Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle afbryder korrekt 400 kr.
  • Rengøring af huset - 3 timer arbejde 1.200 kr.
  • Hænge maleri op 500 kr.
  • Slibe terrasse og give olie efter. 1.500 kr.
  • Opsætning af skab 600 kr.
  • Samle ikea pax skab 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lægesekretær
  • #1   20. feb 2011 Som jeg oplevede det var det et stressende job på hospitalet da de hele tiden skulle løbe stærkere og var inde i weekender for at arbejde for at få deres bonus.

Arbejdet går ud på at man indskriver lægenotater fra en slags diktafon kan man kalde det (det sker i et system som kaldes for det grønne system og via der betjener man pause-, spol, play funktionen med fødderne via pedaler).

Kunne forstå på lægesekr. at det meget ofte var noget af en gåde hvad lægen havde indtalt til en patient journal.

Man skal kunne blindskrift og læge latin til ''husbehov'' hvilket man lære på skolen.

Lægesekr. eleven som jeg talte med fortalte at hun fik en god elevløn plus at hun skulle rundt i samtlige afd. i sine praktik perioder.

• #2   20. feb 2011 Inden du søger elevplads, skal du have latin, hvilket oftest kan tages på aftenskole.

Jeg har været i praktik hos en lægesekretær en uges tid og jeg synes at det var et spændende job, som jeg sagtens kunne se mig selv i.

Jeg håber faktisk selv at starte på HG til sommer. Den tager 2 år og på sidste året, tager jeg latin på VUC Greve om aftenen.

• #3   20. feb 2011 Aiii der er det osse med at holde tungen lige i munden for de skriver dælme hurtigt men det ska man osse når man skal kunne skrive ligeså hurtigt som der bliver dikteret også lige på læge latin

• #4   20. feb 2011 Puh latin :s Hvor lang tid tager sådan et kursus?

• #5   20. feb 2011 30 lektioner kan jeg se her http://www.vucroskilde.dk/avu/greve/fag/diagnoselatin/

• #6   20. feb 2011 http://www.vucroskilde.dk/avu/greve/fag/diagnoselatin/

Smider lige et link

• #7   20. feb 2011 Her i Aalborg er det ikke nødvendigvis et krav med latin inden uddannelsen. Jeg havde "kun" mit latin fra 1.G og det har aldrig været godt. Men man lærer det i det daglige arbejde.

Jeg er selv startet på uddannelsen 1. september 2010.

• #8   20. feb 2011 Reiki Master, du var hurtigst smiley

• #9   20. feb 2011 Hvis man intet latin har med i rygsækken mon man så skal have det før udd start? -det kan tjekkes op ved at kontakte en skole

• #10   20. feb 2011 Nogen der kan give lidt tips til en god ansøgning til en elevplads?

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 881
    #11   20. feb 2011 Det lyder virkelig hårdt at være lægesekretær. Dét er det så ikke. Man behøver ikke være uddannet for at klare jobbet ;o)

Det handler om at skrive efter digitalt dikterede filer. Sætte det ind i journalen, som oftest er elektronisk i dag og IKKE via Grønt System, men Opus Arbejdsplad eller hvilket som helst andet system, som tæller som tekstbehandlingssystem.

Man skriver diktaterne, man tager telefonen, man færdggør efter udskrivelse (på sengeafsnit), man sørger for genoptræningsplaner, man bestiller røntgentider, man holder pauser og hygger med andre faggrupper.

Arh, hygger er nok så meget sagt. Vi har rigeligt at lave, men også tid til at holde fri, da fingerene også skal have pauser.

Lægelatin? Jaja, har du en læge, som taler tydeligt, så kan den 12-årige ferme staver også skrive den slags. Og så findes Klinisk Ordbog og google jo for hånden.

Hastigheden på skrivning? Det vigtigste er ikke at skrive hurtigt. Det er en fordel, men hellere skrive lidt langsommere og så undgå fejl. Hastigheden skal i hvert fald ikke komme som en ulempe, hvis man ikke er en af de hurtigste.

Der er virkelig mange aspekter i faget. Man bliver ikke arbløs lige med et, som man troede for få år tilbage, fordi tale til tekst kom op og vende. Der er MANGE ting, en maskine ikke kan gøre, som jeg gør i hverdagen. Endsige at tage telefonen ;o)

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#12   20. feb 2011 Betina A; ikke alle afd eller centre tager 1. års elever, så det er i hvert fald en start at finde ud af, hvor de mangler en sådan.

