{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
999 visninger | Oprettet:

Hvem skal lave hvad i hjemmet? {{forumTopicSubject}}

Jeg er nys..
Hvad er jeres "regler" og holdninger, for hvem der laver hvad i hjemmet?
Hvis den ene er arbejdsløs, synes I så at den part skal stå for alt i hjemmet i hverdagen?

Synes det kunne være sjovt at se andres meninger til dette emne, da mig og kæresten's holdninger er vidt forskellige.


Kommentarer på:  Hvem skal lave hvad i hjemmet?
  • #1   9. feb 2010 (Og til jer der læste min tidligere tråd, så er vores låne computer til at holde ud, efter en opdatering. Gg. Desværre er der bare småfejl på den, og kan ikke meget andet end at sidde på nettet.Msn kan den mærkeligt nok heller ikke installere.)

  • #2   9. feb 2010 Tjah... Både og... Det er sgu også surt at være den, der står for det hele, "bare" fordi man går hjemme...

    Vi hjælpes ad... Nogen opgaver ordner den ene, nogen opgaver den anden part. Jeg vasker tøj og sådan, men M ligger det sammen, da jeg virkelig hader at ligge tøj sammen...


  • #3   9. feb 2010 Vores holdninger er også vidt forskellige.... Min kæreste er af den holdning at kvinden skal lave det huslige arbejde, passe børn, handle ind, lave mad m.m.... Lige nu arbejder jeg kun to gange om ugen, så derfor mener han, at jeg skal lave det hele herhjemme. Han betaler for husleje og forbrug, til gengæld betaler jeg for indkøb og ALLE udgifter ved hunden, så det går alligevel lige op, så jeg kan godt nogle gange blive lidt frustreret over, at jeg skal lave ALT herhjemme, mens han ikke rører en finger... Men han påstår han nok skal hjælpe mere til, når jeg får fuldtidsjob... Så jeg kan jo håbe smiley Så længe jeg ikke arbejder mere end jeg gør, går det lige, men kunne da være rart med lidt hjælp i ny og næ, eller at han bare lige gad at rydde op efter sig selv.. Men tror det er meget "normalt" i mange parforhold hehe...

  • #4   9. feb 2010 Jeanett, det er også den holdning jeg har...
    Jeg vil hellere end gerne stå for det meste, men visse ting synes jeg godt man kan hjælpes ad med...
    Samt småting som at rydde op efter sig selv. - Det synes jeg begge burde,uden man skulle be hinanden om det


  • #5   9. feb 2010 vi hjælpes ad selvom jeg er "arbejdsløs" er jeg i praktik men i hverdagende står jeg for næsten alt da min køreste først er hjemme kl 20 men i weekenden er vi to=)

  • #7   9. feb 2010 Hvis en går hjemme og den ander er afsted 8 -10 timer , så har den derhjemme masser af tid til det derhjemme. Så det må være den der går hjemme der ordner det.

  • #8   9. feb 2010 Tjaa, jeg ville da forvente at den der gik hjemme, sørgede for det "huslige", imens den anden part var på job og henter penge hjem til husholdingen....

  • #9   9. feb 2010 Maria, Det eneste jeg ikke står for er madlavning..
    Vi betaler begge ligemeget af mht husleje osv. (Han er også på kontanthjælp, men i aktivering.. Jeg går såkaldt sygemeldt på kontanthjælp).


  • #10   9. feb 2010 I øjeblikket er jeg alene, så der er ikke meget at rafle om..

    men som regel er jeg rimelig glad for de lidt gammeldags kønsroller.
    Jeg er nok en smule kontrolfreak, og det kan pisse mig gevaldigt af hvis fyren roder i mine ting. Dvs. at han skal holde sig væk fra køkkenskabe, køleskab og den slags.. Han må dog gerne hjælpe med at lægge ting på plads, men det skal altså gøres ordentligt!!

    Det samme når det kommer til indkøb af mad, der vil jeg også helst stå for det, da mine tidligere erfaringer siger mig at mænd slet ikke kan finde ud af sådan noget??

    Til gengæld gider jeg ikke kigge på bilen, slæbe ting eller gå ud med skraldet.. Det må høre fyren til..


  • #13   9. feb 2010 Charlotte, ja altså jeg synes den er svær, når man er af så forskellige meninger.
    Jeg har intet imod at gøre mange af tingene, men synes et eller andet sted ikke at det er fair at gøre ALT.
    Bagateller som at man skal be den anden om at lægge vasketøjet i kurven, så det ikke bare ligger og flyder.


