1.104 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 55 Svar

Hvidt brød Hvidt brød

Min datter har jævnligt - op til flere gange om ugen haft ondt i maven, specielt om morgenen efter at have spist morgenmad. Hun ender så på toilettet og siger det gør rigtig ondt og græder. Hun kommer dog altid i skole og det går da også over igen.

Vi plejer at spise krydderboller om morgenen, men har her i en 2-3 ugers periode gået væk fra hvid brød og spist andre morgenmadsprodukter (Branflakes, Cherrios, havrefras etc.) og i den periode har hun faktisk ikke haft ondt i maven en eneste gang.

Men så her i går aftes, fik vi lidt let aftensmad, franskbrødsmadder, krydderboller og the. Her til morgen har hun så rigtig ondt i maven igen, ud på toilettet og sidde med en spand foran sig. Hun føler at hun skal kaste op når hun har så ondt i maven - hun har formentlig bare kvalme.

Jeg spekulere så på, hvad er det der ikke er godt for maven. Er det bare hvidt brød generelt, eller er det hveden i det hvide brød hun ikke kan tåle. Men godt kan tåle den hvede som er i f.eks andre morgenmadsprodukter da hveden måske er i mindre mængder der ???

Er der nogen som har noget erfaring på det punkt og vil dele lidt ud af den.
Vi vil selvfølgelig igen holde hende fra hvidt brød.

Gluten allergi har også strejfet mig, men slår den lidt væk igen, da hun jo ellers tilsyneladende ikke har problemer med andre fødemidler hvor der er gluten i.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forhave + have 1.500 kr.
  • Klipning af hæk 2.000 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Græsslåning 350 kr.
  • Hjælp til fjernelse af ukrudt i forhaven 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvidt brød
  • #1   24. nov 2010 Svejgaard
    Nu er det jo ikke hver dag at aftensmaden ser ud som i går, det er måske en gang om måneden. Ellers spiser vi sund og nærende kost.
    Men det er ikke det tråden handler om.

• #2   24. nov 2010 efter jeg har lagt kosten om og undgår hvidt brød,
    (og faktisk brød i det hele taget, undtagen 1 skive rugbrød til frokost og ind i mellem 2 stk grov knækbrød om aftenen.)
    har jeg lagt mærke til, at hvis vi er i byen, og jeg spiser flutes, rundstykker, toastbrød osv. så får jeg direkte mavekramper og masser af luft.

min teori er at det er hvedemelet der gør det. Når jeg en sjælden gang bager boller, sørger jeg for at bruge så meget grov mel, som spelt, rug, havre, graham osv. som muligt, og så lidt hvedemel, som muligt - så kan jeg godt spise en bolle uden at få ondt, men kan stadig føle en oppustet fornemmelse.

prøv helt at droppe hvidt brød, og sørg for at hun får proteiner og groft brød i stedet for, så tror jeg hun får det bedre smiley

• #4   24. nov 2010 Karin J
    Det er også det jeg tænker, at vi må prøve. Men der er også hvedemel i nogle af de forskellige morgenmads produkter, og der har vi umiddelbart ikke oplevet noget problem.

Jeg er lige nød til at sige, at min datter er meget småt-spisende og hendes mængde af forskellige madprodukter er meget lille (nogen vil nok kalde hende for kræsen), Eller sagt på en anden måde, der er RIGTIG mange ting som hun bare ikke spiser. Men de ting som hun så spiser er som grundregel sunde ting, hun er heldigvis glad for en del grøntsager og frugt. Hun spiser f.eks. IKKE rugbrød, men vi har da fundet en grovbolle som hun får som madpakke med noget pålæg med nogle grøntsager. Vil også gerne spise grov-knækbrød. Spiser ikke alle slags pasta, men gerne grovpasta/spaghetti. Der er kun en enkelt slags risblanding hun vil spise. De eneste kødprodukter hun spiser er frikadeller og spegepølser.
    Det betyder så, at vi supplere hende dagligt med vitaminpille, fiskeoliepille og D-vitamin (D-vitamin kun efterår, vinter og forår), så vi sikre os at hun får det hun skal.
    I bund og grund er hun en sund lille pige, fuld af krudt og fejler stort set aldrig noget.
    Det er kun maveproblemerne som er et problem, et meget jævnligt problem.

