28. okt 2007 Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 62 Svar: 640
Ændre arbejdstider Ændre arbejdstider
Hvornår må ens chef ændre ens arbejdstider?
Jeg har en del problemer med mit arbejde omkring mine vagter for tiden. Først var jeg på en funktionærkontrakt hvor jeg havde op til 6 vagter om ugen (ved siden af mit studie), da jeg endelig fik banket igennem at jeg skulle have ændret det kom jeg på en funktionærkontrakt. Nu har jeg så en "fast" aftale om at jeg arbejder hver onsdag, 2 lørdage om måneden og 1 søndag.
Vi har vagtplan liggende på nettet hvilket både er godt og ondt. Det er super lækkert man altid kan tjekke hvornår man har vagter og hvem man har vagter med - fx. også når man skal af med en vagt.
Men...
Mit spørgsmål er egentlig hvor lang tid i forvejen man skal varsles hvis man lige pludselig bliver sat på en extra vagt? Jeg har idag modtaget en mail fra vores vagtplans-side om at jeg nu skal arbejde lørdag den 5. februar fra 10-17.15. Det er altså om 2 dage... På den oprindelige vagtplan (som jeg jo ikke har når de har ændret i den...) skulle jeg arbejde imorgen og søndag. Jeg er overhovedet ikke blevet spurgt om jeg kunne arbejde lørdag og nu er jeg egentlig også bare blevet så sur over det at jeg overhovedet ikke gider. (Men ja, har planer i forvejen lørdag, så kan ikke any ways).
Er det noget min chef bare kan gøre?
Udover det fik vi i forvejen vagtplanen for februar måned søndag den 30. januar - så det er ikke lige frem fordi man har nogen chance for at planlægge sin tid.
Kan de tvinge en til at tage ens vagter, når man får vagtplanen 2 dage før måneden for den aktuelle vagtplan starter?
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 62 Svar: 640
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
okt 2007
Fx. i denne her vagtplan for februar måned, havde jeg fået en dagsvagt (hvor jeg er i skole), og siden det var en ændring, har jeg ikke accepteret min vagtplan - fordi jeg netop venter på at de får den ændret.
Nu er det så ændret så jeg ikke har den dagsvagt mere, men tilgengæld er der rettet lidt til i nogle andre dage, så det er blevet lidt længere. Jeg ville lige hjem og tjekke efter i min kalender, inden jeg accepterede, men så da jeg var kommet hjem havde de ændret igen og sat vagten på lørdag på. Så nu er den stadig ikke accepteret...
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Tag et print screen næste gang og gem det på et usb stik.
Vi kører stadig med papirer i en mappe. Meget gammeldags, men nederst på siden står der hvornår planen er printet ud, så der kan ikke laves om uden vores samtykke eller at det skal rettes med blyant :o)
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.783
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.238
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.418
På min arbejdsplads har vi lidt færre timer, men tiden bliver så brugt til en "fleksibilitets-pulje", hvilket kan betyde, at vi -med meget kort varsel - godt kan få en ekstra time eller to smidt oven i arbejdsugen. - Det står i kontrakten...
Står det ikke i kontrakten, kender jeg ikke reglerne.
okt 2007
Som jeg har skrevet er jeg på en ikke-funktionærkontrakt, dvs UNDER 8 timer om ugen i gennemsnit. Jeg mener ikke de kan og skal forvente at jeg kan stå til rådighed når som helst og med så kort varsel.
Når jeg arbejder hver onsdag aften (4*4 timer= 16 timer), 2 lørdage om måneden (2 * 6 timer = 12 timer) + en søndag i måneden (7,5 time). I alt 35,5 timer.
Derud over havde jeg oprindeligt 3 fredage oveni også (3*4 timer = 12 timer). Det er så 47,5 timer dvs lige knap 11,9 timer i gennemsnit for denne måned. Det er mere end min kontrakt siger, derfor mener jeg ikke de kan kræve jeg arbejde på lørdag.
Mht at bevise at jeg ikke havde den vagt før, har jeg jo en mail fra vagtplanssiden hvor der står at følgende vagter er ændret (og så står der så den på lørdag på listen). Det må være bevis nok.
Denne tråd handler ikke om min arbejdsindsats og hvad jeg laver i min fritid, men blot hvor jeg står da jeg ikke kan finde noget i min kontrakt om det. I min kontrakt og personalehåndbog står der at vi fra 1. januar 2011 går over til 16 ugers plan på nettet. Det kan jeg ikke bruge til noget når jeg kun lige har fået for februar måned. Det er derfor jeg spørger om der evt er nogen der ved det
okt 2007
Det er self noget jeg tager en snak med min chef om så hun møder ind her til morgen. Jeg synes bare det er en træls situation at stå i. De sidste to år har vi ikke haft variende vagtplaner uden samtykke, så forstår ikke hvorfor vi lige pludselig har fået det. Og så irriterer det mig at jeg ikke kan finde noget om det i min kontrakt.
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 505
Jeg vil ikke mene det er ok at sætte en på en vagt om to dage uden at spørge vedkommende..... så hvis det var mig og jeg vitterligt skulle noget lørdag ville jeg ikke godkende vagten, hvis jeg ikke skulle noget ville jeg tage vagten men kræve noget kompensation ex. løn for flere timer end jeg er der. Jeg ville også gå til min chef om at at det er lidt sent at få sin vagtplan den 30. Vores afløsere kører også med 15 ugers vagtplaner men som jo så altså kan ændres.
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
Vore "løst ansatte" har overhovedet ikke faste arbejdstider, og der findes særlige regler for ansatte med under et vist ugentligt timeantal.
Men kan du ikke ringe til din fagforening, og forhøre dig om særlige overenskomster på din arbejdsplads??
Ændre arbejdstider