1.812 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

d.u.m. d.u.m.

jeg sidder og ser de unge mødre og undre mig egentlig lidt over de der Dea Louise og Rasmus's jordmoder blander sig i om de har dyr.. Vi kan uden tvivl blive enige om de bor i en svine sti men hvis de ikke har fortalt det til hende har hun vel overhoved ingen rettighed til at sidde og sige til dem hun forventer de har en afklaring på deres dyr inden deres næste møde som var en måned senere.. Det skulle da lige have været min der sad og sagde sådan da jeg var gravid både første og anden gang.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  d.u.m.
  • #1   13. mar 2011 Der står i sladder bladene i dag at barnet er født og er blevet fjernet med det samme...

• #2   13. mar 2011 Nogle folk fortjener ikke at og burde ikke få børn

• #3   13. mar 2011 ja jeg så at det er blevet fjernet og om hvorvidt de er egnet som forældre eller ej vil jeg ikke dømme ud fra de få min de er med i et tv program jeg undrede mig bare om man mener at jordmoderen har ret til at blande sig i at man har dyr?

• #4   13. mar 2011 okay Irene det så jeg ikke at de sagde til hende, så kan jeg bedre forstå hende når hun beder dem om at gå af med hunden

• #5   13. mar 2011 Det er jo ikke bare det er de har dyr.. Det er jo fordi de er nogle svin omkring de dyr og at et barn ikke har godt af at vokse op i dyre afføring over det hele,,,, Men man forsøger jo som jordmoder at sige tingene pænt, og så hjælper det ikke at sige, i er nogle klamme svin som ikke burde holde dyr...

• #6   13. mar 2011 Jeg sad og tænkte det samme..

Og jeg tror at grunden til at hun kommer ind på dyrene, er at hun satser på at de bedre kan overskue deres eget og barnets liv, hvis de ikke har dyrene..

Min JM er også klar over at jeg har forholdsvis mange dyr (2 katte 1 hund) men det spurgte hun ikke nærmere ind til.. Tværtimod ser hun det som en god ting at jeg kommer ud med hunden..

Og jeg er jo også rimelig ung, og endda alene, så virkede jeg til at være helt uden overblik, kunne jeg godt forestille mig de ville snakke dyr..

Men nej, som udgangspunkt rager det overhovedet ikke JM.

• #7   13. mar 2011 Den jordmoder som min mor havde da hun fik min ældste søster (hun er 8 idag) sagde også at vi ikke måtte have dyr pga. allergi..
    Vi havde både kat og hund..
    Min mor smed jordmoderen ud og sagde at hun bestemt ikke skulle blande sig i hvad vi havde af dyr i hjemmet og at hun udemærket godt ved hvad der er godt for en baby da hun lige som havde prøvet det 2 gange før..
    Har aldrig set en jordmoder løbe så hurtigt..

Men mener bestemt ikke at en jordmoder burde blande sig i om man har dyr eller ej, men syntes det er iorden hvis hjemmet virkelig stinker af f.eks kat (urin)

• #8   13. mar 2011 Det jeg undrer mig over mht. fjernelse af barnet, er hvorfor et bosted slet ikke kom på tale..

Altså, jeg er med på at de ikke egnede sig som forældre, men for mange af de unge som ikke kan håndtere det, er det fordi de ikke har lært det hjemmefra..

Og der er altså rigtig mange der har gavn af at komme på bosted, og lære hvordan man holder et hjem og tager sig af et barn..

Det kan godt skuffe mig lidt.. dels fordi jeg tror at barnet i sidste ende har det bedst hos sine forældre, hvis de kan lære at varetage det ansvar, og dels er det billigere for os som samfund..

Og ja, de vil jo blive ved at få børn.. Det ved vi alle..

(og denne tråd ryger nok, for du har skrevet hendes navn smiley )

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Svar: 1.067
    #9   13. mar 2011 Jeg kan ikke entydigt svare ja eller nej, på dit spørgsmål.

Men i tilfældet her, så ja! Ikke alene magter de overhovedet ikke opgaven at have de dyr, desuden er det sundhedsskadeligt at være gravid og have børn i sådan et hjem.

