734 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 89 Svar

unskyld men er det kun mig unskyld men er det kun mig

der syntes at det er indavl selv om det har fået et andet fint ord , i mine øjne er det stadigt indavl selv om i kalder det linjeavl....... fy føj siger jeg bare ...... undsklyld men trængte til lidt luft efter og have læst forskellige tråde omkring det den sidste tid!!!!!!

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  unskyld men er det kun mig
  • #1   7. dec 2009 Fy føj?

Hvorfor dog det?

Linjeavl og indavl er det samme - det ved alle, der har forstand på sagerne, ihvertfald.
    Linjeavl er at avle indad i egne linjer, ganske enkelt.

Men der er da ikke noget galt i det. Der ville ikke findes en hunderace, hvis der ikke laves indavl en gang imellem.

• #2   7. dec 2009 Stemmer i med CH.

Hvis man ved hvad linieavl/indavl er, så ville man osse vide at det ikke bare er noget skidt der skal stoppes for enhver pris.

• #3   7. dec 2009 personligt syntes jeg det er ulækkert ... og der er vel mange andre af samme race man kan avle med

• #4   7. dec 2009 Indavl/linjeavl?????? Det er måske derfor folk mener at en blandingshund er sundere en en raceren hund... Her tænker jeg at man tit hører om racerene hund som lider af diverse sygdomme.. det er måske resultatet af linjeavl.....

• #5   7. dec 2009 Tosse Tylle - jeg tror ikke at begrebet ulækkert er så anvendeligt, når man taler om at sikre en racer nogle ordentlige individer til opretholdelsen af den.

• #6   7. dec 2009 Danni J : er enig med dig..

• #7   7. dec 2009 Det handler ikke bare om hvor mange der er af en given race.

Hvis man vil fastholde type og egenskaber, så er en eller anden grad af indavl nødvendigt (husk på at indavl ikke = bror/søster-parring e.l. Det kan sagtens være individer der ikke er nært beslægtede men dog beslægtede)
    Når man laver indavl, så har det jo den effekt at de to hunde har en mængde gener tilfælles, og risikoen/chancen for at netop disse gener optræder i afkommet er dermed større. Det gælder både gode og dårlige gener.
    Hvis man kender sine linier rigtig godt, og dermed kan undlade at avle på bærere af diverse sygdomme, dårligt temperament osv, kan man altså på den måde, via liniavl/indavl, doble op på gode, sunde gener, og dermed forbedre sundhed/egenskaber/type i sine linier.
    I næste generation skal der jo så avles ud igen.

• #8   7. dec 2009 præcis mine tanker danni...... jeg vil til enhver tid undgå det når vi skal have vores næste hund.... og ellers skal vi bare ikke have nogen ny hund

• #9   7. dec 2009 Danni - hvis følgerne er negative, altså hvis der er en væsentlig ulempe ved det, så ville det ikke blive anvendt som et avlsredskab.

Man må da også sige, at det bliver anvendt med påpasselighed, og hvis man køber hund de rigtige steder, så har man en rig mulighed for at sikre sig, at ingen grænser er overtrådt. Så kan man nemlig se, hvor meget og med hvem, der er indavlet.

Avlsmaterialet i nogle racer er så minimalt, at indavl er nødvendig. Og i andre er det nødvendigt en sjælden gang i mellem for at sikre værdifulde egenskaber.

Det kræver dog en noget sikker hånd, og det er ikke noget man i mine øjne bør overlade til amatører.
    Det kræver proffer, sådan noget.

• #10   7. dec 2009 men det er jo stadigt ingen garenti at man slipper for de dårlige gener...

• #11   7. dec 2009 Tosse Tylle - garantier findes der ingen af, når det handler om levende individer.

Om man så avler ind eller udelukkende avler ud.

Dem der har et fuldt overblik over racen, kender linjerne ud og ind, ved også hvad det er, de skal fremme og hvad de skal hæmme. Man skal ikke negligere den viden.

Indavl i sig selv giver ikke skader - men tilfældig indavl er noget rigtig skrammel.

• #12   7. dec 2009 Tosse -der er jo ingen der siger at man slipper for at doble på dårlige gener. Netop derfor bør den slags overlades til dem der virkelig kender deres linier indgående.

