{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.030 visninger | Oprettet:

Tabu emner {{forumTopicSubject}}

Jeg har længe gået og gemt på en hemmelighed, fordi jeg ikke syntes det kom andre ved..
Det har givet mig en masse tanker og humørsvingninger at jeg har gået med det alene.
På et tidspunkt krævede mit problem... mit tabu... en behandling.
Det betød at jeg skulle have fri fra arbejde nogle gange og efterfølgende i en 2 ugers periode.. Og derfor var jeg nødt til at fortælle andre hvad det handlede om..
I starten var det rigtig svært.. Jeg vidste ikke hvordan jeg skulle få startet og jeg vidste ikke hvordan mine omgivelser ville reagere.
Da jeg først begyndte at tale om det viste det sig at flere af mine kollegaer har samme problem.. Jeg fik pludselig nogen at dele det med.. Nogen, der vidste hvad jeg talte om og hvordan jeg følte med mig selv.
Dem der ikke har prøvet det på egen krop kender nogen med problemet..

Den eneste der har følt at det var et stort tabu var .. Mig selv..

Nu er det ikke længere en hemmelighed at min mand og jeg har svært ved at få børn, og vi går i fertilitetsbehandling... Og har gjort det i 1½ år

Nu virker det tåbeligt at at jeg har gået og holdt det hemmeligt.. Jeg har det bare så meget bedre nu..

Pointen med det her er at hvis du går og tumler med noget... Uanset hvad.. Så tal om det... Tabuer skal tales væk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tabu emner
  • #1   30. mar 2009 Flot gået! Og dejligt at åbenhed har hjulpet dig!

  • #2   30. mar 2009 Godt gået, håber I får ønskebarnet smiley

  • #3   30. mar 2009 Tak :o)
    Lige nu går jeg og "ruger" på 2 æg jeg fik lagt tilbage i fredags ( reagensglas - ICSI) .
    D. 10. april skal der tages blodprøve...
    Uhhh.. Måske skal vi have tvillinger :o)


  • #4   30. mar 2009 Det er utroligt at noget der er så naturligt, kan være så svært at få for nogle mennesker.

    Men dejligt at du fik det ud, for mig er det absolut ikke tabu. Kender flere der har oplevet det, og måske er jeg en af dem. Det er jo svært at vide....
    Men godt gået!


  • #5   30. mar 2009 Ihhh hvor spændende, skal nok krydse fingre ;o)

  • #6   30. mar 2009 Sp krydser vi alle fingre for dig. Det ville jo være dejligt hvis det lykkedes.

  • #7   30. mar 2009 Takker..

    Min pointe er også at det sansynligvis kun er en selv der har svært ved det og synes det er lidt tabu agtigt..
    Uanset hvad problemet er...

    Så¨.. TAL OM DET.... Det hjælper


  • #8   30. mar 2009 super flot indlæg!!!!!!!!
    Og held og lykke med det!!!


  • #9   30. mar 2009 Åh gud ja.. lorte tabuer !! - og det værste er bare at de æder en op indefra , så langsomt at man ikke opdager det før man er helt forvirret og ødelagt..

    Mit "tabu" er min kroniske smertesygdom kaldet Fibromyalgi.. på den måde er den ikke et tabu men i forhold til min alder er det -

    "19 årig (klog) pige, sidder derhjemme og har gjordt det i 1 1/2 år - HF drop out..." osv osv..Sådan ser det ud udefra - ved godt jeg har nogle skide gode grunde til det der sker i mit liv, men at fortælle andre om det er meget svært da folk meget nemt kan dømme.. !!

    Puu ha.. smiley


  • #10   30. mar 2009 Citat : Åh gud ja.. lorte tabuer !! - og det værste er bare at de æder en op indefra , så langsomt at man ikke opdager det før man er helt forvirret og ødelagt..

    Hvor har du bare inderligt ret... Det er præcis sådan det er.

    Jeg kan godt forstå det er svært for dig.. Det lyder bestemt ikke sjovt..
    Men at tale om det skaber forståelse.. Forståelse for at du ikke bare er en doven tøs, men at der er en rigtig god grund til at du går hjemme..

    Jeg tror oftere uvidenhed giver grobund for rygter og fordømmelse end oplysning gør :o)


  • #11   30. mar 2009 Ja, ligesom da man dengang frygtede sorte - eller kvinders mens. ?? Det uvidende er farligt!?

    Jeg skyder en lille smule skylden på vores system, ville have været enten i flexjob eller noget udd. på specielle vilkor hvis de havde været hurtigere - men efter 1 1/2 år er jeg stadig kun på kontanthjælp !? .. mit selvværd er heldigvis intakt da jeg har en rigtig god forstående familie - men havde da været både alkoholiker( fordomme igen.... smiley ) osv uden dem smiley smiley


  • #12   30. mar 2009 Held og lykke med det *ss*.

  • #13   30. mar 2009 uhh ja den har jeg også været igennem -- jeg følte mig som en forrædder hver gang jeg måtte melde mig syg på job - eller måtte finde på en undskyldning for at komme sent eller gå tidligt for at passe behandlingerne - var så usikker - og måtte til sidt ringe til min fagforening fordi jeg ikke kunne klare presset mere - de fortalte at jeg ved at fortælle min leder det, var sidestillet med en gravid og ikke kunne fyres som jeg frygtede - og da jeg fortalte det til min chef var han meget meget forstående og søgte om en eller anden paragraf godtgørelse hos kommunen så de dækkede min løn når jeg måtte gå eller ligge nogle dage - så slab jeg af med den dårlige samvittighed og fik det meget bedre --- vi måtte desværre stoppe sidste år da jeg blev mere og mere syg af behandlingerne og kom frem til at ½ eller måske tre år i den tilstand var mere end jeg ville byde mig selv

  • #14   30. mar 2009 Zoe: Godt du har din familie... Brug dem.