Så hvis jordmoderen har set, eller på anden vis er blevet gjort bekendt med hjemmets tilstand, eller at hunden ikke kan med børn, så mener jeg faktisk ja.

På trods, så ville jeg selv føle mig krænket hvis jeg fik den besked, men jeg har så heller ikke væg-til-væg-tæppe af dyreekskrementer eller en hund der ikke kan med børn.

Jeg kan også, trods min forargelse over hvordan tingene lader til at stå til i det hjem, forstå deres modvilje mod at afstå dyrene, hvis de holder af dem.

Det bringer mig så bare til spørgsmålet om hvor meget man holder af sine dyr, hvis man lader dem leve sådan.

Det er vist en længere diskussion med mange aspekter, for noget hindre dem og så selv i at se tingenes alvor, om ikke andet, så gøre noget ved det.

• #10   13. mar 2011 Carina.
    er din ældste søster 8?? Hvor gammel er du? smiley

Jeg tror som sagt at det med dyrene, kommer an på de kommende forældres situation..

Jeg tror bestemt min JM ville være lidt kritisk, hvis jeg kom og sagde at jeg liiige have anskaffet mig endnu et dyr.. Men hun siger intet til mit nuværende hundehold..

Og jeg er ellers med lidt ekstra årvågenhed (IKKE af samme årsager som Dea Louise).

• #11   13. mar 2011 Anja - Jeg er 2.. haha, ej er 21.. men har 2 søstre der er yngre end mig.. En på 8 og en på 5.. smiley samt en bror på 18.. hehe

• #12   13. mar 2011 Carina,
    aaarh!.. Tænkte bare at hvis det var din storesøster, var du virkelig fremme i skoene, eller måske var det en slåfejl! smiley høhø...

• #13   13. mar 2011 tror der ligger rigtig meget til baggrund som vi intet ved om siden de vælger at fjerne barnet helt. i stedet for at de kom på bosted osv. tror ikke de mener de nogensinde bliver egnet. personligt tror jeg det heller ikke..

• #14   13. mar 2011 hov ja det tænkte jeg ikke over med navnet, det var altså ikke for at hænge dem ud men fordi jeg undrede mig over hende jordmoderen så havde ikke lige i tankerne at man ikke må skrive navnet.. Nu har jeg selv 2 børn og har ikke 1 gang haft besøg af min jordmoder. Første gang havde vi 2 hunde, jeg har fuldtids job og min kæreste er under uddannelse, anden gang havde vi kun den ene hund men heller ingen løftede fingre der omkring hunden.. Jeg går ikke ud fra man sidder og siger til sin jordmode at man ikke lufter sin sin hund og at katten bruger gulvet som wc og derfor er det jeg ikke forstår hvordan hun kan blande sig i hvad de højder af dyr.

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#15   13. mar 2011 Anja:

Jeg kan umiddelbart godt følge dig at barnet ville have det bedst ved dets forældre, hvis de magter opgaven. Der hvor jeg synes det bliver problematisk er, at det er et ret stort sats. Det tager næppe længe at spolerer et barn.

Jeg ved ikke hvad det optimale løsning er, det er et ømtåleligt emne og uanset hvad man vælger, vil det nok have sine omkostninger.

Men hvis hjemmet endnu så ud som det har gjort i de seneste afsnit, da barnet blev født, vidner det jo desværre nok om at det ikke vil ændre sig.

• #16   13. mar 2011 er det dem fra farum? det par der bor herre klamt?

• #17   13. mar 2011 Anja - hvis det var min storesøster, så var jeg godt nok et sejt og klogt barn.. *GG*

R.I.P. Minnie - Ved at aviserne, tv osv nævner deres navne hænger de dem også ud.. Og når de har væet i tv er de vel en slags offentlig person..

• #18   13. mar 2011 Blah,
    det er jo det.. Der skal ikke meget til.. Og det er før set (Jørn) hvordan uegnede forældre får alt for mange chancer..

