4.080 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Spørgsmål om katte !!! Antal kuld Spørgsmål om katte !!! Antal kuld

Sætter den lige herind også - selvom det ej er kattegalleri - I know... Håber på svar...

Hej alle -

Jeg har lige et spørgsmål...

Hvor mange kuld killinger er det ok at lade en kat få ???

Jeg syns jeg oplever nogle katte få rigtig mange kuld - fx så jeg fornyligt en der fik sit 6. kuld...

Hva siger i garvede opdrættere - ja og alle jer andre !!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål om katte !!! Antal kuld
  • #1   4. jul 2009 Ved det ikke..
    Men tænker ldt at det vel må komme an på hvor "medtaget" katten er efter et kuld killinger ??
    Og der er vel forskel på om den får 3-4 killinger eller 10....

Min personlige mening er at en avlskat max bør få 3-4 kuld.. men har ikke noget konkret at hænge den mening op på.

Synes også det har betydning hvor tæt på hinanden katten får sine kuld

• #2   4. jul 2009 Katte med tavler må få to kuld om året det er hvad jeg har hørt...
    synes bestemt heller ikke at en kat skal få flere kuld en det
    det tager jo hårdt på en kat
    og mener at opdrættere bruger dem til de er 4 år ca alt efter egnskaber og hvordan hunkattene tager det dvs to år med killinger
    håber det er til at forstå knusser

• #3   4. jul 2009 Mette : 2 kuld om året i 2 år... Dvs. 4 kuld ialt i kattens levetid...
    Så var jeg jo ikke helt skævt på :o)

Min kat fik et ikke planlagt kuld.. Hun slap desværre ud en dag hvor hun var i løbetid..
    Men jeg gjorde hvad jeg kunne da jeg blev klar over at hun var blevet drægtig.. Fodrede med killingefoder (Hills fra dyrlægen) og fik katten tjekket ved dyrlæge for at være sikker på hun ville kunne klare at have killinger..
    På trods af alle mine anstrengelser blev katten frygtelig afpillet af at have diende killinger.. Og det var et kuld på 5. ( ved ikke hvad der er normalt, men synes ikke 5 er helt vildt mange)
    Det er mere krævende for dem end man sådan lige tror når man aldrig har haft hverken killinger eler hvalpe

• #4   4. jul 2009 Mette.- de 2 kuld- har det ikk kun noget at gøre med at det er skattefrit? mener nemlig at en opdrætter sagde at to kuld årligt max og så sku der ikk betales skat af pengene..

• #5   4. jul 2009 Julie :Hvis du har den tråd på kattegalleri også, kan du så ikke skive konklusionen derfra ?
    Er lidt nysgerrig efter hvad de "kloge" siger

• #6   4. jul 2009 Tina, - det er MEGET forskelligt hvad folk skriver -
    Nogen skriver nærmest ubegrænset -
    Andre skriver at man godt kan tage flere kuld på hende, hvis kuldene er små og der er et år i mellem -

Helt generelt tror jeg at folk har meget forskellige meninger om dette...

Og jeg kan da godt se at hvis det er små kuld - og katten når at komme sig helt imellem kuldene - så kan det være rimeligt at trække flere kuld end 4 på hver kat -

Man skal nok se individuelt på det -

Smiler... ;O)

• #7   4. jul 2009 Jeg antager der er tale om racekatte og stamtavleavl ??
    Mon så racen har gavn af at man trækker ubegrænset antal kuld på samme kat ?

Men det er nok mest et spørgsmål om etik.. Og hvorfor man har katte..
    Skal det være et familiemedlem eller en fødemaskine.. Sådan groft sat op..

• #8   4. jul 2009 Tina ; Dem jeg har set og taler om er både racekatte og alle mulige andre-
    Det var et generelt spørgsmål... smiler...

• #9   4. jul 2009 Okay..
    Jamen uanset hvad... Kan forestille mig at der ikke ligefrem mangler katte på markedet ??? Hvorfor så trække SÅ mange kuld på en kat ?

• #10   4. jul 2009 Tina ; Nej tror bestemt heller ik der mangler katte på markedet -

Opfatter du da mit indlæg som om jeg gerne vil have mange kuld på egen kat ???

• #11   4. jul 2009 Julie : nej nej nej... Absolut ikke..
    Jeg opfatter dit indlæg som om du er forarget over at nogen trækker 6 kuld på en hunkat...
    Jeg beklager meget hvis jeg har formuleret mig så det kan misforståes.