Hvis man blot laver indavl på må og få, så er det jo mere eller mindre tilfældigt om det er noget skidt eller godt man får doblet på.
    Hvis man kender sine linier indgående, så laver man self ikke indavl på en hund hvor der f.eks. er HD-hunde, hunde med dårligt temperament e.l. i linierne, for disse ting ønsker man self ikke at doble på

• #13   7. dec 2009 Jeg tror faktisk, at rigtig mange tror, at indavl = helsøskende parringer....

• #14   7. dec 2009 der sker det samme i hste verden......nogel af de finest amha heste(som jeg har)er meget tæt familie..

• #15   7. dec 2009 undskyld men ingen garantier går begge vej veje så hvorfor ikke tage til udlandet for og få noget nyt ind der skulle vel være en anden mulighed en og avle ind ..... og tit tror jeg ikke folk avler efter egenskaber men lige så meget farve og hunden er vvel lige god om den er sort,hvid eller grå

• #16   7. dec 2009 Susanne -og helsøskende parringer er jo osse fuldstændigt unødvendige. Kender i øvrigt heller ikke en eneste seriøs opdrætter der laver helsøskendeparringer (eller far-datter/mor-søn- parringer for den sags skyld).

Indavl er ikke automatisk = parringer der er SÅ tætte. Det er osse indavl at lave en fætter-kusineparring (hvilket jo altså osse er lovligt ved mennesker). Dette vil give en indavls-% på 6,25
    Men et dyr med indavlsprocent på 1% er jo stadig indavlet omend i meget lille grad, og der er jo bestemt ikke tale om avl på individer der er meget nært beslægtet

• #17   7. dec 2009 det er da vel ulovligt at parre søskende

• #18   7. dec 2009 Tosse tylle -meget simpelt. Hvis man udelukkende avler ud (altså KUN på helt ubesægtede individer) så er det farvel til alt hvad der hedder racehunde. Man vil nemlig miste type, egenskaber osv, hvis aldrig der avles ind.
    Hvis man udelukkende bruger udavl, vil udfaldet af parringerne være ret tilfældige og over tid blive sværere og sværere at forudsige.

Så en eller anden grad af indavl, er nødvendigt hvis man vil fastholde det der gør en race til race.
    Og det ser jeg intet som helst problem i. Som skrevet er indavl ikke bare noget skidt, det har osse masser af positive sider.

Og indavl bruges jo i øvrigt blandt alt fra landbrugsdyr til hunde, heste osv.
    Det er en måde at kontrollere avlen, og noget der ikke kan undværes så længe der avles efter specifikke egenskaber, udseende osv

• #19   7. dec 2009 Nej det er ikke kun dig. Rigtig mange er stærkt imod alle former for indavl - uanset graden og hvad det kaldes... Og mange også uanset de ikke forstår baggrunden for den type avl smiley

• #20   7. dec 2009 Susanne -men du kan vel ikke finde andre der kalder hende seriøs (medmindre de da selv laver samme nummer) kan du? ;o)

At man selv kalder sig seriøs er ikke rigtig godt nok, der skal handling til. Flere af landets hvalpefabrikker kalder sig jo osse seriøse opdrættere, og mon ikke vi er nogen stykker der er uenige med dem i den betragtning;o)

• #21   7. dec 2009 undskyld men jeg ville sku nødigt have børn med mine fætre lovligt eller ej .... og det kan godt være der bliver avlet efter højde og andre race specifikke ting men det er stadigt ikke okay i mit hovede... og når jeg skal have min næste hund er jeg skú ligeglad med om den er 4 cm for høj eller lav eller om dens ansigt er lidt anderledes og se på bare den er sund og rask

• #22   7. dec 2009
    **Charlotte DKK Snob** ;

vil det sige du mener at indavl er helt iorden

• #23   7. dec 2009 ej altså helt ærlig charlotte.. vil det sige at hvis man ikke laver indavl så blir hunden ikke racetypisk korrekt.. sikke en gang plader....

• #24   7. dec 2009 Danni -det kan andre racer heller ikke. Ikke uden at miste de racetypiske egenskaber der nu engang hører racen til.

