overvægtige mennesker irritere mig??? {{forumTopicSubject}}
Hej, nogle gange kan jeg godt blive irriteret på overvægtige mennesker, så jeg spænder helt i kroppen, hvis de foreksempel spiser en stor flødeis eller kommer med deres overvægtige børn ind på mc d.
til det skal der lige siges at jeg selv var buttet som barn, og mine forældre hjalp mig heldigvis med at tabe mig, i dag er mine viljestyrke meget bedre, og jeg lader ikke bare stå til... Jeg tror det dovenskaben der irritere mig, og det, at de ikke har evnen til at hanke op i dem selv, og at de skal overføre de dårlige vaner til deres børn...
er jeg den eneste der har disse tanker dybest inde, eller er jeg bare ond og kynisk , jeg hader dem jo ikke
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 25
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.328
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Og som overvægtig kan jeg fortælle dig, at når man selv tænker sådan hver gang, man putter noget munden.
Ingen fordømmer den overvægtige mere end den overvægtige selv. Derfor har vi ikke brug for andres fordømmelse. Vi har brug for, at vægten ikke et issue.
Jeg er ikke min overvægt.....Og det der heller ikke andre, der er.
dec 2007
Store mennesker har vel også ret til at gå på Mcd. Kan du ikke holde det ud, må du jo blive hjemme
(manglede noget af teksten før)
nov 2008
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 168 Svar: 1.127
jahh måske,,, men jeg ved mange mennesker tænker det samme....
jeg ved det måske er ledt, og min fars familie er også overvægtige, men jeg bliver stadig irriteret, og jo måske skal jeg blande mig uden om, men hvorfor skal dette gå ud over deres børn, det jo ikke fordi de fodre dem med grønsager
nov 2008
jun 2009
aug 2006
Har du tænkt på det, nogensinde?
dec 2007
dec 2007
jul 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 111 Svar: 1.208
det er en grim tankegang..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Der hvor jeg står af, er når en overvægtig brokker sig over sin vægt og i samme åndedrage tager sig en bid af sin xxxl fastfood-menu (og det er da heldigvis få der gør sådan)
Jeg har det osse svært med mennesker der er SÅ overvægtige at de faktisk er bundet til sengen, og ude af stand til selv at foretage sig noget.
Men derudover er jeg egentlig ligeglad. JEG kunne nok ikke leve med en kraftig overvægt og samtidig rende på mcD osv. Men hvis andre ikke ser sådan på det, så er det jo altså ikke mig det går udover. Og det gør dem vel ikke til dårligere mennesker.
jun 2009
der egentlig mere når de føre det videre på deres børn, som bliver mobbet i skolen o.s.v det sku da synd, mine familie støttede mig som barn, for det gjorde for ondt at se jeg ikke havde det godt med min overvægt som barn, hvordan kan man bare stå og se på når ens barn har det skidt?
aug 2006
Det kunne være sjovt at bytte liv lidt.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.417
Der kan være mange grunde til overvægt, jeg er en af dem der er overvægtige, og jeg har ingen børn, men min vovse er mit barn, men nogle mennesker har meget svært ved at tage på, andre har svært ved at tabe sig.. sådan er det bare... der er jo ingen grund til at bruge din energi på at blive irreteret på mennesker du ikke kender, brug din energi på noget andet, vi skal jo leve livet mens vi kan
jun 2009
og jeg ved at jeg ikke er den eneste der tænker det!!!!!
men jo det helt sikkert svært at sætte sig ind i, selvom min fars familie allesammen er svært overvægtige har jeg stadig svært ved det
nov 2006
Følger: 54 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 103 Svar: 4.031
vi vælger selv, og der er vores personlige ret at gøre som vi lyster.
men man skal ikke beklage sig over sin vægt hvis man ikke er instillet på at gøre noget ved det.
min faster og onkel er stærkt overvægtige, og de mener selv de er sunde når de spiser spaghetti bolognese med blendet grøntsager i kødsovsen - som er lavet på hakkekød 16% fedt. med pasta til.
De spiser minimum junk food 1 gang om ugen - og de har en lille datter som også er overvægtig, det er heeeelt klart min faster og onkels skyld at hun er så stor som hun er.
hun er kun 8 år men ligner en på 13 fordi hun er så stor!
og så sidder de og beklager sig over at de ikke kan det ene og ikke kan det andet - se det kan jeg ikke tage seriøst!
det er det samme som når jeg beklager mig over for min mand over at jeg har fået appelsinhud og så spiser chokolade og lader være med at træne fitness!
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.782
Hvad ved du om det??
"Jeg tror det dovenskaben der irritere mig, og det, at de ikke har evnen til at hanke op i dem selv"
WHAT? hvad i alverden bilder du dig ind, der findes ganske givet store mennesker derude der er store pga doenskab, men jeg vil våve den påstand det er et fåtal.. og selvom det er pga dovenskab så kommer det ikke dig ved. Glæd dig over dit liv og lad dog for pokker andre leve deres.
Du må gerne gå på McD, men jeg må ikke fordi jeg er tyk??
aug 2006
Hvis det er noget, der fastholder en i magtesløsheden, så er det den slags.
I bund og grund synes jeg altid det er mere interessant at beskæftige mig med hvorfor de enkelte fastholder en fordom, end fordommen i sig selv...
Hvad bruger du den til? Hvorfor har du behov for at se ned på en gruppe mennesker?
jan 2007
Jeg tror ikke ligefrem jeg vil kalde det omsorgsvigt at overvægtige fører deres vaner videre til deres børn. Det er vel det der kaldes social arv.
Og hvis det skal kaldes omsorgssvigt når overvægtige gør det, hvad skal vi så kalde det når børn af rygere begynder at ryge osv? For det er da osse en dårlig vane at føre videre, men omsorgsvigt synes jeg nu ikke det er.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
jul 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 111 Svar: 1.208
jun 2009
men syntes det utroligt der så mange der er så hellige, at der ingen der kan gå til bekendelse...
for har hørt en trillion mennesker sige når en overvægtig står med noget usundt "det måske ikke det hun/han trænger til" hvor blev de af i denne samtale.
det skal lige siges at jeg ALDRIG kunne finde på at chikanere en overvægtig da jeg selv har været det som barn
aug 2006
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 333 Svar: 4.475
nov 2006
ooooh hvor jeg giver dig så evig ret - dét kan tænde mig så grusomt af!!!!
jeg har haft for høj forbrænding hele mit liv, og jeg har altid ønsket at jeg skulle være "normal" og skulle tabe mig, frem for altid skulle tage på og høre folks dumme bemærkninger om guuud hvor er du tynd
man mener åbenbart at det er helt legalt at sige til en fremme undervægtig "du skal tage noget mere på du er aaaaalt for tynd" end fx. at sige til en fremmed der er over vægtig "du er aaaaalt for tyk, du burde tabe dig"
ej sidder og blir helt sur nu!
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.634
Jeg synes det er synd for børn som ikke selv har et valg. Det er ødelæggende for deres liv, og kan i sidste ende koste dem det.
Til gengæld siger voksne overvægtige mig hverken til eller fra. Eller jo, hvis det er virkelig slemt (altså langt over dobbelt af hvad de bør veje) kan jeg godt undre mig over præcis hvornår hjernen slår fra. For der må jo være en årsag til at man vælger at se bort fra det..
At man vejer 5-10-15 kg til eller fra kan ikke være mit problem. At jeg har taget en smule på det sidste stykke tid, er heller ikke andres problem.
men børn er alles problem..
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Lad dog være med at dømme mennesker på deres udseende. Det er det indre der tæller, og vi har alle, høj som lav, tyk som tynd, rygere som ikke-ryger, drankere som ædruelige lov til at være her. Fy da for en fornedrende tankegang.
Jeg er selv overvægtig, og da en tidligere kollega højt og rungende kritiserede dem der deltog i Livet er Fedt, så sagde jeg til ham at så måtte han jo synes at det også inkluderede mig. Svaret var, jamen jeg ser dig jo ikke som overvægtig. Tja, dem man kender har man ikke fordomme imod, kun dem man kan forarges over på "gader og stræder".
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 509 Svar: 2.021
Jeg er selv overvægtig - meget, men kæmper en kamp imod det...
Jeg har 2 børn, en pige på 3 som ligger helt normalt hvad angår BMI og vægt/højde
Så har jeg en dreng som har epilepsi, og som derfor får medicin, som han fra 1.dec til 1.feb tog 6 kg på af, det er rigtig mange kilo, når man er 5 år gammel...
Men ved du hvad, vi har også lov at komme på Mac Donald.. Selvom mange sikkert tænker som dig - se den fede mor - og hendes tykke dreng - og ved du hvad - DET GØR ONDT....
Jeg ved godt min overvægt er usund - når jeg synder er det altid om aftenen når ungerne sover, så de ikke tar på og bliver som mig..
Hvordan kan du se på folk om de træner - kæmper eller bare lader stå til ??
Synes det er egoistisk, usympatisk at tænke sådan ... tænker du også om folk der sidder i køre stol, at det nok er deres egen skyld, fordi de da helt sikkert har kørt sprit kørsel ??
dec 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Emner: 502 Svar: 3.230
jeg har en mor som har kæmpet mange år mod overvægt, og har smidt mange kg nu ved en operation af mavesækken..
hun spiste aldrig fastfood, men så her før hun skulle have sin operation valgte vi at tage på mac d for hendes skyld, vi endte med at gå fordi hun blev ked af folk stirrede.. min mor var ikke fed, men en meget stor dame og folk stirrede som hun levede sådan altid! UFF.. hun blev sådan pga sygdom, ikke pga mad..
UNDSKYLD men jeg synes du virker utrolig overfladisk når du skriver at store mennesker irriterer dig. jeg er helt sikker på du ikke er overfladisk i virkeligheden, men dit indlæg fik min film til at knække..
jeg er pisse træt af det hele handler om at man skal være slank og lækker i denne verden... det hele handler ikke om udseende!!!
jun 2009
glorie?? Øhh hvilken?? jeg har bare været hudløs ærlig, det da ikke og pudse en glorie...
jeg har aldrig forbudt nogen overvægtig at gå på mc d, stop nu med at overtolke, ytrede de tanker der lige pludselig popper op i mit hoved, de tanker MANGE mennesker får...
mine forældre levede et medium liv, min søster og far og mor er allesammen slanke mennesker, og har altid været det, jeg blev overvægtig fordi jeg overspiste, og mine forældre gjorde ikke noget ved det, de så det blev et psykisk problem for mig, og jeg blev drillet, de gjorde straks noget ved det og gjorde det til et familie projekt.
og ja jeg bebrejder mine forældre at de ikke gjorde det noget før, for som barn kan du ikke selv sætte disse grænser
aug 2006
Det er ikke let at være overvægtig. Og handlede det om vilje, så var der ingen der var det.
Men - at være overvægtig behøver på ingen måde at betyde at ens børn er det. De felste overvægtige har i den grad fornemmelse for sund kost, og vil ikke lade deres børn leve et liv med overvægt.
dec 2007
Følger: 17 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 1.002
Hvorfor reagerer jeg sådan på dit indlæg? Fordi jeg ikke bryder mig om dit snævre menneskesyn på dette område - og fordi nogle af mine venner ER kraftig overvægtige, men deres barn er slank og de er bestemt ikke dovne.
jan 2007
Ikke desto mindre ved jeg da med mig selv, at hvis skulle på kur (jeg er ikke overvægtig hvis det osse skal tilføjes) så ville jeg bliver SÅ træt af det, hvis jeg skulle holde mig slavisk til en eller anden fastlåst kostplan hvor man dagligt talte kalorier og hvad ved jeg.
Kostplaner er fine -men for MIG ville det være vigtigt at jeg engang imellem (= ikke som faste ugentlige ritualer) mååte "synde". Dvs at jeg engang imellem kunne spise en kage, drikke en sodavand, spise en mcD menu e.l. -hvad man nu kan li'
Hvis det var forbudt for resten af mine dage, så vil jeg næsten garantere at jeg ikke kunne holde kuren.
Derudover -jeg er selv ryger. Skal jeg stoppe med at ryge, så sker det altså ikke ved at du eller andre fortæller mig at jeg er klam fordi jeg ryger, eller ved at sende mig blikke der viser at du/i synes jeg er væmmelig. Det sker når JEG har taget beslutnigen, og når JEG går helhjertet ind for det.
