{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.163 visninger | Oprettet:

sagde op, kontant hjælp? :( {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg blev smidt ud af min uddannelse, og fandt derefter et job, som jeg ville have indtil jeg vender tilbage til skolen til august, men efter en månede så måtte jeg erkende at det ikke var et job for mig.
Jeg passede slet ikke ind, og jeg var meget meget ked af at være der, så jeg sagde op d. 16 marts, da det blev for meget.
Jeg har så siden selv forsøget mig selv med de ting jeg havde, og så fik jeg jo løn d. 1 april for den månede jeg havde arbejdet.
Jeg har så lige siden ledt og ledt og ledt og ledt og ledt efter et job, men jeg har desværre indtil videre ikke fundet noget.
Jeg har så penge jeg kan betale udgifter med d. 1 maj (satser jeg på), men efter det, så er jeg på den.

- Så nu er det jeg kommer kravlende og vil høre om nogen kender reglerne med hensyn til kontant hjælp, når man selv (er så dum , ked af det og uheldig) har sagt sit job op, og er under 25 og udeboende.
Jeg har ledt og ledt på nettet, men jeg kan ikke finde nogen klare svar.


Kommentarer på:  sagde op, kontant hjælp? :(
  • #3   12. apr 2009 Kim og Marlene -det ervel fair nok. Når du er på kontanthjælp, skal du jo stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

    Og hvis du selv har 30.000 i banken, så skal staten vel ikke betale for at du ikke har arbejde. Det synes jeg da er helt fair. Når så man har brugt ens egne penge, er man jo velkommen til at komme tilbage og få kontanthjælp, hvis ikke man har fundet job


  • #4   12. apr 2009 man har jo fravalgt at forsikre sig via en a-kasse, så jeg syntes også det er helt fair at der er forskel, ellers ville alle jo fravælge a-kasserne og hvor stod vi så

  • #6   12. apr 2009 NETTO mangler altid arbejdskraft.........nogen venners datter har lige fået job i NETTO... fra den ene dag til den anden.....

    Så du må lige smutte en tur i de forskellige NETTO'er på Tirsdag..... så har du garanteret job på Onsdag.......:O)


  • #7   12. apr 2009 Kin og Marlene -det er en enorm træls situation, men osse den er jo midlertidig. F er du uarbejdsdygtig, så vil du jo komme videre i systemet, så du ikke er på kontanthjælp for evigt;o)

  • #10   12. apr 2009 Michelle - Ikke i alle tilfælde er det 'fair nok' at man bruger sine egne værdier op inden man får hjælp af staten .. Nu er jeg selv handicappet og kan fysisk ikke finde et arbejde, derfor kommer jeg på kontanthjælp. Hvis jeg havde værdi - ja over de 10.000,- så ville jeg ingen kontanthjælp få før værdien var brugt op. Det er i mine øjne ikke fair nok hvis man ser det på den måde at jeg ikke mener jeg kan finde et job smiley


    Tina & Nicolai - Du kan vidst læse om kommunale regler på www.borger.dk


  • #11   12. apr 2009 Camilla -jo det er da fair nok. Du har jo haft et alternativ (a-kasse). Og om det er dig eller mig der er arbejdsløs, så er det vel lige fair, at man først bruger egne penge, før man bruger statens?

    Og er du for handicappet til et almindeligt job, så ville jeg da arbejde på at få en anden mulighed gennemført. Hvadendten det så hedder flex-job, alm deltid, førtidspension eller hvad det nu måtte være.

    Jeg har selv gigt, og kan heller ikke bare lige gå ud og søge hvad som helst når jeg skal finde job. Men sådan er livet nu engang, og så må man jo prøve at få det bedste ud af det.
    Jep, jeg bander osse til tider over hvor træls det kan være nogen gange -men har jeg selv penge på kontoen, så er det vel ikke rimeligt at jeg skal have af staten


  • #12   12. apr 2009 Nu snakker vi jo ikke om her ... at man er syg / kommet til skade / eller på andre måder fejler noget....

    Men om at man har sagt sin stilling op... fordi man ikke kunne lide at være der....... så er det vel ganske normalt , at man ikke skal have fra det offentlige ( hvis man har penge i banken )........ næææ...... Det er bare at komme i gang med at søge nyt arbejde...... fek.s NETTO... hvor de mangler folk...... og tjene sine egne penge, når man er rask og rørig.


  • #14   12. apr 2009 Ups..... så er trådstarter smuttet..... hmmmm..... vi burde nok ikke have foreslået , at man skulle finde et job....... *GG*

  • #16   12. apr 2009 Michelle - Jeg mener vidst at der er regler indenfor a-kasse systemet med at man sammenlagt skal have arbejdet bestemt antal timer eller uger/måneder/1 år(ved ikke?), før at man kan få udbetalt dagpenge? - Er det sandt eller?

