{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kontant hjælp og hund?
  • #1   14. jul 2010 jep - eller havde, han blev jo kørt over smiley

    vi får snart en hvalp - så ja det har jeg om 12 dage imorgen..

    hva da ?:)


  • #2   14. jul 2010 følger lige med

  • #3   14. jul 2010 ja jeg venter også spændt på spørgsmålet *Gg*

  • #4   14. jul 2010 for jeg er på kontant hjælp og kunne godt tænke mig en lille hund


  • #5   14. jul 2010 camilla - havde du ikke et generalt spørgsmål ang kontanthjælpen og hund ?:)

    så som, om det hænger sammen osv ?


  • #6   14. jul 2010 pia hvor i tråden står der lige man ikke kan det `???????

  • #7   14. jul 2010 Pia brix , hvorfor siger du det ? jeg får ca 10,500,- udbetalt på kontanthjælp ? så jeg kan se ikke se problemet ? nej det er ikke meget, men er sygemeldt på det, på kursus med fysser - så ja er afsted 5 timer om dagen - det må da være bedre for hunden med tid og kærlighed end at bo ved en der arbejder og arbejder og lader den alene ?

  • #8   14. jul 2010 ^^ nu tag er jeg lige mig selv som eksembel .

  • #9   14. jul 2010 Jeg har også hund og er på kontanthjælp .?

    Pia - hvad er det for en udtalelse at komme med ??
    Så fordi jeg ikke har 40000 hver måned så mangler min hund noget ? Der kan jeg så fortælle dig at det langt fra er sandt
    Der er noget der hedder proteringer og opsparinger - som mange af os benytter os af smiley


  • #12   14. jul 2010 er førtidspensionist 0g derved har jeg ikke meget mere end kontant hjælp føler mig faktisk sur over din kommentar pia jeg har min lille hund ,,,som den eneste luksus og det handler om at priotrer det min hund mangler i hvert fald ikke noget ..og kommer heller ikke til det

  • #13   14. jul 2010 Jeg har 8 katte, 1 hund, 2 terrapiner (skildpadder), 8 ørkenrotter, 1 hamster, 3 chinchillaer og et stort akvarie med fisk - og min kæreste og jeg er på SU!

    Ja, vi må spare på ting til os selv. og Ja én enkelt gang har kattene måtte få billigt foder fordi vi var på røven... men dyrlæge osv er der ALTID råd til!

    Det handler om at prioritere ordentligt!

    Så hvis du har luft i økonomien til det (eller kan nøjes med mindre til dig selv), ser jeg ingen hindring i at få en hund smiley


  • #14   14. jul 2010 Camilla: da vi sku købe hus, blev vores penge til et hus regnet ud efter at jeg fik dagpenge/kontanthjjælp. Kontanthjælp har jeg ik været på, men sygemeldt et par gange.
    Så det kan lade sig gøre, medmindre man selvfølgelig har en kæmpe husleje...og forbrug ellers...
    Men det burde da ku la sig gøre, det kan det da for mange. Så hvorfor ik for dig også...


  • #15   14. jul 2010 Og vi bor i hus hvor huslejen er på ca. 5000... Også en ting vi har valgt at der bare SKULLE være råd til - for dyrenes skyld!!

  • #16   14. jul 2010 Det kan man - men man lever ikke fedt på kontanthjælp. Og det gør ens kæledyr heller ikke..
    Jeg har som enlig ca. 8000 kr om måneden. Det er fint til mine små udgifter (bor i billig lejlighed, og har ikke en masse lån, bil osv. der trækker mine udgifter op).
    Men det kommer helt an på ens situation.
    Jeg regner med ca. 500 kr. pr. måned til en hund og en kat. Og det er uden uforudsete dyrlægeregninger.
    Dog vil jeg mene man skal regne med min. 3.000 til opstart som hundeejer også. Til ting og sager - ud over hundens købspris.


  • #17   14. jul 2010 sunshine : jeg får 9500 noget i kontanthjælp og tillæg på 900 noget for at komme på deres kursus med fyd, diatist , fitness osv . tja jeg vil nu hellere være uden smerter og arbejde smiley


    Daisie med Fister & Møv

    du tror måske ikke at man kan spare lidt op, måske var man begyndt at spare lidt sammen eller købe på afbetaling - der er nok muligheder hvis man er helt på røven (og det er man kun på su i mine øjne) ...


  • #18   14. jul 2010 Daisie med Fister & Møv.: syntes generelt i den er for, og så syntes jeg iøvrigt at dem der får kontanthjælp har li så meget ret til hund som os andre. At man så må priotere anderledes med nogle ting, er vel folks egen valg...

  • #20   14. jul 2010 pia - du tror ikke folk enten låner til hunden ? eller var begyndt at spare sammen da de arbejdede ?

    pisser af og pisser af , nej syntes måske bare at det er en underlig holdning :S


  • #22   14. jul 2010 der sku stå... syntes generelt ik den er for høj

  • #23   14. jul 2010 Nu har vi andre jo også betalt skat og vil da komme til det igen ik...


  • #24   14. jul 2010 okay, det er nu meget rart at vide at man kan det..



  • #25   14. jul 2010 gider ikke engang spilde min tid på det her.

