Sabbat år eller nej? Sabbat år eller nej?
Jeg har overvejet det siden starten af 10. Klasse, at tage et sabbatår (friår) fra skole.. Jeg går nu i 1. g på STX, og er begyndt at få meget stress, og meget stærke hovedpiner af at fokusere så meget på en computerskærm som vi jo gør i Gymnasiet. Jeg føler ikke selv at jeg har et overskud mere, og trænger til et års pause, hvor jeg bare arbejder i den butik jeg nu arbejder i.
Min mor er ikke så meget for idéen, fordi hun er bange for at jeg ikke ville komme igang igen. Jeg kan delvist godt forstå hende, men jeg vil ikke stresse så meget som jeg gør, det er trættende.
Jeg skal desuden også ha' sparet 20.000,- op (ca.) til at flytte til Fyn næste år, og det kan jeg ikke hvis jeg arbejder hver 3. uge..
Min kæreste siger at man kan stadig kan få SU hvis man kun holder pause i max 2 år. - Jeg vil dog kun i ét, hvor jeg stopper nu, og tager en HF de næste 2 år. Hvad mener i? Er det rigtigt med SU'en? Han er lidt i tvivl, men jeg vil dog gerne høre hvad i siger.
Jeg har tænkt mig at tale med en studievejleder, men vil se tiden lidt an.
jul 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 100 Svar: 780
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 102 Svar: 331
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.616
Har jeg ikke lige styr på, lol.
Men synes du skal tage STX færdigt i hvert fald.
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 106
Jeg tog selv et sabbatår efter gymnasiet, og det virkede udemærket. Men jeg tror det er svært at få sig selv igang igen hvis man holder en pause midt i det hele. Det var klart sværere at vende tilbage til et studie efter at jeg havde arbejdet i et år.
Desuden ville jeg anbefale dig virkelig at bruge det sabbatår hvis du vælger at tage det. Gør noget som du ikke vil have mulighed for når du er blevet ældre. Rejs f.eks, eller arbejd et andet sted i europa, der kan man også tjene penge. Tænk fremad så du gør noget der er relevant for din fremtid.
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.783
Når man først har tjent penge er det ekstremt svært at vende tilbage på skolebænken med lille pose guld man modtager.
maj 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 807
Har selv stået i din situation da jeg startede på gymnasiet efter 10. klasse.
Det med SUen passer ikke.... Du bliver meædt ud af skolen hvis du har for meget fravær og så bliver din SU også meldt fra. Du kan risikere at skulle betale den tilbage hvis de opdager at du har fået SU og ikke gået i skole....
Men min erfaring gør at det er lidt svært at råde dig... Jeg stoppedepå gym og tog i stedet ud og rejse og vendte først tilbage til skolen ca.1½ år efter hvor jeg også var flyttet hjemme fra. Det gjorde også at det blev lidt sværere at klare skolen..
Selvom jeg er super glad for den tid jeg var ude og rejse, så fortryder jeg faktisk lidt at jeg ikke blev på gymnasiet fordi det er bare nemmere når man er ung at gennemføre og ikke har så meget ansvar.. Så ja, der er meget der skal overvejes
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 102 Svar: 331
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
Du er jo næsten lige startet på gymnasiet - er du allerede træt af det? Kunne det tænkes, at det måske er en anden ungdomsuddannelse, du skal have? Hvad med at hoppe over på HF nu, så er det ikke så uoverskueligt (det er kun 2 år), og det er slet ikke så stressende som STX.
Jeg vil fraråde, at du tager sabbatår nu - gennemfør først din ungdomsuddannelse og så tag et sabbatår efter det. Det kan være svært at komme i gang igen, hvis du dropper ud nu. Jeg tror helt ærligt, du vil fortryde det.
maj 2009
Jeg ville helt klart fortrække gym. medmindre at jeg var over 20 år, så ville jeg vælge HF da folk generelt er lidt ældre på HF.
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 304 Svar: 2.896
Jeg synes også at så længe du HAR et job så gør det heller ikke så meget, for jeg kan love dig at det er et helvede at være ledig på kontanthjælp!
Jeg har personligt haft det ligesom dig og sprang fra efter grundforløbet på HTX pga. depression og det var det bedste jeg nogensinde har gjort. Men jeg kan jo kun tale for mig selv, så jeg synes du i første omgang skal tale med din studievejleder og evt. se hvad de kan gøre for at hjælpe dig!
