{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
471 visninger | Oprettet:

Andelsbolig {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg står for at skulle flytte og har derfor tænkt på om andelsbolig kunne være noget for mig...

Men jeg ved ikke hva det vil sige, når man har et andelsbevis. Hvilke rettigheder har man osv.. Må man lave om og sådan? Hva er fordelen frem for at leje "almindeligt"?

Håber nogen kan hjælpe :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Andelsbolig
  • #1   21. jan 2011 Hejsa
    vi bor i en andelsbolig.. og hvis du vælger at sælge igen.. lyder den altid på den andel du gav for den.. lidt lige som ved hussalg..

hvis andelen er blevet mere værd får du jo så det mere..eller måske mindre ... når andelen er betalt ud får du et meget større beløb ved salg..

i vores forening råder man 100% selv hvad har lyst til at lave om inde i huset.. vi må vælte de vægge vi har lyst til osv.. og ligeså med haven..

her må vi også have de 4 hunde der tillades inden for bygrænse..

men man skal se foreningens regler grundig igennem... nogle foreninger forlanger hvis man laver noget om indenfor at ved evt salg, så skal man "genbygge" som den oprindelig var..

og der også nogle foreninger der ikke tillader at man har dyr..:)

• SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 2 Emner: 2 Svar: 398
    #2   21. jan 2011 Tror osse det er en god ide at se regnskaberne igennem. Du skal nemlig som ejer af en andel også betale din andel ved vedligeholdelse. Hvis de nu står for at skulle skifte tag eller andet stort er det godt at vide at der kommer en mer udgift for andelshaverne. Fællesarealer udenfor der gælder de samme regler, i er fælles om at holde det og fælles om udgifterne.

• #3   21. jan 2011 Jeg må se på det :o) Kunne jo være rart nok at "eje" frem for at leje.. Men tak for jeres svar

• #4   21. jan 2011 Du ejer faktisk ikke - du har en andel i andelsboligforening, og får til gengæld stillet en af foreningens boliger til rådighed. Men... sådan som det ser ud lige nu, er der krise i mange andelsboligforeninger, og deres økonomi ser ikke god ud - og du som andelshaver i sådan en forening hæfter også for gælden. Din månedlige betaling kan derfor svinge al efter, hvordan foreningens økonomi ser ud (især hvis de ikke har fastforrentet lån).
    Jeg så på det for et stykke tid siden, men har besluttet mig for, at jeg altså ikke tør - jeg blev dog også frarådet det fra mange sider. Så det gælder om at se sig godt for og at sætte sig godt og grundigt ind i hele andelsboligforeningens økonomi og vedtægter samt læse de referater, der er blevet laver ved deres møder.

• #5   21. jan 2011 Anni:
    Forskellen ved en ejerlejlighed og en andel er;
    Ved en ejerlejlighed ejer du lejligheden. Ven andels ejer du rettigheden til at bruge lejligheden.
    I det daglige er der ingen forskel for dig.

Hvis du kigger på andel, så er der et par ting, du skal kigge på. Først og fremmest boligafgiften. Den fortæller dig, hvor godt økonomisk foreningen er. Hvis andelen er billig i indkøbspris og dyr i boligafgift, så skal du overveje, at holde dig væk. Så er det enten fordi det er en ny forening, eller det er fordi økonomien skrænter.
    Jo billigere boligafgiften er, jo sundere er foreningen.

Du kan ikke få realkreditlån, hvis du køber en andel, kun banklån. Dette er også værd at overveje, da renten på banklån som regel er en del højere. Det kan du derimod i en ejerlejlighed.

Når du skal sælge den igen, så kan den ikke bare sælges til bedste pris. Den bliver solgt til den andelskrone, som er for lejligheden + evt. forbedringer, som du må have fortaget i din ejertid.

• #6   21. jan 2011 Og som andre siger. Læs referater, så du kan se, om der er nogen større renoveringer som står for skud, da det betyder en forhøjelse i boligafgiften.

Jeg må indrømme, selv om jeg er uddannet ejendomsmægler, vil jeg ikke overveje at købe en andelsbolig. Der er rigtig mange ting, man skal være opmærksom på, og det er ikke altid lige gennemskueligt.

• #7   21. jan 2011 Tak for svar.. Umiddelbart lyder det ikke som nogt jeg skal kaste mig ud i... Det er vist lidt for uoverskueligt... :o/ Eller også skal jeg i hvert fald have en til at hjælpe mig med at kigge alt igennem

Kommentér på:
Andelsbolig

Annonce