Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslut markise til strøm på loft. 850 kr.
  • Rive udendørs væg ned 205 kr.
  • Genopsætning af hylder 1.000 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Nem flytterengøring (ikke slemt) 2.550 kr.
  • Sætte en dør i 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  løn til aflastningsfamilie
  • #2   31. mar 2010 Lønnen er helt afhængig af opgaven.

Og nej, det kan ikke passe med 150 kr.

• #3   31. mar 2010 Her er eksempler fra Kolding Kommune, hvordan lønnen udregnes:
    (link fjernet)

• #4   31. mar 2010 Lillen: jo vi kan godt spise for 150 kr, men hvis drengen skal opleve bare en smule sjov koster det jo også nogle gange penge...

• #5   31. mar 2010 Altså en aflastnings familie tænker vel ikke kun i kroner og øre ?

Oplevelser, behøves jo ikke koste penge som sådan.

Barnet indgår vel "blot" i den øvrige familie, eller vil i have alt dækket ?

• #6   31. mar 2010 Nu har jeg været i en aflastnings familie.
    -Vi kunne sagsten lave noget uden det skulle koste penge eller noget.

Vi tog på skov ture og red en tur på hestene.
    Og hvis det så skulle koste noget jamen så var det bare sådan det var smiley

Og tro mig de for de penge det skal ha smiley

• #7   31. mar 2010 Det er desværre rigtig nok - taksten for 1 x vederlag er i år 121 kr.
    Men det er også kun for "normale" børn uden de store problemer...

• #8   31. mar 2010 Meeen... der kan komme et beløb oveni til kost og lign... det er vist nok forskelligt fra sted til sted...

• #10   31. mar 2010 når man går ind i at være aflastningsfamilie, er det efter min mening ikke et lønnet arbejde, men en 'livsstil', har selv haft en dreng nogle weekender, og han indgik jo bare i familien, og havde ikke det store behov for at 'opleve', andet end trygge rammer og familiehygge, så vi så vederlaget som tilskud til ekstra leveomkostninger, hvilket det fint dækkede, og så kunne vi jo 'spare op' til fornøjelser ind i mellem:-)

• #11   31. mar 2010 Der er en masse omkostninger man får dækket, så det er de færreste, om nogen, der kun får 1xvederlag og ikke mere.

Men man skal da huske, at vælger man at blive aflastningsfamilie for et almindeligt fungerende barn, så er det ikke meningen at man skal tjene på det, blot have dækket sine udgifter.

• #12   31. mar 2010 Jeg synes ikke, at man skal forvente, at folk skal tage et aflastningsbarn til sig gratis. Det er et kæmpe arbejde... Men det der skal være drivkraften i det hele skal jo være lysten til at være noget for et barn med specille behov, men det skal ikke være til økonomisk belastning. De skal have dækket de udgifter, der må være... Og hvis ikke der var nogen, der ville være plejefamilie, så havde jeg da selv et problem. Min handicappede datter er også i aflastning, men det er på timebasis, da min aflaster ikke er godkendt til pleje.
    Nu vil min datter så også være en af dem, som kommer under flere gange vederlag, da hun jo er fysisk og psykisk handicappet - og hun kræver øjne på alle 10 fingre og i nakken... Og nu skal min aflaster måske godkendes til at have min datter i pleje, og så går hun ned i løn... men sådan er det jo...

• #13   31. mar 2010 Charlotte, jeg synes der er stor forskel på at være aflastningsfamilie for et normalt og sundt barn uden de store "lig i lasten" og så et med problemer af forskellig art.

Der er jo altid en grund til at et barn kommer i aflastningsfamilien og således er et barn altid udsat for en eller anden form for belastning i sit liv, men at tage et velfungerende barn til sig kræver ikke stort mere end interessen og så at få dækket udgifterne til det.

Et svært belastet barn enten fysisk, socialt eller psykisk er en kæmpe opgave, som jeg i den grad mener man skal have løn for. Og der er jo også tilfælde, hvor opgaven faktisk kræver at man er uddannet inden for området.

Man kan nok ikke tale generelt om afslastning, tror jeg. Dertil af aftalerne alt for forskellige.

• #14   31. mar 2010 *CH* !
    Jamen selvfølgelig er der himmelvid forskel på et normalt barn og et svært krævende barn... og mængden af arbejdsindsats skal jo vurderes individuelt men indenfor de "kasser", man har prøvet at dele børnene op i.
    Men ud fra trådstarterens spørgsmål er det svært at se, om der "bare" er tale om et normalt begavet/velfungerende barn, som har brug for lidt tid hjemmefra - eller om der er tale om et plejekrævende barn.
    Men det er jo nok et første smiley

• #15   31. mar 2010 Måske lidt et sidespring, men er der virkelig nogle velfungerende børn, der kommer i aflastning? Jeg tænker bare, der er jo altid en grund til det, og lige meget hvad er der vel et område, hvor det er lidt mere end bare hygge man skal tage sig af. Kan slet ikke se nogle tilfælde, hvor der ikke er nogen udfordring i det, men måske har jeg bare oplevet nogle virkelig grelle tilfælde?

