste har hørt om det...


  • #16   1. nov 2008 Ej det lyder skummelt. Jeg vil bestemt heller ikke mene det er nattefrosten. Det burde de sagtens kunne klare. Har du overvejet at få en af dem obduceret??? Kunne jo være rart for dig at vide om det er en smitsom sygdom evt :S

    Kan de få fugleinfluenza egentlig???? Er der noget af den slags i omløb i DK overhoved??? Ja jeg ved intet om den sygdom. hehe.


  • #17   1. nov 2008 Det er nattefrosten de er død af. Desværre. Det skete os for nogle af mine undulater engang smiley

    I har en voliere udendørs, men I skal også have noget indørs, så de kan gå ind om natten og få varmen under blandtandet en varmelampe. Hvis I ikke har et sted de ka gå ind og få varmen så skal I have lavet det. Undulater kommer jo normalt ik at natur hvor der er frostgrader, så det kan de ikke tåle.



  • #18   1. nov 2008 Christina..... Hun skriver jo de har indendørsareal, og der er der også nogen der er faldet om :S

  • #19   1. nov 2008 christine> åh det havde forbigået mig. men jeg tror nu alligevel det er nattefrosten, den er jo lige pludselig kommet fra den ene dag til den anden, hvilket jeg tror har slået undulaterne ihjel.

    Indendørsareal: Er der varmelampe derinde?


  • #20   1. nov 2008 hun skriver øverst at hun også har fundet to i det indendørs areal.. Så de kan jo godt gå i ly =)

  • #21   1. nov 2008 Jeg vil sktde på stress fra en rovfugl eller lign.
    Selvom en fugl ligger på æg kan den jo godt bllive stresset og advaret af de andre fugle


  • #22   1. nov 2008 sktde = skyde

  • #23   1. nov 2008 Christina... Bare i orden smiley Jeg er ikke HELT stiv i det med undulater og overgang til vinter, men var ellers min overbevisning at de sagtens kan klare det (så længe de kan gå ind i et frostfrit indendørsareal) men kan jo sagtens være du har ret, nu hvor du har prøvet det før.

    Trine.... Ja, men så kom jeg til at tænke på at så ville vagtlerne vel også være døde. Men er det alle fuglearter der kan blive ramt eller hvordan???? Det har jeg slet ikk styr på smiley


  • #24   1. nov 2008 Yes fuglene kan gå i læ indendørs - der lå tre og var faldet ned af pinden..

    Nattefrosten har jo ikke været så pokkers slem - bevares det har været koldt - men ligefrem at de skulle dø af det... Jeg har bare svært ved at tro det - men igen hvad skulle det ellers være?


  • #25   1. nov 2008 Majse.... Hvad så med dem indenfor??? Ville de også dø af stress derinde??? *s*

  • #26   1. nov 2008 Trine.... Okey så smiley Men er jo nok ikke det. Ellers ville vagtlerne jo også være døde. Meget mærkelig historie altså....

  • #28   1. nov 2008 Jeg vil æde min gamle hat på, at de fugle har været smittet med et eller andet - noget som vagtlerne ikke er følsomme overfor.

    Kulde tror jeg simpelthen ikke på, det må jeg indrømme - det var ikke stærk frost. Det er ikke engang sikkert, der har været frost i indendørsarealet.

    Jeg ville sørge for at få renset hele voileret og få det desinficeret.


  • #29   1. nov 2008 jeg har haft mange fugle også med indendørs og udendørs ..mine undulater havde adgang til indendørs rum men nogen gange kunne der godt være frossen vand når natten var over,,det er der aldrig nogen der er døde af så jeg tror ikke på den

  • #30   1. nov 2008 Måske du kunne stille spørgsmålet her:

    http://www.undulatklubben.dk/news.php


  • #31   1. nov 2008 Jeg har lige snakket med et par dyrlæger som mener at det må være frosten - når der ikke har været noget forudgående i vejen med dem.. den ene anbefalede mig at gemme et par stykker i fryseren !! hvis nu det samme skulle ske igen. Jeg undrede mig over at de ikke var gået ind hvis de frøs hvortil han svarede at de ikke lå inde med den fom for intelligens. han fortalte at strudsen i øs pjast regnvejr lagde sig ned midt på marken istedet for at gå inden for i varme og tørvejr... Det er jo nok det samme der er sket i det her tilfælde...
    frosten er kommet ret pludseligt og ikke gradvist


  • #32   1. nov 2008 CH - jeg nævnte også noget med smitsom sygdom hvortil de svarer at der ikke umiddelbart er noget der kan ha slået dem ihjel så hurtigt...
    da jeg samlede de døde kropppe ind var de endu ikke stive - så det er sket på nogenlunde sammetidspunkt..

    det er bare så mystisk. Jeg kunne sikkert godt få svar ved at sende dem til obduktion - men han frarådede det da det ofte kostede et par tusinde kr. Og det har jeg simpelthen ikke. Men jeg gemmer et par af dem i fryseren (adr)


  • #33   1. nov 2008 Det er altså sært.. Jeg tænker, at den lille fugl, der var i kassen jo må have holdt varmen meget længere end de andre - den havde jo kropsvarmen fra moderen.
    Og helt generelt må der have været frostfrit i rugekassen -.meget frost er det jo ikke...

    Goooodt nok sært...


  • #34   1. nov 2008 Kan det være foderet eller vandet der har været noget galt med ?

  • #35   1. nov 2008 ja det er vildt mystisk - jeg tror faktisk også at ungen er den der sidst døde.

    Jeg tvivler på det er vand eller mad den er gal med - begge dele er som det plejer at være - og vagtlerne spiser af det samme


  • #36   1. nov 2008 har i brugt nogen form for gifte i nærheden af volieren?

    det virker underligt at de dør på een nat.


  • #38   1. nov 2008 Der er intet unormalt sket i eller unden for volieren.. Foderet ser sundt og raskt ud - og igen - så ville vagtlerne jo også være strittet....


  • #39   1. nov 2008 Tror det er stres måske på grund at kat eller andet rovdyr. Undulater kan sagtens tole lidt frost hvis de har været ude i sommer og gradvis venner sig til kulde og kan gå i læ. Hvis dyrene bliver stesset kan de godt dø af det og vaglerne har måske været inde.

  • #40   1. nov 2008 Nå, har lige hørt i vejrudsigten at frosten har været nede ved -5/6 grader, og da det er ret koldt i forhold til årstiden, og kommer meget pludseligt kan det sagtens være at de er døde af kulde åbenbart smiley

  • #41   1. nov 2008 Jeg mistede for mange år siden samtlige af mine undulater - det var virkelig lige så underligt som du skriver her

    Indtil en indianer fortalte mig at det kan ske at især undulater dør af stress - HVIS der er et jordskælv et sted i verden - Undulater her kan mærke det

    Og så vidt jeg ved var der jordskælv i Pakistan igår/inat


  • #42   1. nov 2008 vildt..
    men hvorfor er det så kun nogen der dør og nogle der overleder?


  • #43   1. nov 2008 Tumling - aner det ikke

  • #44   1. nov 2008 men han fortalte at det var set at flokke faldt døde om i Australien

  • #45   1. nov 2008 vildt

  • Charlie N
    Charlie N Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Svar: 1
    #46   12. feb 2021 Kunne være at deres vand er frosset til så de er døde af tørst.
    Undulater kan sagtens tåle frost et man skal være på vagt over for at de ikke får træk.


  • #47   12. feb 2021 Charlie, tråden er 13 år gammel, så jeg tænker at den er død og begravet, so to speak smiley

Kommentér på:
Alle undulaterne er døde:-(

Annonce