4. maj 2007 Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
Sur!! {{forumTopicSubject}}
Mine forældre er begge 81 år. De bor i eget hus og klarer sig selv 100%. Jeg hjælper dem med lidt forskelligt og det gør min niece også. Rengøring, sneskrabning, hente brænde og den slags.
De blev så ringet op for ½ års tid siden af kommunen. Om de dog ikke havde brug for hjælp til et eller andet? De har ALTID klaret sig selv og aldrig fået hjælp til noget som helst.
Næææææ, de mente nu at det gik fint nok og det mente vi andre også. Vi bor ved siden af hinanden, så selvfølgelig hjælper vi dem. Så de takkede, foreløbig, nej til hjælp, men fik lovning på at de altid kunne vende tilbage igen.
Så i forgårs ringede min mor til kommunen og sagde at de gerne ville have hjælp til at rydde fortovet for sne. Det har jeg gjort hver dag indtil nu, men det er sq ved at være for hårdt for min ryg.
Ville de hjælpe?? No way. De fik at vide at hvis de skulle brug hjælp, så kunne de betale sig fra det!!!
Jamen, hvorfor fanden tilbyder man så hjælp i første omgang?? De har aldrig selv henvendt sig for at få hjælp. Jeg er TOSSET!!!
Hvis jeg ikke svarer før i aften er det fordi jeg er på vej på job......... EFTER at have skovlet sne et par timer her til morgen:-((
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
Ja, det værste er faktisk at de SELV ringer og spørger om mine forældre ikke har brug for hjælp og når de så endelig beder om hjælpen, bliver de nærmest hånet for at bede om den. Vej & Park har endestation lige her i nærheden, så det ville ikke tage dem 2 minutter at skrabe fortovet, når de alligevel kører forbi!!
Min mor var helt flov over at have ringet til dem!!
maj 2007
maj 2007
Det er lidt svært for mig, for jeg er selv kommunalt ansat i kommunen. Men det kan da godt være at jeg ringer til dem på et tispunkt, fordi jeg er så harm!!
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.362
dec 2007
Følger: 17 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 1.002
Snerydning er en entreprenør opgave, som man selv skal betale.
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.206
dec 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 476
Og stop nu det ævl om de ældre ikke kan få noget hjælp, de har det sgu godt her hjemme...
dec 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 476
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.040
Kan bestemt heller ikke se de ældre har det godt herhjemme overhovedet!
Bortset fra det, mener jeg også at hjælpen omhandler personlig pleje pg rengøring, ikke snerydning.
Så tror ikke der er så meget at gøre lige i den sammenhæng.
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 237
dec 2007
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 237
dec 2007
dec 2007
feb 2007
Min mormor har siddet i kørestol de sidste fem år. Hun har fået ny hofte, men det fungere desværre ikke.
Hun får hjæp til rengøring og personlig pleje og har fået det siden hun blev sat i sin kørestol.
Familien besøger hende i gennemsnit en gang om dagen og vi hjælper til hvor vi kan.
FLERE gange om året bliver hun bims fordi de glemmer at give hende noget at drikke. Hun sidder og snakker om vikinger og alt muligt andet mærkeligt, kun fordi de siger de ikke kan tvinge hende til at drikke. Nej nej, men de kan vel sætte et glas vand eller saftevand til hende når nu de kommer tre-fire gange om dagen.
Udover det får hun vakumpakket mad. Det vil sige at hun får en madpakke der skal holde en hel uge. Hun har været med til at forme det her land og det er takken???
Ja nogle kan sige at hun får i det mindste mad og bad osv. Men det er bare ikke godt nok!!!
feb 2007
Jeg ved godt der er nogle hjemmeplejere der arbejder røven ud af bukserne for at skabe gode forhold, men det er desværre ikke godt nok.
Jeg giver ikke hjemmeplejerne skylden, men vores regering, men det er en helt anden snak.
Gizmo: Fordi det er elendigt i andre lande betyder det ikke at det er fantastisk her. det er de ældre der har skabt vores forhold nu og det er takken for det? Ugegammelt mad, travle/stressede hjemmehjælpere der har alt for mange ældre at skulle nå!
dec 2007
Jeg kan godt forstå din undren over, om man ikke kunne stille hende videre til den fornødne hjælpeinstans, men der findes masser af friske ældre mennesker, der er i stand til at kontakte socialrådgiveren på kommunen og lade pågældende fortælle dem om, hvilke muligheder de har. (Og selvfølgelig er der nogle der er for dårlige til det, men som pårørende synes jeg man har pligt til at hjælpe sin familie bedst muligt - også i den henseende). Nu skal vi heller ikke gøre ældre mennesker mere hjælpeløse, initiativløse og inhabile end tilfældene er - de har trods alt været med til at bygge landet op.
dec 2007
Jeg vil dog godt gøre opmærksom på, at den ældre generation ændrer sig omkring væremåde. De finder sig ikke i hvad som helst længere, som tidligere generationer har gjort. Flere og flere er i stand til at søge oplysninger på nettet og de benytter sig flittigt af det
Jeg er hospitalssygeplejerske, der ofte samarbejder med hjemmeplejen, og jeg møder flere og flere ældre mennesker, der spørger efter trådløst internet og fuldt ud har styr på mobiler o.l. De har styr på hvilke tilbud de kan gøre brug af og de spørger hvis de er i tvivl.