• #16   31. mar 2010 nu ligger det sådan at den dreng vi skal have kræver utroligt meget. Han er meget omsorgssvigtet, og kræver en det meste af tiden. Det vil jeg gerne hjælpe ham med, og vi føler bestemt også at vi kan give drengen en del... Men jeg er nok bare anderledes end jer, vil ikke arbejde gratis. Synes kommunerne snyder dem der gerne vil hjælpe. Hvis han røg i en institution ville det koste kommunen ca 9000 kr om dagen.
    Folk er sgu hurtige til at dømme, og tro at jeg prøver at score kassen på at hjælpe et barn, takker for de høje tanker...

• #17   31. mar 2010 Anne-Mette, ja der er velfungerende børn, der kommer i aflastning. Det er jo forældrene, der aflastes, ikke børnene ;o)
    Der kan være mange grunde til, at man har brug for det - eksempelvis hvis en af forældrene er alvorligt syg.

Og så er der mange børn, der er velfungerende selvom deres forældre ikke her, heldigvis. Og aflastningen er en del af en plan for, at børnene bliver ved med at være det.

• #18   31. mar 2010 Aflastning kan godt fx være for en ung enlig mor der ikke magter opgaven helt alene- eller hvor kommunen kræver barnet skal i aflastning hver anden weekend og nogle hverdage fx. og jeg VED fra mit arbejde med socialt belastet børn hvad det kræver og det ikke bare let heller ikke selvom barnet er nemt- så kan forældrene være et hårdt arbejde at samarbejde med- de kan sende børnene afsted uden nok tøj så aflastnings familien må ud at købe tøj til dem osv- det får de ikke dækket, de får de ca 120kr om dagen (tillæg ved svære børn og afhængig af kommune) og det kræver at man er hjemme det vil sige du kan ikke tage en extra vagt på arbejdet osv( = miste penge osv) så nej jeg syndes slet ikke det er iorden..
    men bliver man så pleje familie så er sagen en anden, her er der løn på en anden måde da det oftes kræver at den ene eller begge forældre går hjemme og kun har barnet at tage sig af, eller er uddannet pædagog osv. og der kommer der løn efter det- men ikke ved aflastnings familie...

• #19   31. mar 2010 Heidi, er barnet meget støttekrævende, så får du også ganget plejevederlaget op.

Du skriver, at du ikke vil arbejde gratis - det kommer du heller ikke til. Hvis barnet har brug for din arbejdskraft, så bliver du også betalt for det. Men man bliver ikke rig af at være aflastningsfamilie. - Og det er jo heller ikke meningen.

Man kan leve af at være plejefamilie til et meget støttekrævende barn, men det er også et fuldtidsarbejde, og ikke et specielt velbetalt et. Så kan det bedre betale sig at finde et arbejde på en instutition eller et opholdssted.
    Pleje- og aflastningsforhold er lidt anderledes og kræver, at man indgår i det på nogle andre betingelser end som ansat.

• #20   31. mar 2010 Arh ja, sygdom selvfølgelig! D'oh! Det havde jeg ikke lige tænkt på.. Men nu har jeg også kun oplevet børn i aflastning der rent faktisk var noget galt med.. For slet ikke at tale om plejebørn, puha.. Og i de fleste af tilfældene vil jeg nu sige at det mere var børnene, der trængte til aflastning, for hold da helt op for nogle forældre! Der er godt nok mange mennesker i verden, der burde blive tvangssteriliseret!!

• #21   31. mar 2010 vi har begge 2 fuldtidsjob ved siden af, så det er ikke noget der skal forsørge os.
    Drengen er vant til at tage det der kommer forbi ham, og ikke forvente noget som helst. Hans mor har vendt ham ryggen da han var 3 år, da ville hun ikke have mere med ham at gøre. Nu bor han ved faren, men han magter bare ikke opgaven, så drengen er stille og roligt gledet ind i sig selv...
    Han er meget fysisk, og har utroligt svært ved at takle følelser. Han vil hellere dø, end vise at han er ked af det... en lille stakkel.
    Min mand arbjder til dagligt med drenge der er blevet tvangsfjernet, så han har en del erfaring med den slags. Både med at få dem til at åbne op, og få dem til at slappe af.
    Jeg er nok bare mere den der vil hygge og nusse, og give omsorg.

