10.032 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Svar
Sundere alternativ til kokosmælk? Sundere alternativ til kokosmælk?
Findes der det? Skal ud og handle om lidt. Og da jeg rigtig godt kan lide kokosmælk vil jeg bare høre om der er et alternativ til det:)
0 synes godt om
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
dec 2005
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 208 Svar: 836
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.576
dec 2007
dec 2005
maj 2008
Følger: 29 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 53 Svar: 1.070
dec 2007
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Kokosnødden er plantedel.
Du kan evt prøve at bruge rismælk, da det ikke indholder ret meget fedt (hvis der overhovedet er noget i), men jeg skal være ærlig og sige at jeg aldrig har prøvet at bruge det til kødretter (for mig er kokos/rismælk noget man laver søde sager med)
nov 2005
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 31 Svar: 775
At vegetabilsk fedt også altid er sundere end animalsk fedt er heller ikke sandt.
Det videnskaben er enige om er, at mættet fedt er skidt. Der er så et paradoks omkring at flere studier har vist, at indtag af mejeri/mælkefedt korrelerer negativt med eksempelvis hjertekarsygdomme, på trods af at mælkefedt har en stor andel af mættet fedt (over 50%) (det er havd jeg selv ser på i mit PhD projekt).
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jvf. hvad Tue skriver, så kan sammenhængen med indtagelse af mættet fedt og hjerte-kar sygdomme ikke længere påvises og vi der venter en regulering af sundhedsstyrelsens kostanbefalinger i 2012 der ser temmelig anderledes ud end dem, vi kender.
Så spis du bare kokosmælk med god samvittighed. Det, der ikke skal indtages er raffinerede kulhydrater, hvis sundheden skal bevares.
dec 2005
nov 2005
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 31 Svar: 775
Der hersker også stadig enighed om at mættet fedt isoleret set er "værre" end mono- og poly-umættede fedt-syrer (trans-fedt er jo så endnu værre ).
Hvis du sammenligner forskellige vegetabilske olie/fedt-typer skulle denne tendens værre klar. Det du mener er formentlig at andre faktorer også spiller ind?
Der hvor "tvivlen" kommer ind er mht det animalske fedt som oftest er meget mere komplekst. Et godt eksmepel er mælkefedt som indeholder over 400 forskellige fedtsyrer. Det anses (i mine øjne fejlagtigt) som værende usundt pga den generelle opfattelse om at SFA er usundt, men glemmer bare alle de mange andre fedtsyrer som f.eks. CLA, samt at der sandsynligvis er andre gunstige effekter i mejeri-produkter.
Har to dejlige trofæer derhjemme- Emmy og Oscar:D *:
Brug du bare kosmælk til din madlavning da der vel reelt ikke er brugbare alternativer pga smagsegenskaber.
Mht fedt indhold i forhold til 38% piskefløde så indeholder alm kokosolie ca. 20% fedt så man "sparer" ca halvdelen af fedtindtaget. Men som jeg skrev tidligere få har kokosolie altså bare en ugunstig fedtsyresammensætning.
Det jeg reagerede på er, at der længere oppe skrives at kokosmælk/fedt er direkte sundt, hvilket jeg bestemt ikke er enig i. Så brug det pga smag og ikke fordi det skulle være sundhedsfremmende.
Sundere alternativ til kokosmælk?