{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.059 visninger | Oprettet:

At være spejder = Tabu - Why?? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen nogen der kan fortælle mig hvorfor der er rigtig mange der ser det at være spejder som at være et tabu??

Jeg selv er spejder og har været det i 9år efterhånden og jeg elsker det - elsker sammenholdet og udfordringerne.

Jeg er 20år og ingen af mine venner er spejdere mere ( hvis de overhovedet har været )

Og folk synes jeg er total wird at jeg er spejder.

- Side spørgsmål til jer der er spejdere smiley
Nogen der skal med på KFUM's korpslejr i Skive om 5 dage??

Hilsen Christine Leonora
Som er spejder og alligevel er ganske normal smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At være spejder = Tabu - Why??
  • #1   19. jul 2010 Jeg tror måske det er fordi folk ikke helt ved hvad det går ud på. Jeg ved det heller ikke, jeg har aldrig været spejder smiley
    Hvad GÅR det egentlig ud på?

    Jeg ser det ikke som et tabu, men har altid bare tænkt: bål og knuder, hvilket ikke siger mig ret meget smiley


  • #2   19. jul 2010 Selvfølgelig er der det at binde knob og lave bål.

    Men det fede ved det er jo at komme på lejr eks og selv binde hele lejren op, bord, indgange osv - kun fantasien sætter grænser.

    Lave bål og lave maden selv - hvilket smager fantastisk ( når det ikke går galt haha )

    Derudover er der HIke eks. ( lange gå ture hvor der skal løses opgaver )

    Man lærer derudover førstehjæp, at sy, lave sjove aktiviteter af ingenting, sejle i kano, synge sange, lege osv. osv.

    Nu er jeg selv leder og det er fantastisk at se børnenes glæde og hvor meget de morer sig. Derudover danner man venskaber på kryds og tværs af landet på lejre og der er noget helt specielt sammenhold i spejder hytten smiley


  • #3   19. jul 2010 Danni: Jeg er ved at uddanne mig til pædagog og må sige at jeg kan bruge MEGA meget af det jeg har lært i årenes løb ved spejder i den pædagogiske hverdag.

    Så at det ikke skulle være en voksen Hobby. Vi voksne får lige sp meget ud af det som børnene, bare på et andet plan - Men ja legebørn er vi nok af smiley


  • #4   19. jul 2010 Jeg har aldrig været spejder selv- og syns det er lidt halv nørdet...*gg* sorry smiley

    Jeg kan ikk la være med at grine lidt, når jeg på KBH hovedbanegård eller lignende ser en helt flok ensklædte mennesker i spøjst tøj, med dippedupper på skjorten osv. . Ja jeg aner ikk en skid om det, og ved godt det er mega overfladisk at dømme , men det gør jeg nu altså lidt alligevel smiley


  • #5   19. jul 2010 Savner min Himmelhund: det er okay, bare sørgeligt at det generelt er den holdning vi møder smiley

  • #6   19. jul 2010 Ja, meget sådan udendørs aktiviteter - det er nok ved at blive "gammeldags" nu, hvor computerspil og div. er ved at overtage.
    Jeg kan godt forestille mig, at det er hyggeligt hvis man er til udelivet - det er jeg så godt nok ikke smiley Og hvis ikke man er til dét, så tror jeg bare ikke at man skal være spejder.
    Jeg tror også, at jeg forbinder det lidt med at være barn - lege i skoven, "hike", synge, lave og sidde ved bål osv. smiley


  • #7   19. jul 2010 Eller... så meget sagt - jeg nyder at være i skoven, sove i telt og sådan, men at gå så meget op i selv at lave det hele ...argh. Det gad jeg bare ikke! smiley

  • #8   19. jul 2010 Vi Laver også mange andre ting som at: være ude og klatre i kæmpe træer, Rapelle, overlevelses ture, livredder kurser, førstehjælps kurser.

    Jeg har været på kursus med den skaldede kok, hvor vi lavede lækkert mad på bål og i jorden osv.


