1.668 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Uddannelse? What to do? :-( Uddannelse? What to do? :-(

Jeg har lige afsluttet niende klasse, Og på baggrund af jeg ikke aner hvad det er jeg vil, er det desværre blevet til et sabbat år..

Nu vil jeg bare høre - Hvilken uddannelse har i taget? og Hvad gjorde i efter i havde afsuttet folke skolen? Og vidste i hvad i ville dengang?

Altså vidste i, hvilken udd. i ville tage da i valgte at i eks. tog på Gym?

Jeg føler mig virkelig presset, og stresset over det.

Jeg tror ikke, at jeg er i stand til Gym, da jeg tidligere har haft nogle problemer med min psyke. og måtte droppe ud af ottende klasse.

samtidig syntes jeg bare slet ikke at Erhvervs udd. fanger mig...

Andet end Veterinær, eller dyrepasser.
Men jeg tænker bare, at der er så mange andre, der også vælger at gå den vej, og derved vil være utroligt svært at skære igennem...

Hvis nu man eksempelvis, skulle arbejde på et dyre internat,eller hunde pension. Hvilken udd. skulle det så være? og ville det mon være noget man kunne leve af?

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre af mig selv!

Men somsagt - hvilken vej gik i, dengang?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle IKEA-møbler 800 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.
  • Stoppet handvask på badeværelse 900 kr.
  • Rensning af sofa 475 kr.
  • Skal have hængt tre egetræsrundstokke (trærør) op. De skal monteres fra en væg til en anden samt en hylde. 1.400 kr.
  • Jeg har brug for hjælp til 3 forskellige ting. 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Uddannelse? What to do? :-(
  • #1   13. sep 2010 jeg vidste det heller ikke... så jeg tog 10 klasse, og det er det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv...... Der fik jeg ro på, blev bedre i alle fag.. Fik veninder for livet... Og der valgte jeg så at tage HF bagefter.. Den havde jeg ikke kunne fuldføre ellers....

Efter min mening er det dumt at tage et sabbat år... Man kommer ud af rytmen, man lærer ikke noget, man bliver lidt glemt, i forhold til studievejledere....
    Så på en eller anden måde synes jeg du skal finde et skoleforløb du kan gå på mens du tænker videre. For jeg kan sagtens forstå at du på nuværende ikke ved hvad du gerne vil resten af livet.... vidste vi andre sørme heller ikke smiley

• #2   13. sep 2010 Efter 9. klasse kom jeg på gym i dronninglund - Flyttede og måtte derfor tage 10.klasse i den nye by, da dette var nemmere at springe på.

Derefter tog jeg HF - Ville være religions forsker eller veterinær sygeplejeske, men Religionsforsker er i københavn og som veterinær sygeplejeske er det svært at finde lærerplads.

Så tog 3. valget og er nu ved at uddanne mig som pædagog

Jeg er 20år og er super glad for at være kommet tidligt igang. Uden sabbat år

• #3   13. sep 2010 Du kan evt tag uddannelsen som dyreassistent. Gennem den uddannelse kan du få job i fek dyrehandler eller på et internat ( ofte er det nu uuddannet folk der er der ).
    I stedet for bare at "fise den af " et helt år, ville det være en god ide at tag noget job. Det er en måde at komme videre på og imens kan man jo så søge ind på den / de uddannelser man kunne tænke sig.

• #4   13. sep 2010 Jeg kommer uanset hvad, ikke i skole i år.
    Det bliver først næste år. men der ved jeg ikke hvad jeg vil. smiley

• #5   13. sep 2010 Jenny, du kan sagtens nå at hoppe ind i en 10. klasse.... Vi fik sågar en ind efter 4 mrd.......

• #6   13. sep 2010 Lea - Jeg arbejder pt. i en bager. haha smiley

• #7   13. sep 2010 Ja... Det kan jeg. men pga. min angst, vil jeg ikke være stand til at starte efter de andre..