Tror faktisk vi er meget enige om etikken i avl..

• #12   4. jul 2009 Tina ; Nemlig... smiler... derfor jeg ikke havde mulighed for at svare på dit spørgsmål...
    For jeg aner ikke hvorfor nogen vælger at trække så mange kuld på deres katte -
    I andre tråde har folk udtalt at det da er ligemeget hvor mange kuld de får, for de får staldkatte / gårdkatte etc jo også, - flere kuld årligt, hele deres liv...

• #13   4. jul 2009 Jeg synes generelt at katteavl er et penibelt emne.

Jeg kender ikke så meget til dem med tavler, men når det gælder alm. huskatte synes jeg virkelig folk skal overveje at sætte en prop i deres dyr, for vi har virkelig mange katte i DK!

Jeg synes det er synd at trække to kuld om året. Katten skal have tid til at komme sig, både hormonelt men bestemt også fysisk. Det tager jo på dem.

Men jeg er også en af de sære mennesker der synes at en hund ikke bør avles på i hver løbetid smiley

Så synes jeg desuden også at der mangler nogle mere tydelige retningslinjer for hvor gammel en kat skal være for at blive avlet på.
    Jeg har ikke selv den store erfaring da jeg altid har haft neutraliserede katte, men de bør være HELT voksne før man kommer nogen på dem..

• #14   4. jul 2009 Julie : ja.. det gør de jo hvis ingen sørger for at få dem neutraliseret, som mange heldigvis sørger for... Det holder nemlig kattebestanden stabil og mere sund ude på gårdene.

Men jeg forstår slet ikke den holdning... Der er jo også mange af de vilde killinger der dør inden de bliver 12 uger... Killinger som efter tamkate ville være blevet behandlet og helbredt.. eller bare fodret tilstrækkeligt..

Synes det er et virkelig dårligt argument....
    Men har da hørt det før

• #15   4. jul 2009 Tina ; Ja det er sgu sørgeligt... !!

Men begynder faktisk at forstå hvorfor folk sælger deres killinger steriliseret -
    Venter selv et kuld - kunne være jeg skulle tale med dyrlægen om denne mulighed...

• #16   4. jul 2009 Julie: Ja hvis det ikke skal være avlskatte, så lyder det til at være en glimrende ide..
    Især hvis de er lidt specielle af udseende...
    Tror godt de kan ende som fødemaskine i en killingefabrik...

Da min kat fik killinger solgte jeg dem ret dyrt...
    Det var "bare" en staldkat.. Mor muligvis med noget main coon i...
    Kilingernes far ved jeg ikke hvem er..

Han killingerne var alm stribede eller røde og korthårede... Dem solgte jeg for 500 kr / stk
    Hun killingerne var 3 farvede og langhårede... Dem solgte jeg for 900-1200 kr /stk.
    De var så 12 uger gamle og med sundhedsbog og 1. vaccination...
    Men ærger mig også lidt over at jeg ikke fik dem neutraliseret inden salg

Egentlig utroligt at jeg fik dem solgt til den pris, når mange killinger er "til afhentning" eller koster en 50'er

• #17   4. jul 2009 Tina,
    har du vitterligt taget 900-1200 for helt almindelig huskatte??????

Shit mand. Hvem gider betale det??
    Da jeg havde killinger solgte jeg dem for 200, og det var inklusive sundhedsbog, 1. vaccine, og sundhedsbog.
    To af dem havde også fået anden vaccine, men den blev betalt af en køber der sprang fra.

Det er godt nok mange penge.. Hvor er det vildt..

• #18   4. jul 2009 Anja.. Jaa... Jeg er selv lidt overrasket over det...
    Men langhåret og 3 farvet står i høj kurs..
    Er faktisk mere overrasket over at nogen gir 500 kr for en alm korthåret gråstribet hankat...

Jeg lagde ikke skjul på noget som helst i annoncen.. Bla. at far er ukendt

• #19   4. jul 2009 Tina,
    arh, havde ikke set at der stod langhåret.. Ja, de står i høj kurs...

Jeg have aldrig selv givet så meget dog..

Mine forældres ene kat fandt jeg, den anden gavd jeg en halvtredser for (men fik en pose grus med, da det var den sidste killing og deres katte gjorde udenfor).
    Og de to jeg har selv, har nu stået i en del mere, men det skyldes at der fulgte 3 søskende og en sulten mor med.. Men den slags koster jo. Og jeg hentede ikke noget på salget..

Kommentér på:
Spørgsmål om katte !!! Antal kuld

Annonce