Tosse Tylle -nu handler det jo altså ikke bare om højden på hunden eller hvad farve den har.
    Tager vi en race som labrador f.eks. så er det osse ting som en blød mund (så de ikke skader vildtet når de henter det), trænbarheden osv der avles efter.Og osse her er indavl med til at fastholde disse egenskaber.

Man avler jo ikke ind i utallige generationer. Man laver måske 1 kuld hvor forældrene i en eller anden grad er beslægtet, og når hvalpene så engang skal have hvalpe, ja så parrer man dem med en ubeslægtet hund. Altså hører udavl jo osse med, når man indavler.

• #25   7. dec 2009 Danni -hvorfor skulle den være gal med racebeskrivelsen, blot fordi indavl er med til at fastholde type? Det har da ikke rigtig noget med hiannden at gøre

• #26   7. dec 2009 **Charlotte DKK Snob** ;
    så skal jeg da i hvert tilfælde IKKE anbefale dig til nogen

• #27   7. dec 2009 Danni -uanset hvilken race du har, så er en eller anden grad af indavl, nødvendigt hvis man vil fastholde type og egenskaber. Så det har ikke noget at gøre med at lige netop chihuahua ikke kan undvære indavl, men om at ALLE racer, hvis man vil fastholde deres type og egenskaber, ikke kan undvære en eller anden grad af indavl.
    Det betyder ikke at alle parringer skal være indavl (tværtimod) men at man af og til må avl ind, for herefter igen at avle ud.

• #28   7. dec 2009 Danni: er enig med dig

T&M: lige mine ord...

• #29   7. dec 2009 det er nok for mig at du går ind for indavl...fy for ......

• #30   7. dec 2009 Helt ærlig hvorfor bruge indavl/Linjeavl... Man kan da finde hunde verden over som vil opfylde de krav man har.. så hvorfor ikke bruge krudtet på at finde den rigtige hund istedet for at nuppe naboens som er i famileie med ens egenl da det er meget nemmere... ja i må have mig meget undskyldt men kan virkelig ikke se hvad indavl/linjeavl skal til for..

• #31   7. dec 2009 Ja jeg venter jo så osse på et eller andet sagligt argument for hvorfor indavl burde være strengt forbudt.
    at det er ulækkert og hvad folk nu ellers skriver, er jo ikke rigtig en måde at debatere på

• #32   7. dec 2009 Karina -der er skam opdrættere der kører mange km til diverse lande, for at bruge en bestemt han, som er beslægtet med deres tæve. Så det har ikke rigtig nget med "at bruge naboens" at gøre.

Hvorfor bruge indavl skriver du -fordi man ønsker at doble op på netop DE gener disse to hunde besidder. Det er ikke noget man gør fordi det lige er praktisk at hannen befinder sig her (så er man da i hvert fald useriøs), men fordi netop den kombi kan give noget godt

• #33   7. dec 2009 Danni -din hund er jo altså osse indavlet længere ude i linierne. Sådan er racen opstået, og jeg har mine tvivl omkring at det ikek er gentaget på senere tidspunkt.

Og ang hvornår det er indavl, så er det jo så snart de to individer man parrer er beslægtede.

• #34   7. dec 2009 prøver lige at forklare........

i mine øjne er linieavl og indavl ikke det samme... det er dybt forkert at avle på fx fætter/kusine og i den dur... bare se hvor mange handicappede børn der er kommet ud af det i menneskeverdenen(kender til en hel del eksempler)

og kan ikke se nødvendigheden af dette... at der så er familierelationer længere bagude er jo næsten umuligt at undgå....

desuden... når du siger at man mister typen, ved ikke at avle ind.... tjah... bare se hvor meget de forskellige racer har forandret sig igennem årene.. og det er der ikke noget galt i... det er naturens gang.....
    det er ikke meningen at du om 100 år skal kunne finde en chihuahua der ligner dem i dag... det styrer naturen selv......

• #35   7. dec 2009 FLOT.
    Hav en god aften

• #36   7. dec 2009 T & M -at racerne har ændret sig, har ikke med neturens gang at gøre, men med selektiv avl (altså vores indblanding). Dette er for en del racers vedkommende til en uheldig side. Overtypning er jo noget man ser meget af hos visse racer. Dette er ikke kommet fordi naturen synes det var smart, men fordi mennesker har valgt at avle i den retning.

