{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.453 visninger | Oprettet:

at amme sit barn {{forumTopicSubject}}

jeg sidder og kigger tråden om hvornår man stopper med at putte sine børn..

og kommer til at ænke på - hvornår stopper man med at amme det..

jeg husker tydeligt da jeg for nogle år tilbage var til en fødselsdag hvor der var et forældrepar. deres 6 årige søn sidder ved frokost bordet med en leverpostegmad og hopper så pludselig ned at stolen og går hen og hiver blusen op på sin mor og får en tår på patten -- med klapsammen maden i den anden hånd --

min kæbe ramte simpelthen gulvet.. det var i den grad grænseoverskridende så langt ude..

jeg ved godt det her er et ekstremt tilfælde -- men jeg bad for nogle år siden min veninde om ikke at amme sin datter hos os - der var barnet 3½ år - og specielt vores egne unger syntes det var enormt klamt at barnet var så stort og hun sad der med babsen ude..

men hvad syntes i -- hvor længe bør man amme sine unger --

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  at amme sit barn
  • #1   26. apr 2011 Allersenest til de får tænder smiley

• #2   26. apr 2011 KAN ikke deltage i denne debat, så engang et tv program der gav mig traumer... putning er en ting.. man bør gøre det til børnene skal flytte hjemmefra - amning - NEJ NEJ NEJ! Det er sygt at amme børn over 1 år... og min personlige grænse med mit eget barn var 6 måneder.. MEN JEG KAN ikke høre på at folk ammer til børnene er 6 år "ej en medløber" eeeyyywww!!

• #3   26. apr 2011 Når man kan bede om det, er man for gammel..Havde en veninde der stoppede med at amme da hun var omkring to år.. Da hun var 7, fik hun en lillebror som fik bryst.. og så startede Ditte da med at amme igen, og fortsatte til moderen lukkede mælkebaren, to år senere!..

at amme er smukt og naturligt og alt det der.. Men der kommer en grænse, hvor det grænser til at være perfidt og måske endda incestuøst..

Great Britain (eller hvad den hedder, den der engelske satire-serie?) har lavet en sketch, med en mand i 40erne som stadig ammer... Den tænker jeg på..

Nu ammer jeg ikke endnu, men tror min forventninger er op til et års tid.. Men, er jo ikke til at sige om mine tanker og ideer omkring emnet ændrer sig..

• #6   26. apr 2011 Jeg stoppede med ar amme da min dreng var 6 mdr. 3 ½ er klamt synes jeg. Hvis man endelig vil amme sine børn så laangt op - hvilket jo er sundt, så kan man da i det mindste malke ud, og give det i en sutteflaske eller kop.

• #7   26. apr 2011 Jeg ammede de første 3 dagen.. Men synes at det er okay at amme til barnet er højst 1 år..:)
    Kan selv huske den gang jeg var 6 år, og havde en veninde på 5 som stadig tog sig en tår ved sin mor, Jeg synes det var så klamt at jeg ikke ville lege med hende..

• #8   26. apr 2011 Jeg havde en legekammerat da jeg var lille, som osse blev ammet til hun var omkring 4. Og ja jeg synes det er KLAMT.

Babyer skal ammes, og jeg har intet som helst imod at mødre ammer -osse offentligt (hvis der vises hensyn).

Men når ungen SELV kan gå hen og hive op i trøjen, så er det altså for gammelt til at få mælk ved sin mor!

• #9   26. apr 2011 Man kan jo amme så længe barnet og man selv finder det hygsomt, men det mest normale er vel max til barnet starter i vuggestuen? det andet I beskriver finder jeg også så'en lidt "rynke næse" agtigt ;o)

Kan huske vuggestuen satte ? ved om jeg gav knægte rugbrøds madder osv. fordi han ikke havde faste pøller, blev sgu lidt stødt over det, så jeg sagde til dem at jeg startede med at amme ham om morgnen, hvortil de var ved at tabe mundtøjet og spurgte "ammer du stadigvæk" "Ja, morgen middag og aften får han en tår" så kunne de bedre forstå ;o) det varede til han var imellem 1½ - 2 år, han er så den der er blevet ammet længst, men havde nok også mere brug for den tryghed / hygge der jo ligger i det, da han døjede en del med astma pga. lejligheden.

• #11   26. apr 2011 Christina... det skulle jeg ikke have set... nu får jeg sku svært ved at falde i søvn.... kvinden er jo syg i hovedet, og hendes stakkels børn bliver sku da f***** up i hovedet... ADW!!

• #13   26. apr 2011 min kusine blev amme til hun var 2 år - når hun skulle sove gik de en soveværleset - så fik hun en tår indtil hun faldt i søvn også blev hun lagt i seng -- det havde jeg egentlig ikke noget problem med -- men gider bare ikke og sidde og se på det.. og slet ikke imens vi spiser..

min anden veninde tog altid lige en stofble og lagde over skulderen og ned foran barnet - også selv da hun var spæd - jeg var hende dybt taknemmelig - for gider ikke side og se på andres bryster - heller ikke selvom det er et spædbarn der ammes..

• #14   26. apr 2011 Maria: LOL

• #15   26. apr 2011 Men Maj-Britt, er der ikke også stoooor forskel på bevidstheden hos en på 3 og en på 6?..

Jeg synes da 3 er en høj alder, og nok ved at være på grænsen for hvad der kunne få mig til at glo og tænke mit...
    men 6 år, der synes jeg barnet er ved at være virkelig virkelig stort..

