{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.734 visninger | Oprettet:

Baby bider ved amning {{forumTopicSubject}}

Hejsa..
Ved simpelthen ikke lige hvad jeg skal stille op..

Min datter er 9 mdr gammel, men født knap 8 uger før tid.
Hun har nu fået de første 2 tænder i undermunden.. Og hun bruger dem !!
Jeg har efterhånden mistet lysten til at amme, for hun bider mig simpelthen....

Jeg kunne selvfølgelig bare gå over til flaske, hvis det ikke var fordi hun absolut ikke vil have den.. Hun prøver at få suttedimmeren ud af munden med det samme så det går vist ikke..
jeg er heller ikke så meget for modermælkserstatning ( kald mig bare sær )
Hun er heller ikke den bedste til at drikke af kop.. det meste ryger ud igen.. Om det er vand, saftevand eller mælk.. ud kommer det.
Det betyder jo også at det er begrænset hvad hun får af væske i løbet af dagen.

Som det er nu går det bedst med at amme lige inden sengetid og (måske) engang i løben af natten og lige når hun vågner om morgenen..
I løbet af dagen bliver hun ikke tilbudt så meget fordi hun bider mest der.

Hvad skal jeg gøre ?
Er der en måde at få hende til at lade være med at bide ?


Jeg har lige skrevet en besked til sundhedsplejersken også, så får forhåbentlig et svar i morgen



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Baby bider ved amning
  • #1   4. aug 2010 Når hun er 9 mdr behøver hun da ikke blive ammet længere..
    Jeg ammede til min søn var 8 mdr og han var godt igang med grød mad og det kom han så fuldt over på. han fik så vand i flaske da han fandt tryghed i den når han skulle sove da han ikke ville bruge sut- det var sundhedsplejerskens råd til mig.

    Bare husk du ikke må komme saftevand(som de helst slet ikke skal have de små puds) i flaske.. kun vand og mælk smiley



  • #2   4. aug 2010 Uden at vide noget som helst om emnet kan du så ikke stoppe med at amme hende ?

  • #3   4. aug 2010 og når hun ikke længere får babs skal hun nok finde ud af at drikke på anden vis smiley

  • #4   4. aug 2010 Saftevand har hun kun fået i kop og fordi hun var syg med feber.. Bare for at prøve et eller andet

    Ja hun får grød og grøntsagsmos og lidt brød og frugt..
    Det irriterer mig bare sådan.. Havde sat mig i hovedet at jeg ville amme et års tid.
    Reelt set er hun jo også kun 8 mdr, hvis man tager fra termin..

    Hun vil heldivis gerne bruge sut


  • #5   4. aug 2010 Med mindre du har et inderligt ønske om at amme, så stop.

    Hun skal lige lære at drikke af glas/kop, og det meste kommer ud til at starte med, men der ryger også noget ned, øvelse gør mester. Ingen grund til at give hende flaske, når hun slet ikke gider det.

    Der er andre måder at få væske på, grød og frugt indeholder også væske, og så tilbyd vand eller mælk i glas.



  • #6   4. aug 2010 Når hun ikke længere får bryst, vil trangen til rigtig mad og drikke sikkert også komme af sig selv.

    Har du ikke fået den bog/folder med hvornår du kan begynde at give hvilke fødevarer?


  • #7   4. aug 2010 Men 8 mdr så er hun også klar til at stoppe..
    Som andre skriver så skal hun nok få rigeligt væske gennem mad osv..
    og igen når du stopper med at amme vil hun lære at drikke af kop/tudekop i og med hun ikke får sin tørst slukket på anden vis og du tilbyder det flere gange dagligt igen og igen og støtter hende i det ..
    Så skal hun nok lære det smiley
    De kan det jo aldrig fra start af smiley



  • #9   4. aug 2010 Maj-britt : 3 år ?

  • #10   4. aug 2010 Hun har fået vand i kop i 4 mdr nu. Både tudekop og alm kop.

    Moster : Jo jeg har fået noget materiale om fast føde og hun får da også en del nu synes jeg.
    En dagsration kunne se således ud:
    Kl.
    7: amning
    8: havregrød af 3/4 dl gryn, 2 skeer mme, 1½ dl vand + ½ banan og vand
    12: majsgrød af 30 g. gryn, 2 skeer mme og 1½ dl vand + ½ banan og vand
    15: æblegrød eller anden frugt + tilbydes bryst
    18-19 : grøntsagsmos med kød.. ialt ca 240 g. + vand
    20-21 : ammes og lægges i seng

    Nogle gange bliver hun ammet om natten


  • #11   4. aug 2010 Hun har bidt i omkring 2 uger nu...