  • #14   9. feb 2010 Anja:

    HAHA, du minder mig iige om noget mht indkøb og mænd... Smider Mads i byen efter kokosMEL - han kommer hjem med kokosMÆLK! smiley :D
    Og jeg skulle bage drømmekage... HMMMM smiley


  • #15   9. feb 2010 Skal lige siges, at hvis jeg beder kæresten pænt om lige at købe lidt småting med når han kører fra arbejde, så gør han det da også. Og når nu jeg går hjemme har jeg intet imod at ordne det meste, det der er mit største problem er, at han ikke selv kan rydde sine egne ting væk. Det er nu lidt tarveligt, at jeg går hele dagen og rydder op og gør rent, og han så kommer hjem og roder det hele til på 5 min med tallerkner, glas, sportstaske midt på gulvet, sokker der ikke lige bliver smidt i vasketøjskurven osv osv.... det kan godt pisse mig lidt af, at han ikke lige "holder min oprydning ved lige".... Ellers har jeg det generelt fint nok med at sørge for her er pænt og rent....

  • #16   9. feb 2010 Jeanett,
    jeg sendte engang mikse en sms med 4 ting på. Der stod PRÆCIS hvad han skulle købe.. alligevel kom han hjem med det forkerte??? Hvordan gør de det?!?!


  • #17   9. feb 2010 Jeg syntes ikke at man skal lave det hele fordi man ikke arbejder pt. Eller generelt for den sags skyld.
    Min tidl. kæreste var også af den overbevisning da jeg gik hjemme efter HH og ikke havde fået job. Jeg syntes ikke det var fair, og jeg kan huske min mor var stiktosset på ham smiley
    Da jeg så fik arb. - ja så var det stadig mig der lavede ALT.
    Klaphat..

    I mit nuværende (og for evige) forhold er vi fælles om ALT. Vi har ingen faste opgaver vi hver især laver. Enten har vi talt om det, ellers også gør vi det "bare".
    Det skal så siges det mest er hundeturen og madlavningen samt indkøb min kæreste gør af sig selv..
    Mænd kan åbenbart ikke se når der trænger til at blive gjort rent og vasket tøj, men han gør det promte hvis jeg beder om det.
    Og så smører han min madpakke :))

    Nu nævnte Maria S også det økonomiske.. Min kæreste tjener en hel del mere end mig, men vi deles om udgifterne på den måde at vi bare skal have samme rådighedsbeløb. Så han betaler en del mere end mig.


  • #18   9. feb 2010 Maria, PRÆCIS!
    Især når vasketøjet aldrig kommer hen i kurven.. Det flyder bare over det hele.
    Synes møg hurtigt man løber surt i det, for så kan man jo blive ved, døgnet rundt..


  • #19   9. feb 2010 AnjaCS: det med at de køber det forkerte er vist noget biologisk... Noget med at de ikke altid kan koncentrere sig om at gøre det rigtige... ikke ondt ment eller noget, men mener bare jeg har læst det engang, at mænd ikke altid tænker så meget over tingene og derfor ikke altid får gjort det rigtigt... hehe

  • #20   9. feb 2010 Maria, det lyder meget logisk, for vi kvinder får jo altid skyld for at tænke FOR meget.Gg

  • #21   9. feb 2010 Selvfølgelig skal den der går hjemme ikke være barnepige, men omvendt skal den der er væk ikke hjem og lave tingene derhjemme for at den der hjemme hele dagen kan sidde og glo på tv eller computer.
    Rengøring, tøjvask, slå græs, osv er den der går hjemme.


  • #22   9. feb 2010 Jeg vil også sige, at hvis man er arbejdsløs, og den anden arbejder fuldtids, så er det fair nok, at den der går derhjemme laver det meste. Så kan man hjælpes ad i weekenden. F.eks at den, der går hjemme laver aftensmad i hverdagene, og at man hjælpes ad i weekenden, eller den arbejdende part laver aftensmad i weekenden.

  • #23   9. feb 2010 Anja:

    Jeg forstår det ikke.... ! Er et stort spørgsmålstegn... Handler også altid ind alene, for ellers havner der mange mærkelige ting i vognen.. Og så siger de at kvinder er shopholikere :oO

    Igen, kokosmælk til en drømmekage... ! Hvornår filan er man begyndt at bruge kokosmælk i en drømmekage smiley


  • #24   9. feb 2010 Jeg går sygemeldt og kan stort set ikke lave andet end at tage mig af hundene og til nøds have maden klar når manden kommer hjem fra arbejde... Hvis jeg forsøger mig med en omgang støvsugning koster det mig et par dage i sengen.
    Så hos os er det pt manden der gør alt, undtaget det med hundene og for det meste maden. Jeg tager med når der skal handles ind, han har nemlig også den mandeting med at komme hjem med de forkerte ting smiley
    Af og til kan jeg da mærke at det godt kan irritere ham at han skal knokle sådan, når jeg "bare" tøffer rundt hele dagen, men det er jo ikke fordi jeg ikke gider at lave noget, jeg kan bare ikke.