• #17   26. apr 2011 Hundemutter - nu med 2 DKCH .: Puttede også i senge og lå og hyggesnakkede samtidig med barnet fik sin tår :o)

• #20   26. apr 2011 Hundemutter -hvis folk bare nøjes med at gøre det hvor vi andre ikke skal se på det, er jeg sådan set ligeglad med hvor længe folk ammer (osse selvom jeg synes det er lidt sært at nogen gør det til barnet er 4-5-6 år -og hmm ja... åbenbart osse længere:o/)

Men jeg har da kendt et par tilfælde hvor ungen bare vadede hen og hev op i trøjen -skal barnet ammes så længe, så må man sgu lære det at det foregår i privaten og ikke hvor alle og enhver skal se på det

• #21   26. apr 2011 min veninde med ungen på 3½ gav også lov til at ungen måtte stå og nulder hendes bryst indtil hun var 4 - 5 år -- de kaldte det at dutte..

der måtte jeg også bare sige fra -- det var for grænseoverskridende for mig og ungerne - den lille unge blev helt flov når de var på besøg..

måske jeg bare er sippet - har aldrig selv amme da jeg ikke har nogle bio børn -

• #22   26. apr 2011 Jeg ammede mine til de var hhv. 4 mdr. og et halvt år. Og dér havde de begge tænder. Min datter brugte dem og derfor stoppede amningen ved de 4 mdr. Hun tog fat med tænderne og hev til.... Men jeg glemmer aldrig den nærhed der var smiley

• #23   26. apr 2011 synes det er sjovt at nogen skriver, når de får tænder, det er jo altså meget forskelligt hvornår de får det, børn kan være født med tænder, så skal de bare ikke ammes eller ???

WHO anbefaler fuld amning (altså ikke anden kost) til 6 mdr og supplerende til 2 år eller længere.

mine 3 er ammet fuldt i hhv 6, 7 og 8 mdr og supplerende til de var 14 mdr, 18 mdr og 2½ år
    jeg synes man skal amme så længe både mor og barn har lyst og har det godt med det

• #24   26. apr 2011 hov forresten det der med at stoppe når barnet selv på den ene eller anden måde kan bede om det synes jeg også er spøjst.
    det handler da lige som med alt andet om at sætte grænser.
    hvis man ikke lige har tænkt sig at amme lige nu (større barn ikke baby selvf) så siger man da bare, nej ikke nu, lige som med alt andet

• #25   26. apr 2011 Ditte: Ja, det har jeg også tænkt over. Min søn var kun 3 mdr., da han fik tænder, og ham ammede jeg jo så til han var et halvt år.
    Mine gad desværre ikke længere.

• #26   26. apr 2011 Jeg har ikke ammet og kommer højst sandsynligt aldrig til det.

Sys det var frastødende...

Min grænse går ved maks et halvt år og så vidt jeg ved, er det også det der anbefales nu, at man ikk ammer mere en 6 måneder.

For mig er en sutteflaske også no-go efter 6-8 måneder. der kan barnet fint leve af "fast" føde og en god varieret kost.
    Min teori er at mødre der ammer så længe, har svært ved at indse at deres børn vokser. De holder fast i den baby de fik en gang.

Jeg tror det er en del af barnets personlige udvikling at stoppe med at blive ammet, ligesom ble, sut, sutteflakse osv er.

• #27   26. apr 2011 Ditte med link -jeg synes bare der er noget forkert ved at have et 6-rågt (eller deromkring) barn til at hænge i brystet.

Ikke fra barnets side men fra morens -nu har jeg ikke selv børn, så det er jo nemt for mig at sidde og ryste alle fordommene ud af ærmet;o)

Og nej det er ikke fordi jeg sidder og råber incest eller noget;o)

Jeg synes bare der er noget halv-skummelt ved at en mor ikke siger stop når barnet er blevet så gammelt.

• #28   26. apr 2011 Indfør,
    de anbefaler at man ammer til barnet er MINIMUM 6 mdr..

I ulande, der lever børnene jo af modermælken i flere år, fordi det er det sundeste og billigste at fremskaffe...

Men ja, det er nok rigtig meget en smagssag..

Min søsters datter er jo 7 uger, (snart 8) og jeg synes allerede hun ser helt vildt stor ud, når hun sådan ligger der ved brystet.. Jeg tænker at hun vil se rigtig stor ud om 6 mdr!..

• #29   26. apr 2011 Indfør
    nej herhjemme anbefaler man fuld amning i 6 mdr og supplerende i til barnet er min 1 år
    der er ingen anbefalinger om ikke at amme længere end 6 mdr

og nej jeg har ikke haft problemer med at indse at mit barn voksede og ikke var en baby mere, jeg har bare fulgt deres naturlige udvikling, og ladet dem selv fravænne i naturligt tempo, lige som jeg har ladet dem smide bleen i deres tempo smiley

• #31   26. apr 2011 Michelle
    jeg kunne bestemt heller ikke forestille mig at amme en 6 årig, men jeg dømmer samtidig ikke andre for at gøre det, da jeg går ud fra at den enkelte forældre er bedre til at vurderer deres barn behov end jeg er

og når man har et barn er det jo ikke lige pludselig stort, det er jo ikke sådan at man sidder med en baby og ammer, og den næste dag tænker man hold da op nu er du bare alt for stor smiley (giver det mening)

• #32   26. apr 2011 Maj-britt -men vi er trods alt rigtig rigtig mange der kun blev ammet i få mdr, og alligevel på nærmest mirakuløs vis har formået at vokse op uden allergier og uden at være ofte syg;o)

Jeg synes det er HELT i orden at amme det første års tid (ja jeg synes vel nærmest det er lidt sært hvis man IKKE vil amme overhovedet, no offence). Osse lidt mere end det.
    Men når barnet er 3-4-5-6 år, synes jeg altså det er lidt skummelt, og kan ikke lade være at tænke mit.