Så pga. hendes noget reduceret fødeindtag, så tror jeg ikke at vi kan undvære hvedemel helt i hendes kost, vil dog forsøge i det omfang det er muligt.

• #5   24. nov 2010 Ulla M
    Jeg ved godt at krydderboller ikke er den bedste morgenmad, men hun har heller ikke altid været vild med morgenmadsprodukter, det er så heldigvis blevet bedre og dermed givet os mulighed for at droppe krydderbollerne om morgenen. Så nu bruges de primært til en ekstra hyggelig weekend morgenmad - de smager jo godt med pålægschokolade på smiley

• #6   24. nov 2010 Hold da op... bare fordi at man en enkelt aften får franskbrød og krydderboller så skal det pludselig forståes som om at man ikke får sund og nærende kost?? For filan folk dømmer hurtigt og bliver negative!
    Vi får da ind imellem også franskbrød til aften, det er sjældent ja men det sker, og så er det med salat, æg og rejer og det passer mig fint en gang imellem uden at jeg har dårlig samvittighed og føler at jeg spiser dårlig mad.

Men ja jeg ville nok få det undersøgt... jeg har aldrig kunne drikke mælk, jeg får kvalme og bliver dårlig af det og mine forældre tænkte 'fuck ... hun kan ikke tåle mælk' men jeg blev testet og jeg kan sagtens drikke og spise ting der indeholder mælk... også havregryn osv. m. mælk på, der bliver jeg ikke dårlig. Lægerne ved ikke hvorfor at det er sådan... men så længe jeg ikke får det dårligt når jeg spiser eller drikker andre ting der indeholder mælk synes de bare at jeg skal undgå at drikke "ren" mælk :o)

• #8   24. nov 2010 Men i bund og grund må vi prøve at holde hende væk fra hvidt prøv og prøve at guide hende over på mere grove spiser.

• #10   24. nov 2010 Mette J
    Ja, man bliver hurtig dømt herinde. Men det ved jeg og så må man jo bare lukke den diskussion med det samme.

Jeg har også tænkt mig at få en snak med vores læge omkring det, men hvis jeg nu selv kan få noget viden om det inden, så jeg ikke bare risikere at han fejer os af (det kan læger godt en gang imellem finde på, specielt hvis de ikke selv ved noget om det). Så derfor søger jeg viden og andres erfaring på området.

• #12   24. nov 2010 Nu har jeg ikke læst hvad andre har skrevet, så måske jeg gentager.

Jeg genkender selv det, med at få dårlig mave efter indtagelse af hvidt brød. Det problem havde jeg selv i en årrække.
    For mit vedkommende handlede det til dels om en skidt tolerance overfor korn generelt og senere kom det da også for dagen at min tarm var mere en almindelig følsom, da jeg udviklede kronisk tarmsygdom.

Der behøver jo ingenlunde at være en sammenhæng som den hos din datter - ikke desto mindre kan det være rigtig relevant at holde øje med det.

Jeg ville personligt gå til læge og få testet hende for cøliaki, hvis hendes symptomer udelukkende er fra indtagelse af hvede.
    Har I eventuelt bemærket noget omkring havre?

• #13   24. nov 2010 Ulla
    Det er da dejligt at du har sønner der er alt-spisende. Jeg kan godt fortælle dig, at det kan være fortvivlende at have et barn som ikke spiser ret meget. Det har været et problem siden hun var helt lille og det har naget mig så meget, at jeg endte med at få mavesår over det, godt hjulpet af en over-emsig sundhedsplejerske.

Men det er ikke sådan at hun aldrig skal smage på nye ting, for det skal hun. Men det er ikke noget vi gør til en daglig kamp. Men ind imellem så smager hun.
    Men ifølge sundhedsplejersken i skolen, så er hun ikke i risikogruppen mht. til mad, fordi hendes madsortiment strækker sig over alle madgrupperne, frugt, grønt, korn, kød. Kun undtaget fisk, som vi klare med fiskepiller istedet.