• #13   20. feb 2011 De søger elever, så går ud fra at de skal bruge dem smiley

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#14   20. feb 2011 Betina A; ja, så er det da klart. Vidste ikke du lige havde set en annonce ;o)

Nu med....; flair er lige så godt. Jeg har aldrig haft det. Jeg sidder på en kranie-/neurokirurgisk afd. Det er ikke nødvendigt...eller et krav :0)

• #15   20. feb 2011 Jeg deler blot ud af det jeg oplevede da jeg var på et hospital - lunge amb., godt at læse at det ikke er sådan alle steder

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#16   20. feb 2011 Nu med..; glemte lige det var i elevsammenhæng. Sorry!

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#17   20. feb 2011 Reiki Master; der sker bare SÅ meget SÅ hurtigt på elektronikområdet.

Vi er papirløse i vores center. Dvs. journalen ligger på PC, sagsmappen indeholder anæstesiskema og lidt korrespondance...det' det!

Bånd er sjældne. Vi har digital diktering. Indtales via PC, aflyttes via PC. Skrives via PC. SÅ meget mere tydeligt og overskueligt end kæmpebunker af jounaler med uhørlige, krøllede bånd.

Jeg ved godt, at det endnu ikke er sådan overalt, men gudskelov i Region H ;o)

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#18   20. feb 2011 nu med...; charme kender jeg godt *høhø*

• #19   20. feb 2011 Jeg vil sige det samme om arbejdet og opgaverne som "Jeg er ikke interesseret i at disutere med dig" påpeger.

Betina A - Hvis du kan lide arbejdet med andre mennesker og hjælpe andre, ville jeg bl.a. nævne det i en ansøgning.
    Har du overvejet sygehuse eller praksis - eller begge??

• #20   20. feb 2011 Jamen hvis det bare kræver charme, så må jeg være selvskrevet!! smiley

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#21   20. feb 2011 Dertil skal også siges, at det langt fra er alle afsnit/centre, som har aften-/weekend-/natarb.

Vi har hver 20. uge en weekendvagt. Og hver 20. hverdag fra man-tors med en 3 timers vagt. Det fungerer fint og jeg elsker de weekendvagter. Man får bare SÅ meget mere fra hånden end en alm hverdag med telefoner, sygeplejersker og læger, som liiige, som har lavet fejl eller som bare generelt forstyrrer *lol*

Jeg elsker det! Det første job i - reelt - snart 12 år jeg har gidet stå op til om morgenen. I LUV it!

• #22   20. feb 2011 Tak for alle jeres svar smiley Vil prøve at smide en ansøgning afsted og se om der er mere held der end der er som veterinærsygeplejerskeelev..

• #23   20. feb 2011 Følger lige med smiley Har søgt ind i år

• #24   20. feb 2011 Danielle: Hvor har du søgt ind henne? smiley

• #25   20. feb 2011 Jeg har søgt ind i Aalborg smiley

• #26   20. feb 2011 Okay.. Har de søgt elever eller er det bare uopfordret?

• #27   20. feb 2011 Betina A

De søgte elever i Januar til opstart 1. september smiley

• #28   20. feb 2011 Okay smiley

• #29   20. feb 2011 JEG er lægesekretær - og jeg vil lige pointere, at det er et ufravigeligt KRAV, at man er uddannet...

Jeg er ikke interesseret i at diskutere med dig smiley :
    Jeg ved ikke, om du er lægesekretær, men hvis det kun er de arbejdsarbejdsopgaver, du har, så må du have et meget ensidigt job...
    De ting er kun en brøkdel af, hvad man laver. Og nej - en ferm 12-årig kan ved gud ikke stave og skrive lægelatin. Selv os uddannede har en kamp med nye læger = nye ord...
    Det er både "hårdt og stressende", men man må jo selv sige fra og sætte sine grænser - og så er jobbet skide spændende...

• #30   20. feb 2011 Danielle - Held og lykke. Var som sagt selv en af de heldige sidste år her i Aalborg smiley

• #31   20. feb 2011 Malene:

TAK !
    Jeg håber - men jeg tør ikke håbe for meget, for der er jo enorm rift om pladserne smiley

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#32   20. feb 2011 Charlotte og Lars; hvis jeg skulle liste det hele, så ville nogle nok falde i søvn. Og nej, det er ikke et ufravigeligt krav. Jeg kender flere uudannede i den faggruppe. De fungerer bedre end uddannede og er fra den tid, hvor der ikke var nok uddannede ledige, derfor tog man uuddannede.

Så der er ikke noget der, man kan sagtes få job uden at være uddannet.