• #34   26. apr 2011 michelle
    der er jo ingen der siger at alle dem der ikke bliver ammet får allergi
    men risikoen for allergi er væsnetligt nedsat for ammebørn
    ligeledes får ammebørn en masse antistoffer gennem modermælken der beskytter dem mod sygdom
    og har jeg læst et eller andet sted, så stopper barnets sutterefleks (hvis man ikke blander sig I hvornår barnet skal stoppe amningen) når de er mellem 5 og 8 samtidig med at immunforsvaret er ved at være udviklet

• #35   26. apr 2011 Ditte -det giver absolut mening:o)

men jeg synes altså stadig det er klamt -jeg skal nok lade være at pege efter dem der gør det og råbe ting, men jeg vil godt nok ikke se på det, og var det nogen der kom på besøg her, fik de besked på at lade være (eller blive væk;o))

For mig handler det tildels om at et barn der er SÅ gammelt, altså osse er bevidst om mange ting, og at bryster ikke bare er "madpakker" (og ja ja, det siger jeg sikkert bare fordi jeg ikke er mor, en derfor må jeg jo stadig have den holdning;o))

Og samtidig kan jeg ikke lade være at tænke at der er et eller andet forkert ved at man som mor ikke har sagt stop tidl.

Altså hunde, heste osv vænnes jo osse fra på et tidspunkt. Om ikke andet når næste kuld/føl/what ever kommer. Min barndomsvendinde fik stadig mælk ved sin mor, selvom hun havde fået en lillebror.
    -så bare at råbe "det er naturligt" holder altså ikke efter min mening.

naturligt er det at barnet får mælk, senere suppleret med andre ting og siden udelukkende fast føde.
    Naturligt er det da ikke at barnet bliver ved at få mælk ved sin mor, indtil det er så gammelt.

Og ligesom med alt muligt andet barnet skal lære, skal det vel osse lære at nu er mælkebaren lukket.

• #36   26. apr 2011 Max 6 måneder... alt andet virker underligt i min verden.

• #37   26. apr 2011 Jeg stoppede ca ved 4-5 mdr ved begge mine da min barsel sluttede (den gamle orlov med kun 24 uger) 14 dage efter jeg startede på job skulle jeg have min første aften/natte vagt ( fra kl 15.00-07.30) og jeg ville hverken tilbyde mand eller barn hysteriske ture, fordi barnet savnede sin mors bryst.
    Jeg nød at amme mine børn og er sikker på, jeg ville have blevet ved så længe de gad, hvis muligheden var der....

• #40   26. apr 2011 Jeg vil nok også sige at barnet max skal være 1 år. jeg synes også at det er klamt, når de bliver ret meget ældre end det...har selv ammet til mine var 6 mdr. og ja, det er hyggeligt, meeeen det er nu hyggeligst når de er baby:-)

• #41   26. apr 2011 michelle
    ja men som sagt kommer der under alle omstændigheder en naturlig fravænning da barnet før eller siden mister sin sutterefleks

og ja hunde heste osv fravænnes, og det gør børn også, men børn er jo helt abnormt senere udviklet end noget som helst andet pattedyr

• #42   26. apr 2011 Ditte -nu ved jeg fra min mor at i tyskland var det, dengang jeg blev født, meget almindeligt at barnet begyndte at få grød af alle mulige slags når det var kun et par mdr, og at amningen stoppede omkring 6 mdr (det blev anbefalet af sundhedsplejersken).
    Alligevel tror jeg da ikke man har mange flere allergikere der, end vi har herhjemme/i andre perioder hvor ammetiden var længere.

eller -nu ved jeg jo ikke hvor længe man ammede for 200 år siden e.l. men selvom der da måske nok er en sammenhæng mellem amning og allergi, tillægger jeg altså mange ting en MEGET større betydning end amningen

• #44   26. apr 2011 Nu, familie,
    jeg blev altså mere stødt over den hvor de kryds-ammer..

Ja, det er helt naturligt.. Og det er bare mælk, og dyr gør det.. Men nuuuj, hvor havde jeg ikke lyst til at amme andres børn!..

Min søster og jeg kommer jo til at amme vores børn samtidig.. og altså, hvis jeg nogensinde skal overveje at amme min niece, skal det være fordi alternativet er noget nær sultedøden.. Altså, noget med at vi er spærret inde et eller andet sted, og hendes mor ikke er der til at fodre hende...

• #45   26. apr 2011 forresten hvis vi skal indvolvere dyreverdenen så lad os dog sammenligne os med et dyr der er sent udviklet og ikke en hund der flytter fra mor som 8 ugers

en orangutang (som altså stadig er hurtigere udviklet end et menneske) dier hos sin mor til den er 2-3 år

• #46   26. apr 2011 DItte -ja det var nu heller ike for at sammneligne udviklingen i detaljer, men blot for at pointere at den der med at vente til barnet selv engang ikke synes det har behov for mælk mere jo sådan set heller ikke er naturlig.

Et føl vil typisk fortsætte med at patte til det er langt over 2-3 år, hvis det kan få lov. Men hoppen vil oftest jage det væk når det er omkring et år.
    Den går ikke bare og venter på at føllet en dag ikke synes det har lyst til mælk mere.

Forstå mig ret, det er ikke fordi jeg mener at ma direkte kan sammenligne alle mulige dyr og mennesker -men jeg kan nogen gange blive lidt træt i hovedet af at høre "det er naturligt" eller "vi venter bare til det er klar".

Jeg mener ikke man skal presse børn i den forstand -men det skal altså osse fravænnes på et tidspunkt, og ikke for alle vil det ske ved at barnet selv mister lysten.

• #48   26. apr 2011 michelle
    jamen igen det er ikke det jeg siger, faktum er at der er færre allergikere blandt amme børn end blandt ikke ammebørn og at børn af allergikere selv har meget mindre risiko for at udvikle allergi hvis de ammes fuldt i min. 6 mdr

men ja jeg er da helt enig i at mange andre ting spiller ind, men sådan er det jo med alt.

der er jo heller ikke kun én grøntsag der er sund smiley

• #49   26. apr 2011 Maj -Britt....

hvorlæng skal man så blive ved :)))))
    amme min datter til hun blev et år ......rimlig høj IQ har hun ....men hun
    havde lungebetendlse næsten hver månde det første år ....
    amme min søn til han blev 7 månder ....rimlig høj IQ også .....men han
    døje med brokittis til han blev 4 år og kan ikke tåle mælk ......