  • #9   19. jul 2010 jeg har aldrig selv været det og vil heller ikke som sådan men synes det er cool at andre vil og jeg synes bestemt ikke det er tabu...det er en fritidinterrese på lige fod som f.eks fodbold osv..

    såå...keep on going strong smiley


  • #10   19. jul 2010 Anne sofie: Jaa kommer meget an på hvordan man er som person,
    jeg eks. elsker at fiske, fange fisk og selv tilberede dem over bålet ( med selv samlede urter osv. smiley


  • #11   19. jul 2010 Ja, jeg tror gerne det er spændende og sjovt, hvis man nyder at lave alle de ting, være udendørs og være lidt primitiv :-))

  • #12   19. jul 2010 Tja.. Jeg synes det er en rigtig sjov og småunderlig hoppy for et vokset menneske! :o)
    Jeg synes dét at være spejder er forbeholdt børn eller voksne som måske er lidt særlige eller nørdet.. Det er en ret barnlig hoppy for et voksent menneske, synes jeg. Altså så noget med at lege ''røvere og indianer'' i skoven, lave bål, snobrød osv. Kan slet ikke sætte mig ind i hvad et voksent menneske får ud af det eller synes er interessant - MEN vi er heldigvis alle forskellige.
    Jeg har selv været spejder, for en meget kort periode. Var slet ikke noget for mig med alle de skøre ting man skulle, jeg holdt mig til ridning :o)
    Jeg kender heller ingen voksen-spejdere faktisk..
    På min kærestes arbejde er den ene kok spejder, og ham griner de sandelig af! Ingen derude forstår det, så de synes det er ret komisk og super nørdet..
    Jeg selv har ikke rigtig tænkt videre over det - Netop fordi jeg ikke kender nogle som er det..
    Men synes kun det er fint hvis man foretager sig noget man kan lide - Om det så er svømning, fodbold, spejder eller ridning.. : )
    Og selvfølgelig er der massevis af helt almindelig voksne mennesker som er spejdere, ALLE er nok ikke nørder *GG* Det er nok bare nogle fordomme og underlige forestillinger der kreere folks billede af lige dén hoppy : )
    Kan du li' det, så fortsæt! Pyt med hvad andre synes!


  • #13   19. jul 2010 Anne sofie: jaah det er meget individuelt.

    Ønsker på ingen måde at folk skal synes det er desideret coolt, for ja er nok en lidt nørdet fritids aktivitet ( er selv lidt nørdet )

    Men ville bare ønske folk accepterede det og ikke så det som et tabu - Som rigtig mange gør, især unge mennesker


  • #14   19. jul 2010 jeg er spejder, hippie, kronisk syg, ryger osv osv.........join the club :D:D

  • #15   19. jul 2010 Danni: Jeg tænker mere på de holdninger vi støder ind i, i hverdagen smiley


    Og barnlig sport?? No way
    At rapelle, dykke, overevelses kurser, kokkekurser osv. synes jeg bestemt ikke er barnligt.

    Men at underholde børnene med sjove lege og aktiviteter som løb, snobrød osv. Er det barnligt?? Jamen så hell Yearh smiley Så er jeg barnlig - Elsker at se børnenes glæde og smil smiley Hehe


  • #16   19. jul 2010 da jeg var mindre var jeg fdfer... jeg synes det var vildt fedt men eftersom alle i min omgangskreds stoppede endte det faktisk med at jeg også stoppede siden der ikke rigtig var nogen jeg ku gå til det med

    jeg har siden fundet noget andet men synes bestemt ikke det er et tabu


  • #17   19. jul 2010 Jeg ved ikke om det er et tabu, jeg tror bare det bliver set som nørdet og lidt sært smiley Jeg tror folk ser det sådan, netop fordi de ikke ved hvad det går ud på .
    Jeg synes det er herligt for dem, der nyder hvad de laver. Om det så er at være spejder smiley


  • #18   19. jul 2010 Jeg vil ikke kalde det barnligt, når man som voksen er spejder fx sammen med sine børn, eller andre børn.
    Det er da for dejligt at de voksne interesserer sig for børnenes interesser og er der sammen med dem. At man på den måde har samme hobby. Det er da skønt :-))


  • #19   19. jul 2010 Arg, har skrevet ''hoppy'' hele vejen igennem.. Mener ''hobby''!
    Men pyt, mon ikke det kan forstås alligevel? :o)
    Men synes det er fint for dem der er glade for at være spejdere - Så pyt med at folk synes det er sært og nørdet.


