652 visninger
|
Oprettet:
Har du ændret holdning til krigen? {{forumTopicSubject}}
Jeg tænker på Afghanistan. Hørte forleden, at opbakningen i befolkningen var dalet markant og der var så et interview med en kvinde, hvis søn jeg mener, havde været afsted, men var kommet hjem i nogenlunde god behold.
Hun havde ændret holdning fordi hun syntes, det var lige i overkanten med de 39 (?) danske soldater, der har mistet livet dernede.
Det irriterede mig, jeg ikke kunne spørge hende, hvad hun havde forestillet sig. Det er trods alt en krig og folk dør jo. Men nu kan jeg så spørge alle jer, der måske har det på samme måde som hende. Hvad havde i forestillet jer?
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Og jeg tror nok, at den grænse for mig er overskredet. Det går ikke godt NOK i forhold til de tragedier, der hele tiden tikker ind.
Og jeg ved godt, det er lidt hyklerisk, men jeg fik først rigtig konsekvenserne af den krig at mærke, da en hundefører, der var meget afholdt i de kredse jeg kommer, blev slået ihjel i 2010.
Og den smerte, det påførte alle dem, der holdt af ham, den står bare IKKE mål med det, der er udrettet i Afghanistan. Og han er kun 1 ud af 39.
Så min opbakning, som bestemt har været der, er der ikke så frygteligt meget mere...
Til krigen, vel at mærke - soldaterne har min fulde støtte.
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.623
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.870
CH
Men ville resultaterne, uanset hvor gode de var, nogensinde kunne stå mål med den smerte og de tab, som nogle af soldaterne og deres pårørende oplever? Det er det, jeg ikke helt forstår, hvordan man kan gøre op og sige, nej NU er det for meget. Hvilke resultater havde gjort det ok, at vi mistede 39 soldater? Eller omvendt, hvor mange menneskeliv er de resultater, vi så HAR opnået værd?
Vores "kære" Forsvarsminister sagde faktisk noget fornuftigt i går!??! :-0, at for dem, der mister livet og for de pårørende, der mister en, de har kær, vil prisen ALTID have været for høj.
Men det er jo ikke anderledes nu end da krigen startede og det e4r derfor, jeg ikke helt forstår, hvorfor man så pludselig skifter holdning
aug 2006
Hvis taleban var blevet nedkæmpet - ikke bare fysisk men også mentalt, så ville de 39 soldaters liv være ofret til fordel for sikkerhed for millioner af mennesker.
Det er et stort offer for den enkelte og for de pårørende - men med kæmpe stor værdi for resten af verden.
Det var det, der var meningen med den krig. Og det mål tror jeg ikke længere kan nås.
Og så synes jeg ikke det er ofrene værd...
dec 2008
Vil det sige, at du på et tidpunkt har troet, vi kunne nedkæmpe Taleban?
aug 2006
For mig gav det mening med at gå ind i afghanistan med det formål at skabe fred i en fart. Ikke at være i aktiv krig i årevis.
Irakkrigen til gengæld, var jeg i allerhøjeste grad modstander af.
Jeg kan ikke være sort/hvid med sådan noget. Det er ikke for/imod krig, det vil være frygteligt naivt, synes jeg. Men jeg kan, ud fra de informationer jeg bliver givet af pressen og det, jeg selv kan finde, vurdere om jeg ud fra det synes der er en mening. Og ja, de syntes jeg der var med Afghanistan. Erfaringen er nu en anden, og så er holdningen også.
Og ja, jeg tror på, at Taleban kan nedkæmpes. Men det er helt tydeligt, at det skal gøres på den værdimæssige bane, hvor det nu er begyndt at skride voldsomt.
maj 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 374 Svar: 2.882
Jeg syntes dr er sååå mange ting det spiller ind i mine tanker nå dette emne kommer op både i tv'et og andre steder på nettet...
Det første jeg tænker er soldaterne og deres familie kender risikoen for at de kommer hjem i kister er rigtig stor, og de "vælger" næsten selv og tage der ned, næsten mener jeg med at hvis de vil have en fremtid inden for forsvaret så skal de afsted så vidt jeg ved..
Ja vi er har mistet 39 mænd, men hvad er det i forhold til Briterne, Franskmændene, eller for den sags skyld USA... Jeg ved godt vi er mindre meen tror stadig de andre har midstet flere hvis man regner procenten ud imellem landene...