    Ud og klap hunden smiley :)


  • #26   14. jul 2010 Daisie med Fister & Møv.: hvis man betaler sine regninger osv, så kan du og andre da være ligeglade med hvad de resterende penge går til. Hvis der er penge tilovers... Ja vi er faktisk en del der går sygemeldte, eller det har jeg gjort er nu på barsel... Men det ska jeg måske også selv betale...

  • #28   14. jul 2010 Alfisten , ja det er kontanthjælp da jeg var så dum at nedprioitere a.kasse/fagforening da jeg ikke havde alle de her smerter smiley derfor er jeg ´på kontanthjælp..

    brutto er før skat ikke ?

    ja jeg er under 25- knap 21 faktisk, det har noget med at gøre at jeg er forsørger dvs jeg har min søn (;


    pia tror jeg det var : vi køber hund da vi mistede max - skrækkeligt ! men min kæreste arbejder jo altså så vil da ikke sige at kommunen betaler / andres skal betaler MIN hund ?


  • #30   14. jul 2010 Alfisten Natasja* *: enig...
    JA vi vil da ik arbejde, der er da ik noget jeg heller vil. Men jeg gruer da for når jeg ska igang igen, tildels pga manglende arbejde stortset de fleste steder. Og fordi jeg inden barsel var sygemeldt, og da denne sygdom er tilbagevendt. Ser det allerede nu ik godt ud...


  • #31   14. jul 2010 Jeg ville aldrig anskaffe mig hund mens jeg var på kontanthjælp (eller aldrig og aldrig -men kan ikke forestille mig en situation hvor jeg ville gøre det).

    Og det handler ikke om at jeg ikek mener det er muligt at have hund hvis man ryger på kontanthjælp. Men et er at have hunde og SÅ miste sit arbejde og derfor ryge på kontanthjælp.
    Noget andet er at anskaffe sig en hund når man allerede ER på kontanthjælp.

    Jeg vilel uden tvivl vente til jeg fandt mig et job eller hvad man nu skal videre med.

    Jeg har været sygemeldt temmeligt længe, og det er ikke meget mere end kontanthjælp jeg får.
    Økonomien ER presset -mine hunde får hvad de skal have, de er sygeforsikret osv, så der er til evt uheld. Men Jeg skal da gerne indrømme at jeg fint kunne bruge lidt flere penge hver måned.

    Og et eller andet sted synes jeg osse det er sært at man ikke kan forsørge sig selv (den del synes jeg er helt fair -det kan ske for os alle), men alligevel kan gå ud og bruge 5-6-8-10.000 kr på at købe hund.
    Det synes jeg et eller andet sted ikke er helt ok.

    Det bliver jeg sikkert upopulær på at skrive, men det er altså min mening.


  • #32   14. jul 2010 før jeg gik på barsel arbejdede jeg. og har jeg gjort lige siden jeg var gammel nok tli det. men men, under krisen er der kommet nedskæringer på min arbejdsplads, så jeg står også uden job og må ty til kontanlthjælpen efter min barsel. jeg kan på ingen måder se hvorfor vi ikk skulle kunne have glæder i vores dagligdag, kunne give vores børn og dyr nogle gode oplevelser, bare fordi vi pt står uden job :s

    dem der ikk gider laver noget, er en hel anden snak! smiley


  • #33   14. jul 2010 sunshine hvad måber du over ? at en del af os der er på kontanthjælp er røget på det pga sygemeldning ?

    alfisten, ja det glemte jeg sq helt at tilføje da jeg egentlig troede jeg var på babeygalleri - måske man skulle gå i seng smiley



  • #36   14. jul 2010 jeg kan slet ikke forholde mig til folks fordømmelse ,,,,hvad er det lige i har så fandens ondt i r... over i kunne jo altså oss komme i den situation hvor i havede brug for at blive forsørget ... der var ikke noget jeg heller ville end være rask og kunne arbjede og tro mig jeg har forsøgt et utal af gange ...men nu ligger landet altså sådan det kan jeg ikke og kommer aldrig til det ,,men derfor er det vel i orden at man så har en tilværelse som har så meget livskvalitet som muligt eller ??? ....jeg har ikke givet mange 1000 kroner for min hund men valgt en jeg kunne betale og det er en omplacerings hund ....og den forrige jeg havde fik jeg af min daværende kæreste havde hende i 12 år ...det jeg har min hund gør at jeg feks hver dag har noget at stå op til en der sørger for jeg kommer ud hver dag oss selv om jeg ikke har lyst ...jeg er ked af verden er blevet så snæversynet at der ikke er plads til mere menneskelighed end det i udviser

  • #37   14. jul 2010 sunshine : altså 9500,- noget + 900 noget for at komme på det kursus for sygemeldte , med fysser osv .. så ja ca 10500 hver måned dagen inden den første helt præcist .

    som jeg skriver længere oppe er jeg forsørger så det er derfor , kursus'et er transport penge som man får når man kommer (mange skider jo højt og helligt på kommunens påfund) men jeg er nu glad for det .


