{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.495 visninger | Oprettet:

Andre på kontanthjælp ? {{forumTopicSubject}}

god aften, vil høre om andre her inde er på kontanthjælp, og hvor meget i får ?

jeg står nemlig og skal modtager kontanthjælp fra den 1-2 hvor jeg vil få 8700 og kan da slet ikke se mig ud af dette, da det ikke er til at leve af.. jeg har tidligere vært på revalidering, men pga af jeg ville skifte uddannelse, fjerner de min revalidering til jeg kommer igang igen, jo egenligt også fair nok..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Andre på kontanthjælp ?
  • #1   20. jan 2011 Det skal nu nok passe, synes det lyder rimeligt i forhold til hvad den slags plejer at være på.

• #2   20. jan 2011 Jeg får 9800 Men er os forsøger..

• #3   20. jan 2011 Jakob N:

8700,- udbetalt eller før skat smiley ?

• #4   20. jan 2011 Du mener at 8700 kr. ikke er til at leve af? wtf????
    Hvad gør vi andre så som er på SU?

Du må jo fjerne nogle af dine udgifter, værre er det vel ikke.

• #5   20. jan 2011 hvor meget får man da i revalidering
    jeg får 9.500 udbetalt i kontant hjælp

• #7   20. jan 2011 WOOOOW Det var meget smiley :O smiley :O

Jeg får 3000 som hjemmeboende og ville få ca 5000 som udeboende smiley :O smiley

• #8   20. jan 2011 Kira - Det er vidst først når man er 25+ smiley

• #9   20. jan 2011 Kira R:

Nogle gange glemmer man at SU er en hjælp og ikke en forsøgelse det vil jo sige at en del arbejder ved siden af ved godt det ikke kan lade sig gøre ved alle uddannelser, men man ser tit at folk tilpasser sig ind for ikke at overskride grænsen for hvor meget de må arbejde så de ikke får taget SU'en fra dem eller skal betale noget tilbage..

Hvis denne grænse ikke var ville en del arbejde meget mere for at tjene det mere smiley

Hvor imod kontanthjælpen jo er en midlertidig forsøgelse indtil man forhåbentlig finder et nyt arbejde eller går i gang med en uddannelse smiley

• #10   20. jan 2011 Henrik C, det er før skat.

nu har jeg jo vært på revalidering i et år, hvor jeg har lejlighed, hund og bil.
    og det vil da være ærgerligt at skulle af med bil og hund, og især når jeg ikke ved hvor længe jeg skal være på kontant hjælp, det kan være fra 1- 11 måneder :S

revalidering fik jeg 16400 kr før skat.

• #11   20. jan 2011 Jakob N:

Okay smiley

• #12   20. jan 2011 8700 kr. er stadig mange penge, og så vidt jeg er orienteret, må man slet ikke eje når man er på kontanthjælp, det er vist inkl. bilen. smiley

Det er jo dig selv der har sat dig så højt, uden garanti for at lønnen ville blive ved med at være så høj.

• #13   20. jan 2011 Hov mit er efter skat- åltså udbetalt

• #14   20. jan 2011 Henrik - Men ret ironisk, ikke, når man bliver punket i hovedet med uddannelse konstant, mens man er på kontanthjælp.. Det kan alligevel ikke svare sig at tage en uddannelse her og nu (økonomisk her og nu, vel at mærke!). Jeg forstår godt, hvorfor unge ikke er motiverede til uddannelse på dét punkt :o) Som ung tænker man meget på penge - inkl. mig selv. Og det er lidt som med hunde; man gør, hvad der betaler sig. Og ofte tænker man bare ikke helt så langt, når man ikke er så gammel.
    Og for så lige at slå det fast; jeg er i uddannelse ;o) Kan bare godt se det fra den anden side også.

• #15   20. jan 2011 C K H . jeps det ved jeg..:S

• #17   20. jan 2011 C K H:

Hvis bilen er af værdi så kan det ende med at den skal sælges.

Det samme hvis man har friværdi i hus eller lejlighed så kan man være tvunget til at låne friværdien og når den så er brugt så kan man få kontanthjælp smiley

Men ja du har ret smiley men tvivler på at alle køber diverse ting og har et budget efter at være på kontanthjælp, hvilket jeg heller ikke selv har men ja det er korrekt det du siger smiley

• #18   20. jan 2011 Henrik - Nu er kontanthjælpen jo temmelig høj, så det burde jo være muligt at lægge udgifterne efter det smiley
    Jeg kan forstå hvis man går fra 16000 kr. og ned til 4500 kr. så kan det være et problem smiley

• #19   20. jan 2011 Kira R:

Det er jo der man må vælge hvilke ting man vægter højest smiley

Kender flere fra mit tidligere arbejde som gik på Handelsskolen eller Uni og som arbejdede rigtig meget og fik det hele til at fungere så der er selvfølgelig mange ting som spiller ind, hvor god man er i skolen osv.

