{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.315 visninger | Oprettet:

opstaldning af heste. valg. {{forumTopicSubject}}

hej, jeg er i et dilemma omkring hvad jeg skal mht af opstaldning af mine 2 heste..håber nogle af jer kan hjælpe med at vælge..advarsel meget der skal læses smiley

sagen er den at jeg opstaldede min unghest et nyt sted, som er nogle rigtige søde mennesker, det er pr. 1 marts. den har normalt aldrig skader, men siden den er kommet har den haft hul i hovedet næsten revet bringen op men lige akkurat kun pelsen af, spiserørs forstoppelse, faldet flere gange i løsdrift pga skift i flok hele tiden, den ene gang indlagt og syet i koden og nu betændelse i bagknæ fordi den havde boksro og havde revet sig på noget i boks, så er på pencillin..alt det har kostet mig 17000 kr ca ,selvom jeg har forsikring er det mange af pengene man ikke får tilbage..og ska ligge ud først.
min mand har spurgt om jeg ikke godt kan gøre det mere økonomisk at have hest. og der er da også nogle ting jeg nok ville gøre anderledes men man kan ikke få alt, nogle ting må man gå på kompromis på

har fundet et sted som jeg har regnet på jeg ville kunne spare 15000 kr årligt. men har svært ved at vælge, da jeg ved hvad man har og ikke hvad man får.

så hvid jeg remser op hvad der er begge steder kan i måske hjælpe.
lad os kalde det sted jeg står nr 1:
der er ridebane, lille skov, underviser, og en der rider heste til der blir udmuget, foderet osv ,altså behøver man ikke komme, ingen ridehus i omegen man kan ride til. og en masse små områder man kan ride der ikke er skov.. det er meget gamle bokse og lavt til loftet..

sted nr. 2:
store nye lyse bokse, ridebane, lige lidt over 1 km til ridehus igennem byen. der er ikke ret meget skov, men også masser af marker osv.man skal selv muge men behøver ikke kommme, de strøer bare når ma ikke er der så ikke helt afhængig, kræver bare man muger i bund 1 gang hver anden måned : man køber selv foder men de bestiller og gir dem.. det sted har jeg en besparelse på de 15000 årligt, og hygger mig egentlig med udmugningen ..og min underviser kan bare komme til mig så det er ikke det store problem..

jeg holder meget af dem det første sted, og hestene står ikke ved løsdriften mere.
men ville i rykke til sted 2 for at spare pengene...manden foreslag går på at flytte dem og se om der kommer ridehus hvor jeg står nu og se den tid om jeg vil tilbage, for så har jeg da sparet penge for noget tid. og der er ikke ansøgt om det endnu, så det vare nok længe ?
mvh sussie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opstaldning af heste. valg.
  • #1   10. sep 2011 lige en anden ting, har så sat den ene til salg for at kunne betale regningerne. gammel ejer ville godt købe den tilbage men kan først næste år, og jeg har sagt nej til mange piger da det er en pony ,og de ville springe på hende , og det vil jeg ikke byde hende, da hun ikke er redet så meget primært avlet på og er 13 år.. så sntes det er lidt sent og hun er mest egnet til lidt ture og let dessur...

  • #2   10. sep 2011 Som du beskriver det så ville jeg helt klart flytte dem.Det andet sted lyder en del bedre i mine ører og det er jo kun fedt at du så også sparer en masse penge

  • #4   10. sep 2011 nej men de er flyttet ud af løsdrift hvor de fleste skader er sket og på anden fold hvor de står 3 styk.,det var kun lige da hun skulle stå inde de dage med ro hun havde revet bagknæ i en boks hun normalt ikke står i men den var meget stor. boksene er hvad de er, hestene er ligeglade hvordan de ser ud, og da de ikke er så store i højden så det ikke det store, men lovmæssigt er der for lavt til loft med de nye regler..

    men mærkeligt at det så lige er mine heste der kommer til skade, og ikke de andre så meget smiley



  • #5   10. sep 2011 Jeg ville flytte.
    Uanset, hvor søde folk er, så kommer hestens velbefindende først.
    Synes, det er utroligt mange skader, din hest har haft og at det er helt uacceptabelt, hvis det sker pga. manglende omtanke/vedligeholdelse.


