628 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

What to do now? (uddannelse) What to do now? (uddannelse)

Jeg har netop afsluttet gymnasiet (htx) her i juni. Jeg står nu i den situation, at jeg simpelthen ikke ved hvad jeg vil med mit liv.. Jeg regner med at tage et sabbatår og forhåbentlig finde noget mere arbejde end, hvad jeg har lige nu. Men derefter aner jeg simpelthen ikke hvad jeg skal.. Føler der ligger et pres på mig. Jeg er ikke klar til at starte på uddannelse af to simple grunde 1. Jeg aner ikke hvad jeg vil uddanne mig til. 2. Jeg er slet ikke oplagt til det efter 3 års hårdt arbejde.

Hvad gjorde I? Startede i direkte på uddannelse, og var I 100% klar over, hvad I ville?

Min drøm er dyrepasser. Den drøm er dog lagt på hylden, da det er umuligt at få en læreplads. Dyrlæge er jeg ikke klog nok til at blive.. Nu leger jeg med tanken om multimediedesigner/mediegrafiker, da jeg er kreativt anlagt og gør mig meget med billedbehandling/fotografering.. Men for pokker hvor er det svært..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forhave + have 1.500 kr.
  • Klipning af hæk 2.000 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Græsslåning 350 kr.
  • Hjælp til fjernelse af ukrudt i forhaven 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  What to do now? (uddannelse)
  • #2   31. jul 2012 Jeg er lige blevet færdig med STX og ville også have mig et sabbatår, men har ikke rigtig gide skole i gymnasiet og mit gennemsnit er derfor ikke fantastisk. Har nu erfaret at de jobs jeg har søgt der er gennemsnittet det eneste de vælger folk ud fra. Så jeg har lige fået lov at komme ind på HG-Student så jeg kan komme ind for noget kontor regner jeg med i stedet. Aner heller ikke hvad jeg vil, men håber at se at dette er lyset smiley

• #3   31. jul 2012 Jeg startede på UNI direkte efter HHX, hvor jeg læste spansk og international virksomhedskommunikation. Efter ar have brugt 2 år på dette, fandt jeg ud af, det ikke helt var det jeg ville. Jeg var heldig at få en elevplads som speditør istedet, og det er jeg så glad for i dag smiley Nu venter jeg bare på, jeg kan bygge lidt mere på min uddannelse indenfor logistik.

Jeg vil dog sige mine karaktere så elendige ud i engelsk, og var heldig at få en elevplads blandt 550 ansøgere, selvom mine karaktere ikke var det bedste, så karakteren betyder ikke altid alt smiley

• #4   31. jul 2012 Jeg startede direkte på uni, studerede biologi i to år og har nu søgt ind på dyrlæge og er blevet optaget og starter der i stedet =)

Jeg var meget i tvivl om hvilke af de to uddannelser jeg helst ville, men efter 2 år på biologi tror jeg, jeg ved det skal være dyrlæge. Og hvis jeg ombestemmer mig, må jeg jo skifte tilbage igen :b

Man behøver ikke være afklaret når man starter på en uddannelse. Min forlovede startede med at tage en barchelor i matematik, så kemi, og nu studerer han på kandidatdelen i biologi =) (Og går og misunder mig over at jeg skal læse dyrlæge... Men der skifter han dog ikke over til :b )

(Han nåede forresten at skifte fra kemi, til biologi, til kemi, til biologi, fra kemi og til biologi en sidste gang, inden han besluttede sig helt mellem de to...)

Men et sabbatår eller to er helt sikkert også sundt :o)

• #5   31. jul 2012 Hvor er det vildt.... Sidder i selv samme båd som du.

Jeg aner simpelthen ikke hvad jeg vil uddanne mig som...

Min drøm var også at blive dyrpasser, så jeg startede på grundforløbet i August 2011. men blev skadet (korsbånd samt menisk) D. 9 oktober og har fået forbud mod at fortsætte på trods af at jeg havde læreplads. '

Så nu er jeg fuldstændig på bar bund.... Orker ikke noget gymniasielt da jeg ved at jeg kommer ud med et l*rte gennemsnit.

Og kan ikke noget fysisk pga. mit knæ som de fleste tekniske uddannelser er.

Så nævnte min vejleder noget inden for medie branchen bla. mediegrafiker og har derefter søgt rundt på det samt spurgt til råds herinde og rundt omkring på nettet.

Det skulle efter sigende være HAMMER svært at få en læreplads lige så og de stiller ENORMT høje krav til hvad du skulle kunne.

