{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skydedøre til IKEA skab + Diverse 849 kr.
  • gulvafhøvling 6.500 kr.
  • Flytterengøring af 54 kvm, 2 værelses lejlighed 1.500 kr.
  • Utæt rør under køkkenvask 1.350 kr.
  • Handyman to build a bed and drawer 540 kr.
  • Afmontering af kompresser på luft til vand system. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Seriøs avl - sammenligning.
  • #1   26. jun 2011 Jeg, personligt - synes det er lidt en joke - den måde rotteavlen er på. Der er dælme forskel på hunde som lever ca 15 år og rotter som lever ca 2 år.

Hvor meget mere kan du forlænge dens liv ved "seriøs" avl?
    Self skal man ikke avle på syge rotter - eller andre dyr. Men for de fleste avlere af rotter handler det om at lave mad til deres kryb. De rotter er også fine kæledyr.

Jeg er glad for at jeg aldrig kom ind i rotteverdenen. Den virker værre end katteverdenen og den er fucked smiley

• #2   26. jun 2011 Selvfølgelig kan man det - hvis man gider gøre noget for det.

• #3   26. jun 2011 Ja rotter lever desværre ikke så længe.

Men jeg mener generelt gnavere - fx. marsvin, som jeg ved du har. Det kan man da også avle seriøst, ikke?
    Man kan også bruge dem til udstilling og få tavler på dem?

• #4   26. jun 2011 ^til Tinna

• #5   26. jun 2011 Min guldhamster er med stamtavle og kan bruges til udstilling.
    Dog lever de kun ca. 3 år smiley

• #6   26. jun 2011 Det blir aldrig som med hunde. Heller ikke marsvin. Der er ingen krav og tror heller ikke at nogle ville leve op til krav for avl af marsvin.
    Heller ikke racemarsvin.
    Men self kan man selv vælge at sætte nogle standarder for ens avl - men det bliver vel aldrig seriøst før hele foreningen går ind i det. Lidt ligesom avl i DRU smiley

• #7   26. jun 2011 Jeg synes fint man kan avle gnavere seriøst.

• #8   26. jun 2011 Tinna: Nej det bliver aldrig det samme - men derfor er det da stadig seriøst?

• #9   26. jun 2011 Jeg mener at det er seriøs avl, når man tænker over arvelige sygdomme, farver, evt. tavle og sådan smiley

Altså når man ikke bare avler, for at avle. Men man prøver at gøre noget for arten/racen.

• #10   26. jun 2011 min far har avlet kaniner i mange år og udstillet smiley

• #11   26. jun 2011 så argumentet er, at man ikke kan avle seriøst på en dyreart, før en forening har sat grænser for dit og dat?

Ej, det er sgu en gang fuldemandsbavl.

• #12   26. jun 2011 alt kan jo gøres seriøst, hvis man ønsker det...

• #13   26. jun 2011 Jeg synes også det er en joke med de stamtavler, for der er jo ingen restriktioner såvidt jeg ved - og hvem kontrollerer? Man kan da lave sine egne stamtavler, for hvem kan gennemskue om det nu lige er det marsvin der er blevet parret med det marsvin?

Jeg tror de stamtavler er opfundet for at nogle menensker kan få noget sjovt ud af det. jeg er sikker på at nogle går meget op i det, og fred være med det, men jeg tror ike kman kan bruge de tavler til noget fornuftigt.

• #14   26. jun 2011 Udenfor: Det er min mening - du behøver ikke dele den. Vi sammenligner gnavere med hunde her. Ikke gnavere med gnavere. Seriøs i forhold til hunde, nej. Seriøs i forhold til gnavere, ja smiley

Hvis vi taler om seriøs avl ved hunde - handler det om tjek af sygedomme i generationer.
    Hvis første generation tester deres hunde for HD, men næste generation ikke gør - er arbejdet spildt og så er avlen pludselig ikke seriøs mere.

Hvis dette skulle kunne lade sig gøre i ved fx marsvin, skulle der være en eller anden form for avlsrestriktion hos DMK - som der er for de forskellige racer i DKK.

Men nu er marsvin og andre gnavere ikke hunde. De lider ikke af arvelige sygdomme i så høj grad som hunde - så det er ikke som sådan nødvendigt. Af hvad jeg ved...

