Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  pædagogmedhjælper vs pædagog
  • #1   10. mar 2011 En pædagogmedhjælper er typisk ufaglært

• #2   10. mar 2011 en pædagog har gået på seminarie i 3½ år...........

• #3   10. mar 2011 Medhjælper passer børn - pædagoger dokumentere

• #4   10. mar 2011 Det er mere forskellen på det arbejde de laver som jeg søger svar på smiley

• #5   10. mar 2011 Jamen så har Mikkel lidt fat i noget... måske lige bortset fra at det ikke kun er børn der kan være arbejdsområdet;o)

Som pædagog er det ikke nok at du er god til at passe ungerne, de handicappede osv. Det er self osse en del af arbejdet, men man skal osse dokumentere hvad man foretager sig og hvorfor.

• #6   10. mar 2011 Som pædagog har man taget en uddannelse, der giver en en ballast når det kommer til reflektion over pædagogisk praksis.

Den har man ikke som medhjælper, heller ikke selvom man har været det i mange år.

Arbejdsopgaverne lapper en hel del over hinanden og nogle steder er der ingen forskel - der, hvor forskellen kommer er ofte der, hvor praksis skal formes og beskrives.

• #7   10. mar 2011 Hedam -det afhænger vidst af hvor man arbejder *G*

• #8   10. mar 2011 Blackangel -det lyder som et rigtig træls sted at arbejde.

De steder jeg har været, har arbejdet nu været ret ligeligt fordel- Nu er det så handicappede jeg har arbejdet med.
    Det er klart at pædagogerne osse har noget papirarbejde mm som pædagogmedhjælpere og vikarer ikke har, og den tid de bruger på det, er jo tid pædagogmedhjælperen har "på gulvet".
    Men de steder jeg har været, har pædagogerne osse lavet mad, vasket tøj, skiftet en ble eller givet et bad. Helt på lige fod med os der var vikarer eller pædagogmedhjælpere.

I øvrigt synes jeg faktisk madlavningen med beboerne er knaldhyggeligt, så det ser jeg ikke som en sur opgave;o)

• #9   10. mar 2011 hold da helt op........................tydeligt at se at nogen ikke har meget til overs for pædagoger.

Camilla ...hvis du mener det..........på et proff plan vil jeg gerne svare dig.........herinde er det vist lidt plat.

• #10   10. mar 2011 Pædagogerne har ansvaret og kontakten til alle andre instanser psykologer, talepædagoger, fysioterapeuter og lign. De står for forældresamtalerne, både de hyggelige og de meget svære. Hos os er medhjælperne med på lige fod i alle andre sammenhænge, så meget som de viser sig ansvarlige til.

• #11   10. mar 2011 Hos os er de praktiske opgaver ligeligt fordelt. Jeg har i øvrigt aldrig drukket en kop kaffe endnu i de 32 år jeg har arbejdet som pædagog, og den ene kop te jeg får i min frokostpause (som jeg har 2 gange om ugen) laver jeg selv.

• #12   10. mar 2011

DK Blackangel og M never more :'o (

jeg har været pædagog i 21 år og ALDRIG ALDRIG oplevet det du beskriver......................

• #13   10. mar 2011 Blackangel -jeg tror altså heldigvis at det er fåtallet af steder hvor tingene foregår sådan.

Jeg har været i praktik i en SFO, pædagogmedhjælper i vuggestue og bofællesskab for udviklingshæmmede, vikar i flere bofællesskaber og nattevagt i et bofællesskab.
    Ingen af stederne har tingene været sådan.

Landseergården beskriver faktisk meget godt hvordan det har været de steder jeg har været.

Vi har haft et rigtig fint samarbejde mellem pædagoger og pædagogmedhjælpere og jeg har aldrig følt at vi var "mindre værd" end pædagogerne

Men man må jo osse huske at pædagogerne har en uddannelse bag sig, og det i sig selv, giver jo en forskel på pædagogen og medhjælperen

• #14   10. mar 2011 Vi har dog haft EN pædagog som havde den indstilling at medhjælpere og vikarer ikke var til andet end "det sure" arbejde.
    Men når det er en enkelt person der har det sådan, kommer hun jo ikke langt med det.