Det samme gælder efter min mening med overvægt. Det korte af det lange er jo at for at tabe sig, skal der færre kalorier end end der forbruges.
Problemet er så at det kan være overordentligt svært hvis man har et reelt madmisbrug.
Eller hvis ens overvægt f.eks. skyldes medicin e.l.
jun 2009
dec 2007
dec 2008
Men kan man holde den slags dybt personlige ting på et ordentligt niveau??
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.752
Maden er den eneste fuldkommen kontrol vi mennesker har.
Når den ekstrem tynde kvinde spiser en stor fløde is tænker man pr automatik hun trænger da osse til den mens den overvægtige bliver der rystet på hovedet af og måske ose set ned på og dømt.
Men hvad man måske ikke lige kan se eller ved er at den tynde kvinde ex dyrker overdrevent meget motion så det bliver usundt mens den overvægtige spiser så meget at mavesækken bliver helt udspilet pga følelser.
Begge bruger de maden på hver sin måde for at opnå 'kontrollen'.
Som tilskuer føler jeg ikke at man skal måle mennesker, men se dem for dem de i virkeigheden er.
jan 2007
nov 2006
da jeg var teenager gik jeg i for stort tøj for at gemme mig
lange baggy bukser og hættebluser også om sommeren - gik aldrig i svømmehallen osv. for så ku man høre folk viske "se hun har anoreksi"
jeg er blevet spurgt af en arbejdsgiver om jeg fik nok at spise og om jeg havde anoreksi.
så sagde jeg det samme som jeg skrev tidliger bare på en anden måde - om vi ville have samme samtale hvis jeg vejede over 100 kilo. svaret var nej det ville vi ikke.... og så blev der stille.
min svoger har tabt sig næsten halvdelen af sin vægt og vi har diskuteret til ukendelighed om det er fair at sige jeg burde tage på. Han synes det er ok, for det må jo være dejligt at være så tynd som mig.
hvor jeg har følt mig krænket og trådt på - når fremmede har kommet hen om målt mine over arme "ej se jeg kan nå rundt om din overarm"
man går da ikke hen til en der er tyk og siger oooorh jeg kan ikke nå rundt om din overarm med 2 hænder?
jun 2009
jeg ved sku godt det gør ondt, men det forhindre mig stadig ikke i at tankerne tvinger sig ind i mit hoved... og mine forældre har den samme holdning, min familie er en fitness familie min mor og far træner i fitness center tit, og min søster arbejder der, ders bedste venner er spinnings instruktøre, og den slags mennesker kan ikke sætte sig ind i den verden, så det til dels derfor mine tanker dukker op
jun 2009
ja det med dovenskab er igen der hvor jeg prøver at være ærlig, jeg er ikke et ondt menneske, og jeg elsker min kusine, som jeg iøvrigt er rigtig gode veninder med, hun er svært overvægtig, og jeg har bare ondt af hende, får kan se det går hende på...
dovenskab er bare en af de tanker der dukker op når jeg tænker overvægt
dec 2007
for din skyld håber jeg at dette emne kan give dig en anden forståelse for "dem der irriterer dig".. de har følelser og kæmper ofte en kamp imod omverdenens blikke..
i stedet for du sender dem "lad være med at spise den is du er fed blikket" næste gang, så smil i stedet for eller se den anden vej..
for ellers er du ikk bedre end dem der mobber fede mennesker i mine øjne...
der skal være plads til os alle tykke og tynde.. livet er en kamp, men den er kun så hård som vi selv og andre gør den til
jun 2009
øhhh hvad er et grimt menneske???
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.752
Håber du kan bruge de forskellige folks indlæg til noget positivt.
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 74 Svar: 418
jun 2008
Følger: 139 Følgere: 125 Hunde: 9 Emner: 388 Svar: 2.443
Og jeg har det sq da bestemt ikke sjovt..
jeg er blevet mobbet næsten hele mit liv... jeg har sq prøvet alt muligt for at tabe mig, men det er bare ikke lige let for alle..
De fleste i min familie er overvægtige..
Og så vil jeg da sige, at vi som vejer nogle kilo for meget, bryder os da bestemt heller ikke om at gå på McD eller andre restaurenter´, med alle de øjne osv vi får med på vejen..
Men tænker i mon på at de overvægtige måske også engang imellem kunne tænke sig at smage lidt andet en slankemad altid???
Jeg synes virkelig ikke det er sjovt at veje for meget, og jeg bliver da jævnligt mobbet, næsten dagligt..
Jeg håbede ellers at man måske kunne undgå det nu når man kom på produktionsskole.. Men nej, det sker næsten hver dag at folk gør nar af en.. I kantinen, kan de der knoglebundter gå hen og tage 10 kartofler og 5 stk kød, og masser af kage til dessert, men kommer jeg hen, og bare tager 3 kartofler, 1 stk kød, og 1 lille stykke kage, så bliver der straks snakket om en..
Jeg var endda ude for den anden dag, jeg stod og ventede ude på skolen, at der kom en bil kørende forbi, det var 2 unge mænd jeg ikke kendte, men de rullede vinduerne ned, og råbte alt muligt pis af mig, bl.a at jeg bare skulle dø osv.. Og så kan man sq godt gå hjem og næsten bare have lyst til at tage sit eget liv, for at slippe for alt det de siger..
jeg har flere gange prøvet på selvmord pga af min overvægt, og det er sq ikke et sjovt liv at leve..
Tænk jer om, og kig på jeres egne fejl inden i bedømmer alle andre!!
nov 2006
du kan da ikke give andre brugere herinde mundkurv på fordi DU synes det er et ømt emne
synes denne tråd er i god tone og så længe den er dét, så får den vel lov at fortsætte. Du må jo lade være med at læse med så hvis den støder dig?
jun 2009
jun 2009
nov 2006
knoglebundterne kan jo heller ikke gøre for de er knoglebundter????
så kan jo copy paste til dig det du selv skriver
Tænk dig om, og kig på dine egne fejl inden du bedømmer alle andres!!
aug 2006
Det er helt og aldeles de samme oplevelser man har, om man er for tyk eller for tynd. De samme vidende blilkke, de samme hentydninger og så videre.
Der er dog en forskel - tykke mennesker bliver betragtet som lidt dumme og dovne. Tynde som mennesker med stor selvkontrol.
Det er uhyggeligt, at man tillægger folk personlighed ud fra deres vægt. Det kan man slet ikke vurdere ved at se på den slags.
nov 2007
Du har ret til dine tanker og meninger, men du skal også huske på at nogle overvægtige ligsom mig selv har en spiseforstyrelse som ikke er så anerkendt endnu, Jeg kan forklare lidt om mig selv og mit problem, så kan det være du måske kan forstå hvordan tingene kan hænge samme på en anden måde...
Nogle mennesker ryger smøger og er afhængige af nikotin, sådan har jeg det med sukker, jeg er dybt afhængig af sukker, jeg bliver fuldstændig negativ sur, irretable hvis jeg ikke får mit daglige indtag af sukker, jeg har været til utallige af undersøgelser, sammentidig fordi vi har udbrydelse af kræft genet, jeg indtager rigtig meget sukker, har igennem 7 år drukket over 3 liter cola om dagen, spist div, kager, og chokolade dagligt, og i meget store mængder. Jeg kan spise 4 marabou plader på under en time.Min læge er måbende over jeg ikke har fået sukkersyge, eller vejer meget mere end jeg gør, jeg er 10 kilo overvægtig, og kan ikke slippe mit sukkerforbrug, har været til hyptonose behandlinger, phykolog behandlinger og ja u name it.. der er mange der ude som har det samme problem som mig som bare ikke er blevet diagnostiseret...
nov 2006
derfor den er OFF TOPIC hvor vi kan diskutere ALLE emne inde.
hvis det stødder så må man lade være at læse med. Den er ik personlig rettet mod dig eller din familie. Men handler om en persons syn på en folke gruppe....
nov 2006
selv kontrol?
nej ekstrem tynde bliver set som syge
aug 2006
nov 2007
okt 2007
Hvem betaler for rygerne, alkoholikerne, narkomanerne ???
Hvem betaler for alle de børn der må placeres udenfor hjemmet pga alkohol/stof misbrug .... ???
feb 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 186
Og ja den støder mig temmelig meget.
Ligeledes kan jeg ikke se hvad tråden har at gøre herinde på HG.
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 1.303
Skrevet: 06-07-2009 21:31:22
men hvorfor skal dette gå ud over deres børn, det jo ikke fordi de fodre dem med grønsager
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Vil lige forklare dig, hvorfor sådan nogle uvidende individer som dig, kan bringe mit pis i kog !!
Jeg er svært overvægtig, og kan ikke tabe mig af forskellige årsager !!
- og pga. vægten(der rigtig blev slem efter en knæskade - inden der løb jeg daglig) kan jeg heller ikke rigtig dyrke anden motion end den jeg får når jeg går med mine hunde...igen pga. overvægt og knæskade er en rigtig dårlig kombination....manglende mulighed for motion gør det heller ikke ligefrem lettere at tabe sig !!
Jeg har i mange år spist ALT for lidt(i håb om at tabe mig), men dette har så kun smadret min forbrænding yderligere, så spiser jeg bare lidt mere end det jeg spiser nu(ikke meget), tager jeg yderligere på.
Går jeg på diæt, hvor jeg skal spise lidt og ofte slår min hjerne klik, og jeg kan ikke andet end tænke på mad...på at nu er der så og så lang tid til at jeg skal HUSKE at spise....og hvad jeg så skal finde på at spise for ikke at få kvalme mm.
Helt ærligt vil jeg hellere være overvægtig og have nogenlunde normale tanker end leve på den måde, som jeg har gjort, når jeg forsøgte at tabe mig.
Min søn lider af en knogle sygdom(Calve leg perthes - også kendt i hundeverdenen), samt noget med knæet, som hedder Osgood-Schlatter, som han heldigvis bør vokse fra snart(og så risikerer han godt nok, at få det på det andet knæ).
Pga. han i lang tid ikke fik stillet en diagnose mht. sin knoglesygdom. har han haft alt for længe af svært ved at dyrke motion og sad yderligere meget lang tid i kørestol...og når man kommer fra at være et aktivt barn og have dyrket meget sport, hvor det kan være svært at få nok brændstof indenbords(også i mit tilfælde før min skade), så er det meget svært at finde en passende diæt.....og hjælp er det mega svært at få, kan jeg ligeså godt fortælle dig ligeud.
Min søn er derfor også blevet noget overvægtig !!
Kan fortælle at både min søn og jeg er meget glade for grøntsager og andet magert og sundt....noget andet er med min normaltvægtige datter, der kan spise stort set alt, men sådan er livet jo bare så uretfærdigt ind imellem.
HVORFOR i alverden må vi så i nogle folks øjne ikke som alle andre tage ud og få en softice eller gå på MD ??
- softicen sker måske 1-2 gange på en hel sommer, og MD måske et par gange om året !!
Måske man skulle lade være med at dømme andre folk på deres udseende og kigge lidt på sig selv...og finde ud af, hvorfor andre folks udseende er af så stor betydning for en ??
- det er sateme ikke let at være overvægtig og VIDE hvad uvidende folk tænker bare fordi man har lyst til at få lidt af det andre er så heldige at de kan spise uden at blive betragtet som dovne og få påduttet en dårlig samvittighed....
nov 2006
takes one to know one
aug 2006
Min pointe er, at det ikke er hverken værre eller bedre om man er tyk eller tynd. Man oplever folks mangel på situationsfornemmelse og grænser uanset.
I stedet for at kæmpe om, hvem der har det værst, burde man slå pjalterne sammen og oplyse folk, der ikke ved, hvordan virkeligheden er for dem, der falder udenfor.
jun 2009
det os træls at man per instinkt tænker grimme tanker om overvægtige, og ikke anerkender deres afhængighed!!
Min kusine skal have lavet en mave operation, og jeg glæder mig til at se hende blomstre.... for hun har haft det svært..
i starten af mit indlæg er det mine tanker jeg ytre, jeg sender ALDRIG en overvægtig et nedvædigende blik ALDRIG!
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.717
Jeg har det godt pt og skal nok tabe mig af personlige årsager, men INGEN udefra skal fortælle mig at jeg skal tabe mig.