Men udstillingsmæssigt synes jeg godt at en placering på en DMK udstilling skulle være et krav, før man avlede racedyr smiley

• #15   26. jun 2011 kennelmor - hvis du tænker indenfor DMK, så nej, det kan man faktisk ikke.

Og jeg står ved at man ikke behøver restriktioner og avlspoliti for at være seriøs.

• #16   26. jun 2011 Det kan da godt være, at de selv synes de er mere seriøse end andre, men de har jo ikek en kinamandschance for at vide, om den avls-marsvine-han de vælger at parre med nu også har de linier der påstås, de kan ikek vide om det er ham de tror de er - for marsvin er vel ikek chippede ,-)... !

• #17   26. jun 2011 Tinna - nej, jeg behøver sandelig ikke at dele din mening, jeg er udemærket tilfreds med min egen.

Det kan godt være at man ikke har det samme avlspoliti indenfor f.ex. DMK som med hunde og katte... til gengæld tænker de fleste fornuftigt og efter ca de samme etiske retningslinjer... men der ved jeg jo godt, at du ikke deler de samme retningslinjer som det store flertal.

• #18   26. jun 2011 Udenfor: Nu handler det her ikke om mig og hvad jeg gør - men om avlen inden for gnavere kan være ligeså seriøs som hos hunde og svaret er kort - Nej smiley

• #19   26. jun 2011 Kennelmor: Kaniner bliver øremærket smiley

• #20   26. jun 2011 Koi karper bliver da også avlet seriøst og udstillet... og kan være pænt mange penge hver...

såå alt kan være seriøst..

• #21   26. jun 2011 Tror der er for mange forskellige meninger om, hvad seriøs avl er til, at man kan lave en seriøs sammenligning.

Jeg har opdrættet kælerotter i 8 år og mener selv jeg er så seriøs med min avl, som situationen her i DK gør det muligt.

- forsøgte selv i tidernes morgen at holde sammen på den daværende forening, men den er desværre opløst idag, så vi har ikke de samme vilkår som indenfor marsvin og hunde, hvor der er en central registrering af stamtavler.

Synes dog stadig man kan gøre det på et yderst seriøst plan....og det er der mange der bestræber sig på smiley

• #22   26. jun 2011 Jeg avler udstillingskaniner, er medlem af Danmarks Kaninavlerforening samt øremærker mine unger til udstilling. Jeg vil mene at det er ret seriøst, og bliver faktisk en smule vred når jeg læser sådan noget som Tinna skriver. Det kan slet ikke tælles hvor mange timer, dage og uger jeg bruger for at skabe ideelle udstillingsunger. Jeg tror ikke at der er mange der ved, hvor skrappe krav der er ved udstilling af kaniner indenfor de forskellige varianter. Jeg avler ikke hunde, har ikke engang min egen hund, men de kenneler jeg har været på har ikke altid været lige rare. Nogle er fine, imens andre er direkte uhyggelige. Til gengæld lever alle mine kaniner som kæledyr og en del af familien. Hvorfor det ikke er ligeså seriøst som hundeavl bare fordi at kaniner ikke koster ligeså meget forstår jeg ikke. Alderen kan sgu ikke bruges som argument, nogle kaniner lever op til 10 år.

• #23   26. jun 2011 Lykkeline: Vi skal sammenligne dem med hunde. Hvis kaniner har avlsrestriktioner er det vel ligeså seriøst som ved hunde smiley

Hvis vi sammenligner dem med andre gnavere så er det super seriøst. Så ligger der mere arbejde bag end der gør med fx hamstere smiley

• #24   26. jun 2011 Lykkeline: Hej med dig smiley
    Hehe smiley

Er vild med dit indlæg. Nogle kaniner kan dog blive op til 15 år.

Heidi: Jeg har også hørt om den rotte forening - træls at det ikke gik. Men er sikker på at der kommer en ny en dag smiley

Har hørt at der er nogen der er ved at få en til mus også.

• #25   26. jun 2011 Min hamster er registreret i Dansk Hamster Forening.