Hun bliver 8 om kort tid.

• #14   24. nov 2010 Anne R *I love my Silky's* - Tavlemafioso .
    Prøv at giv hende havregrød i en uge og tilbyd hende så rugbrød og se om hun vil spise det efter sådan en uge... det tror jeg godt hun vil :oP
    Ej kan godt sætte mig ind i din situation da min egen lillesøster er næsten som du beskriver det... hun spiser bare intet frugt eller grønt udover kartofler i forskellige afskygninger, hun spiser heller ikke rugbrød, pålæg, fisk eller ost... og mine forældre var mega fustreret da alle vi andre i familien er stort set altædende. Men søster nææ nej, hver gang der kom æble, pærer, agurg, gulerod osv. i maven på hende så kastede hun op... de fandt så ud af at det er syren i skrallen af frugten og grønsagerne hun ikke kan tåle i maven og rugbrød kan hun bare ikke lide. Så mine forældre fandt en god grund til at få ny mikroovn og forærede så hendes klasse den gamle så hun kunne få kartofler, ris, pasta, med tilbehør som f.eks. kylling med så hun kunne varme det i skolen. Til morgenmad spiser hun så havregrød og får hun jo selvfølgelig vitaminer og hun fungere fint på det på den måde... hun har levet sådan siden hun var 5 og hun er en sund og rask pige på 12 år uden nogle sygedomsproblemer den dag i dag :o)

• #15   24. nov 2010 CH
    Hun spiser ikke havregryn. Og jeg ved ikke umiddelbart hvilke andre madprodukter der kan findes havre i. Så ved ikke om der er nogen reaktion på havre.
    Jo, der er måske havre i Cherrios, men det er også det eneste jeg ved.

Umiddelbart er hendes symptomer kun når hun spiser hvidt brød, så mistanken til cøliaki/glutenallergi er ikke så stor, men tanken strejfer mig ind imellem.
    En af hendes klassekammerater har glutenallergi, så jeg ved lidt om det.

• #17   24. nov 2010 Mette J
    Vi har godt nok ikke forsøgt os med havregrød, så det må vi da prøve. Bare ikke første gang en morgen inden vi skal afsted.
    Men vi kan forsøge at prøvesmage det på et andet tidspunkt af døgnet - Hmmm Jeg ELSKER havregrød.

• #18   24. nov 2010 Ulla M
    Jo, jeg kan da godt bestemme hvad hun skal have at spise og tvinge hende til at spise ting hun bare ikke bryder sig om, hvis jeg var fuldstændig ligeglad med om det var under tvang, med et død ulykkeligt barn, et følsomt barn, som måske pga. af en sådan tvang kan gå hen og udvikle spiseforstyrrelser som teenager og hvor vi så ender i langt større problemer end vi har nu.

NEJ, så vil jeg hellere lære hende gode madvaner med de ting som hun gerne vil spise og så ellers hælde så mange grøntsager og grovprodukter i hende som det er muligt.

• #19   24. nov 2010 Jeg ELSKER også havregrød og spiser det tit til morgen det er hurtigt og let og så ligger det en god solid bund der kan holde nogle timer og så kan man altid varrierer det med noget frugt i... jeg plejer at skifte imellem æble, banan, rosiner og pærer ... mums! Og så er det godt for økonomien når man er på SU ;oP

• #21   24. nov 2010 Ulla
    Når du aldrig har haft et barn som sådan, så kan du ikke overhovedet sætte dig ind i hvordan det kan være som forældre, hvor frustrerende det kan være. Så den diskussion gider jeg overhovedet ikke at tage med dig.
    Men når man selv har haft afsindige mavesmerter, så man ligger og vrider sig af smerte og tårerne løber ned af kinderne med mavesår. Så finder man andre måder at få tingene til at fungere.
    Og hun spiser morgenmad, hun spiser groft brød og grønsager til frokost og hun spiser varm mad med grøntsager til aften. Hun spiser bare ikke altid det samme som os. Og sådan er det bare.
    Men det er ikke det denne tråd går ud på. Tråden handler om hendes maveproblemer måske pga. hvidt brød.

