638 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Andelsbolig?? Andelsbolig??

Hej alle smiley
Håber der sidder nogen kloge hoveder herinde, da min bank rådgiver er på barsel indtil om 1½ uge.
Sagen er den at vores lejlighed er blevet solgt (vi boede til leje her) så vi skal finde noget nyt inden d. 1.2.2011, hvilket jo er vildt svært når vi har hund..
Mine svigerforældre har så fundet en vildt lækker andelsbolig fra 2008, som koster 410.000 kr. Vi er helt vilde med den smiley Men men men, vi aner intet om det smiley
Jeg tænker de 410.000 kr, låner man dem ligesom hvis man låner 1 mill til et hus f.eks?? Og er det ikke noget med der også er nogle fælles udgifter?? Vi håber at kunne komme ud og se på den idag, så vil vi også snakke med ejendomsmægleren om det, men vi er selvfølgelig så spændte, så håber i ved noget herinde smiley
Vi er begge 21 år, min kæreste har en fast løn på 22.000 før skat + søndags tillæg når han har sådan en, og jeg er ansat på ca 34-35 timer i ugen med en timeløn på 103 + tillæg. Nogen gange når jeg tager ekstra vagter kan jeg dog have op til 160 timer på en måned.
Vil den blive for dyr??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ryd min altan 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.060 kr.
  • brusearmatur 970 kr.
  • Repareret en sendebud 700 kr.
  • udskift vindue på 2.sal 5.000 kr.
  • Dimmer not working and check power trip 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Andelsbolig??
  • #2   3. nov 2010 Ja der skal betales til fællesudgifterne og det beløb kan være meget forskelligt. Vi havde en andelsbolig engang til 550.000,-...det lån betalte vi 3000,- på og derudover skulle vi betale 3500,- til foreningen i "husleje".

Du kan sikkert regne ud på din banks side, hvad det koster at låne til andelsboligen og så skal du bare ha fundet ud af, hvor meget i skal betale i fællesudgifter. Det kommer jo meget an på, hvilke lån der er i andelsboligerne.

• #3   3. nov 2010 ved en andelsbolig skal foreningen lave de ting der går i stykker udenfor som tag osv.
    har selv lige ligget på et. óg synes godt nok den er vildt billig den i har kigget på, hvis den er fra 08. jeg kiggede på en til 695.000 kr. og den var lidt for dyr, fordi jeg var alene om det. men jeg ville sagtens kunne låne til noget ala det i har kigget på. (jeg måtte alene låne ca. 500.000) men det kommer jo også meget an på økonomien. har i et lån i forvejen? har i til udbetalingen eller endnu bedre, meget mere i kan ligge oveni? osv.
    og så har i jo klart en fordel, i er 2. ville den ene komme til at gå arbejdsløs, og komme på A kasse, ville i nok alligevel kunne klare det. min bankmand var jo nervøs for, hvis jeg blev fyret og kom på A kasse, var der intet der kunne trække det op. derfor synes han jeg skulle spare noget mere op eller finde noget billigere

• #4   3. nov 2010 ret mig hvis jeg tager felj, for er ikke helt sikker på mine oplysninger.

1. du skal betale fællesudgifter
    2. hvis foreningen bestemmer at der skal laves nye køkkener så skal du også lave nyt køkken.
    3. du køber en andelsbevis og det er "foreningen" der bestemmer hvad det skal koste dvs. at hvis du vil sælge en gang så kan du ikke helt selv bestemme hvad boligen skal sælges for.
    4. jeg ved ikke om man låner i banken eller hos et realkredit institut ;D

ikke hak mig ned hvis jeg er forskert på den, mener bare det ´var det jeg fik at vide da vi kiggede på andelbolig smiley

• #5   3. nov 2010 Nogle ting indvendigt kan "ejes" af andelsforeningen. F.eks vaskemaskinen. Hvis den så ryger, så betaler andelsforeningen. Sådan er det ihvertfald, der hvor mín mor bor.

• #6   3. nov 2010 Kamilla: der er lige nogle enkelte ting;)

2: jeg tror altså ikke de må bestemme om der skal laves nyt køkken. alt inden for er ens eget ansvar. og så har jeg satme set på mange der burde have fået den meddelelse;) men ved så ikke om det er forskelligt fra andelsforening til andelsforening
    4: man skal låne pengene i banken. beløbet er for lille til at låne det i realkredit.. (det var i hvert fald, hvad min bankmand sagde) og det jeg kiggede på kostede som skrevet 695.000 kr. det de kigger på er jo en del mindre;)

• #7   3. nov 2010 det jeg ved andelsboligen kan kræve ved flytning, er at hvis ejer har haft en dør med kattelem, at den skal udskiftes ud med en "rigtig dør" og at man skal spørge om lov, for at vælte vægge m.m.

• #8   3. nov 2010 maja s smiley

Tak for det så blev jeg da også det klogere smiley

• #9   3. nov 2010 der bliver heller ikke lavet tilstandsrapporter på andelsboliger, fordi de burde være meget iorden i og med at det er foreningen der skal lave tingene udenfor. og holde lidt øje med tingene;) men tidligere ejer har stadig ansvaret for det (mener det er 10 år efter) så hvis man finder en skade, og proff. kan konstatere, at det var der mens tidligere ejer boede der, så er det tidligere ejer der skal betale:)
    der er sket noget nyt inden for bolig markedet og det er energi mærke. og sådan en skal der også være på en andelsbolig. få tjekket den ud i hvert fald. smiley
    energi mærke A: det er kun nye huse, der er selv for synet med solcelle m.m. så den er svær at få.
    energi mærke B: er igen for nye huse, hvor alt rør m.m er nyt.
    Energimærke C: er for almindelige huse, hvor rørene er gode og ikke ret meget skal gøres. (den andelsbolig jeg kiggede på, var C. og den eneste ting jeg kunne gøre for at forbedre var at få isoleret 2 varme rør. det ville koste mig 900 kr. og det ville give en besparelse på 300 om året. så Energimærke C er rigtig godt;) længere ned ved jeg ikke hvilken stand de så kører efter, da jeg kun har set på C'er;)

• #10   3. nov 2010 men hvad arbejder du med? for mindste løn ved en over 18 år. er det ikke 112 kr. i timen??? nu spørg jeg bare ikke hakke ned, mener jeg altså bare;)

• #11   3. nov 2010 maja s : Jeg arbejder som kasse assistent i Bilka smiley

Tak for jeres råd. Vi spurgte ejendomsmægleren, og den løb op i ca 10.000 kr i måneden, så vi takkede pænt nej smiley

• #12   3. nov 2010 hvordan i delen kan den det? skulle den betales ud over 10 år?? det var godt nok sindsygt dyrt. mere end jeg skulle give for en dyre
    - tror du ikke du skal have tjekket omkring det, din løn lyder som om du bliver betalt som en på under 18??

• #13   4. nov 2010 Den kan sagtens være så dyr, når den er så ny. Så er udgifterne til foreningen ofte meget høje. De kan sagtens ligge på omkring 7000,- og så kommer lånet jo ved siden af

• #14   4. nov 2010 okay,jamen så ved jeg det hehe

• #15   7. nov 2010 maja s : Jeg er ret sikker på at en virksomhed følger reglerne til punkt og prikke smiley Mindsteløn for under 18 er på nogen og 60 kr smiley

Kommentér på:
Andelsbolig??

Annonce