Og ang handicappede børn, så udvælges der jo ikke efter f.eks. sundhed ved menneskeavl. Når fætter-kusine avl forekommer ved mennesker, så foregår det jo uden nogen som helst kendskab til hvad der ligger bag. Indavl i sig selv, giver ikke handicappede børn. Men hvis både mor og far bærer et gen for et bestemt handicap, ja så er risikoen for at det kommer til udtryk i afkommet jo væsentligt større når det får genet fra både mor og far, istedet for kun fra en af forældrene (sådan som det havde været hvis forældrene var ubeslægtede)

Så den holder ikke rigtigt, hvis vi antager at opdrætter faktisk gider sætte sig ind i hvad han/hun avler på

• #37   7. dec 2009 Michelle: det er ikke fordi jeg er dum men helt ærlig jeg begriber stadig ikke hvorfor man bruger linjealv/indavl. Man kan da også finde en hanhund der opfylde de krav man ønsker uden at de er nært beslægtet.... og opnå perfekt resultat

• #38   7. dec 2009 Gå i bare op i jeres indavl bare vi andre kan slippe
    jeg trækker mig herfra så kan i hygge jer

• #39   7. dec 2009 Karina -ja man kan sagtens (ved de fleste racer) finde en ubeslægtet passende partner. Men fordi de er ubeslægtede er det jo et lotteri hvordan udfaldet bliver. Det er tilfældigt hvilke gener de får fra hvilken hund.

Hvis man vælger en beslægtet partner er genvariationen mindre (logisk nok), og sandsynligheden for at lige netop de gener man ønsker at afkommet får, er de der slår igennem, er derfor større (ren sandsynlighedsregning faktisk ;o))

Man kan self ikke bare blive ved at avle ind igen og igen, så når man har lavet indavl, må man nødvendigvis på et senere tidspunkt lave udavl.
    I det øjeblik man parrer med en ubeslægtet partner, vil indavlsprocenten på afkommet være 0.

Så indavl er altså noget der kan sikre ensartethed (og altså typefasthed) i afkommet/racen. Har man to hunde med en sundhed der er væsentligt bedre end gennemsnittet, kan man altså på denne måde osse øge sandsynligheden for sundt afkom.

Men det gælder self begge veje. Hvis forældrene ikke er racetypiske, så er risikoen for at hvalpene ikke bliver det større ved indavl end ved udavl, og det samme gælder self hvis forældrene har dårligt temperament, dårligt helbred e.l.

Netop derfor bør den slags overlades til folk der virkelig har indgående kendskab til deres linier, sådan at der ikke laves indavl på hunde der har en masse skidt gemt i linierne

• #40   7. dec 2009 gud hvor tar folk alting bogstavligt..
    Charlotte, jeg sidder ikke og siger at du har brugt naboens hund... årh nej dog.. Om i så køre 10.000 km eller finder hundene herhjemme så begriber jeg ikke at det skal være hunde der er nært beslægtet for at opnå gode resultater....

• #41   7. dec 2009 T og M,,jeg syntes efterhånden dine kommentar bærer tydelig præg gang på gang at du mange gange ikke ved hvad du taler om,og der taler jeg ikke dig Danni med selvom du har samme mening for jeg tror rent faktisk du er ret fornuftig og har dine meninger udfra erfaring og viden,,hvad t og m vist ikke har,,ja undskyld

Jeg tror faktisk både michelle og charlotte er ret professionel på deres områder,,det kan man se ved mange af deres deltagne her på hg de VED hvad de taler om

Dermed bestemt ikke sagt at jeg går ind på indavl/linjeavl men ulækkert vil jeg ikke kalde det,det ord kan man bruge hvis menneske søskende ""parre" men hunde eller andre dyr har jo ikke den fornemmelse

Jeg kender intet til indavl i hunde verden men ved at både michelle og charlotte ikk ebare bruger tæt familie uden at undersøge de fks gener først de gør ikke noget tilfældigt

Jeg vil så lige sige at i heste verden der bruger man tit (i usa og ved amha heste som jeg har forstand på) at parre hoppe med sin far og der er aldrig kommet en 3 benet hest ud af det,,tværtimod kommer nogle af de finest heste ud af det

• #42   7. dec 2009 Vil da i øvrigt lige tilføje: jeg er IKKE opdrætter, mine hund er ikke resultat af tæt indavl e.l. så det er såmænd ikke fordi jeg prøver at holde hånden over noget.

