{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
639 visninger | Oprettet:

Mårhunden skal udryddes inden 2015 {{forumTopicSubject}}

Jeg fandt lige denne artikel på tv2.dk
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-34769964:kampen-mod-m%C3%A5rhunde-sk%C3%A6rpes.html

Jeg synes helt ærligt at det er forkasteligt at vi forbyder liv. Ja, den kan være til gene - men så må vi også lære at tilpasse os dens natur - så vi begge kan være her. Jeg kan bare ikke lide tanken om at vi udrydder en dyreart fordi vi ikke forstår den og fordi vi ikke accepterer den. Vi tror vi har kontrol over naturen, og når en som mårhunden så kommer forbi, så UUUHA - mister vi kontrollen og den skal udryddes. Tsk.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mårhunden skal udryddes inden 2015
  • #1   5. nov 2010 Vi kan tilpasse os... kan vores natur det ?
    hvis den udrydder levesteder og mad for andre arter, skal den have lov til det ?
    Hvis der kom 500000 mink ud i danmark og de kunne overleve, skulle vi så glo på imens de tog småfugle, mus, rotter, osv osv fordi "Naturen må tilpasse sig - eller dø" ?

• #2   5. nov 2010 Jeg kan altså godt forstå hvorfor den ikke skal være her :

mårhund, Nyctereutes procyonides, mellemstort rovdyr i hundefamilien (Canidae). Længden er 50-60 cm, halen 13-25 cm, og vægten 4-6 kg. Den har en tyk, gulliggrå pels med lange hår, sortnistret på krop og hale, sorte, korte ben og sorte tegninger i hovedet, der giver den et vaskebjørnagtigt udseende.
    Mårhunden har en naturlig udbredelse fra det sydøstlige Sibirien i nord, gennem den østlige del af Kina til Vietnam i syd samt i Japan. Den holder til i tæt skov, gerne i nærheden af vand, og hviler i gamle ræve- eller grævlingegrave. Mårhunde er altædende og tager frøer, fisk, krybdyr, gnavere, insekter og frugt.
    I den nordlige del af udbredelsesområdet sover mårhunden vintersøvn som den eneste art i hundefamilien, dog kortere end bjørn og grævling. Forud for vintersøvnen tager den kraftigt på i vægt ved at spise bl.a. bær. I øvrigt kan den også vågne en time eller en dag midt i vintersøvnen for at fouragere for at holde fedtlaget ved lige, men den fjerner sig aldrig mere end højest 200 m fra hulen, da den ikke kan begå sig i dyb sne.
    Mårhunde lever i par, i hvert fald en del af året. Hunnen føder 5-8 unger pr. kuld, men kan få helt op til 19 unger i et kuld. Begge forældre fodrer ungerne, der bliver kønsmodne som etårige. Mårhunde har været eftertragtet som pelsdyr, og 1927-57 blev der udsat omkring 9000 mårhunde i Rusland i et forsøg på at opbygge en levedygtig bestand til jagt. Bestanden har siden bredt sig mod vest og findes i dag forvildet i Nord- og Vesteuropa, hvor den betragtes som skadedyr, bl.a. fordi den kan sprede rabies. Desuden udkonkurrerer den såvel ræve og grævlinger som fugle. Især i Finland er mårhunden blevet et stort problem med en bestand på over 1 mio., og den jages systematisk.

Taget fra http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Zoologi/Rovdyr/m%C3%A5rhund

• #3   5. nov 2010 Nej men ligefrem at forbyde den??? Vi kan da heller ikke kontrollere jordskælv eller vulkaner. . . . de kommer også frem hvis de vil og tager et par stykker af os med. Jeg synes bare at det er dybt godnat at forbyde dyreracer. . . så skulle vi hellere lade et par stykker af dem blive og så holde øje med at den bestand ikke bliver for stor.

• #4   5. nov 2010 Jeg synes faktisk jeg står med en fod i hver lejr i denne sag, men nok mest i den til fordel for den danske fauna:

Jeg bryder mig ikke om at vilde dyr skal dræbes, bare fordi de ikke lige passer ind. Det ville da være dejligt med en natur fuld af forskellige dyr, vaskebjørne, ulve, mårhunde, hjorte, elge, kaniner o.s.v., Det rummer vores lille land bare ikke.
    Når det drejer sig om dyr, som ikke naturligt er eller har været i den danske natur er spørgsmålet jo om man ønsker at bevare de dyr vi har i forvejen (Og her tænker jeg ikke landbrugsdyr) De risikerer at udrydde mange andre arter, fordi de er så tilpasningsdygtige, og så er det bare andre dyr der må lide skæbnen og muligvis uddø i DK.

• #5   5. nov 2010 Jeg synes bare også at vi som mennesker skal indse, at vi ikke kan blive ved med at have kontrollen over alt som vi så gerne vil. . . . Det er ikke naturligt.