  • #38   14. jul 2010
    Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !

    men alligevel kan gå ud og bruge 5-6-8-10.000 kr på at købe hund.
    Det synes jeg et eller andet sted ikke er helt ok.

    enig! - men man må på kontanthjælp ikk have en opsparing på over 10.000. så trækker de ens penge smiley så forstår slet ikk hvordan man skaffer de penge til anskaffelse af hund smiley


  • #39   14. jul 2010 cathrine - ej ´seriøst , der er altså nogen der ikke giver de penge for en hund - min veninde på kontanthjælp har lige købt en hvalp til 1000,- på kontanthjælp - så altså ? det er ikke altid 10,000 man køber hund for..

  • #41   14. jul 2010 Daisie, jeg kan kun sige at hun tegner forsikring imorgen, det beløb om året skulle være overkommeligt ...

  • #42   14. jul 2010 alfisten jaaaaaaaaaaa du må slet ikke købe noget som helst GG

  • #43   14. jul 2010 Baby Dog Diesel d.27/7 .

    ja det ved jeg godt. men man kan jo som start godt regne med at det koster mange penge, hvis man er førstegangs hundeejer, og ikk lige har ting den nye kan arve smiley ..

    der skal jo lige forsikring på, den skal til dyrlæge, og alle de ting man nu lige skal have til en ny vaps smiley .. det bliver altså pepperet nok i sidste ende ..


  • #45   14. jul 2010 Susanne -undskyld, men jeg kan ikek læse nogen som helst fordømmelse.

    Jeg kan læse at folk har fuld forståelse for at man kan blive arbejdsløs, og derfor havne på kontanthjælp.
    Men enkelte af os er så uforstående overfor at man kan købe hund på statens regning så at sige.

    Sunshine -hæng mig ikke op på den præcise sats, men er man over 25 og ikke forsørger, får man omkring 6-7000 udbetalt... så det er altså ikke noget man bliver rig af;o)



  • #46   14. jul 2010 ASA -en lille hund for 1000kr? dem er der sørme ikke mange af.

    Og hun kan spare alt det op hun vil... det er stadig hundekøb på statens regning, og kontanthjælp er e midlertidig ydelse indtil man igen har job (og dermed egne penge, og dermed kan bruge dem som man lyster)

    Har man formue over 10.000kr, bliver det modregnet i ens kontanthjælp/man får ingen kontanthjælp til de er brugt.
    Så det er vel begrænset hvor meget der kan spares op til hundekøb, når nu hun, så vidt jeg forstår, ønsker en lille race.

    Er folk sygemeldte og venter på f.eks. førtidspension, afgørelse om flexjob e.l. er jeg nok lidt mere forstående.


  • #49   14. jul 2010 michelle nu det sådan jeg er førtidspensionist det er lidt det samme som kontanthjælp jeg får i hvert fald ikke meget mere ,,er oss forsørget af staten og har faktisk mere eller mindre været det altid da jeg har været syg siden jeg var 14 ....og jeg syns i er fordømmende over for hvad folk kan tillade sig og ikke kan når de er på offentlig forsørgelse ..jeg har ikke købt min hund på jeres regning jeg spare bare på nogen andre ting sådan i hverdagen derved har jeg råd til at have hende ,,,men hun er oss den eneste luksus jeg så har

  • #50   14. jul 2010 @sunshine :
    venter på dit svar da jeg finder det intressant at hører andres meninger og holdninger ..

    @Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !
    Her har du satsen som er sat ind længere oppe:

    Under 25 år
    Hjemmeboende - 3.065 kr. (2010)
    Udeboende - 6.351 kr. (2010)
    Gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 9.857 kr. (2010)
    Med egne børn i hjemmet - 13.096 kr. (2010)
    Hvis du betaler børnebidrag, får du et tillæg oveni hjælpen, der svarer til normalbidraget (børnebidrag) på 1170 kr.
    Du kan max få 13.096 kr., afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til.

    Hvis du fx betaler børnebidrag til et barn, vil du være berettiget til 7521 kr. (Svarende til 6.351 kr. som udeboende under 25 år + 1170 kr. - normalbidrag for et barn)

    Over 25 år
    Udeboende - 9.857 kr. (2010)
    Med forsørgelsespligt - 13.096 kr. (2010)



    @Daisie med Fister & Møv : jeg er slet ikke uenig med dig - blot undrende over nogen holdninger .


  • #51   14. jul 2010 **Alfisten Natasja* *: tak jeg håber det kommer til at gå bedre, men så er der al den arbejdsløshed...

    Har endda 2 uddannelser, så jeg har ski siddet på min flade. Ska jeg til at uddanne mig igen, ja det kan jeg måske nok. Men hva ska jeg lave og kan lave, hvis man har visse hensyn der ska tages...

    Camilla T.: hvis det er en tæve du bestemmer dig til har jeg noget du kan arve, har lidt til en han også... Men det meste er givet væk, da jeg ik ville se på det efter vi for ik så længe siden fik ham aflivet...

    Han var til kontrol en del efter han havde fået taget hd billeder, og det er alt sammen gjort på barselspenge. Ja min mand arbejder, og vi har også fået en søn. Og der er penge til det, hvis man vil det...
    Nu vil jeg i seng, sov godt allesammen.


  • #53   14. jul 2010 @enig med *ASA* - Nu med mundkurv : )


    @Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !
    kigger du lidt rundt omkring er der massere af hunde også små til under 2000,- DS gårdhund, jack russel, fox terrier / gravhund osv blandninger .


