9.961 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
26 Svar
Pædagog og pædagogmedhjælper Pædagog og pædagogmedhjælper
Er der nogen der kan fortælle mig hvad forskellen er?
Ja jeg ved det vitterligt ikke hehe. Uddannelsen til pædagog varer 3 1/2 så de må kunne noget andet end pædagogmedhjælperne.
0 synes godt om
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
okt 2006
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 209 Svar: 880
er med til at bestemme osv.
og mener nok en pædagogmedhjælper er en der sådan set "kun" er der som en hjælper, og ikke har retigheder til at sige noget (:
Mener det er sådan
jun 2007
jun 2007
Min svigermor er pæd.med. og hun har ingen uddannelse overhoved... dog 25 års erfaring...
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
Det er en der så at sige er kommet lige ind fra gaden..
Jeg har selv været pædagog-medhjælper, og havde ingen erfaring, udover at jeg kendte lederen af institutionen, og de manglede hænder.
Min moster er også pædagogmedhjælper og har været det så længe jeg kan huske.. Så hun har altså en solid erfaring, og ved helt sikkert mere end nyuddannede pædagoger...
Det er min erfaring at uddannede pædagoger, ofte har et lidt andet syn på tingene, end medhjælperne..
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 125 Svar: 638
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
Den uddannelse hed før pgu (pædagogisk grund uddannelse)
Og nu pa (pædagogisk assistent)
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.984
Som nogle skriver, kan en erfaren pædagogmedhjælper, nogle gange vide mere om børnene, end en nyuddannet pædagog. Men med tiden skulle pædagogens viden kombineret med erfaring, gerne give vedkommende et rigtig godt grundlag for at tage pædagogiske beslutninger... Det er min erfaring, at ikke alle erfarne pædagogmedhjælpere, har denne egenskab...;0)
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Derudover er der stor forskel på teori og ikke mindst praksis.
sep 2007
Kunne ikke være mere enig
aug 2007
aug 2007
Det andet er et spm. om personlighed. Og det kan lige så godt være til stede/fraværende hos en "ikke-uddannet".
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 62 Svar: 748
Forskellen sådan en praksis er at skoler, børnehaver osv. ofte ansætter en medhjælper fremfor en uddannet pga. lønnen og som flere siger, vi skal spare så hvorfor betaler ekstra for en som udfylder det samme job
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.375
Som pædagog er man qua sin uddannelse i stand til at lede og træffe beslutninger i daginstitutioner,udarbejde pædagogiske behandlingsforløb og gennemføre et ditto.
Pædagoger har et stort virkefelt ud over daginstitutioner: institutioner for handicappede, hospitaler, fængsler, behandlingshjem for voksne f.eks. stofmisbrugere og alkoholikere etc.
Man kan bygge ovenpå en pædagogisk uddannelse og få kompetence til at undervise i pædagogik.
En pædagogmedhjælper er som regel uuddannet eller har en kortere uddannelse på et år og kan så kalde sig PGU'er.
Som pædagog har man med andre ord nogle kompetencer som giver adgang til et større ansvar, et ansvar en pædagogmedhjælper ikke må have.
jan 2006
Hos os er alle ligestillet, uddannelse eller ej
jan 2006
sep 2007
Pgu uddannelsen var på et år og 7 mdr
Den nye pa uddannelse er på (mener jeg) 2,5 år
feb 2006
Jeg er ikke helt inde i de nye uddannelser, men jeg kan da læse at der er sket en masse.
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 12 Svar: 296
Jeg har PGU' en OG læser til pædagog.
I praksis er der ikke sååå meget forskel, men rent teoretisk er der en KÆMPE forskel.
På PGU blev man introduceret til forskellige teoretikere, men man gik IK i bunden med det.
Det gør man på seminariet. Man går i dybden med det, Og ja man har meget mere "skriftligt" arbejde ude i praksis, men det er jo det vi uddanner os til.....