  • #12   4. aug 2010 jeg ville også stoppe,,,hun har fået den tid hvor det er mest vigtigt..personligt syntes jeg ikke om amning til de er så store ,,slet ikke som 3 år,,jeg syntes simpelthen dte er grimt når så stort et barn kommer hen og hiver op i mors trøje selv,,og grænseoverskridende,,,men det er jo helt op til en selv

  • #13   4. aug 2010 min søn blev ammet indtil han var 9mdr, så gad han simpelthen bare ikke mere!! Han stoppede helt selv

  • #15   4. aug 2010 Altså 4 børn der hver har fået bryst i 3 år ? Woow det var sku lang tid !

    Vil ikke blande mig i hvor længe det er "acceptabelt" for ved ikke rigtig noget om det smiley


  • #16   4. aug 2010 Det kan være du skal forsøge med forskellige glas, måske nogle små nogle, det er nogle gange de mest underlige ting der kan have betydning.

    Tilbyd evt. noget at drikke ingen hun puttes om dagen, og igen når hun står op.


  • #18   4. aug 2010 maj britt,,jo ,,som jeg skrev det er jo op til en selv så har man det godt med det er det jo det rigtige for en selv:-))

  • #19   4. aug 2010 Maj-Britt : Det kræver lige lidt overvindelse at stikke sit ømme bryst ind i en mund med tænder-- Igen

    Moster: God ide med at tilbyde vand ud over måltiderne.. Og at finde det helt rigtige glas..Måske virker det


  • #20   4. aug 2010 Maj-britt der var ikke negativt ment smiley

  • #21   4. aug 2010 Altså jeg ville bestemt ikke stoppe amningen, det er en fase og det går over.

    Jeg har gjort det med mine at jeg har sagt av eller nej taget brystet ud af munden og så lagt dem til igen når de lige har kigget på mig
    Ikke alle muæige fagter, grimasser
    Eller råben så det bliver interessant.
    Fortsltter bideret bliver brystet pakket væk og så prøve senere smiley


  • #22   4. aug 2010 You go maj-britt smiley
    Mine er ammet i hhv 14, 18 og 30 mdr smiley


  • #23   4. aug 2010 Prøv med små snaps/shots glas, eller glas hvor kanten ikke er så tyk, evt. plast. Det kan også være det hjælper at bruge samme glas hver gang, så det er noget kendt hun oplever.

    Vågner hun om natten, kan det også bare være fordi hun er tørstig.


  • #24   4. aug 2010 Ja forresten så er de super gode de små glas man køber hvidløgs smøre os i , fx i kvickly og fakta de har et metal låg og er lige til at gøre rene bagefter og er gode til små hænder smiley
    Dem brugte jeg og så nogle fra Ikea og så havde bilka nogle små med peterplys min søn var vild med da de heller ikke var ret tykke..

    Du kan fx hver halve time til at starte med tilbyde hende vand.. så når hun begynder at forstå at drikke af det så vil hun drikke mere hver gang inden hun "giver op" og så kan du skære ned på de antal gange du tilbyder det smiley



  • #26   4. aug 2010 Dejligt med nogle guldkorn :o))
    Bestemt lige noget vi skal have prøvet af.

    Jeg vil forsøge at glemme min "angst" for at blive bidt og fortsætte med at amme hende ( jeg kan mærke hvordan jeg spænder op så snart hun holder en kort pause )


  • #27   4. aug 2010 tina- sådan vil det være lidt tid til mælken går i sig selv- og det uanset om du stopper nu eller om 3mdr smiley
    Jo mere du ammer jo mere mælk produksere kroppen.
    Derfor man også skære ned.. du kan jo nu skære ned til kun at amme om aftenen fx. og så bruge begge bryster hver gang så de er "lige" tømt.. så vil det sætte produktionen mere ned..


  • #28   4. aug 2010 Daisie: Ja det kunne jeg jo.. men hun vil stadig ikke have flaske..
    Hmm.. det skal jeg lige overveje, for modermælk må jo være det absolut bedste til et lille barn


  • #29   4. aug 2010 Mopsejer : nej jeg mente at når hun holder en pause med at sutte, så spænder jeg i kroppen fordi jeg forventer hun vil bide lige om lidt..