T & M -at du har din mening om emnet er jo helt fint. men hvorfor skal du altid blive så grim/skarp i tonen. Men kan altså godt være uenige, uden at man behøver blive tøsefornærmet (ja undskyld, men sådan lyder dine kommentarer altså ofte, har jeg bemærket)

• #43   7. dec 2009 jn&sn N

tro hvad du vil... du kender ikke mit erfaringsgrundlag...
    er ikke bange for at spørge når der er noget jeg ikke ved noget om....
    men at jeg har en holdning til søskende/fætter-kusine/far-datter osv parringer, gør mig hverken til uerfaren eller dum....
    vil lige så gerne som mange andre have en hund der lever op til standarden, men hvis det kræver indavl som ovenstående, springer jeg pænt over......

har en gang haft en hund der var skadet af indavl.... og det var en gang for meget....

• #44   7. dec 2009 Michelle - kan godt li du skriver ofte...... smiley

• #45   7. dec 2009 nu spørger jeg så lige om noget mere?? har lige læst alle jeres argumenter, og så kommer det kloge spørgsmål Hvis man avler så fornuftigt og med omtanke osv hvor kommer alle de sygdomme så fra????? det må også komme af at der på et tidspunk er blevet avlet med fætter julius på kusine bertha for mange gange eller hvordan lige med det..... griner og ´seriøst eller ej så siger jeg , jeg syntes det er ulækkert fordi det er min meneing.

• #46   7. dec 2009 T & M -hvor ser du at der er tale om søskende/far-datter/fætter-kusine -parringer?

Indavl/linieavl er al avl på beslægtede individer. Ved fætter-kusineparringer er indavls% på 6,25. Det er det max tilladte hvis man følger DKK's etiske anbefalinger. Men det er altså de færreste der laver så tætte parringer. Oftest snakker vi måske om f.eks. 2% (og altså noget længere ude end fætter-kusine)

• #47   7. dec 2009 nej jeg kender ikk edit erfarings grundlag men det går igen og igen i dine kommenatr,,som hyg dig,,og hvad du ellers skriver at du VIRKER som du bare skal deltage,,måske tager jeg fejl

Jeg kan godt forstå at hvis man har oplevet noget dårligt i forbindelse med et eller andet så tager man afstand,,,men det kunne jo være det var nogen der bare ""havde lånt naboens hund"" og ikke en der faktisk vidste noget om det?

Alle hunde/dyr kan have fejl og det kan de altså godt have selvom de ikke er indavlet,,,de seriøse avlere/opdrættere som virkelig har undersøgt deres bagland ville ikke sælge en hvalp de kunne se havde gener pga det

• #48   7. dec 2009 erfaring eller ej... man har ret til at have sin mening om noget og jeg bifalder bestemt ikke indavl/linjeavl... og sådan er det.. skal heller ike nyde noget af at få en hund som bevist er avlet efter linjeavl/indavl

• #49   7. dec 2009 Tosse Tylle -sjovt som alle dårligdomme automatisk tilskrives indavl, og alt det gode må så skyldes udavl eller hvad?

HD mm havde været der indavl eller ej. Man kan forbedre ved ikke at avle på hunde med HD/hunde med HD i linierne, og det forværres ved at avle på hunde med HD/med HD i linierne.

-og det uanset om man indavler eller udavler.

• #50   7. dec 2009 Er 100 % ening med Tosse Tylle :O)

• #51   7. dec 2009 Charlotte -
    som sagt tidligere er indavl og linieavl ikke det samme i min bog.... i det sidste indlæg skrev jeg hvad jeg ikke syns er ok... deriblandt fætter/kusine... det er for nært beslægtet efter min smag.....
    at der så noget længere ude er relationer til hinanden, er jo næsten umuligt at undgå....

og her kommer så noget af det jeg ikke forstår - hvad mener du med at du mister typen ved at avle ud? der må da være andre (i dette tilfæde chihuahua) linier, der har de samme kvaliteter som dem du søger...?

• #52   7. dec 2009 Karina -og mit mål er ikke at overbevise dig om det modsatte. Jeg synes bare det er ærgerligt at SÅ mange (og her tænker jeg ikke lige på dig men generelt) råber op om hvor skidt indavl er, uden egentlig at vide hvad indavl er og ikke er.