Og jo, alle kan skrive det de siger. Det er ikke særligt svært. Det er vi da i hvert fald 20, som er enige om...

Og husk så, at jeg skrev sengeafsnit. Vi har langt færre kedelige opgaver end en overlæge- eller ambulatoriesekretær *hæhæ'

Jeg finder det ikke hårdt og stressende. Alt nås hver dag. Alle er glade. Jeg er glad. Kan ikke se stress eller hårdt nogle steder...

Jeg er dog helt enig i, at det er skide spændende ;o)

• #33   20. feb 2011 Danielle - Ja Bitte som ansætter har vist fået over 300 ansøgninger til måske kun 13 pladser. Så det er hårdt igen i år. Hun har vist skåret godt igennem, fordi der var alligevel kommet en del ansøgninger uden relevant "uddannelseserfaring". Men et dejligt sammenhold man får mellem eleverne smiley

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#34   20. feb 2011 X'er fingre for alle ansøgere i tråden - god vind :o)

• #35   20. feb 2011 Malene

Puha, ja der er rigeligt at tage af! Jeg tør skisme ikke håbe på noget, når konkurrencen er så snæver smiley

Jeg er ikke interesseret.. :
    Jeg takker! smiley

• #36   20. feb 2011 Jeg er ikke interesseret i at diskutere med dig smiley :
    På OUH er det et fuldstændig ufravigeligt krav - og det kan ikke omgåes.
    Dem der er uuddannede arbejder som sygeplejesekretærer og nogle ganske få som "rigtig" lægesekretærer. Og der er ingen af dem, som fungerer bedre, men fungerer lige så godt som os andre.
    Jeg har arbejdet som vikar for et vikarbureau i flere år og har været på knap halvdelen af OUH, og det er rigtig rigtig rigtig mange afdelinger. Og det er det samme billede overalt. Bunker, bunker, bunker - 1000-vis af uskrevne diktater og folk, som går ned med stress.
    Og så har jeg i øvrigt den stik modsatte holdning end dig - sengesekretærjobbet er langt kedeligere *G* Jeg ELSKER mit ambulatoriejob, der er langt flere udfordringer og mange flere spændende arbejdsopgaver, som slet ikke forefindes på sengeafsnittene. Men jeg skriver stadig for de indlagte. Har haft søndagsvagt herhjemmefra, men det er så også 6 timers skrivning ud i en køre... og DET er kedeligt smiley
    Men jeg synes, du skal passe på ikke at gøre billedet af lægesekretæren rosenrødt, for det er det ikke - og jeg vil rigtig gerne inviterer dig til Odense, så får du hurtigt et andet indtryk af jobbet.
    Og hvis det ikke er svært at skrive i jeres job, så må I være forskånet for udenlandske læger - og dem har vi i hobetal...
    Det er i øvrigt ikke kun et spørgsmål og at kunne skrive efter lægen - han kan sin anatomi, men læger er ikke særlig gode til den latinske gramatik - og det er her sekretæren skal kunne sin - og det kan man ikke bare uden videre. Hvis man bare skriver det, som lægen siger, så laver man mange mange fejl... og jeg tror ikke, at Odense er et sygehus helt for sig selv. Og det samme er det i Århus og i Vejle - men ved heller ikke, hvor du arbejder - men vil da gerne bytte et par dage *G*

• #37   20. feb 2011 Charlotte & Lars:

Det billede som du giver af lægesekretær jobbet er osse det indblik jeg fik - det er et meget stressende job

• #38   20. feb 2011 .::$::. Reiki Master .::$::.
    Jeg tror også, at det er helt almindelig kendt, at jobbet er særdeles stresset mere eller mindre alle steder - altså på sygehusene. Lægesekretærerne i de almen praksis og speciallægepraksis har en noget mindre stressende dag. Men stressende eller ej, så er jeg så absolut til sygehuset smiley
    Det er spændende, det er udfordrende, der er store krav til én som koordinerende led mellem patienter, læger, plejepersonale, primærsektoren og alle andre instanser... og det er noget af det, som gør jobbet så spændende smiley

• #39   20. feb 2011 Charlotte & Lars:

Præcis mht steressen på hosp. det andet har jeg ikke kendskab til

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#40   21. feb 2011 Husk nu, at hvad der er mishandling for mig, behøver ikke været det for dig.

Vi havde besøg fra OUH, NK, som var overraskede over, at vi ikke havde bunker, som man kender bunker.