• #22   31. mar 2010 CH - arh tror nu det med lønnen som plejefamilie afhænger af, hvor god man er til at forhandle og hvor erfaren man er..

Mopseejer - man behøver vel ikke gå hjemme (medmindre der måske er tale om et fysisk handicappet barn)? mine forældre har pt to (en tredje er lige flyttet) i pleje, der kræver en hel del, men de arbejder da begge, min mor godt nok ikke på fuld tid, men alligevel..

• #23   31. mar 2010 Heidi, hvor ofte og hvor meget skal han være hos jer?

• #24   31. mar 2010 Anne-Mette i et eller andet omfang handler det om, hvor god man er til at forhandle, men det er ikke løn, man forhandler, men plejevederlag.

Det er ikke en guldgrube at være plejefamilie medmindre man har noget HELT specielt at byde på. Og også at barnet, der bliver anbragt har nogle helt specielle behov.

Opholdsstederne, de rigtig gode af dem, har nok en meget bedre forhandlingsposition end den selvstændige plejefamilie.

• #25   31. mar 2010 Nej men så får de heller ikke en rigtig løn på samme måde som de plejefamilier der skal have det som et "arbejde" altså hvor det kræver de går hjemme- deri ligger forskellen smiley

• #26   31. mar 2010 Heidi P. I det tilfælde er jeg også ret sikker på at i får x antal vederlag, da der jo ligger mere end det sociale behov i det. Selvfølgelig skal I have hvad I har krav på:-) men det er ikke meget der bliver givet.

Synes det er dejligt I har overskud til det, og det jeg skrev, var ikke skrevet for at fornærme dig, jeg ved godt hvilket arbejde der ligger gemt i det:-)

• #27   31. mar 2010 det ved jeg ikke endnu. tror det bliver hver 2 eller 3 weekend. Vi har haft ham før, men moren ville fludselig ikke samarbejde med kommunen mere, og derfor blev vi fyret. Der var vi ansat til at have ham 6 timer om ugen. På det tidspunkt fik vi 156 kr i timen. Der havde vi ham altid med alle mulige steder hen, og familien er klar over at han er en af os..
    selvom vi fik løn for 6 timer om ugen, havde vi ham minimun hver 3 weekend på det tidspunkt.

• #28   31. mar 2010 det er det 'værste' ved at have aflastning/plejebørn, at det er dem der taber kampen, når forældrene ikke vil samarbejde:-( de knytter sig jo til familien lige som man selv knytter sig til dem:-(

• #29   31. mar 2010 CH - ved nu altså god at det er vederlag smiley Mine forældre har trods alt haft plejebørn siden jeg blev født og er da 23 nu..

mopseejer - det ved jeg nu ikke om jeg er enig i, min mor tjener altså nærmest nada på sit arbejde, hun gør det kun fordi hun godt ka li det (og så fordi der ikke er nogen grund til at hun går hjemme hele ugen), størstedelen af hendes indkomst er klart fra sit arbejde med plejebørnene, og tror nok hun tjener det hun skal. men hun er til gengæld også pisse dygtig og gør et stort arbejde med børnene, som er anbragt fra forskellige steder i landet, så noget må der jo blive gjort rigtigt smiley

• #30   31. mar 2010 præcis... men han er allerede spillets taber. Tænk at ens egen mor siger at man ikke vil se ham mere... hvad er man så for en koldhjertet kælling. Fatter ikke hvordan man kan gøre det... det går ud over alt logik.

• #31   31. mar 2010 Anne-Mette: har du nogen sinde været jalous på nogen af børnene det passer? tænker tit på mine egne unger, om de føler han kommer før dem. De betragter ham jo som en storebror, og savner ham rigtig meget når han ikke er her... men alligevel

• #32   31. mar 2010 heidi p - ja det er simpelthen så forfærdeligt, hende på 16 der næsten lige er flyttet hjemmefra mine forældre skulle på et tidspunkt besøge sin mor, og der var ikke gået mere end en halv time, så gad moren "fandeme ikke se på hende mere" og så satte hun hende af ude midt i ingenting med MEGET lang vej hjem uden penge eller noget som helst - så er man altså en temmelig lousy mor..

• #33   31. mar 2010 Tror du har læst eller forstået det forkert det jeg skrev

• #34   31. mar 2010 Anne-Mette, jeg stiller ikke spørgsmålstegn ved, hvad du ved eller ikke ved - det aner jeg jo intet om. Jeg pointerede just tingene som de er.