• #22   24. nov 2010 Ang. snakken om småtspisende/ at spise ensartet...det har jeg en søn der er, og han har været det siden 3-4 års alderen..
    I mange år anså jeg det som et problem, og pålagde ham at spise hvad vi andre fik...hvilket udløste et ulykkeligt måltid for barnet...og irritationsmoment for os andre...
    Både vores læge og sundhedsplejerske så det ikke som et problem, så længe barnet alligevel får lidt varieret kost (altså både grønt, frugt, kød, brød osv), vitaminer osv...
    Og ved alle aftensmåltider har vi så altid haft små skåle med forskelligt grønt og madbrød af en art... så han har følt han deltog i vi andres måltider...
    Hvorfor gøre det til en plage, at tvinge børn til at spise noget, de kaster op af...og ikke fordi han ikke kan tåle det..

Han er nu 17 år, og kører stadig med de samme madvaner og han fungerer og har udviklet sig fuldstændig som alle andre velfungerende unge smiley

Kan nævnes at han hverken spiser noget med kerner og meget begrænset varm mad...Han spiser ikke ris, pasta, kartofler...De år vi har holdt juleaften ude, har han haft en madpakke med...
    Andres påvirkning/udtalelser omkring det, var faktisk det største problem...

• #23   24. nov 2010 Anne, jeg må indrømme, at jeg godt kan forstå, hvor du kommer fra.

Det er fuldstændig almindeligt at børn har en periode på nogle år, hvor de er rasende kræsne.
    Heller ikke jeg ville i den periode tvinge noget igennem så længe sundheden kan holdes på plads med lidt kosttilskud og vitaminer. Jeg ville ingen konflikter have omkring mad overhovedet.

Så skal jeg være ærlig, så synes jeg du er på rette vej, også selvom det ikke er jordens bedste kost hun får pt.

Om ikke ret længe, så begynder hun at udvide sit repetoire igen - det vil jeg gerne vædde med.
    Det er det almindelige mønster..

Først er spiser de rigtig mange ting, så bliver de superkræsne og så balancerer det sig.

• #24   24. nov 2010 CH
    Rigtigt
    Jeg var også "kræsen" eller havde et mindre madforåd da jeg var barn, dog ikke så lille som min datters. Men i dag der spiser jeg rigtig mange ting og er ikke bange for at prøve nye ting, og opdager hele tiden nye ting som jeg faktisk rigtig godt kan lide. Ens smagsløg ændre sig med tiden, så det man måske ikke kunne fordrage for måske 5-10 år siden, dem smæsker man sig i nu.
    Og det er også sådan jeg regner med at det går for hende. Men da hun er en følsom pige, kunne jeg frygte at hvis vi tvang hende til en hel masse, at det kunne gøre hende madforskrækket i hendes teenager år.

Og som sundhedsplejersken sagde, at så dækker hun over alle fødevaregrupper, så der er ingen fare på færde for at hun bliver fejlernæret. Hun er bare småtspisende.
    Det er faktisk sådan at hver gang hun har været hjemme og lege med en kammerat, specielt i starten, og hun skulle spise med, så spiste hun som en kolibri og de forældre var meget bekymret og troede det var deres mad der var noget galt med. Indtil de fik forklaret hvor lidt hun spiser og at de ikke skal bekymre sig. Nu har de fleste vænnet sig til det. Og vi er nået dertil, at vi ofte ved at hun er sulten når hun kommer hjem, så kan altid trylle et sundt og nærende aftensmåltid sammen til hende i en fart.
    For hun er en lille pige (vejer ikke så meget) så hun skal ikke sendes i seng, uden mad - det kommer der ikke nogen god nattesøvn ud af.