Men ja så valgte de en tilværelse uden en kæreste og f.eks. hund indtil de havde tid og overskud til det for det vigtigste for dem var tag over hovedet og mad på bordet smiley

• #20   20. jan 2011 C K H:

Nemlig, jeg har hus og kan godt beholde mit hus på en kontanthjælp som det ser ud nu, men hvis jeg havde mit tidligere job stadigvæk ( hvis jeg ikke lige var sygemeldt ) så ville mit budget sikkert også være anderledes..

Men ja med en lejet lejlighed, hund og evt. en billig bil så må 8700,- være muligt smiley ellers må man jo finde et biligere sted og bo hvis det er muligt smiley

• #21   20. jan 2011 Irene:

Nej det er rigtigt at det ikke kan betale sig lige nu og her medmindre man vælger en uddannelse hvor elevlønnen er fornuftig smiley

Men kan godt se problemet i det smiley

• SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 2 Emner: 2 Svar: 398
    #22   20. jan 2011 Jacob

Ja det er ikke klogt at hoppe fra sin revalidering. Kontanthjælp er ikke en guldgruppe, så skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet, Men under uddannelse kan du få SU og det er heller ikke ret meget.
    Så skomager du skulle have blevet ved din list.

• #23   20. jan 2011 Jeg var på kontanthjælp imens jeg kæmpede for at få mit flexjob og jeg havde lige knap 6500 kr udbetalt og det er sku ikke nemt af få det til at løbe rundt for det beløb, når først huslejen og de andre udgifter er betalt så havde jeg omkring 500 kr tilbage at leve for, så nej kontanthjælpen er ikke høj.

• #24   20. jan 2011 Henrik C. en flytning er heller ikke billigt..

men håber da nu det kun er for et par måneder så kan jeg skam godt leve med lidt større lån end jeg har nu.. men ja, vel ikke andet for at ændre sine normale vaner lidt. spise noget mere pasta ris og havregryn...

• #26   20. jan 2011 Og jeg flyttede faktisk til en billigere lejlighed fordi jeg ikke kunne blive siddende...

• #27   20. jan 2011 Kira nu er de 8700kr altså før skat så det er ikke hvad man har udbetalt..

• #28   20. jan 2011 Susan H, grunden til jeg måtte stoppe min revalidering er at man har 5 år. jeg har brugt 1år på noget som sener viste sig jeg ikke kunne klare. derfor skal jeg i gang med noget andet, jeg kunne godt få lov til at beholder min revalidering i 6 måneder i nu. men så har jeg bare de 6 måneder mindre til at uddanne mig i. som så skal ske på su..

• #29   20. jan 2011 Og man får altså heller ikke lov til at sidde på sin flade imens, man bliver sat i arbjede, det gjorde jeg også, dog ikke fuldtid for det kunne jeg ikke klare med min ryg og det var jo også derfor jeg søgte flexjob, som jeg også fik.

• #30   20. jan 2011 Både min kæreste og jeg er på kontanthjælp. Vi er 20 og 21 år, og får hhv. 5484,- og 4761,- udbetalt. Så du skal nu nok klare dig..

• #31   20. jan 2011
    Kira R: nu er det jo en grund til man er på revalidering. og nej, jeg nyder bestemt ikke at sidde på min flade røv og lave ingenting og får penge for det. jeg har altid arbejdet for at tjene mine penge, men blev så syg... det er det meste stressende jeg har vært udsat for.

• #32   20. jan 2011 Jeg undrer mig mere over at kontant hjælpen nærmest er samme beløb som førtids pension

• #33   20. jan 2011 Jeg er 18år, og får udbetalt 5300kr om mdr.
    Jeg har lejlighed og hund, og mit rådigheds beløb om ugen er 200kr til ALT..
    Så jeg spiser aldrig varmt mad. Man lære virkelig at værdsætte varmt mad når man endelig får det :b
    Men som min mor siger, 'hellere starte lavt, end starte stort'.. For så lærer jeg at priotere, og bruge mine penge mere fornufting når der engang kommer nogen flere:)

• #34   20. jan 2011 Man skal nok bare takke for den hjælp man får, og så skære ned på forbruget.
    Det er da super dejligt at man overhovedet kan få noget... smiley

• #35   20. jan 2011 Ærgeligt at skulle af med bil og hund? Det er vel ikke os andre, som skal betale for at du kan have bil og hund? Du skal da være glad for at få noget, er du utilfreds kan du jo tjene nogle penge selv.

