10.919 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Afhængig af næsespray Afhængig af næsespray

Jeg har været afhængig af Zymelin i ca 3 år nu og har så mange problemer nu at jeg SKAL stoppe.. Men ja, nemmere sagt en gjort. Hvis ikke jeg bruger det kan jeg ikke få luft og kan ikke sove om natten. Så en kold tyrker er ikke en mulighed for mig. Jeg skal også snart starte skole, så jeg skal have nattesøvn..
Men nogle gode råd?
Jeg ringer til øre, næse, hals lægen på mandag. Men måske nogle er jer kender til det her og har prøvet at stoppe? Er der noget erstatning man kan bruge til slimhinderne er sig selv igen ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afhængig af næsespray
  • #2   26. dec 2009 saltvands næsespray den ødelægger ikke noget.. den anden gør jo skade.. men det ved du jo.. så saltvands næsespray.. fåes på apoteket, og koster det samme

• #3   26. dec 2009 Du skal stoppe NU!!!
    Det er meget farligere end du tror... Du kan få problemer med dit hjerte bla.
    Hvis ikke dine slimhinder er ødelagte nu, så vil de åbne op efter et par dage. Du skal gå på en kold tyrker. Min far var på det skidt i 6 år! Han blev rigtig syg af det. Jeg bruger selv zymelin når jeg er forkølet, og skal altid på en kold tyrker, efter ca 10 dages brug. Jeg får ikke bare luften igen, når jeg ikke er forkølet mere, ved ikke hvorfor. Der går ca et døgns tid, hvor det lukker totalt til i næsen, og så begynder det langsomt at lukke op. Som sagt, så stop nu.

• #4   26. dec 2009 Det er noget være lort sådan en næsespray. Min faster er også afhænig af det.
    Det lyder til der er mange der har problemer med at komme af med det igen. Det burde forbydes!

• #5   26. dec 2009 Puha, det lyder slet ikke rart :o(

Det er da grumt, at man ligefrem kan blive afhængig af skidtet...

• #6   26. dec 2009 Kan man blive afhængig af næsespray?? Hvordan i alverden, det anede jeg slet ikke??

• #7   27. dec 2009 Det har jeg egentlig godt hørt før, har bare ikke rigtig forstået det da jeg ikke selv syntes de virker.. Jeg håber du kommer ud af det hurtigst muligt

• #8   27. dec 2009 Det er mere psykisk afhængig, og ikke fysisk afhængig man bliver. det er ikke kroppen der kræver det som med alkohol eller smøger... Det er fordi man bliver så fikseret på at der skal være fri bane i næsen og så snart det lukker bare lidt så sprøjter man mere i.
    Det bedste og eneste der er at gøre er at stoppe fuldstændig. Smid lortet ud.
    Og så vent 2-3 dage så slimhinderne lige kan finde ud af at de skal klare sig selv og så får du luft igen.

• #9   27. dec 2009 Camilla,
    ja, det må vel være noget i den stil? Har bare aldrig hørt om det før.. Arj, hvor spøjst..

Hvorfor ikke bare leve med snottet næse? Jeg er altid snottet, hele året, hver dag, hele dagen. Jeg sover med en pakke kleenex og på en alm. dag pudser jeg næse 30+ gange.. Det har jeg bare lært at leve med.. mine slimhinder er super-sarte nemlig..

• #10   27. dec 2009 Jamen Anja det hele handler om vane.. Det er din vane..... Jeg tror at hvis først du købte dig en næsespray ville der nok ikke gå længe inden du ville blive "afhængig" af den frihed den ville give dig...

Men mon ikke du skulle tage til læge også og blive tjekket? Det kan jo være polypper du har?

• #11   27. dec 2009 Camilla,
    det har du sikkert ret i.. Og man falder hurtigt i når ting gør hverdagen en smule nemmere..

Njah, det har altid været sådan. Jeg har generelt følsomme slimhinder, og er også periodisk allergisk overfor alle mulige ting..