• #52   26. apr 2011 Ditte -men man er vel ammebarn hvis man er blevet ammet. Ikke kun hvis man er blevet ammet til man er f.eks. 3 år;o)

Så hvor mange mdr/år skal man så helt præcist være blevet ammet for at være blevet ammet "længe" og dermed have mindre risiko for alt muligt?

• #53   26. apr 2011 Alfisten
    JEG har ikke fået noget ud af det, men mit barn har fået noget sundt og godt og det er det det handler om.

Michelle
    tja jeg har nu ikke haft noget problem med mine børns fravænning, selv om jeg ikke har sat ur på "nu er du 1 år, folk synes det er forkert"
    og jeg mener bestemt også at 1 år er for tidligt at stoppe (medmindre barnet selv stopper)
    da jeg ved hvor sundt mælken stadig er for barnet

• #55   26. apr 2011 Michelle
    ja dårligt formuleret af mig
    sundhedsstyrrelsen anbefaler som sagt fuld amning i 6 mdr. men mener at have læst at risikoen for allergi allerede er nedsat hvis barnet bliver fuldammet 4 mdr

• #56   26. apr 2011 elisabeth
    der er jo heller ingen der siger at så er man sikret, risikoen er bare nedsat smiley

• #57   26. apr 2011 Ditte -hov hov, jeg skrev ikke at man bare fra dag til anden skulle sige "så er der lukket". Men kan jo stadig afvænne over tid;o)

Og jeg har heller ikke sat en dato på hvornår det er rette tid. Men jeg synes det er klamt når store børn ammer (og her taler jeg altså ikke om børn på 1 år og 1 dag), og jeg kan ikke lade være at spekulere på hvorfor mødrene ikke stopper det på et tidspunkt.

• #58   26. apr 2011 jeg har forresten haft et ørebarn, men ingen af dem lider af hverken allergi eller astma, selv om der er øget risiko, pga deres far har astma og allergi

• #59   26. apr 2011 det med tænder vil jeg sige ikke holder.. det kom and på barnet og forældrene men vil sige når de begynder at komme ud og blive passet, så det ved at være slut.. (nogen børn er født med tænder ) men inde de er 2 vil jeg sige.. og når de er over et år vil jeg sige suteflaske... men det er min holdning.. (vi må se om den ændres den dag jeg får børn..) hehe

• #61   26. apr 2011 Maj-Britt.....
    nu tror jeg ikke på det vil havde gjort noget forskel ......og jeg havde ammet dem til de blev 3 eller 6 år .....de blev jo syge lige med det samme
    så tror det kommer and på ens gen ......
    de vokse sig jo også fra det ....skal så lige sige de kom i vugge stuge som 2,5 og 3 månder længer barsel havde vi jo ikke den gang .....

• #62   26. apr 2011 Michelle
    jamen jeg kan jo kun tale for mig selv, jeg har sat mig grundigt ind i fordelene ved amning og har valgt langtidsamning pga alle de fordele jeg ved der er ved det for barnet, det har ikke været fordi jeg ikke kunne indse at de blev større eller fordi jeg ikke kunne sætte en stopper for det, det er et helt bevidst valg ud fra hvad jeg mener var sundt for mit barn

og som sagt, så bliver ens barn jo ikke stort på den måde.
    du synes ikke det er klamt når barnet er 1år og 1 dag, men hvad så når det er 1 år og 2 dage eller 1 år og 3 dage
    1 år og 35 dage
    1 år og 63 dage
    1 år og 365 dage

igen jeg tror på at langt de fleste forældre gør hvad de mener er bedst for deres børn smiley

• #63   26. apr 2011 Maj-Britt -jeg har som barn/ung nærmest aldrig været syg. Jeg reagerede voldsomt på kighostevacc som lille og havde en slem gang kyssesyge da jeg var ca 19 år.
    Forkølelser o.l. har jeg aldrig døjet med.
    Jeg blev kun ammet fuldt ud til jeg var et par mdr, og delvist til jeg var omkring 4-5 mdr.
    Så det kan jo lige så godt være tilfælde som fordi der blev ammet længe;o)

Min bror har det i øvrigt ligesom jeg, og er yderst sjældent syg, osse i dag.

Jeg har jo så gigt nu -men det er arveligt, og har næppe noget med amning/ikke amning at gøre. Døjer dog stadig ikke med forkølelser og andre dårligdomme af den art og har mig bekendt ingen allergier.

Vi kan self osse bare have været heldige -men det korte af det lange er, at med det antal børn der fejler alverdens ting (jeg har arbejdet i vuggestue og de var sgu altid syge), og sammenlignet med at mange i dag jo ammer ret længe, så synes jeg altså det er svært at tro på at amning bare er vejen uden om enhver dårligdom (sådan som en del får det til at lyde)

• #64   26. apr 2011 Maj-britt
    jeg har også haft hele banden i sengen smiley

• #66   26. apr 2011 Michelle
    jeg synes bestemt ikke der er ret mange der (udelukkende) ammer ret længe, jeg er da allerede blevet set skævt til da mine var ca 3 mdr, fordi de ALDRIG fik en flaske og det blev bare mere og mere med tiden

jeg kender faktisk ikke andre IRL der har ammet fuldt i bare de 6 mdr

• #67   26. apr 2011 Maj-Britt -næææh. Men jeg vil dælme gerne forskånes for at skulle se på det. jeg synes det er klamt når børnene vader hen og hover op i tråjen på egen hånd.
    For mig er amning noget der har med babyer/små børn at gøre. Ikke børn der er så store at de faktisk er klar til at smide bleen og kan lege ude uden "konstant opsyn"

• #68   26. apr 2011 Ditte -ok, med fuld aming mente jeg "ingen anden kost end mælk". Jeg vil ikke love at jeg ikke fik flaske engang imellem;o)

Men allerede efter et par mdr fik både min bror jeg jeg grød, the mm. Det var meget almindeligt dengang, der hvor jeg er født om ikke andet

