Spiser fugle i regnvejr? Spiser fugle i regnvejr?
Hej
Så en film igår, hvor en mand sagde at fugle ikke spiser i regnvejr. Kan det virkelig passe eller er det løgn og latin?
Hvis det passer, er det så alle fugle eller kun nogle bestemte arter der ikke spiser i regnvejr?
Jeg ved, at de spiser efter et regnvejr, da især duer kan danne flok og trampe på græsplænen for at simulere regn der trommer på græsplænen, så ormene kommer op. Ormene kommer op, fordi regn forhindrer dem i at udtørre, da de ikke har et naturligt slimlag til beskyttelse.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.566
her fra mit køkkenbord kan jeg kigge ud på foderpladsen.. der er masser af småfugle og en enkelt fasan lige nu - og de smæsker sig i det foder der er derude :o)
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.375
Grunden er, at en fugl ikke kan flyve hvis den bliver drivvåd.
Det er også livsvigtigt at deres dun altid er tørre da de ellers dør af kulde.
En dag uden mad betyder ikke så meget for en fugl. Hvis den sidder stille, forbruger den næsten ingen energi. Deres forbrænding sættes automatisk ned.
Naturen er indrettet sådan, og fugle er skabt til sagtens at kunne overleve regnvejrsdage.
feb 2006
aug 2009
Følger: 1 Emner: 40 Svar: 220
Men måger er vel en svømmefugl (sorry, aner ikke meget om fugle) så de spiser, men igen dem ser jeg jo ikke tit stjæle mine græsfrø i haven.
feb 2006
feb 2006
Småfugles fjerdragt er også til dels vandafvisende, men de har ikke det fedtstof som svømmefugle pudser ind i deres fjer. En lille fugl kan sagtens tåle lidt vand, men ikke tæt regn i længere tid.
feb 2006
De bliver derfor våde helt ind til skindet og sidder tit med spredte vinger for hurtigere at tørre i solen. De flyver heller ikke ret godt når de er våde og svømmer heller ikke godt.
feb 2006
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
Duer æder ikke regnorme, de er frøædere, det gør derimod solsorte, stære....
aug 2009
feb 2006
Hvilken grad af regn fuglene flyver ud i, er muligvis forskelligt fra art til art. De flyver ud når de vurderer at det er tørt nok at søge føde i.....
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.576
Og "SORRY Mark" men det var altså morsom "for mig" morgenlæsning når man/jeg Ved at duer er vilde med og lever af græsfrø og self.mange andre frø og korn.
Havde du F.eks..skrevet Solsorte,el andre insket og "kryb"ædende fugle SÅ havde du ramt plet med deres "stampen" ;o))
Takker lige Igen for morgensmilet ;o))
dec 2007
Lise Ø. Du er rigtigt godt inde i fuglenes verden. Dejligt at læse når folk ved så meget om et emne.
Jeg ser tit skarver "+en masse andre fugle" ude på Tippen=Fællende på Sjællands-siden, hvor de sidder med udbredte vinger og tørre sig efterde har fanget aftensmaden,
Det er rigtigt sjove fugle som de gamle kinesere tæmmer/tæmmede for traditionen er ved at uddø, men så de hjælper ejeren med at fange fisk. De får bundet en snor rundt om halsen så de lige nøjagtigt IKKE kan sluge fisken, så den tar/får ejeren og han sørger så for at fodre sine meget trofaste og højt elskede skarver.
Sorry for "sidespringet" men dyreverdenen er for mig meget spændende uanset hvilke dyr vi taler om. :o))
maj 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 318
dec 2007
aug 2009
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
De venter på tørvejr i bygevejr, men fortsætter ufortrødent deres daglige dont i heldagsregn....
Og en rask fugl bliver ikke våd til skindet!
Og til Chiki.My star in the sky. Loved and missed.R.I.P.
Det er rigtigt spændende at se den vilde natur udfolde sig!!!
Jeg har p.t. fornøjelsen af et ynglende Glentepar, der fouragerer på mine folde, glæder mig helt vildt til de introducerer deres unger senere på året;-D
dec 2007
Det skutte så`n når man ikke følger udviklingen, og regnorme er ikke lige min største lidenskab.. Hihi ;o))
Spiser fugle i regnvejr?