• #36   20. jan 2011 Jeg har en veninde som sidder med kontanthjælps bruger og man må gerne have en bil hvis den ikke overskrider et vist beløb kan ikke sige hvor meget jeg har aldrig selv været der da jeg har lært at man må yde for at nyde det vil sige hvis du vil have noget må man arb men men men der kan også være en grund til at man ikke kan arb er selv kommet ud for en arb skade det vil sige at jeg pt går på sygedagpenge da det kloge hoveder ikke er så hurtige i optræk desværre ville bar så gerne i gang igen smiley

• #40   20. jan 2011 Man skal være taknemmelig for overhovedet at få noget som ledig, mange lande får man o, en dut og vi i DK er et velfærdsland.

Vi betaler alle skat til statskassen, men selvom vi gør det er det jo ikke et krav at få ydelser, det kommer jo an på om landets statskasse har råd ti det. Så hver du taknemmelig for at få det du gør, du kan i det mindste leve nu, uden penge, hvor ville du så stå??

Bliver harm når folk brokker sig over "gratis" hjælp. Det er et privilegie at få.

Når det er sagt lever kæresten og jeg på su og elevløn, en sum som er mindre end din revildering, og vi bor i stort hus, har 2 hunde og går ofte i byen, spiser ude osv. Og vi har en god økonomi - Så det er en priorterings sag du skal ud i

• #41   20. jan 2011 Iben

Jeg har jo tidligere "hostet" i sådanne tråde her ....

Kender folk der har børn og som er på kontanthjælp, for dem kan det ganske enkelt ikke betale sig at arbejde, for så ryger div. tilskud og de ender med at have mindre til sig selv, end på kontanthjælpen, og det er efter min mening latterligt, tænk at man kan aflevere sit barn i inst. , gå op og træne lidt, gå på cafe´med veninderne, på staten´s regning.

At man så også er lidt kreativ og ændre adresse, så der kommer lidt mere ud, fordi man så står som eneforsøger, bringer i den grad mit pis i kog

• #42   20. jan 2011 Og jeg har forresten været på kontanthjælp, så har intet imod menneskerne der får denne ydelse, har noget imod den der jeg har krav på at få holdning.

For nej vi har ikke krav til en skid, der er også andre sektore der skal køre rundt i vores lille konplekse land

• #44   20. jan 2011 Heidi: Ja ifølge vores grundlov, men jeg siger at ikke i alle lande har du krav på ydelser, så hver i det mindste tilfreds med at man bor i DK hvor man har den ret.

Og der står heller ikke at man har krav til xxxxxx - Man kan jo altså ikke forvente at man skal leve lige så godt som på løn. Der må man spare ind til det sidste.

• #45   20. jan 2011 Min kontanthjælpssats er på 0 kr.

Ikke alle har ret til ydelser...

• #49   20. jan 2011 Tja bliver aldrig enig med jer i den sag, men okay lad os sige man har "ret/krav" osv. osv. så er der ingensteder der står hvor meget man har ret til ( lovgivning )

Så folk der brokker sig over de ikke kan leve på en kontanthjælp , argh come on, man kan altid leve. Men leve godt, det er så et andet spørgsmål

Og nej jeg siger ikke det er fedt at leve sådan, har selv været der, men man kommer over det og så var den ikke værre

Hvis blot flere havde en mindre negativ holdning til det her emne, ville folk have det meget nemmere, det er folk egen tilgang til tingene og holdning der gør hvorvidt de er lykkelige eller ej

• #51   20. jan 2011 Maj-Britt: det var da en egoistisk holdning at have, nej siger ikke man skal gå og tænke over det hver dag. Men man kan da godt lige skænke en vis taknemmelighed til at man er født hvor man er

• #53   20. jan 2011 Stinne, det er noget stort at du kan udtale dig så kategorisk på andres vegne, synes jeg.

• #54   20. jan 2011 Heidi - der er intet grundlovsstridigt i ægtefælleforsørgelse i det, forsørgelsen jo netop påhviler en anden.

• #55   20. jan 2011 CH: Som jeg hele vejen har sagt, er det MIN holdning, i andre må synes hvad i synes. Det er heldigvis meget sjovere at være til når der forefindes forskellighed i verdenen

• #56   20. jan 2011 Stinne, jeg forbeholder mig retten til ikke at være den mindste smule taknemmelig over, at jeg sidder her som syg og ikke kan opnå nogen indkomst med alt, hvad det indebærer.

Jeg har været i denne situation før. I 2 år - hvis du vidste hvad det gør ved en, så ville du ikke snakke om taknemmelighed, det kan jeg love dig.

• #59   20. jan 2011 CH: har selv været på kontanthjælp i 1år og det synes jeg sku var røv og nøgler - Leve af pasta med ketchup er altså ikke det fedeste.

