2.600 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Frigørelsesattest? Frigørelsesattest?

er der ikke nogle kloge hoveder der kan forklare mig hvad det vil sige hvis en arbejdsgiver skriver under på sådan en? Jeg synes ikke jeg kan gennemskue det ud fra det der står på blanketten...

Jeg skal til jobsamtale på tirsdag, hvor det kun er 30,5 time om ugen og ville godt kunne supplere det med dagpenge op til de 37 timer, og ved ikke om mine chancer ville blive betydligt forringet hvis jeg forlangte det til en jobsamtale:(

Jeg er helt på herrens mark her synes jeg;)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Frigørelsesattest?
  • #1   1. apr 2010 det er da ikke fagforeningerne der bestemmer hvilken lovgivning der skal følges.. de forvalter den blot..

• #2   1. apr 2010 Ok så har jeg misforstået det tror jeg da jeg var til møde i fagforeningen... Godt jeg spurgte herinde inden jeg krævede min ret til en samtale om min fremtid:)

• #3   1. apr 2010 En frigørelsesattest betyder at dit arbejde vil lade dig stoppe promte hvis du bliver henvist et fuldtidsjob. Får du suppleret op, så står du til rådighed for at tage et 37 timers job hvis det byder sig.

• #4   1. apr 2010 Så forstår jeg bedre. Og her troede jeg lige at det var en fordel:D

• #5   1. apr 2010 Mener også man kun kan få suppleret op i en vis periode

• #6   1. apr 2010 Jeg gider skam også godt arbejde 37 timer, det er bare hvad der byder sig nu i disse sparetider indenfor det offentlige også, og så må jeg bare være taknemmelig for det hvis jeg får det altså.

• #7   1. apr 2010 Men det vil kun være til arbejdsgiverens ulempe hvis han skriver under på sådan en ikke sandt?

• #8   1. apr 2010 nu er det for det første slet ikke fagforeningen som forvalter med a-kasserne.. for det andet så håber jeg da ikke der er fagforeninger der tager loven i deres egen hånd når de rådgiver medlemmerne. eller for densags skyld udbetaler statens penge.. det kan få rigtig slemme konsekvenser for det enkelte medlem hvis de eks får suppleret op me dagpenge uden at være berettiget til det. de risikere hvis det bliver opdaget at skulle tilbagebetale alle de dagpenge de har fået udbetalt til staten. det kan gå hen og blive rigtig dyrt for det enkelte medlem - men også for den enkelte akasse da de risikerer at midste retten til at stå for forvaltningen.

i princippet kan en hver slå sig op som akasse så fremt de overholder de kritierer der er på området..

• #9   2. apr 2010 Emma, held og lykke med din jobsamtale. Det lyder dejligt. Der må være en mening med at timeantallet er sat til det som de har sat det til.

I dag er det "arbejdsgivers" marked, fordi vi er inde i en krise. Så jeg ville nok være "taknemmelig" for at der trods alt er job at få. Hvis det var mig der skulle til samtale, og vidste det var 30,5 timer, så ville jeg end ikke nævne det med frigørelsesattest ved jeres første møde. Det kan godt give et forkert indtryk af dig. Hvis du ikke kunne "nøjes" med disse timer, så havde du nok sagt nej tak til samtalen.

Så længe du ikke kender arbejdsgivers baggrund for hvad de gør, så vil jeg mene at du skal se tiden an, og se hvad der sker.

Pøj, pøj.

• #10   2. apr 2010 Kender ingen på frigørelsattester der er hevet fra job eller smidt på kurser....

Men de kan sikkert findes, bare dybt åndsvagt at tage en , der er i job og smide videre til næste job, fremfor at tage en af dem, der intet job har.

Dengang jeg var på sådan en, var gyldigheden 1 år

• #11   2. apr 2010 Du kan ikke modtage supplerende dagpenge da din arbejdsuge overtræder 29,6 timer og derfor har du heller ikke behov for en frigørelsesattest.

Nedenfor finder du hvad der er skrevet på arbejdsdirektoratetshjemmeside om supplerende dagpenge og frigørelsesattest.

Supplerende dagpenge

Hvis du bliver delvis arbejdsløs eller begynder at arbejde på deltid, kan du måske få supplerende (arbejdsløsheds)dagpenge.

Er du selvstændig erhvervsdrivende, og driver du din virksomhed som hovedbeskæftigelse, kan du ikke få supplerende dagpenge.

Frigørelsesattest
    Hvis du har et opsigelsesvarsel over for din arbejdsgiver, kan du kun få udbetalt supplerende dagpenge, hvis din arbejdsgiver udsteder en såkaldt ”frigørelsesattest”. Et opsigelsesvarsel kan være fastsat i lov, kollektiv overenskomst eller en aftale.

Hvis du har et opsigelsesvarsel, skal du aflevere en frigørelsesattest senest 5 uger efter, at du er begyndt på arbejdet, hvis du vil have supplerende dagpenge fra ansættelsens første dag. Hvis du ikke afleverer attesten inden 5 uger, kan du først få supplerende dagpenge fra den dag, hvor a-kassen modtager attesten.

Hvis du først får brug for frigørelsesattesten efter et stykke tid, regnes 5-ugers fristen fra det tidspunkt, hvor du har brug for frigørelsesattesten for at få udbetalt supplerende dagpenge. Det kan være, fordi du først bliver omfattet af et opsigelsesvarsel efter 3 måneder. Det kan også være, fordi du efter en periode med to deltidsjob, mister det ene job og derfor søger om supplerende dagpenge til det andet job.

Du kan få supplerende dagpenge i 30 uger inden for 104 uger.

For at kunne få supplerende dagpenge skal du også opfylde de øvrige betingelser for ret til arbejdsløshedsdagpenge.

Hvis du arbejder mere end 29,6 timer i en uge, kan du ikke få supplerende dagpenge for den uge. Det vil sige, at hvis du er ledig mindre end 1 dag (7,4 timer) i en uge, kan du ikke få supplerende dagpenge.

• #12   2. apr 2010 Optjening af ny portion supplerende dagpenge.

# Som fuldtidsforsikret kan du optjene retten til en ny periode med supplerende dagpenge ved at arbejde over 30 timer i hver uge i 26 uger inden for 52 uger.

# Som deltidsforsikret kan du optjene retten til en ny periode med supplerende dagpenge ved at arbejde i 26 uger indenfor 52 uger med mindst den samme arbejdstid som den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid, du havde, før du blev ledig.

Kommentér på:
Frigørelsesattest?

Annonce