• #25   24. nov 2010 synes også du gør det rigtige - dog ville jeg tilbyde groft knækbrød i stedet for hvidt brød evt. wasa sport+, der er rigtig mange gode fibre i, og så gemme grøntsagerne i en blendet sovs med kulør, så bliver mange ting dækket ind;)

Min datter har også altid været småtspisende, undervægtig og 'kræsen' og rører heller ikke kød, kun når vi får kylling, kalkun og så kan der klemmes boller i karry og frikadeller ned også. Grøntsagerne er kommet efter hånden

kender godt den der emsige sundhedsplejerseke, vi har også været hele møllen igennem - og endte i begyndende anoriksi 15 år 163 cm høj og 38 kg - det var ikke et kønt syn smiley - heldigvis havde vi en fantastisk læge som støttede os hele vejen, og vi fik hende på rette køl, og idag er hun normalvægtig. Det skal nok komme Anne smiley

hu

• #26   24. nov 2010 Karin J
    Kan desværre ikke gemme noget med hverken sovs, ketchup, remoulade eller andre ting som børn ellers plejer at elske.

Må ud og købe lidt mere forskellig grov knækbrød.
    Jeg er nu heller ikke så begejstret for rugbrød, kan bedre lide knækbrød.

• #27   24. nov 2010 Suzy
    Ja, jeg har hørt at speltbrød skulle være bedre.
    Må nok begynde at bage, elv om det ikke er min stærke side. På den måde kan vi sikkert find en form for bolle som ikke giver problemer.

• #28   24. nov 2010 heller ikke hvis hun ikke ser hvad du putter i??

jeg kan gemme både lidt selleri, gulerødder, broccoli, pastinakker, blomkål og andre bløde ting.

koger det op så det er helt kogt, kommer en terning i, og blender det så det er helt mast/jævnt og kommer lidt kulør i;-)

• #29   24. nov 2010 Karin J
    Nope, kan intet skjule - har forsøgt SS

• liza c
    liza c Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #30   24. nov 2010 jeg har selv lidt af nogenlunde samme symptomer og har aldrig fået en diagnose men ved fra min egen erfaring at det er vigtigt at starte op om morgenen med noget groft brød og et glas mælk jeg kan have slemme perioder og gode perioder de slemme hvis jeg springer et måltid over eller feks starter dagen med noget mad fra feks macdonald pga frituren når de anfald sker for din datter giv hende mælk det hjælper får maven til og falde til ro og husk groft brød mælk knækbrød

• #31   24. nov 2010 Sunshine
    Tak for den info om købe spelt-boller. Det ville ellers have været min første løsning, da jeg ikke er den store bager. Men så må jeg jo nok i gang med at bage.

Men har du nogen ide om hvor meget hvedemel der procentvis er i de speltboller ?
    Jeg kan sikkert læse mig til det på pakkerne, men ved jeg det på forhånd behøver jeg ikke bruge krudt på at lede efter speltboller, men bare bage.

• #32   24. nov 2010 Anne R - Det er jo alletiders at begynde at bage, det bliver aldrig for sent at lære det, og hvem ved måske du bliver en haj... Øvelse gør mester, og hvad er bedre end hjemmebag.

Ps. Bagte selv boller igår smiley

• #33   24. nov 2010 Der er mere gluten i spelt end der er i hvede - så er det gluten, der er problemet, så løses det bestemt ikke med spelt, tværtimod.

Er det fordi kornet simpelthen er for raffineret til at kunne optages på en ordentlig måde, så giver det god mening.

Spelt, emmer og enkorn kan man lave noget rigtig godt og velsmagende lyst brød af, der ikke er fuldstændig blottet for næring og fiber.

• #34   24. nov 2010 OG - hvis du vil købe brødet og undgå at betale selv, så er der flere forretninger her og der, der eksempelvis forhandler aurion. http://www.aurion.dk/

Dette mærke er i øvrigt super, IMO... Men koster også lidt mere end vi er vant til at give for melprodukter.

• #35   24. nov 2010 Liza
    Det bliver også det vi går over til med hende.