    Er helt med på at nedtrapning er nødvendigt :o)


  • #30   4. aug 2010 Bodil : Ja hun kan blive mæt, men får hun dækket sit behov for næringsstoffer ?

    Ja jeg aner det faktisk ikke selv


  • #31   4. aug 2010 Ja, hvis du sørger for en sund og varieret kost, så får hun hvad hun skal have.

    Der er så mange delte meningen om amning, hvor længe og hvor meget, så i sidste ende skal du gøre hvad du føler for og hvad der fungere for din datter.


  • #32   4. aug 2010 Det er jo efterhånden en skrøne at babyer skulle have så meget behov for modermælk. Ja de første 14 dage til en måned har de rigtig godt af det, men ellers er det ikke nødvendigt.

    Der er efterh¨ånden rigtig rigtig mange der ikke ammer mere end et par måneder, og det er der intet galt i. Alt udover 6 måneder er slet ikke en nødvendighed, men oftest bare en vane og ren "hygge". *S*

    (Har jeg lige fået at vide af en proff.)


  • #34   4. aug 2010 nåeeee undskyld smiley ja da min søn bed mig første gang som 8 mdr der begyndte jeg at stoppe da det bar var hygge der da han spiste godt med andet mad:)
    og jo hun får dækket sine behov ved alt det grød osv du giver hende hvis du bare følger det anbefalede i bøger/brochure.. jeg havde en kalender fra sundhedsplejersken med det anbefalede mængder osv..
    Så det skal du ikke bekymre dig om.. kan ikke huske hvornår jeg gav sødmælk, men det fik han også på et tidspunkt- det jo 7 år siden nu smiley


  • #35   4. aug 2010 Jeg fik også afvide at man var blevet så kloge nu pga undersøgelser osv at bare barnet fik modermælk det første år var deres immumforsvar osv godt dækket at man ikke behøvede amme længere resten var ren hygge..

    og de proffesionelle der passer små børn giver også kun modermælk til 6mdr så får de grød og så mælk til natten lidt tid..


  • #37   4. aug 2010 Sundhedsstyrelsen anbefaler at man ammer fuldt ud i 6 mdr og delvist til barnet er et år eller mere

  • #38   4. aug 2010 en vigtig ting at huske når man stopper med at amme er stadig at holde den tætte kontakt- mor barn med øjenkontakt nussen osv. da det er med til at styrke barnet i dets udvikling at have et tæt bånd..
    Det kan man let komme til at glemme når man ikke længere automatisk skal have barnet op at ligge ved brystet..
    bare lige en vigtig ting at tænke over smiley


  • #39   4. aug 2010 Jepper det gør de.. men igen som der også står og sundhedsplejersker også siger så skal man vudere det individuelt.. det der er godt for rikke i nummer 15 er ikke ensbetydet med at være godt for linda i nr 10.. Man skal selv mærke efter hvordan man selv og barnet har det med det, og selv finder ud af stille og roligt hvornår man syndes man vil stoppe.
    Det ikke noget der kan sættes tidsskema for..
    min indstilling før jeg fødte var at jeg kun skulle amme de 6mdr som anbefales helst og så ville jeg kun kører på grød og mælk inden natten osv. meeenn min søn ville ikke spise ret meget grød og bestemt ikke noget af det man købte så jeg måtte blende vores aftensmad og fryse ned i flere portioner og lave grød selv som han gad spise og da han fik lidt flere tænder fik han brød også da han hellere ville have noget at tygge på og sundshedsplejersken og lægen sagde at det vigtigste var at se og mærke på ham om han trives og fulgte sin vægt skala osv.. for alle er ikke ens..


  • #40   4. aug 2010 Pernille
    Det passer så ikke
    Barnets immunsystem er først meget senere udviklet og så længe man ammer er barnet bedre beskyttet mod div. Sygdomme
    Så er det sundt, det er jo det der er beregnet til små børn og mælken ændrer sig konstant så det passer til barnet jo ældre det bliver.
    Derudover er risikoen for allergi mindre hos børn der ike har fået anden mælk end bryst før de fylder et år.

    Desuden er der jo nok en grund til at sundhedsstyrrelsen anbefaler fuld amning i 6 mdr og supllerende i 1 år gerne mere


  • #41   4. aug 2010 Tak for links og svar. Det har været til stor hjælp.