  • #20   19. jul 2010 Jeg acceptere alle hobbyer , for vi er alle forskellige og har forskellige interesser smiley

    Noget andre ser for intet at være er guld for andre.

    Og synes det er fedt at der er så mange muligheder idag for at lave det man har lyst til smiley


  • #21   19. jul 2010 Jeg var selv fpf'er i mange år som barn, og i gynasietiden havde jeg en flok venner (drenge) som var blå spejdere. Jeg opfatter det at være spejder som en utroligt sund fritidsinteresse.
    Jeg og min søn nyder rigtig godt af mange af de ting jeg lærte som spejder. Vi nyder at være i naturen, lave ting af naturens materialer, lave mad over bål, sove i telt, tage på fisketur o.s.v. Min søn er fantastisk aktiv og opfindsom når det gælder udeliv og heldigvis ikke nogen computernørd.


  • #22   19. jul 2010 Ja, jeg er helt enig - jeg synes også det er super fedt, at der er så mange forskellige hobbyer og ting man kan give sig til og gå op i smiley
    Jeg har det også sådan, at man bør acceptere andres interesser og ser det meget forkert, at grine ad nogle der har en anden interesse end én selv. Hvor fordomsfuld kan man være...

    Selvfølgelig kan man have sine tanker om noget, man ikke ved noget om, men der er også grænser. Jeg synes det er fedt, at man gør hvad man har lyst til og ser bort fra hvad andre tænker og siger smiley


  • #23   19. jul 2010 Miemiv: Dejligt at hører der er andre der kan se det fantastiske i naturen og dens muligheder smiley

    Noget af det mest spændende ved at være spejder er netop at lærer om naturen og den kredsløb. Hvilke planter der gode for os ( mulighederne med dem ) , hvilke vi skal passe på osv.

    ( et eks at jeg ved hvilken plante der er lokal bedøvende, godt middel når man brænder sig på brændenæller og nej ikke mælkebøtte saft = skrøne. Men bredbladet vejbred - At jeg ved hvordan den ser ud, hvor jeg skal finde den osv )

    Derudover lærer man den korrekte måde at håndtere naturen på og passe på den - hvilket jeg synes er en mangelvare i vores tid.


  • #24   19. jul 2010 Jeg ser det ikke, som et tabu, men jeg ved med mig selv, at jeg aldrig nogensinde ville kunne have tålmodighed til den slags ;o)

  • #25   19. jul 2010 Men er da super positivet overrasket over alle de positive indlæg smiley - Det viser bar det ikke er alle der synes det er tabu smiley

  • #26   19. jul 2010 Forresten binder vi ikke knuder, men knob og vi binder dem kun for at lave ting som borde, gynger, vipper, indgange, tårne osv. smiley

  • #27   19. jul 2010 har selv været spejder fra jeg var ca 5 til jeg var 12-13 år, jeg nød det meget, og der er et fantastisk fællesskab, men jeg var også en af dem (der højst sandsynligt pga andres fordomme) sprang fra. Vi har en spejderefterskole i byen, og jeg synes det er fedt at se de unge mennesker som nyder deres ophold og alle de aktiviteter området/skolen byder på - kender flere som stadig er ledere/spejdere og de er i 50'erne og har været spejder siden de var børn:-)

  • #28   19. jul 2010 Har været spejderleder i flere år, og har været med på korpslejr et par gange. Det har da givet nogle fantastiske oplevelser. Jeg har siden valgt, at koncentrere mig om andre ting, men ser tilbage på tiden med stor glæde :o)

