{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fra fleksjob til førtidspension
  • #1   11. feb 2010 Jeg har lige været i 6 måneders arbejdsprøvning ...... Og det sluttede i november 09 ... Først nu er rapporten skrevet af arbejdsprøvningen og videresendt til kommunen ... Der skal sagsbehandler så skrive en ressourceprofil og videresende den til et udvalg i kommunen som hedder et pensionsråd - dem som bestemmer om man er godkendt til det ene eller det andet.

(Bemærk: Jeg har ikke prøvet fleksjob, kun uddannelser og arbejdsprøvningen) ....

Men desværre er der ingen lovgivning om behandlingstid af de sager pensionsrådet står for - så der kan gå dage, uger, måneder eller år ! .... Tålmodighed er det du må væbne dig med smiley

Held og lykke i din kamp !

• #2   11. feb 2010 Jeg er desværre ikke engang nået til fleksjobbet endnu selvom det er to år siden jeg søgte.

Nu er situationen imidlertid forværret så det er pensionen, der er relevant...

Du milde, det tager lang tid...

• #3   11. feb 2010 2 år - hold K mand det er længe, hvad lever i så af økonomisk?

• #4   11. feb 2010 Hmm..har ikke været på flexjob og heller ikke i arbejdsprøvning. Men fra jeg fik besked på at stoppe min uddannelse til jeg havde pensionen gik der lige knapt 1 år..

• #5   11. feb 2010 Vi lever af min mands løn.

Det første halvandet år levede vi af penge, vi låne af banken og familie, men der er nu ikke flere muligheder.

Vi har så været heldige at min mand har kunnet arbejde rigtig meget over her i vinter for det har givet os mad på bordet.

Når det holder op, bliver vi nødt til at lade være med at betale alle regninger - og så kender vi alle vejen...

• #6   11. feb 2010 Rikke T - Da jeg blev 18 år kom jeg på kontanthjælp (feb. 08). Aug. 08 startede jeg på handelsskolen og droppede ud efter 8 måneder og der fik jeg SU. Og siden marts 09 har jeg været på kontanthjælp. Det er sådanset det jeg OVERLEVER med.

• #7   11. feb 2010 Min venindes mor var i flexjob og kunne ikke klare mere så hun gik til sin sagsbehandler og valgte at søge pension og 14 dage efter gik det sku igennem, og det er samme kommune som det har taget mig 4 år at få tilkendt flexjob... mit gik igennem i december 09

• #8   11. feb 2010 Det her er ikke for at jokke nogle over tæerne, men hvorfor kommer der så mange på førtidspension? Antallet stiger og stiger.

Bare en tanke

• #9   11. feb 2010 Marianne P - Har du en kilde hvor der står at antallet stiger og stiger? .... Ifølge min viden så er det efter 2003 blevet svære at få pension, så derfor kan jeg umiddelbart ikke se at det stiger ... Derudover HVIS det såvel stiger, så synes jeg det er grotesk at mange skal køres igennem et system for at man skal bevise at man ikke har en arbejdsevne som siger 37 timer .... Det er virkelig hårdt ! .. Men jeg tror bestemt de fleste IKKE misbruger at de gerne vil på pension, for det er ikke et let opgave at få ....

• #10   11. feb 2010 Marianne...godt spørgsmål for den er godt nok ikke nem at få!

• #11   11. feb 2010 Jeg mente heller ikke at folk misbruger det. Man bliver ikke ligefrem velhavende af førtidspension jo.

Jeg kan bare ikke forstå det.

Jeg er vel nærmest kilden i min kommune. Og sagsantallet stiger med over 100 pr. måned. Det syntes jeg er mange.
    - ved self. ikke om det er flere end før 2003, men stadig, så kommer der flere og flere på førtidspension.

Men igen, ikke for at jokke på nogen.

• #13   11. feb 2010 Jeg er ikke så stærk socialpolitisk, men tænker alligevel hvad der er "gået galt" i samfundet.
    Eller er det bare fordi at flere opgaver i højere grad bliver lagt på kommunerne, hvor man førhen internt klarede det i familien?

Førtidspension er jo også sidste udvej. Så den skulle gerne være svær at få - bortset fra de sager der er totalt indlysende ex. handicappede barn der overgår som 18. årig.

Dog kan jeg godt forstå at det er frustrerende at man skal igennem sådan en lang mølle - for så måske alligevel at få afslag.

• #14   11. feb 2010 Cs, jeg ved godt man kan få kontanthjælp, men har man en mand der tjener bare lidt er den kasse altså lukket, derfor jeg tænkte at med en sagsbehandling på 2 år er man godt nok hårdt presset
    det kræver et godt helbred at være sygemeldt i systemet......