• #12   27. dec 2009 Det er heller ikke godt at være stoppet til i næsen konstant, det kan give bihulebetændelse osv. Så der kan være fordele i at bruge næsespray. Men der er som de andre siger også en grund til at du får og vide på apoteket at den må bruges 3 gange om dagen i 10 dage og så ikke mere smiley

• #13   27. dec 2009 Jer der foreslår kold tyrker - har i selv prøvet det ???

Jeg har selv været der - og det bedste du kan gøre er at tage til øre næse hals læge og lade ham hjælpe dig ..
    Jeg fik prednison i 12 dage (ved godt prednison er noget skidt, men en enkelt kur skader ikke)
    og samtidig nasacort næse spray i en måneds tid..

Når du holder med at bruge zymelin - reagere slimhinderne ved at "puste sig op" og du føler du bliver kvalt - sorry, men sådan er det - derfor prednison, som får slimhinderne til at falde til ro...

Nasacort næsespray, hjælper dine slimhinder til at komme sig (og så er det en god psykologisk erstatning- fordi du stadig har en næsespray)

Du bliver sikkert gnaven de første dage - men efter første døgn tænkte jeg - hvorfor pokker tog det mig så lang tid at komme af med ....

Så held og lykke, det skal nok lykkedes...

Forresten - selvom du bliver pisse sur og nærmest panik ramt, så lad din mand/kæreste tømme HELE huset for alt hvad der hedder næsespray - ellers er fristelsen for stor ...

• #14   27. dec 2009 Min næseskillevæg er skæv, det vil sige at I den ene side er der næsten intet mellemrum. Så bar der sidder en lillesmule snot, kan jeg ikke trække vejret. og i den side er min næse bar et åbent sår, jeg er tør i næsen, har konstant svie og min næse løber og den svie i næsen gør at jeg får tandpine i den side hvor det svier og så klør mit tandkød..

Jeg går os helt i panik hvis jeg ikke har noget næsespray. Jeg kan sove to timer, så vågner jeg når det ikke virker mere , tager noget mere og venter i 20 min på at det virker så jeg kan sove igen og vågner to timer efter igen osv osv.. Jeg kan simpelthen SLET ikke sove uden. Nogle gange vågner jeg ved at jeg har tør langt ned i halsen og jeg gisper efter vejret fordi jeg ikke har kunnet trække vejret ud af næsen..

Men det er blevet så slemt nu at i den side hvor der ikke er så meget mellemrum, der kan jeg slet ikke få luft mere, der er HELT stoppet . Lige meget hvad.. smiley

Problemet er jo at når man er forkølet, så hæver slimhinderne og man bruger næsespray for at slimhinderne skal trække sig sammen, men efter noget tid, sker det at slimhinderne bliver konstant hævede og man skal oftere og oftere bruge næsepray for at kunne trække vejret. Og til sidst bliver slimhinderne ødelagt og tørre.

• #15   27. dec 2009 Betina, ja jeg har selv prøvet det... For jeg HADER ikke at kunne trække vejret. Og jeg bruger den altid mere end 3 gange dagligt og altid i mere end 10 dage selvom jeg udemærket ved at det ikke er sundt for mig..

Jeg har stoppet fra den ene dag til den anden hver gang og det er frygteligt i 2 dage eller noget og så går det over. Og bagefter er det skønt at være fri for den igen.

At gå til lægen, jaa.. hvorfor ikke.. Men at bilde sig selv ind at en predison kur er godt... Den må du længere ud på landet med. Så tror jeg faktisk hellere jeg ville vælge næsesprayen! Det er på ingen måde sundt for dig, heller ikke selvom det "kun" er en kur.

Derfor siger jeg at den eneste vej er en kold tyrker.. Og så ku man jo evt tage den i weekenden så det ikk går ud over jobbet.

• #16   27. dec 2009 Man KAN jo trække vejret gennem munden.

Jeg bruger ikke næsespray, så det er jo det jeg gør hver gang jeg er forkølet.

Man bliver jo ikke kvalt...

