2.326 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Geronimo
Geronimo
Følger: 1 Emner: 40 Svar: 220

Spiser fugle i regnvejr? Spiser fugle i regnvejr?

Hej

Så en film igår, hvor en mand sagde at fugle ikke spiser i regnvejr. Kan det virkelig passe eller er det løgn og latin?

Hvis det passer, er det så alle fugle eller kun nogle bestemte arter der ikke spiser i regnvejr?

Jeg ved, at de spiser efter et regnvejr, da især duer kan danne flok og trampe på græsplænen for at simulere regn der trommer på græsplænen, så ormene kommer op. Ormene kommer op, fordi regn forhindrer dem i at udtørre, da de ikke har et naturligt slimlag til beskyttelse.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spiser fugle i regnvejr?
  • #1   16. maj 2010 Hos mig småregner det lige nu...
    her fra mit køkkenbord kan jeg kigge ud på foderpladsen.. der er masser af småfugle og en enkelt fasan lige nu - og de smæsker sig i det foder der er derude :o)

• #2   16. maj 2010 Svømmefugle spiser i regnvejr.....andre arter, hvis fjerdragt ikke skyer regn så godt, spiser kun hvis de kan finde deres føde hvor der er nogenlunde tørt.
    Grunden er, at en fugl ikke kan flyve hvis den bliver drivvåd.
    Det er også livsvigtigt at deres dun altid er tørre da de ellers dør af kulde.

En dag uden mad betyder ikke så meget for en fugl. Hvis den sidder stille, forbruger den næsten ingen energi. Deres forbrænding sættes automatisk ned.

Naturen er indrettet sådan, og fugle er skabt til sagtens at kunne overleve regnvejrsdage.

• #3   16. maj 2010 Det er også sjældent at det øsregner en hel dag...hvis det nogensinde sker...

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

#4   16. maj 2010 Så når det styrt regner og spiser duer osv ikke, da deres fjerdragt ellers bliver drivvådt og de dermed ikke kan flyve.

Men måger er vel en svømmefugl (sorry, aner ikke meget om fugle) så de spiser, men igen dem ser jeg jo ikke tit stjæle mine græsfrø i haven.

• #5   16. maj 2010 I gamle dage sagde man at hvis hønsene gik ude når det regnede, blev det heldagsregn.....hvis det kun var byger gik de ind og ventede til det var ovre...

• #6   16. maj 2010 Ja måger er svømmefugle....deres fjerdragt er vandafvisende og de kan sagtens søge føde i regnvejr.

Småfugles fjerdragt er også til dels vandafvisende, men de har ikke det fedtstof som svømmefugle pudser ind i deres fjer. En lille fugl kan sagtens tåle lidt vand, men ikke tæt regn i længere tid.

• #7   16. maj 2010 Skarven der er meget under vandet, har ikke dun og deres fjerdragt skyer ikke vandet på samme måde. Det ville være alt for besværligt at dykke.
    De bliver derfor våde helt ind til skindet og sidder tit med spredte vinger for hurtigere at tørre i solen. De flyver heller ikke ret godt når de er våde og svømmer heller ikke godt.

• #8   16. maj 2010 Om en fugl er en svømmefugl, ses på deres fødder....de har svømmehud mellem tæerne...

• #9   16. maj 2010 Fugle æder uanset vejret og en sund og rask fugl er vandskyende.

Duer æder ikke regnorme, de er frøædere, det gør derimod solsorte, stære....

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

#11   16. maj 2010 Okay, tak for alle svarene. Man lærer jo lidt herinde smiley

• #12   16. maj 2010 Det er et faktum at fugle ikke kan flyve hvis de bliver drivvåde og at det er livstruende hvis deres dun bliver våde.

Hvilken grad af regn fuglene flyver ud i, er muligvis forskelligt fra art til art. De flyver ud når de vurderer at det er tørt nok at søge føde i.....

• #13   16. maj 2010 Hihi.. Marietta, Godt at du fik det på det rene ang.duerne, for jeg lurede godt nok lidt over Mark`s "fortælling" om at de skulle æde orme.

Og "SORRY Mark" men det var altså morsom "for mig" morgenlæsning når man/jeg Ved at duer er vilde med og lever af græsfrø og self.mange andre frø og korn.
    Havde du F.eks..skrevet Solsorte,el andre insket og "kryb"ædende fugle SÅ havde du ramt plet med deres "stampen" ;o))
    Takker lige Igen for morgensmilet ;o))

• #14   16. maj 2010 Glemte at få med at F.eks.solsorte hopper rundt på jorden når den er våd fordi at regnormene kommer op pga.deres gange bliver oversvømmet og de drukner hvis de bliver under jorden, derfor ser man gerne at kødædenede fugle holder ædegilde lige efter et kraftigt regnskyl.
    Lise Ø. Du er rigtigt godt inde i fuglenes verden. Dejligt at læse når folk ved så meget om et emne.

Jeg ser tit skarver "+en masse andre fugle" ude på Tippen=Fællende på Sjællands-siden, hvor de sidder med udbredte vinger og tørre sig efterde har fanget aftensmaden,

Det er rigtigt sjove fugle som de gamle kinesere tæmmer/tæmmede for traditionen er ved at uddø, men så de hjælper ejeren med at fange fisk. De får bundet en snor rundt om halsen så de lige nøjagtigt IKKE kan sluge fisken, så den tar/får ejeren og han sørger så for at fodre sine meget trofaste og højt elskede skarver.
    Sorry for "sidespringet" men dyreverdenen er for mig meget spændende uanset hvilke dyr vi taler om. :o))

• #15   16. maj 2010 fugle spiser for at holde krops temperaturen oppe ... self. også i regnvejr

• #16   16. maj 2010 Ikke alle Karin. De fleste små spurve sidder oppustede "for at holde varmen" og venter på et ophold el.tørrevejr i meget tætte buske, og så vælter de kvidrende frem lige så snart at regnen stopper. :o)

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

#17   16. maj 2010 Du har ret med det med duerne, de spiser jo ikke regnorme. Men ormene kommer altså op af jorden pga det med regnen og slimet som jeg skrev tidligere. I hvert fald ifl bladet ingeniøren.dk

• #18   16. maj 2010 Småfuglene gør som hønsene!
    De venter på tørvejr i bygevejr, men fortsætter ufortrødent deres daglige dont i heldagsregn....

Og en rask fugl bliver ikke våd til skindet!

Og til Chiki.My star in the sky. Loved and missed.R.I.P.
    Det er rigtigt spændende at se den vilde natur udfolde sig!!!
    Jeg har p.t. fornøjelsen af et ynglende Glentepar, der fouragerer på mine folde, glæder mig helt vildt til de introducerer deres unger senere på året;-D

• #19   16. maj 2010 Det er meget muligt at du har ret mark, for jeg "lærte" det som barn i biologi og der er jo kommet mange nye ting frem om mange/næsten de fleste dyr i løbet af alle de år.
    Det skutte så`n når man ikke følger udviklingen, og regnorme er ikke lige min største lidenskab.. Hihi ;o))

Kommentér på:
Spiser fugle i regnvejr?

Annonce