• #16   11. feb 2010 Jeg har selv haft et forløb med systemet for år tilbage det eneste jeg lærte var ´´ man skal gå til hovedet ikke halen´´ feks. har sagsbehandleren en afdelingsleder, er det lukket land må man kravle et trin op af stigen og tage områdelederen osv. osv.

bla. havde jeg en sagsbehandler der ikke kunne tage sig sammen og aldrig tog telefonen, først begyndte jeg at køre direkte ind på hans kontor når han ikke tog telefonen - sjovt nok var han altid ledig når jeg kom, bortset fra en gang hvor viseværken var ved at hænge et billede op på hans kontor, da jeg stadig var utilfreds med behandlingen af min sag ringede jeg til afdelingslederen - 10 min efter ringede min sagsbehandler mig op - han havde lige været oppe og stå skoleret på hendes kontor - sjovt nok var der en masse ting vi godt kunne få ordnet i en fart derefter..

• #17   12. feb 2010 Marianne P - Desværre er systemet bare sådan at selvom man er handicappet og overgår fra barn til 18 årig, så er den SÅ svær at få .... Øv for det system vi har i Danmark smiley ... Og dog, det er dejligt at førtidspensionen findes, men hold kæft hvor skal man bare kæmpe - også som indlysende handicappet ...

• #18   12. feb 2010 Fordi man får tilkendt pension, så er det ikke endegyldigt slut. Hvis man efter en periode kan passe et arbejde, så er der intet der forbyder en af gå i arbejde igen.

Men jeg tænker måske lidt som Marianne at antallet stiger og stiger. Selvfølgelig skal folk som ikke kan arbejde have pension, men jeg må ærlig indrømme at tanken strejfer mig at det i nogle tilfælde er "for nemt" at gå på pension. Men det er også kun en tanke, for jeg ved jo reelt ikke om det passer.

Jeg selv burde måske overveje om jeg kan passe mit arbejde. Men nej, jeg vil arbejde, for jeg ville slet ikke trives ved at gå hjemme, selvom jeg har 4 hunde. Det ligger så fjernt for mig ikke at arbejde, også selvom helbredet ikke er det bedste efter 2 trafikuheld igennem årene.

• #20   12. feb 2010 Pia K, jeg er helt enig i det du skrver, førtidspension er absolut ikke lykken, kan man på nogen som helt måde at arbejde flex er det også i mine øjne helt klart det bedste for en selv
    det at få nogle oplevelser
    at have noget at fortælle derhjemme er en stor glæde for en selv
    endelig er der også et økonomisk aspekt i det, førtidspensionen er lav, med flexjob kan man oppe bære en normal løn.

• #21   12. feb 2010 Jeg kæmper på 10.år for at få tilkendt flexjob efter en grim ulykke i 2000 og en ekstrem hypermobil krop der ikke vil hænge sammen..
    Jeg har været alle tilbud de har givet mig igennem, men hver gang jeg er blevet opereret har jeg skulle hele møllen igennem igen, for som de siger, det kunn jo være at jeg kunne arbejde en time eller to mere nu, selv om samtlige læger siger det ikke er muligt. Jeg kan arbejde 12-16 timer ugenligt.. Som er kravet i Gribskov kommune.

• #23   12. feb 2010 Gitte, det er nok en gængs opfattelse at det er "for nemt" at komme på førtidspension.
    Førtidspensionister er blevet synlige i samfundet, og derfor tror jeg, at mange tror, det er blevet lettere.

For mit vedkommende har jeg en trafikulykke fra 1994 i bagagen, hvor jeg brækkede ryggen, bækkenet, venstre lårben, venstre skinneben to steder, ødelagde min venstre ankel, ødelagde venstre knæ.
    I 1999 blev jeg diagnosticeret med en kronisk tarmsygdom, som gør, at jeg ikke kan holde på afføringen og har store smerter i perioder. Jeg har et campingtoilet i min bil, da jeg ellers ikke kan forlade mit hjem. Sygdommen har tendens til at svinge i intensitet, men jeg har ikke haft ro siden 2003. Sygdommen har medført indlæggelser og behandling med kemoterapi i snart to år og biologisk behandling, der ligesom kemoterapi nedbryder immunforsvaret i ca. den samme tid. Før det har jeg været på stort set alt det medicin, der tilbydes uden effekt, men med masser af bivirkninger - blandt andet prednisolon, der medførte at jeg har taget mellem 30 og 40 kg på. Jeg er altså også overvægtig.
    I tilgift til generne i tarmen har jeg tiltagende ledsmerter som kaldes tarmsygdom med manifestation uden for tarmen.