Typisk kommer der jo den der med handicappede afkom, eller at indavlede hunde pr definition er syge i roen osv. Og det er ikke tilfældet. Ligesom indavl jo heller ikke nødvendigvis betyder at far er parret med datter e.l.

Det er helt fint med mig at nogen er imod det -men man skal altså osse vide hvad det egentlig er, førend man udtaler sig om hvor forfærdeligt det er:o)

• #53   7. dec 2009 karina ja det må man og hvis vi alle var enige var hg ikke så sjovt og godt

Jeg er som sagt ikke rigtig på nogen side i det her men kan da bare se fornuften i det de skriver at det fks ikke er fætter kusine,,,men folk tror starks der er tale om mere tætte parringer end der måke rent faktisk er??og der syntes jeg man måske lige skal se HVAD der bliver skrevet før man syntes det er ulæækert

Jeg ved fks ikke hvad charlotte bruger af indavl men er det længere ude end fætter kusine kan jeg slet ikke se noget galt i det

• #54   7. dec 2009 michelle strid.... jeg kan sagtens se hva du siger men derfor behøver man langt fra og være enig.
    jeg ville aldrig købe en hund der kom et sted fra hvor de bruger linieavl fordi i min lille verden burde det bare ikke være nødvendigt!
    jeg tager da heller ikke min hund og parrer hende med en fætter fordi vi syntes hun er den bedste i verden og fordi hun er sund og rask...... njeg ved godt hun er en blanding men som du sagde til mig engang i en debat at sygdommene kunne jo komme når hun blev ældre og ja det kan de stadigt men hvor ved i så fra de ikke tager skade af indavl det ved man jo først når de bliver ældre

• #55   7. dec 2009 desuden må jeg hellere tilføje at det var michael der skrev tidligere...
    han gav op og jeg har overtaget.... smiley

mvh Tine

(T & M= tine & michael)

skal nok for fremtiden afslutte et indlæg med T eller M så i ved hvem i har med at gøre smiley

(michael beklager hvis han har trådt nogen over tæerne ved at ytre sin mening som han nu engang gør)

• #56   7. dec 2009 Michelle : OK.. alle har ret til sine meninger..

• #57   7. dec 2009 Michelle - charlotte skrev at hun havde "foretaget fætter/kusine parringer...

T

• #58   7. dec 2009 Tosse Tylle -ang "taget skade af indavl", så er jeg ikek sikker på jeg ved hvad du mener.
    Hvilke skader er det du mener de skal have af det? Det er jo som med alle andre hunde: de skal testes når de er gamle nok til det, og så ved man jo om hunden er sund og rask eller ej.

• #59   7. dec 2009 fks alle de skavanker som de skal testes for hvor kommer alt det skidt fra fordi personligt syntes jeg der er rigtigt mange syge hunde i dagens danmark......og rigtigt mange hunde som må aflives pga diversé race relaterede sygdomme

• #60   7. dec 2009 Michelle - jeg havde fx en hund med hjerneskade, hvor dyrlægerne var 99% sikker på at det var grundet indavl....
    det er nok ikke det tosse tylle mener, men det er den erfaring jeg har gjort mig... desværre...... smiley

• #61   7. dec 2009 skal lige lave lektier med min søn kigger ind senere

• #62   7. dec 2009 Charlotte - uden at vide noget om det , går det så ikke galt på et tidspunkt , hvis ikke der kommer noget nyt blod i "blenderen"?

T

• #63   7. dec 2009 t og m mine forældre har også haft sådan en schæfer også på grund af indavl...... det var også dyrlægen bud..... så jo det var blandt andet også sådan noget

• #64   7. dec 2009 Charlotte: 100% sikker er jeg ikke men har været ind og søge alt hva jeg kunne for at se hvad han er ud af.. ville aldrig bruge kato med en nær beslægtet tæve...