Solveig Ø
    I mit 42-årige liv har jeg ALDRIG bagt en bolle (jo måske i skolekøkkenet) men ellers ikke. Her er det min mand der bager fødselsdagsboller og da jeg ikke havde ham fik jeg min far til det - hehe

• #36   24. nov 2010 Hehe... du kan altså ikke undgå at betale selv, men du kan undgå at BAGE selv *GGG*

Det lød dælme flot, ellers ;o)

• #37   24. nov 2010 CH
    Ej altså, nu blev jeg lige så glad fordi jeg kunne undgå at betale selv - hehe
    Nå ok, men super hvis jeg kan slippe for at bage til hverdag i hver fald, så kan jeg øve mig en gang imellem. Vil kigge på det.

Det ikke hende som ødelægger vores madbudget, så hvis vi skal købe nogle specielle boller/brød til hende og det koster lidt mere, jamen så må det være sådan. Vi andre kan sagtens tåle det almindelige brød. Så det er ikke hele familien som skal købes ind til.

• #38   24. nov 2010 Ved ikke lige hvor relevant mit indlæg er. Men vil et sige at nu er vi jo ikke alle totale overskudsmennesker der hver eneste dag året rundt står og laver super sund og nærende mad til vores børn. Vi kan altså også sagtens have en aften i ny og næ, hvor vi lige slipper let nemmere om madlavningen.

Vores datter på 2 1/2 er også meget kræsen og jeg tror ikke på at det nytter ikke noget at tvinge noget i hende. Hun får hver aften det samme som os, hvis hun ikke vil have det får hun lov til at få et stykke rugbrød, som vi ved hun kan lide og det er så det.

Jeg kan da lige forestille mig selv at blive tvunget til at spise noget, det kan ikke være sundt for deres fremtidige spisevaner! Selvfølgelig ikke ensbetydende med at de skal have lov til at leve usundt, men det lyder jo bestemt heller ikke til at være problemet her.

• #39   24. nov 2010 CH
    Der ligger faktisk en butik i alle mine nabobyer (næsten) hvor de forhandler det der Aurion. Så det kan da ikke være bedre - så må jeg bare på jagt smiley
    Super. Der kan man sikkert også få andet end brød og boller, måske kiks og knæbrød etc. etc.

• #40   24. nov 2010 Charlotte H
    Præcis.

• #41   24. nov 2010 Hehe Anne, så kan jeg godt se det bliver lidt af en udfordring, men som sagt, øvelse gør mester. Det er ikke så svært, man skal bare altid huske på at der kan stå at der skal 1 kg mel i, så er det ikke sikkert at det hele skal bruges, dejen må hellere være for klæg, en den må være for tør.

Når dette er sagt, så er jeg overbevist om at det skal du nok få lært. Det er ikke så svært. Held og lykke med bollebagningen, og sig endelig til hvis du mangler nogle godr opskrifter på forskellige boller, så har jeg da lidt liggende... Også af de sunde!

• #42   24. nov 2010 Solveig Ø
    Det skriver jeg mig lige bag øret smiley
    Tak

• #43   24. nov 2010 Guldbageren har også speltbrød... men aner ikke om der er andet mel i :o/

• #44   24. nov 2010 Rotterne
    Hvis det var det program hvor f.eks. et af børnene kun levede af chokolade og en bestemt slags chips - jo så så jeg det godt. Men der er vi heldigvis ikke smiley

Rigtig god idé med den der madlog - det kan ikke være så svært at føre. Det sværeste er dog at finde ud af hvad hun har fået til eftermiddag i SFO'en, hvis hun ikke selv husker det. Tror dog som oftest ikke at hun får andet end frugt, da hun som regel ikke kan lide det de får. Og frugt tror jeg ikke der er nogen problemer med overhovedet.

Hun er for øvrigt for lidt over et år siden blevet allergitestet fordi hun ofte får nælder, men det er som at lede efter en nål i en høstak hvad hun får dem af. Men jeg kunne finde ud af om hun var blevet testet for hvedemel ! ?