Jeg har været i arbejdsprøvning i 7 uger, og allerede da der var gået 2 uger måtte jeg øge mit forbrug af smertestillende fra 1-3 gange dolol (syntetisk morfin) om ugen til 1-3 gange om dagen. Dette medførte, at jeg ikke kunne køre bil og gik rundt i en tåge. Jeg var så udmattet at jeg en dag måtte gå ud i min bil for ikke at kaste op af træthed - og her faldt jeg i søvn indtil min mand, som arbejdede på samme arbejdsplads, fik fri og skulle hjem. Mit forbrug af smertestillende er faldet igen - det skete ca. 3 måneder efter stop for arbejdsprøvning, hvor jeg måtte sygemelde mig. Jeg er ikke nede på det niveau jeg kom fra nu, hvor der er gået 6 måneder efter jeg stoppede.

Med dette i bagagen - plus en stressdiagnose med medfølgende fysiske og psykiske konsekvenser, der har været en følge af arbejdsprøvning og at kunne se livet rasle fra hinanden - har jeg forsøgt først at blive revalideret, da jeg troede jeg kunne det. Det fik jeg nej til, for de mente jeg var rask nok til at arbejde ordinært. Så søgte jeg fleksjob, og denne ansøgning har nu ligget i to år imens min tilstand er blevet så forværret, at jeg nu bliver nødt til at søge pension i stedet. Kommunen finder mig stadig ikke syg.

Min historie har ikke engang været nok til revalidering - så det er da til at se, at det er ekstremt hvad der skal til for at man kan få pension. Hovedet skal på det nærmeste være skilt fra kroppen.

• #24   12. feb 2010 Jeg tror ihvertfald ikke på folk der ikke er rigtig syge ( men dovne) som nogen af jer skriver, har nogen som helst mulighed for at få tilkendt flex eller førtids, reglerne er så stramme at selv de der er syge kæmper en lang og sej kamp som er ganske uretfærdig
    hvis man har sin arbejdsevne hvem gider så gå hjemme og glo, nedsat selvtillid, se andre skabe sig en karriere, manglende snak om hverdagens oplevelser og motivation er ikke sjovt at få, oveni en ussel løn er det vist ikke særligt attraktivt i nogens øjne
    Jeg tror vitterligt at dem der tilkendes flex og førtids er helt berittiget til det.
    Hvis man har prøvet at være i det system tror jeg alle vil give mig ret, det er virkelig virkelig hårdt, har man arbejdsevne er det 1000 gange nemmere at få sig et job, end at danse med det system hvor regler og krav er urimelige for den syge

• #25   12. feb 2010 Hørte forleden at det der blevet ligeså svært at få flexjob som at få en pension...
    Giv Pia fuldstændig ret... Lykken er ikke en pension ! Er udemærket godt klar over at medens man kæmper med systemet og er helt ude i tovene psykisk er det det " nemmeste" , men efter en periode hvor det hele er faldet på plads finder man alligevel ud af at det at have et arbejdsliv er guld værd.... Vil så sige at hvis man mener at man efter en tid kan gå på arbejde, ja så skal man altså ikke have en pension.....
    Er ikke i tvivl om at systemet gør folk mere syge.... Hvis sagsbehandlerne mødte folk med andre briller, så ville flere komme ud på arbejdsmarkedet igen

• #26   12. feb 2010 Nu er pensionen jo indrettet sådan, at man faktisk KAN arbejde mens man får førtidspension, så oplever man bedring, så kan man sagtens afprøve sig selv uden at ens levebrød bliver truet, hvis man falder igennem.

Min mor får førtidspension, men arbejder et fast timeantal ugentligt. Det er naturligvis ikke højt, men hun har dog tilknytning til arbejdsmarkedet, hvilket jo er vigtigt for mange mennesker.
    Hun har bare den mulighed, at hun helt kan stoppe hvis hun får og når hun har det slemt, uden at skulle igennem systemet en gang til.

Førtidspension er ikke enten/eller mere.

Men jeg må sige, at når man ser det fra min vinkel, så er førtidspension et strejf af himlen, som kan give mig mulighed for at leve et liv med kvalitet og uden frygt for at skulle gå fra hus og hjem med livslang gæld i bagagen.

• #27   12. feb 2010 CH... nej er godt klar over at man kan arbejde på en pension og det er jo derfor man åbnede op for flexjob muligheden... Jeg må så erkende at jeg godt kan forstå kommunerne er mere obs på arbejdsevnen.... Hvis man kan arbejde f.eks 10 timer om ugen, hvorfor så have en pension ? Desværre er det blevet svære at få den tilkendt, men hvis mange reelt godt kan arbejde nogle timer når der falder ro på, er det så ikke bedre at de kommer tilbage på arbejdsmarkedet... Ved ikke om man bruger det i dag, men tidligere gav man folk midlertidig pension, simpelthen for at se om de blev bedre.....