• #65   7. dec 2009 T&M: Vildt go kommentar... hi hi hi

• #66   7. dec 2009 Charlotte - ja det er det jeg mener med fætter/kusine... det syns jeg jo så ikke er ok.... bla. fordi jeg har en skummel mistanke om at ikke alle tænker som du, og parrer ud efter en fætter/kusine tur... og SÅ er det noget skidt... -altså efter min mening..... smiley

T

• #67   7. dec 2009 T & M -men indavl alene gør jo altså ikke hunden syg. Der må så have ligget noget i generne som man har doblet op på. Og der har opdrætter måske ikke undersøgt grundigt nok hvad det er hun har parret.

Tager den gerne igen: Indavl i sig selv, gør ikke afkommet sygt. Problemet er hvis linierne bag, bærer på noget. Dette risikerer afkommet jo så at få genet for, både fra mor og far, og dermed er risikoen for at det kommer til udtryk større.

• #68   7. dec 2009 Charlotte - nej nej ikke ud af det blå da... er godt klar over at der ligger mere bag det at avle, end "bare lige" at smide et par hunde sammen og så håbe på det bedste... smiley

T

• #69   7. dec 2009 charlotte: samme kennelnavn... øhhh.. ja hvorfor skulle det være indavl/linjeavl????????? navnene er viderført på deres afkom??? Hvad har det med indavl/ linjeavl at gøre?????????????????

• #70   7. dec 2009 Danni -men nu snakker vi jo så ikke om at man skal avle ind i generation efter generation efter...
    Som skrevet mange gange, må der nødvendigvis avles ud igen, når man har lavet indavl (og det skriver charlotter faktisk osse at hun gør).

• #71   7. dec 2009 Charlotte hvordan ser du det???

• #72   7. dec 2009 Pas nu på det ikke går så galt med jeres racer som det gjorde med schæferen på et tidspunkt for mig lyder det som det kun er et spørgsmål om tid.
    mvh Michael

• #73   7. dec 2009 ´det her bliver vi aldrig enige om.... men jeg syntes det er drøn forkert ög skulle forbydes... på grund af det er moralsk forkert og fordi der er mange der avler efter farve og udseende generelt og efter min mening derfor der findes så mange syge hunde i vores verden...... jeg er i hvertfald blevet klogere og ved nu hvor meget der skal undersøge´s inden jeg køber min drømme hund engang......

og ja jeg tør godt og sige igen det er ulækkert fordi det er min mening ...... puuuuuuuuhhhhaaaaaaaaa som mick øgendahl ville have sagt;-)

• #74   7. dec 2009 tosse tylle -så fordi nogen er tumpede og kun avler efter udseende, skal alle fratages et redskab der kan være med til at forbedre avlen?

Syge hunde kan man skam lave ganske uden indavl;o)

• #75   7. dec 2009 nu skal jeg nok styre mit sprog.gg
    men jeg syntes altså det er forkert.
    M

• #76   7. dec 2009 j michelle ... ja det syntes jeg fordi jeg tror der alt for mange skod avlere ikke for og sige noget grimt men med den udvikling der er i den gale retning med hundenes helbred må der altså være mange der ikke kan styre det

• #77   7. dec 2009 Det er IKKE gået galt med schæferen på grund af indavl, men på grund af avl på forkerte egenskaber.

Det er noget vrøvl.

Avler man ind på dårlige egenskaber får man noget RIGTIG dårligt. Men folk, der ved hvad de laver avler ikke ind på dårlige egenskaber.

Ikke at erkende, at indavl er en del af det, der bevarer racerne er at være ligeglad med racernes særegenhed. Fred være med det - man kan ikke få i både pose og sæk.

Dette er et faktum - og det er det, når det kommer til avl og opdræt på ALT levende.

• #78   7. dec 2009 CH det er første gang jeg har hørt det ikke er på grund af indavl så må de mange andre jo have løjet

• #79   7. dec 2009 *CH* Tavlemafioso !
    Jeg må bukke mig endnu engang.ggggg
    M

• #80   7. dec 2009 Tosse Tylle - løjet, nej, talt mod bedre vidende, ja.

Det der er en sætning, der har været vældig populær at sige - man kan nærmest kalde det et dogme eller et mantra. Men desværre et, der er lavet af lægfolk, der ikke helt har været i stand til at overskue konsekvensen af dette redskab.