  • #6   10. sep 2011 tror mere det er pga af skift i flokken hele sommeren og hende den unge har været mere " på".. men måske den bare ikke egner sig til lige det sted smiley
    stillede den unge der da jeg tænkte det var et sted jeg kunne slå 2 fluer med et smæk da jeg så også kunne få hjælp til unghesten og tilridning.. og pga der var udsigt til ridehus men det erikke søgt endnu, dvs de fik lov at lave en mindre rundbue hal men ville ikke have den og vil søge påny


  • #7   10. sep 2011 Jeg ville ikke være i tvivl hvis det var mig.. Jeg ville have flyttet mine heste så hurtigt som muligt

  • #8   10. sep 2011 Jeg ville flytte... Og er der ikke engang søgt til ridehus endnu, bliver det da bestemt ikke indenfor den nærmeste fremtid, snart bliver det vinter, og får vi frost som sidste år, går alt udendørs håndværkerarbejde i stå, hvis det overhovedet når så langt inden...
    Det er uacceptabelt, at forholdene, og jeg er ligeglad, om det er pga konstant udskiftning i flokken eller boksene, at hestene skal lide under det. Jeg har også set igennem fingre med meget, men det er slut, mine heste skal ikke lide under den slags, som kan undgås.
    Det kan udmærket være, at stedet fungere for nogen heste, men det er ikke lig med, at det gør det for din/dine.
    Min gamle hoppe skal emsempelvis kun opstaldes hjemme nu, da vi langt om længe har muligheden for det, hun er blevet lidt sær på sine gamle dage, og sidst hun stod på rideskole, fik hun først spaket et bagben i smadder af en anden hest, bagefter var hun syg juleaften og i helligdagene efter med dyrlægebehandling af flere omgang, fordi der var blevet slæbt noget virus i stalden fra en ny hest...
    Nej, så hellere finde en anden løsning...
    Det er heller ikke billigt med to heste opstaldet, så kan du tilmed spare penge, så er det da optimalt...


  • #9   10. sep 2011 Jeg ville helt klart også flytte begge hestene.. hovedsaglig pga alle skaderne, og også det faktum, at der ikke er ridehus tilknyttet på nogen måde, og så mener jeg, at heste har bedst af at stå i store og lyse bokse smiley

  • #10   10. sep 2011 ja tror også det ender med det ihvertfald 1 år eller 2 og må se om forholdene blir bedre

  • #11   10. sep 2011 ja lige præcis...

    det kan jo også være, at du bliver så glad for det nye sted, at du bliver der smiley


  • #12   12. sep 2011 så har jeg sagt ja til boksene, og overvejer om jeg så skal gi den pony jeg havde sat til salg 1 år mere, selvom jeg ikke rigtig har kunne finde melodien med hende rent ridemæssigt, vores kemi er jeg bange for ikke passer, men tror også at som det er med heste så fornemmer de mere end man regner med og tror til tider de ting man har i hovedet går lige i hende desværre. købt i maj efter en håndoperation, men ska desværre have en finger amputeret så får en lille ridepause men har heldigvis flinke passere og en sød halvpart til ponyen smiley

  • #13   12. sep 2011 super godt at høre!

    Ja, vent med at sælge hende. Det kan jo være, du finder kemien med hende, når I kommer hen det nye sted smiley

    Krydser fingre for, at alt går godt.
    Held og lykke med flytningen smiley


  • #14   12. sep 2011 ja den pony fortjener nu en chance selvom det var regningerne på den anden der gjorde at jeg besluttede at sælge hende. nå det nu ikke rigtig gik mellem os, jeg har haft det rigtig skidt over at sætte hende til salg da jeg var nøje udvalgt af hendes gammel ejer til at få lov at købe hende.:)

  • #15   13. sep 2011 Så er det da helt klart det rigtige du har gjort nu! smiley

  • #16   7. nov 2011 desværre var det nye sted for godt til at være sandt smiley

  • #17   7. nov 2011 ej hvor ærgeligt.

    hvad er der sket?


  • #18   7. nov 2011 da jeg ankommer er det frøgræs de har ikke hø, hende og hendes søster deler en bigballe wrap, så jeg må købe hjem til 2 heste og det er til dyrere pris da jeg må købe små baller pga holdbarheden, det involvere så at min mand må hjælpe mig med at få dem derud. vand får deres ikke i boksen trods de er 13 timer i boks nu, så den derr med at prisen var med hø holdte ikke og kommer jeg ikke får de hverken hø eller vand i boks. skal de gi hø for mig hvis jeg ikke kommer skal det være vejet dagen før, hvilken jeg godt kan forstå. jeg havde glemt at orientere mig om hvordan man lukker heste ind. der blir åbnet og de stormer ind i stalden, sommetider 2 i samme boks og der ved man godt hvad der sker når en er klemt op i hjørne smiley
    ponyen har nyreslag nu så det er skidt.
    manden sir at jeg skal se at få dem tætter på hvor jeg bor når man nu er så afhængig.


  • #19   7. nov 2011 Jeg holder også på, at I skal få dem tættere på jer...

    hvor bor du henne af? er der ikke andre steder tæt på jer?


  • #20   7. nov 2011 jeg har dem næsten 10 km væk nu men en tæt på lidt over 2 km væk har tilbudt mig plads til dem og de får deres egen fold.

  • #21   7. nov 2011 Så synes jeg du skulle tage imod det... det er meget, meget bedre at have dem tæt på smiley

  • #22   7. nov 2011 ja manden ryster på hovedet af sin kone og sir. du bor på landet og dine heste står næsten 10 km væk. jeg gjorde det for at der var ridehus tæt på men det nytter ikke noget når det andet ikke fungere.