Passe på? Nej, jeg vil ikke passe på. Det ER rosenrødt. Vi fungerer. Det fungerer og der er ikke stress og jag ved os. Vi har alle for hånden-værende redskaber og lidt sans for Lean, så vi kører på, har det godt, griner og får det hele fra hånden.

Jeg kan ikke i min vildeste fantasi få over mine tanker, at det skulle være stressende. Så er der et gruppearb som ikke fungerer, måske?

Nå, la' nu det ligge. Det er jo individuelt, hvordan man tackler hverdagens små petitesser.

God afslappende dag til alle :o)

• #41   21. feb 2011 Kan ikke lade være med at trække på smilebåndet når du kalder dig for ''Jeg er ikke interesseret i at diskutere med dig :)'' he he he

• #42   21. feb 2011 Charlotte: hvorfor er det dig sååå magtpåliggende at dit fag absolut skal tegnes super negativt ?? måske det er dig og din afdeling eller sygehus det ikke fungere... MEN det betyder da ikke at der ikke findes mennesker der faktisk fungere og afdelinger/sygehuse der fungere... hvorfor ike tage hatten af for dig og sige af det da er skønt. Du kunne måske enda få nogle fif som jeres afdeling kunne bruge, så i kunnne komme til at funger bedre.

Jeg må indrømme at jeg ikke forstår at man ikke kan glæde sig over at andre faktisk fungere.... bare fordi du/I ikke gør?

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#43   21. feb 2011 Slåfejl er gratis ;o)

• #44   21. feb 2011 platugler ;
    Jamen jeg er sørme ikke interesseret i, at mit fag skal betegnes som super negativt... det er et hamrende spændende job. Og det er helt fantastisk, hvis det fungerer nogle stedet i landet - men det er ikke sådan, hverdagen ser ud de fleste andre steder...
    Og JEG fungerer på mit job - det har jeg også skrevet... jeg kunne ikke få et bedre job eller bedre kolleger. Jeg er personligt ikke stresset - jeg lader mig ikke stresse af bunker.
    Men at tegne et rosenrødt billede af et fag, som er kendt overalt som rigtig stressende, synes jeg er forkert. Og måske endnu mere forkert at sige, at jobbet kan klares af en 12-årig... det er jo at undervurderer sit eget job og sit eget fag...
    Men som du kan se længere nede, så er der en forklaring på, hvorfor det fungerer lige netop der, og det har ikke noget med fif eller omlægninger at gøre - det er noget, som kræver en mangedobling af antallet af ansatte... og det kommer jo aldrig til at ske.

Jeg er ikke interesseret i at diskutere med dig smiley :
    Jeg ved godt, at Klinisk Neurofysiologisk afd. var hos jer, men det var nu neurofysiologiass., der var der. Og de ville elske at have jeres arbejdsfold - dobbelt så mange ansatte til det halve antal patienter... det er jo dybt misundelsesværdigt.
    Men det kommer aldrig til at ske på OUH - desværre.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#45   21. feb 2011 Nej, det var NK, som var her. Det var ikke assistenter.

Husk lige bare her på vores sengeafsnit er vi TO sekretærer til 50 senge inkl. 7 intensivpladser. Så dobbelt op i folk til antal pt. den holder sq ikke *LOL* Vi kører rent bord, så hvis du vil sige, at vi har mindre at lave ift. en given afd. på OUH, så står jeg da i hvert fald af *LOL*

Og jeg har aldrig sagt, at jobbet kunne bestrides af en 12-årig. Overhovedet!

• #46   21. feb 2011 Jeg er ikke interesseret i at diskutere med dig smiley :
    Jamen der SKAL være rent bord på sengene - det er der også på vores, det er ikke det, det halter - det er i ambulatorierne rundt omkring - det er dem, der får lov at mærke spareknivene. Det er dem, der mærker presset ovenfra, når bunkerne vokser og vokser. Og ambulatoriejobbene er dem, der er flest af, så sandsynligheden for at de nyuddannede ender i et amb. er langt størst.
    Derfor kan jeg godt sige - JEG har det godt, DU har det godt - men følger man bare lidt med i nyhederne, så ved man, at det desværre ikke er det billede, der tegner sig...

Jeg vil ikke på nogen måde "skræmme" TS, men en realistisk vurdering er bedre end et malerisk billede...

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#47   21. feb 2011 Jamen, billedet jeg tegner er totalt realistisk her. Der er intet malerisk over noget af det jeg skriver.

Det er tilgangen til jobbet, som bliver malerisk, når du feks skriver stress og hårdt.

Igen, det med at det for nogle er mishandling og for andre er et kærligt klap...

Kommentér på:
Lægesekretær

Annonce