• #8   13. sep 2010 hvad med at tage gymnasiet? Så får du 3 år mere til at bestemme dig, og du behøver ikke at være bange for at starte efter de andre smiley

• #9   13. sep 2010 Efter 9 kl. mente jeg at jeg skulle på gym, selvom jeg inderst inde godt vidste at jeg ikk var klar til det, men jeg startede altså.
    Og puha sikke en mundfuld. Jeg kunne ikk falde til, hverken i klassen eller studiemiljøet. Jeg gav det en chance og var der i et halvt år, før jeg valgte det fra. Jeg tog så 10 kl på det resterende halve år på min gamle folkeskole. Det var så godt for mig. smiley
    Efterfølgende tog jeg et sabbatår, hvor jeg arbejdede.. Jeg ved ikk om det var godt eller skidt, men det var ok.. smiley
    Efterfølgende tog jeg grundforløbet på social og sundhedsskolen.. Og derefter social og sundhedshjælperen og endelig social og sundhedsassistenten.. Det var ikk det jeg brændte for, men jeg så det mere som et springbræt til at jeg kunne begynde på min drømmeudd, nemlig sygeplejerske.. Så det er jeg i gang med nu.. Og mangler ca. 1.5 år.. smiley
    Jeg kan godt forstå du har svært ved at vælge hvilken vej du skal tage i så ung en alder.. Jeg havde det på præcis samme måde..
    Så jeg tror ikk et sabbatår er spildt for dig..
    Pøj pøj med det hele.. smiley

• #10   13. sep 2010 Line - hverken at starte på gym - eller sarte efter andre
    Gym eller tiende klasse, er underordnet. jeg kan ikke...

• #11   13. sep 2010 Jenny, et dette endnu en af dine "sjove" tråde?

• #12   13. sep 2010 Moster i svøb - Hvad mener du?

• #13   13. sep 2010 Moster i svøb - Hvad mener du?

• #14   13. sep 2010 Hej Jenny

Efter 9. klasse var jeg skrevet op til en efterskoleplads, hvor jeg havde været skrevet op i mange år. Så følte mig lidt presset til det. Jeg faldt overhovedet ikke til og måtte stoppe efter et halvt år med et vægttab på 25 kg og på randen af en spiseforstyrrelse smiley Jeg havde et meget skidt men startede alligevel i februar måned på et 10. klassecenter og tog min afgangsprøver i maj/juni. Det var en hård omgang!
    Efter det tog jeg HHX og regnede med at jeg skulle være revisor. Matematik og erhvervsøkonomi var mine yndlingsfag. Jeg fik en elevplads hos et stort og anerkendt revisorsfirma og flyttede fra Jylland til Kbh for at følge min drøm. Jeg læste HD (økonomi) på CBS ved siden af. Men efter et halvt år blev det for meget og jeg røg ud i en depression. Jeg havde lidt småjobs rundt omkring og blev enig med mig selv om at jeg skulle revidere mit liv kraftig og finde en helt anden retning. Jeg søgte ind på fysioterapeutuddannelsen og det er jeg rigtig glad for nu.
    Men det har været en lang og sej vej for at finde ud af hvad hunden jeg skulle lave.
    Når jeg er færdiguddannet fysioterapeut vil jeg gerne være akupunktør også.

Hold modet oppe - man har hele livet til at uddanne sig! Min mor tog selv sosu-hjælper uddannelsen i en alder af 36 år!

• #15   13. sep 2010 Jeg valgte at blive landmand, da jeg var vild med dyr, og ikke lige havde gennemsnit til dyrlæge smiley
    det er en fed uddanelse, med minimum af skole smiley

• #16   13. sep 2010 Ingen kan jo fortælle dig hvilken uddannelse DU skal tage dig.. det er helt op til digselv..
    Men sørg for at vælge noget der tiltaler dig og noget du virkelig ønsker..
    Hvis det er dyrepasser, så er det vejen frem smiley
    Gør det dit hjerte banker for.. smiley

• #17   13. sep 2010 Jeg mener, at det ikke er den første tråd fra Jenny jeg ser, hvor hun skriver noget, og ligemeget hvad folk råder og forslåer, så er hun stik modsat og intet er muligt.

• #18   13. sep 2010 Hej Jenny,

Allerførst ville jeg gerne have været dyrlæge men havde for lave karakter for at kunne komme ind på dyrlægestudiet

Så syntes jeg det lød spændende med en udd som gartneri teknikker (stor interesse for planter og blomster) men rent fysisk ville jeg ikke have kunnet holde til et job som anlægsgartner så jeg prøvede at være i praktik i et væksthus men da fik jeg åndedragsbesvær og måtte sande at det ville ikke være smart at udd sig som dette (det var på det tidspunkt uddannelsvejen til gartneri teknikker).

Jeg har altid haft interesse for at tegne også undersøgte hvad der skulle til for at blive optaget på kunst konversatoriet og det havde jeg ikke gode nok karkter til, derefter 'faldt' over teknisk assistent udd. og tog denne uddannelse og har arbejdet med faget siden 1995.