Men stadig har vi muligheden for at blive forsørget. Og folk som lever med deres kontanthjælp uden probs har jeg heller ingenting imod.

Men hvis man er da i det mindste bedre stillet med den end uden.. Og den kunne sikkert godt være meget meget lavere, hvis det stod til visse politikere

• #61   20. jan 2011 Maj-Britt: Din sarkasme er ikke spor sjov, men derimod nedgørende.

Nedgør jeg din holdning?? Nej

Så stop dog med at nedgør og hav en ordentlig debat

• #62   20. jan 2011 Stinne - læs nu hvad jeg skriver.
    Der er en gruppe, der IKKE kan få kontanthjælp. Og ikke kan forandre på sin situation. Det er syge mennesker, der er gift og hvor ægtefællen tjener mere end 19.000 kr. brutto.

Så ja, man er bedre stillet med en uden.... derfor er det så fuldstændig grotesk at man i dagens Danmark lader folk gå uden.....

• #64   20. jan 2011 Læs her:

(og skriv under, Jer, der også finder det vanvittigt)

http://skrivunder.dk/sign/?subdomain=forsoergelsespligt

• #65   20. jan 2011 Maj-Britt. Du er simpelthen styg du er, din sarkasme åbner ikke lige frem op til debat, men nedgør blot min holdning

At være uenig er lige som pest her på HG

Jeg smutter og lader jer om at være enige, det er jo også meget sjovere smiley

Gider ikke debattere med folk der blot har til hensigt at nedgøre mine holdninger

• #67   20. jan 2011 Maj:Britt: På en meget sarkastisk måde, var slet slet ikke nødvendigt og gider jeg ikke spilde min tid på

• #70   20. jan 2011 Maj-Britt: AMEN!!! Jeg klapper i mine små tykke hænder over dine indlæg! smiley

• #71   20. jan 2011 Spot on, Maj-Britt!

• #72   20. jan 2011 Ville bare ønske at jeg overhovedet var berettiget til kontanthjælp...

• #75   20. jan 2011 Maj-Britt: Mig? Jeps :o(

• #77   20. jan 2011 Helt enig!

• #78   20. jan 2011 Jeg er faktisk to gange af sagsbehandlere blevet vejledt (naturligvis ikke officielt) til at blive skilt.

Problemet bliver bare ikke løst ved det, da det jo så giver to huslejer i stedet for en - og min mand kan ikke sidde i vores hus alene. Kunne han det, så havde vi ikke de store problemer.

• #81   20. jan 2011 Iben, hvor mange er de "så mange" der udnytter systemet? Har du tal på det? Og har du nogen fornemmelse af, hvordan de gør det?
    Har du selv været i det system? Kender du personligt nogen der er det?

• #83   20. jan 2011 Maj-Britt *DKK snob *
    At ryge koster en del mere end 25 kr. om mdr.
    Og har man 1000 kr om måneden til at ryge for, NEJ så er man ikke fattig.
    Hvor er det jammerligt at se, hvor mange der mener, at "de har ret til" at blive forsørget af andre.

• #84   20. jan 2011 Ja, jeg har så gået uden indkomst i to år fordi kommunen let og elegant valgte at undlade at overholde noget så fundamentalt som retssikkerhedsloven - blandt andet.

Det har jeg papir på, at de gjorde. Men det koster dem ikke en krone. Jeg, til gengæld fik en gæld på 200.000 og en mand, der arbejder, arbejder og arbejder for at vi kan bevare skindet på næsen.

• #89   20. jan 2011 "Jeg har betalt skat i en del år efterhånden"
    "blev 18 år til sommer"

hvordan hænger det sammen?

• #91   20. jan 2011 Maj-brit... I know har selv arbejdet fra jeg var 12... Men... At ryge over frikortet er da ikke de fleste der gør... Og lige frem så at sige at man har bidraget i sådan en grad at det går lige op....... bob bob...

• #92   20. jan 2011 At bidrage med lidt er også at bidrage.
    En ting er, hvad man betaler i skat, en anden ting er, at man bidrager generelt til samfundsøkonomien alene ved at udføre et job.

Vi er ret mange, der uforskyldt har brugt mere end vi har givet. Og her er pointen uforskyldt ;o)

• SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

#93   20. jan 2011 Undre mig :-S Synes "man" virkelig tat man har råd til ikke at betale til en A-kasse? Megen ynk og klage kunne være undgået hvis man ikke havde været så ærgerrig at tro man aldrig fik brug for en A-kasse. smiley

• #96   20. jan 2011 Susan - jeg har pænt betalt til min A-kasse, gør det stadig. Men det betyder ikke at jeg kan få nogen penge nogen steder fra.