  • #25   9. feb 2010 Når jeg går hjemme, deles vi.

    Når han går hjemme, laver han det meste.

    Jeg står for alt hvad der har med hund og datter at gøre så madlavning osv det står sku til ham, os selvom jeg går hjemme!


  • #26   9. feb 2010 Iben, hvad med oprydning efter sig selv?
    Den savner jeg personligt smiley
    Jeg gider ikke storke rundt hele dagen og gøre alt for 2, når manden så kommer hjem og roder igen få timer senere..


  • #27   9. feb 2010 Pia N:
    ja det er nemlig lige præcis det med at man kan blive ved med at gå og rydde op og gøre rent, når han ikke rydder op efter sig selv... Som sagt har jeg intet imod at rydde op efter OS hver dag og gøre rent, men når jeg så har brugt flere timer på oprydning, rengøring, indkøb, madlavning, gå med hunden m.m., så vil jeg også gerne have lov at sætte mig i sofaen og slappe af om aftenen uden at skulle fare rundt og rydde op efter ham IGEN.... Det synes jeg kun er fair....


  • #28   9. feb 2010 Iben, jeg har også mine dage hvor jeg ikke har overskud til meget andet end hundene og simpel oprydning..
    Og jeg ved ikke hvad her ligner, efter sådan et par dage.
    (Går også sygemeldt).


  • #29   9. feb 2010 Vil så også sige, at hvis den ene part roder som en sindsyg, ja så skal vedkommende da rydde op efter sig...jeg ville blive tosset, hvis manden tror at det er et hotel han bor på...jeg har 2 børn i forvejen, der er gode til at rode...

  • #30   9. feb 2010 Jeg syntes faktisk min kæreste er god til at handle ind - men han har så også boet selv i gud ved hvor mange år inden han mødte mig.
    Så jeg fik en voksen ansvarsbevidst kæreste :o)

    - Dog kan jeg ikke lade være med at grine, når jeg tænker over en gang han var i tyskland og handle og skulle have 2 ting med hjem til mig.
    Det ene var mørk chokolade - der fik jeg så 10 pakker mælkechokolade smiley
    Det andet kan jeg ikke helt huske, men det var i hvert fald også forkert.

    (jeg har i øvrigt lige smidt den sidste mælkechokolade ud i dag. Udløbsdato engang i sep. 09.)


  • #31   9. feb 2010 Maria, kender du nogle tricks der virker? Gg.
    Jeg synes man kan gentage de samme ting, uden der sker en dyt.
    Få dage senere kører rumlen igen..


  • #32   9. feb 2010 Er det ikke bare almen sund fornuft at man rydder op efter sig selv??? Mener min kæreste jo så ikke.. Han synes jo åbenbart at jeg skal gøre det når jeg alligevel går hjemme... Men jeg mener bare at det burde være ren logik for alle mennesker, at man rydder sine egne ting op... ???

  • #33   9. feb 2010 Pia N:
    Hehe nej jeg har nemlig ingen tricks til hvordan jeg kan lære ham at rydde op... Jeg siger det til ham igen og igen og det er det samme hver dag.... Som om det går ind ad det ene øre og ud af det andet igen med det samme hehe....


  • #34   9. feb 2010 Du kan lægge det i hans seng lol
    - det gjorde mine forældre ved min bror når han bare satte opvasken ud i køkkenet.


  • #35   9. feb 2010 Herhjemme laver jeg stortset alt i gennemsnit - minus madlavning.
    Handle er meget forskelligt, men mest kæresten, da vi bor langt ude på landet og jeg ikke har kørekort.
    (Han er i aktivering i en fakta butik, så der er det jo rimeligt nemt at handle når man har fri).

    Når han kommer hjem, står jeg igen for det meste.. (er sjældent vi hjælpes ad til ting som at rydde af bordet og skylle af, vaske op, osv)
    Vasketøj blir smidt på gulvet eller en stol. Det samme med ting fra lommerne eller småtings affald.
    Jeg er dødtræt af det, men mest af alt at gentage mig selv.
    hundene er vi selvf fælles om, om aftenen, da den ene er hans.