    Nu når du selv har et handicap(din gigt), så ved du nok også hvor svære systemet i DK er at kæmpe med - gælder sikkert også ikke-handicappede ..


  • #17   12. apr 2009 Du har uddannelsespligt når du er under 25 - det betyder at du SKAL søge uddannelse når det starter, oss selvom det ikke er det du vil.

    M&S
    Jeg går ud fra at du er gravid (dit navn). Alt efter hvor langt du er i graviditeten er du berettiget til en højere kontanthjælp.

    Det spiller vist oss ind om man er gift.


    Vigtigt er, at du ikke er berettiget til at få kontanthjælp fra den dag du er fyret/har sagt op - det er først fra den dag du møder op og ansøger, så kom i gang!


    A-kassen skal du have været medlem af i 1 år inden, + du skal have haft x-antal timer før du er berettiget


  • #18   13. apr 2009 Uddannelses pligt??
    Der er da ingen der tvinger en til at tage en uddanelse hvis man ikke vil??


  • #19   13. apr 2009 Camilla -jeg er HELT klar over at systemet nogengange fungerer lidt ligesom at banke hovedet mod en mur;o)

    Jeg har søgt handicaptillæg til min SU 4 gange nu, og fået afslag hver gang, fordi de ikke mener jeg er handicappet nok (trods læge og alle mulige andre, kan skrive under på at jeg ikke formår at arbejde ved siden af studiet, eller i hvert fald kun kan arbejde minimalt)

    Jeg er ikke handicappet nok til at få noget hjælp, men for handicappet til blot at gå i krig med hvilket som helst arbejde/praktik osv.
    Når man har gigt i min alder, mener systemet nemlig ikke at det kan være et problem, selvom lægerne siger noget andet.

    Men men -det er så de situationer hvor man må bide tænderne sammen og få det til at fungere alligevel:o)


  • #20   13. apr 2009 Johanna -nej, du har helt ret, ingen kan tvinge dig til at tage en uddannelse hvis du ike vil. MEN hvis du vil have kontanthjælp, så kan de godt kræve d går igang med uddannelse (medmindre self du finder et arbejde inden)

  • #21   13. apr 2009 Michelle - Hvis en a-kasse kræver at man skal arbejde et x-antal timer inden man kan få udbetalt dagpenge(hvilket i min situation så er umuligt at få udbetalt pga. jeg aldrig har arbejdet), så vil jeg stadig mene at det er unfair at en som er handicappet og har f.eks. arvet penge skal bruge de penge først. Og det mener jeg fordi at det jo måske ikke er selvvalgt at man skal have kontanthjælp, men hvis man ingen andre muligheder har, så bliver man nød til det - og i de situationer mener jeg ikke det er fair at man skal vente til man har brugt sin formue.


  • #22   13. apr 2009 Camilla -jeg synes så det er fair nok. Hvis du selv har penge, hvorfor skal staten så betale?
    Kontanthjælp er ment som hjælp til at overleve, til man har fundet arbejde (eller har fået tilkendt førtidspension eller hvad man nu er berettiget til). Hvis man HAR penge, jamen så er det da self dem man bruger.

    Det synes jeg er fair nok, uanset hvorfor man så er arbejdsløs.

    Hvis jeg blev fyret, nu hvor der jo er nedskærringer mange steder, er det da heller ikke min skyld jeg står uden arbejde.


  • #23   13. apr 2009 Michelle - Jeg kan udemærket se din pointe smiley .. Men ja, kontanthjælp er klart set som en 'overlevelses-pakke', men f.eks. en jeg kender som var i gang med at søge pension(som man jo kan gøre om og om igen pga. systemmet i DK), og i mens døde en i hans familie og han arver 300.000,- ... Så ville de ikke give ham kontanthjælp, men hvis han havde muligheden at tage et arbejde ville han jo gøre det og derfor gemme sin arv til noget som ANDRE også ville.
    Syntes det er fair at man bruger sin formue/værdi når man er selvforskyldt/eller har mulighed for arbejde at man ikke får hjælp af det offentliglige smiley

    Men hov, vores snak har jo egentlig ikke så meget med denne debat at gøre.

    Undskyld til trådstarter smiley


  • #24   13. apr 2009 Johanna

    Nej, der er ingen der tvinger dig - men de kan fratage dig kontanthjælpen hvis ikke du søger uddannelse... Så et eller andet sted, så er du tvunget!

    Fik faktisk at vide, at jeg kunne blive bedt om at søge en uddannelse med start 1/8 selvom jeg skal starte 1/9...


Kommentér på:
sagde op, kontant hjælp? :(

Annonce