Det lyder som en hurra-løsning, men det er det ikke nødvendigvis.

• #97   20. jan 2011 Iben, jeg må indrømme, at i den situation jeg er i, så er der ikke langt til at snyde.
    Når man kan se sit liv blive ødelagt på denne måde, så føles det som om den eneste løsning er at blive skilt proforma...

Og det handler ikke om, at kræve ind - det handler om at overleve. Jeg er sikker på, at den vinkel ikke har været med i den omtalte undersøgelse?

• #98   20. jan 2011 *Ej en medløber*
    Hvis han har råd til det er han jo.. Problemet er bare at en narkoman stjæler sig til det, så han har ikke råd til det..

• #99   20. jan 2011 Ja, det skal betale sig at arbejde og ja, der skal være forskel på indkomsten om man arbejder eller ej, og i øvrigt også i forhold til hvilket ansvar, man varetager (på den måde kunne der godt byttes rundt på nogen ting, men det er en anden snak).

Det, der er nogen der har misforstået er, at det at tage pengene fra folk så de kommer til at leve i noget der ligner fattigdom ikke motiverer, men demotiverer og tager alle de ressourcer der skulle bruges til at blive arbejdsmarkedsparat fra folk.
    Det er de færreste der kan overskue udvikling til arbejdsmarkedet samtidig med, at de må knokle for at holde skindet på næsen både mentalt og økonomisk.

Her spiller vores samfund fallit og det bliver værre og værre - og det handler jo om de værdier der er kommet i samfundet om, at enhver er sin egen lykkes smed, frihed til alle?? og at alle skal klare sig selv... Ultra liberale værdier, som jeg godt kan forstå hyldes af dem, der har ressourcerne.

• #100   20. jan 2011 Det der går galt er netop, at man hele tiden sammenligner sig selv med andre.
    I stedet for at være glad på andre menneskers vegne over, at livet tilsmiler dem og håbe - og arbejde - på, at det også lander hos en selv en gang, så emmer vores samfund af misundelse.
    Ovenikøbet ud fra noget, vi ikke ved noget som helst om..

Det kan være, din gamle nabo levede over evne og endte med massiv gæld?

• SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

#101   20. jan 2011 Det kan osse sagtens være at den nabo sad med et pænt underhold fra sin eksmand :-S

• #103   20. jan 2011 *Ej en medløber*
    Det vil sige at hvis man har en last, som feks at ryge, så er man fattig og skal have hjælp..? Nogen har en last med at handle, og tjener måske 35000 om måneden, men bruger mere end det, altså... Fattige og skal have hjælp..
    Er man fattig, så kan sku starte med at holde op med at ryge, det har en del mennesker efterhånden bevist, kan lade sig gøre. Så svært er det heller ikke, har selv røget.

Og ærlig talt, så er der ALT for mange førtidspensionister og kontanthjælpsmodtagere i Danmark, som ikke GIDER lave noget.

• #105   20. jan 2011 Jeg kender en del, men ikke én der burde være det.. Så statistisk må der være en temmelig stor procentdel.

• #107   20. jan 2011 Jeg er absolut ikke misundelig på dem jeg skriver om !

Men det er sgu et skråplan at give så meget udbetalt at det ikke kan betale sig at arbejde, vi snakker mennesker på 23-25 år, som er fuldt ud arbejdsdygtige....

Men hvorfor skulle de arbejde når de får mindre ud af det, når regnestykket bliver lavet sidst på måneden, det siger de lige ud....

Hvordan skal vi som samfund vise dem værdien af arbejde ?

Jeg elsker mit job og glæder mig i 99% af tiden til at komme på job og ville absolut ikke bytte, men jeg bliver sgu harm over sådan noget

• #108   20. jan 2011 Det er bestemt ikke en vennekreds, sådanne mennesker hænger mig ud af halsen.
    Og hvad sker der for, at hvis man har fået sin førtidspension inden en eller anden dato, kan ikke huske hvornår, så kan man ikke miste den igen? Jeg kender en der kan have fuldtidsarbejde ved siden af..

• #110   21. jan 2011 Hvor ser du at jeg ikke kender personerne? Man kan jo godt kende mennesker uden at være venner med dem.
    Det kunne jo være venskabet eller familiebåndet var smuttet efter personerne havde pralet af, hvordan de får ved siden af deres job.

• #112   21. jan 2011 Jeg har det sådan, at hvis man tilvælger at være på kontanthjælp selvom man har sin fulde arbejdsdygtighed (hvilket der utvivlsomt er), så er der noget andet galt i ens liv.
    Det er ikke noget man gør fordi det er fedt og man lever fantastisk.