  • #36   9. feb 2010 Pia N, jeg rydder altid op efter mig selv og prøver at gøre ting som jeg ved han hader at gøre, men det hjælper ikke så meget hvis jeg så svigter hundene i et par dage pga det. Han er ikke selv super dygtig til at rydde op efter sig selv, men han prøver. Glemmer han tøj på gulvet gør vores lab ham opmærksom på det, hunden er vant til at samle alt op til mig som ligger på gulvet, så han kommer stolt med sokker og t-shirts smiley Vi har heller ikke det reneste hjem, men her er stadig rart at være. Huset er så til salg, så det skal holdes så pænt som muligt...


  • #37   9. feb 2010 Hehe jeg har seriøst overvejet at smide hans ting ud i den store skraldespand næste gang han ikke rydder op... Så kan han måske lære det.... (men frygter også bare at han ville blive ekstremt muggen hehe)

  • #38   9. feb 2010 Det vil han nok blive MEN så skal han nok lære det smiley

    Min erfaring siger mig bare at den type personer ændrer sig aldrig..
    Så måske man skal lære at leve med det..
    Eller give det konsekvenser


  • #39   9. feb 2010 Irene:
    jeg tror det er sådan noget ur-gammel noget der stadig sidder i mænd. De skaffer føden og passer på flokken.
    Og så blive de som børn når de laver noget hjemme - og så skal de roses så de kan se vi anerkender det.
    Vågn op, vi lever i det 21. århundrede smiley


  • #40   9. feb 2010 Irene, ja når de så har været aktive i hjemmet, vil de dælme ha ros.. Det er ikke engang løgn. Gg.
    Det er sku en træls måde det skal være på..

    I dag sagde kæresten at hans mor har opraget ham i den holdning at den hjemmegånde skal lave det hele.. Det gjorde mig ærligt talt en smule harm. En ting er at mærke at kæresten har den holdning,en anden er at høre den. Gg


  • #41   9. feb 2010 Irene:
    JA TAK.... Så snart de har gjort den mindste ting så skal de jo helst have en medalje, men kommer de til gengæld hjem og man ikke lige har fået købt ind så bliver de jo stiktosset.....haha... Det er nu lidt komisk et eller andet sted...

    Marianne:
    Ja han ville nok lære det i en periode, men som du selv siger så ændrer den type sig nok aldrig, så kan godt være man bare skal lære at tælle til ti og leve med at de er sådan... Selvom jeg synes det er lidt uretfærdigt...


  • #42   9. feb 2010 Pia:
    Det der med at de er opdraget til deres holdning... Det er vist lidt det samme hos os.... Min kærestes far er den der type der mener at "kællingen skal lave alt i huset, mens jeg bare sidder og venter på tingene bliver serveret på et sølvfad"... Min kæreste omtaler heldigvis ikke kvinder som kællinger, men han har desværre arvet lidt samme holdning til rollefordelingen i hjemmet smiley


  • #43   9. feb 2010 Michael laver mad og jeg rydder op efter ham, gør rent og vasker tøj og alt andet *GG*
    Sådan var det også da jeg gik hjemme og han var på job. Jeg hader madlavning. Synes det er så stressende og Michael har alligevel ikke noget imod det :o)


  • #44   9. feb 2010 Det er møguretfærdigt Maria.
    Man må næsten give moderen skylden smiley

    Men jeg brokkede mig over det i 6 år og fik ikke en fis ud af det - andet end skænderier.

    Men held og lykke med det smiley


  • #45   9. feb 2010 Marianne:
    Nej det hjælper nok ikke rigtig at blive ved med at diskutere det med ham.... Tror jeg bare han bliver endnu mere stædig af....
    Men jeg har svært ved bare at finde mig at skulle rydde op efter ham 24/7.....


  • #46   9. feb 2010 Ja jeg forstår ikke man kan få sig selv til at pådutte sine egne børn sådan nogle uretfærdige holdninger..

    Marianne, jo tak. Gg


  • #47   9. feb 2010 Næ, men hvis man selv er opvokset med de holdninger tænker man jo ikke over at man giver "dårlige" holdninger videre til sine børn...

  • #48   9. feb 2010 Maria, fornuften burde de lytte mere til så. Gg

    Men synes også det er møg uretfærdigt, for selvom den ene går hjemme, behøver man jo ikke have vildt meget overskud til alt..
    Jeg har mine perioder med depression m.m, og der kan det være ekstremt svært at overskue det hele


  • #49   9. feb 2010 Nu er vi ovre i at bryde mønstre.. og det sker kun hvis de selv kan se det.