• #28   12. feb 2010 pia K
    Vil give dig helt ret i at hvis man ikke er kørt fysisk og psykisk ned inden man starter den lange kamp, så er man det HELT sikkert allerede halvvejs i forløbet.. Specielt når man sidder med en ikke synlig skade/sygdom. Man føler konstant at man skal forklare/ stå til regnskab for hvorfor man nu osse søger flex/skånejob/pension....
    Man føler konstant at folk kigger på en og tænker ja ja er det nu osse så slemt...

• #29   12. feb 2010 Det bruges i meget få sager i dag. I stedet kan pensionen blive gjort hvilende, såfremt man ønsker (har mulighed for) at komme tilbage på arbejdsmarkedet. Og så skal man ikke igennem hele møllen igen.

• #30   12. feb 2010 Marianne og nufferne. .
    I Gribskov kommune skal du kunne ha en effektiv arbejdstid på min.15 timer om ugen, før du kan få tilkendt flexjob..

• #31   12. feb 2010 Linda.... Okay. så er den sat op.. Tidligere hed det 10-12 som det laveste

• #32   12. feb 2010 Det er nok forskelligt fra kommune til kommune - men den naturlige grænse er jo 12 timer, for arbejder man under det, kan det ikke betale sig for arbejdsgiveren at hyre en, og så bliver det jo svært at finde job....

• #33   12. feb 2010 Marianne og nufferne. .
    Ved ikke om der er forskel fra kommune til kommune, men min sidste besked var at jeg skulle ha min.15 timer ugentlig og det skal være effektiv arbejdstid.

• #34   12. feb 2010 Marianne...jeg har midlertidig pension!
    Først fik jeg den for 2 år fordi jeg var så ung og der skete så meget på sclerosemarkedet mht medicin. Så man vidste ikke om der ville komme en mirakel-kur der kunne få mig tilbage i uddannelse eller på arbejdsmarkedet.
    Fik den revurderet sidste år, den gik RET nemt igennem (heldigvis var min sagsbehandler fra første gang nu fastansat og er blevet leder i pensionsafdelingen i Kalundborg og han tog sagen igen!). Denne gang er den på 2 eller 3 år men som Bjørn (sagsbehandleren) sagde så skulle jeg ikke igennem det igen for de var jo godt klar over at det kun går en vej...

• #35   12. feb 2010 Kamilla.... Lige præcis...

• #36   12. feb 2010 CH, det er derfor jeg mener at der virkelig er nogen der skal have deres pension. Får man det så bedre, så kan man arbejde lidt igen. Men ved at få ro ved at få pension, så restituerer kroppen også bedre, så man kan opleve en betydelig forbedring. Det er så balancen imellem at kunne lave noget eller ingenting man kan justere på.

Jeg er ikke mange sure sild værd når jeg kommer hjem. Jeg har så en mand der laver det meste derhjemme, og derved kan jeg passe mit arbejde. Men havde jeg ikke det, ville min situation se helt anderledes ud.

• #38   12. feb 2010 Marianne, det er der skoen trykker, for det er forskelligt hvad kommunerne har som kriterier for pension. Et tænkt eksempel kan meget vel være at der er forskel på hvordan lovgivningen tolkes, og samtidig er der forskel på medarbejder og deres erfaring og intellekt til at kunne tolke lovene. Sådan er det hele vejen rundt i kommuner og deres arbejdsområder.

• #39   12. feb 2010 Pia K - Umiddelbart kan jeg godt forstå du tænker at "havde jeg så bare siddet i kørestol, manglet en arm ellet et ben - så kunne man forholde sig til det", men ikke engang det at sidde i kørestol gør det lettere at få pension .... Jeg sidder i kørestol og kæmper virkelig for en førtidspension !

Til alle - Muligvis er lykken ikke pension for alle, men jeg ser positivt på det at få pension ... Jeg vil kunne bruge min energi på at leve et liv hvor jeg ikke skal tænke på at arbejde og gøre en indsats på en arbejdsplads - hvor jeg iøvrigt så må presse mig selv for at gennemføre ... Det giver en økonomisk sikkerhed at få pension og derved en ro ....

Og jeg har fået afvide at grænsen for at arbejde fleksjob er ved 12,5 timer om ugen og at det SKAL være effektivt arbejde .. Dvs. at det er 12,5 timer uden pauser man må holde pga. helbred.