• #27   26. jun 2011 Vidste ikke at man avlede seriøst på forsøgsrotter - troede bare det var sådan foderrotte-avl-agtigt?

• #28   26. jun 2011 Simone - Korrekt, har selv overtaget en der blev 16 smiley dog er det rimelig sjældent at de bliver så gamle.

• #29   26. jun 2011 Tinna - Kaniner har avlsrestrektioner. Jeg har arbejdet i 3 år på at skabe en korrekt bundfarve ved mine japanere, og jeg kommer sandsynligvis til at avle efter det i flere år endnu smiley Netop derfor synes jeg at det kan være præcis ligeså seriøst som hundeavl. Når der avles efter at opnå noget bestemt og dyrene ikke bare sættes sammen hip som hap, er det vel seriøs avl.

• #30   26. jun 2011 Simone : der avles nok mere seriøst på forsøgsrotter end på de fleste andre dyrearter...for at få de bedste resultater på de forsøg der laves skal forsøgsdyrene opfylde nogle MEGET præcise krav og være så ensartede som det overhovedet er muligt smiley

Det hjælper derfor ikke at avle mere eller mindre tilfældigt, som det ofte gøres ved foderavl, hvor det vigtigste er dyret sundhed på det tidspunkt hvor det skal ned i dødens gab, samt hvor hurtigt det vokser og/eller hvor stort det bliver !!

• #31   26. jun 2011 Lykkeline: Hvis jeres kaninforening har sat standard for hvordan avlen skal være, ja så kan det fint sammenlignes med seriøs avl inden for hunde.
    Seriøs avl foregår jo ikke kun hos dig som opdrætter - men også hos de opdrættere der køber dine kaninunger. Ellers er dit arbejde spildt. Så er dit arbejde måske super seriøst, men avlen inden for kaniner, ikke så meget.
    Har ikke forstand på kaniner, så ved ikke hvordan det forholder sig.

Men for at tage marsvin som eksempel. Hvis man avler hunde på samme måde som man avler marsvin - så ville det få tavlesnobberne op af stolene herinde. Det er det jeg vil frem til ved at sammenligne smiley Trådstarter bad os sammenligne dem med hunde og det er det jeg gør.

Men tror lidt folk læser hvad de gerne vil læse herinde smiley

• #32   26. jun 2011 Tinna: Man har skam lov til at have sin egen mening.

Jeg spørger jo efter jeres meninger smiley

• #33   26. jun 2011 Jeg ved ikke lige hvorfor min fortsætning til ovenstående indlæg ikke er blevet sendt, mit chrome er ikke helt villigt for tiden, men tog en kopi som i får her:

Men må dog selvfølgelig lige tilføje til mit tidligere indlæg, at det er op til den enkelte avler hvad man vælger at avle efter, og der derfor ikke er nogen faste restriktioner indenfor kaninavl. Der er standarter indenfor alle kaninracer, og hvis man ønsker at skabe udstillingsvenlige dyr, er det en selvfølge at bruge kaniner til avl, der hører under standarten. Kaniner kan ikke have problemer med hofterne som f.eks. hunde kan, og der er derfor ingen krav af test om avlsdyr.

• #34   26. jun 2011 Ja, og præcis som du siger din mening Tinna, så siger jeg min :o) Jeg mener at kaninavl kan være rigtig seriøst, for min mening er, at så længe man arbejder med liv og sjæl på at forbedre en egenskab ved et dyr, samt ved hvad man har imellem hænderne, ja, så er det seriøst. Om det er tusindben eller heste er underordnet efter min mening. Så længe man ved hvad man har med at gøre, og sætter sig ind i tingene.

• #35   26. jun 2011 Men igen læser I jo hvad I selv vil. Jeg skriver ikke at kanin og gnaver-avlen ikke er seriøs.

Citat fra mig tidligere: "Vi sammenligner gnavere med hunde her. Ikke gnavere med gnavere. Seriøs i forhold til hunde, nej. Seriøs i forhold til gnavere, ja :)"

• #36   26. jun 2011 Jeg mener som sagt, at det kan være lige så seriøst som hundeavl smiley

• #37   26. jun 2011 Tinna og jeg skriver så også bare, at jeg ikke mener, at den sammenligning kan lade sig gøre(mht.kælerotteavl), når fx. man ikke har en rotteforening....