    Har i overvejet at lade være med at rydde op efter jeres mænd?
    (jeg ved det er svært, for jeg kan ikke selv holde ud at se på det smiley )

    Måske er tricket at være ligeglad? Med hans ting i hvert fald.
    Men ellers få det til at forsvinde på mystisk vis..

    Når han så spørger efter det, må han jo vide hvor han selv har lagt det..
    (nååe nej, du rydder jo ikke op efter dig selv...)


  • #50   9. feb 2010
    Natasja F, selv efter "demonstrationer", og perioder med meget lidt overskud, er det somregel mig der ikke længere kan holde ud at bo sådan. Gg


  • #51   9. feb 2010 Pia:
    Ja det er ikke altid nemt at få styr på hele derhjemme selvom man går hjemme... alle kan jo have dårlige dage hvor det ville være rart med lidt hjælp, som kunne få humøret lidt op igen...

    Natasja:
    Jeg har også overvejet bare at lade det hele flyde i flere dage så han kan indse hvor meget jeg egentlig laver herhjemme hver dag.. men desværre er jeg typen som hurtigt bliver stresset hvis det roder for meget eller der er for beskidt, så det trick dur jeg ikke rigtig til....


  • #52   9. feb 2010 Marianne:
    Ja jeg har overvejet bare at lade hans ting ligge eller gemme det/få det til at forsvinde som du siger, men tror bare det ville udløse et mindre skænderi hvis ikke han kan finde sine ting når han skal bruge dem... Men det kunne da være forsøget værd... smiley


  • #53   9. feb 2010 Du må være en hård "hund" Maria smiley

  • #54   9. feb 2010 Hehe ja kunne godt være... Jeg er bare dårlig til det fordi jeg ofte får dårlig samvittighed, og fordi jeg som sagt ikke kan holde ud at se tingene ligge og flyde.... Men det kunne nu være rart hvis man én gang for alle kunne få ham til at forstå pointen med at rydde op efter sig selv....

  • #55   9. feb 2010 Tror desværre den slags holdninger ligger dybt... smiley

  • #56   9. feb 2010 Maria du må teste det og så komme med en tilbagemelding smiley

    Men jeg føler med dig hehe.


  • #57   9. feb 2010 Hehe har lige snakket med ham om det og så får jeg bare at vide "du er jo slet ikke til at snakke med" og så var den samtale slut..Hehe.... hvorfor er mænd så konfliktsky? Ja jeg laver da også fejl som jeg skal rette op på, men noget for noget... man må vel ændre sig lidt hele tiden.. Begge parter for at kunne fungere sammen (men hvis holdningen er så fastgroet som de åbenbart er, så er det åbenbart ikke nemt at ændre det)....

  • #58   9. feb 2010 Maria, jeg er uden tvivl heller ikke nem altid...
    Men man kan ikke komme og sige at jeg ikke melder ud, når noget IKKE passer mig. Gg
    Er jo så bare noget møg hvis man ikke bliver lyttet til.


  • #59   9. feb 2010 Ja altså man skal jo sige til hvis man er utilfreds... Det gør min kæreste bare ikke, så når jeg siger "er du ikke sød at rydde din sportstaske væk når du kommer hjem" så siger han bare "jamen du gør heller ikke bla bla bla"... det giver jo ingen mening.. hvis han er utilfreds med noget jeg gør eller ikke gør kan han jo bare sige det.. Han kan jo ikke bruge det for at retfærdiggøre at han ikke rydder op hehe....
    Kun mig der har det problem med at mænd ikke siger fra før de kan bruge det som en undskyldning for noget??? hehe


  • #60   9. feb 2010 Maria, nej den kender jeg også kun for godt... De er gode til at gå i selvforsvar, og så angribe smiley

  • #61   9. feb 2010 Lige præcis... uanset hvad man siger til dem så har de altid en eller anden ting i baghånden de kan bruge mod én hehe...

  • #62   9. feb 2010 Ja det er sku en træls cirkel...

    Men nå, kunne være jeg skulle få taget opvasken. smiley
    Tak for jeres svar, og sov godt når I kommer dertil


  • #63   9. feb 2010 Ja det er vel også ved at være sengetid... Vi har jo endnu en dag med oprydning og rengøring igen i morgen smiley

  • #64   9. feb 2010 min mand og jeg -- vi har sådan i al stilhed fordelt opgaverne.. jeg står for stort set alt der har mad madlavning at gøre - indkøb osv. han står for daglig oprydning og ordner køkken efter aftensmaden.

    tøjvask ordner vi fælles. og rengøring hjælpes vi ad.

    da han i sin tid læste og jeg arbejdede - der stod han for det meste hjemme i sine ferier osv.


    dette gjorde han helt frivilligt. for som han sagde. han var jo hjemme også kunne vi bruge tiden sammen når jeg kom hjem i stedet for at skulle gøre rent.

    i det hele taget har jeg en meget huslig mand. og jeg selv er et rodehovede --


  • #65   9. feb 2010 Han lyder som drømmemanden... Heldige dig hehe...