Jeg ser ikke skævt til overvægtige personer som spiser is eller mcd, for det skal folk selv bestemme, bare man er tilfreds med sig selv.
nov 2006
tror måske det er fordi at tynde ses i medie verdenen som smukke og det er "in" at være skinny.
men det ser jo langt fra sundt ud - og derfor tror folk at det er selv valgt at man er mode tynd....
jeg er først nu i en alder af snart øøøøhm 25..... ej oki 29 begyndt at tage på. Har fået målt min forbrænding de sidste par år for at være sikker på at jeg ik var ved at blive det man kalder "tynd fed" og få forhøjet kolesterol tal osv. og min forbrænding er ved at stabilisere sig
jeg var så lykkelig at jeg var ved at tude op hos min læge da hun sagde det.... total fjollet
dec 2008
nov 2007
Jeg håber bare, du få bearbejded din irretation, somsagt, er mange mennesker overvægtige pga, spiseforstyrelser, skader, ulykker, sygdom, phykiske lidelser ja også meget andet.
nov 2006
jeg siger skam ikke at der er nogen der har der værre end andre - jeg siger netop at man skal respeketere andres vægt om den er for lav eller for høj.... min pointe er at stille et spørgsmåls tegn ud til jer andre om hvorfor det er mere ok at påpege én der er for tynd end det er at påpege én der er for tyk?
aug 2006
Personligt bliver jeg MEGET krænket af den indstilling.
Jeg ville ønske, du kunne bytte liv med en overvægtig... Med den type fordomme kan jeg regne ud, at du ikke for alvor har oplevet at blive fordømt på grund af din vægt. Så ville du vise forståelse, ikke foragt.
feb 2007
nov 2006
præcis
mar 2009
jun 2009
jeg tror ikke det gået op for jeg at det nogle tanker der popper op i mit hoved, ligesom jeg kan sidde i en time og forstille mig jeg har sex med en lærer foreksempel "ikke en tanke jeg vil have men den kan dukke op, føj, jeg skammer mig"
dit tilfælde er jo også særligt, er det ikke i alles.
Altså udseende betyder ikke det store for mig, for folk kan ikke gøre for de er ikke er født pæne.
min kusine prøvede engang at forklare det for mig så jeg kunne fatte det .
hun sagde
" Mette, tænk på som var du en alkoholiker, og du så fik afvide du alligvel skulle drikke to glas rødvin om dagen, for du kan ikke leve uden mad"
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 24
nov 2006
har folk været henne og røre ved din krop og målt dig imens de griner og er helt overrasket over din "størrelse"?
okt 2008
okt 2007
Min nabo er "tynd fed" altså tynd - men i ekstrem dårlig kondi, og samtidig ryger....
Jeg er fed, men i god form - passer mit job, mine børn, katte hund og hus, kan sætte mig på gulvet og komme op med "et hop" men vejer altså 50 kg for meget...
Kan sikkert tæve de fleste af jer i spinning og mave bøjninger... :-))
Men vi har slået os sammen, har stillet vores motions cykler sammen så vi kan træne sammen, om at nå et fælles mål - et bedre liv ...
Skal vi ikke droppe "hvor er det synd for mig" og slå os sammen - sammen om at nå et mål - vores individiuelle mål - sammen??
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
Og det er fordi jeg i over et år bare har skulle holde mig i ro. Jeg har voldsom betændelse i akillessenerne, og det gør ondt.
Men jeg var vant til at gå mellem 10 og 15 km hver dag med mine hunde. Og lige pludselig skal jeg bare være i ro.
Og hvad skal jeg så lave? tja det er svært, men en mellemmad kan da trøste lidt. Men det sætter sig på side benene, og i min alder er det svært at komme af med igen.
Jeg har nu fået det meget bedre og er begyndt at gå igen, men vægten holder sig. Jeg har prøvet med grønsager og frugt, magert kød og fisk, men lige lidt hjælper det.
Og jeg er utrolig ked af min overvægt. Men jeg tør svare igen hvis det generer nogen
jun 2009
Dette er også informativt, og for at hører andres menneskers tanker, og jeg syntes det prisværdigt at folk fortæller mig deres historie, for at udbrede min forståelse.
nov 2006
der er jo ingen der siger vi skal bekrige hinanden? tværtom...
denne tråd handler vel mere om at sætte det op i relief?
jeg synes det er så hammer trist at vi dømmer hinanden ud fra vægt, når man dømmer andre så tror jeg virkelig på at det er for at fjerne fokusen fra sin egen person.
så man kan sige se ham dér - sån er jeg ihvertfald IKKE!
trist!
nov 2006
jo det ville man faktisk - for det er mere accepteret at skulle tabe sig end tage på!
det er sådan en kommentar som din der viser præcis dét som jeg mener!
det er mere legalt at sige hvor er du tynd end det er at sige hvor er du tyk!
jun 2009
jeg kan kun undres når jeg kan regne ud du er et voksent menneske... jeg er 18 år, og min livserfaring er begrænset, give me a break!
nov 2006
jamen så er vi medlem af samme klub....
jun 2009
P.s læser ikke alt hvad folk skriver
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 304 Svar: 2.888
Selvfølgelig har du ret til dine tanker, men du kan jo regne ud at du kommer til at træde en hel masse over tæerne?
feb 2007
Og hvem giver dig ret til at bestemme om jeg har lyst til at give svar på tiltale?
Du er en pige på kun 18 og ja jeg er nok så ligeglad med om du har forældre der er trænere, hverken du eller de ved en meter om hvad der skyldes bl.a min overvægt.
Hvis du virkelig væmmes så meget så synes jeg du burde se den anden vej.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
jeg er selv totalt dobbeltmoralsk...
Overvægtig med en BMI på 29.....
Men når jeg ser en anden overvægtig med en stor softice, så tænker jeg også.. Ejjj.. Det der skulle du så nok ikke gøre søde..
At jeg selv spiser is og Mc D det gør ikke så meget..
Jeg tror at jeg selv har meget svært ved at indse hvor overvægtig jeg er.... Jeg ser det ikke i spejlet..
Men når jeg ser billeder af mig selv, så væmmes jeg.. Og derfor undgår jeg det..
Jeg kan godt følge trådstarter..
Og jeg kan også blive irriteret på de forældre der ikke kan fylde noget ordentligt mad i deres unger..
dec 2008
det er præcis det der undrer mig!..
BMI tror jeg ikke man skal tage så højt..
jeg har svært ved at se hvornår folk "giver op" eller ser sig blinde? Nu tænker jeg mest på voldsomt overvægtige mennesker, hvilket jeg jo kan læse du ikke er.
Men hvornår ser man bort fra det??
Jeg har de seneste to år taget 15 kg på og jeg er PINLIGT BEVIDST om det! Jeg hader at mit tøj ikke passer, men har valgt at leve med min nye størrelse, for så længe min vægt er konstant, må det være sådan det er.
Men hvad er det der gør at man ser helt bort fra det??.. Jeg forstår det ikke..
dec 2008
siger folk virkelig sådan??? Jeg ville godt nok blive sur! For satan da..
jun 2009
har jeg sagt jeg direkte væmmes, selvfølgelig ville jeg træde folk over tæerne, man kan ikke pakke os allesammen ind i vat, men jeg syntes også folk har kommet med mere konstruktiv kritik end det du kommer med foreksempel, forklare hvorfor,hvordan, og hvor ledes tingene hænger sammen, se det noget jeg kan bruge til noget, tage til mig og fundere over
dec 2008
det er fandme uforskammet! Utroligt hvad folk synes er okay. Det er virkelig et tegn på manglende opdragelse og dannelse..
jun 2009
og ja det forfærdeligt man tænker det, men man kan sku ligeså godt stå ved de grimme tanker, for ellers kommer man aldrig af med dem..
aug 2006
Jeg er da rasende ked af at høre at jeg måske en dag går ind i den butik, hvor du står - og du så skal fordømme mig et af de eneste steder i denne verden, hvor jeg føler mig fri og almindelig fordi jeg rent faktisk kan passe noget af tøjet.
Hvorfor beskæftige sig med folks vægt overhovedet? Det siger så uendelig lidt om personen....
jun 2006
At jeg skrev mit BMI var bare for at folk har noget at forholde sig til..
"overvægtig" er jo et vidt begreb
feb 2007
jun 2009
P.s tror nogle folk ikke læser udviklingen i tråden, da jeg jo har fået lidt af en øjenåbner nu, og de bliver ved med at svine. hmm,,,, modent
jun 2009
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 55 Svar: 1.504
feb 2007
Men som alle andre så får mine børn altså også lov til at være børn med den glæde at spise is, slik og andet.
okt 2008
dec 2008
det er nemlig meget vidt. Og nogle folk HAR altså store knogler og kan være bekendt at veje mere før de er overvægtige i modsætning til andre folk med anderledes bygning, som kan veje mindre før de er overvægtige..
Men, ja, jeg studser af og til hvad der sker.. For på et eller andet tidspunkt må folk jo bare give op? Siden de bliver så store..
men ejg behøver ikke se langt, for min egen mor er også stor, men jeg ved ikke om jeg ville kalde hende specielt overvægtig? I min verden er kvinder over en vis alder altså ikke åleslanke. De har noget på siden, og sådan er det altså...
jeg synes det er et lidt mærkeligt emne, alt det der med overvægt og undervægt. For hvornår er man tynd??
Jeg husker tydeligt da jeg var 16-17-18 og ALLE troede jeg havde anoreksi/bulimi. Det havde jeg bestemt ikke, men til gengæld havde jeg det langt værre med min krop end i dag, 15 kg senere, hvor jeg måske har et mere realistisk billede af min figur.
Jeg undrer mig over hvad andre folk ser når de kigger sig i spejlet..
jun 2009
mar 2009
Skrevet: 06-07-2009 22:13:21
Heidi: Til at satrte med vil jeg sige " tak for den gode tone" hmmm
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Hvad havde du forventet, når du starter med at skrive :
"Overvægtige mennesker irriterer mig".
"Jeg tror det dovenskaben der irritere mig, og det, at de ikke har evnen til at hanke op i dem selv, og at de skal overføre de dårlige vaner til deres børn...".
"hvorfor skal dette gå ud over deres børn, det jo ikke fordi de fodre dem med grønsager".
- synes du selv det ligger op til en positiv debat endsige et positivt syn på din person ??
Og så nævnte en omsorgssvigt....ja...klart da...min søn får ikke den rette omsorg, trods hele familien var ved at gå ned på at han var syg i sin hofte, og ingen ville tro på os...skolen bad endda specialisten(der endelig fik stillet en diagnose efter drengen havde haft ondt i 1½-2 år) om en bekræftigelse af at hans knogleproblemer var noget, der udelukkende foregik i vores hoveder.
jun 2009
jun 2006
Jeg snakker om de mennesker jeg kender, som giver barnet
Chokopops eller guldkorn til morgenmad
chokolademad med i skole...
Franskbrød med et tykt lag hønsesalat om eftermiddagen
Pizza eller andet fast food til aften..
HVER DAG
Jeg gik i klasse med en meget overvægtig pige i folkeskolen... hele familien var svært overvægtige... Men det var ca hvad menuen var... Hver eneste dag...
Jeg var selv lidt udstødt i skolen, og den tykke pige var en af de eneste venner jeg havde, så jeg ved hvad de plejede at servere, for jeg var der tit
jun 2008
Hvor mange undervægtige kan ikke finde sig et job pga det?
Jeg har været til MANGE jobsamtaler, og jeg har fået mange afslag, og jeg har kunne se på dem jeg skulle til samtale med, at hver gang får man elevator blikket.. Og de laver underlige øjne..
har endda været til en jobsamtale hvor hende jeg snakkede med, skrev på et stykke papir til den anden at de ikke kunne bruge mig som butiksassistens pga min overvægt..
Nogen gange har man sku bare som jeg tidligere har skrevet, ,lyst til bare at skide på det hele, og gøre en ende på ens lorteliv..
jeg har endda i en periode på 4 mdr, næsten sultet mig selv, kun spist meget meget lidt om dagen, for hver gang jeg blev sulten, røg jeg en smøg, eller drak et stort glas vand, så kunne jeg gå flere dage uden at spise, fordi jeg blev mobbet så meget.. Er blevet kaldt de værste ting pga det, og har endda fået flere dødstrusler..
jun 2009
men du må også forstå at disse tanker er en slags "Tvangstanker" alle mennesker ved at man ikke kan styre sine tanker.
jeg er jo blevet opdraget til at tænke sådan
nov 2007
Af Inge Vinding, psykolog og klinisk diætist
Hvad er overspisning?