• #70   26. apr 2011 alfisten
    nej havde det været ubehageligt havde jeg da sikkert stoppet lige efter sundhedsstyrrelsens anbefalinger om minimum

og nej i forhold til sundhedsstyrrelsen og div. andre eksperter har det ikke samme effekt at amme 2uger og 2 år, så ville de jo nok heller ikke anbefale at amme så længe smiley

colostrum er den meget fede mælk der gør at barnet ikke sulter indtil mælken løber til, men der er antistoffer i mælken så længe man ammer og det styrker immunforsvaret hele vejen igennem ammeforløbet

• #72   26. apr 2011 Jeg har nu også haft mine unger i sengen - og faktisk til de var temmelig gamle ;o) Vi har alle nydt det smiley

• #73   26. apr 2011 Maj-Britt -det synes jeg så på ingen måde er sammenligneligt. De trækker dem trods alt nok ikke ned og vifter "den" rundt til offentligt skue;o)

Nu er det jo (heldigvis) meget få store børn jeg har set blive ammet, men dem jeg HAR set, har altså ikke ganske diskret hevet brystet frem og pattet løs.

Som skrevet tidl har jeg ikke problemer med at en mor ammer en baby et offentligt sted, sålænge der self tages en smule hensyn -men det synes jeg faktisk de fleste er gode til.

Men et stort barn der sutter løs midt i en cafe e.l. ville simpelthen får mig til at miste appetitten (og der skal eller snormalt meget til;o)

• #76   26. apr 2011 Både min bror jeg jeg har haft "eget" deleværelse ret tidligt, men hopped enu osse af og til i sengen hos de gamle.
    -kan ikke helt se det er sammenligneligt med børn på 3-4-5 år der får mælk fra mor

• #77   26. apr 2011 michelle
    men handler det igen ikke mere om hensyntagen end om hvor gammelt barnet er?

jeg kunne da ikke drømme om at sidde og amme så folk kunne se mine bryster, uanset barnet alder

( så er der selvfølgelig de mennesker der ikke har pli og stikker hele hovedet ned til bebs og babs, dem kan man jo ikke rigtig skåne for synet)

• #79   26. apr 2011 Alfisten
    ja det har jeg vidst heller ikke skrevet at det ikke er ???

• #81   26. apr 2011 Maj-britt
    æv bæv jeg har bare hele to der er dejset om i min seng (farmand er ikke hjemme, så gad vide hvor han vil sove, når han engang kommer hjem hi hi)

• #82   26. apr 2011 Ditte: det er ikke helt rigtigt. Colostrum er råmælk, dvs den første vigtige mælk kalven/barnet/ hvalpen skal have efter fødsel for at få opbygget sit immunforsvar. Om der er antistoffer i mælken sidenhen, det tvivler jeg på, eftersom man ikke har gavn af dem sidenhen. Råmælken skal man have inden for 6 timer, idet antistofferne skal passere fra tarmen over i blodet. Denne passage forsvinder efter 6 timer, så herefter drager man ingen nytte af råmælk/antistoffer. Og nej råmælk er ikke rig på fedt, idet nyfødte har svært ved at frodøje det, det er rigt på kulhydrater og proteiner:-)

Jeg er uddannet landmand, hvor man bliver tudet ørerne fulde om hvor vigtigt råmælk er til kalvene:-)

ellers er en søgning på wikipedie altid godt:-)

• #83   26. apr 2011 Personligt jeg synes jeg man bør stoppe omkring 1½-2 års alderen.

Der er mange fordele ved at ammme og det anbefales stadigvæk at man udelukkende ammer mindst 6 mdr. og derefter og senest ved 9 mdr.'s alderen giver varieret kost ...

Man er begyndt at undersøge hvorvidt man bør anbefale at man stopper efter 4 mdr. i de industrielle lande for at undgå at babyen får en højere koncentration af de svært nedbrydelige kemikalier i blodet, som moderen har, da disse risikerer at øge barnets risiko for kræft og hjertesygdomme.

Men heldigvis er fordelene ved at blive ved med at amme stadig væk flere end ulemperne :o)

Amning reducerer hos børnene risikoen for en række sygdomme, bl.a. mellemørebetændelse, diarre, luftvejsinfektioner, visse allergiske sygdomme, type 1 og type 2 -diabetes, fedme og børneleukæmi.
    Hos mødrene reducerer amningen forekomsten af æggestok- og brystkræft samt type 2-diabetes.

Synes det er synd at amme børn i børnehave og skolealderen.
    Her er de efter min mening mere for moderen end for barnets skyld. Moderen der ikke kan eller vil give slip på deres baby selv om denne nu er 4-5-6-7 år.

Vil som Alfisten gerne høre argumenter for at amme udover babyalderen ...

Er det for moderen eller barnets skyld?

• #84   26. apr 2011 Lykke
    jeg tror jeg har formuleret mig meget dårligt så da I er to der har misforstået mig

ja colostrum er den første mælk barnet får lige efter fødselen vlaget af ordet fed er nok dårligt, men så næringsrigt, og det jeg mener er at det er en slags madpakke (og ja rigt på antistoffer) da der kan gå op til et par dage før mælken løber ordentligt til

og jo der er antistoffer i mælken så længe man ammer, men det er ikke colostrum så længe man ammer

• #85   26. apr 2011 hold da op en glemsomhed...nej, der er ikke antistoffer i mælken hele tiden, det er kun med råmælken. Jeg kom til at tænke på, at man tjekker råmælken med et colostrumeter for at se om der er antistoffer nok i mælken til at give kalven, for at den får noget ud af det. Og allerede efter 1 malkning er der næsten ingen antistoffer i mælken...

• #86   26. apr 2011 Sanne
    jeg har svaret, men vil da gerne gentage at det er for barnets skyld

(og vil da også lige kommenterer på det andet, at jeg da både i graviditets og ammeperioder har været meget bevidst om kemikalier, har undgået parabener, perfumer og lign.)