  • #66   9. feb 2010 er han helt klart også -- det galt også bare om at få ham fanget ind inden han fik øje på hvor uhuslig jeg er

  • #68   10. feb 2010 Vi hjælpes ad med det meste
    jeg er den der tager mig mest af børnene logisk nok da jeg er mest hjemme, jeg går i skole og manden står i butik og kommer derfor sent hjem
    jeg synes ikke at fordi den ene er hjemme skal vedkommende gøre det hele i hjemmet men det er selvf. Fair at han/hun laver lidt mere derhjemme end den anden, men er det fx barsel er man jo hjemme for at tage sig af barnet og ikke for at lege stuepige


  • #69   10. feb 2010 Hov det er selvf altid mig der står for hund, madlavning og indkøb
    hund fordi det er mig der har hund og resten pga hans arbejdstider


  • #70   10. feb 2010 Kan ikke huske hvem der lige har lavet en bog om denne problematik.. Problemet er at mange mænd slet ikke har lært det hjemmefra og derfor ikke kan finde ud af at rydde op, lave man osv osv... Kik på jer selv hvor ligger jeres " styrke" F.eks mine brødre lavede tit mad i mit barndomshjem ergo de står i dag for madlavningen i deres familier, jeg lærte det aldrig ergo er elendig til madlaving... Hvis I tænker længere tilbage har mændene overhoved ikke haft en rollemodel mht. huslig arbejde.... Ja I kan takke jeres svigermødre for de problemer I står med i dag ;o)

  • #72   10. feb 2010 Hvis ikke den der går hjemme kunne klare det derhjemme på 8- 10 timer, hvad så når begge er vær hele dagen. Så skulle hver bruge 5 timer efter arbejde for og gøre det der skal gøres derhjemme. Jeg vil våge den påstand at med 8 timer hver dag burde den derhjemme nok kunne nå og ordne tingene derhjemme.
    Men selvfølgelig rydder man op efter sig selv.


  • #74   10. feb 2010 Vi er mere eller mindre fælles om alt. Giver lige meget til husleje, lige meget til mad, hundemad og så videre.

    Oprydning er vi også fælles om, men nogle ting har vi delt op. Blandt andet er det min kæreste som vasker op, men mig som vasker tøj og støvsuger.

    Kæresten har ''kontrollen'' over madlavningen, mens jeg hjælper med ved at snitte ting, røre i sovs og så videre..

    Hvis en af os gik hjemme.. Jamen ville ikke forvente at personen ville ordne alt i hjemmet, slet ikke - men ville nok forvente at der blev lavet lidt mere, end ellers


  • #75   10. feb 2010 Da jeg gik hjemme ordnede jeg ALT, og det synes jeg egentlig var rimeligt nok.. Manden lavede så mad de dage hvor han er tidligt hjemme da jeg absolut ikke er den store kok.

    Nu er jeg så i løntilskud og er på arbejde 4 af ugens 5 dage. Og jeg laver stadig ALT bortset fra madlavningen de samme dage. Og jeg må indrømme at jeg er ved at være godt træt af det. For oven i står jeg også for alt med hundene, og skal bruge tid på at søge jobs. Jeg må indrømme jeg bliver provokeret af at fise og farre rundt mens der sidder en ogglor på, når tingene kunne ordnes på den halve tid sammen.


  • #76   10. feb 2010 Misja, Kiwi og Carlos:
    Det er jo netop det med at det hele kan laves på den halve tid hvis man lige gad hjælpe hinanden lidt... Men som Marianne siger så tror jeg det er rigtigt at mænd slet ikke har lært at hjælpe til...
    Min kæreste er tilmed enebarn og har boet alene sammen med sin mor mens han voksede op og har ikke rigtig skulle tage hensyn til andre. Han har faktisk bare fået det nøjagtig som han ville have det og har ikke skulle røre en finger, for hans mor har gjort alt for ham... Og det går jo så ud over mig nu smiley


  • #77   10. feb 2010 OK Hjælpe hinanden , men den der går hjemme og laver tingene derhjemme er vel også og hjælpe hinanden. Kan ikke se hvorfor den der arbejder skal hjem og gøre rent mm, fordi den der går hjemme sidder i sofaen og venter på vedkommende kommer hjem så man kan hjælpes ad.