De fleste sygdomme, man støder på hos rotterne, kan heller ikke udelukkende tilskrives arv, men er i ligeså stor grad(hvis ikke større) miljøbestemt smiley

• #38   26. jun 2011 Og det gør jeg som Simone også smiley Så forstår ikke helt hvor det er, vi læser det vi gerne vil læse? smiley

• #39   26. jun 2011 Fuldstændig enig med Tinna...det er ift hundeopdræt vi skal sammenligne.
    Og så skal vi vel også være enige om hvad seriøsitet er, og det er der jeg tror vi ikke har helt den samme holdning.

For selvfølgelig kan man være seriøs i sit eget kaninhold elker marsvinehold, man kan gå efter noget specilet og arbejde sig frem imod det, man kan behandle sine dyr godt osv osv.

Men det jeg ser som seriøsitet indenfor opdræt er, at der er en seriøs klub bag, hvor der er kontrol på alt hvad der laves i klubben, at klubben er stor nok, så man har et bredt og stort genmateriale at arbejde med, at der er standarder der skal overholdes, at der er sundhedsrestriktioner der skal opfyldes, at der laves kontrakter og at man kan være 100% sikker på anetavlen osv osv. Altså skrappe krav, restriktioner, standarder og kontrol af det der laves.

• #40   26. jun 2011 Der findes desværre ikke nogen avlsforening for tamrotter..

men ja man kan godt opdrætte dem seriøst, stamtavlerne bliver dog lavet i hånden, netop pga den manglene avlsforening..

Jeg vil langt hellere give 200 kr for en seriøst opdrættet tamrotte, end jeg vil gå ned i dyrehandleren og betale 20 kr for en der er aggresiv og måske har den dødelige rottesygdom SDA..

Mine rotter er mine kæledyr, plus jeg har en datter der kommer hver lørdag, så de må på ingen måde være aggresiv eller bide..

Jeg vil selvfølgelig gerne have de er efter gode gener, så jeg undgå så mange sygdomme som muligt

• #41   26. jun 2011 Der er desuden stadig uskrevne regler ved avl, selvom der ingen avlsforening er..

Fx sser man helst at første kuld sker når hunnen er mellem 6 og 10 måneder gammel og hannen over 1 år.. Man ser helst ikke en hun får mere end 2 kuld..

De skal have et godt temperament og ikke have nogen arvelige sygdomme (som fx kræft) og så er det no-go at opdrætte videre på linier hvor opdrætterne har sat avlsstop på

• #42   26. jun 2011 Kennelmor: Tak! Endelig en der forstår hvad jeg skriver smiley

• #43   26. jun 2011 ... ok jeg var måske også lidt grov over for rotterne, hehe.

• #44   26. jun 2011 Tinna - Rotter til mad, og rotter til kæl opdrætters ud fra 2 forskellige syn..

Foder opdrættere avler meget mere på deres dyr og gier dem mindre plads, ved dem er temperamentet ikke nær så vigtigt som ved kæledyrene..

Ved kæledyrene skal rotterne have så meget plads som muligt, og virkelig være en del af familie smiley

• #45   26. jun 2011 Kennelmor : Dvs. at du ikke synes, at vi, der opdrætter kælerotter, er seriøse...fordi vi ingen klub har smiley

- måske man ikke behøver at være underlagt en klub for at kunne lave nogle seriøse krav til avlen...ok, vi kan ikke BEVISE det, men hvis vores købere er tilfredse og gerne siger dette videre, og folk dermed ender med at stole på, at man gør et godt stykke arbejde, så kan vi vel være ligeså seriøse som alle andre.

Vi er så seriøse nok til at gøre det frivilligt smiley
    - behøver nemlig ingen pistol for hovedet for at følge de mest alm. avlsregler indenfor kælerotteavl + lidt mere !!

• #46   26. jun 2011 Grunden til der ingen avlsforening er, er pga alt det fnidder der er opdrætterne imellem.. Der har været en forening, men folkene bag kunne ikke holde til at holde styr på alle "så sagde den og den og den" anklagerne, så de valgte at lukke foreningen ned.. Dem der har prøvet efter har også måtte lukke ned pga stor modstand..