  • #54   14. jul 2010 @sunshine :
    jeg svarede på dine spørgsmål smiley kopiere den lige:

    sunshine : ja det gør der - altså 9500,- noget + 900 noget for at komme på det kursus for sygemeldte , med fysser osv .. så ja ca 10500 hver måned dagen inden den første helt præcist .

    som jeg skriver længere oppe er jeg forsørger så det er derfor , kursus'et er transport penge som man får når man kommer (mange skider jo højt og helligt på kommunens påfund) men jeg er nu glad for det .


  • #55   14. jul 2010 min lille hund hun kostede 1000 men er oss fire år smiley

  • #56   14. jul 2010 Hold da fast... synes der ryger nogen stærke meninger over tastaturene i dag...


    Da jeg fik Sunny, havde jeg en depression (og fik faktisk kontanthjælp i én måned og ingen penge i 2 måneder inden da.) - men Sunny var netop grunden til at jeg fik det bedre igen!! og grunden til at jeg kunne begynde at studere igen - og nu - 1½år senere, ja der har jeg sgu også fået et job!!

    Inden jeg fik sunny var dette slet ikke en mulighed - Jeg var så langt nede at jeg hellere ville dø!

    Sunny er grunden til at jeg idag har det godt - Så lad dog være med at dømme folk på kontanthjælp - der kan sgu være en god grund til det!!!! Og i nogen tilfælde (Ligesom i mit), kan det faktisk være en hund der kan hjælpe en op igen!
    Noget man er nødt til at stå op til!


  • #57   14. jul 2010 nu ligger det mange gange sådan at folk på kontant hjælp skal betale dem tilbage når de kommer i job .
    så det er mere eller mindre bare et lån man får . så jeg kan ikke se at vi på nogen måder er med til at betale for hunden når en kontantmodtager køber hund..
    og self kan kontantmodtager da købe hund og give den det den mangler .
    jeg har været på kontant hjælp og afdrager nu pengene samt hver gang jeg får skatte penge tilbage napper komunnen dem og rimeligt nok ..


  • #58   14. jul 2010 nå jeg vil hoppe i seng og tjekke tråden imorgen smiley sov godt alle sammen .

  • #59   15. jul 2010 Susanne -førtidspension er for mig at se noget HELT andet. Førtidspension er ikke en "overgangsydelse", og du har ikke mulighed for at gå ud og finde et job istedet.

    Kontanthjælp er ment som en hjælp til at overleve indtil man finder et job igen (så er der de der er syge og går og venter på en afgørelse om førtidspension, felxjob osv, og det er for mig osse lidt en anden "kasse")

    Jeg mener blot at det er forkert at købe en "statsbetalt" hund mens man er arbejdsløs. Så burde man vente til man igen har job og selv kan betale den.

    Hvis jeg går ud og køber en bil mens jeg er på kontanthjælp, ville jeg få en over nakken.
    Koster den mindre end 10.000, skal det stadig oplyses til staten hvilken bil jeg har osv.

    Hvorfor er det mere ok at rende ud og købe hund?


  • #61   15. jul 2010 Altså wtf? Må folk nu ikke selv bestemme hvad de bruger deres penge på?

    Min kæreste får 5400 kr udbetalt om mdr i kontanthjælp. Og han er sygemeldt. Jeg får SU. Og hvis vi siger at jeg bruger mine penge på regningerne.. Må han så ikke gå ud og købe sig en hund hvis han har sparet lidt op?


  • #62   15. jul 2010 igen er det ikke os der kommer til at betale for kontantmodtageres hund .
    da kontant hjælp er med tilbage betaling når de er kommet i job .
    så det er mere eller mindre et lån kan man kalde det .
    ved godt i nogle tilfælde er der folk der ikke skal betale dem tilbage men det er kun i få tilfælde ..


  • #63   15. jul 2010 Bonnie L L

    det har jeg altså aldrig hørt om?


  • #64   15. jul 2010 Bonnie -say what? Jeg kender ikke en eneste der har skulle tilbagebetale kontanthjælpen. Mig bekendt er det kun i tilfælde hvor man ikke har været berettiget til den kontanthjælp man har modtaget

  • #65   15. jul 2010 Jeg har det sådan, at jeg synes folk selv må om, hvordan de prioriterer når det kommer til økonomi.
    Hvis folk vil spise havregrød for at få råd til at købe og at holde hund, så fred være med det. Det er deres sag.
    Jeg (eller andre) mister jo ingenting ved denne prioritering, da en kontanthjælpsmodtager der køber en hund ikke får mere end en kontanthjælpsmodtager, der bruger pengene på fornuftig kost til sig selv eksempelvis.

    Hvis vedkommendes økonomi til gengæld gør, at der ikke bliver taget ordentligt vare på hunden når den først er anskaffet, så er min indstilling stik modsat.


  • #66   15. jul 2010 Bonnie, der er du nok blevet fejlinformeret. Man skal ikke betale kontanthjælp tilbage.