Det forpligter jo at leve på kontanthjælp. Medmindre man er sygemeldt, hvor der er andre forpligtelser, så skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det vil sige jobsøgning, aktivering, virksomhedspraktikker, osv. Der er en god del mennesker der arbejder 37 timer for deres kontanthjælp. Der er det samfundet, der tager røven på både sig selv og på kontanthjælpsmodtageren og ikke omvendt.

Der er en restgruppe, som ikke står til rådighed - de er fysisk og psykisk raske, har normal intelligens og normal indlæringsevne, men står alligevel udenfor arbejdsmarkedet.
    I denne gruppe er der helt sikkert nogen, som godt kan arbejde. Menneskene her er plaget af store sociale problemer, og der kan der godt skjule sig en snyder.

Men jeg må nok indrømme, at det lille tal slet slet ikke gør det ud for den mistænkeliggørelse, jeg synes os, der har brug for hjælpen møder allevegne, og som gør, at en afklaring trækker ud i mange mange år og med så store personlige konsekvenser til følge.

Vi er en nem gruppe at skyde på, og det kan man godt mærke.

• #115   21. jan 2011 Ch, nu kender jeg de mennesker jeg skriver om rigtig godt og der er ingen "lig" i lasten nogen steder, de er bare dovne og har forsåtet at snøre deres sagsbehandlere ( eller også har de sagsbehandlere for meget arbejde).

Den ene har været sendt i aktivering, men det varede ikke længe....

Nu er der da gået et par år og de hæver stadig deres kontanthjælp med et smil og snakker højlydt om det ikke kan betale sig at arbejde...

Det er sgu trist at raske mennesker kan slippe sådan afsted

Om i er en nem gruppe at skyde på, nææ det synes jeg nu ikke, betaler med glæde min skat og for min skyld måtte den gerne hæves.

Som skrevet flere gange bliver jeg bare skide irriteret over nogen kan slippe sådan afsted.

Der må da være noget kommunen kan sætte dem til, således det ikke er aktraktivt at være på kontanthjælp

• #117   21. jan 2011 René - du kan bande på vi er en leg gruppe at skyde på. Det sker hele tiden, igen og igen.
    Ikke bare i forhold til den kategori man kommer i fra det ganske samfund, nemlig samfundsnasser - og jo, det gør man selvom man er syg, men også hver gang der skal spares på noget, så bliver der netop strammet op på dette område, som er så svært at have med at gøre i forvejen.

Og mennesker der er socialt udsatte, fysisk eller psykisk syge siger ikke meget. Den kæmpe store del af mennesker, der virkelig har problemer har nok i dem og har ikke overskuddet til at protestere.
    Du drømmer ikke om, hvor hårdt det er - og at blive slået i hartkorn med den lille gruppe af snydere igen og igen gør, at det er røvpinligt overhovedet at nævne ude i den virkelige verden.

Tænk, at man skal være flov over, at man er syg? Det er sgu da ikke rimeligt.
    Og er man ikke flov og ydmyg, så kan du dælme tro, der bliver peget fingre - for SÅ er det HELT sikkert, at man er en snydetamp.

• #118   21. jan 2011 Maj-Britt, aner ikke hvad de skulle sætte dem til, rydde op i parkerne , gader og stræder, ja hvad ved jeg ?

Men jeg ved der intet er i vejen med dem, hverken psykisk eller fysisk !

Ch, nu mente jeg at i mine øjne var det ikke en gruppe jeg som sådan normalt går og "skyder" på, vi kan desværre alle komme ud for sygdom og dermed ind i systemet, uden vi nogensinde havde forestillet os det

• SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

#119   21. jan 2011 Rene

Hvordan ved du det?

• #120   21. jan 2011 René - problemet er, at sygdom ikke nødvendigvis kan ses ;o)

Og rigtig mange, der lider af ikke-synlige lidelser kommer lige præcis i den kategori der.
    Jeg selv har faktisk i min lidt udvidede bekendtskabskreds fået fingeren netop fordi folk simpelthen ikke troede på, at jeg var/er syg.
    For dem er jeg samfundsnasser og doven.

Hvad ved vi i bund og grund om folk, sådan helt tæt på?

• #122   21. jan 2011 Ch, ved godt sygdom ikke nødvendigvis kan se´s , har en mor der har kæmpet med systemet på grund af piskesmæld, og det er ikke nemt.

Hun blev så tilkendt erstatning, samt førtidspension efter en sej kamp, med alle mulige og ikke mindst umulige ting hun skulle igennem.

Susan, dem jeg skriver om, kender jeg nu rigtig godt, og har faktisk flere gange overvejet at melde dem for socialt bedrageri, men sådan noget ligger i til mig, så det er kun blevet ved tankerne...

• #123   21. jan 2011 Maj-Britt, jeg opgiver, de fejler intet, men i denne tråd her, der er det åbenbart kun jeres ord der skal stoles på...