Der er så meget vi ikke ved, fordi vi blot har set nogle få minutter i fjernsynet.. Men jeg tænker bare at i mange tilfælde er det simpelthen fordi de aldrig har lært andet, de unge forældre der :S

RIP Minnie,
    jeg tror heller ikke JM kommer hjem.. De tager man ud til dem.. SP kommer hjem, og er der behov for det, kan hun også komme på hjemmebesøg inden barnet kommer til verden..
    Og det behøver ikke være fordi man skal kigges på og vurderes, men også for at forælder og SP lige møder hinanden inden fødslen, så det ikke er en helt fremmed man skal have i sit hjem, når man står der med en ny..

• #19   13. mar 2011 Anja CS...: I nogle tilfælde tvangsfjerner man børnene straks efter fødslen, fordi man vil undgå den skade, som sådanne forældre uden tvivl kan/vil tilføre barnet. De første uger efter fødslen er afgørende for barnets fortsatte udvikling.
    Jeg arbejder i en familieafdeling og oplever disse ting tæt på.
    Man tvangsfjerner ikke børn for sjov. Der er grundige overvejelser bag, så jeg er ikke i tvivl om, at når man vælger at gøre det, så er der rigtig god grund dertil.
    Er der den mindste smule håb for forældrenes håndtering af barnet, så får de tilbuddet omkring forældrehjem - hvis ellers forældrene vil samarbejde. Mange går bare helt i modvilje-chock.
    Nogle gange tvangsfjerner man ved fødslen, for derefter at lade barnet flytte på hjem med døgnovervågning sammen med forældrene.
    Der er mange muligheder.

• #20   13. mar 2011 Anja jeg var selv i et specielt team af jordmødre både første og anden gang, og blev fulgt lidt tættere også af læger, en man normalt bliver men alligevel ingen spørgsmål omkring vores hund.. Ikke engang til hvad det var for en vi havde.

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#21   13. mar 2011 TS:

Jeg har ikke svært ved at forestille mig at de i anden sammenhæng har været i kontakt med "systemet". Det kan være at det har foranlediget et skærpet tilsyn.

Det kommer nok også an på hvordan man præsenterer sig selv. Det kan jo også give indtryk af ansvarlighed, en aktiv hverdag, og hvis man har andre børn der trives med hunden som en positiv del af deres liv, eller hvad ved jeg.

Alene kattens efterladenskaber i huset på den måde, kan fremprovokerer en spontan abort. Og hvis hun ligefrem skal have smøgpauser under rengøringen af rummet - overdrivelse fremmer forståelsen - så står det galt til!

• #22   13. mar 2011 Nicolai,
    jeg tror såmænd heller ikke at der er truffet en forkert afgørelse. Altså, vi har jo en masse ukendte faktorer, for vi ser bare et par minutter i fjernsynet, og det er jo ikke noget der overhovedet kan bruges!.. Men ja, tænkte nok bare højt smiley

Og som nævnt før, er befolkningen ikke sløve til at råbe højt, hvis der IKKE bliver gjort noget.. Og hellere reagere, end se et lille barn blive ødelagt..

RIP minnie,
    min JM har heller ikke spurgt til race.. Overhovedet.. Det tror jeg slet ikke interesserer hende..
    Hun har da heller ikke noteret mit dyrehold nogle steder, selvom der allerede er lavet flere papirer på mig, med særlige behov osv..

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#23   13. mar 2011 Anja:

Præcis, Jørn er et glimrende eksempel i denne sammenhæng!
    Jeg husker med rædsel denne her gamle film fra psykologi undervisning, om de her stakkels spædbørn der indgår i et forsøg om konsekvensen af mangel på kontakt og omsorg. De er mærket for livet, dem der overlever altså. Ikke at det skal forstås som at det er det der vil ske i et tilfælde som dette, men et godt eksempel på hvor lidt der skal til og hvor store konsekvenserne er.

Og jeg må sige, jeg er nok tilbøjelig til at vælge den udvej der er valgt her, hvis satset virker for stort - kynisk formulering. For der er ingen vej tilbage.

Men det vil jo blot bringe en til diskussionen om hvad der vil have de største konsekvenser for barnet. At barnet bliver fjernet og anbragt hos en familie der magter opgaven eller man giver forældrene en chance og det viser sig de ikke gør, når det er for sent. Best/worst case scenario, det være sig.

Uanset er det jo tragisk, for det er jo tydeligt at de har svært ved at magte hverdagen, hvad end det så skyldes.