  • #69   15. jul 2010 nu har jeg ikke de store udgifter da jeg bor i en billig bolig. og ud over kontant hjælp har jeg et tilkalder vikar job ved siden af, som giver lidt en gang imellem.

    for udbetalt 4916 kr om måneden i kontant hjælp også har jeg også noget boligsøtte ved siden af på lidt over 400 kr. så i alt vil jeg havde lidt over 5300 om måneden, og da det ikke er den største hund jeg har i tankerne, og har ikke regnet med at købe en hund til flere 1000 kr. og en voksen hund, så jeg undgår alt det med man skal med hvalpe. så er mad udgiften ikke så høj, og kan vælge en billige forsikring. så kan ikke se problemet i at jeg ikke må anskaffe mig en hund.

    og man betaler altså skat af kontanthjælp pengene.



  • #70   15. jul 2010 Sunshine

    "Jeg er bare overrasket over at man kan sidde og klø sig i nakken 24/7 og stadig få et beløb ind på kontoen der, for folk der ikke lever over evne, ikke vil give ret meget pres på at komme i arbejde."

    Jamen er det ikke pragtfuldt at folk ikke behøver føle sig presset til at komme i arbejde ?

    Eller hvordan er det nu ?......dem, der ikke har et arbejde, er bare dovne, for der er jo arbejde nok til alle, bare de bliver presset nok ?

    Jeg venter stadig spændt på at listen (med adresse og telefonnummre) på alle de virksomheder, der mangler arbejdskraft, bliver offentliggjort, så alle os dovne kan komme i gang med at forsørge os selv.




  • #71   15. jul 2010 hmm . jeg betaler min kontant hjælp tilbage jeg har haft fået da jeg blev arbejdsløs . og da min søn for 5 år siden har han også måtte betale sin tilbage .. men kan da høre at det ikke er alle steder de køre det sådan smiley

  • #72   15. jul 2010 bonnie . jeg skal betale en måned tilbage , men da jeg røg på kontanthjælp fik jeg ikke noget i 1½-2 mdr .. så jeg ved ikke helt hvorfor - men det lyder underligt at du skal betale det hele tilbage -

  • #73   15. jul 2010 Selvfølgelig kan man ha hund og være på kontanthjælp, kontanthjælp betyde jo ik, at amn ik kan gi en hund et godt og kærligt hjem, jeg har været på kontanthjælp længe pga personlige problemer, mine dyr mangler bestemt intet og kommer til dyrlægen når behovet er der, får kvali mad og en masse kærlighed og oplevelser.

  • #75   15. jul 2010 Ja sygeforsikringen er en nødvendighed, den har betalt at tessa har fået understellet fjernet, pga cyster, den betalte da hun skulle akut til dyrlæge en lørdag morgen osv, den er uundværlig

  • #76   15. jul 2010 Pia K: enig med dig, når man går og er syg. Kan hundene ski være det eneste der holder en oppe... Hold op jeg føler med dig...

    Camilla T.: håber du finder en ven...


  • #77   15. jul 2010 Kan se mig ud af at man er dum. Har betalt til a-kassen i over 30 år. Men ville stort set kunne få det samme udbetalt på bistand.
    Og ingen skal fremover skrive de er nød til og sælge deres hund fordi der ikke har råd til og have den.
    En person i lavtlønsområdet har dårligt det samme når udgifter til transport mm er betalt.


  • #78   15. jul 2010 Hold da maule 10.500 i bistand? smiley og så når man er under 25? smiley
    så føler man sig sq lidt smådum, når man har betalt i dyre domme til A-kassen......


  • #79   15. jul 2010 Brug hjernen, jeg tror så ikke det på nogen måde er ønskværdigt at være på kontanthjælp.
    Jo, dagpengereglerne er lige ændret, så man kun kan få dagpenge i 2 år - men man kan så max gå arbejdsløs i 6 mdr. på kontanthjælp, så bliver der skåret væsentligt.

    Det betaler sig bestemt ikke at gå på kontanthjælp frem for dagpenge.

    Og så vil jeg sige, at selvom at NOGEN ikke har råd til at have hund når de er lavtlønnede betyder det ikke, at andre ikke kan have hund med meget få penge på lommen.
    Forhold er forskellige - og så ER det altså op til folk at prioritere deres penge og deres liv generelt.


  • #80   15. jul 2010 Brug hjernen, før du køber hund. S: jeg vil da heller end gerne arbejde, hvis jeg kunne og der var arbejde... Jeg betaler da gladeligt til min akasse og har gjort det siden jeg var elev som 16 årige.... Så der er ski ik nogle der ska komme at pege fingre af eller andre der er sygemeldt eller af anden årsag ik ka eller har arbejde... Der er nok en grund til det...

    Men der er selvfølgelig også nogle der ik gider at arbejde, og der snakker jeg ik om nogle i denne tråd eller herinde. Så skær ikke alle over en kam...


  • #81   15. jul 2010 brug hjernen , hvilke beløb går du ud fra ? ...

  • #82   15. jul 2010 Tine, som forsørger.

  • #83   15. jul 2010 Her er satserne: (link fjernet)

    Til sammenligning - man får lige godt og vel 16.000 før skat i dagpenge.