• #124   21. jan 2011 Ligger ikke til mig, skulle der stå *G*

• SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

#126   21. jan 2011 Jeg ved ikkeom det nogen måde vil have nogen betydning for den hede debat herinde, men de som er tilkendt flex og FP er det bla. fordi den rest af funktion der er tilbage skal ikke udnyttes af arbejdsmarkedet. Ien fx småbørns familie kan der være en mor der er så hæmmet fysisk eller psykisk at hvis hun tog et job ville hun ikke kunne opfylde sin rolle som mor og ansvarlig voksen i sin familie, fordi hun er tappet for alt og bare må ligge hen med eller uden smertestillende/andet medicin. Derfor skønnes det at hvis hun skal være bare lidt i sin familie og for sine børn er det bedre at hun bruger sin rest af funktion her i stedet for på job.
    Hun er nu ikke deltagende på arbejdsmarkedet og har lidt energi og funktion til at få en hverdag til at gå på nogenlunde fornuftig vis. Hun tager så fx ud og handler eller tager i svømmehallen og møder en skeptikker der tænker hun fejler ikke en bjælde for hun kan da handle eller svømme med sine børn.
    Er det tydeligt hvor fordommene kommer fra?
    Jeg tror ikke på der er nogen idag der kan snyde sig til hverken Flex eller FP, for så er de bedre skuespillere end de der faktisk er skuespillere.
    Det gør hulans ondt helt ind i sjælen at måtte erkende at man bare ikke kan deltage på arbejdsmarkedet på ligefod med andre eller slet ikke deltage. For mange ligger det meste af deres identitet i det at have et job og deltage i samfundet. Man vælger ikke firvilligt at spille sig til en Flex eller en FP. Man vælger ikke frivilligt at stille sig på øretævernes holdeplads hvor man hele tiden befinder sig i en slags forsvarsposition og skal forklare skeptikkere at man bare ikke kan hvad andre kan.

• #129   21. jan 2011 Iben, det, det hele står og falder med er, hvordan folk, som ikke har nogen kendskab til socialsag og lægejournal kan vurdere, om en person har ret til en ydelse eller ej.

• #130   21. jan 2011 Jeg kender to på fp, som begge har pralet højlydt af hvordan de fik snøret kommunen til det.. Den ene arbejder så meget sort, at h*n aldrig er hjemme.. Den anden arbejder både sort og hvidt, for hvis h*n har for meget hvidt arbejde piller de pensionen ned til den laveste, og det går jo ikke.

• #131   21. jan 2011 1. Ja, de er noget skidt at folk snyder med proformaskilsmisser - måske der er en grund til at kigge systemet efter i sømmene og så finde ÅRSAGEN til at de gør det.
    Jeg kender den som bekendt temmelig godt og forstår udmærket dem, der forsøger at overleve på den konto.

2. Jeg mangler endnu at se et praktisk eksempel på, at man kan få så meget i sociale ydelser, at det ikke kan betale sig at arbejde.

• #132   21. jan 2011 Cocio - jeg håber at sådan et menneske bliver meldt.

• #133   21. jan 2011 Iben, det har nok mere med institutionpriserne at gøre end sociale ydelser.

Det fortæller lidt om generel manglende sammenhængskraft.

• #134   21. jan 2011 Der er nok mange, der gerne vil undgå at arbejde - men som tingene er nu, så er det ikke så hamrende sandsynligt at det lykkes.

• #136   21. jan 2011 Maj-Britt *DKK snob *
    Eller man kunne ansætte en pædagog mere, så var der plads til alle børnene og flere i job.

• #139   21. jan 2011 Ja, det var så løsningen på integrationsspørgsmålet, og det er jo næsten løsningen på alt ;o)

Jeg er virkelig virkelig glad for, at jeg er pæredansk....

• #140   21. jan 2011 Inden for mit område er der jobs nok, til dem der vil have dem, måske folk bare er blevet for kræsne, fordi der er alternativer, som at få penge uden at lave noget..

• #142   21. jan 2011 Cocio, siger du dermed, at hvis man ikke alle dem, som er arbejdsløse er kræsne fordi de ikke tager et job i en svinestald?
    Har du en uddannelse for at være der?

Mener du, at vi har over 100.000 mennesker i dette land, der er kræsne fordi de kan få penge uden at lave noget? (Tallet er i øvrigt skævt, da alle dem, der eksempelvis er ansat på fuld tid med løntilskud rundt omkring ikke tæller arbejdsløshedsstatistikken... endnu flere dovne hunde... eller.. nåh nej, de arbejder jo fuld tid...)

Du må gerne lige definere ikke at lave noget.