• #6   5. nov 2010 "Jeg synes bare også at vi som mennesker skal indse, at vi ikke kan blive ved med at have kontrollen over alt som vi så gerne vil. . . . Det er ikke naturligt."

Det er rigtigt, vi kan ikke kontrollere ALT - MEN - Mårhunden er ikke naturlig i danmark, Den ville ikke være kommet her med minde man slap en meget stor bestand ud i rusland for mange år siden - Som så "vandrede" denne vej.

Den ville tage mange af vores fugle og smådyr i de danske skove, fugle der i forvejen er lille i bestand :S

Jeg er MEGET stor naturmenneske, er vokset op med ornitologerne og DN mennesker omkring mig - Og min far er lige blevet formand for Danmarks naturfrednings forening i vores kommune - Jeg ved meget om den ( påstår slet ikke jeg ved alt smiley ;) ) Men siger bare at du endelig ikke må misforstå - Jeg elsker den danske natur - Og ønsker at bevare den .
    Jeg har intet imod nye arter i naturen - men det skal ikke være på kompromis for dem der er i forvejen !

• #7   5. nov 2010 Og vi "udryder" den jo ikke som du skriver i starten - Vi dræber humant den bestand der er i DK som ikke naturligt skulle være her eller ville være her uden menneskelig påvirkning.

• #8   5. nov 2010 Jeg kan også godt sætte en fod i hver lejr. .. både for og imod Mårhunden. Jeg kan bare ikke lide tanken om udryddelse af en dyreart.

• #9   5. nov 2010 Det er jo ikke en udrydelse - En udrydelse ville betyde at den ikke var NOGET sted i verden - Nej
    Man fjerner mårhunden fra danmark fordi den naturligt ikke burde være her.

Hvilken dyreart(er) ville du ofre for at den måtte være her ??

Lappedykkeren ? vores egern ?

• #10   5. nov 2010 Anne P.: Den bliver ikke udryddet, men bliver holdt ude af Danmark - der er en ret væsentlig forskel!

Det svarer til at fange mus hjemme i køkkenet - de må godt være i verden, men ikke på steder, hvor de gør skade.

• #11   5. nov 2010 Jeg kan godt se hvad I mener og er egentlig også enig. . . jeg synes bare det er synd at det er nødt til at være sådan.

• #12   5. nov 2010 Selvfølgelig skal vi IKKE beskytte invasive arter, der lynhurtigt vil betyde en urimelig konkurrence til vore herhørende små rovdyr.
    Det kan få nogle konsekvenser vi ikke kan forudse, hvilket har vist sig tusindvis af gange, hvor mennesker har flyttet arter til steder, hvor de ikke var naturligt hjemmehørende!!!
    Lige nu er f.eks. Edderfugle bestanden på Bornholm udrydningstruet, de dør simpelthen af sult på rederne, fordi de ikke har haft tilstrækkeligt med vinterfoder til rådighed, idet der er "importeret" skaldyrsarter, der har udkonkurreret vore hjemlige og som Edderfuglene ikke kan fouragere på.
    Igen og igen har man måtte erkende, at flytning af dyrearter skaber voldsomme ubalancer i de følsomme økosystemer, der i forvejen er trængt.

• #13   6. nov 2010 Nu har jeg ikke læst hele tråden for er lidt doven idag. Men mårhundene har masser af sygdom med som kan smitte dyr i vores natur og vores kæledyr. Så er de aggresive som bare fanden og lever i små flokke på sigt vil de kunne udrydde ræven. De hører slet ikke hjemme i vores natur de kommer helt fra Asien og har aldrig nogensinde levet her i norden før i tiden. Desuden tager de virkeligt mange folks hobby dyr en dame på djursland har allerede mistet et lam, 50 høns og nogen kalkuner til dem!

• #14   6. nov 2010 Kai: Nu blev jeg nysgerrig. Hvad er problemet med agatudserne i australien?

• #15   6. nov 2010 Uf, kan de udrydde ræven??? Så må mårhunden vidst tilbage til østasien. Ville de også kunne finde på at springe på hunde?

• #16   6. nov 2010 Anne: På længere sigt ville de kunne da de formere sig lyn hurtigt og er stærkere og mere aggresiv end den sky ræv de vil kunne drive dem bort og hvis det kom dertil kunne slå dem ihjel. Jeg tror de ville angribe en mindre hund hvis den overrasker dem. Der var et klip i tv fra farm fun hvor ejeren går ind i indhegningen til mårhundene han står halvanden meter fra en af mårhundene og så farre den bare i mod ham. De nogen små hidsige nogen

• #17   6. nov 2010 Trine:
    Du kan læse om agatudserne i Australien her:

http://viden.jp.dk/galathea/ekspeditionen/reportager/default.asp?cid=18637

• #18   6. nov 2010 Lise: Tak smiley

Kommentér på:
Mårhunden skal udryddes inden 2015

Annonce