• #47   26. jun 2011 *Mor til Katja* Nu er kræft ikke altid arveligt betinget....vi har jo en tendens til at fylde vores dyr med alm. menneskemad...og ja, selv vores egen mad er fyldt med canserfremkaldende stoffer...ergo er kræft i rigtig mange tilfælde miljø-betinget...

ELLERS har du ret smiley

• #48   26. jun 2011 Undskyld, jeg mente at det kan være arveligt smiley

• #49   26. jun 2011 *Mor til Katja* nu var jeg på første parket, da foreningen blev nedlagt og det største problem var faktisk at de meninge medlemmer havde pålagt bestyrelsen at lave nogle avlsrestriktioner...da vi så gik i gang med dette, blev de sure over, at vi blev nødt til at tage tiden et sted og dermed ikke lavede så mange hyggearrangementer i den periode.

De ville gerne have og have og have, men da vi så bad dem om selv at være mere aktive på de punkter der haltede, så var der pludselig ingen der gad foreningen mere...det er lettere bareat tage imod, men kan være yderst svært selv at yde lidt smiley

• #50   26. jun 2011 Jeps smiley Men det er vel også pga fnidderet at de ikke ville have avlsrestriktioner?

• #51   26. jun 2011 *Mor til Katja* Nej faktisk ikke på det tidspunkt smiley

- de ville gerne have avlsrestriktioner, men kunne ikke forstå, at dagen kun har et vis antal timer, og bestyrelsen, der iøvrigt var frivillige og ubetalte, alle havde arbejde, familie og andet at passe ved siden af....

De syntes klubben mistede hyggemomentet...og ja, det gjorde den jo også i en periode, men de havde sådan set selv bedt os om at udføre det arbejde, der var skyld i at der blev hygget mindre...og de ville ikke selv deltage ved at være behjælpelige med fx. at arrangere hygge, for det tog for megen af deres tid.

• #52   26. jun 2011 Ah okay smiley

• #53   26. jun 2011 Heidi..læs nu det jeg skriver.

Jeg skriver jo at man netop godt kan være seriøse med sit eget dyrehold og gøre det super godt og med omtanke....men det er ikke det samme som at have en klub i ryggen der stiller helt konkrete krav og restriktioner til opdrætter og kontrollerer at det foregår ordentligt.
    Er der ikke denne kontrol kan man ikke regne med, at det der påståes laves, så også er det der laves.

• #54   26. jun 2011 Tinna - Nu skal der jo heldigvis være plads til alle meninger, men jeg bliver nød til at sige at det ikke er fordi at jeg misforstår hvad du mener, men fordi at jeg er uenig smiley Jeg forstår skam udemærket hvad du skriver, jeg er bare ikke enig.

• #55   26. jun 2011 Kennelmor ! - Og du mener ikke der er nogle hunde opdrættere der ikke bryder reglerne, men siger de ikke gør?

Ved rotterne er der jo regler, men ligesom ved klubberne er der ingen der kommer hjem og tjekker om det også foregår som man siger smiley

Når det kommer til stamtavler, så ved "de gamle" opdrættere tit hvilke rotter der er fra hvilke linier, og hvis det er fra en linie med avlsforbud, så får man også at vide hvis det er ilde set at avle på den rotte

• #56   26. jun 2011 Kennelmor : jeg synes sådan set bare at du modsiger dig selv...du skriver rigtignok at man godt kan være seriøs, men skriver også at din mening er sådan(din mening jeg spørger ind til i mit spørgsmål til dig) :

"Men det jeg ser som seriøsitet indenfor opdræt er, at der er en seriøs klub bag, hvor der er kontrol på alt hvad der laves i klubben, at klubben er stor nok, så man har et bredt og stort genmateriale at arbejde med, at der er standarder der skal overholdes, at der er sundhedsrestriktioner der skal opfyldes, at der laves kontrakter og at man kan være 100% sikker på anetavlen osv osv. Altså skrappe krav, restriktioner, standarder og kontrol af det der laves".

- man kan vel ikke både mene, at man godt kan være seriøs selv, men samtidig mene, at der skal en klub bag ??