• #143   21. jan 2011 DET var en skidt sætning *GGG*
    Prøver igen: Cocio, siger du dremed, at alle dem som er arbejdsløse er kræsne fordi de ikke tager job i en svinestald?

• SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

#146   21. jan 2011 Jeg er arbejdsløs flexer, men jeg kan ikke bare tage hvad som helst for så havner jeg på FP.

• #148   21. jan 2011 Hold op.... Folk med flere børn skal vie pladsen i institutionerne for dem med 1 barn, da det er vigtigere at mødrene til dem kommer i arbejde.. Ja lad os da så vidt muligt ikke bryde nogen social arv !
    Kan godt forstå at Iben og Rene giver op ! Der bliver jo ikke læst hvad de skriver.
    For 20 år siden blev alle kontanthjælpsmodtagere tilbudt fp, da lovgivningen blev lavet om så kommunerne selv skulle betale mere til kontanthjælpsmodtagere end fb. Ingen tvivl om at dengang kom mange på en fb uden nogne grund og det er måske mange af dem man ser og undrer sig over...

• #149   21. jan 2011 Marianne, jeg er fuldstændig enig.

Kodeordet er: Dengang....

Det kan vi ikke forandre på, men vi kan sørge for, at den behandling folk, der ryger ud i ledighed eller sygdom er værdig og også konstruktiv.

• #150   21. jan 2011 Iben, jeg er helt med på, at du ikke ønsker at syge og folk, der er ufrivilligt arbejdsløse skal sidde med håret i postkassen ;o)

Det, jeg prøver at sige er, at det ikke altid at man kan se på folk, at de er syge eller at deres arbejdsløshed er ufrivillig.

Jeg giver både dig og Marianne ret i, at 80'erne var et rædselsårti når det kom til at parkere folk på offentlig forsørgelse - for livet ovenikøbet. Og der er ingen tvivl om, at der er rigtig mange af dem, der sagtens kunne arbejde og som i den grad uretmæssigt er kommet til de ydelser vedkommende får.
    Systemet var skidt med det modsatte fortegn af, hvad det er i dag.

Vi kan ikke gøre noget ved fortiden. 80'erne, 90'erne er gået - i 10'erne er der blevet strammet op, og jeg tror faktisk også at man i løbet af de ti år har ramt en balance - men nu er balancen tippet den gale retning. Det er ligeså galt som det var i 80'erne.
    Hvor maskerne dengang var alt alt for store, så er det nu alt alt for fine.

Vi bliver nødt til at skelne mellem det, der sker nu og det der skete dengang - vi kan ikke lade folk, der sidder fast i systemet nu, bøde for, at andre tidligere er kommet lidt for nemt til deres ydelser.

Det er den kamp, os der er syge kæmper - og den er ret ulige. Vi har flere årtiers synder liggende på vores skuldre, når vi går til speciallæge efter speciallæge, fra arbejdsprøvning til arbejdsprøvning og desværre nogen af os også går helt uden for systemet rent økonomisk.
    Det er mere end hvad der er til at bære....

Så når I nu ser de dovne hoveder, vil I så ikke godt minde jer selv om, at nogen af dem er et resultat af tidligere årtiers makværk med 80'erne i spidsen, og at når kommunerne skal kræve flere års udredning for at afklare arbejdsevnen, så kan vi andre ikke gøre det på ti minutters samtale eller observation.

• SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

#151   21. jan 2011 *CH*

Amen smiley

• #152   21. jan 2011 *CH* enig, men jeg tror også at alt den tid i systemet gør folk endnu mere syge. Læste fornyligt at " foreningen for førtidspensionister" ønsker arbejdsvurderingssteder med rette kompetente mennesker til at vurderer, hvorved de så mener at folk kan vurderes på 7- 14 dage. Oom den tid er realistisk kan jeg nu godt sætte ? ved..

• #153   21. jan 2011 Marianne - ingen tvivl om, at man bliver dårligere end man var i den tid. Det er så ufatteligt nedbrydende at være i det system år efter år.

Og jeg er også enig med dig i at 7-14 dage trods alt er temmelig urealistisk.

Max et år, IMO. Men igen - det er svært eftersom folk jo ikke nødvendigvis er færdigbehandlet efter et år.
    Men de må ikke bare lade måned efter måned gå. Og det skal ikke være sådan, at NOGEN kan ende ude forsørgelse, det er toppen af urimelighederne.

• #155   21. jan 2011 *CH* Igen enig, har også en veninde, der står uden penge, netop pga. "systemet" håndtering af hendes sag. Den har allerede været i ankenævnet som gav hende medhold, men kommunen har vist set det som en princip sag og vil køre sagen helt til tops...

Kommentér på:
Andre på kontanthjælp ?

Annonce