• #46   24. nov 2010 Ulla
    Det var ikke hende der havde mavesår. Det var mig der fik det pga. bekymringer over at hun ikke tog nok på i vægt da hun var baby og en sundhedsplejersken der gik i overdrive over det, til trods for at min datter var frisk, fuld af krudt og helt på på højde med de øvrige babyer i hvad de skulle/burde kunne i de forskellige alderstrin.
    Så jeg sammenligner ikke, men fortæller at jeg IKKE ønsker at gennemgå det igen og at vi derfor har valgt et mere afslappet forhold til, at hun ikke nødvendigvis spiser det samme som os.
    Og så har jeg selv som barn blevet tunget til at spise nogle ting som jeg absolut ikke brød mig om, men det fandt mine forældre hurtigt ud af at det kunne de godt opgive. Jeg spiste det, men kastede det hele op på tallerkenen lige bagefter. Men resultatet er at jeg i dag ikke vil røre det mad med en ildtang - jeg afskyr det.

• #48   24. nov 2010 Præcis og den ene måde kan fungere for nogle børn og forældre og den anden måde fungere for andre. Og det må man bare acceptere.

Og så kan du prise dig lykkelig for at du ikke har behøvet at have de spekulationer som vi har haft.

• #49   24. nov 2010 Rotterne
    Hun siger at hun oftest ikke spiser noget om eftermiddagen i SFO'en, fordi hun ikke er sulten. Men ellers er det mest frugt.
    Vi må prøve at se hvad vi kan finde ud af, om de kan lokkes til at skrive i en bog hvad hun får at spise.
    Log-boget kunne i princippet bare være en lille kalender af en slags - de må jeg have kigget efter.

• #50   24. nov 2010 Rotterne
    Tusind tak for dit forslag til hvordan vi smartest kan føre log-bogen, de er rigtige gode og brugbare (lyder som om du er vant til at føre log-bog) smiley
    Tror jeg straks vil lave et word-dokument, så vi kan komme i gang.

Har her til aften købt glutenfri knækbrød og glutenfri frikadeller - men frikadellerne synes hun var for stærke i smagen, så de blev kasseret. Men jeg kan lave nogle selv på kartoffelmel.

• #51   24. nov 2010 Mullet
    God information - tak.
    Jeg tænker at jeg primært vil prøve at købe glutenfrit, for så er jeg sikker på der ikke er hvedemel i.

• #53   24. nov 2010 Ulla, det er faktisk undersøgt - og det hænger sammen med børns fysiske udvikling, at de i en kort årrække fra 6-9 års alderen skruer helt ned for smagsvarianterne.

Det handler ikke om forældre...

• #54   24. nov 2010 Ulla
    Hun er blevet testet for allergi og man fandt intet - på de priktest de lavede. Så hun er umiddelbart ikke allergisk.

Og diskussionen om det er forældreskabt eller ej omkring børns "kræsenhed" er definitivt slut i denne tråd. Som jeg skrev til dig tidligere, så vær du bare glad for at du har haft det nemt på det punkt med dine børn. Havde du haft et barn som mit, havde dit syn på det nok været anderledes. Men det kan du ikke sætte dig ind i når du ikke har stået i det.

• #55   24. nov 2010 Mullet
    Det må du rigtig gerne smiley

• #56   24. nov 2010 Mullet
    I morgen er helt fint.

Jeg mener at hvis man rigtig skal finde ud af om man har glutenallergi/cøliaki, så skal man igennem en tarmundersøgelse, hvor de kigger på tarmens slimhinde og der kan man se om gluten har gjort skade og man derved er glutenallergisk.

• #57   24. nov 2010 Rotterne
    Jeg vil lede efter sådanne emner på nettet. Og så har jeg jo også forældrene til en af børnene fra min datters klasse. Der er både moderen og datteren glutenallergiker. Så der kan jeg også få gode råd og vejledning.

• #58   24. nov 2010 Jeg stoler heller ikke på de allergitests.

De skelner i øvrigt ikke mellem intolerance og allergi - og de spotter ikke en intolerance.