Overspisning eller Binge Eating Disorder (BED) kaldes ofte ’bulimi uden udrensning’ og defineres som gentagne episoder med overspisning (binges) uden opkastninger eller andre former for adfærd, der skal råde bod på det store madindtag (overdreven motion, brug af afføringsmidler og strenge diæter med meget lavt energiindhold), sådan som det ses ved bulimi.
Den hyppigste og mest oversete spiseforstyrrelse
Diagnosen BED kendes fra det amerikanske diagnosesystem, men er endnu ikke officielt anerkendt i Danmark. Øget opmærksomhed og større viden om overspisningsproblemer vil dog muligvis føre til, at den får en selvstændig psykiatrisk diagnose.
Forekomsten af BED er langt højere sammenlignet med forekomsten af anorexi og bulimi. Op mod 30 % af de overvægtige, der søger behandling for deres overvægt, lider af BED. Forekomsten af binge eating ligger i nogle undersøgelser helt op på 69 % for patienter, der står over for en fedmeoperation, og op mod 47 %, når det gælder BED. Binge eating/overspisning synes at starte allerede i barndommen.
Hvem lider af overspisning?
Andelen af mænd med BED er større end for de øvrige spiseforstyrrelser (ca. 1/3 er mænd). Der er dog forskel på mandlige og kvindelige overspisere, idet kvinder generelt er mere utilfredse med deres krop og hyppigere overspiser som reaktion på negative følelser, mens der blandt mænd er en højere forekomst af misbrug (alkohol, narko).
Mange overspisere er mellem 30 og 40 år og har som regel gået flere år med deres problem end andre spiseforstyrrede – ofte uden at vide, at der er tale om en spiseforstyrrelse.
Langt de fleste overspisere – men ikke alle - er overvægtige. Forekomsten af BED stiger med graden af overvægt. Mange er konstant på slankekur, og nogle er i stand til at holde en konstant (over)-vægt, andre svinger 30-40 kg i løbet af relativt kort tid. Overspisere har en generel tendens til at overspise også i forbindelse med måltiderne. De har dermed en højere energiindtagelse sammenlignet med overvægtige uden BED. De spiser typisk hurtigere end normalt og store mængder mad uden at være sultne i fysisk forstand.
Hvordan føles det at være overspiser?
Episoder med overspisning udløses især af negative følelser som frustration, dårligt humør/tristhed, ensomhed, kedsomhed, ængstelse, usikkerhed og vrede. Og ikke mindst af en ubehagelig oplevelse af at blive afvist af andre, at føle sig udenfor eller blive mobbet – alt sammen noget, der rammer én på det i forvejen lave selvværd. Overspisningen fungerer som flugt fra de ubehagelige tanker og negative følelser. Der er med andre ord tale om en form for regulering af følelser, som man ikke er i stand til at gøre på anden og mere hensigtsmæssig måde. Andre ting, der kan udløse et anfald af overspisning, er overtrædelse af en egne rigide regler om, hvad og hvor meget man må spise, samt ydre signaler som synet og duften af mad.
Inden overspisningen er man urolig og stresset, og ubehaget stiger. Man har svært ved at tænke på andet og diskuterer for og imod med sig selv. Man har lysten og trangen til at spise, men samtidig ved man godt, at det er dumt at give efter, fordi man jo i forvejen vejer for meget. Men den umiddelbare gevinst af at overspise løber af med sejren: Man oplever, at de negative følelser, ubehaget og tomhedsfornemmelse forsvinder. De ubehagelige tanker skubbes i baggrunden, og man slapper af og føler velvære. Maden bruges således som følelsesregulering og fokusforskydning, men også som erstatning for følelsesmæssige behov som kærlighed, omsorg, accept og tryghed, som man ellers ikke får opfyldt.
Men meget hurtigt erstattes det af en følelse af hjælpeløshed, selvbebrejdelse, selvkritik, skyld og skam – og overvægt - alt sammen noget, der er med til at vedligeholde det lave selvværd. Man har en oplevelse af mangel på kontrol, man føler sig afmægtig og afhængig. Nogle kalder sig tvangspisere eller madmisbrugere. Nogle overspisere fortæller, at de ”slår hjernen fra”.
Men hvorfor bliver man så ved med at bruge overspisning til at fjerne ubehag og negative følelser på? Forklaringen ligger i begrebet negativ forstærkning. Den konsekvens, der følger af en bestemt handling, kaldes forstærkning, og forstærkere virker som belønning. Adfærd, der forstærkes, er tilbøjelig til at gentages. Negativ forstærkning er, når man bliver fri for noget negativt eller ubehageligt. Den kemiske del af forklaringen på forstærkning involverer signalstoffer som opioider og dopamin i hjernens såkaldte belønningssystem. Mad – og især velsmagende mad – stimulerer dette belønningssystem. Mekanismerne ligner på mange måder dem, som er påvist for alkohol og narkotika. Alkohol og narkotika medfører dog en betydeligt større frigivelse af dopamin. Der er altså tale om en slags psykologisk afhængighed.
Hvorfor vælges såkaldt usund mad? Det skyldes dels, at vi har en medfødt præference for denne smag. Dels at vi opdrages med, at usund mad er forbundet med lyst, nydelse, hygge og afslapning, mens den sunde mad er forbundet med pligt og tvang. Forskningen viser, at forældre har stor indflydelse på dette. Belønning med en madvare medfører en nedsat præference over for den madvare, som barnet belønnes for at spise (for eksempel grøntsager, der bliver et middel for at opnå noget andet – for eksempel is til dessert), mens barnets præference øges over for den madvare, som det får som belønning for eksempelvis at spise grøntsager. Samtidig ved man, at restriktion på en madvare øger barnets præference for den pågældende madvare. Og endnu en forklaring: langvarig stress øger niveauet af kortisol i kroppen. Og kortisol menes at øge præferencen for sødt og fedt.
Når maden er ven og fjende på samme tid
En overspiser bruger mad som trøst og flugt fra negative følelser som stress, frustration, angst, sorg, vrede, ensomhed og en oplevelse af ikke at blive forstået. Maden bruges med andre ord til at lukke tanker og følelser ude og til at dulme oplevelsen af psykisk smerte og kaotiske følelser. At spise bliver en måde at løse problemer på – en form for overlevelsesstrategi, men på grund af skammen, oplevelsen af manglende kontrol og den efterfølgende overvægt ender denne løsning med at blive det egentlige problem.
Tegn på overspisning
Man har en oplevelse af mangel på kontrol over sulten og madindtagelsen: Hvad og hvor meget man spiser. Man føler sig afmægtig og afhængig. Nogle kalder sig tvangspisere eller madmisbrugere. Der er tale om psykologisk afhængighed. Man bliver afhængig af den følelse af velbehag, der opstår på grund af frigørelse af blandt andet dopamin i hjernen. Man slipper for noget ubehageligt, og der er derfor tale om en kraftig negativ forstærkning
Man spiser i hemmelighed og forsøger dermed at skjule over for andre – selv de nærmeste - at man spiser, selvom ens overvægt tydeligt fortæller en anden historie. Det skyldes, at det at overspise er forbundet med megen skam og dårlig samvittighed.
Tankerne om mad, krop, vægt og udseende fylder meget i ens dagligdag. Utilfredshed med ens krop eller dele af den er stor.
Man har ofte mange regler om, hvad man må spise og ikke spise.
Tænkningen er præget af enten-eller, såkaldt sort-hvid-tænkning. Enten har man kontrol over maden, eller også har man slet ingen kontrol. Den gyldne middelvej findes ikke.
Selvværdet er lavt, og selvværdet er i stort set kun knyttet til ens vægt.
Man føler sig ofte forkert, at man ikke hører til, ikke elsket og holdt af. Man har en stærk afhængighed af at blive bekræftet af andre. Man forsøger at opnå anerkendelse via præstationer i skolen, gennem idræt, på jobbet.
Perfektionisme er et karakteristisk træk. Man stiller meget store krav til sig selv.
Man går meget op i, hvad andre tænker om én og har en overudviklet evne til at være opmærksom på andres signaler.
Man har en tendens til at have øje for det negative ved én selv og andres reaktion på én og ser det som regel gennem et forstørrelsesglas.
En kompleks lidelse og behandling
Binge Eating Disorder er således klart forbundet med psykiske problemer især depression, angst og lavt selvværd. Overvægtige med BED ser ud til at have langt mere dybtgående følelsesmæssige og personlighedsmæssige problemer bag deres overvægt end overvægtige uden BED.
Meget tyder på, at ubehandlet overspisning er forbundet med et dårligere vægttabsforløb. Foruden depression og angst, psykosociale vanskeligheder som eksempelvis stress, skilsmisse, arbejdsløshed og økonomiske problemer er netop BED og problemer med spisemønstret en af årsagerne til, at overvægtige tager på igen efter et opnået vægttab. De foreløbige erfaringer viser, at BED med samtidig overvægt kræver langvarig og integreret behandling. Der er dokumentation for, at behandling i form af en kombination af kognitiv adfærdsterapi (en modificeret udgave af kognitiv bulimibehandling) og livsstilsbehandling virker. Psykologisk behandling er det primære, men patienterne taber sig ikke ved psykologisk behandling alene. Derfor bør behandlingen suppleres med kostvejledning.
Den psykologiske behandling
Der er primært lavet undersøgelser af effekten af kognitiv adfærdsbehandling, der er dokumenteret såvel individuelt som i gruppe. Den psykologiske behandling resulterer kun i minimalt vægttab. Derfor er det nødvendigt at kombinere den med livsstilsbehandling. Målet med den integrerede behandling er at mindske antallet af overspisningsepisoder, at mindske overvægten, at rette uhensigtsmæssige tanker om vægt, krop og udseende, at øge kendskabet til og opmærksomhed over for mæthed og sult, samt udvikle et mere naturligt forhold til mad.
feb 2007
Det jeg siger at du som 18 burde overveje om din viden omkring livet er godt nok til at krænke så mange mennersker som du faktisk gør med denne tråd.
Jeg ville hellere dele min historie med andre som også vil kunne se tingene fra min side.
Jeg ved fra mine børn af at det bestemt ikke altid har været en dans på roser at have en mor som er syg og overvægtig. De har måtte lægge ryg til meget.
Og når du Mette kommer med ord som "man" så ved jeg allerede at du er under min værdighed.
aug 2006
Hej, nogle gange kan jeg godt blive irriteret på undervægtige mennesker, så jeg spænder helt i kroppen, hvis de foreksempel ikke spiser is med familien eller kommer med deres undervægtige børn på motionscenter.
Til det skal der lige siges at jeg selv var tynd som barn, og mine forældre hjalp mig heldigvis med at tage på, i dag er mine viljestyrke meget bedre, og jeg lader ikke bare stå til... Jeg tror det dovenskaben der irritere mig, og det, at de ikke har evnen til at hanke op i dem selv, og at de skal overføre de dårlige vaner til deres børn...
er jeg den eneste der har disse tanker dybest inde, eller er jeg bare ond og kynisk , jeg hader dem jo ikke
nov 2005
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 4 Emner: 831 Svar: 4.393
Efter 12 år med håndbold smadrede jeg min ryg og mine knæ og måtte stoppe.. Jeg har efter det taget ca 30 kg på
Det har taget mig 7 år at komme igennem sundheds-systemet så jeg kunne få gjort noget ved mine knæ.. I fredags blev det første opereret.. Men i 7 år (!!!) Har jeg ikke kunne motionere eller noget.. Jeg arbejder 15 timer om ugen da jeg ikke kan holde til mere..
Jeg er på f.eks.Mc D. max 4-5 gange om året, spiser ikke fanatisk sundt derhjemme men heller ikke usundt...
Selvfølgelig på du have dine tanker, men det er altså ikke alle der bare er dovne og ikke gider gøre noget!!!
jun 2009
men som du kan se har folk været villige til at skrive, nogle vrede nogle såret, og jeg ser det fra deres perspektiv, og de ser det fra mit onde perspektiv.
værdighed? mener du selv du har ret til at bedømme hvem der værdig og ikke er
maj 2009
feb 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 47
jeg VED at jeg kan løbe fra dig jeg VED at jeg er sundere end dig men alligevel så giver du mig "du er tyk" blikket forde jeg henter mc D den ene dag i månede !!! skam dig dog og tænk på dit eget liv det må jo være perfkt siden du kn tænke sådan om folk der har et problem
at droppe mad og tabe sig kan vlære sværer end at stoppe med stoffer, ryge,drikke, de ting kan man få hjælp til det kan du bare ikke med overvægt medmindtre du har 40.000 til en operation
jun 2008
jun 2009
jeg prøver at finde forståelse, og er faktisk næsten sikker på mine tanker vil være andrledes næste gang jeg ser en overvægtig der foreksempel får sig en is i det dejlige sommer vejr
mar 2009
aug 2006
jun 2009
kan du helt sikkert, min løbekondi er ikke hvad den engang var
jun 2008
feb 2007
Jeg mener jeg har ret til at mene om folk er værdige nok til at få min historie af vide. Så ja det vil jeg sige jeg har. Det har vi alle vel??