• #17   29. dec 2009 Altså hvis kold tyrker var en mulighed for mig, havde jeg ikke skrevet herinde.. smiley Jeg kan simplethen ikke tage en kold tyrker. Det er 1000 gange nemmere at stoppe med at ryge end det her . Så det er MEGET svære end folk tror . OG når man har været afhængig i 3 år, tager det ikke kun en weekend for slimhinderne at blive normale igen.. Prøv med en måned ! Jeg har en datter der ikke sover så godt om natten, og jeg starter skole i januar, så jeg har brug for min søvn. Tager jeg ikke den spray til næsen kan jeg ikke trække vejret. Som jeg før har skrevet så bliver jeg tør langt ned i halsen på 2 sek og så kan jeg slet ikke trække vejret. Derfor bruger jeg næsespray, så jeg kan trække vejret om natten. Og om dagen bruger jeg den kun inden jeg skal spise, ellers kan jeg heller ikk trække vejret eller smage maden. Derfor jeg spørger om råd til hvad man kan bruge til erstatning, for at det ikke bliver nær så slemt / hårdt at stoppe .

• #18   30. dec 2009 Camilla,
    jeg forstår dig ganske udemærket, men kan se andre ikke gør - hvis du har lyst kan du skrive til mig.. jeg ved hvor hårdt det kan være ...
    har du læst mit indlæg, jeg mener under alle omstændigheder du skal ha fat på din læge...
    hilsen betina

• #19   30. dec 2009 Jeg kan også sagtens forstå at det er svært... Men det er som jeg skriver kun psykisk du er afhængig. Det er ikke som med rygning, alkohol og stoffer, hvor kroppen KRÆVER det helt ude i synapserne.
    Så jeg vil stadig mene at du skal smide den du har ud så du slet ikke har mulighed for at tage noget. Og så må du bare være stærk.
    Er du ikke stærk nok må du så gå til lægen og høre hvad de kan gøre.

• #20   30. dec 2009 Som også CH skriver så kan man jo stadig trække vejret gennem næsen.- Det ophøre ikke. Og tørhed helt ned til navlen oplever vi andre også. Jeg har lidt vand ved sengen til at skylle efter med...

• #21   30. dec 2009 Betina.. Tusind tak smiley
    Jeg tror heller ikke andre forstår det før de har prøvet det. Har læst dit indlæg..
    Jeg har fået tid til øre, næse, hals læge mandag d. 4, nu må vi se hvad hun siger.. Så jeg regner med at efter der får min mand lov at smide alle næsesprays ud.. ( HÅBER JEG ) smiley

• #22   30. dec 2009 Jeg HAR prøvet det skriver jeg jo......... Men det kan åbenbart ikke bruges. Det gælder kun hvis man har prøvet det og er enig med dig eller hvad?
    Jeg brugte næsespray fast i over 1½ år. Og jeg stoppede fra den ene dag til den anden...... Det kan lade sig gøre! Men du vil tydeligvis ikke, og så vil det heller ikke lykkes for dig.

• #23   5. jan 2010 Hej søde Camilla..
    Nu skal du hører ! Som jeg har skrevet tidligere er min næseskillevæg skæv.. Var til øre,næse, hals læge igår.. Hun kan godt forstå jeg har brugt næsespray fordi jeg har INTET mellemrum i den ene side af min næse og den anden side er der heller ikk meget plads.. Jeg har åbenbart brækket næsen engang og jeg har fået noget erstatning for zymelin som jeg skal bruge indtil jeg skal have lavet en næseoperation og have rettet min næse. Jeg kan ikke trække vejret normalt før jeg får lavet den operation og jeg slipper ikke for næsespray før operationen ! SÅ JEG KAN IKKE STOPPE FRA DEN ENE DAG TIL DEN ANDEN LIGE MEGET HVOR MEGET JEG VIL DET! VIL ALDRIG KUNNE KOMME TIL AT TRÆKKE VEJRET UD AF NÆSEN UDEN OPERATION !!!!

Kommentér på:
Afhængig af næsespray

Annonce