Nu! har jeg taget mig en beslutning at ...nu skal det være nu... at jeg laver et branche skift (kan intet arbejde finde indenfor mig egen branche plus at nu syntes jeg det er på tide at sadle om for hvorfor spiller på heste der ikke vinder, så jeg kan komme til at beskæftige mig med det jeg gerne vil) ....og det skal nok skal lykkedes på den ene eller anden måde at starte udd. som SSH'er.

Min plan er så at videruddanne mig som SSA'er og derefter enten sygeplejeske eller fysioterapeut.

Jeg ønsker at du tager det udd. valg så ikke du bliver lagt i den 'forkerte' skuffe.

• #19   13. sep 2010 Jeg gik også ud af 9. klasse, og har arbejdet lige siden.
    Jeg søger dog elevpladser som veterinærsygeplejske eller frisør når vi flytter til KBH, men hvis ikke jeg finder elevplads, så tager jeg stewardese uddannelsen smiley

Syntes elt ikke det gør noget med sabbatår - det er sgu for dumt at starte på en uddannelse, som man ikke er sikker på hvad man vil. Så bliver resultatet heller ikke ordentligt.
    Det er først nu, jeg er begyndt at vide hvad jeg vil og jeg er 20 smiley

• #20   13. sep 2010 Måske det første du skulle arbejde med er den ansgt du har, når du så har bedre styr på den så vil du også have flere muligheder for at se ind i dig selv og se hvad du vil.

Det er også først nu jeg ved hvad jeg vil og jeg er 23, men har også 2 uddannelser bag mig allerede, men det gør bare at den næste uddannelse er nemmere at komme ind på, kortere pga merit og nemmere generalt for man er inde i skolesystemet.
    Så det er derfor er synes jeg heller ikke et sabbart år rigtig kan bruges til noget...

• #21   13. sep 2010 http://www.slipangsten.dk/index.php
    Synes du skal kigge der..

• #22   13. sep 2010 Heidi - Tjoo, jeg burde nok arbejde med min angst, men det er ubeskriveligt svært, har prøvet psykolog, som valgte at trække mig ud af skolen, fordi hun med det samme kunne sige, at det skadede mere end det gavnede at fortsætte skolen..

så tror faktisk det har været klogt, at vælge sabbat..

jeg har kigget lidt på forskellige udd.

eventkoordinator, tjener, eller receptionist.
    Hvad tænker i om det?

Hvis nu det var på dyreinternat, jeg gerne ville forsøge mig på. hvilken udd. kræver det så?

• #23   13. sep 2010 Heidi K - jeg får hjælp af psykolog.

Maria: det er den side jg har kigget på smiley

• #24   13. sep 2010 Jeg tog 10. klasse med... så gik jeg direkte på hg, fordi jeg ikk anede hvad jeg ville... Derefter tog jeg hf....

Ja og så gjorde jeg så det, at jeg ikke skulle ha gjort... Ville efter det have et sabbatår... Det blev hurtig til to år...

Så startede jeg med at læse finansøkonom, da jeg længe havde søgt forgæves efter en elevplads som veterinærsygeplejserske...

men efter lidt over 1 år på finanaøkonom blev jeg syg... Og det har så resulteret i, at jeg stadig ikke har mig en egentlig uddannelse, hvor jeg kan sætte erhverv på...

Som 27årig synes jeg det er lidt pres... Da jeg stadig er syg, men ved at jeg er nødt til at få mig en uddannelse, når det her er ovre...

Og så virker det uoverskuelig langt indtil man begynder at tjene de penge man nu skal og være det sted man ønsker, så man kan fortsætte sit liv...

Derfor vil jeg aldrig råde folk til et sabbatår...

• #26   13. sep 2010 Jeg gik direkte videre på gymnasiet fra 9 klasse på en efterskole nær Holbæk. Jeg startede på linjen Matematik A, Fysik B, Kemi B da jeg gerne ville være dyrlæge, men jeg droppede ud i midten af 2 g, da jeg ikke kunne klare Matematik på A, da jeg manglede en masse af den grundlæggende viden indenfor det fag.
    Jeg arbejde derefter 8 mrd på fuldtid på et plejehjem før jeg så startede på HF-sundheds linjen på det gymnasium jeg også gik på før--> Bedste valg EVER, jeg gik ud her i sommers med et gennemsnit på 9,0!

Nu er jeg begyndt på sygeplejerske uddannelsen på Diakonissestiftelosen i KBH.