Det giver ikke meming for mig desværre...hvorfor jeg spørger dig om din mening...og bliver igen mødt med samme selvmodsigelse...

Jeg mener, at handling siger mere end ord....dvs....som jeg skrev ovenover, så synes jeg, at anbefalinger og tilfredse "kunder" jo netop fortæller mere end et par pålagte krav fra en klub(dem har man jo så tit set blive omgået, desværre)

• #57   26. jun 2011 Hvis hundeopdrættere bryder reglerne i DKk risikerer de at blive smidt ud , få avlsforbud eller komme under skærpet opsyn....så der følges op på snyd.

Det kan jeg ikke forestille mig man gør med eks marsvin - jeg har ihvertilfælde et familiemedlem der fra den ene dag til den anden dag havde et marsvineopdræt med flere forskellige slags racer - og der var da nul kontrol med det og de tavler. Hun gjorde sig så umage og var seriøs, men man kunen da snyde så vandet drev, hvis man ville.

Og så længe der er mulighed for snyd, ja så er der nogle der gør det - sådan er verdenen.

• #58   26. jun 2011 Kennelmor - Hvis en opdrætter bryder reglerne, får de svært ved at sælge til andre opdrættere, så er der kun useriøse købere og foder-købere tilbage..

Selvom der er avlsforbud stopper det jo ikke de opdrættere, så opdrætter de da bare videre uden stamtavle..

• #59   26. jun 2011 Heidi, jeg kan ikke forklare det anderledes end jeg gør, og vil du ikke forstå, ja så skidt pyt med det.

Man kan også være en seriøs hundeejer og lave blandingshvalpe og være seriøs omkring det med sundhedstjek osv (slet ikek noget jeg bifalder)...men derfor bliver det ikke seriøst opdræt i min verden - der skal en ordentlig tavleklub bag.

• #60   26. jun 2011 ...opdrætter de videre uden seriøs tavleklub bag - ja så er det IKKE seriøst avl.

• #61   26. jun 2011 Kennelmor - Hvad er så en ordenlig tavleklub? Både ved hunde og katte er der flere forskellige klubber, der har forskellige standarter, det syntes jeg persopnligt er mere useriøst end at der ingen klub er, men alle er enige om standarten

• #62   26. jun 2011 Kennelmor : kender til en marsvineopdrætter der fik avlsforbud i en periode pga. denne ikke havde overholdt nogle regler, så jo det kan have konsekvenser, HVIS DET OPDAGES...ligesom hos hundeopdræt(i klub) smiley

• #63   26. jun 2011 Men jeg er hvertfald glade for mine 4 seriøst opdrættede drenge, der alle 4 har lange (hjemmelavede) stamtavler smiley

• #64   26. jun 2011 *Mor Til Katja *
    Kennelmor - Hvad er så en ordenlig tavleklub? Både ved hunde og katte er der flere forskellige klubber, der har forskellige standarter, det syntes jeg persopnligt er mere useriøst end at der ingen klub er, men alle er enige om standarten

-----------------------------------------

Godt skrevet...

• #65   26. jun 2011 *Mor til Katja* Taaak*rødmer*

• #66   26. jun 2011 Jeg kender ikek til katteavl - men tror da det er seriøst - jeg snakker gnaveropdræt og det mener jeg ikek er seriøst som eks DKK avl - af de grunde jeg lige har skrevet - gider ikek skrive det igen.

• #67   26. jun 2011 Kennelmor : jamen så er det jo også, som jeg har tolket....hvorfor så påstå noget andet smiley

• #68   26. jun 2011 Kennelmor - Inden for hunde er der jo ikke kun DKK, Der er også DRU, og så mener jeg der er nogle små klubber der også har deres egne regler omkring det..

Det svare lidt til at hver klub er hver sin opdrætter når det kommer til gnavere smiley

Heidi - Det var så lidt smiley

• #69   26. jun 2011 Skrev jo : Dvs. at du ikke synes, at vi, der opdrætter kælerotter, er seriøse...fordi vi ingen klub har smiley

- og det er jo sådan, du mener...det var da ikke så svært !!