Og når jeg mener at du ikke er værdig så mener jeg at du aldrig ville være den der kom mig så nær at jeg ville fortælle dig noget som helst ang. dette emne.
Ikke andet end det jeg allerede har skrevet.
Tina og Alex ved godt den ikke kun var til mig men synes alligevel at den krævede et svar.
jun 2006
Jeg oplevede nærmest en slags abstinenser da jeg kvittede alt sukker fra den ene dag til den anden....
Så det med "bare at tage sig sammen".. Det er faktisk ikke så nemt endda
jun 2009
P.s tak for den gode tone, kan godt forstå i bliver aggresive og den slags, det svært at ytre sin mening på en ordentlig måde med bogstaver
feb 2008
du for hud der skal fjernes der kan komme komplikationer som er for din regning og meget andet
og når en familie med 2 voksene og 2 børn skal betale 2000 kr mere om ugen for at leve "sundt" i forhold til vis de bare købte normal mad ja så kan jeg godt se at tingene kan blive et problem
nov 2005
Hver eneste gang jeg er i offentligheden tænker jeg over det... Pga folk der giver mig "blikket"
feb 2007
Men man skal faktisk bevise at man kan tabe 10% af sin kropsvægt for overhovedet at komme i betragtning. Man skal have udtømt alle andre muligheder eller der skal være livstruende sygdomme før du kan komme i betragtning
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.085
det er så nemt at sige du kan bare tage dig sammen, (og det gælder begge grupper og i øvrigt også alkoholikere og narkomaner med), men hvis det var tilfældet, så var vi jo alle normalvægtige, og ikke misbrugere:-)
nægter at tro på at en overvægtig tænker: YES; nu har jeg taget 10 kg. mere på, det er jo lige det jeg har haft som mål, og at den undervægtige tænker, Yes nu har jeg tabt 3 kg igen, skønt!
sådan hænger det ikke sammen i min verden, for hvis jeg bare kunne tabe mig uden videre, ja så var jeg sq ikke overvægtig!!
jun 2009
jun 2006
Man bliver ramt på følelser og stolthed.. Især stoltheden i forhold til sine børn..
Det var på ingen måde min mening at såre nogen her..
jun 2009
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.011
feb 2008
aug 2006
I en årrække ville jeg slet ikke side udendørs at spise fordi jeg skammede mig over at åbne min mund....
nov 2007
Ja sukkerafhængighed er en meget overset lidelse, og som min læge siger de ved endnu ikke hvad konsekvenserne af denne sygdom for at følge senere i livet, som landet ligger lige nu, kan de ikke finde ud af hvad der gør at jeg kan indtage så store glukose mængder uden at få andre kendte sygdomme ved indtag af for meget sukker, efter de målinger, udregninger, prøver og overvågninger burde jeg ikke havde været her.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
- F.eks. tråde på hg som denne.
jun 2008
Her den anden dag, ville min mor også have sig en soft ice, hun spurgte så om jeg ikke ville hente den for hende, fordi hun har problemer med sin arm, og får ondt af at gå for meget, jeg sagde så ja, men da vores "ismand" hernede laver enormt store is, selvom man bestiller en lille, kom jeg gående med isen til min mor, og nøj hvor folk vendte øjne af mig.. det er sq trist at det skal være sådan..
Der er endda folk på gaden som har spyttet efter mig mens de har råbt alt muligt efter mig.. Personer som jeg aldrig har mødt før..
Men til gengæld, har jeg også prøvet, at i idræt i skolen, bliver de fleste faktisk imponerede over hvor god jeg er til nogle former for sport.. for det har de jo ikke troet om mig..
jun 2009
maj 2009
aug 2006
Jeg synes det er synd, at du ikke vil debattere, men hellere vil lave en lille personlig finke, og så stoppe...
Jeg kan fornemme, at din fordom er så fastgroet, at du ikke er villig til at åbne dig for nye perspektiver. Jeg er glad for, at jeg ikke er i din nærhed. Og jeg er meget ked af, at du arbejder med folk, der er overvægtige og genstande for dine fordomme.
feb 2007
Det kommer an på sygdom og meget andet og igen det er livshistorien.
Tina og Alex alt forladt. Ja stoltheden omkring børn er nok et mere omtåleligt emne end meget andet.
Anne-Marie nej de er ikke rare men vores hjælpe-admins herinde finder denne tråd helt i orden.
Dog bliver der holdt øje.
Dette er selvom vi er flere der har skrevet at vi finder tråden krænkende.
nov 2007
feb 2008
jeg tænker på at du skal købe lettere kød noget milder ost duskal købe frugt osv og det erher det koster det er jo blevet testet og bevist
en normal lever postej = 30 kr
en letvægtig leverpostej med mindre fedt = 36,50
kan du følge hvor jeg vil hen ? så er det alså "nemmer" at give drengen en ekster rugbrøds mad med noget af den fede leverpstej på
ergo som jeg siger har økonomien en del at sige
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 893 Svar: 11.797
Men på den anden side har jeg faktisk aldrig overvejet hvor meget det kan påvirke den overvægtige. Netop fordi jeg aldrig kunne drømme om at sige noget eller glo helt vildt.
Men på den anden side så har jeg også den holdning, at hvis de har det godt med dem selv så skal jeg ikke dømme nogen.
Jeg tror det er umuligt, at sætte sig ind i hvor svært det kan være hvis man ikke selv har prøvet at stå i situationen.
jun 2009
Føj jeg er et grimt menneske, men jeg kan se mig selv i spejlet i morgen, for denne debat har været en god debat..
jun 2006
De viste fysiske abstinenser svarende til dem man får ved amfetamin abstinenser...
Se DET er skræmmende
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.314
Fru A: Det er ikke mere legalt at sige til en der er for tynd at denne er for tynd end at sige til en der er for tyk at denne er for tyk og det sker heller ikke mere for den tynde end for den tykke ...
Der er MANGE der viser deres foragt åbenlyst når man er fed og det er sårende selv om jeg med mig selv da i det mindste ved at jeg er et bedre menneske end de da jeg ikke dømmer andre på deres udseende men på deres måde at behandle andre. inkl. mig på ...
Har en veninde der er ekstremt tynd og hun får lige så mange kommentarer som jeg får, og har det ikke sjovere af den grund men det er nu engang nemmere at være tiltrækkende som tynd da man opfylder mange mænds idealbillede af kvinden som de ser overalt ...
Er aldrig som barn blevet mobbet men som voksen af andre VOKSNE. Hvor sygt er det at andre voksne har brug for at hævde sig selv ved at trampe på nogen der allerede ligger ned?
Mette: Mange af os der er ekstremt overvægtige er det pga. sygdom, det være sig fysisk eller psykisk.
Får pt. medicin der gør det umuligt at tabe mig men derimod meget nemt at tage på ...
Seksuelt misbrug i barndommen er en af de begivenheder som kan skabe overvægtige teenagere og voksne fordi man ubevidst sørger for at gøre sig selv så utiltrækkende som muligt ved at spise og spise og spise gennem mange mange år.
Tænk over det næste gang du ser en DOVEN overvægtig !!
jun 2009
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 20 Svar: 443
Maa vare arlig at sige at jeg vammes over din maade som du dommer andre mennesker paa .
Jeg har fra 0-8 aar i mit liv varet meget undervagtig . Da jeg blev de 9 aar begyndte jeg at tage voldsomt paa pga nogle personlige ting i mit liv . Rog paa julemarke hjemmet og tabte mig . Siden da led jeg af spise forstyrrelser indtil , at jeg fandt min ex og fik min son . Min forste graviditet tog jeg almindeligt paa og tabte mig mere end jeg skulle efter fodsel. Her cirka 9 1/2 aar efter har jeg faaet en datter . Tog cirka 40 kg paa har varet i hormon behanding mod barnloshed . Den dag i dag har jeg kun tabt mig 6 kg efter min sidste fodsel , til trods for at jeg ikke spiser slik kager drikker sodavand osv mere end 1 gang om maaneden. Spiser salat og fedt fri mad - traner dagligt og kan bare ikke slippe af med de ekstra kilo , til trods for at jeg kamper . Derfor stoder det mig at se dette indlag og dine fordomme mod erotiske mennesker .
Well der er da nogen der lider med et par ekstra haandtag paa sidebenene pga dovenskab , men det er skam ikke os alle !!
Til din orientering kan jeg fortalle dig at jeg selv har en datter som er undervagtig i forhold til den kurve man skal folge , og en son der kampede med overvagt indtil han blev mobbet saa meget i skolen at han dags dato har tabt 13 kg i en alder af 11 aar , og nu ogsaa lider af lavt selvtillid og undervagt.
jun 2009
Endelig folk!!!! tilståelser, så jeg ikke den eneste snæversyntes, onde, uintilgente,umodne, uerfarne menneske i verden ;-D
Glæder mig også at hører fra nogen af jer at tråden også har givet jer mere fortåelse
nov 2005
Men forestil dig Mette, ikke at kunne spise en is/en fransk hotdog/anything uden at føle dig klam og ulækker.. Forestil dig at du ikke føler at du kan tillade dig at sige at du er sulten, i frygt for hvad andre tænker... Forestil dig hvis du bare IKKE KAN komme af med kiloene... JEG ved godt at hvis jeg gik i fitness-center kunne jeg sikkert få nogle øvelser som jeg kunne på trods af mine skader, men med 15 timers arb om ugen er der bare ikke råd..
jun 2009
aug 2006
nov 2007
Tina og Alex N
Ja det ved jeg, ha prøvet disse abstinænser, og er desværre ikke lykkedes mig endnu at komme væk fra min sukkerafhængihed.
jun 2008
Dette kan såre mig rigtig meget.. Hvis jeg står sammen med veninder der siger sådan.. Jeg kan endda gå, fordi jeg bliver så ked af det, for hvad tænker de så om mig, som er meget større end dem???
aug 2006
feb 2007
Jeg ville da for alt i verden ønske jeg bare kunne smide det jeg vejer for meget.
Jeg vil give min højre arm for at være slank. Tror ikke det gør mig mere glad. Nej det der gør mig glad er at vågne hver morgen og nyde endnu en dag med mine børn
nov 2005
jun 2006
Men det er lange 14 dage !! Shit det var nok noget af det hårdeste jeg har prøvet... (ja.. mere hårdt end 2 års hormonbehandling for barnløshed)
Og hold da op et temperament man får..
aug 2006
feb 2007
feb 2007
Men jeg ser det måske også på en anden måde end du gør.
jun 2006
nov 2005
aug 2006
Det jeg ser du gør er, at formode en masse om deres personlighed. Og det er i mine øjne krænkende. Du kommer til at se ned på dem - at regne dem for at mangle nogle egenskaber siden de er overvægtige.
Dybest set ved du intet om de mennesker. Du kan ikke vide, noget om hvorfor de er overvægtigte, om de har givet op, om de kæmper, om de er i behandling af en eller anden art... Intet som helst.
nov 2007
Sascha **Ja til mundkurv, Nej til ansvar *
Når du skriver du ikke forstår hvordan de kan gøre det mod sig selv, så er det ikke altid man kan gøre for det, eller for nogens vedkomme har en sygdom som gør det spiser som de gør og tager på.. man siger alle har et valg, men det er svært når man har en sygdom der styre ens liv, det tager meget lang tid at komme igennem og blive rask, og nogle bliver det aldrig. Så jeg kan godt forstå nogle bliver stødt og kede af det du skriver.
jun 2009
nov 2007
ja så lang tid holdte jeg ikke, da de ikke kunne holde mig indlagt i mod min vilje. men jeg er da glad og stolt af du kunne klare det, så er der måske håb for mig... det er sku en djævelsk sygdom
jun 2009
aug 2006
Bare lad vær med at svare hvis det ik rager mig:)
jun 2009
jun 2009
aug 2006
Derfor forvirring mellem jer, Andrea og Mette ;o)
jun 2009
feb 2007
Har i de butikker jeg handler (hader at købe tøj) kun mødt søde rare personaler. Ofte der dem som arbejder i butikker med tøj til "store" piger, selv overvægtige. (igen hader jeg ord som store piger)
aug 2006
For det at være overvægtig er ikke et valg, man træffer. Ligesådan er det ikke et valg for alle at være undervægtige.
