{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.162 visninger | Oprettet:

Pension!? Styr på det? {{forumTopicSubject}}

Har lige siddet og kigget på mine pensions oplysninger og kan se at jeg får udbetalt en kapitalpension på 985.000 kr via det ene job. forudsat jeg forsætter med at arbejde der . Så er der folkepensionens grundbeløb på 65.376 kr. Som vel ikke kan røres ?

ATP 17500om året.
Mit spørgsmål er så , at jeg har også et job i det offenlige hvor jeg får 13.6 procent i løn som ratepension.
Den kan jeg sjovt nok ikke se nogle steder , men har den nogle indflydelse på beløbet fra atp eller nogle af de andre ?

Er igang med at tjekke det hele da jeg gerne selv vil igang med at indbetale til en kapital pension privat.

Fortæl gerne om hvilke opsparinger i har lavet og hvorfor , så jeg kan få lidt ideer .


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pension!? Styr på det?
  • #1   1. jun 2010 Nej din ratepension har ingen indvirkning på de andre beløb... Så vidt jeg husker kan grundbeløbet fra folkepensionen ikke ændres, kun tillægget... Men det er snart 1 år siden jeg stoppede i finanssektoren, så jeg ka huske forkert :O)

    Jeg vil anbefale dig at snakke med din bankrådgiver ang oprettelse af endnu en pensionsopsparing, således at I sammen kan få afdækket dine behov, og derved få oprettet den der passer bedst på dine behov...

    Har du kun opsparing eller også forsikringer under dine pensionsordninger?? Når man er ung er det vigtigste at være dækket ind ved tab af erhvervsevnen, således at man er sikret samme levestandard som nu..


  • #2   1. jun 2010 Det er begge arbejdsforsikringer den igennem PFA indenholder os forsikringer kan jeg se. blandt andet 200.000 ved tabt arbejdsevne .
    Er 99.9% at den igennem det offenlige ( pennsam ) os dækker ved tabt arbejdsevne.


  • #3   1. jun 2010 Både kæresten og jeg har en privat rate og kapital pension. Udover det har vi selvfølgelig dem der er i forbindelse med vores jobs.
    Det er min skyld vi har de to andre, for jeg er mildest talt rædselsslagen for at sidde som gammel og ikke have råd til salt til ægget…
    Vi er også forsikret mod tab af erhvervs evne (tror jeg det hedder), og vores lån er forsikret mod hvis en af os mister vores job, så dækker forsikringen diverse udgifter til lån, og pension.

    I forbindelse med at vi skiftede bank tog vi en snak med bankrådgiveren om hvad vi gerne ville have af beløb når vi blev gamle. Hun syntes godt nok jeg var tosset fordi jeg ville have det sat en del højere end normalt, men som vi snakkede om, så kan det jo altid sættes ned når man får børn, barsel og alt det der. Lige nu ville pengene jo bare gå til sjov og spas smiley


  • #4   1. jun 2010 susanne.

    nej kan nemlig ikke se min pension via det offenlige på min netbank. men de andre kan ejg godt se smiley er lidt mystisk smiley

    Folkepensionens grundbeløb bliver ikke reduceret med mindre man har arbejdsindtægt over 277.000/år.
    Detmå jo så være når man ER gået på pension, at ens pensioner mm.ikke løber op over 277.000 ikk ?


  • #5   1. jun 2010 Da vi skiftede bank havde vi også problemer med at der var dele af pensionen bankrådgiveren ikke kunne ser i systemet… hun kunne se det meste på nær den del der kom via nordea fra en gammel arbejdsgiver… jeg tog bare de papirer med jeg havde fået tilsendt…

  • #6   1. jun 2010 jaaaa. må ringe til dem , eller se om man måske skal tilmelde ?

  • #7   1. jun 2010 Hvis jeg var dig ville jeg sørge for at få tegnet en forsikring som giver en månedlig udbetaling ved tab af erhvervsevnen - de 200.000 rækker ik længe hvis man fx helt mister erhvervsevnen og må på førtidspension... Bare en tanke :O)

    Du burde få en opgørelse over dine pensionsordninger en gang om året... Ligesom at man får årsopgørelse fra banken...


  • #8   1. jun 2010 Den årsopgørelse jeg fik fra pensam, var ikke tilat fatte en skid af, skrev så til dem at jeg skulle bruge nogle nye papire hvor jeg ku se præcis hvor meget og hvorfor, jamen det havde jeg lige fået bla bla.

    Så må heller lige hæve stemmen lidt og så få det igennem .

    Mener os at pfa dække med mdr betalinger hvis man bliver rigtig syg . men må lige undersøge det 100000%

    da jeg gerne skal have så jeg kan flytte til udlandet når min pensionering kommer hehe


  • #9   1. jun 2010 Jeg er også kommunal smiley og har også pensam. Jeg tror rent faktsik godt at jeg kan se den i webbanken. Men jeg syntes også deres årsopgørelser er rigtig nemme at overskue smiley
    Din kapitalpension betaler du afgift af, så den indgår kun som formue, når du bliver folkepensionist.
    Din ratepension og alt andet du betaler skat af kan nedsætte dit pensionstillæg, og som tidl. skrevet så er det kun en egentlig arbejdsindkomst, der kan nedsætte grundbeløbet.
    Du skal i øvrigt også være obs på at du muligvis kun kan få grundbeløbet med når du flytter til udlandet som gammel hehe, alt efter hvad land du flytter til..
    Men der er jo en del år til, og de kan nå at ændre loven og lave nye konventioner mange mange gange inden da.


  • #10   1. jun 2010 når du siger kun grundbeløbet der kan komme med til udlandet , så mener du af ydelser fra det offenlige ikke ? Dvs pensionstilægget ?

    Eller kan de rent faktisk gå ind og tilbageholde f.eks den pension fra pensam ?

    Ellers må jeg bare bo 6 mdr i dk om sommeren og 6 mdr i udlandet om vinteren . hehe


  • #11   1. jun 2010 Folkepensionen består af 2 dele:grundbeløb og pensionstillæg.
    Det er (så vidt jeg ved) kun den sociale folkpension der kan nedsættes hvis man flytter til udlandet. De private har du jo selv betalt for..
    Dvs. hvis du flytter til Thailand eks. så kan du kun få grundbeløbet med, som det er nu.
    Og den der med 6 mdr. det ene sted og 6 mdr. i DK holder ikke mere smiley
    Loven bliver vist ændret til 2 mdr. af gangen. PT er det 3-4 mdr. af gangen, i maks 6 mdr. i alt på en 12 mdrs periode.
    Flytter du til Spanien eks. får du det hele med, hvis du er dansk statsborger og får fuld folkepension self. smiley


Kommentér på:
Pension!? Styr på det?

Annonce