• #41   12. feb 2010 pia K - Tak, jeg håber også ... Men uhhh det har så forbandet langsomt .. Min tålmodighed er opbrugt fuldstændig smiley

• #42   12. feb 2010 Jeg er ikke i tvivl om, at en førtidspension vil medføre, at jeg kan mere end jeg kan nu.

Det massive pres, der er på skuldrene trækker en ned, og det er klart, at når der er gået nogle måneder efter roen er indtruffet, så vil de fleste jo nok opleve et større overskud.

Alt andet vil være unaturligt.

Men jeg tror ikke på, at jeg nogensinde kommer til at kunne arbejde på ordinære vilkår.

• #43   12. feb 2010 CH - Da jeg startede i arbejdsprøvning i maj 09, så var jeg vild positivt og udstrålede "det her klare jeg bare", men efter allerede de første 2-3 uger gik det ned af bakke ... Og til sidst sagde min kontaktperson "du har slet ikke den der gnist i øjnene" længere ... Og kunne kun give hende ret .. Det trækker virkelig en ned at man skal ud på den måde og bevise overfor kommunen at man ikke kan varetage et arbejde ....

• #44   12. feb 2010 Selvfølgelig er der folk der er fuld berettiget til en pension, men som Pia så rigtigt skriver, det er nogengange vildt hvad folk kan efter de har fået sådan en tilkendt.....

Ja som jeg skriver længere oppe, meget vil være anderledes hvis man ikke skal bruge så meget energi på at overbevise kommunen om at man er syg.......

Jeg må erkende at jeg er dybt chokeret over alle de førtidspensionister der drøner land og rige rundt weekend efter weekend for at udstille deres hunde og de kan f***** løbe rundt i en udstillingsring... Kender endda flere der har invalide bil .... Hvis folk er så fysisk og psykisk aktive ja så burde de simpelthen ikke have en pension i min verden og så kan jeg godt forstå at andre skal kæmpe i systemet i flere år.... Det er sørgeligt at nogen ødelægger det for andre...

• #45   12. feb 2010 Marianne og nufferne - Jeg vil gerne kommentere det sidste du skriver ... Hvis en person kan arbejde 12-13-14-15-?what ever timer, og derefter ikke kan have et socialt liv , så er det ikke menneskeligt at lade folk arbejde. ... Personligt søger jeg førtidspension, men det betyder ikke at jeg intet vil lave .. Jeg vil stadig lave frivilligt arbejde + hundetræning + være sammen med andre + lave andre aktiviteter ... MEN hvis jeg fik et arbejde jeg også skulle passe, så måtte jeg droppe de ting som er med til at drive min livslyst. ...
    Det jeg mener er bare at, de folk du ser som er på førtidspension og som drøner rundt til udstillinger - Ja, gu'faen kan de gøre det med en pension - de må da nyde livet på den måde de kan fysisk/psykisk/eller hva' deres grunde må være smiley

• #47   13. feb 2010 Nu ser kommunen så overhoved ikke på ens " arbejdsevne" i fritiden, men kun på arbejdsmarkedet... Så om man ligger brak hjemme er lige meget..
    Som jeg skriver længere oppe,oplever jeg selv at jeg savner et arbejde og er derfor nok " bitter" på at andre på en pension kan en masse og fatter slet ikke deres ønske for en pension på længere sigt.....

• #48   13. feb 2010 Pia K, sådanne pensionister kender jeg også, og jeg fatter ikke at se så overhovedet kunne få tilkendt pension.

Jeg har slet ikke tænkt i de baner for jeg synes selv at jeg kan klare at arbejde på trods af at jeg har ondt i hoved, skuldre, arme, hænder, ryggen, hoften og højre ben. 2 trafikuheld har sat deres grundige aftryk, og derudover har jeg leddegigt og astma.

Jeg vælger også min mand og mine hunde, for jeg kan ikke ret meget af det andet. Jeg kan ikke støvsuge, hænge tøj op, gøre rent, kan til nød lave mad. Men gjorde jeg det, så gik det ud over mit liv sammen med min mand og hunde.

Jeg har smerter 24/7, men har lært at tyde dem. Jeg har fået at vide at jeg må alt det jeg kan og må føle mig frem i hvad jeg kan holde til og hvad jeg må vælge fra. Jeg vil ikke lade mig kue af det, og det er kun hvis jeg oplever noget jeg absolut ikke kan holde til at jeg vælger det fra. Et godt målepunkt er at det er OK at have smerter dagen efter, men hvis det så også gør ondt dagen efter igen, så er det noget jeg må vælge fra.

"Jamen, du har da lige være på skiferie" - det er min vilje der bærer mig igennem, og hvis nogen tror at det er uden smerter, så er det forkert. Jeg VIL bare, fordi vores ferie sammen betyder alt for mig. Specialisten har sagt at mine skader ikke kan blive værre, men om der sker nye skader, kan jeg ikke indregne som en faktor, for så skulle jeg blive liggende i min seng resten af livet. Det er heller ikke sundt.