Du kan evt. også få skubbet nogle fag, så du tager den på 4 år i stedet..
aug 2008
Men korrekt, at man skal op i alle fag på HF. Du må ikke tro, det er for at nedgøre HF
maj 2009
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.530
Jeg bliver 22 d. 03/11 og har ikke andet end min 9. klasse og et AMU Grundlæggende Vagtkursus..
Vil meget gerne have en rigtig uddannelse men jeg magter bare ikke at skulle gå i skole og ja der er desværre ikke rigtig noget der hedder mesterlærer mere..
Dog har jeg nogle ønsker om hvad jeg gerne vil være.. Vil gerne noget med hår, hud og negle (frisør, kosmetolog og negletekniker) eller noget med hunde og meget gerne hundefrisør..
aug 2008
Og jeg var så skrap, at jeg forlangte, at de tog en ungdomsuddannelse, og så kunne de tage et sabbatår efterfølgende. Det har de så også begge gjort. Det er også på dette tidspunkt, at man skal spore sig ind på et studium, og det er ikke altid let at finde ud af, hvad man skal, så her kommer sabbatåret virkelig til sin ret.
Men jeg synes, du skal tale med din studievejleder, for hvis du allerede synes, det er stressende, så tør jeg ikke tænke på, hvordan du får det senere hen med afleveringer, SRP, eksaminer osv. Det ER hårdt at gå på gymnasiet.
Og så skal du tænke på, at når du engang kommer ud på arbejdsmarkedet, så er der også ups and downs - vi andre elsker heller ikke vore jobs hele tiden - nogle gange hænger det én langt ud af halsen, så er det, man lige bider tænderne sammen og holder ud, og så ændrer tingene sig igen efterhånden. Man kan ikke flygte hele livet, fordi det bliver lidt stressende. Omvendt, hvis det ødelægger hele din tilværelse, så må du finde på noget andet. Men det bliver bare ikke mindre stressende om et år ;o) Men tag en snak med din studievejleder
sep 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 1.058
Men min søn stoppede 3 mdr. inde i 2.g, da han var ved at køre ned med stress, fordi niveauet lå højere end han havde regnet med...Han har altid været skarp i folkeskolen, så han tog det virkeligt som et nederlag.
Han arbejdede så kun fra okt. 2010 og frem her til august, og brugte det lidt som en tænkepause.
Han startede så her i august på HG...og er superglad for at komme igang, samtidig med at det er et holdbart niveau, sådan rent stress mæssigt.
Så det kan lade sig gøre, at holde pause, for derefter at komme igang igen ret hurtigt
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Jeg vil bestemt ikke anbefale et sabbatår nu- enten kommer du ikke i gang igen eller også kommer du meget sent i gang med en uddannelse
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.413
Bente - Det du skriver med at sabbatåret virkelig kommer til sin ret efter f.eks. STX mht. at man så kan spore sig ind på hvad man vil, det synes jeg ikke er rigtigt. I dag skal man jo vælge retning ret præcist, for at kunne komme ind på drømmestudiet senere. Ellers skal man i rigtig mange tilfælde ud i at tage ekstra fag. Men ellers er jeg enig med dig og jeg er selv rigtig ked af mine forældre ikke forlangte en ungdomsuddannelse af mig.
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 304 Svar: 2.896
Da jeg stoppede på HTX, sagde alle også "så kommer du aldrig i gang igen", men nu har jeg gennemført STX og sidder og skal til at søge ind på videreuddannelse, og det var sgu den bedste beslutning jeg nogensinde har taget!
Du er nødt til at spørge dig selv, hvor meget det vil tære på dig psykisk at fortsætte, og om det er det værd. Og beslutter du dig for at vente et år, så er det ikke jordens undergang, for du kommer såmænd ikke senere i gang med din uddannelse end så mange andre.
Men jeg mener det meget seriøst, tag en snak med din studievejleder!! Der findes altså mere hjælp, end man måske lige går og tror.
aug 2008
Min datter brugte virkelig sit sabbatår til at finde ud af, hvad hun ville læse efter gym. Det har været guld værd for hende.
Derudover så er det lettere at få job, når man har sin ungdomsuddannelse i hus. Min søn arbejder fx nu i sit sabbatår som lærervikar. Han har stort set været på skolen hver eneste skoledag siden sommerferien
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Og så vil jeg anbefale dig at se på din egen struktur - måske er der noget, du kan gøre bedre, så du bliver mindre stresset.
Det er et lidt kritisk tidspunkt at gå i stå på - også selvom det ikke pr. definition betyder at du ikke kommer tilbage, så kan jeg godt forstå din mors tanker.
Hæng i ;o)
Sabbat år eller nej?