• #24   13. mar 2011 vi blev tilbudt at Sundhedsplejesken kunne komme på besøg inden vi fik både den første og den anden for at se om det var en vi/jeg kunne tale med.. Jeg har dog ikke haft hende hjemme før nogen af mine piger blev født.. Ja selvfølelig er de nok under helt andre omstændigheder jeg tror bestemt ikke man bare fjerner børn hvis der er håb for forældrene kan tage være på dem.. Men ja syntes det er svært at dømme hvordan de ville være som forældre ud fra 15 min i et tv program. Omvendt så når de kan udstille sig selv og sit hjem som det så ud ja så har de måske ikke så meget konsekvens forståelse og burde ikke have ansvar for sådan en lille uskyldig nyfødt

• #25   13. mar 2011 blah ja det havde jeg ikke lige tænkt over at de måske havde været i kontakt med myndighederne på andre måder.

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#26   13. mar 2011 Nu må i der har forstand, lige rette på mig hvis jeg tager fejl.

Men, jeg har ladet mig fortælle at der sker ganske, ganske få tvangsfjernelser i Danmark årligt. Er det korrekt?

Jeg tænker også sammenhæng med nogle af de sager vi har set de seneste år, hvor myndigheder i en eller anden grad, har været inde over.

Med det mente, kan jeg heller ikke tro at der træffes en sådan beslutning uden god grund.

Derud over er jeg enig i problematikken omkring de aspekter vi ikke kender til og vi dømmer på baggrund af få minutters TV, men jeg må erkende at et enkelt still-billede af hjemmet ville være nok for mig til at tænke, at en spædbarn, nogen overhovedet, burde leve sådan.

• #27   13. mar 2011 Blah - tror du har ret i at det er mege få tvangsfjernelser der sker i dk..

Men kan ikke se hvorfor lige netop det barn skal fjernes fra forældre, når en lille pige bliver overhældt med afløbsrens som har ætset hende fuldstændig skal blive hos sin mor og stedfar når det er bevist at det er en af de 2 der har gjort det, de kan bare ikke finde ud af hvem af dem..

• #28   13. mar 2011 Det koster en krig at fjerne børn, så det er jo ikke noget man bare gør. Der sker meget få bortfjernelser i Danmark om året... for få.....

• #29   13. mar 2011 Carina,
    når de ikke kan bevise HVEM, kan de jo heller ikke bevise det..

Når man har bevis for noget, har man en tydelig udredning af hændelsesforløbet..

Og uanset hvor logisk det virker at forældrene er de skyldige, så KAN vi altså ikke fjerne børn i et moderne samfund, uden endegyldige beviser.. Det går simepelthen ikke..

Selvom man som borger, godt kan føle at ens retssikkerhed drages i tvivl..

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#30   13. mar 2011 TS:

Jeg ved det ikke, men min fordomsfulde side siger mig, at det kunne være tilfældet.

Og med hensyn til at udstille sig, så var det det første der slog mig angående de to. Hvem i alverden viser sig selv og sit hjem frem sådan og så i den sammenhæng?! I min verden kan der kun være tale om nogle der ikke har fornemmelsen af hvor galt det egentlig ér!

Som jeg skrev i en anden debat angående samme emne tidligere i dag, så har det par været dråben for mig. Jeg fatter faktisk ikke at producenterne bag det program ikke har sagt fra - ikke at de bære ansvaret, men der må også være grænser for at score seere. Der er trods alt tale om et barns skæbne. Jeg synes ikke vinklen i programmet "tillader" at udstille den slags!

• #31   13. mar 2011 Blah,
    jeg tror at producenterne (Læs: Hr. S***) ELSKER at finde sådan et par..

De får bare SÅ mange ansøgere hvert år, og de sorterer meget kritisk i dem..

Guuuud, hvor ville jeg ønske at de også af og til tog nogle lidt mere velfungerende med ind..

Jeg ville stadig se det, for jeg synes stadig det er spændende..
    Og før i tiden var der jo både "de dumme" og "de gode" og det fungerede fint..

Nu handler det bare om at finde de laveste af de laveste, som slet ikke kan klare sig selv..

• #33   13. mar 2011 jeg vil mene det er hendes forbandede pligt at blande sig.. om de så retter sig efter det er noget helt andet..