Hvis jeg kunne vælge, var jeg ikke overvægtig. Men der er bare ting i mit liv, der gør, at sådan er jeg endt ud. Det er en smertelig erkendelse, for det er noget af det, der trækker min livskvalitet voldsomt ned. Både på det psykiske og det fysiske plan.
At møde fornedrelse er ikke noget man gør frivilligt - og det gør man dagligt, når man er overvægtig.
Det er desværre ikke alle, der er begunstiget med et valg... Nogle med leve med det, de får.
jun 2009
nov 2007
*Camilla og turbo-hunden *
jo det er mig, på billedet der vejer jeg 5 kilo for meget, vejer i alt 10 kilo for meget, men det er ikke det vigtige, desværre har jeg en sygdom, som gør at jeg ikke kan leve et normalt liv. jeg tager ikke rigtig på, det er også det lægerne synes er besynderligt, da jeg spiser alt for meget sukker i forhold til min aktivitet.
jun 2006
Tror ikke der er ret mange overvægtige der selv har valgt at det er sådan de vil se ud...
Og er man sygeligt undervægtig, så kan man nok heller ikke bare vælge at begynde at tage på igen...
Det kræver jo ofte indlæggelse
jun 2009
Øhh jeg er ikke bange for at blive det, tænker ikke over det, jeg har været det, og nu jeg bare erotisk buttet, og det har jeg det fint med.
der må gerne være noget tiol gården og gaden
aug 2006
mar 2009
For ja...nok 12 år siden havde jeg tabt mig rigtig meget(en af de mange gange, hvor jeg endte med at blive psykisk ustabil i knolden)...siden er der så opstået andre komplikationer som har medført at jeg har endnu sværere ved at tabe mig.
- og jeg begyndte bare at hade min egen krop...ja, jeg havde lettere ved at bevæge mig...og ja, jeg fik rigtig mange komplimenter, men hunde hang heeeelt ekstremt...fik bryster der lignede et par pudebetræk med tennisbolde i...og mit maveskind hang nede om knæene på mig..og under maveskindet fik jeg konstant svampeinfektioner fordi det hang så meget at der umuligt kunne komme luft derind....jeg var skide bange for en operation, men kontaktede alligevel min læge og fik at vide at jeg selv måtte betale for en operation(få den overskydende hud fjernet både på mave og bryster).
Det havde jeg simpelthen ikke råd til og ja, det endte med, at jeg, oveni mine tvangstanker omkring mad, også fik en depression, så jeg endte faktisk med at beslutte, at jeg hellere ville være som, inden jeg havde tabt mig !!
HVOR SYGT ER DET EGENTLIGT ??
- den dag idag ville jeg ønske, at jeg havde banket i bordet og krævet en anden læges bedømmelse, men det havde jeg jo bare ikke kræfter til !!
nov 2007
Nej man vælger ikke selv, jeg kan kun tage det ud fra mit eget liv, jeg har ikke selv valg at blive i denne sygdom, jeg kæmper en kamp mod den, men er åbenbart ikke stærk nok til at bekæmpe den..
Jeg skal have mine flere liter cola, chokolade, kager og div. hverdag.. jeg går i panik, kan ikke konstrere mig, kan ikke noget før jeg har fået det jeg skal have, det er svært at forklare, jeg vil samligne det med folk der har tvagsneuroser eller hvad det hedder, med at de skal gøre nogle ting på en bestem måde eller et bestem antal gange.. sådag har det, jeg skal bare have det.
nov 2005
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
Nu er det jo nærmest umuligt at sætte entydige grunde på, at man er overvægtig. Man kan være fysisk syg, man kan være på medicin, man kan ganske enkelt være glad for mad, man kan mangle det psykiske overskud til at overskue at skulle tabe sig, være sukkerafhængig - ja, der er tusind grunde.
Jeg selv står med et ben i hvert lejr, da jeg i dag er normalt vægtig, men har været MEGET overvægtig. Jeg kan sagens huske, hvordan jeg følte lede ved at spise på McD, spise en softice på gågaden. Nederlagene, når bukserne IGEN skulle være et nummer større. Altid at skulle handle i "De store pigers"-hjørne af butikken. Faktisk så sidder præcis den del med tøjet stadig fast i mig - jeg går næsten pr. automatik hen til de-store-piger, selv om jeg har været normalt vægtig i næsten 8 år nu!
Da jeg var overvægtig, kunne jeg på ingen måder overskue at skulle tabe mig. Jeg levede i et ægteskab, som ikke bragte mange glæder, og jeg trøstede mig hver aften med slik, chips, sodavand og kager. Så for mig var det trøstespisning, som jeg ikke mente, at jeg kunne leve uden.
Jeg indså dog, at det var mit liv, det var galt med, lagde kostvanerne om, blev skilt. Det gik langsomt, for det var jo ikke bare en slankekur på 14 dage, jeg var i gang med. Jeg vil dog sige, at da jeg først var motiveret og havde overskudet til det, så var det meget nemmere, end jeg troede, det ville være. Men motivationen og overskudet skal altså være der, for at det kan lykkes.
Jeg fik en depression for nogle år tilbage, hvilket bevirkede, at jeg tabte mig rigtig meget og faktisk blev meget tynd. Så tynd, at mine omgivelser begyndte at blive meget bekymrede for mig. Det var en meget mærkelig situation for én, der har prøvet at være svært overvægtig. Jeg gik til psykolog, og hun pålagde mig faktisk at spise som "hjemmearbejde", for jeg havde en ekstrem madlede, og da jeg ingen mad fik, havde jeg heller ingen energi.
Dette har gjort, at jeg i dag har et meget afslappet forhold til min vægt - jeg tager det ikke så tungt, hvis jeg skulle tage et par kilo på - i øvrigt vejer jeg mig ALDRIG, men bruger et spejl og mit tøj som rettesnor.
I øvrigt kommer man som overvægtig også meget nemt ind i en ond spiral, fordi det også kan være mere besværligt at bevæge sig - jeg var i hvert fald fysisk meget doven. Det ændrede sig i takt med, at jeg tabte mig - og ja, det betød jo så, at der kom yderligere skred i vægttabet - og jeg kom ind i en god spiral.
Men jeg tror, vi generelt skal være yderst forsigtige med at dømme andre mennesker, når vi ikke kender historien, der ligger bag.
Det vigtigste må jo være den personlighed, der er inde bag - uanset om der er ekstra kilo eller ej. Sådan har jeg det i hvert fald
nov 2007
Prøv at læse dette: tror du vil have godt af lidt viden.
Hvad er overspisning?
Overspisning eller Binge Eating Disorder (BED) kaldes ofte ’bulimi uden udrensning’ og defineres som gentagne episoder med overspisning (binges) uden opkastninger eller andre former for adfærd, der skal råde bod på det store madindtag (overdreven motion, brug af afføringsmidler og strenge diæter med meget lavt energiindhold), sådan som det ses ved bulimi.
Den hyppigste og mest oversete spiseforstyrrelse
Diagnosen BED kendes fra det amerikanske diagnosesystem, men er endnu ikke officielt anerkendt i Danmark. Øget opmærksomhed og større viden om overspisningsproblemer vil dog muligvis føre til, at den får en selvstændig psykiatrisk diagnose.
Forekomsten af BED er langt højere sammenlignet med forekomsten af anorexi og bulimi. Op mod 30 % af de overvægtige, der søger behandling for deres overvægt, lider af BED. Forekomsten af binge eating ligger i nogle undersøgelser helt op på 69 % for patienter, der står over for en fedmeoperation, og op mod 47 %, når det gælder BED. Binge eating/overspisning synes at starte allerede i barndommen.
Hvem lider af overspisning?
Andelen af mænd med BED er større end for de øvrige spiseforstyrrelser (ca. 1/3 er mænd). Der er dog forskel på mandlige og kvindelige overspisere, idet kvinder generelt er mere utilfredse med deres krop og hyppigere overspiser som reaktion på negative følelser, mens der blandt mænd er en højere forekomst af misbrug (alkohol, narko).
Mange overspisere er mellem 30 og 40 år og har som regel gået flere år med deres problem end andre spiseforstyrrede – ofte uden at vide, at der er tale om en spiseforstyrrelse.
Langt de fleste overspisere – men ikke alle - er overvægtige. Forekomsten af BED stiger med graden af overvægt. Mange er konstant på slankekur, og nogle er i stand til at holde en konstant (over)-vægt, andre svinger 30-40 kg i løbet af relativt kort tid. Overspisere har en generel tendens til at overspise også i forbindelse med måltiderne. De har dermed en højere energiindtagelse sammenlignet med overvægtige uden BED. De spiser typisk hurtigere end normalt og store mængder mad uden at være sultne i fysisk forstand.
Hvordan føles det at være overspiser?
Episoder med overspisning udløses især af negative følelser som frustration, dårligt humør/tristhed, ensomhed, kedsomhed, ængstelse, usikkerhed og vrede. Og ikke mindst af en ubehagelig oplevelse af at blive afvist af andre, at føle sig udenfor eller blive mobbet – alt sammen noget, der rammer én på det i forvejen lave selvværd. Overspisningen fungerer som flugt fra de ubehagelige tanker og negative følelser. Der er med andre ord tale om en form for regulering af følelser, som man ikke er i stand til at gøre på anden og mere hensigtsmæssig måde. Andre ting, der kan udløse et anfald af overspisning, er overtrædelse af en egne rigide regler om, hvad og hvor meget man må spise, samt ydre signaler som synet og duften af mad.
Inden overspisningen er man urolig og stresset, og ubehaget stiger. Man har svært ved at tænke på andet og diskuterer for og imod med sig selv. Man har lysten og trangen til at spise, men samtidig ved man godt, at det er dumt at give efter, fordi man jo i forvejen vejer for meget. Men den umiddelbare gevinst af at overspise løber af med sejren: Man oplever, at de negative følelser, ubehaget og tomhedsfornemmelse forsvinder. De ubehagelige tanker skubbes i baggrunden, og man slapper af og føler velvære. Maden bruges således som følelsesregulering og fokusforskydning, men også som erstatning for følelsesmæssige behov som kærlighed, omsorg, accept og tryghed, som man ellers ikke får opfyldt.
Men meget hurtigt erstattes det af en følelse af hjælpeløshed, selvbebrejdelse, selvkritik, skyld og skam – og overvægt - alt sammen noget, der er med til at vedligeholde det lave selvværd. Man har en oplevelse af mangel på kontrol, man føler sig afmægtig og afhængig. Nogle kalder sig tvangspisere eller madmisbrugere. Nogle overspisere fortæller, at de ”slår hjernen fra”.
Men hvorfor bliver man så ved med at bruge overspisning til at fjerne ubehag og negative følelser på? Forklaringen ligger i begrebet negativ forstærkning. Den konsekvens, der følger af en bestemt handling, kaldes forstærkning, og forstærkere virker som belønning. Adfærd, der forstærkes, er tilbøjelig til at gentages. Negativ forstærkning er, når man bliver fri for noget negativt eller ubehageligt. Den kemiske del af forklaringen på forstærkning involverer signalstoffer som opioider og dopamin i hjernens såkaldte belønningssystem. Mad – og især velsmagende mad – stimulerer dette belønningssystem. Mekanismerne ligner på mange måder dem, som er påvist for alkohol og narkotika. Alkohol og narkotika medfører dog en betydeligt større frigivelse af dopamin. Der er altså tale om en slags psykologisk afhængighed.
Hvorfor vælges såkaldt usund mad? Det skyldes dels, at vi har en medfødt præference for denne smag. Dels at vi opdrages med, at usund mad er forbundet med lyst, nydelse, hygge og afslapning, mens den sunde mad er forbundet med pligt og tvang. Forskningen viser, at forældre har stor indflydelse på dette. Belønning med en madvare medfører en nedsat præference over for den madvare, som barnet belønnes for at spise (for eksempel grøntsager, der bliver et middel for at opnå noget andet – for eksempel is til dessert), mens barnets præference øges over for den madvare, som det får som belønning for eksempelvis at spise grøntsager. Samtidig ved man, at restriktion på en madvare øger barnets præference for den pågældende madvare. Og endnu en forklaring: langvarig stress øger niveauet af kortisol i kroppen. Og kortisol menes at øge præferencen for sødt og fedt.
