Afhængig af næsespray Afhængig af næsespray
Jeg har været afhængig af Zymelin i ca 3 år nu og har så mange problemer nu at jeg SKAL stoppe.. Men ja, nemmere sagt en gjort. Hvis ikke jeg bruger det kan jeg ikke få luft og kan ikke sove om natten. Så en kold tyrker er ikke en mulighed for mig. Jeg skal også snart starte skole, så jeg skal have nattesøvn..
Men nogle gode råd?
Jeg ringer til øre, næse, hals lægen på mandag. Men måske nogle er jer kender til det her og har prøvet at stoppe? Er der noget erstatning man kan bruge til slimhinderne er sig selv igen ?
maj 2005
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 267 Svar: 1.919
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.330
Det er meget farligere end du tror... Du kan få problemer med dit hjerte bla.
Hvis ikke dine slimhinder er ødelagte nu, så vil de åbne op efter et par dage. Du skal gå på en kold tyrker. Min far var på det skidt i 6 år! Han blev rigtig syg af det. Jeg bruger selv zymelin når jeg er forkølet, og skal altid på en kold tyrker, efter ca 10 dages brug. Jeg får ikke bare luften igen, når jeg ikke er forkølet mere, ved ikke hvorfor. Der går ca et døgns tid, hvor det lukker totalt til i næsen, og så begynder det langsomt at lukke op. Som sagt, så stop nu.
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 1.170
Det lyder til der er mange der har problemer med at komme af med det igen. Det burde forbydes!
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det er da grumt, at man ligefrem kan blive afhængig af skidtet...
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.482
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
Det bedste og eneste der er at gøre er at stoppe fuldstændig. Smid lortet ud.
Og så vent 2-3 dage så slimhinderne lige kan finde ud af at de skal klare sig selv og så får du luft igen.
dec 2008
ja, det må vel være noget i den stil? Har bare aldrig hørt om det før.. Arj, hvor spøjst..
Hvorfor ikke bare leve med snottet næse? Jeg er altid snottet, hele året, hver dag, hele dagen. Jeg sover med en pakke kleenex og på en alm. dag pudser jeg næse 30+ gange.. Det har jeg bare lært at leve med.. mine slimhinder er super-sarte nemlig..
jun 2007
Men mon ikke du skulle tage til læge også og blive tjekket? Det kan jo være polypper du har?
dec 2008
det har du sikkert ret i.. Og man falder hurtigt i når ting gør hverdagen en smule nemmere..
Njah, det har altid været sådan. Jeg har generelt følsomme slimhinder, og er også periodisk allergisk overfor alle mulige ting..
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 343 Svar: 3.609
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 509 Svar: 2.021
Jeg har selv været der - og det bedste du kan gøre er at tage til øre næse hals læge og lade ham hjælpe dig ..
Jeg fik prednison i 12 dage (ved godt prednison er noget skidt, men en enkelt kur skader ikke)
og samtidig nasacort næse spray i en måneds tid..
Når du holder med at bruge zymelin - reagere slimhinderne ved at "puste sig op" og du føler du bliver kvalt - sorry, men sådan er det - derfor prednison, som får slimhinderne til at falde til ro...
Nasacort næsespray, hjælper dine slimhinder til at komme sig (og så er det en god psykologisk erstatning- fordi du stadig har en næsespray)
Du bliver sikkert gnaven de første dage - men efter første døgn tænkte jeg - hvorfor pokker tog det mig så lang tid at komme af med ....
Så held og lykke, det skal nok lykkedes...
Forresten - selvom du bliver pisse sur og nærmest panik ramt, så lad din mand/kæreste tømme HELE huset for alt hvad der hedder næsespray - ellers er fristelsen for stor ...
apr 2008
Følger: 34 Følgere: 31 Hunde: 4 Emner: 161 Svar: 399
Jeg går os helt i panik hvis jeg ikke har noget næsespray. Jeg kan sove to timer, så vågner jeg når det ikke virker mere , tager noget mere og venter i 20 min på at det virker så jeg kan sove igen og vågner to timer efter igen osv osv.. Jeg kan simpelthen SLET ikke sove uden. Nogle gange vågner jeg ved at jeg har tør langt ned i halsen og jeg gisper efter vejret fordi jeg ikke har kunnet trække vejret ud af næsen..
Men det er blevet så slemt nu at i den side hvor der ikke er så meget mellemrum, der kan jeg slet ikke få luft mere, der er HELT stoppet . Lige meget hvad..
Problemet er jo at når man er forkølet, så hæver slimhinderne og man bruger næsespray for at slimhinderne skal trække sig sammen, men efter noget tid, sker det at slimhinderne bliver konstant hævede og man skal oftere og oftere bruge næsepray for at kunne trække vejret. Og til sidst bliver slimhinderne ødelagt og tørre.
jun 2007
Jeg har stoppet fra den ene dag til den anden hver gang og det er frygteligt i 2 dage eller noget og så går det over. Og bagefter er det skønt at være fri for den igen.
At gå til lægen, jaa.. hvorfor ikke.. Men at bilde sig selv ind at en predison kur er godt... Den må du længere ud på landet med. Så tror jeg faktisk hellere jeg ville vælge næsesprayen! Det er på ingen måde sundt for dig, heller ikke selvom det "kun" er en kur.
Derfor siger jeg at den eneste vej er en kold tyrker.. Og så ku man jo evt tage den i weekenden så det ikk går ud over jobbet.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg bruger ikke næsespray, så det er jo det jeg gør hver gang jeg er forkølet.
Man bliver jo ikke kvalt...
apr 2008
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 509 Svar: 2.021
jeg forstår dig ganske udemærket, men kan se andre ikke gør - hvis du har lyst kan du skrive til mig.. jeg ved hvor hårdt det kan være ...
har du læst mit indlæg, jeg mener under alle omstændigheder du skal ha fat på din læge...
hilsen betina
jun 2007
Så jeg vil stadig mene at du skal smide den du har ud så du slet ikke har mulighed for at tage noget. Og så må du bare være stærk.
Er du ikke stærk nok må du så gå til lægen og høre hvad de kan gøre.
jun 2007
apr 2008
Jeg tror heller ikke andre forstår det før de har prøvet det. Har læst dit indlæg..
Jeg har fået tid til øre, næse, hals læge mandag d. 4, nu må vi se hvad hun siger.. Så jeg regner med at efter der får min mand lov at smide alle næsesprays ud.. ( HÅBER JEG )
jun 2007
Jeg brugte næsespray fast i over 1½ år. Og jeg stoppede fra den ene dag til den anden...... Det kan lade sig gøre! Men du vil tydeligvis ikke, og så vil det heller ikke lykkes for dig.
apr 2008
Nu skal du hører ! Som jeg har skrevet tidligere er min næseskillevæg skæv.. Var til øre,næse, hals læge igår.. Hun kan godt forstå jeg har brugt næsespray fordi jeg har INTET mellemrum i den ene side af min næse og den anden side er der heller ikk meget plads.. Jeg har åbenbart brækket næsen engang og jeg har fået noget erstatning for zymelin som jeg skal bruge indtil jeg skal have lavet en næseoperation og have rettet min næse. Jeg kan ikke trække vejret normalt før jeg får lavet den operation og jeg slipper ikke for næsespray før operationen ! SÅ JEG KAN IKKE STOPPE FRA DEN ENE DAG TIL DEN ANDEN LIGE MEGET HVOR MEGET JEG VIL DET! VIL ALDRIG KUNNE KOMME TIL AT TRÆKKE VEJRET UD AF NÆSEN UDEN OPERATION !!!!
Afhængig af næsespray