  • #23   7. nov 2011 Nej lige præcis...

    Jeg har part, men der er der ikke ridehus, så jeg må tilpasse min ridning til de lyse timer. Der er så heller ikke lys på banen pga et problem med ledningerne. men ud over det, så har jeg det rigtig godt på stedet smiley


  • #24   7. nov 2011 du bor ved køge ikk ? smiley

  • #25   8. nov 2011 jo smiley

    hvad da?


  • #26   8. nov 2011 kiggede bare lige på diin profil. jeg boede ved karlslunde før smiley

  • #27   8. nov 2011 ok smiley

    det er jo ikke langt væk smiley

    har du fået flyttet hestene?


  • #28   8. nov 2011 nej ,venter til den første da ponyen er på smertestillende . men hun er i stor bedring.men har sat hende på meget hø og meget lidt foder. dyrelægen sagde det var det der sagtens kunne gå galt smiley da jeg havde sat hende op grundet mangel på hø.

    de ellers smadder søde hvor de er men det nytter ikke noget når jeg er afhængig af at skulle komme og også selv sørge for hø når det egentlig var det der var med i prisen.




  • #29   8. nov 2011 nej det gør det ikke...

    håber virkelig at hun kommer sig!


  • #30   12. nov 2011 nu har jeg sagt jeg flytter, der er ikke sagt noget om at der er 1 mds opsigelse eller nogle kontrakt, men det holder de på der er så må blive der til 1. januar eller slippe 1000 kr selvom de flytter. og det går ikke med alle de dyrelæge regninger jeg har og der stadig kommer på nyreslaget på ponyen.

  • #31   12. nov 2011 Hvis der er en kontrakt, så har de vel din underskrift på den?
    Ellers kan de da ikke holde dig fast på det?


  • #32   12. nov 2011 der er ikke kontrakt men der er en uskreven regel om det at er man opstalder er der en 1md opsigelse fra begge sider, selvom spørger du min part så mener hun at når der var lovet hø og når vi så kommer er der frøgræs halm og man skal selv købe hø, så mener hun at det er ikke overholdt og at jeg bare skal flytte dem. men nu har jeg det bare sådan at jeg altid har lært at man skal behandle andre som man gerne selv vil : )

  • #33   12. nov 2011 sussie B

    Er enig med din veninde.
    Opstaldningsstedet har ikke overholdt jeres aftale. Derfor virker det ikke rimeligt af dem at forlange en måneds opsigelse, da aftalen er indgået på falske forudsætninger.


  • #34   12. nov 2011 ja syntes godt nok det er svært ,men hader bare at støde folk, men mest irriterende var det godt nok at da jeg kom sir hun at hende og hendes søster deler en bigballe hø til deres 6 heste tilsammen og vi selv må købe hvis de skal have og jeg foreslog at de kunne da bare sige til resten der er opstaldet at vi skulle gi mere for at få wraphø når de nu alligevel købte bigballer hjem til dem selv. jeg gir rent faktisk det dobbelte i kilo pris til mine da jeg kun har 2 heste og må købe de små baller wrap pga holdbarhed

  • #35   12. nov 2011 Kan du ikke købe sammen med nogle af de andre opstaldere?

  • #36   12. nov 2011 desværre ikke bigballer. for 4 heste kan ikke spise en bigballe på de 7 til 10 dage de kan holde sig... og vand får de ikke de andre selvom de er 14 timer på boks, så det gir jeg mine hverdag, dog er d begyndt nu med deres egne den sidste uges tid.

  • #37   12. nov 2011 Sikke noget svineri smiley

  • #38   12. nov 2011 jamen de mener at når de er ude så mange timer så behøver de ikke vand i boksen før vi når frost og november, men det deres sag, mine har bare fået hver dag..

  • #39   12. nov 2011 Sikke noget vrøvl. Selvfølgelig skal de have fri adgang til vand.

  • #40   12. nov 2011 skynd dig at komme væk fra det sted... der er ingen kontrakt, derfor er der ingen der tvinger dig til at blive der, og som Helle siger, så er du blevet lokket til med falske forudsætninger...


  • #41   12. nov 2011 jeg kunne være kold ja og sige .at for det 1. er der ingen kontrakt og at jeg heller ikke ved indflytningaf boks får det afvide før jeg sir op, og kunne såmænd også have sagt at hun har lovet at der er hø og halm med i prisen, og at det ikk er overholdt, da jeg ankommer er det frøgræs og jeg selv må købe hø udover opstaldnings prisen. men igen tænker jeg at man skal gøre det på en pæn måde



  • #42   12. nov 2011 Jeg synes bestemt ikke du behöver tänke på at göre det på en pän måde.. Det gör de jo heller ikke.. Jeg synes du skal flytte så hurtigt som muligt

  • #43   12. nov 2011 jeg har lave et nyt indlæg om hvad folk mener om det med den uskrevne regel. meget sjovt at se hvad folk mener smiley

Kommentér på:
opstaldning af heste. valg.

Annonce