• #34   13. mar 2011 blah det vil jeg så give dig ret i. Men jeg tror måske de har taget sådan et par med for at vise den type også findes.. Jeg havde en bekendt engang og jeg til næsten sige at de to mennesker levede rent i forhold til min bekendte.. Hun endte dog med selv at sende sin datter i aflastning og hun endte senere med at miste sin datter helt men jeg har heller aldrig oplevet så beskidt et hjem.. Desværre er det jo altså bare ikke altid den vigtigste faktor i det med børn. Altså så længe børnene er i trivsel som man kalder det, ja så er min erfaring at resten ikke er så vigtig. Selvfølelig skal der ikke være dyre afføring over det hele men ja støv rod osv er ikke altafgørende

• #35   13. mar 2011 nå jeg vil altså lægge mig til at sove jeg skal op et par gange i nat med de kære små børn jeg har smiley men tak for debatten glæder mig til at læse den i morgen

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#36   13. mar 2011 Carina:

Nej, der er vi enige. Og det er så den fantastiske diskussion om det danske retssystem, hvis du spørger mig...

Jeg er ikke enig at barnet skal tilbage dertil. Det er en kedelig udvikling, hvis alle tiltalte i en sag kan ryste på hovedet med resultatet at alle går fri - forstå mig ret.

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#37   13. mar 2011 TS og Anja:

Ja, det er da guf med sådan et par! Og folk ser det jo, uanset hvad årsagen måtte være, og det mærkes jo heldigvis ikke på indtægterne hvad de måtte være.

Egentlig er jeg af den holdning at det er folks eget ansvar at forhold sig kritisk til tingene og ikke sluge det råt, også dermed sagt, at jeg egentlig synes man kan tillade sig at vise nærmest hvad som helst i TV, så længe det er med den rette vinkel.
    Men lige denne her volder mig sgu nogle kvaler. Ikke alene har det par her fået mig til at synes producenterne i en eller anden grad svigter, men også at de ikke er deres "ansvar" voksent - og galt må det være, for det er stik imod min holdning ellers.

Og jeg synes ikke engang at De unge mødre kan bryste sig af at være et program med en særlig saglig tilgang til problemstilling. Det er sgu reality tv på højde med - misvisende udtryk - Paradise og hvad har vi ellers.

Jeg kunne forstå denne skildring, hvis det havde en anden vinkel, og det er jo nok der glipper for mig nu.

Med hensyn til trivsel, ja, det gør jo ikke diskussionen mindre kompliceret. Jeg tror, for mange, der ikke har en faglig tilgang, at trivsel er en subjektiv ting, præget af vor egne oplevelser. Jeg skal da i hvert fald gerne indrømme at jeg ikke ville genkende trivsel, hvor det før er set at andre gør, også dem med faglig tilgang.

• #38   13. mar 2011 Blah,
    dengang de startede, med reportagen, var det jo en saglig dokumentar.

Det handlede om unge mødre, og der var flere forskellgie typer piger med.. De fleste klarede det rimelig godt, dog med en del udfordringer, men det gjorde deres bedste, og det var slet ikke den type unge som er med nu i dag..
    Det var en dokumentar.

Men ja, du har ret, nu er det blot reality-tv og handler om at skaffe høje seertal.. Og jo mere greelle tilfælde man finder, jo bedre seertal får man altså!.. Desværre..

Jeg savner lidt det tidlige DUM..

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#39   13. mar 2011 Anja:

Ja, jeg er ganske enig.

Jeg husker det også tydeligt, men i takt med den udvikling har jeg set mindre og mindre, og med det par der, der er det da kokset helt for mit vedkommende!

Og der er da trods alt lige nu en, hvor jeg sgu nærmest skammes over mig selv, når jeg ser hende...hun har sgu mere styr på sagerne end jeg har, er yngre og så med to børn oven i, jeg får stress bare naboens børn skal i gennem ulvetimen...

De historier, som hendes, Camilla tror jeg hun hedder, hvor jeg faktisk synes hun lader til at klare det rigtig godt, dem bliver der længere og længere imellem og det synes jeg er en skam!

Kommentér på:
d.u.m.

Annonce