• #87   26. apr 2011 Lykke
    jo der er antistoffer i modermælk

• #88   26. apr 2011 mælken ænderer sig iøvrigt til barnets behov efterhånden som det vokser

• #89   26. apr 2011 fra politikens babybog

Modermælken indeholder vigtige antistoffer for barnet. Hvis en ammende mor får en infektion, vil hendes immunforsvar straks producere antistoffer imod denne. Disse antistoffer vil overføres til modermælken og gives derved videre til spædbarnet. Bliver barnet smittet af sin mors infektion, vil de overførte antistoffer hjælpe med at bekæmpe infektionen, således at barnets eget umodne immunforsvar ikke skal klare opgaven alene. Dette bevirker, at barnet får færre eller måske slet ingen symptomer af infektionen.
    Modermælk beskytter endvidere spædbarnet imod de bakterier, som findes i hjemmet - fordi morens immunforsvar hurtigt udvikler modstandsdygtighed overfor disse mikroorganismer og videregiver denne immunitet til barnet via modermælken.
    Alt, hvad moren spiser, drikker eller ryger, går over i modermælken. Det gælder såvel fødevarer, alkohol som de skadelige stoffer i cigaretter. Og det gælder også, hvis moren får medicin. Derfor er det vigtigt at fortælle lægen, at man ammer, hvis det bliver nødvendigt med en sådan medicinsk behandling.

• #90   26. apr 2011 Ditte: Nu synes jeg så heller ikke du er en af dem der har overdrevet voldsomt :o)

• #91   26. apr 2011 sanne
    jeg synes nu ikke 2½ år er babyalderen smiley

• #92   26. apr 2011 Nu er der skrevet flere gange, at barnets sutterefleks ophører med at fungere, omkring de 5-8 år..

Men stoppes amningen, fordi refleksen ikke længere er der, eller stoppes refleksen, fordi amningen ikke længere er der?..

Kunne da være rimelig spændende om et menneske på 30, fortsat ville have den refleks intakt, hvis vedkommende altså var blevet ammet de foregående 30 år..

I øvrigt er det en helt ekstrem kraft de små har i munden, når de spiser!.. Da min niece var under 14 dage gammel, var hun sulten og lå og rakte tunge mens min søster lige fik gjort sig klar. Min svoger stak så næsen ned til hende (aner ikke liiige hvorfor) og hun gav sig straks i gang med at suge.. Han fik en rimelig heftig omgang næseblod, og det stakkels barn som stadig var rigtig sulten, blev helt smurt ind i blod.. Jow jow, det er noget heftigt noget..

• #93   26. apr 2011 Anja
    sutterefleksen stopper der også selv om der ammes, der var et program om det for et par år siden om kvinder der ammede længe, og der var bl.a. en 5 årig der fra den ene dag til den anden ikke længere kunne sutte

• #94   27. apr 2011 Alfisten
    nej der er som sagt STADIG antistoffer i modermælken.

og så er der 1000 andre argumenter som at det er sundt og direkte tilpasset barnets behov.
    det nedsætter risikoen for allergi og andre sygdomme

(og så er der er altså forskel på dyr og mennesker)

• #95   27. apr 2011 "mælken ænderer sig iøvrigt til barnets behov efterhånden som det vokser"

Ja til barnet er 6-9 mdr. Derefter vil et barn der ikke får andet end modermælk kunne ende med at blive ikke så lidt fejlernæret ...

• #96   27. apr 2011 Sanne
    jeg har heller aldrig sagt at barnet ikke skal have andet når det er 9 mdr gammelt

• #97   27. apr 2011 Nej lige der synes jeg nok du har trukket den til grænsen :o) Og det sidste halve år + er igen efter min mening mere for moderens skyld end barnets :o)

Ditte: Var hun ikke tættere på de 10 år da sutterefleksen stoppede?

Når børnene begynder at fokusere mere på brystet end mælken så er de for gamle efter min mening ...

• #98   27. apr 2011 Alfisten
    jeg går ikke i forsvar jeg forklarer mig, jeg har intet behov for at forsvarer mig da jeg er 100% overbevist om at jeg har gjort det bedste for mine børn smiley

prøv at læs det jeg postede 23:56
    for jeg føler lidt at jeg bare gentager mig selv
    og jeg synes faktisk jeg er kommet med en del af argumenterne allerede, og du behøver hverken at forstå eller være enig smiley

• #99   27. apr 2011 Sanne
    ja jeg synes jo så overhovedet ikke jeg har trukket grænsen smiley
    og jeg har IKKE gjort det for min skyld
    jeg har sat mig grundigt ind i fordelene ved amning, og besluttet mig ud fra det, der har intet været i det med at jeg ikke kunne slippe det eller lign.

og nej pigen var 5, men søsteren var blevet ammet til hun var 8

mine har nu heller ikke fokuseret på brystet smiley

• #100   27. apr 2011 Med de piger i programmet synes jeg det var ret tydeligt at børnene var blevet hæmmet af at være fastholdt i en babyrolle.

• #101   27. apr 2011 sanne
    det er jeg helt enig i

• #102   27. apr 2011 Måske man overdriver fordelene (også de ikke dokumenterede) over for sig selv netop fordi man har brug for et argument man kan give sig selv for ikke at få stoppet?!?

• #103   27. apr 2011 nå jeg har vidst ikke meget mere at bidrage med, eftersom jeg allerede er gået i gentagelses-mode

så jeg vil hoppe i seng, og jeg stopper nok også med at følge tråden da det virkelig er en hjertesag, og jeg har en kæmpe afleveringsopgave til mandag så jeg har ikke rigtig tid til det, men god fornøjelse smiley

• #104   27. apr 2011 Sanne
    nej det startede for mig faktisk med at jeg begyndte at sætte mig ind i det, da jeg ventede min ældste pga min mand har astma og allergi

og så har jeg sat mig grundigt ind i det, jeg har ikke haft brug for argumenter fr ikke at stoppe, jeg er ret realistisk især omkring børn så, jeg havde da nok bare sagt, "jeg har lyst til at amme punktum" men med de ting jeg har læst omkring amning, virkede det klart som det bedste valg

og så slut fra mig smiley

• #105   27. apr 2011 Jeg kender to piger fra min vennekreds, der er blevet fuldt ammet, fordi de havde forældre, der var stærkt allergiske. De undgik også alt, hvad der var baseret på komælk det første år. Desværre har begge piger udviklet kraftig allergi - der er tale om to hold forskellige forældre.. Så arveligheden er bestemt også en faktor...