• #27   13. sep 2010 så tror faktisk det har været klogt, at vælge sabbat..

jeg har kigget lidt på forskellige udd.

eventkoordinator, tjener, eller receptionist.
    Hvad tænker i om det?

Hvis nu det var på dyreinternat, jeg gerne ville forsøge mig på. hvilken udd. kræver det så?

• #28   13. sep 2010 -8-9kl efterskole
    -10 kl folkeskole
    -Et år som ung pige i huset.
    -Startede på 20 ugers grundforløb på klinikass. uddannelsen på CVU Kolding
    -Fik praktik i en kommunal tandpleje og blev udlært klinikass.
    -Et år som klinikass. ved privat tandlæge, hvor jeg læste egnelsk og psykologi HF enkelfag på VUC ved siden af.
    -Blev optaget og startede på tandplejeruddannelsen på tandlægeskolen i Århus.
    -2 dage efter dimention startede jeg ved privat en tandlæge, hvor jeg nu har været i 3½ år.

Jeg var virkelig skoletræt efter 10kl. og havde overhovedet ikke nogen som helst anelse om hvad jeg ville. Egentlig startede jeg kun på grundforløbet som klinikass., fordi jeg bare skulle et eller andet, og jeg havde en veninde der var gået igang med uddannelsen. Men jeg fik en praktikplads også fik jeg alligevel "blod på tanden", og synes det var meget spændene. Men følte alligevel, at der manglede noget mere udfordring både arbejdsmessig og boglig, derfor faldt det mig helt naturligt at læse videre til tandplejer. I dag er jeg virkelig glad for min uddannelse og mit job, jeg har en fantastisk chef og skønne kollegaer. Alligevel ærger jeg mig nogen gange over, at jeg ikke tog en gymnasie eksamen, da jeg selv føler, at det ville ha' gavnet mig gevaldigt både fagligt og socialt.

• #29   14. sep 2010 Jenny:

Der er ikke en dissideret uddannelse til at drive et dyreinternat.

Jeg kunne forestille mig a det ville være en fordel at have kendskab til hvordan man driver en virksmhed og især hvilke love og regler der er for at drive et dyreinternat herunder gå op i dyrværnssager med liv og sjæl og lovgivningen på området.

Herudover skal du have erfaret dig kendskab om de dyrs behov som du vil tlbyde pasning og ligeså adfærd så du kan trække på dine erfaringer i dagligdagen for at bedst muligt undgå konflikter.

Herudover skal du være klædt på til at håndtere tilskadekommet dyr indtil dyrlægen kommer og ligeså være i stand til at tilkalde dyrlægen når både et rask (over belægning) eller tilskadekommet dyr skal aflives.

Evt prøv at bliv frivillig i et dyreinternat før du træffer en beslutning og der vil du osse have rig mulighed for med tiden at finde udaf hvad det kræves at drive et dyreinternat.

• #30   14. sep 2010 Jenny(: <
    Jeg kan heller ikke fortælle om et sabbart år er godt eller dårligt for lige dig, så det jeg skrev med sabbart år var mere generalt.

eventkoordinator, tjener, eller receptionist
    Lyder som spændende uddannelser, men vil din angst tillade det? her tænker jeg på hvordan du har det med mange mennesker.
    Der er jo stort forskel på hva man er angst for.
    Lyder rigtig godt du går til psykolog, gør jeg også selv med en svær dep.

• #31   14. sep 2010 Heidi - også lige præcis det jeg spekulere lidt over..
    specielt evenkoordinator. men det kunne være ekstremt fedt. At betjene kunder, er ikke et problem, så tror godt jeg ville kunne klare receptionist, eller tjener.

Ja, det er super dejligt med en psykolog!

• #32   14. sep 2010 Jenny(: <

Jamen så synes jeg da du skal kigge nærmere på de uddannelser, måske prøve og se om du ikke kunne komme i praktik i begge fag, det hjælper meget at få lov at prøve det.
    Så kan du også mærke på dig selv hvad du er klar til.
    Så hvis du finder ud af hvad du gerne vil så synes jeg du skal snakke med psykologen omkring i arbejder med din angst i den retningt, så du er lidt forberedt når du skal starte i skole.

Men held og lykke herfra.

Moster i svøb.
    Håber du kan se dig selv i spejlet...

• #33   14. sep 2010 Heidi - det vil jeg prøve :-), mange tak for hjælp, og dermed også rigtig gode råd smiley

• #34   14. sep 2010 Jenny(: <
    Selv tak det glæder mig at kunne hjælpe ; o )

Kommentér på:
Uddannelse? What to do? :-(

Annonce