1.033 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Ville det være smart? (Bilkøb) Ville det være smart? (Bilkøb)

Jeg står i den situation, hvor det kunne være rigtig rart med en bil, da jeg skal i praktik 35 km fra vores hjem det næste år. Jeg kan køre med nogen fra arbejdspladsen, men det er med svingende arbejdstider og med opgaver ude af huset, hvor jeg får brug for en bil.
Min praktikløn er på 14.906kr og kæresten er på SU.
Vi er 23 og snart 25 og har ikke ejet bil før (så forsikringen er hammerdyr- min. 12000 om året i ansvar bare)
Jeg sidder så nu og kigger på en spritny Chevrolet til 97.800 inkl 3 års kasko og ansvar. Selvrisikoen er tilgengæld pænt høj.
Den kører 20km/l ved blandet kørsel.
Men er det helt hul i hovedet at købe en ny bil, når økonomien ikke er større?
Det skal dog siges, at kæresten er færdig om et år og vi har en meget lav husleje.
Nogen kloge hoveder, som vil give deres besyv med?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo bag kasse i mit skur 600 kr.
  • Sprøjtning af hvepseboer (app vil ikke tilføje billeder) 1.200 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ville det være smart? (Bilkøb)
  • #1   16. jun 2010 Vi har selv købt sprit ny bil (dog noget dyrer, men indtjeningen er der også) og hold da K en dårlig investering smiley
    Selvfølgelig er der garanti på de første 2 år så der ikke kommer så mange uforudsete udgifter, men der er alligevel altid noget - service, nye dæk, hvis man selv ødelægger noget osv.
    Hvad med at lease en bil?? Det kan vist efterhånden godt betale sig, og så står i ikke med håret i postkassen hvis det går galt. Og der kan man jo få service, forsikring osv med.

• #2   16. jun 2010 Plus benzin, og de 20 km skal du ikke regne med smiley
    Det kunne vores også på papiret, men det gør den ikke. Nærmere 14 km i snit, og min kæreste kører på motorvej 100 km om dagen, så det er ikke fordi der er mange opbremsninger osv. Og det er endda en dieselbil.
    Vi punger 9000 ud om måneden til bilen med alt inkl.
    Det gør jeg bare aldrig igen! smiley

I kan også købe en god brugt ved en forhandler så der stadig er 2 års garanti på?

• #3   16. jun 2010 Marianne: Tak for svaret. Det er mest det med, at forsikringen er så billig, som trækker. Men det dur jo ikke, hvis det ender med at blive tossedyrt i den sidste ende (vi er jo småfattige studerende)

• #4   16. jun 2010 Amanda og tina: Det er absolut billigst vi kan få i vores alder. Har tjekket de forskellige forsikringsselskaber- og det ligger imellem 32.000 og 12.000 om året. Men ja, en billig brugt gør heller ingenting. Det er bare om det kan betale sig med garanti etc.

• #5   16. jun 2010 Så lidt, så lidt smiley
    Vi køber brugt næste gang, men min kæreste vil også have en Audi (mænd!!) og så koster den nok det samme brugt, som den vi har nu fra ny gør, tsk tsk.
    Vores venner leaser en Fiat 500 for knap 3000 om måneden mener jeg, med alt service, forsikring osv. Så skal de bare betale benzin.

• #6   16. jun 2010 jeg har købet den nye Ford Ka til 1400 kr i måneden, 8000 kr i forsikring og 1020 kr årligt i vægtafgift.

Elsker min nye bil!

• #7   16. jun 2010 Vi stod selv i den situation, at vores gamle stationcar ikke kunne mere, og derfor skulle tage valget mellem en brugt stor gammel bil eller en ny lille bil. Valget faldt på Chevrolet Spark LS, og det har vi bestemt ikke fortrudt. Jeg tror vi alt i alt kom af med 117.000 (vi ønskede den store pakke). Selv om bilen ser lille ud er der faktisk masser af plads. Vi har to autostole og en stor dreng bagi uden problemer. Vi har bestemt ikke fortrudt købet - også selv, om det selvfølgelig stiller nogle begrænsninger som transport af kontrabas etc smiley

• #8   16. jun 2010 Jannie h: det er netop en Spark jeg har kigget på. Vi er kun 2 og en lille hund (der kommer nok en større hund til senere også) så vi behøver ikke mere plads end, hvad den har. Hvordan er det med at gå i stykker og benzinforbruget?

• #9   16. jun 2010 Hvis man holder sig fra aircondition anlægget med mindre det er vildt nødvendigt, så kører den glimrende på literen. Jeg tror vi lige nu er oppe på 17km pr l benzin - det kunne sikkert blive højere, hvis min mand bare undlod at køre smiley Vi har endnu ikke oplevet, at noget er gået i stykker, men vi har også kun haft den en måneds tid. Den kører brand godt, og føles egentlig som en stor bil i et lille karosseri smiley Det eneste minus ved den er, at man skal være ekstra opmærksom i forhold til bline vinkler, men det er jo en tilvænningssag. Jeg skulle også lige vænne mig til koblingspunktet, da jeg ellers kun har kørt dieselbiler smiley

• #10   16. jun 2010 Amanda og tina: det vil jeg prøve så. Mon ikke man kan presse den lidt ihvertfald. Det er jo fuldstændigt vanvittigt dyrt!!

Berthas far: også det jeg tænker. Og ingen af os er fikse på fingrene og kan lave noget som helst selv

• #12   16. jun 2010 Så spørger jeg dumt - for vi har aldrig haft en brugt bil - når man køber en brugt bil, ved en god forhandler, med et ordentligt ry (hvis de findes hehe), så alt hvad der er galt ved bilen, som man ikke selv er skyld i, det dækkes da under garantien de første 2 år??
    De må da ikke sælge en bil bevids med fejl, medmindre de oplyser om det, og prisen er sat derefter?
    Spm. kommer af sidste indlæg, ang. at man skal tjekke bilen grundigt.
    Det vil jeg da ikke mene, når der er garanti - men måske jeg bare er naiv smiley

• #15   16. jun 2010 Det har man så vel også hvis bilen er sprit ny? Nogle køber Kia mens andre køber WV :)) Man kan jo godt købe en brugt bil der kun er 3 mdr. gammel, eks.
    Der skulle da gerne være større garanti med en 100% menneskeskabt ting, end med en vaps hehe.

• #17   16. jun 2010 A;h haha godt jeg ikke står for bilkøbet herhjemme smiley
    Jeg vil slet ikke have en brugt bil nu. Aldrig! smiley

• #18   16. jun 2010 Og det er så vist endda VW smiley
    Igen godt jeg ikke står for bilkøbet haha.

• #19   16. jun 2010 ulla M sådan en har vi osse det er en super god bil til fornuftige penge dog skal man ikke forvente der er plads til 3 omme bag i hvis de er normal str eller en fin bil hvis man ikke kræver så meget plads

Kommentér på:
Ville det være smart? (Bilkøb)

Annonce