639 visninger
|
Oprettet:
Mårhunden skal udryddes inden 2015 {{forumTopicSubject}}
Jeg fandt lige denne artikel på tv2.dk
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-34769964:kampen-mod-m%C3%A5rhunde-sk%C3%A6rpes.html
Jeg synes helt ærligt at det er forkasteligt at vi forbyder liv. Ja, den kan være til gene - men så må vi også lære at tilpasse os dens natur - så vi begge kan være her. Jeg kan bare ikke lide tanken om at vi udrydder en dyreart fordi vi ikke forstår den og fordi vi ikke accepterer den. Vi tror vi har kontrol over naturen, og når en som mårhunden så kommer forbi, så UUUHA - mister vi kontrollen og den skal udryddes. Tsk.
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.331
hvis den udrydder levesteder og mad for andre arter, skal den have lov til det ?
Hvis der kom 500000 mink ud i danmark og de kunne overleve, skulle vi så glo på imens de tog småfugle, mus, rotter, osv osv fordi "Naturen må tilpasse sig - eller dø" ?
jul 2008
mårhund, Nyctereutes procyonides, mellemstort rovdyr i hundefamilien (Canidae). Længden er 50-60 cm, halen 13-25 cm, og vægten 4-6 kg. Den har en tyk, gulliggrå pels med lange hår, sortnistret på krop og hale, sorte, korte ben og sorte tegninger i hovedet, der giver den et vaskebjørnagtigt udseende.
Mårhunden har en naturlig udbredelse fra det sydøstlige Sibirien i nord, gennem den østlige del af Kina til Vietnam i syd samt i Japan. Den holder til i tæt skov, gerne i nærheden af vand, og hviler i gamle ræve- eller grævlingegrave. Mårhunde er altædende og tager frøer, fisk, krybdyr, gnavere, insekter og frugt.
I den nordlige del af udbredelsesområdet sover mårhunden vintersøvn som den eneste art i hundefamilien, dog kortere end bjørn og grævling. Forud for vintersøvnen tager den kraftigt på i vægt ved at spise bl.a. bær. I øvrigt kan den også vågne en time eller en dag midt i vintersøvnen for at fouragere for at holde fedtlaget ved lige, men den fjerner sig aldrig mere end højest 200 m fra hulen, da den ikke kan begå sig i dyb sne.
Mårhunde lever i par, i hvert fald en del af året. Hunnen føder 5-8 unger pr. kuld, men kan få helt op til 19 unger i et kuld. Begge forældre fodrer ungerne, der bliver kønsmodne som etårige. Mårhunde har været eftertragtet som pelsdyr, og 1927-57 blev der udsat omkring 9000 mårhunde i Rusland i et forsøg på at opbygge en levedygtig bestand til jagt. Bestanden har siden bredt sig mod vest og findes i dag forvildet i Nord- og Vesteuropa, hvor den betragtes som skadedyr, bl.a. fordi den kan sprede rabies. Desuden udkonkurrerer den såvel ræve og grævlinger som fugle. Især i Finland er mårhunden blevet et stort problem med en bestand på over 1 mio., og den jages systematisk.
Taget fra http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Zoologi/Rovdyr/m%C3%A5rhund
jul 2007
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.446
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
Jeg bryder mig ikke om at vilde dyr skal dræbes, bare fordi de ikke lige passer ind. Det ville da være dejligt med en natur fuld af forskellige dyr, vaskebjørne, ulve, mårhunde, hjorte, elge, kaniner o.s.v., Det rummer vores lille land bare ikke.
Når det drejer sig om dyr, som ikke naturligt er eller har været i den danske natur er spørgsmålet jo om man ønsker at bevare de dyr vi har i forvejen (Og her tænker jeg ikke landbrugsdyr) De risikerer at udrydde mange andre arter, fordi de er så tilpasningsdygtige, og så er det bare andre dyr der må lide skæbnen og muligvis uddø i DK.
jul 2007
jul 2008
Det er rigtigt, vi kan ikke kontrollere ALT - MEN - Mårhunden er ikke naturlig i danmark, Den ville ikke være kommet her med minde man slap en meget stor bestand ud i rusland for mange år siden - Som så "vandrede" denne vej.
Den ville tage mange af vores fugle og smådyr i de danske skove, fugle der i forvejen er lille i bestand :S
Jeg er MEGET stor naturmenneske, er vokset op med ornitologerne og DN mennesker omkring mig - Og min far er lige blevet formand for Danmarks naturfrednings forening i vores kommune - Jeg ved meget om den ( påstår slet ikke jeg ved alt
Jeg har intet imod nye arter i naturen - men det skal ikke være på kompromis for dem der er i forvejen !
jul 2008
jul 2007
jul 2008
Man fjerner mårhunden fra danmark fordi den naturligt ikke burde være her.
Hvilken dyreart(er) ville du ofre for at den måtte være her ??
Lappedykkeren ? vores egern ?
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
Det svarer til at fange mus hjemme i køkkenet - de må godt være i verden, men ikke på steder, hvor de gør skade.
jul 2007
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.824
Det kan få nogle konsekvenser vi ikke kan forudse, hvilket har vist sig tusindvis af gange, hvor mennesker har flyttet arter til steder, hvor de ikke var naturligt hjemmehørende!!!
Lige nu er f.eks. Edderfugle bestanden på Bornholm udrydningstruet, de dør simpelthen af sult på rederne, fordi de ikke har haft tilstrækkeligt med vinterfoder til rådighed, idet der er "importeret" skaldyrsarter, der har udkonkurreret vore hjemlige og som Edderfuglene ikke kan fouragere på.
Igen og igen har man måtte erkende, at flytning af dyrearter skaber voldsomme ubalancer i de følsomme økosystemer, der i forvejen er trængt.
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.196
nov 2008
jul 2007
nov 2008
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.549
Du kan læse om agatudserne i Australien her:
http://viden.jp.dk/galathea/ekspeditionen/reportager/default.asp?cid=18637