Smerterne er med en altid og ved man bare at sådan vil det altid være, så kan man handle ud derfra.

• #49   13. feb 2010 Gitte.... Åh jeg elsker dit indlæg for det er lige præcis sådan jeg ser det ;o)
    Kan så ikke en skid selv , men om jeg så skulle øge min daglige dosis smertestillende for at kunne komme ud, ja så gjorde jeg det, men desværre kan man ikke give mig mere... Medicinskabet er lukket

• #50   13. feb 2010 Reglerne for at få flex eller førtids er vel også strammet en hel del op de sidste par år ( som jeg læser det), tror det nu er endnu sværere af få ydelserne og derfor ser man ikke mange ´´nye´´ der ´´nasser´´ på systemet.
    personligt opgav jeg feks. selv systemet trods alvorlig dokumenteret sygdom ( knuder i hjernen og sammenskreden svange)
    = hukommelses tab, rysten, træthed og smerter i benene) jeg orkede ikke køre den seje kamp til ende, raskmeldte mig efter et år i systemet, der har været så mange glæder oplevlser og nye venner ved at være på arb. markedet i de her ekstra år men også frustrationer over at glemme ting hele tiden og derfor fremstå dum i andres øjne og pålægge dem unødige ting fordi hukommelsen ikke slog til, jeg kæmpede skrev alting op osv. men så kunne jeg ikke huske hvor blokken lå osv. smerterne fra fødderne når jeg kom hjem - i guder de gør nas
    summa summarum er jeg alligevel glad for mine ekstra år på arb markedet, tilgængæld kan min krop og psyke slet ikke mere nu, jeg savner mit arbejde ganske forfærdentlig og kan sgu godt pive lidt over det stadig selv om det nu er et år siden jeg stoppede, ja nu løber tårerne igen, jeg elskede mit job trods af smerter og de rullende øjne fra nogle af kollegaerne pga. min nedsatte korttidshukommelse, glæden og det positive opvejer så rigeligt de dårlige ting
    jeg ønsker mig sådan tilbage til den tid.

• #51   13. feb 2010 Jeg har heller ikke opgivet at kommet på arb markedet igen, skal indlægges en måned fra på søndag på et special epilepsi hospital, jeg har sky høje forventninger til det ophold kan medicenere mig bedre så jeg igen bliver i stand til arb markedet, hvis jeg ikke gør det, tror jeg der bliver dybt at falde for mig.....- jeg vil bare så gerne det lykkes

• #52   13. feb 2010 Rikke...LIge præcis.... Hvis du så ikke kommer tilbage, ja så må man finde andre værdier i livet, selvom de indimellem er svære at få øje på..... men så rigtigt hvem der ikke ville give højre hånd for at komme tilbage.

Man oplever ikke en skid... Dagene er ens.. Man har ikke rigtig nogen at snakke med om de små ting .... Jeg prøver så at holde mig orienteret via tv og aviser for ikke at blive for dum... Samtidig med er man ikke noget i dagens Danmark når man er førtidspensionist.... Vi snakkede lige præcis om dette med vores børn forleden, de fortalte faktisk at når deres kammerater spurgte hvad deres forældre laver, så fortalte de at jeg var uddannet sygeplejerske og nu gik hjemme pga en trafikulykke... Tænk at børn/ unge på 12, 14 og 16 allerede er klar over fordommene i samfundet

• #53   13. feb 2010 ja det er den idenditet mangler i andres øjne og desværre også i sine egne, det er meget svært at føle sig ligeværdig når vennerne får nye spændende jobs, stiger i løn pga deres nye faglige evner, mobilen der ringer med spørgsmål de lige skal besvare arbejdsmæssig mens man sidder der og glor total undenfor deres verden, man kan se de trives og føler sig som en betydningsfuld person og det er jo det der er så vigtigt for os alle at føle
    jeg er så en af dem der kæmper for at komme tilbage, på mandag sender jeg brev til socialchefen hvis det ikke bliver afgjort jeg får lov at få endnu et år til at blive rigtig medicineret og mere rask, istedet for den endelige beslutning skal tages nu

• #54   13. feb 2010 Tusind tak for alle jeres input. Grunden til t jeg spørger, er fordi at jeg er visiteret til fleksjob og har været det siden maj sidste år, men har ikke haft held med at finde mig et fleksjob på 15 t/u, som jeg er visiteret til. Lige pt. er jeg i praktik i en vuggestue og jeg er rigtig glad for det, men selvom jeg kun har været der i en måned, så føler jeg alligevel allerede at det er for hårdt for mig. Derfor har jeg tænkt på om jeg skulle snakke med min læge og kommune, for at høre hvad mine chancer for en førtidspension ville være. Altså, jeg vil helst arbejde, men hvis ikke det fungerer er førtidspension jo den sidste udvej. Men nu må vi se.