    Og vil give dig helt ret i at det er dårligt systemet trækker alt så langt ud at de er helt sikre på at folk er fuldstændig nedbrudte, før der sker noget..

    En ven af os har sclerose (staves)
    Hun søgte om et handicap skilt til bilen... Det fik hun bevilliget da hun var blevet så dårlig at hun ikke kan køre bil... Flot nok

    Folk med problemer fungerer da også meget bedre hvis der er noget indhold i hverdagen... Noget at give sig til på det niveau personen kan klare..
    Det andet pjat er da bare med til at skabe yderligere problemer... Som systemet kommer til at betale for.


  • #15   30. mar 2009 Hundemutter - nu med jugendsieger berlin - må man spørge hvad du tuller rundt med ?

    Tina og Alex - oh year... Genialt det med bilen !!
    Jeg prøver også gang på gang at forklare dem at en tid kl 9-10 stykker er umuligt for mig da mine ben og arme er så stive at jeg dårligt kan gå (bliver meget bedre i løbet af dagen) så en samtale der er bare selvpineri "Men vi vil jo gerne se dig i den tilstand Freja " - "Nej, lidt selvrespekt skal jeg da have"


  • #16   30. mar 2009 Zoe : Hundemutter "fejler" det samme som mig... Barnløshed...


  • #17   30. mar 2009 jepper - lider af PCO i ret voldsom grad -- og skal desværre behandles resten af mit liv

  • #18   30. mar 2009 Okay.. Ikke helt det samme så..

    Vi er " uforklaret ufrivilligt barnløse"

    Hvad står PCO for og hvordan påvirker det dig ?


  • #19   30. mar 2009 (link fjernet)

    Det her ?


  • #20   30. mar 2009 HUndemutter- Uha... Min svigerinde har også PCO, gudskelov i en sådan grad at det kan behandles, og efter de har prøvet i to år fik de endelig en lille pige for tre måneder siden.

    Men det er en rigtig skod sygdom.


  • #21   30. mar 2009 Læse lige hele siden som jeg linkede til før. puu ha en omgang smiley
    Læste mig lige til symptomer der kan være ud over de hovedsaglige ( Som i sigselv er forfærdelige nok) men disse kan jeg nikke genkendende til.. (og så meget andet)

    Træthed
    Hovedpine
    Hedeture
    Sukker-"narkomani"
    Manglende mæthedsfornemmelse
    Søvnproblemer


  • #22   30. mar 2009 Hundemutter, velkommen i klubben. Det tog kun lægerne 8 år at finde ud af jeg havde det. Vi var kommet dertil at blev vi gravide, så var det dejligt, gjorde vi ikke, så skulle det ikke bestemme vores lykke. Sådan har vi det stadig og har fravalgt kunstig befrugtning.

    Jeg har valgt at tale åbent om både min pco og da jeg havde en depression, netop fordi jeg ikke ville lade tabu overskygge det. Folk må tage mig som jeg er, og det er altså en del af pakken, og jeg er helt normal af den grund smiley

    Håber I begge får Jeres ønskebørn smiley


  • #23   30. mar 2009 Ej... Jeg er faktisk også sukker narkoman

    Man har lavet et forsøg med rotter hvor man over en længere periode har givet dem store mængder sukker..
    Da de stoppede med at give sukker viste rotterne abstinenser svarende til de abstinenser man får ved amfetamin...

    Se DET er skræmmende


  • #24   30. mar 2009 min datter på 27 har også PCO, hun har også en længere behandling i udsigt, hun har dog ikke fundet manden i sit liv endnu, så hun går også og er lidt spændt på om det vil lykkes for hende, men nu må vi se når den tid kommer:-(

    pøj pøj til dig tina, håber du får et dejligt svar den 10:-)


  • #25   30. mar 2009 jeg er fuldstændig fyldt med cyster pga det - og vil højst sandsynligt aldrig kunne få børn og har også opgivet tanken om det..

    jeg døjer meget med sukker stofskiftet og får derfor sukkersyge medicin - har også fået en masse følgesygdomme - bla måtte jeg af med min galdeblære fordi jeg begyndte at udskille kolesteroler og fik konstante galdegangs blokader - her efter mistede jeg evnen til at optage galdesyre -- og må nu have medicin for det også..

    da jeg fik den direktnose smed jeg håndklædet i ringen og stoppede alle behandlinger -- siden hen har jeg fået ledbetændelse pga alle hormonerne de har pumpet i mig.


  • #26   30. mar 2009 Hundemutter : Puha.... Så har jeg bare slet ikke noget at tude over..

    Ved mig har de snakket endometriose.. Men de kan ikke rigtig blive enige med sig selv ..
    Blev opereret og det jeg forstod var at de havde brændt 12-15 syster væk uden på æggestokke og livmoder..
    Her 10 år efter læser min gynækolog journalen fra sygehuset og siger at der IKKE var noget..
    Og så er jeg bare forvirret.. Men det er da positivt at det ikke var endometriose alligevel.. Måske


  • #28   30. mar 2009 Et tabu emne opstår kun, når det ikke bliver talt om....så jeg kan kun give dig ret - tal om problemet...og få det meget nemmere....og bedre med sig selv....

    Jeg ønsker jer al mulig held og lykke......


  • #30   30. mar 2009 Tina og Alex: Jeg krydser fingre for, at det lykkes at få ønskebarnet/børnene smiley

    De to små: Det er sørme da tidligt, at du har fået at vide, at du vil få svært ved at få børn. Hvordan kan "de" vide det?


Kommentér på:
Tabu emner

Annonce