Derudover så ved jeg at det betyder en del for forældrene (sidder i forældrerådet, og det er blevet taget op af flere forældre) at der er uddannede pædagoger, da forældrene føler at de er bedre til at rådgive ang. pædagogiske overvejelser....
Så der er stor forskel, også i praksis, selvom man ikke kan se det med det blotte/ utrænede øje!
feb 2006
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 795
Jeg er selv pædagog og arbejder på et opholdssted for anbragte børn mellem 10 - 18 år.
Overordnet er det pædagogernes ansvar at der hele tiden sker en positiv udvikling med de unge. At udviklingsplaner bliver fulgt op, at der bliver holdt de statusmøder og månedsmøder som loven foreskriver, i det hele taget at være den støtteperson, som forældrene ikke kan magte at være.
Men kan sige at meget af min tid går med at opfylde de lovmæssige krav om dokumentation og udvikling.
Vi har ikke medhjælpere ansat, da man er nødt til at være inde i en masse både pædagogisk, psykologisk og lovmæssigt!
Vil lige tilføje at det langt fra er alle pædagoger der arbejder med børn. Der findes pædagogstillinger indenfor alle aldersgrupper....
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det, der skiller de to ting ad for mig er, at efter jeg havde fået min uddannelse var min baggrund for at reflektere over min praksis udvidet med mange 100 %.
Før uddannelsen var mit arbejde et arbejde jeg udførte med en vis grad af indsigt i pædagogiske processer - efter uddannelsen, havde jeg pludselig mit menneskesyn, mine værdier, mit samfundssyn integreret i min pædagogiske praksis og alt jeg gjorde blev holdt op i forhold til det.
Udefra og i praksisk kan et pædagogjob og et pædagogmedhjælperjob se temmelig ens ud.
Men inde i hovedet er det det ikke.
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.482
jul 2010
Måske kan du ikke mærke det i lige din situation, men helt ærlig så er det Ch skriver fuldstændig rigtigt.. Man kan måske ikke se forskellen, men jeg vil påstå at man som pædagog kan sparre sig 100 gange bedre Fagligt med en anden pædagog. Netop pga. af den tankegang man lærer på semi. Derudover kan man sagtens have et kanont godt samarbejde med både pæd/ og Medhj. men som en anden skriver er det altså et bredt fag og man får en masse viden som man ikke har som medhjælper!
Derudover kan man altså IKKE bare sidde og trille tommel fingre i sin praktik, da man så DUMPER! Man skal bestå sine læringsmål, samtidig med at man arbejder, plus skrive dagbog, læse litteratur for at få faglig viden omkring den målgruppe man er i OG lave opgave alt i mens man har 32 timer i institutionen, Jeg synes bestemt IKKE det er så rosenrødt som du skriver.. Men blot en af de mange myter der går om pædagoger - desværre er det udtagelser som din der holder myterne om kaffedrikkende pldagoger igen :o(
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.482
jeg siger bestemt ikke at der ingen forskel er på en pædagog og en medhjælper, for der er jo selvfølelig en grund til at man tager en uddannelse der tager 3½ år, jeg siger bare at i det generalle daglige arbejde kan du ikke mærke den store forskel mellem pædagoger og medhjælpere i mellem
der er jo heller ikke nogen regler eller andet om hvor mange pædagoger der skal være ansat i fx børnehaver og vuggestuer, så der er steder hvor er er stort set kun er medhjælpere, og omvendt er der steder hvor de ligger stor vægt på der er mange pædagoger.
selvfølelig er det faglige arbejde noget en pædagog er bedre til, men om du er medhjælper eller pædagog går ud på et når du skifter en lorteble, og når de hjælper dem med at spise mad, og når du ryder op og order stue osv osv.
jul 2010
Jeg går meget op og regler og interessere mig for love på det sted jeg er i livet... Derfor er jeg MEGET inde i reglerne......
Pædagog og pædagogmedhjælper