• #106   27. apr 2011 Maj-Britt

Gitte, hvorfor lige 6 mdr. hvor kom den alder fra??

Det er jo på det tidspunkt at de som regel starter i vuggestue og begynder at gå over til anden mad. For mit vedkommende har jeg kun ammet til de var ca 3 måneder da jeg følte at de ikke blev mættet nok og kunne sidde konstant og amme dagen lang.

• #111   27. apr 2011 Min dreng er knap 7 mdr, og da han blev 6 mdr. begyndte 2 små bisser at bryde frem, så vi er på "afvænning" nu smiley

Uhh, den der med at amme børn der kan gå og snakke, det går jeg ikke rigtig ind for - så er det jo ikke længere en baby, men et barn smiley

• #113   27. apr 2011 Maj-Britt: Jeg havde kun 24 ugers orlov ialt. Min ældste søn er født d. 26 dec 1998 og jeg skulle starte på job igen d. 14 juni, hvor han startede i dagpleje. Jeg valgte at stoppe med at amme så han kunne blive godt afvænnet inden "møllen gik igang igen" Samtidig havde jeg utroligt meget mælk og ville gerne have stoppet produktionen inden jobstart.

Jeg har forøvrigt en kollega vis barn går i 0.klasse. Hun ammer stadig og har både amme BH og ammeindlæg på. Grunden til jeg ved det er, at vi klæder om ved siden af hinanden i garderoben på job. Hun er også meget åben om det.... Jeg synes det er klamt!!! Hun har 5 børn og siger alle hendes børn er ammet til de var ca 8-9 år. Hun har også haft ammet flere børn på éngang!

• #114   27. apr 2011 Gud da, det er forvirrende med alle de "Gitte'r" ;o)

• #116   27. apr 2011 jeg har en datter som er 3.5 år hun blev ammet til hun var 1.3 år. Hun begyndte at få grød da hun var 4 måneder og fulgte så ellers hvordan alle andre børn også lære at spise. Jeg ammede hende dog kun om aftenen og natten fra hun var en ca 10 måneder, hun døjede rigtig meget med mellemøre betændelse og fik afvide at det hjalp på trykket i hendes øre. Hun sagde selv fra da hun ikk ville mere og stoppede fra dag til dag. Men må indrømme at jeg også selv syntes hun var ved at blive for stor.

Min lille datter på 3.5 måned bliver kun ammet ganske lidt og for som primært mad mælkeerstatning jeg har ikke kunne få det til at fungere den her gang og må da sige at jeg lidt savner den nærhed som man for med barnet.

• #117   27. apr 2011 Karen,
    der er ingen tvivl om at det er godt at amme..

Men jeg tror liiiige folk skal slå bremsen i af og til, mht. at forhellige amningen, og gøre det til det eneste positive i livet.
    Ja, noget tyder på at børn der ammes udvikler sig bedre, og har en bedre start. Men det er altså ikke alt eller intet. Man kan ikke blot erklære at ammebørn bliver stærkere, sundere og klogere, og hurtigere finder ud af at begå sig.
    Og flaskebørn er syge konstant, udvikler sig langsomt og kan ingenting.. Den er lidt søgt, når der skæres så hårdt op..

Min mor ammede mig fuldt under barslen (dengang var det vel max 20 uger) og derefter blev jeg ammet supplerende morgen, aften og vist også nat.
    Jeg har været ørebarn, og ofte fået dræn i ørerne. Har haft en del sygdomme. Dårligt immunforsvar, underlige allergier og overfølsomheder, dårlige knæ (som ingen andre i familien har?) og nårh ja, jeg måtte starte i skole et helt år senere, fordi jeg simpelthen ikke kunn tale, og først havde kontrolt over den del af finmotorikken i en alder af 6 år..

Så amning eller ikke-amning er ikke nødvendigvis noget man bare kan sætte op, sort på hvidt..

• #118   27. apr 2011 en skriver her i tråden at man senest stopper når de får tænder... hmmm, mine får altså tænder når de er 4 mdr... der er da lige lovlig tideligt at stoppe.

Jeg stoppede med at amme da de blev 2 år, der var min grænse nået.

• #119   27. apr 2011 Jeg er aldrig blevet ammet sådan rigtigt, ikke fordi min mor ikke gad, men fordi jeg ikke kunne. Jeg kunne ikke trække vejret ordenligt da jeg var spæd og fik derfor sondemad. Og jeg har aldrig haft særligt mange syge dage da jeg var mindre og jeg var aldrig syg i længere tid.

• #120   27. apr 2011 Enig med Anja i at amning er forhelliget til noget som slet ikke holder.

Amning er vigtigt i barnets første dage så det kan få colostrum.
    Derefter er det en god og sund måde udelukkende at ernære sit barn på til det er minimum 6 mdr.

Her begynder barnet så at få behov for en mere varieret kost og amningen bør stoppe når barnet er omkring 2 år da det her ikke længere er for barnets skyld man ammer (personlig mening).

Jeg har arbejdet med 1. gangsfødende og amningen kan være et helvede for disse.
    Det kan være meget meget svært for nogle at lære det (men lykkedes som regel hvis alle parter er motiverede) og for nogle enkle er det umuligt at amme hvor det for andre er en leg.

At se det pres der lægges på mødre for at amme er virkelig trist. Nogle stresser simpelthen så meget over det at de holder op med at producere mælk eller producerer mælk der er for næringsfattig til at deres baby får hvad det skal have.

