250 visninger
|
Oprettet:
25. mar 2008 Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 144 Svar: 783
Arbejde hvor meget?? {{forumTopicSubject}}
Hey..
Jeg kan slet ikke finde nogen steder, hvor meget man må arbejde, når man får hjemmeundervisning for 9. klasse.
Og jeg er femten år.
Jeg har læst, at man må arbejde 2 timer på skoledage.
Og 7-8 timer, når det ikke er skoledage.
Men hvilket hører jeg til?? ;s
Håber nogen af jer ved det.:D
aug 2008
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 329 Svar: 3.971
krifa har noget for unge der er gratis og her varjeg da jeg var under 18 og de hjalp med gode råd når man ringede så syndes du skal kontakte dem og høre ad, så får du de korrekte svare og når man så melder sig ind så har du også faglig hjælp hvis dit arbejde ikk vil udbetale din løn, udnytter dig osv..
(link fjernet)
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.017
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.017
Når unge under 15 år eller unge, som stadig går i 9. klasse, tager arbejde, skal arbejdsgiveren fortælle de unges forældre eller værge om beskæftigelsen.
Unge, som ikke er gået ud af 9. klasse, må kun have erhvervsmæssigt arbejde i indtil 2 timer dagligt på skoledage og 8 timer dagligt på skolefridage og i ferier.
Arbejdstiden for unge, der er fyldt 15 år og gået ud af 9. klasse, må ikke overstige den sædvanlige arbejdstid for voksne og må højst være 8 timer om dagen og 40 timer om ugen.
Unge under 18 år må ikke arbejde efter kl. 20 aftenen og ikke før kl. 6 om morgenen.
Unge under 18 år må heller ikke arbejde efter kl. 18 i bagerbutikker, kiosker, grillbarer, videobutikker, tankstationer o.l., medmindre den unge arbejder sammen med en person over 18 år.
Der er også regler for, hvilken slags arbejde unge må udføre. Reglerne er til for at hindre ulykker og arbejdsskader. Unge under 18 år må generelt kun udføre lettere arbejde, dvs. ikke arbejde med tunge løft, farlige maskiner eller giftige stoffer.
Arbejdsgiveren har pligt til at sørge for grundig oplæring og effektivt tilsyn samt til at tilrettelægge arbejdet, så det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Reglerne for arbejdstid og arbejdsmiljøforhold gælder også under erhvervspraktik i 8.-10. klasse, medmindre eleven udelukkende kigger på og ikke tager aktivt del i arbejdet.
Se mere om, hvad du må og ikke må som ung på arbejdsmarkedet.
(link fjernet)
Arbejde hvor meget??