  • #29   19. jul 2010 Jeg syntes det er en rigtig sund og givtig fritidsinteresse for alle aldre. Og jeg ærger mig faktisk lidt over, at jeg ikke gik til spejder som barn. Min mand og jeg nyder i den grad friluftslivet, at sove i telt og lave bål. Alle kan være med - vores børn og hundene. Pakke kanoen og drage ud på tur. Der er da ikke noget bedre. smiley

    Og det er så sundt for børn og unge mennesker at komme væk fra deres fimsede værelser og computeren, og få lidt frisk luft i kinderne.

    Nej, jeg syntes på ingen måde det er hverken tabu eller nørdet. Derimod er det fimset af andre at sige at de er for fine og sarte til at bruge den natur vi alle er så afhængige af. smiley

    Hold hovedet højt når folk kalder dig barnlig. Det er dem der går glip af de gode oplevelser, og ikke lære at klare sig ude i naturen. Du skal være glad for, at du kan overleve derude hvor det er koldt og barsk, men prinserne og prinsesserne falde døde om hvis de skal undvære føntørren og make-uppen. smiley




  • #30   19. jul 2010 K N: Haha so true . De ville ikke ane What to do smiley

  • #31   19. jul 2010 Okaaay, så nu er den vendt til at spejdere er langt bedre mennesker end alle dem som ikke er spejdere? Fordi dem som ikke er spejdere er hjælpeløse, computernørder og forfinede.. *GG*
    Tja, så må jeg leve med dét - For jeg skal ihvertfald ikke være spejder! Hæhæ!


  • #32   19. jul 2010 Jeg synes absolut ikke der er grund til at nedgøre nogen overhovedet, uanset om deres interesser er spejder/udeliv, primitive aktiviteter, modeltog, make up og tøj, motorcykler, patchworksyning, hundetræning eller hvad det nu er. Vi er heldigvis alle forskellige - for hvor ville verden være kedelig hvis vi ikke var.....

  • #33   19. jul 2010 Nu var det sådan set ikke for at nedgøre nogen overhovedet. Jeg syntes bare lidt opbakning var på sin plads, efter alle havde kaldt trådstarters fritidsinteresse nørdet, sær og kikset. Det er på sin vis også at nedgøre hende.... smiley

  • #34   19. jul 2010 Tjae, jeg synes da ikke spejder er tabu? Men det ER nørdet.

    Det samme er rollespil, WOW, skak og andre interesser som ofte giver indehaveren af dem stor glæde.. Man kunne også hævde at en hel del af os brugere er hundenørder??..

    Det behøver ikke nødvendigvis være skidt. Accepter dine underlige egenskaber og hobbyer, og lad være at blive fornærmet over at folk synes du ser sjov ud i de korte shorts og den fine skjorte med alle mærkerne..
    Jeg vil helt sikkert smile lidt af dig på Hovedbanegården, men det gør andre folk også af mig smiley


  • #35   19. jul 2010 Det var da bare en joke smiley lige som i joker med at det er nørdede mennesker der er spejdere smiley Den fangede i ikke eller hvad?? Hehe

  • #36   20. jul 2010 Har lige skimmet hele tråden og forstår ikke, hvad du mener med, at spejdere er "tabu". Kan du ikke lige forklare, hvad du lægger i ordet? For spm andre her, mener jeg bestemt ikke, det er tabu, men jeg tænker, at voksne spejdere er lidt underlige.

    Jeg har flere venner og kollegaer, der er spejdere og søde og rare mennesker til trods for det, men det er sgu lidt som om, de er medlemmer af en hemmelig klub og spejder-snak bliver hurtigt meget indforstået omkring særlige ritualer osv.

    Jeg tror også, at uniformen har meget at gøre med, at ikke-spejdere ser lidt skævt til voksne spejdere. Det virker ret fjollet smiley


Kommentér på:
At være spejder = Tabu - Why??

Annonce