Udover det så ser jeg faktisk ikke formålet hvorfor vi er der, for der nede holder de sq ikke op med og slogs før der ikke er flere tilbage på begge sider, lige meget om nato så er der eller ikke... og hvis jeg skal være ærlig så tror jeg faktisk aldrig de får et rolig land...
Meen kan godt se hvorfor vi er med det nede det er simplehen for og rede røven på os selv hvis det en dag skulle komme krig så har vi natos støtte.. selvom jeg tvivler på det sker..
Meen om jeg har ændret holding syntes det tror jeg ikke... om jeg er på den ene eller den anden side ved jeg heller ikke helt... meeen jeg er sikker på at hvis min bror eller ligne vælger og tage der ned ville jeg aldrig have ro før det familie medlem kom hjem i ordenligt og levene tilstand
Hov det blev hvis lidt lagt
aug 2006
Det var et de skulle, noget andet der er sket... Formål og resultat er ikke sammenhængende..
dec 2008
Lige på det punkt er jeg helt sikkert frygtelig naiv :D, jeg VIL simpelthen ikke forsøge at retfærdiggøre en krig og det rejser selvfølgelig en masse andre spørgsmål og dilemmaer. Men jeg synes, det , om muligt, er endnu mere naivt at forestille sig, man kan skabe fred i en fart.
For mig at se, er der ikke ændret så meget ved selve krigen fra starten til nu, men realiteterne er kommet meget tættere på den enkelte dansker og derfor begynder det at gå op for folk, at det nok ikke er så nemt eller godt.
aug 2006
Problemet er, at man ikke kan vide alt. Når man danner en holdning så skulle den meget gerne være ud fra de informationer, man har til rådighed - og de er aldrig de samme når man står ved starten af en indsats da den jo på dette tidspunkt er ren teori og i øvrigt HELT befængt med spin for at få opbakning til det.
Noget andet er, når man kommer lidt tættere på virkeligheden, når verden nu har forandret sig i modsat retning af det tiltænkte. Og det er DERFOR folk forandrer holdning.
Fordi informationerne forandrer sig. Og fordi kommunkationen forandrer sig.
aug 2006
For jeg har helt glemt, at det der faktisk er flere parter i en konflikt. Og det ikke er nødvendigvis er MINE værdier - de fredselskende og fredssøgende, der deles.
Fredsbevægelser er af vore modstandere ene og alene opfattet som værende fuldstændig til grin og et udtryk for svaghed hos os.
Og så kan man spørge sig selv, om vi SÅ når nogle vegne med diplomati overfor de mest rabiate og konfliktsøgende?
Det er tragisk, men jeg tror desværre det er sandt...
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 515
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
Men efter hvad jeg ser og hører, så mener vores soldater de gør en forskel dernede og hvis de samtidig mener det er "prisen" værd, så skal jeg ikke gøre mig til dommer over deres missioner.....
I mine øjne er det en krig der ikke kan vindes, de kæmper mod en "skjult" fjende og sovjet opgav også dernede (selvom det er forskellige baggrunde)
Men kan de f.eks få sikret halvdelen af landet i første omgang, så kunne man jo håbe afghanerne selv med tiden kan få styr på resten, at ændrer et folk´s holdninger/livsstil tager mange mange år...
Så som det nok kan læses, er jeg meget splittet, da jeg inderst inde ikke ønsker nogen former for krig.
Det der slog mig igår i udsendelsen var, at det jo "blot" er store knægte mange af dem vi sender ud, synes der burde være en minimums alder på sådanne udsendelser, f.eks 25 år, så har folk haft tid til at tage stilling til om det er prisen værd for dem og deres nære.
Når alt dette er sagt, så har jeg den største respekt for folk der vælger dette erhverv
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.634
Men jeg har aldrig aldrig forstået hvad vi tøffer rundt dernede for.
Vi udretter intet, og jeg har endnu ikke forstået HVAD det er vi forsøger at udrette!..
Og at børn så oven i købet blier sendt ned for at blive slået ihjel, gør det så bestemt ikke bedre..
maj 2008
Jeg har noget familie han var i livgaarden og han ville faktisk gerne forsætte men så skulle han afsted og det havde han faktisk sagt ja til lige indtil de indledene prøver kommer hvor de skal skrive deres afskeds brev til deres familie det var der det gik op for ham at risikoen var for stor... og han var ikke mere end 20-21 dengang...
Efter han sagde nej til og tage afsted kunne han ikke bruges..