  • #84   15. jul 2010 t hysted .

    jeg er forsørger , derfor ... 9500,- noget i ren kontanthjælp og 900,- noget til transport fra kommunen da det er et kursus de har jeg går på med fysser osv ..

    her har du satserne :

    Her har du satsen som er sat ind længere oppe:

    Under 25 år
    Hjemmeboende - 3.065 kr. (2010)
    Udeboende - 6.351 kr. (2010)
    Gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 9.857 kr. (2010)
    Med egne børn i hjemmet - 13.096 kr. (2010)
    Hvis du betaler børnebidrag, får du et tillæg oveni hjælpen, der svarer til normalbidraget (børnebidrag) på 1170 kr.
    Du kan max få 13.096 kr., afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til.

    Hvis du fx betaler børnebidrag til et barn, vil du være berettiget til 7521 kr. (Svarende til 6.351 kr. som udeboende under 25 år + 1170 kr. - normalbidrag for et barn)

    Over 25 år
    Udeboende - 9.857 kr. (2010)
    Med forsørgelsespligt - 13.096 kr. (2010)


  • #85   15. jul 2010 CH - jeg ved godt at det er som forsørger.... har selv prøvet at være på bistand i en periode.... og været i aktivering, sammen med andre bistandsmodtagere.... og du drømmer ikke om, hvor tit jeg har hørt den der med : "det kan ikke betale sig at få et arbejde...."

    DET synes jeg er uhyggeligt :-S



  • #86   15. jul 2010 baby dog.. satserne har været postet mange gange i tråden nu ;o)
    har læst dem......



  • #88   15. jul 2010 Tine, man siger så meget..

    Jeg har svært ved at forestille mig, at mere end et fåtal finder det særlig attraktivt at være på kontanthjælp. Det er jo altså ikke fordi man får lov til at sidde derhjemme i sofaen og pille sig i navlen.
    De fleste ønsker TRODS alt, at være fri for at blive jaget rundt i en masse ufrivllige og uendeligt ligegyldige aktiveringsprojekter.


  • #89   15. jul 2010 Jeg går ud fra de 9857,- og at jeg ca har betalt 350000 til fagforening/a kasser gemmen årene. Så kan jeg se mig ud af at det har været en dårlig forretning.
    Nu kan jeg så nok ikke få bistand, da jeg er husejer og gift.


  • #90   15. jul 2010 CH - det kan godt være at man siger så meget, men de mente det, og de havde ret!
    taget i forhold til fx et job som kassedame i bilka kan det IKKE betale sig at arbejde hvis man er forsørger på kontanthjælp.....(kan ikke huske om 1 barn er nok eller om det er med 2 børn)

    du skal lige huske på, at det ikke kun er de udbetalte penge der spiller ind... der ligge mange ting bag... boligsikring, fripladser i institutioner osv......
    mange bække små....

    og det BURDE ikke være sådan, at man får mere på kontanthjælp, end ved at arbejde....børn eller ej.....


  • #91   15. jul 2010 Man kan jo spørge sig selv om det er kontanthjælpen der er for stor eller det er de lavtlønnede, der ikke får nok i løn.

    Som sagt er kontanthjælp en midlertidig ydelse. Det er ikke noget, man kan være på i årevis medmindre der er en anden årsag end arbejdsløshed.
    Og bevisbyrden i den forbindelse er temmelig tung.

    Der er omkring 100.000 kontanthjælpsmodtagere her i landet. Hovedparten af disse er meget hurtigt inde og meget hurtigt ude af systemet.


  • #92   15. jul 2010 Jeg er kontanthjælpsmodtager, og kommer nok til at være det i et stykke tid endnu indtil kommunen finder ud af om jeg kan få fleksjob.
    Jeg havde et alm job da jeg fik Sitta, og indrømmer gerne at efter jeg er kommet på kontanthjælp sidder pisse hårdt i det økonomisk. Men da min økonomi ikke skal gå udover Sitta spiser jeg gerne havregryn sidst på måneden osv.

    Jeg kan kun snakke for mig selv, men jeg ville aldrig købe en hund eller et andet dyr der kunne risikere at skulle til dyrlæge mens min økonomi er så stram. I mit tilfælde synes jeg at det ville være dybt uansvarligt, så jeg vil da hellere vente med at købe et dyr til jeg engang har fået et fleksjob.

    Nu skriver TS kun hvor meget hun får udbetalt om måneden, men det jeg hellere vil vide er hvor mange penge hun har tilbage når alle regningerne er betalt osv, der skal vel også bruges penge på barnet til tøj, bleer og hvad der ellers lige er nødvendigt?


  • #93   15. jul 2010 Som en der rent faktisk har været på kontanthjælp i en del år, er jeg ærlig talt også en smule chokkeret over det beløb TS åbenbart får udbetalt, jeg kan da i hvert fald se at jeg skulle have set og fået mig et barn eller to den gang ;o)

    For en ikke-forsørger, ser taksterne godt nok noget anderledes ud.. Da jeg var under 25 år mener jeg at det højeste jeg var oppe på udbetalt var lige omkring 5000,- og som over 25 var det lige omkring 7000,- jeg fik udbetalt, men jeg har så heller aldrig fået andre ydelser såsom boligsikring osv.
    Og så kan jeg da forøvrigt hilse og sige at det er temmelig sjældent at man får lov til at gå hjemme og klø sig i nakken 24/7 når man er på kontanthjælp.
    OG at man jo altså også betaler skat af kontanthjælpen...