Men igen....så findes den anden gruppe ældre også, der har brug for meget mere hjælp og omsorg og psykisk støtte.
Men jeg vover, at påstå at hjemmeplejen forsøger at gøre tingene så godt den kan ud fra de ressourcer, som de har.
Det er jo et emne, der kan bringe sindene i kog
feb 2007
feb 2007
feb 2007
Back on track.
Mette: Jeg tror som der er blevet rådet til tidligere i skal prøve at ringe til kommunen og hører om de kan få økonomisk støtte!
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
At man selv skal betale for havearbejdet, kan jeg egentig godt forstå. Hvis jeg tænker på min mors have - nøj, der er mange arbejdstimer i den. Det er egentlig forståeligt nok, at det ikke skal skattefinansieres. Jeg synes dog godt, man kunne rydde sne for de ældre - man ønsker jo også, at de bliver længst muligt i eget hjem og rigtig mange ældre har jo altså et fortov. Og denne vinter har været strid mht at rydde sne.
Jeg forstår godt din harme, Mette, men kommunen handler fuldstændig efter loven... At de så kunne have været mere servicemindede og have fortalt om de muligheder, der forefindes for at få hjælp til snerydning, er så en helt anden sag..
feb 2007
Øh og får de det, så er sneen nok væk til den tid:-)
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Vi kan ikke være bekendt de skal leve af mad der er flere dage gammel. At der ikke er tid til og sørge for de får drikke.
At toilettider er fastsat til bestemte tider. Hvem kan sk... på komande kl. ****.
At man skal i seng kl 20,00 fordi der ikke er tid senere.
Vi kan ikke være det bekendt.
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.362
Brug hjernen, før du køber hund. S
Jeg er FULDSTÆNDIG enig!
okt 2008
Jeg er selv arb.løs i øjeblikket og de aktiveringskurser jeg har hørt om , så hellere skovle sne. Det er der da mening i.
okt 2008
maj 2007
Nej, jeg har selv arbejdet på et plejehjem og kørt med i "hjemmeplejen"(som det ikke hed dengang, så vidt jeg husker). Mine forældre forlanger ingenting og det gør jeg heller ikke.
Haven klarer min mor og jeg i fællesskab (vi har fælles have). Den er 3000 kvm. og det klarer vi fint selv.
Huset klarer de selv. Ingen hjælp til rengøring andet end det min mor selv kan klare og det vi andre hjælper med.
Jeg klager ikke og det gør mine forældre bestemt heller ikke. De er heldige at de har os lige ved siden af. Og de er lykkelige. De har og har haft et godt liv.
Det JEG bliver sur over det er at man, fra kommunen, ringer og spørger om de slet ikke har brug for hjælp. Der blev IKKE nævnt hjemmehjælp eller noget som helst!! Jo, nu har de brug for hjælp, men bliver på det nærmeste hånet over at have spurgt overhovedet.
Jamen, hverken mine forældre eller jeg har nogensinde været "i systemet", så klart at hun ringer dertil når hun så HAR brug for hjælp. Hvor skulle hun vide fra at det, åbenbart, IKKE hører under kommunen??
Jeg er sur over den måde, de har behandlet min mor på!!! Det er helt ok at de ikke vil rydde sneen (selvom jeg stadig har svært ved at forstå det, men fred være med det), men de skal sq behandle min mor pænt!!!!
Og ja, jeg har ryddet sne for dem igen idag!!! Så slipper kommunen for at have udgifter på mine gamle forældre, som gerne vil blive boende så længe som muligt i det hus, hvor de har boet i mere end 50 år!!
maj 2007
Netop min pointe!!
Min mor er jordens mest elskelige person, så hun trak jo bare følehornene til sig og blev lidt trist over at blive talt til på den måde.
Og INGEN skal nedgøre mine forældre!!!!
Vi skal NOK finde ud af noget. Jeg rydder sneen, så længe det er nødvendigt og jeg kan heldigvis få smertestillende og gigtpiller på recept..*G*
maj 2007
Nej, det gjorde hun desværre ikke:-(
Joan:
Jeg tror ikke at hun er interesseret i at jeg gør mere ved det. Hun vil ikke være "til besvær" for hverken kommunen eller mig. Og hun er bange for at jeg bliver bragt i miskredit på kommunen, hvis jeg ringer og brokker mig.
Så jeg klør bare på med snerydningen og så må min niece tage rengøringen:-) Hvilket hun også gerne gør, så vidt hendes arbejde tillader det. Hun ELSKER nemlig sin farmor og farfar:-))
Sur!!