Uheldige eksempler kan man jo finde indenfor alle fag.. Jeg er som nattevagt stødt på en enkelt pædagog der, da jeg mødte ind, stod og fortalte hvor klam og ulækker hun synes en beboer var -hun var heldigvis kun ansat i et vikariat og var der ikke længe.

Så jo, skrækeksempler er der -men de er altså få. Det er i hvert fald mit indtryk

• #15   10. mar 2011 DK Blackangel og M never more :'o (

Det er jo kun et sted (fremgår i hvert fald af teksten) som agerer sådan som du beskriver. Lige frem at generalisere så kraftigt pga. én sted, vil jeg kalde Kraftig overdrivelse!

Ærgeligt DU har oplevet sådan noget, men hvad gjorde du i den givne situation for at ændre det du/ I var utilfredse med?? Klagede I f.eks. til fagforeningen ang. manglende pauser? Kan man give andre skylden, hvis man ikke slv gør noget ved tingene??

Jeg er både medhjælper (har PGU'en) og er snart færdig som pædagog. Jeg har oplevet ét sted (i de 10 år jeg har været i branchen, startede som 16 årig), som har været dårlig, men de fik sku også diverse klager af både mig og andre kollegaer...

Jeg vil sige at der er stor forskel på pædagog vs. medhjælper.

Som medhjælper kan man være ufaglært eller have en kortere uddannelse - hvor der ikke bliver gået i dybden med de pædagogiske teorier.. I praksis betyder det at man kan passe børn, handicapped, unge o.lign. Men at man kan have svært ved at deltage i den pædagogiske debat på stedet.

Derudover er man som regel Ikke ansvarlig for den gruppe man arbejder med, man har som regel en pædagog "over" sig som har det overordnet ansvar.

Som pædagog, skal man som tidligere nævnt kunne dokumentere alt hvad man laver (se dagtilbudsloven).
    Man når i dybden med de pædagogiske tænkere, love o.lign under udd. og dette gør den pædagogiske debat nemmere og måske mere relevant for pædagogerne, som jo skal kunne stå indenfor alt hvad de laver..

Forældre kan som regel ikke umiddelbart se forskel - men der er Kæmpe forskel på ansvars områderne i mange institutioner.

• #16   10. mar 2011 Okay, ja lidt har du gjort. Jeg havde som minimum sendt en klage både til fagforeningen og kommunen om det sted, hvis det var mig. Måske har de tidliger eller fremtidige klager, hvor netop din gør udslaget...

Jeg synes stadig det er en kæmpe overreaktion at generalisere på den måde som du gør. Jeg har som sagt prøvet at være på begge sider og jeg har aldrig oplevet noget lignende.. Så en så absurd generalisering synes jeg er langt ude.

Det er det samme som at sige at alle mænd er dumme, fordi jeg har været sammen med én dum... Hul i hovedet efter min mening.. Der er brodne kar alle steder..

• #17   10. mar 2011 Da jeg var medhjælper PASSEDE jeg børn/beboere de steder jeg var ansat. Da jeg blev uddannet UDVIKLEDE jeg istedet. Som pædagog får man en faglig viden omkring normal udvikling kontra forsinket eller mangelfuld udvikling og kan derfor tilrettelægge sit arbejde målrettet den beboer/barn man står overfor.
    Så jeg vil sige det er den største forskel. Dokumentation og mødeaktivitet har jeg aldrig oplevet er blevet lagt i selve tiden med børnene/beboerne. Det er lavet efter lukketid eller når beboerne har været afsted på arbejde.
    Som uddannet har du et langt større ansvar både for planlægning af aktiviteter og forældre/pårørendesamarbejdet. Lønnen er ikke høj og ikke meget højere end en medhjælpers som nogle antyder.

• #18   10. mar 2011 Blackangel -og det er du jo osse meget velkommen til. Men så er det nok vigtigt at man understreger at det var sådan DET sted, og ikke skriver det som om det er sådan det generelt er;o)

Kommentér på:
pædagogmedhjælper vs pædagog

Annonce