• #6   31. jul 2012 Jeg tog HF og røg på videregående lige efter... Dog synes jeg mit studie er til grin, men jeg kan lige så godt færdiggøre (har kun 1 år igen!)
    Jeg kommer ikke til at bruge min uddannelse til en hatfis, men den giver mig adgang til merit på HA, så den snupper jeg højst sandsynligt efter sommeren 2013, selvom jeg så har "spildt" et ½ år smiley

Jeg synes aldrig man får svar på hvad fanden man kan blive og hvordan den bedste tilgang til dette er... Synes generelt vejledningen halter, jeg er stadig ikke sikker på hvad jeg kan/skal selvom jeg har besluttet mig for at tage HA'eren smiley

Min kæreste er mediegrafiker, det har været er helvede til forløb og han blev uddannet i sep. der har ikke været noget arbejde.. Det er SUPER svært at få praktikplads og arbejde, men selvfølgelig skal man gøre det hvis man brænder for det! smiley

• #7   31. jul 2012 Jeg ved præcis hvordan det føles...
    MEN du har ikke travlt smiley
    Jeg tog på HG efter 9. klasse, men droppede ud efter 3 mdr. da det slet ikke var mig. Så jeg arbejdede i 1 år. Tog en 10. klasse med fotografi. Derefter tog jeg nogle enkeltfag på HF, som jeg lige er blevet færdig med efter 2 år.
    Og nu arbejder jeg i 1 år igen smiley
    Jeg ved stadig ikke hvad jeg vil. Har fagene til bioanalytiker, men falckredder og paramediciner lyder også spændende.

Det ER svært at vide hvad man vil lave resten af ens liv(:

• #8   31. jul 2012 Tag det helt roligt. Begge mine unger tog et sabbatår efter gymnasiet og havde ikke den fjerneste idé om, hvad de ville læse. I løbet af året formedes det så for dem. Min datter startede på Journalisthøjskolen, men skiftede til læreruddannelsen efter 1½ år og føler hun er kommet på helt rette hylde, så man kan også skifte mening, selv om man er startet på en uddannelse. Sønnike fik lige besked om i går, at han er optaget på Aarhus Universitet og skal læse IT

Jo mere du presser dig selv, jo mere desperat bliver du. Arbejd og lad tiden arbejde for dig - du kan fx give dig selv en tidsfrist, hvor du overhovedet ikke skal spekulere på uddannelse, så du får helt fred i sindet. Stress og pres bringer ikke de bedste og mest velovervejede beslutninger frem.
    Held og lykke med det smiley

• #10   31. jul 2012 Jeg tror også det vil være super at gøre som Maria's veninde, hvis du vil være dyrepasser. Erfaring tæller stort.

- Hvis det er pga. din gymnasietid du ikke mener du er god nok til at blive dyrlæge, synes jeg du skal overveje det igen. Der er står forskel på gymnasiet og universitetet, både ang. motiviation og modenhed.
    (Og mht. til snit, kan man søge kvote 2... Der skal du bare have et snit på over 6... Har du ikke det, kan du stadig søge dispentation, for at få lov til at søge alligevel).

• #12   31. jul 2012 der er megasvært at finde en læreplads til mediegrafiker-uddannelsen, og der optages ikke ret mange 'uden' læreplads.

• #13   31. jul 2012 Det tog min 4 år efter gymnasiet at finde ud af hvad jeg ville. Nu er jeg lige kommet ind som socialrådgiver og skal starte til september. Jeg har slet ikke følt mig klar til at finde ud af hvad jeg skal "lave resten af mit liv", før nu. Og jeg er så glad for at jeg ventede og blev mere moden og seriøs med min udd.

• #14   31. jul 2012 lige nu er jeg 'ung med de unge' på en ungdomsuddannelse, og her er der stadig rigtigt mange der ikke er 'klar' til en uddannelse.
    Er snart færdig som web-integrator, her bliver hovedforløbet kun lagt der hvor jeg går - og der er dælme mange af grundforløberne fra kjøwenhawnstrup der er faldet fra... om det er så er fordi de ikke kan magte transporten eller hvad, det er ikke til at sige.

• #15   31. jul 2012 Nu hvor det er så svært at finde læreplads som medie-grafiker, hvad så med andre lign. uddannelser?

• #19   31. jul 2012 Maria D: Jeg føler jeg har talenter/evnerne til at blive mediegrafiker, så tror jeg også på den kan gennemføres som du siger smiley

• #20   31. jul 2012 Maria D
    Kan du så stoppe med at skrive i de samme tråde som mig, det er da frygtelig irriterende smiley hahahaha

Sabina
    Synes klart du skal følge dit hjerte! Men du skal bare forberede dig på en lang og kedelig kamp medmindre du er ekstremt heldig smiley

Kommentér på:
What to do now? (uddannelse)

Annonce