Det væreste ved denne krig er at de soldater der kommer hjem er "skadet" for livet, noget vi andre nok ikke helt forstår, vi kan kun tænke os til det..
jeg tror ikke den danske stat ved hvor meget sådanne en krig gør ved de mennesker der overlever, der bagefter skal leve med angst og rigtig rigtig dårlige minder... og de er måske kun 23-24 år og har et helt liv foran sig, meen det bliver aldrig det samme når de kommer hjem de er og bliver mærkede for livet lige meget hvor meget hjælpde får..
dec 2008
Tak for dine svar. Hvis jeg lige gør dig til talsmand for alle, der har ændret holdning, har jeg jo faktisk fået et ret præcis svar på mit spørgsmål: "Hvad havde i forestillet jer".
Jeg tor bestemt også, der er mennesker både i Danmark og længere væk, som er udenfor rækkevidde når vi taler om fred og demokrati. Nok er jeg naiv, men ikke så naiv, at jeg tror, vi kan få en verden, hvor alle bare lever i fred og harmoni, men min holdning er jo så, at man ikke øger deres forståelse ved at smide bomber i hovedet på dem. Det virker noget modsætningsfyld at forsøge at skabe fred og demokrati med krig.
Man kan jo heller ikke ligefrem sige, at danskernes forståelse for diverse terroristers synspunkter er blevet større gennem en øget trussel, så hvorfor skulle det virke den anden vej rundt.
aug 2006
Hvad havde vi forestillet os - jeg må hellere skrive, at jeg aldrig har jublet over nogen former for krig. Sådan som jeg har haft det med Afghanistan har været i form af en smal accept, ikke en thumbs up ;o)
I forhold til at bruge bomber til at øge forståelse - nej, det tror jeg heller ikke på. Men jeg tror heller ikke på, at diplomati kan øge forståelsen. Disse mennesker VIL konflikten, krigen og terrorren. Det, der virker - I know, det lyder ikke fredselskende - det er at fjerne dem fra jordens overflade... Og vi kan ikke tale dem væk, selvom vi ville.
dec 2008
Bergamasco
Jeg tror faktisk godt, "staten" er klar over, hvad det har af konsekvenser at have været i krig, men det er jo bare en del af prisen. Til gengæld tror jeg ikke, de enkelte soldater nødvendigvis kan forestille sig det og især når vi taler om de helt unge, er det jo en af ungdommens styrker/svagheder, at man føler sig nærmest udødelig og har svært ved at forestille sig konsekvenser på længere sigt.
Øv, jeg skal altså lige på arbejde (meget ubelejligt). Det var nok lidt tosset at tage hul på sådan et emne et par timer før, jeg skulle ud af døren, men jeg vil gerne lige sige jer alle tak for, at det foreløbig er lykkedes at berøre et så følsomt emne uden at råbe og skrige. Thumbs up til jer
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
Så længe der er fattige analfabeter, så længe vil disse regimer ha' et godt tag i deres befolkninger. Vejen er uddannelse, uddannelse, viden og atter viden. Men det er noget, der vil tage generationer.
Jeg har utrolig ondt af det afghanske folk, der har været besatte igennem så mange år af først den ene og så den anden. Og filmen i aftes gjorde egentlig bare, at jeg fik endnu mere ondt af dem, når de fortæller om, hvordan de står som en lus mellem to negle.
Jeg tror ikke på, at Taleban kan bekæmpes, og det virker egentlig som om landet er endnu mere i kaos nu end før....
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 780
har ikke den mindste medfølelse for alt det dernede der er ikke andet end problemer med muslimer verden rundt
maj 2008
nov 2007
Følger: 33 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 182 Svar: 2.661
nov 2005
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 4 Emner: 831 Svar: 4.393
Men på det personlige plan, mener jeg at prisen er for høj.. Jeg har mistet en morbror samt en kammerat dernede, og jeg har 2 venner der skal derned her d. 27/1..
Men så længe soldaterne mener de gør en forskel, så tager jeg hatten af for at de kæmper for vores land!!
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
vi har også modtaget terrortrusler pga nogle meget fine tegninger.....
det har ikke noget med krigen at gøre....
hvad tror du selv at de hader os mest for?
synes DU at det er okay, at terrorrister dikterer hvad vi må og ikke må i vores eget land?
jul 2006
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 58 Svar: 1.716
apr 2007
apr 2007
dec 2008
Jeg tror desværre, at hver gang man fjerner én fra jordens overflade øger man blot konflikten og giver endnu flere mennesker grund til at hade. I mine øjne er det skruen uden ende. Jo større trussel man ser udefra jo større er motivationen også for selv at blive en del af konflikten. Det kan godt være, man heller ikke kan fjerne dem med fornuft og samtale, men man kan måske undgå at optrappe. Som can.alt tror jeg, at eneste mulighed i længden er uddannelse, oplysning, viden og i den dur.