Når maden er ven og fjende på samme tid
En overspiser bruger mad som trøst og flugt fra negative følelser som stress, frustration, angst, sorg, vrede, ensomhed og en oplevelse af ikke at blive forstået. Maden bruges med andre ord til at lukke tanker og følelser ude og til at dulme oplevelsen af psykisk smerte og kaotiske følelser. At spise bliver en måde at løse problemer på – en form for overlevelsesstrategi, men på grund af skammen, oplevelsen af manglende kontrol og den efterfølgende overvægt ender denne løsning med at blive det egentlige problem.
Tegn på overspisning
Man har en oplevelse af mangel på kontrol over sulten og madindtagelsen: Hvad og hvor meget man spiser. Man føler sig afmægtig og afhængig. Nogle kalder sig tvangspisere eller madmisbrugere. Der er tale om psykologisk afhængighed. Man bliver afhængig af den følelse af velbehag, der opstår på grund af frigørelse af blandt andet dopamin i hjernen. Man slipper for noget ubehageligt, og der er derfor tale om en kraftig negativ forstærkning
Man spiser i hemmelighed og forsøger dermed at skjule over for andre – selv de nærmeste - at man spiser, selvom ens overvægt tydeligt fortæller en anden historie. Det skyldes, at det at overspise er forbundet med megen skam og dårlig samvittighed.
Tankerne om mad, krop, vægt og udseende fylder meget i ens dagligdag. Utilfredshed med ens krop eller dele af den er stor.
Man har ofte mange regler om, hvad man må spise og ikke spise.
Tænkningen er præget af enten-eller, såkaldt sort-hvid-tænkning. Enten har man kontrol over maden, eller også har man slet ingen kontrol. Den gyldne middelvej findes ikke.
Selvværdet er lavt, og selvværdet er i stort set kun knyttet til ens vægt.
Man føler sig ofte forkert, at man ikke hører til, ikke elsket og holdt af. Man har en stærk afhængighed af at blive bekræftet af andre. Man forsøger at opnå anerkendelse via præstationer i skolen, gennem idræt, på jobbet.
Perfektionisme er et karakteristisk træk. Man stiller meget store krav til sig selv.
Man går meget op i, hvad andre tænker om én og har en overudviklet evne til at være opmærksom på andres signaler.
Man har en tendens til at have øje for det negative ved én selv og andres reaktion på én og ser det som regel gennem et forstørrelsesglas.
En kompleks lidelse og behandling
Binge Eating Disorder er således klart forbundet med psykiske problemer især depression, angst og lavt selvværd. Overvægtige med BED ser ud til at have langt mere dybtgående følelsesmæssige og personlighedsmæssige problemer bag deres overvægt end overvægtige uden BED.
Meget tyder på, at ubehandlet overspisning er forbundet med et dårligere vægttabsforløb. Foruden depression og angst, psykosociale vanskeligheder som eksempelvis stress, skilsmisse, arbejdsløshed og økonomiske problemer er netop BED og problemer med spisemønstret en af årsagerne til, at overvægtige tager på igen efter et opnået vægttab. De foreløbige erfaringer viser, at BED med samtidig overvægt kræver langvarig og integreret behandling. Der er dokumentation for, at behandling i form af en kombination af kognitiv adfærdsterapi (en modificeret udgave af kognitiv bulimibehandling) og livsstilsbehandling virker. Psykologisk behandling er det primære, men patienterne taber sig ikke ved psykologisk behandling alene. Derfor bør behandlingen suppleres med kostvejledning.
Den psykologiske behandling
Der er primært lavet undersøgelser af effekten af kognitiv adfærdsbehandling, der er dokumenteret såvel individuelt som i gruppe. Den psykologiske behandling resulterer kun i minimalt vægttab. Derfor er det nødvendigt at kombinere den med livsstilsbehandling. Målet med den integrerede behandling er at mindske antallet af overspisningsepisoder, at mindske overvægten, at rette uhensigtsmæssige tanker om vægt, krop og udseende, at øge kendskabet til og opmærksomhed over for mæthed og sult, samt udvikle et mere naturligt forhold til mad.
jun 2006
Ved bla. stof misbrug eller alkohol misbrug kan man komme i behandling... Men ved du at det kun er gennemsnitligt hver 7. behandling, der virker, så misbrugeren kommer ud af sit misbrug ??
aug 2006
For mennesker med spiseforstyrrelser (om det så er overvægt eller undervægt, vi taler om) er det langt mere kompliceret end man kan forestille sig. Det er ikke bare et valg - i så fald var der ingen der havde spiseforstyrrelse.
Dertil kommer, at rigtig mange er overvægtige på grund af medicin, sygdom og som følge af skader og med det nedsat mulighed for at røre sig. Her behøver man ikke engang at spise forkert for at være overvægtig. Hvad skal disse mennesker gøre? Det nytter ikke at omlægge kosten. Men man kan jo selvfølgelig vælge at leve af pulver - og så vinke farvel til livskvalitet.
Og så vil jeg lige sige - det kan godt være, du tror, du har et valg, men det har du ikke. Du er også syg. Du er også spiseforstyrret. Din sygdom går netop ud på, at du ikke kan lave om på dine tanker. Og sådan er det også for en overvægtig.
nov 2005
Efter 12 år med håndbold smadrede jeg min ryg og mine knæ og måtte stoppe.. Jeg har efter det taget ca 30 kg på
Det har taget mig 7 år at komme igennem sundheds-systemet så jeg kunne få gjort noget ved mine knæ.. I fredags blev det første opereret.. Men i 7 år (!!!) Har jeg ikke kunne motionere eller noget.. Jeg arbejder 15 timer om ugen da jeg ikke kan holde til mere..
Jeg er på f.eks.Mc D. max 4-5 gange om året, spiser ikke fanatisk sundt derhjemme men heller ikke usundt...
Men forestil dig, ikke at kunne spise en is/en fransk hotdog/anything uden at føle dig klam og ulækker.. Forestil dig at du ikke føler at du kan tillade dig at sige at du er sulten, i frygt for hvad andre tænker... Forestil dig hvis du bare IKKE KAN komme af med kiloene... JEG ved godt at hvis jeg gik i fitness-center kunne jeg sikkert få nogle øvelser som jeg kunne på trods af mine skader, men med 15 timers arb om ugen er der bare ikke råd..
nov 2007
Sascha **Ja til mundkurv, Nej til ansvar
Ja men du ville have godt af at få insblik i hvad det drejer sig for nogle mennesker.
aug 2006
Hun er bare i den modsatte ende af skalaen...
jun 2009
ømh, til dels vil jeg sige at mange har fået luftet tanker og følelser, og fortalt at dette er ikke sådan det forholder sig "Mette"
Andre har været lidt mere privatiseret, og blevet vrede skuffede eller kede af det, og dette er forståeligt.
jeg vil sige at dette debat indlæg har ændret mit syn på sagen, og hvis jeg kunne, ville jeg slet ikke have haft de tanker fra start af, så hvis i kan omvænne en, kan i også med flere, jeg skal i hver fald gøre mit ;-D
nov 2007
aug 2006
nov 2007
Det er jeg glad for at høre :))), det er altid rart at få noget bagrunds viden, og finde ud af hvad der i virkeligheden er tale om..
nov 2005
jun 2009
aug 2006
Jeg er overvægtig - det er svært for mig at gøre noget ved af flere forskellige kedelige årsager. Men jeg har valgt at det ikke skal ødelægge mit liv. Jeg har valgt, at jeg ikke vil gemme mig. Jeg har valgt, at jeg vil leve mit liv fuldt ud inden for de rammer, mit liv og mit ekstremt dårlige helbred byder mig.
At acceptere er også et valg. Og jeg bliver nødt til at acceptere, at jeg er i en situation, hvor jeg ikke kan tabe mig. Og det må jeg vælge for at leve mit liv positivt.
mar 2009
Skrevet: 06-07-2009 23:44:36
Mette, hvis denne debat har gjort, at du næste gang du ser en overvægtig sender en venlig tanke i stedet for en irriteret, så har den været alt værd ;o)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Jeg er enig....
jun 2009
Andrea: Det helt ok, kunne heller ikke forstå det... kan godt forstå din frustration
nov 2005
jun 2006
Sheila : ;o)) *GG*
Sascha : Ja.. Jeg burde også bare tage mig sammen.. Jeg har ingen undskyldning.. Jeg er bare doven
Jeg er faktisk lidt stolt af mig selv... Har kun taget 1 kg på på 7 uger. ( er gravid i 16. uge )
nov 2007
hvis du stadig mener alle har et valg.
Du mener jeg selv vælger om jeg vil spise sukker eller ej.. hvad nu hvis jeg sagde du ikke måtte gå på toilettet, ville fu kunne holde dig i en uge?
jun 2009
;-D og jeg tror størstedelen herinde er glad for at de har kunne blive lidt vrede, og fortælle mig at nu skulle jeg fanme tage mig sammen, nogle gange er det lidt nemmere at fortælle på skrift,,, syntes jeg ihvertfald selv
jun 2006
jun 2009
Ømh, jeg billigede jo heller ikke mine tanker, men i mit indlæg skriver jeg meget direkte hvad jeg tænker, og ikkeat jeg egentlig ikek bryder mig om disse tanker, og det gør til dels også at folks reaktion bliver forstærket.
men vi skal også pointere at normaltvægtige mennesker kan være dovne ;-D
jun 2006
jun 2009
mar 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Hunde: 6 Emner: 36 Svar: 1.172
nov 2007
jun 2009
mar 2006
jun 2009
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.660
" ih hvor er det synd for mig" og " tag jer nu sammen".
Jeg tror helt ærligt ikke man får noget positivt ud af denne tråd, folk føler sig trådt på lige så snart det handler om overvægt.
Glor folk på mig, fordi jeg spiser en is - ja, så glor jeg altså igen, og bliver det ved, så bliver jeg også ved!
Jeg kan altså ikke have så ondt i røven over det, jeg dømmer også folk jeg synes er grimme - tykke som tynde.
jun 2006
Bla. at Mette nu kan se tingene i et andet lys.. Det er da stort synes jeg
aug 2008
jun 2009
men jeg dømmer ikke folk fordi de grimme på den måde. jeg syntes denne tråd har været positiv
aug 2008
Mit selvværd er også enormt lavt, men derfor irriterer det mig at folk skal glo.
Måske det hænger sammen med at jeg har en veninde på over 150 kg, og ser hvordan folk kigger på hende, peger fingre og dytter osv at jeg efterhånden bare stirrer igen .... har flere gange stoppet op for hende og stirret på folk og peget på dem, når de har gjort det mod hende og det har som regel hjulpet ... men der er det jo heller ikke mig der er den store, så der har det ikke været noget problem, så det er nok bare overført lidt til mig selv efterhånden
aug 2008
aug 2008
det kan jeg så ikke svare på, jeg har kun oplevet at folk pludselig er begyndt at kigge alle andre steder når man stopper op og glor igen
jun 2009
Mange herinde i hunde galleri har haft det svært, af den ene eller anden årsag.
og hvad er det vi alle elsker? dyr? Hvorfor? Jah de elsker os sku lige meget hvad om vi tykke tynder, eller ligner en hængt kat, de giver os den omsorg man kan blive ladt foruden!
Hold kæft det godt vi har dem ;-D
mar 2006
jun 2006
Jeg kan desværre ikke.. Jeg prøver så ihærdigt at se alle andre steder hen, når der kommer en svært handicappet i kørestol at jeg føler det er påfaldende.. Og endnu mere pinligt / akavet....
Det er ikke i ond mening..
nov 2007
Jeg føler mig som sådan ikke stødt.
Jeg synes bare det er forkert at danne en konklusion, af hvad man ser, istedet for at vide hvad der egenligt likker i sagen, man kan ikke konkludere ud fra hvordan man tror tingene hænger sammen, når det ikke er sådan landet lægger for de fleste.
jun 2009
dette har noget været den mest besøgte debat i dag ;-D.... gad vide hvor mange der besøger den i morgen,
jeg skal nok forberede mig på at blive svinet pænt meget fordi folk ikke læser hele tråden
nov 2007
nov 2007
jun 2009
aug 2008
Der er bare forskel på hvor meget vi spiser, hvad vi spiser og hvor tit vi spiser + hvor meget vi rører os osv.