• #55   13. feb 2010 Nu ved jeg ikke hvordan stress påvirker din sygdom, men en børnehave er ikke just det mest rolige sted, det kunne jeg slet ikke holde til.
    du skal bare være opmærksom på du får færre penge end i flex, selv om du pt er uden arbejde i flex får du alligevel mere

• #56   13. feb 2010 Jeg har så lige et tillægsspørgsmål. Får I meget medicin i dagligdagen for overhovedet at kunne komme ud af sengen. Er noget nysgerrig for jeg får så meget hver dag. Det er jo noget giftig stads, som kroppen ikke har helt godt af.

Selvom jeg får så meget er jeg langt fra smertefri, så tænker man nok, at så burde jeg helt droppe medicin. Men det går slet ikke, for så ville jeg være lænket til sengen.

• #57   13. feb 2010 Jeg får 4 slags
    har du været på en smerteklinik?

• #58   13. feb 2010 Når i skriver i søger flex eller førtids, så mener i jeres sagsbehandler søger det for jer ik?

• #59   13. feb 2010 Jo, jeg har gået på smerteklinik i 15 uger i efteråret 2008. En fantastisk dygtig læge inden for medicinering af nerveskader. Det var i øvrigt ham der stod for narkosen da jeg skulle opereres for den diskusprolaps jeg fik ved mit seneste trafikuheld i 2006. Men efterfølgende har jeg fået konstateret leddegigt, og der er medicinen meget skrap. Så er der lige også lidt astma som er medicinkrævende hver eneste dag.

Så jeg får 3 forskellige slags smertestillende, og går permanenet med medicinplaster, får muskelafslappende til natten og derudover 2 slags gigt medicin til leddegigten, medicin til at sove på (en ny slags som ikke er sovepiller) som jeg tager i de perioder hvor smerterne forhindrer mig i at sove. For astmaen får jeg 2 slags inhalationsmedicin (binyrebarkhormon) dagligt samt ekstra medicin til natten for at kunne sove for det om natten.

Al det medicin er meget sløvende, og jeg kunne sove flere gange i løbet af dagen, men det kan ikke bare lige lade sig gøre. Min fys siger at hun kan mærke hvor meget medicin der befinder sig i mine muskler, for leveren kan ikke lagre det hele en gang.

Det mest positive er at jeg efter jeg er begyndt med gigtmedicin, så har jeg tabt mig (siden september) 14 kg, og det har min krop rigtig godt af. Så intet er så skidt at det ikke er godt for noget smiley

• #60   13. feb 2010 Gitte.... Ja desværre ser kommunen ikke på mængden af medicin mht arbejde.. Kender endda en der blev " henvist " af lægekonsulenten mhp. smertestillende så vedkommende kunne komme tilbage til arbjedsmarkedet.......

Her spiser jeg 20 dagligt, 4 x 5 piller... og nej er overhoved ikke smertedækket på det, men det er en balance gang for får jeg for meget vil det gå helt galt med mine skader, da jeg så ikke selv kan mærke når jeg belaster kroppen for meget... Bare jeg glemmer et " måltid" / dosis piller kan jeg ligeså godt lægge mig, for ryggen gør så ondt...

• #61   13. feb 2010 Jeg må så lægger mig ved middagstid og tage et par timer... Både pga medicinen men kroppen skal også slappe af

• #62   13. feb 2010 Det er virkelig problematisk med alt det smertestillende.

Jeg kan ikke tåle nogen former for NSAID, så det vil sige, at de eneste virksomme smertestillende er nogen med trekant på.

Jeg sparer VIRKELIG på dem, og det går også ok med masser af varme, masser af ro og ved at skåne kroppen, men når jeg bliver nødt til at være aktiv, så bliver jeg også nødt til at fylde hovedet med det skidt. Og så kommer det store problem - så kan jeg ikke køre bil. Og når jeg ikke kan køre bil, hvordan skal jeg så komme hjemmefra?

Jeg er afhængig af at køre i min egen bil, da der er toilet i den, og af samme grund kan jeg ikke benytte mig af offentlige transportmidler - som desuden er et godt stykke væk fra, hvor jeg bor.

Hvad hulen gør man?

Man SKAL jo.