Jeg har selv måtte ty til den alternative verden for at få en fornemmelse af, hvad der er skidt for mig, og hvad der er godt.
    Det har til gengæld været rigtig givende.

• #59   24. nov 2010 Mullet
    Jeg skal jo ikke kunne sige om jeg har 100% ret mht. tarmundersøgelsen.
    Men da jeg var dagplejer havde jeg et barn i pleje, som pludselig væltede og hun fik lavet tarmundersøgelse samt blodprøver og fik konstateret glutenallergi. Hun er nu også min datters klassekammerat. Hun havde ellers haft det fint, jeg havde dog lagt mærke til at hendes afføring var lysere end sædanligt. Men pludselig en dag blev hun meget syg og de fik det undersøgt og hun kom først tilbage i dagplejen 2 måneder efter. Og så skulle jeg til at tage specielle forholdsregler mht. hendes mad.
    I dag går det rigtig godt, hun ved selv rigtig mange ting som hun ikke kan tåle.

• #60   24. nov 2010 Det er rigtigt, at man får lavet tarmundersøgelse når man skal tjekkes for Cøliaki.
    Man kigger efter forandringer i tarmslimhinden i den allersidste del af tyndtarmen.

En blodprøve er ikke nok til at udelukke cøliaki.

• #61   24. nov 2010 CH
    Så havde jeg ret. Det er nogle år siden nu, så havde glemt præcist hvordan det vat. Tak smiley

• #62   1. dec 2010 Nå, min datter har nu været uden hvidt brød i nogen tid nu og der har ikke været nogen ondt i maven.
    I går var vi så på besøg hos en veninden jeg har og der fik vi hotdogs til aftensmad. Jeg havde taget nogle glutenfri knækbrød med og jeg havde sagt til min datter at jeg ikke synes hun skulle spise hotdogs-brødne. Hun ville dog rigtig gerne have et. Jeg advarede hende og sagde at hvis hun fik ondt i maven i morgen tidlig, så vidste hun hvorfor.
    Egentlig tænkte jeg, at det var måske godt at hun kunne se en sammenhæng selv, så hun kunne lære af egen erfaring, at hvidt brød tilsyneladende ikke er rart.
    Og ganske rigtig, så havde hun ondt i maven her til morgen. Vi snakkede lidt om det, og hun kunne godt se at det ikke var godt.

Nogle gange så skal børnene bare have lov at lære af deres egne erfaringer.

• #63   1. dec 2010 Besøget i går var ikke just planlagt i god tid, så ingen tid til at finde på noget andet end knækbrød. Og så spiser hun aldrig pølse og brød som hotdog, men hver for sig.
    Vi er begyndt at fortælle familie, venner, skole og SFO om vores mistanke. Og vi skal da have fat på de forældre fra klassen som har et barn med gluten-allergi, for vi skal da helt klart have hørt hvor i Sverige de tager hen og handler glutenfrit. Markedet i Sverige er meget meget meget større end det er her i DK. Så der kan man sikkert også få pølsebrød, boller og mange flere spændende ting end bare knækbrød. Og så må vi jo bare afsted og handle lidt stort ind til fryseren af og skabene.

Vores Kvickly havde på et tidspunkt sat 5-6 hylder af til kun glutenfrit, diverse ting. Men da det formentlig har været alt for dyrt, så folk ikke køber nok er meget af det droppet. Hylderne er væk, så nu skal man lede efter de få produkter de har tilbage iblandt ALT det andet. Lidt ærgeligt. Men jagten går videre.

• #64   1. dec 2010 Suzy
    Ja, det kunne jeg også prøve. Det tænkte jeg ikke lige på. Tænkte bare at starte bilen og køre til sverige smiley

I italien kan man også få mange flere glutenfrie produkter end herhjemme, så det skulle i hvert fald løse problemet når vi tager på ferie, hvis jeg altså så lige kan finde ud af at læse de italienske indholdsfortegnelser - hehe.

Kommentér på:
Hvidt brød

Annonce