{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.126 visninger | Oprettet:

Når børnene vil skifte navn... {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt i et dilemma - mine børn hedder pedersen til efternavn, efter deres far som de så ikk har set i 3 år ...
Nu er den "store" på 6, kommet i tanke om at han vil hedde nielsen ligesom mor og mormor, og egentlig kan jeg godt følge ham, men jeg er lidt i tvivl om han ikk er lidt for lille endnu til at ta stilling til det ??
Den lille, hun siger også hun vil hedde nielsen - men det er nok mest medløber genet der kommer til udtryk der smiley

Hvis de skal skifte navn, hvordan gør man så - vi har jo stadig fælles forældre myndighed, og statsforvaltningen siger det ikk er til at lave om ....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når børnene vil skifte navn...
  • #1   8. dec 2010 Syntes du skal sige at de godt kan skifte navn når de er blevet gamle nok til at tage beslutningen selv. At du intet har imod det - Men at de må vente nogle år endnu :O)

    Det havde jeg gjord smiley


  • #2   8. dec 2010 Det skal man på kirkekontoret, og så længe I har fælles forældremyndighed og at deres nuværende navn som de vil have ændret tilhører deres far så skal de have en skriftlig godkendelse fra faren om at de godt må ændre deres efternavn.. -så længe de er under 18, den dato de fylder 18 skal de ikke længere have sammentykke fra nogen. Gjorde det selv i sommers, jeg måtte vente til jeg blev 18..

  • #3   8. dec 2010 desuden koster det 460 + gebyr per barn at få skiftet navn, og det er uanset om du får lov til det eller ej. Det er en vurderings sag for kirkekontoret om barnet må skifte navn (f.eks er det jo ikke alle navne man kan få)


  • #4   8. dec 2010 Jeg hed Jørgensen (ligesom min far) til efternavn indtil jeg var 5.. Der kom min lillesøster til verden og vi kom alle 3 til at hedde Agner efter min oldefar.. Dengang kostede det ikke noget at skifte efternavn?

  • #5   8. dec 2010 jeg tænker også at de bør vente, men måske er det nemmere når de er små og endnu ikk "registreret" så mange steder ??

    Men får sku nok alligevel ikk lov af min eks, så må de vente til de bliver 18 .....


  • #6   8. dec 2010 Du kan godt få den fulde forældremyndighed over børnene. Du skal bare ansøge om det. Jeg kender flere, som har gjort det, og du har jo et godt argument, hvis de ikke har set ham i 3 år, som du skriver

  • #7   8. dec 2010 linda - jeg har været møllen igennem, og fik af vide grænsen er 5 år, og så skulle han faktisk både være kriminel, misbruger og gerne i fængsel hvis man skulle få ene forældre myndighed ....
    det er pga den "nye" forældre ansvars lov .....


  • #8   8. dec 2010 Det er da surt, at det er ændret... specielt når han ikke viser interesse for dem.


  • #10   8. dec 2010 Uh, jeg synes, den er svær for på den ene side, nej, som 6-årig er man hverken gammel nok til at tage stilling til eller ansvar for at skifte navn. På den anden side, kan jeg godt forstå, det faktisk har en betydning for følelsen af, hvor man hører til. Hvorfor skal man hedde det samme som en mand, man vel knapt nok kender og ikke har set i 3 år. Det er jo dig og måske også mormor, der er deres familie og så må det sgu være lidt underligt at edde noget andet.

    Nu ved jeg ikke, hvor tit og hvor meget, han taler om det, men kunne du ikke måske lade der gå en tid og så kunne DU tage beslutningen, så det ikke er noget din søn, men du har bestemt?

    I den alder tænker man rigtig meget over hvem man er, hvor man hører til osv., især hvis man ikke lige har en "normal" kernefamilie. Min fætter døde, da hans søn var 5. Han er meget sammen med sin farmor (min moster) og derfor ser mine forældre og jeg også en del til ham. Han går virkelig meget op i, hvad han har af familie og hvad vi er til ham og var til hans far. Han er 9 år nu og sidst vi var sammen havde jeg Disen med og det var virkelig vigtigt for ham, at fordi jeg er hans grandkusine og Disen er min hund, så er han jo også i familie med hende (hun er så hans grandkusinehund :D). Så jeg kan virkelig godt forstå din søns behov for, at komme til at føle, at det hele passer sammen og ikke mindst, at han passer rigtigt ind.


  • #11   8. dec 2010 marianne - du fik forklaret det jeg ikke kunne få sat ord på ....
    Jeg kan nemlig også godt forstå det er mærkeligt for ham - og mange tror jo automatisk de hedder nielsen - så må han forklare, nej jeg hedder pedersen og så kommer den - moar, hvorfor må jeg ikk hedde nielsen ligesom dig og mormor ......

    Men jo 6 år, det er meget tidligt, og i mit univers er han jo mark pedersen - tror jeg ville ha sværest ved at vænne mig til at han hed nielsen ...... smiley
    Men det ville nok være nemmere ... at vi alle hørte sammen ....


  • #12   9. dec 2010 @maria: det er vist også mere end 10 år siden du var 5 ;)...


    Det er generelt nogle røv regler, hvis den ene ikke overgiver forældre myndigheden jamen så det bare ærgeligt :s og selvom vedkommende så gør det, kan det så stadig være svært... smiley

    I hører jo sammen selvom I ikke hedder det samme til efternavn! Der er så meget andet der knytter jer sammen end et navn..


Kommentér på:
Når børnene vil skifte navn...

Annonce