Langt de fleste tilfælde når det handler om større overvægt lægger der jo andre ting bag end blot dårlige madvaner, jeg vejer ca 30 kg for meget og bag det ligger der både depression, angst og lavt selvværd, som gør det svært at tabe sig, eftersom de ting gerne ender i trøstespisning - eller sultning.
Ingen af os vil jo give vores dårlige vaner videre til børnene, men når der ligger noget psykisk bag så er det altså svært.
det handler yderst sjældent om at fed mad bare smager godt.
mar 2006
Jeg var på starnden i lørdags - og der var et par med børn - han var enorm stor og det var hun også - og hun var iført g-strengs-trusser - og så er det at jeg tænker - OK du er overvægtig - men de der trusser....hvor er lige selv-kritikken? - eller jeg baré en sur mokke ;0)
aug 2008
Jeg er heldigvis ikke den mest udsatte, hverken med mobning eller folk blikke på den måde, det er sket flere gange, men heldigvis ikke hver dag.
hos mig handler det mest om hvordan jeg egentlig ser mig selv, men det er jo på sin vis det samme.
jun 2009
aug 2008
men samtidig synes jeg egentlig også det er modigt - igen fordi jeg heller ikke turde vise mig sådan hehe
mar 2006
aug 2008
nov 2007
Hun ville nok slippe for sol kanter, det er jo ikke så sexet hvis man har fået farve og skal have trusserne af også tager g-streng på med total hvide baller og brune ben
jun 2006
Men nææ nej... Ikke engang i min egen have tør jeg ligge i bikini..... Hvor sygt er det lige ???
jun 2009
nov 2007
jun 2006
Det her da en af de bedre debatter
nov 2007
nov 2007
mar 2006
Kigger forbi i morgen ;0)
jun 2009
jun 2006
Glæder mig du kan huske det.. men egentlig er det kun Tina... Lige nu..
jun 2009
jun 2006
nov 2007
nov 2005
jun 2009
nov 2007
nov 2007
det kan jeg godt forstå du blev, det er sku svært ikke at blive det.. men det positive i det hele er at det blev en kanon debat, og jeg tror mange vil få glæde og viden af at læse det hele. det er den bedste debat jeg har deltaget i ever..
jun 2009
og man kan ikke forklare dem hvad der sker, og hvorfor det gør ondt... heldigvis heler det jo ;-D
nov 2007
jun 2006
Ønsker jeg ALDRIG at opleve igen
jun 2009
jun 2006
Føj det var grimt..
Såret blev selvfølgelig syet, men det tog 2 mdr. før det var helt lukket.. Så slemt var det.
jun 2009
nov 2007
Fy for den da. puhaaaaaaaaaaaaaaaa hvor skrækeligt, panik panik..
nov 2007
lol
nov 2007
jun 2009
nov 2005
nov 2007
nov 2007
jun 2006
Jeg var 1 km. hjemmefra og kæresten havde bilen på arbejde....
Og tog ikke telefonen de første 15 gange jeg ringede efter ham..
Knogle, sener og den store vene (blodåre)var helt blotlagt og musklerne var rykket i stykker
Jeg har billeder af det i mit fotoalbum... Det hjalp mig rigtig meget til at se udviklingen og selv bearbejde ulykken..
Men det er grimme billeder nogen af dem..
Billederne er EFTER hun var ved dyrlæge.. Men stadig grimme
nov 2007
nov 2007
jun 2006
ADVARRER OM GRIMME BILLEDER AF EN SKADE
http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=20234
nov 2007
jan 2008
Følger: 125 Følgere: 114 Hunde: 3 Emner: 209 Svar: 2.189
Sorg, traumer, afhængighed, fobier, gamle ting du har oplevet eller nye, der har sat sig i din krop, som negative mønstre, energier og tanker, det er det der gør at vi bliver syge og får disse negative energier.
Så søde Mette, du har selv nogle problemer du tumler med måske ikke i dine tanker pt, men i din underbevisthed/krop.
Prøv at få noget EFT, for det og du vil slippe af med din frygt og agression mod tykke/overvægtige mennesker, mv.
Og få et let lyst og glad sind igen.
Knuz en med nok den største kampvægt af alle.
jun 2009
Men dertil skal det lige siges jeg ikke frygter overvægt i den forstand, men syntes allerede jeg har fået et ændret syn på sagen..
jun 2006
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 115 Hunde: 6 Emner: 248 Svar: 7.818
Da jeg var teenager var jeg ekstremt tynd.
Da jeg var ung kvinde var slank og flot i kroppen.
Da jeg var voksen kvinde var jeg stadig pænt slank, ikke så meget som før, men stadig pæn og ikke mere end en str. 40-42.
Da jeg som 42-43 årig fik en svær depression og dermed en frygtelig maase antidepressiva røg vægten - og jeg tog omkring 30 kg på inden for omkring ½ år - jeg spiste ikke usundt, jeg fik mine grønsager, jeg har aldrig brudt mig synderlig meget om McD og junkfood, kan dog godt spise en kage en gang imellem, men bestemt ikke hver uge.
Nu er jeg 47 - vejer lige over 106 kg og først nu er jeg ved at være så meget oven på, at jeg målrettet kan gøre noget for mig selv igen m.h.t. vægten. Jeg har tabt mig lidt over 2 kg - det går langsomt, for antidepressiva er ikke sådan at spise, samtidig med at man forsøger at smide nogle af de kilo, som de påfører én.
Det skal ikke være nogen klagesang fra min side, men blot en information om, at det ikke er alle overvægtige, der æder is og junkfood dagen lang - og det er bestemt ikke fordi det er sjovt at se sig selv i spejlet. Men når nu omstændighederne er som de er, så må man få det bedste ud af situationen og prøve at blive glad for sig selv og sit liv - OG tillade sig selv en ispind eller lignende en gang imellem - især når det er SÅ varmt, som det lige har været.
Så det er ikke kun mad alene der giver overvægt - medicin og sygdom kan bestemt også ha' en hel del med det at gøre. Og forestil dig at være deprimeret i den svære ende, og så se dig selv i spejlet - så bliver man ikke nødvendigvis mere glad. Det er helt sikkert.
Så elsk dig selv som du er og acceptér at andre er som de er. Måske du en dag kan lære at kigge ud over denne forhindring og så finder du ud af, hvor mange dejlige mennesker der er på denne jord.
jan 2008
Følger: 125 Følgere: 114 Hunde: 3 Emner: 209 Svar: 2.189
Knuz til Jer alle, 151 kg og BMI på 45, men lykkelig og glad, nåååeee nej ikke helt for er begyndt at kunne mærke min diabetes/insulin og alle de andre følgesygdomme.
Og til alle Jer andre dejlige kvinder, der har mindre selvværd, SVAR igen, eller ryst på hovedet og sig tsk tsk, så dem der mobber bliver i tvivl og usikre og husk man behøver/kan ikke være venner med alle.
nov 2006
Skrevet: 06-07-2009 22:21:26
DKK snob -jamen det er fordi du KAN tabe dig. Men hvis det var nærmest umuligt for dig -så tror jeg sgu ikke du havde lyst til at være overvægtig -og jeg taler altså som undervægtig 170cm og 45kg så jeg ved PRÆCIS hvad du snakker om men helt ærligt så synes jeg ikke det er fair at sammenligne det.
Bare det at folk går hen til dig og tager om din arm fortæller noget om at det er ok .men tykke mennesker skal bare kigges ondt på -det må fandme ikke være rart!!!
Regner med den er til mig?
så forstår du jo slet ik hvad det handler om?
så det er ok at overtræde andres grænser og gå hen og måle dig???? det er meget værre at nogen kigger på dig?
Huh!
netop fordi man IKKE kan tage på, men gemme sig og blive sat i bås med de syge. Har jeg higet efter at være "normal" så jeg kunne deltage i de andre pigers vægt problemer da jeg var teen ager - for det var bestemt ikke legalt i min gruppe, at jeg græd over at jeg var for tynd
se 168 cm høj og vejede knap 43 kg!
det er mere normalt og accepteret af samfundet at man beklager sig og har det skidt med sig slev fordi man er overvægtig end det er at være undervægtig.
hvis jeg var blevet tilbudt - at være tyk og skulle tabe mig frem for det jeg gennemlevede dengang - havde jeg valgt at være tyk!
det er der INGEN der skal sætte spørgsmålstegn til.
der er så mange tilbud for forlk med overvægt, hvad er der for dem med undervægt?
nov 2005
I en periode på 6 måneder drak hun en halv liter piskefløde hver eneste dag for at tage på - uden resultat.. Til alle familie-fester er hun altid blevet hånt.. "spis dog Anette, du ser jo syg ud", "Du ville da aldrig overleve 1 dag uden mad" osv osv. Hendes onkel syntes endda at det var sjovt at tage hårdt fat rundt om hendes overarme og spørge om han skulle knække dem som tændstikker!!
Nu er hun så stoppet med at ryge, har taget 20 kg på (vejer nu 62) og føler sig kæmpe kæmpe stor...
Så tror bestemt ikke det er nemmere at være tynd end at være tyk...
Dog tror jeg at når man er ung (16-25 år) er det lidt nemmere at være tynd.. Tror mange unge fyre syntes det er tiltrækkende.. :s
jun 2006
Vi vil vel alle bare gerne passe ind uden at skille os for meget ud fra mængden..
Maria jeg synes godt nok også de er noget respektløse til de familiefester... Har din mor aldrig fortalt dem hvordan hun har kæmpet for at få mere vægt på kroppen ??
Samtale fremmer forståelsen... Selv om det kan være smerteligt at tale om, så letter det tit forholdene på længere sigt
mar 2009
Har også været på den med 6 måltider og blev gak af hele tiden at tænke på mad...huske at spise og hvad skulle jeg spise for ikke at blive dårlig.
- endte i sygelige tvangstanker for mig, så med det i tankerne vil jeg hellere leve som jeg gør nu !!
Går også ture med mine hunde...og har et krævende arbejde(rengøring), så ja, anser ikke mig selv som værende doven...for trods jeg tidligere var meget aktiv og ikke længere kan være det pga. skaderne i mine knæ, så rører jeg mig nok alligevel mere end en del mennesker, hvis man skulle sammenligne !!
mar 2009
jan 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 83
I følge min bmi ligger jeg perfekt, og har altid gjort det.
Spiser hvad jeg vil når jeg vil, men tar ikke på. selv ikke efter 2 fødsler.
Jeg kan jo ikke gøre for at jeg har en høj forbrænding. Men får konstant advide, at jeg burde spise noget mere...
Så kan godt følge de store mennesker, der får advide at de burde spise mindre, sundt osv.... men bliver sgu træt af at høre på det.
Vi er alle forskellige og guskelov for det.... tyk, tynd, stor, lille vi skal alle have lov at være her. Både ude i verden og herinde på forummet.
Hvis man ikke kan lide personer man ser ude i byen, jamen så kig den anden vej. Det kan da ikke være så svært....
Personligt kigger jeg ikke på størrelsen, men folks personlighed. Den siger sgu mere en størrelsen!!!!!!
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 115 Hunde: 6 Emner: 248 Svar: 7.818
Omkring accepten af, at andre er bare som de er - tjah, det er jo så en helt anden historie - og så alligevel ikke - for den ligger lige så meget til grund i ens underbevisthed som spiseforstyrrelsen gør.
Så under alle omstændigheder, så skal der arbejdes på det underbevidste plan - og det gælder jo nok os alle. Det er jo ikke kun overvægtige / Undervægtige der kan tricke andre mennesker - hudfarve, sprog, laster af forskellige slags - alle disse ting og mange fler' kan bringe "væmmelse" eller lignende tanker op i de fleste mennesker. Så selv om man er god til at omgåes tykke mennesker, så kan man jo godt stadig ha' et problem med f.eks. folk med en bestemt type påklædning. Ja mulighederne er mange - men summa summarum - vi må hver især arbejde med os selv og det er super godt at få alt dette frem i lyset, for så kan man bedre gøre noget ved. Man er 90% af vejen til løsning af problemet, hvis man har indset, at det eksisterer.
overvægtige mennesker irritere mig???