    Rent personligt HAR jeg anskaffet mig hunde, ind til flere endda, mens jeg har været på kontanthjælp, MEN jeg har så også en samlever der arbejder og fælles økonomi med ham, havde jeg været alene og på kontanthjælp, så havde jeg næppe anskaffet mig en hund og da slet ikke flere, i hvert fald ikke så længe jeg var under 25 år.


  • #94   15. jul 2010 Jeg købte mit første hus mens jeg var på kontanthjælp... OG min første hund. Det var i 1994....

    Bevares, den stod da også på en del leverpostejsmadder og pasta med ketchup...


  • #95   15. jul 2010 det her er hvad TS får og hvad er det lige for et barn hun skal forsørge +?

    for udbetalt 4916 kr om måneden i kontant hjælp også har jeg også noget boligsøtte ved siden af på lidt over 400 kr. så i alt vil jeg havde lidt over 5300 om måneden


  • #96   15. jul 2010 hold da op en diskution smiley
    Kan sige det er mig som er den veninde til maiken (Baby Dog Diesel d.27/7 .) som har købt en hvalp til 1000 kr på kontanthjælp, det er slet ikke noget prøblem når der er styr på økonomien. jeg priotere bare mindre til mig selv og ja jeg er også forsørger så jeg får omkring 9600 kr pr måned, men jeg synes det var vigtigt at få en hvalp som kan vokse op sammen med min datter, og de kan slet ikk undværre hinanden bar efter en uge sammen, Sofie (min datter) kigger rundt efter Luna (min hund) hvis hun ikk lige er at se kravler hun for at finde hende:P så ja det er sku det værd.. og jeg er faktisk ligeglad med om folk ikk synes man ska ha hun på kontanthjælp for det er ens ejet problem hvis det går galt.. og jeg vil virkelig ikk være det foruden.. !


  • #97   15. jul 2010 Alfisten - Det er jeg faktisk ret sikker på at der er nogen der gør -som så bare ikke lige tænker over hvor dyrt det egentlig er at have børn..

    Men eftersom det nok er mig du hentyder til, så kan jeg berolige dig med at det absolut var en joke, jeg skal bestemt ikke have børn og jeg kommer heller ikke på kontanthjælp igen, så spørgsmålet er ikke aktuelt for mit vedkommende.


  • #98   15. jul 2010 sunshine gid du en dag må prøve på egen krop hvordan det er og blive smidt rundt i systemet på sygehus ,komune ovs hvis du og de andre kloge hoveder herinde tror det er en dans på roser så trænger i til en tur i systemet og så kan i udtale jer om det bagefter....

  • #99   15. jul 2010 Jeg har blot én kommentar til denne tråd.

    Jeg håber aldrig for de af jer der er imod kontanthjælp aldrig selv får brug for det.

    For så kan det pludselig være at I ser tingene anderledes.

    Har aldrig fået kontanthjælp el. andet, men skulle det ske, så har jeg betalt til min A-kasse igennem mange år. Så det ville jeg ikke få dårlig samvittighed over.

    Synes også der tegner sig en tendens til at skære alle over en kam. Der er måske nogle der ikke vil arbejde, men jeg tror det er et fåtal i forhold til dem der virkelig gerne vil, men ikke kan få et arbejde, fordi der er for få arbejdspladser. Det skal de altså ikke klandres for.


  • #100   15. jul 2010 Nu har jeg fået skimmet det mindste af debatten igennem... smiley

    Jeg kan ikke få ondt i røven over at andre mennesker får kontanthjælp.. Og om de bruger deres overskud til sig selv eller kæledyr, er deres eget valg. Staten går jo ikke ind og forlanger et overskud tilbage, så jeg kan ikke rigtigt se problemet i at bruge det her overskud på en hund.

    Dog giver jeg flere i debatten her ret i, at det var da et usædvanligt højt beløb! Jeg får ca. 3300 udbetalt om måneden i SU, og det kan jeg (sammen med min kærestes indtægt) få tingene til at løbe rundt på, så jeg er da kun rolig nu.. For hvis jeg nogensinde ender på kontanthjælp kan jeg da regne ud at det hele nok skal gå smiley

    Jeg ville personligt ikke anskaffe mig en hund hvis jeg var på kontanthjælp, men det handler ikke om økonomien, men nærmere muligheden for at få et job. Jeg synes, at det er folks egen pligt på bedste vis at anskaffe sig et job så hurtigt som muligt. Og jeg tror, at har man en hund kan det hæmme ens valg af job gevaldigt pga. tiderne, afstanden m.m.
    Alt i alt er det svært at forudsige hvordan rytmen i ens hverdag bliver, hvis du er på kontanthjælp og ikke har fundet jobbet endnu - og nej, jeg ville ikke anskaffe mig en hund medmindre jeg på bedst mulig vis, vidste hvordan rytmen lå i min hverdag nu og i en overskuelig periode fremover.


