4.746 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Afbrænding af marker... Afbrænding af marker...

Sidder her på jobbet og snakker marker med en af pigerne - spørgsmålet lyder -

HVORFOR AFBRÆNDER MAN MARKER ???

Kan kan tildels svare - men ved faktisk ik den præcise årsag - hvilken proces det evt sætter igang i jorden etc etc etc -

Nogle kloge landmænd / kvinder herinde ???

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Slå græs 205 kr.
  • Hjælp til at samle TV skænk 550 kr.
  • Vaskemaskine 1.200 kr.
  • Samle skab og kommode 600 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.100 kr.
  • Inspicering af opgave 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afbrænding af marker...
  • #1   2. aug 2009 Rotterne - Troede jeg også - men netop, - vi er kørt forbi en del idag der avr afbrændt -
    Ved godt jorden sku blive bedre - men HVORFOR - hvad er det afbrændingen gør - Smiler... ???

Sanne ; Skulle boghvede eller Lucerne gøre det samme ???

• #2   2. aug 2009 Kai, - ok, - så nærmer vi os, - Smiler...

• #3   2. aug 2009 Har egentligt altid troet at markerne afbrændes fordi det erdenletteste og billigste åde at komme af med halmresterne.... meeen jeg tager nok fejl....(o;

Her er reglerne for hvornårmarkafbrænding er lovlig:
    Generelt er der forbud mod afbrænding af marker. Men som i så mange andre tilfælde er der undtagelser - faktisk hele seks undtagelser, der findes i "Bekendtgørelse om forbud mod markafbrænding af halm mv."

Dermed er følgende markafbrændinger lovlige:

1. Flammebehandling af ukrudt.
    2. Afbrænding af halm fra frøgræsser fra arealer, hvor afgrøden dyrkes det følgende år.
    3. Halm, der har været anvendt til overdækning og lignende.
    4. Mindre spild i forbindelse med presning, herunder fejlbundne halmballer.
    5. Våde halmballer. Afbrænding må først foretages, når der er sket orientering af kommunalbestyrelsen.
    6. Halm på øerne, bortset fra Sjælland, Fyn, Bornholm, Læsø, Samsø, Fanø og Ærø samt øer, der har bro eller dæmning til en af disse øer eller til fastlandet.

Så når det svier i øjnene og river i næsen, fordi naboen har sat ild til marken, så er det meget sandsynligt, at han er ved at brænde halm fra frøgræs - på helt lovlig vis.

• #4   2. aug 2009 Det er nok en god kombi. Ofte er det græs, der brændes af, og jeg kunne forestille mig, at det er lettere at slippe af med det når det er brændt end hvis det ikke var.

Og så er det jo jordforbedrende...

I øvrigt er det ikke ulovligt - måske i nogle områder, men ikke generelt.

Her på Langeland har vi kun en restriktion - der må ikke brændes marker omkring Rudkøbing, når der er Langelandsfestival :o))

• #5   2. aug 2009 De marker vi har set var FULDT afbrændt -

• #6   2. aug 2009 Hold da magle nogle lange ord jeg fik skrevet....*G*

• #7   2. aug 2009 Ej hvor bliver vi kloge her, - smiler...

Takker...

• #8   2. aug 2009 Woops - det er jo et spørgsmål om definition, kan jeg se her ;o)

Julie, det er nok afbrændte frøgræsmarker, du har set. Man presser ikke ballerne før halmen brændes - og så ryger (næsten) hele marken jo med.

• #9   2. aug 2009 CH ; OK... smiler... !!

• #10   2. aug 2009 Aner intet om afgrøder, men ved at lyng har et "behov" for afbrændning, med mindre det er blevet spist og holdt nede/delvist forynget af dyr. Lyngen dør efterhånden og bliver overtaget af andre arter, hvis ikke det plejes med enten afbrænding eller græsning... - Og selve frøene overlever, og spirer i jorden som er gødet af asken...(hvilket stof det præcist er, ved jeg ikke)

Som sagt ved jeg intet om almindelige marker, men som folk siger herinde, har det nok mest med næringsværdieni asken at gøre - for afgrøderne fornyes jo "kunstigt" hvert år (der såes)

• #11   3. aug 2009 På halmresterne kan der sidde svampesygdomme og andet skidt vel også, som kan overføres til den næste afgrøde.
    Tænker at det også kan være en grund til at brænde halmresterne.

• #12   3. aug 2009 Hej Julie ;0)
    Det er frøgræsmarker de brænder ned nu

Visse græssorter giver bedre frø når de har været brændt.. Mener det bla. er rødsvingel som giver bedre udbytte når de har været brændt
    Det siger min kloge landmandsmand ;0)

Kommentér på:
Afbrænding af marker...

Annonce