  • #78   10. feb 2010 Brug hjernen:
    Nej da, vi er vist også alle sammen enige om, at den der går hjemme skal lave det meste. Men selvom man går hjemme og har tiden til at gøre rent og rydde op, så er det da stadig dybt frustrerende, hvis manden (eller konen) kommer hjem og og smider alle sine ting overalt uden at rydde op igen, så den hjemmegående kan starte forfra med at rydde op og gøre rent, mens den anden bare kommer hjem og smider benene op på bordet og spørger hvornår maden bliver serveret. Det er ligeså meget et spørgsmål om attitude overfor den, der går hjemme. Jeg synes bestemt ikke, det er fair at tage det som en selvfølge, at den der går hjemme skal fare rundt og opvarte den anden i hoved og r**, bare fordi man er så uheldig stillet ikke at have fundet sig et job endnu i disse svære tider....


  • #79   10. feb 2010 Jeg har været rumlen igennem for et par år tilbage hvor det endte med et brud pga af en opvask.. jeg vandt ham heldigvis tilbage efter 4 måneder med blod, sved og tåre... og siden den dag har jeg besluttet at en opvask, tøjvask eller andet ikke skal ødelægge kærligheden eller livet med den mand jeg elsker... når man får sat tingede i perspektiv så betyder en opvask/rengøring osv pludselig ikke så meget længere...

  • #80   10. feb 2010 Selvfølgelig rydder man op efter sig selv. Og der er ting der først kan laves efter den anden er kommet hjem. Som madlavning foreksempel.
    Men langt det meste af dagens dont kan godt laves mens den anden er på arbejde, og det mener jeg den der er hjemme skal gøre.
    Jeg ville blive tosset hvis manden bare sad og ventede på jeg kom hjem, fordi vi sammen skulle lægge tøj sammen, eller gøre rent.


  • #81   10. feb 2010 Her har det altid været sådan, at vi har fordelt opgaverne efter et kriterie, der hedder hvem gider MINDST at lave dette - og den der har det mindst øv med det, har fået opgaven...

    Jeg er dog bedst til at lave mad, så det gør jeg oftest - dog står min mand altid for ris og kartofler. Faktisk er det også oftest ham, der rydder op efter maden.

    Sådan var det mens jeg arbejdede, og sådan er det nu, hvor jeg går hjemme.

    Min mand er ikke den nøjeregnende type og han ved godt, at jeg ikke går hjemme for sjov.
    Således forventer han ikke, at huset skinner, maden er lavet og jeg kommer med tøflerne.


  • #83   10. feb 2010 Altså jeg stiller gerne min kæreste til rådighed til kloning smiley

    Jesper er fuldkommen fantastisk. Bare det han kan holde ud at leve med mig kan gøre det alene smiley
    MEN han er også enebarn, og hjemme ved hans forældre er moren også hjemmegående og faren arbejder.
    Hans far rører ikke en finger hjemme, kun lidt når der er gæster. Vi stod og vaskede op alle 4 og jeg var flad af grin, for jeg vidste bedre hvor tingene skulle stå end ham.
    Hvordan Jesper er blevet sådan er stadig uvist. Måske fordi han har boet alene siden han flyttede hjemmefra (han blev 30 da jeg mødte ham, og han flyttede da han var 18 - hvilket vel også er ualmindeligt for fyre..)

    Jeg har aldrig mødt magen til hjælpsomme mand, hvis eneste ønske er at jeg har det godt.
    Det eneste han ikke kunne da jeg mødte ham, var at vaske tøj - for det gjorde hans mor hehe.
    Men det kan han jo så nu (kommer dog stadig og spørger smiley )

    Det eneste jeg har at klage over er at jeg aldrig får blomster mere - og at han ikke kan se når vasketøjskurven er fyldt og der skal tørres støv af. Men sådan er mænd åbenbart... smiley



  • #86   10. feb 2010 Puha, det er bare IKKE fedt at have rotter indendørs. Vi havde også en urimeligt smart en af slagsen for et par år siden. Den boede her i et halvt års tid og hold da FEST, hvor det stank. Man kan faktisk lugte det stadig, når vinden er i det rette hjørne..

    ADR..

    Desværre er der ikke meget at gøre andet end at vente på de går i fælderne.... Vores gjorde aldrig. Jeg tror faktisk det var vores katte, der tilsidst fik ram på den. Selvom det var en ordentlig krabat.