  • #101   15. jul 2010 line - beløbet er da lille hvis man ikke er forsørger ?

    men ja, som forsøger med kæreste med arbejde skal det nok hænge lidt sammen..

    på su hænger det kun sammen hvis man er enlig forsørger


  • #102   15. jul 2010 Baby Dog Diesel - jeg mener blot, at det er da noget højere end f.eks. den SU jeg får udbetalt nu, og dét giver mig ro i sindet smiley

  • #103   15. jul 2010 line, ja su er os godtnok lavt smiley

  • #104   15. jul 2010 Gitte - jeg har som sagt selv været på bistand... ved godt hvordan det er....
    og har stadig ikke fattet forskellen økonomisk på at være fx 22 og 25 og at være udeboende.....

    og ja jeg mener at der skal gøres et eller andet ved alle de enlige mødre der går og feder den på bistanden... (og JO de feder den, for der skal nok være en eller anden sygdom de læner sig op ad) og det er ikke noget jeg finder på... det er realiteter... har hørt mange enlige mødre sidde og prale med hvordan de udnytter systemet....


  • #105   15. jul 2010 Jeg havde en veninde som, hver gang kommunen ville sende hende ud i aktivering, blev gravid. Så kunne de ikke røre hende det næste 1,5 år. Hun er 24 nu og har ALDRIG haft et arbejde. Hun malker kommunen for alt!

  • #106   15. jul 2010 Kurt, som var det "man" nedladende kalder en forhærdet socialbums, kom for nogle år siden i job samme sted som mig. Kurt pralede vidt og bredt at hvordan han snød systemet og hvordan socialkronerne væltede ind.

    F.eks. sagde han til sin søn: "du skal ud og søge arbejde som avisbud"

    Sønnen: "jeg gider sgu da ikke gå med aviser"

    Kurt: "Det skal du heller ikke, men vi kan få en ny cykel til dig fra socialen bare vi siger du søger.

    Vi spurgte så Kurt hvorfor han gik på arbejde, når han kunne få så mange penge på socialen ???

    "jamen jeg mister da også penge på det. Det er bare for lige at komme lidt ud."

    14 dage senere var Kurt igen på kontanthjælp.


  • #107   15. jul 2010 præcis!

    rart at høre at det ikke kun er mig der har gjort mig den erfaring


  • #108   15. jul 2010 Jeg går så selv på dagpenge lige nu og har gjort det siden nytår. Jeg har dårlig ryg og læge og sygehus har lavet erklæringer på, at jeg ikke kan holde til mit fag, men jeg kan ikke få hjælp til uddannelse eller noget nogen steder fra. Jeg er derfor nødt til, at søge arbejde i fag som jeg slet ikke har erfaring indenfor. De vælger jo ikke mig, hvis de får 200 ansøgninger og de 180 er uddannet indenfor området. Er pissetræt af, at andre arbejdene mener, at man selv er skyld i, at man ingen job har fået endnu og de tror man bare sidder og piller sig selv i navlen. Fagforeningen og jobcenteret er godt klar over, det ikke er nemt, så de bebrejder ikke os ledige- Men det skal jeg lige love for, at en stor del af den danske befolkning gør!

  • #109   15. jul 2010
    Janni *DKK snob* *Chico DKCH, KLBCH *

    det kan jeg ikk forstå. for man bliver stadig sendt i aktivering selvom du er gravid, det er først en måned før termin man kan gå på barsel, og "være i fred" ? :s

    men er enig, der er rigtig mange enlige mødre der bare fisser samfundets penge af. som par vil man kunne få en del flere penge, ved at den ene flyttede adresse :s


  • #111   15. jul 2010 Malou>> Jeg har siden jeg var 16 fået en alm. løn og kæresten kommer på su fra næste måned, så jeg ved at vi ikke kan klare os på 2x su. Men jeg er i aktivering på handelsskolen og mens jeg er det, så vil jeg tage HG og derefter søge voksenelevplads. Synes bare det er for dårligt, for i andre kommuner bliver folk rask væk revalideret men det har Frederikshavn kommune åbenbart ikke råd til :o(

  • #112   15. jul 2010 * Gitte - Gårdhunde 4ever *: enig, jeg vil gerne arbejde. Men der er bare ik ret meget arbejde pt... Har endda søgt stillinger imens jeg nu er på barsel, som vil betyde hvis jeg fik dem. Så sku jeg afbryde min barsel, tør ik at lade være med at søge. De stillinger hvor jeg kan arbejde indenfor...

    Så det med de skære alle over en kam, det er jeg ski pisse træt af...


  • #114   15. jul 2010 Malou>> På vores handelsskole kan man tage den på meget kortere tid. De har gjort sådan at hver fag kører over 8 dage og derefter går man op til eksamen. Så det skulle meget gerne gå stærkt. Jeg ved bare at vi ikke kan leve to mennekser og to hunde for 10.000 kr. om måneden. Ja, man kan arbejde ved siden af, men eftersom jeg har den dårlige ryg, så er der ikke så meget jeg kan holde til.

  • #115   15. jul 2010 ... bare i husker på at det ikke er alle der er på overførselsindkomst der automatisk er samfundsnassere og dovne..

    Der er intet jeg hellere ville end at arbejde fuldtid og tjene mine egne penge....


  • #117   15. jul 2010 Malou>> Nej, det ville heller ikke række til vores :o( Rengøring og alt det der kan jeg ikke :o(

Kommentér på:
kontant hjælp og hund?

Annonce