• #35   31. mar 2010 heidi - jeg tror ikke jeg har været jaluox egentlig, men eftersom de er der hele tiden, har der da helt klart været tidspunkter, hvor jeg har manglet rigtig meget bare at være sammen med min "rigtige" familie, altså mine forældre, bror og søster. men jeg tror mest det er fordi, de fylder rigtig meget i hverdagen, for jeg ser dem jo i den grad som mine rigtige søskende, og hvis folk spørger hvor mange søskende jeg har, jamen så nævner jeg da også dem, i hvert fald de to, der bor hos os lige nu, for de har begge boet hos os fra de var to år, den ene er nu 19 og den anden er 11. men jeg tror også mine forældre har været gode til at give os allesammen opmærksomhed, og selvom jeg til tider har været sindssygt træt af at vi ikke bare kunne være en helt almindelig familie uden al den drama, så tror jeg også virkelig det har lært mig og mine søskende rigtig meget som mennesker, så mest af alt er jeg nok taknemmelig for det..

• #36   31. mar 2010 CH - hehe det er så i orden smiley

• #37   31. mar 2010 heidi - jeg tror at så længe det rent faktisk er noget du tænker over, hvor vidt de kan være jaloux eller ej, så gør du det helt perfekt! problemet opstår nok, når man ikke tænker over det længere, og fokuserer al sin energi og omsorg på det barn, man har i aflastning. og så længe det "kun" er aflastning tror jeg aldrig der vil være noget problem, for så har dine egne unger jo stadig masser af alenetid sammen med dig. men et godt råd hvis man har et barn i aflastning meget ofte eller får plejebørn, så er det altså en god idé engang imellem at gøre noget specielt og hygge sig kun med sine egne børn, for det er det, der tæller og det der gør at man ikke føler man bliver glemt smiley

• #38   31. mar 2010 Heidi....Efter at have haft børn i familiepleje og aflastning i 19 år, ved jeg noget om det.
    Først og fremmest....Så ville jeg aldrig arbejde for en kommune, men for en plejehjemsforening. Der får man den løn som opgaven kræver, eller vederlag. Jeg kalder det løn. Man har også mulighed for at få betalt div. aktiviteter. Jeg ved at kommunerne underbetaler folk i langt de fleste tilfælde, og den supervision, som er mere end nødvendig, når man tager børn ind i sin familie, den giver kommunerne ikke. Jeg har altid haft psykologer og selvfølgelig en kurator på besøg når jeg havde brug for det, og altid fast een gang om måneden......
    Til den om dine egne børn bliver jalou. Så blev mine det, men det fortalte de først da de var store.
    Men samtidig får de en undervisning om livets skyggeside.
    Den har de været meget glade for....Det har givet dem siger de en anden vinkel, som de ikke ville have fået, hvis de bare havde væfret i en normal børnefamilie.
    Endelig, så mener jeg, at det er mere hårdt at være aflastningsfamilie. End at være plejefamilie på fuld tid.

• #39   31. mar 2010 Snow, det var en fantastisk anbefaling, du kom med der!

At være tilknyttet en plejehjemsforening gør en kæmpe forskel for det arbejde, man udfører.

Jeg kan kun tale for opholdsstedsområdet, men jeg har et klart indtryk af, at plejefamilierne får den samme gode hjælp, som opholdsstederne gør.
    Fornuftige visitationer, god supervision og ligeså god uddannelse. Det er virkelig godt.

Snow, har du været i Familieplejen Frederiksborg Amt?

• #40   31. mar 2010 Jeps. Det er et godt sted. Og nogle super kurser.

• #41   31. mar 2010 Måske lidt svært at blive ansat. Har hørt fra flere, som har fået afslag.
    Man skal som familie have noget at tilbyde de børn som de visitere til en.

• #42   31. mar 2010 Ja, det er dælme et godt sted. Jeg har været ansat i et opholdssted under FFA, og jeg må sige, at det var fuldstændig formidabelt.
    Jeg har også været i opholdssted uden tilknytning til sådan en familieplejeforening, og HOLD da op en forskel.

Det er jo heldigvis sådan, at ligesom familieplejerne får noget ekstra ud af at være i foreningen, så ved kommunerne også, at de får noget mere ud af at visitere gennem foreningen, der er noget kvalitet at hente. Men det koster også noget mere for kommunerne.

• #43   31. mar 2010 Snow: findes de i alle dele af landet ??

• #44   31. mar 2010 CH har du arbejdet i opholdssteder???

• #45   31. mar 2010 Platugler. Det ved jeg ikke prøv at google

• #46   31. mar 2010 Snow, ja det har jeg.

Kommentér på:
løn til aflastningsfamilie

Annonce