• #63   13. feb 2010 Jeg har lige hentet en ny porsion medicin 850 kr af egen lomme, fordi vi er kommet i et nyt medicin år, det er fan.. for dårligt man skal betale så mange penge fordi det er et nyt år...- det gør mig harm, jeg har til en måned lige knapt.

• #64   13. feb 2010 Jeg har til den 18. og jeg har lige fået forsyninger hjem fra min hospitalsafdeling - så skal jeg lige have nogle hjem fra den praktiserende læge også...

Hvad der er sparet er som bekendt tjent ;o)

• #65   13. feb 2010 Hvor "fedt" at læse om andre der osse kæmper med systemet...jeg har haft kronisk leddegigt siden 98 og kæmper stadig...suk...de blir ved og ved med at tro at de lige kan presse mig ud i endnu en revalidering - arbejdsprøvning eller whatever. Jeg er jo kun 31 og man kan jo ikke se jeg er SÅ syg siger de...ævbæv det er hårdt til tider:o(
    Og føler med alle jer andre der har været/er igennem det samme...

• #66   13. feb 2010 Mit er da også fra lægen af, det sparer jeg da ingen ting ved ?

• #67   13. feb 2010 Rikke, jeg forstår ikke helt din kommentar?

Jeg sparer ved at få hentet alt inden d. 18 ;o)
    Ikke fordi det er fra lægen.

• #68   13. feb 2010 Nååhh, jeg vidste ikke lige det skildte ved den 18.

• #69   13. feb 2010 stavefejl er vist gratis for mig i dag .....

• #70   13. feb 2010 Får I ikke kroniker tilskud?

Foruden at være medlem af Danmark i gruppe 1 så har jeg fået tildelt kroniker tilskud. Dvs. når jeg går ind i et nyt medicinår, så får jeg næsten det hele tilbage få dage efter. Allerede 4-5 måneder inde i et nyt år har jeg nået dertil at jeg så ikke skal betale for resten af året. Det er da en lille trøst at der ikke er så store udgifter til medicin.

• #71   13. feb 2010 Rikke, det er forskelligt hvornår det skiller, det kommer an på hvornår dit år løber fra.

Jeg køber også medicin for rigtig mange penge om året, men det er dog bare til min migræne, og allergi, og jeg føler mig da helt heldig nu, hvor jeg læser om jeres sygdomsforløb. Håber I alle må få det bedre fremad...

• #72   13. feb 2010 Jo jeg får kroniker tilskud, har også tænkt på om det er en fejl ,er der ikke noget med det kroniker tilskud skal fornyes af lægen hvert år?

• #73   13. feb 2010 Gitte: pga. min migræne og allergi er jeg for syg til at være i grp. 1, og så kan det ikke svare sig for mig, at være medlem, desværre

• #74   13. feb 2010 Jeg får faktisk ikke kronikertilskud.

Er der ikke noget med, at man skal have en egenbetaling over et eller andet givent beløb pr. år for at få det?

Jeg har ikke rigtig styr på, hvor meget jeg køber medicin for. Den dyreste medicin jeg får, bliver heldigvis betalt af hospitalet ;o)
    Det er så også over 25.000 hver anden måned ;o)

• #75   13. feb 2010 Det er lægen der søger om kronikertilskudet, men apoteket kan se på jeres CTR konto og I kan få det. En godkendelse varer i 5 år, så søger man om en ny periode. Jeg tror man skal købe for ca. 17000-18000 kr. pr. år, og det er det totale beløb der er tællende. Når man ser på kvitteringen fra apoteket, så er det prisen uden tilskud fra sygesikringen der afgør om man er over eller under de 17000-18000 kr.

Hvis ikke apoteket havde fortalt at jeg kunne søge om det, så vidste jeg det ikke.

Jeg før Gabapentin som smertestillende (er epilepsi medicin) og det kan læge søge Lægemiddelstyrelsen om at få betaling for, så det får man uden om kronikertilskudet.

• #76   13. feb 2010 Om kronikertilskud:

(link fjernet)

• #77   13. feb 2010 Jeg kan se, jeg kommer på omtrent 10.000 kr... Men en del af min daglige medicin er ikke tilskudsberettiget, så det tæller slet ikke med :o(

Det er da noget værre noget, jeg skal jo stadig betale for det.

men så må det udregnes på, hvad jeg har betalt - det er så ikke noget, jeg kan finde tal på.

• #78   14. feb 2010 Jeg får et tilskud hver måned på 1500 kr fra kommunen... Mener det er under § 100. Det gives når man har mere end 600 kr i udgift pga sit " handicap / sygdom..
    Jeg er under den nye pension

• #79   14. feb 2010 Får også §100 men den er godt nok svær at få og skal revurderes hvert år

Kommentér på:
Fra fleksjob til førtidspension

Annonce