• #70   26. jun 2011 Sidder lidt og ryster på hovedet nu....det er åbenbart ikke længere nok at rakke ned på andre hundeopdrættere, så man må også lige give gnaverfolket en omgang *lol*

• #71   26. jun 2011 *g* Tja hvorfor ikke smiley

• #72   26. jun 2011 JA, hvis man vil misforstå, så er det jo nemt.

Indenfor hundeopdræt er der en masse useriøs avl og kluber der IKKE er seriøse i mine øjne, fordi de slet ikke opfylder de krav jeg synes der skal til ift seriøst opdræt...en stamtavle er ikke bare en stamtavle.

Og Heidi du ævler rundt i det samme, jeg har begrundet min opfattelse af seriøsitet ifm avl - læs højere oppe i tråden, jeg springer ud nu, for gentager mig selv i et væk.

• #73   26. jun 2011 Kennelmor - Som sagt er de forskellige klubber ved hunde det samme som flere opdrætter eved rotter.. Nogel syntes den ene opdrætter er seriøs, mens andre ikke gør, lige så vel som nogen syntes DKK er seriøs, mens andre ikke gør smiley

• #74   26. jun 2011 Kennelmor : havde overset din besked fra kl. 19:07:16 - beklager !!

Nu var det ikke, fordi jeg ikke VILLE forstå, men fordi jeg ikke KUNNE forstå, hvad du mente...der er vel en forskel...??

- også derfor jeg spurgte ind til det istedet for bare at gå amok og slynge om mig med ukvemsord smiley

Kan sagtens se hvad du mener nu og er næææææsten enig - dog ikke på alle punkter,men det behøver vi vel heller ikke være smiley

For mig er det vigtigere med gode udtalelser og, hvad jeg oplever/ser, når jeg besøger en opdrætter(uanset art)....de gode udtalelser kan for mig fint opveje at fx.en hundeopdrætter ikke er i DKK.

• #75   26. jun 2011 *Mor til Katja* Godt skrevet igen smiley

• #76   26. jun 2011 tak smiley

• #77   26. jun 2011 "lige så vel som nogen syntes DKK er seriøs, mens andre ikke gør ;)"

De folk der synes de ikke er seriøse, har ikke en fløjtende forstand på hunde smiley

• #78   26. jun 2011 Tinna - Tja det er jo så en holdnignssag smiley De opdrættere jeg syntes er seriøse er der jo også nogen der syntes er useriøse, men det betyder ikke at de ikke ved noget om rotter, men at de måske bare ikke kan lide personen smiley

• #79   26. jun 2011 Nu handlede det ikke om enkelte opdrættere - men om klubben DKK smiley

• #80   26. jun 2011 DKK er yderst seriøs...dog synes jeg, der er visse ting, de kunne gøre bedre, men sådan vil det vel altid være...

Jeg får sikkert hug nu, for jeg synes faktisk også, at DRU er ved at komme godt med efterhånden...og har også en del ganske seriøse opdrættere, selvom nogle sikkert vil mene noget andet smiley

• #81   26. jun 2011 Helt bestemt Heidi. Man finder bare ikke noget der bare er i nærheden af seriøs omkring hundeavl i Danmark.

De andre klubber bliver bedre og bedre og godt for dem smiley

Men for mig er seriøs opdræt ikke kun hos den enkelte opdrætter - men hos folk i fællesskab. Derfor der skal være en seriøs klub der stiller krav bag opdrætterne smiley

• #82   26. jun 2011 Tinna : jamen, jeg ville også elske, hvis der fandtes en fungerende foreningskultur hos rottefolket smiley

Indtil dette findes(hvis det nogensinde sker), må de der gerne vil have, at kælerotterne fortsætter med at være gode som kæledyr, jo gøre det så godt de nu kan...og der findes rigtig mange der gør nogle rigtig seriøse forsøg.

- trods den manglende forening er der jo faktisk nogle uskrevne regler, som langt de fleste vælger at overholde...helt frivilligt, hvilket i mine øjne beviser, at man gerne vil gøre det så godt som overhovedet muligt.

Måske bare rottefolket er lidt for specielle, for selv de forskellige klubber, der findes rundt om i verden, har forskellige meninger om, hvad god avl er smiley

Kommentér på:
Seriøs avl - sammenligning.

Annonce