At se de kvinders bedrevidende kvindelige familiemedlemmer presse dem og få dem til at føle mindreværd hvis ikke de kan få amningen igang har nok sat sit præg på mit forhold til amning.

Jeg mener at amning helt sikkert er det sundeste af de 2 alternativer i barnets første levetid (hurra for donormælk).

Men forskellene på børn der ikke ammes og dem der ammes er ikke så store at man med den nye viden ikke vil anbefale ammestop frem for en stresset og trist mor der føler sig som en fiasko.

Her kan man sagtens berolige mødrene med at på trods af modermælkens gode egenskaber er der ingen væsentlige forskelle i vækst og udvikling mellem børn, der er blevet ammet, og børn, der har fået modermælkserstatning.

• #121   27. apr 2011 Trine: Dit barn udvikler sit immunforsvar ved at blive smittet med sygdomme bl.a. i vuggestuen da han/hun her danner antistofferne. Det er der ikke noget som helst usædvanligt ved og et barn det bliver ammet til det er 6 år kan få præcis de samme sygdomme såfremt dette kommer i kontakt med samme sygdomme ...

Men hvis barnet ikke kommer i vuggestue etc. og bliver smittet men går hjemme i et klinisk miljø vil jeg faktisk tro at du kan få et barn med væsentligt dårligere immunforsvar end et der aldrig er blevet ammet.

Og så er drengebørn bare oftere sygere end piger. Drenge er det "svage" køn meget længe ...

• #122   27. apr 2011 Maj-Britt: Nogle mødre bruger jo efter min mening nok det at amme til at binde deres børn til sig og derfor er det ikke mere ulempe end at de ville have stoppet kunne de give slip?

• #123   27. apr 2011 Læser nedefra. Derfor mine svar kommer i omvendt rækkefølge bare til info :o)

• #124   27. apr 2011 Karen: Ja og barnet på Savannen er fejlernæret om det får mælk eller ej.
    Men selvf. har barnet der bliver ammet større mulighed for at få en mæthedsfornemmelse.

Ellers delvist enig :o)

• #125   27. apr 2011 Sanne,
    ja, det er virkelig synd for de mødre, som får tudet ørerne fulde af at amning er det eneste rigtige..

Hører også om mange som nærmest får at vide til fødselsforberedelse at man bare skal amme og kan man ikke det, er man en total fiasko..

Jeg tror personligt det er langt værre for barnet at moderen har ondt og er stresset og nærer modvilje hver gang barnet lægges til, end at det lever udelukkende af erstatning..

Jeg håber da jeg kan amme, og vil se det som et nederlag hvis jeg ikke kan.. Men det gør mig jo næppe til en dårligere mor!..

• #126   27. apr 2011 Anja: Enig.

• #127   27. apr 2011 Trine: Jep alting med måde :o)

Det er jo ikke kun de gode antistoffer de får. Det er også alt det skidt der har ophobet sig i en kvindekrop i den tid moderen har levet babyen får.

Det der bliver sagt fra er overfor at skulle SE PÅ at en mor ammer sine 2½-12 årige børn.
    Det er vel ikke et pres at vi er nogle der ikke vil SE på dette.
    Det behøver vel ikke foregå offentligt i den alder?
    På det tidspunkt er der ikke et behov for at barnet ammes offentligt da det sagtens kan spise varieret mad og det er endda GODT for børnene.

Har ellers ikke problemer med at se på ammende kvinder. Det er meget naturligt.
    Men det naturlige forsvinder i mine øjne når barnet ikke længere har et reelt behov men moderen fastholder det for sin egen skyld.

Så kan hun passende gøre dette et sted jeg ikke behøver at se på det ...

• #129   27. apr 2011 Maj-Britt: 1 er een for mange :o) Har heldigvis "kun" set 3.

• #131   27. apr 2011 Jeg har ingen børn, men ingen jeg kender til har fået mælk til længere end de var en 6-8 mdr (af hvad jeg ved af)

Synes at når de er over 1 år er de for gamle - det virker for underligt.

Jeg ville nok også stoppe ved mit kommende barn, når det var omkring 6-8 mdr. Det virker mest naturligt.

• #132   27. apr 2011 Det er vel ikke dokumenteret at lang tids amning er lig med en adgangsbillet til Mensa.

• #133   27. apr 2011 øjjj så kom der sku gang i debatten -- og på en god og ordentlig måde..

dejlig læsning

• #134   27. apr 2011 Er enig med Sanne. Dog kan jeg ikke se hvad amning kan give efter 6 måneder som en sund og varieret kost ikk kan?

• #135   27. apr 2011 Gitte: Nope. Jeg var ung pige i huset for en familie som alle var i Mensa og jeg passede børnene på 1½, 6 og 8 år og nej ingen af børnene blev ammede længere en anbefalet :o)

Så amningen kan ikke forklare det for de 3 børn anyway :o)

• #136   27. apr 2011 en = end

• #137   28. apr 2011 Ditte: jeg er godt med på at de siger at moren danner antistoffer som via mælken overføres til barnet, MEN det jeg ikke forstår er(på trods at undersøgelser) hvordan barnet optager dem. For hos det nyfødte barn er det gennem tarmen antistofferne ryger over i blodet, og den vej lukker ikke så længe efter fødslen. Så forstår ikke lige hvordan disse antistoffer skulle komme over i blodet hvor de skal gøre gavn. Det giver ingen mening,,,,

Men ja, det vi tester med colostrumeter er om det er god råmælk, og dermed må det også være om der er nok antistoffer. Men om der er forskel på kalve og mennesker skal jeg så ikke kunne sige. Synes det ville være underligt hvis der var....men det kunne noget jo godt tyde på. For kalvene er KUN dækket ind for antistoffer via modermælken fra råmælken, så selvom man fortsætter med at give komælk i stedet for erstatning ,så vil de stadig blive syge, hvis der dukker noget nyt op.

Kommentér på:
at amme sit barn

Annonce