    Bliver nødt til at gå nu.. Det er ved at være spisetid


  • #42   4. aug 2010 Hov forresten så anbefaler WHO jo supplerende amning i 2 år gerne mere smiley

  • #43   4. aug 2010 Det er nu ikke så længe siden, der var tale om at det ikke var sundt at amme ud over 6 mdr (mener det var 6) hvis man senere i livet ville undgå diverse lidelser.

    Så det de mente var godt igår er forkert i morgen.


  • #44   4. aug 2010 Hun har lige haft 2-3 dage med feber..Måske pga tænder ? Og det er første gang nogensinde hun har været syg..
    Jeg tror selv på at det at hun stadig bliver ammet har beskyttet hende mod sygdom.


  • #45   4. aug 2010 Amning er også skadeligt for tænderne ( min far er tandlæge)
    Der er et højt indhold af sukker i brystmælk


  • #46   4. aug 2010 Moster
    Mon ikke du bytter rundt på noget
    Amning i min 1 år beskytter moderen mod bl.a brystkræft og barnet mod fedme, allergi mm

    Det er rigtigt at amningen ikke er lige så sund hvis man propper sig med kemikalier, farver hår mm.
    Men det er vel indlysende at amning er det sundeste for et lille barn, det er "lavet" præcis så det passer til barnets behov


  • #47   4. aug 2010 Tina
    Det er kun skadeligt for tænderne hvis man lader dem falde i søvn ved brystet om aftenen så de sover med det på tæbderne uden at få dem børstet


  • #48   4. aug 2010 Bodil
    Det har jeg også kunnet og amning har da de var så små været en del af den gode sunde og varierede kost smiley
    Det ene udelukker heldigvis ikke det andet, tværtimod


  • #49   4. aug 2010 Jo ofte bliver de små puds pyldret og kan få feber og være utilfredse, nogle også tynd mave når de små tænder er på vej..

    nu skal man lige huske på at selvom man gør alt efter "anbefalingerne" så kan ens børn nu godt blive syge alligevel smiley

    Jeg levede sundt under hele graviditeten, selvføgelig kom der chokolade ind osv men alligevel har altid spist godt og varrieret, jeg har ikek drukket, røget og taget stoffer..
    Jeg ammede til han var 8 og fik rigeligt med mad.
    Alligevel fik jeg en søn der havde kolik/mave-øre problemer, lungebetændelse flere gange, mellemøres betændelse flere gange, fik dræn i ørene, måtte indlægges pga vejrtrækningsproblemer, endte med at måtte få spacer maske pga astma i nogle år, fik husstøvmiderallergi og måtte få briller som 5årig.. han har snart fejlet alt nærmest..
    dog har han rigtig pæne tænder smiley
    Han har altid fået alle vacciner osv.
    han er en meget slank høj knægt som ikke følger de alminde "kurver" men han følger sin egen og er en frisk glad dreng der trives super godt og er utrolig intelegens og det er det vigtigste som lægen også siger..

    Så lige meget hvad man gør og ikke gør så tror jeg ikke på man på forhånd man vide at man beskytter dem mere osv ved at gøre alt hvad de kloge skriver.. tror på sundhedsplejersker og læger ved hvad de taler om når de anbefaler os mødre de forskellige ting i de første år hvor de følger os tæt..



  • #50   4. aug 2010 Stupid, nej jeg bytter ikke om på noget. Vi talte dengang om, at man så selv kunne vælge, om man ville udsætte barnet for det ene eller det andet senere i livet.

    Det er åbenbart ikke så indlystende, for så ville de kloge mennesker vel ikke være uenige.


  • #51   4. aug 2010 Mopsejer
    Selvfølgelig er der ingen garantier, men det giver vel sig selv at der er større chance for et raskt barn hvis man fx holder sig fra alkohol end hvis man er alkoholiker smiley

    Der bliver jo ved div. Aanbefalinger også sagt større eller mindre for hvad det nu end handler om


  • #53   4. aug 2010 Moster
    For mig er det altså indlysende at brystmælk som er beregnet til små børn er det bedste til
    Små børn

    Lige som det er indlysende for mig at komælk er det bedste kalve kan få og hundemælk det bedste hvalpe kan få osv osv smiley


  • #54   4. aug 2010 nu er det jo ikke alle der rent faktisk produksere en god næringsfuld mælk så længe.. og det ser man oftes ved at børnene ikke tager nok på eller aldrig er mætte osv.. så det ikke altid indlysende at brystmælk er bedst desværre..
    og det kommer netop også an på hvad man som mor indtager mad/drikke/medicin..
    og jeg har set flere børn vokse op på modermælks erstatning og være sunde og raske- ofte lidt buttede da modermælkserstatning ofte feder lidt mere og de spiser hurtigere end ved amning..