Bergamasco
Hvis de har fulgt bare en lille smule med i skolen, bør det i hvert fald ikke komme som den store overraskelse, at hjemvendte soldaer f.eks. kan føle sig nødsaget til at bo i en skov for sig selv. Det har man jo set før.
Cathrine ø
Jeg synes bestemt ikke, medierne kun viser det dårlige nogle gange nærmest tvært imod. Men billedet er måske ved at blive lidt mere realistisk end det var i begyndelsen.
Jer der mener, man bare skulle bombe hele mellemøsten væk, at alle muslimer er terrorister og lignende nuancerede holdninger:
Jeg undrer mig over, hvad forskellen i et større perspektiv er på om man sidder i den ene eller den anden ende af verden og synes, de andre er nogle idioter fordi de tror på noget andet, lever på en anden måde end man selv gør og har andre værdier, hvorfor man bevæbner sig og rejser ud for at fjerne dem. Med jeres holdninger må i da, om nogen, kunne forstå de terrorister, der mener vi er en trussel og med vold forsøger enten at udslette os eller bombe os til fornuft.
dec 2008
Der er jo ikke tale om at stikke halen mellem benene, når man som udgangspunkt ikke mener, vi skulle være taget afsted.
Mht om terrorister skal diktere, hvad vi må i vores land, jamen rejser vi så ikke netop til Afghanistan og dikterer med våben, hvordan de skal leve dernede? Og krigen er vel næppe et forsvar for vores ret til at tegne Muhammed, da den vist startede en del år før vi fik trang til at demonstrere, at man i DK har lov til at træde andre mennesker over tæerne så hårdt, man har lyst til, så længe det ikke lige falder sammen med vores egne tabu
dec 2008
For mig er det ikke kun et spørgsmål om hvorvidt den enkelte soldat er der friviiligt. Eftersom jeg er dansker, er jeg på sin vis også tvunget "med" i en krig, som jeg slet ikke kan stå inde for. Min mulighed er så at ændre mit statsborgerskab, en tanke der faktisk strejfer mig oftere og oftere efterhånden, men det er også noget af et skridt at tage, synes jeg
apr 2007
fx pga tegningerne.....
synes det er en meget naiv tilgang til tingene..... "var vi ikke taget derned, ville vi ikke blive udsat for terror"
sådan hænger tingene bare ikke sammen...
apr 2007
(hilsen hende, der også har en soldat tæt inde på livet)
apr 2007
nov 2005
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 4 Emner: 831 Svar: 4.393
Stemmer i med T Hysted og kaster hænderne i vejret...
apr 2007
nogle af os, er tættere på det end andre.... og nogle sidder stadig i deres lille naive bobbel og undrer sig over, hvorfor man ikke bare ryger en fredspibe..... :-S
ryge en fredspibe, og bare blande sig udenom......
aug 2006
Jeg tror du har lyttet grundigt efter, når din kæreste har udtrykt sig ;o)
apr 2007
de fleste...øøøhm... "tør" bare ikke se det større billede og erkende, at verden ikke er lyserød, og at vi ikke har "helle" her i lille DK.....
aug 2008
Og nej, en soldat skal ikke gå dernede og tænke på dem herhjemme og være bekymret - i sidste ende sætter det kammeraternes liv i fare...
Når det så er sagt, så er der mange lande vi kan gå krig med for at rette op på deres stenalderlige verden - skal vi det? Skal vi gå ind i Pakistan, Yemen. Syrien - ja, fortsæt selv remsen?
dec 2008
Jeg vil også gerne understrege, at jeg aldrig kunne drømme om at svine en soldat for det job, han/hun udfører. Jeg synes, du blander to ting sammen. Det er ikke soldaterne, der har besluttet eller har ansvaret for, at vi er gået ind i Afghanistan og jeg mener heller ikke under nogen omstændigheder, det er dem, der skal beslutte, om vi skal blive der.
Ligesom vi herhjemme kun ser "vores" version af krigen, ser de dernede jo også kun "deres". Der er også nogle større linjer og en god portion politik.
aug 2008
Har du ændret holdning til krigen?