Det er IKKE indavl i sig selv, der er dårligt. Det er avl på dårlige egenskaber, der er. Det, der er sket er noget elendigt avlsarbejde, ganske enkelt. Har man avlet ind på dårlige egenskaber får man noget rigtig skidt ud af det.
    Men det gør ikke teknikken til synderen, men derimod opdrætteren, der ikke har været dygtig nok til sin opgave.

• #81   7. dec 2009 I 1920'erne kom de første schæferhunde til Danmark, og siden dog har tallet næsten været stigende. Dog med enkelt undtagelser fordi der har været tidspunkter, hvor indavl, og skrøblige hunde har gjort schæferhunden, til en race som man gik uden om.

• #82   7. dec 2009 ej det lød ikke rigtigt syntes bare det er underligt fordi mine forældre fik af vide af dyrlægen blandt andet at hvis de skulle have en ny schæfer så var det bedst og se sig meget godt for fordí de var efter hånden skam avlet som han så pænt sagde det

• #83   7. dec 2009 Skamavlet, ja, det har de sørme været i en årrække.

Dog ikke så meget nu, som før.

Skal man have en schæfer, så skal man - som med rigtig mange andre populære racer - se sig om og give sig tid til at finde den rette.

Men indavl - det er ikke noget, den er plaget af. Min egen har en indavlskoefficient på 0%
    Det siger ikke ret meget om de fejl og mangler han har - det siger kun det ene, at der ikke er avlet på beslægtede individer.

• #84   7. dec 2009 CH
    Michelle
    Charlotte

Jeg beundrer jeres tålmodighed.

• #85   7. dec 2009 CH det kan godt være det ikke er så meget mere men dengang var det helt i hegnet og så syntes jeg det er helt utroligt du ved mere en dyrlægerne .... men detg er vel rart nok og have det sådan...

jeg trængte sådan set bare til og sige jeg syntes det var fælt med indavl og jeg har hørt hva i siger ,men i har jeres mening og jeg har min......

nu kalder pligterne

• #86   7. dec 2009 Tosse tylle - dyrlæger ved ikke ret meget om avl i kraft af deres uddannelse, så det er egentlig ikke så utroligt, at jeg har mere styr på min races historie end tilfældige dyrlæger.

De har glemt at fortælle hele historien, og det er humlen. De glemte at sige, at der er avlet ind på dårlige egenskaber. Og så er der en masse mennesker, der er autoritetstro og vælger at lytte blindt i stedet for at undersøge sagen nærmere. Når disse mennesker fortæller en halv historie videre, så bliver det pludselig en "sandhed"
    Men denne sandhed er i den grad med modifikationer......

• #87   7. dec 2009 Og så lige en tilføjelse, som nok kan virke som en gentagelse - det var ikke indavl, der gjorde at racen var avlet hen i hegnet men avl på dårlige egenskaber.....

• #88   8. dec 2009 dyrlæger er uddanet i sygdom de kan jo altså ikke have chelk på alle historier i alle racer

Og nogen gange skyder de ud i luften,,min mops fik fks snuppet et stykke æble fra min datter hun begyndte at hoste ,,jeg kørte til dyrlæge 1 times tid efetr,,,wee hun havde vand i lungerne sagde han,dagen efter da hun stadig var syg vvar vandet væk men hjertet var dårligt.en laaang weekend og jeg tog til en anden dyrlæge kunne simpelthen ikke skilde mig af med min dejlige alberte uden en second opion,,hun fik nu taget foto osv der var ikke noget i halsne men hun var tæt på at blive kvalt pga slim og betændelse i halsen....samme nat kastede hun op noget slim og vupti et stykke råden æble skrald,,så der var JEG nu klogere end dyrlægerne på 2 klinikker der sagde at det bare var tilfædigt

Dyrlæger er ikke guder og kan også sige noget dumt,,,hører ofte herinde,,,JA dyrlæge siger hun er i fin form til at få hvalpe,,,uden overhovedet at have chekket for diverse sygdomme

• #89   8. dec 2009 Stemmer i med CH -indavl på dårlige individer vil selvsagt give dårligt ret dårlige odds for afkommet. Men det vil avl på ubeslægtede dårlige individer jo altså osse. Det har ikke s meget med indavlen at gøre, men mere med at man ikke er kritisk nok i udvælgelsen af avlsmaterialet (eller at man vælger efter noget forkert)

Kommentér på:
unskyld men er det kun mig

Annonce