    Man kan ikke bruge gift mod rotter, der er indendøre, så det er den hårde måde...


  • #87   10. feb 2010 Charlotte F og mafiaen smiley

    Det er jeg ked af. Nogle mænd ændrer sig aldrig. Det gjorde min ex. heller ikke.
    Så stakkels den pige han bor sammen med nu smiley

    Og nogle gange er det bare ikke det værd.
    Men jeg er sikker på der findes mange mænd derude der rent faktisk kan rydde op, og som tænder på frækt undertøj smiley


  • #89   10. feb 2010 Hmm - det KAN jo også være en halsbåndmus, der i den grad ligner en rotte. Det er en stor mus, brun på ryggen, lys på maven og så har den et mørkt bånd der går henover halsen på undersiden. Den har spids snude som rotten og en relativt lang hale der er uden hår. Den kan meget nemt forveksles med en rotte.

    Hvad der er kendetegnende for en rotte er, at den ikke skider overalt. Den har toiletter i modsætning til musen, hvor man kan finde ekskrementer her og der.

    Rotten har faste stier den går af, og der hvor den går, efterlader den sig en mørk fedtet rende af skidt.

    Dens lugt er markant anderledes end mus og selv en rotte kan virkelig stinke... Det stinker af rådden stald.. Ubeskriveligt.


  • #91   10. feb 2010 Jeg må indrømme, at jeg ikke personligt ville rive gulve op for en flok halsbåndmus.

    De kan ødelægge en del og det er bestemt også ulækkert, meeeen - halsbåndmus og rotter er to HELT forskellige ligaer.

    Og det kan jeg sige med stor sikkerhed - det første år vi boede i dette hus fangede vi 35 mus henover efteråret. Men den plage var INTET i forhold til den ene rotte, der holdt til i vores køkkenområde. Der er ingen sammenligning. Og der skal dælme noget af en museplage til før man river alt op.



  • #93   10. feb 2010 Charlotte - så er det nok en rotte I har.

    Jeg tror I skal gå videre til at få en fælde fra jeres kommune. De har fælder, som de kan gå levende i, og derinde kan der lægges gryn med gift, så den dør med det samme den spiser af det. I skal bare være sikre på, det er en rotte for ellers kan I risikere at der er mus, der spiser af giften og lægger sig til at dø i vægge og etageadskillelser - det er ikke så lækkert.


  • #95   10. feb 2010 Det er præcis sådan et hus vi også bor i, Charlotte.. Og uden offentlig kloak, så det er ikke på den gængse måde, man kan gøre tingene på ;o)

    Synes det lyder som en god plan med at låne fælde - men det undrer mig, at jeres tekniske forvaltning ikke sørger for det.

    Vores sætter fælder op med det samme vi pipper om at have set levende rotter.


  • #97   10. feb 2010 Konen: Indkøb, tøjvask, 80% madlavning, 80 % opvask.

    Mig: Lufte hunde, fjerne hundeefterladenskaber, børster hunde, støvsuge huset hver dag, vaske gulv, tørre støv af, rengøre badeværelser, slå græs, klippe hæk, haven generelt, "bygge ting", rydder op, skifte sengetøj, pudse vinduer, fremstiller møbler til hjemmet, støvsuger og rengør hendes bil, fejer terrasse og tilfredsstiller hende seksuelt.


  • #100   10. feb 2010 Det kommer da an på hvad tendenser og lyster hun har smiley

    Ej just kidding.

    Jeg vil da gerne sælge min storebror.. Han er single, bliver 30, har haft eget hus i 4 år, 2 biler, godt job, super super stil, og der er så rent ved ham man kan slikke gulvet!
    Og han er super god til at lave mad :))

    Eneste minus pt, er at han arbejder i Oslo, og har den ene bil der. Alt det andet er her på Fyn smiley


  • #102   11. feb 2010 Maria S : Nu er min mand hverken enebarn eller var meget forkælet..
    Han boede for sig selv da vi fandt sammen, og der kunne jeg jo se at han sagtens kunne finde ud af at gøre rent og rydde op efter sig selv. Og i starten var vi gode til at hjælpes ad. Meen det er et eller andet sted gået af og blevet min opgave, og det var også finnt da jeg gik hjemme. Jeg tror et eller andet sted det bunder i vores skævdeling i økonomien fordi jeg har læst og nu kun for dagpenge. Hvilket jeg IKKE kan se det rimelige i når jeg arbejder stort set det samme som ham, og så oven i får alle pligterne smiley


Kommentér på:
Hvem skal lave hvad i hjemmet?

Annonce