  • #55   4. aug 2010 Susanne
    Jeg mener faktisk at orangutanger gør, men det er jo i og for sig lige meget.
    Der er ingen andre pattedyr der er så langsomt udviklet som mennesker
    Vi sparker dem jo heller ikke ud af hjemmet når de er 8-12 uger så de kan klare sig selv


  • #56   4. aug 2010 Det er jo ikke et spørgsmål om det er sundt, men hvor længe er det sundt?
    En kalv, hvalp eller killing bliver jo også vænnet fra.


  • #57   4. aug 2010 Mopsejer
    Det er nu ikke fordi jeg mener børn bliver syge og elendige af mme
    Og selvfølgelig skal de have der hvis der ikke er næring nok i brystmælken
    Det jeg mener er at det for
    Mig er indlysende, når amningen selvfølgelig fungerer, at dedet er den bedste mad tiæ barnet da det jo er nøjagtigt tilpasset barnets behov


  • #58   4. aug 2010 Hvad med sutte brikker ??

    Jeg måtte bruge dem da min tøs fik suttet hul, man skal lige vænne sig til det, men så virker det ....
    Ved godt det også er plastik, men måske vil hun da hun jo så kan lugte dig og brystet, istedet for bare en flaske ...


  • #59   4. aug 2010 Moster
    Ja det gør de, og det gør børn også men som jeg lige har skrevet er der jo ikke rigtog nogen sammenligning før vores yngel er selvstændigt i en alder af 8-12 uger


  • #60   4. aug 2010 Susanne
    Jeg har aldrig sagt amning for enhver pris
    Og det var dig og ikke mig der begyndte dyresammenligninger, som jeg nu har skrevet flere gange mener jeg overhovedet ikke de kan sammenlignes.
    Hvad så med at gå der går mennesker når de er ca 1 år og de fleste dyr inden for et par dage
    Men hvis du sammenligner den tid dyreunger dier med hvor længe forældrene tager sig af dem svarer det da ca meget godt til en 2-3 år ud af de 18 vi tager os af vores
    Stadog kan jeg ikke se pointen


  • #61   4. aug 2010 Susanne
    Jeg har da aldrig sagt at de ikke kan eller skal spise rigtig mad i den alder, jeg siger bare at brystmælk stadig er et sundt og anbefalelsesværdigt supplement, til den anden mad, i stedet for komælk.


  • #62   4. aug 2010 Desuden hvis vi skal blive i dyreriget dier ungerne som regl et godt stykke tid efter de begynder fast føde

  • #64   4. aug 2010 Maj-britt
    Helt enig


  • #67   5. aug 2010 Daisie,

    Jeg har en søn der kunne være forskånet for en grim astma hvis jeg ikke havde fået en kraftig brystbetændelse og amningen gik istå efter 14 dage.

    hvordan kan du med sikkerhed sige det?

    og i gamle dage levede man heller ikke så længe smiley


  • #69   5. aug 2010 Moster
    Det var så kun de meget rige der kunne leje en amme
    Den amme de lejede var en fattig kvinde der selv havde småbørn som så måtte overlade sin egen baby til større søskende eller familie og deb lille fik så komælk
    Det desuden primært de fattige der ikke levede så længe smiley

    (og nej jeg siger ikke at de døde pga de ikke blev ammet jeg siger bare at de ikke døde FORDI de blev)


  • #70   5. aug 2010 Hold da helt op.. Sikke en tråd der blev ud af det :o))

    jeg vil forsøge mig med de der suttebrikker, for jeg vil virkelig gerne fortsætte amningen


  • #71   5. aug 2010 Så er det også det du skal smiley
    og ellers igen du har altid sundhedsplejersken og lægen at rådføre dig hos og de er der helt sikkert for at støtte op om dig og den lille smiley

    Held og lykke med det smiley


  • #72   5. aug 2010 Tina
    Ellers forhør dig på www.ammenet.dk
    De er faktisk i mine øjne dygtigere på ammeområdet end både læger og SP'ere smiley


  • #74   5. aug 2010 Stupid lamb: Øj en god side.. tak for tippet :o)

  • #75   5. aug 2010 Tina
    Ja den er rigtig god ellers kan man også ringe til en af "forældre og fødsels" ammerådgivere


Kommentér på:
Baby bider ved amning

Annonce